Uitbreiden PV op plat dak: Oost-west opstelling & grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 20:57
Goedemorgen tweakers,

Momenteel hebben wij een PV-installatie op de voorzijde van ons huis die min of meer ons jaarverbruik (2100kW) afdekt. Betreft 8 panelen (295Wp), aangesloten op een 1-fase omvormer van Zeversolar.

Door de aanschaf van een warmtepompboiler (dit jaar) en warmtepomp (volgend jaar) willen we het extra verbruik afdekken met extra zonnepanelen. Deze zouden op de losstaande garage moeten komen, zo'n 25 meter verderop.

Eerst wat details:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyx4GPl8RKl8GdeVmXUOFsb_emM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEPBOjdwD47TUlDdhxMcigje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHcg83OebzJCm1MqU8ci3jIiDvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn1M2ozVf86gt520QyHCv4oW.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
35m2. Theoretisch nog wat meer als ik ook de overstek(ken) zou gebruiken, maar dat wil ik liever niet omdat ik geen idee heb of dit ook daadwerkelijk mag.
Schaduw
Geen. Betreft een plat dak.
Jaarverbruik
2300kW, Verwacht richting de 4000-4500kW te gaan (ivm airco, WPB, WP en opgroeiende kinderen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
- 1-fase. Wil dit vooralsnog zo houden.
- ABB groepenkast met 1-fase 3-split busboard. 3 aardlekschakelaars.
- PV installatie 1 op aparte aardlekautomaat (8x295Wp op het zuiden)
- PV installatie 2 idem (reeds voorbereid in de groepenkast) (minimaal 10x395Wp)
Budget en doel
Duurzaamheidslening van €7000,- toegekend gekregen voor de zonnepanelen. Doel is om eigen verbruik af te dekken; maar tegelijkertijd maximaal uit te breiden binnen de mogelijkheden.
Ontvangen offerte(s)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1EMPRVpd8ZZnt4GPwuV1YkwG4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArGpM3FmgnEV5cT9RHVYhnce.jpg?f=fotoalbum_large
Vragen/overwegingen
1. Gevoelsmatig wil ik voor een oost/west opstelling gaan om zo de opbrengst door de dag te spreiden. Of toch een opstelling op het zuiden?
2. De huidige grondkabel naar de garage is een aftakking van de groep van onze bijkeuken. De uitbreiding van de PV-installatie (minimaal 10x395Wp panelen) kan niet op deze kabel lijkt mij. Als je het al moet willen.
3. Nieuwe/extra grondkabel in mantelbuis leggen richting de garage van 4mm2. Of volstaat 2,5mm2? Sowieso gaat dit het meeste werk zijn om te realiseren ;)
4. Blijft de 1-fase hoofdaansluiting hiermee voldoen?

Alvast bedankt voor jullie input!

Beste antwoord (via hfa op 18-08-2022 20:42)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
O-W als je er goed mee uit komt. Je hebt 10-20% extra panelen nodig om het rendabel te doen.

Ik zou tegen minimale meerkosten echte wel 5 aderige kabel leggen... Openbare laadpaal is erg vaak duurder en als saldering weg valt kun je echt wel veel besparen als je direct van zonnestroom kan laden.

7kW over 1 fase is volgens mij tegen netcode.
Belangrijker voor jouw: je krijgt 5 à 6 volt stuwing door netimpedantie. 2 à 3V val over de 30m kabel, als het niet meer is... Kortom huidige omvormer 1 gaat uit op onbelast 246V in de meterkast, nieuwe omvormer op 243V.

Ik heb vrijwel geen dag dat de spanning niet op 243V of hoger staat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
1. Oost west op plat dak doe je om je dak vol te krijgen en daarmee meer opbrengst. Per paneel levert het minder op.
Extra spreiding is nihil bij gelijk aantal panelen.
2. Correct, dan niet te gebruiken.
3. Absoluut geen 2,5². Ook geen enkelfase kabel.
3x4² of 3x6²... Laadpaal voorbereiding
4. Nee. 7kW over 1 fase proberen is vragen om problemen, zeker deels aan lange kabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:01:
1. Oost west op plat dak doe je om je dak vol te krijgen en daarmee meer opbrengst. Per paneel levert het minder op.
Extra spreiding is nihil bij gelijk aantal panelen.
Check; dus advies op oost-west opstelling te nemen?
3. Absoluut geen 2,5². Ook geen enkelfase kabel.
3x4² of 3x6²... Laadpaal voorbereiding
Duidelijk. Dan wordt het 4mm2. Ik maak gebruik van een openbare laadpaal, zal niet gaan laden in/bij mijn garage.
4. Nee. 7kW over 1 fase proberen is vragen om problemen, zeker deels aan lange kabel.
Hoofdzekering is 35A, theoretisch blijf ik dan toch onder het max. vermogen wat over 1 fase mag lopen? Zeker als ik voor een Oost-west opstelling ga, wat per saldo iets minder opbrengst per paneel genereert?

Wederom: alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
O-W als je er goed mee uit komt. Je hebt 10-20% extra panelen nodig om het rendabel te doen.

Ik zou tegen minimale meerkosten echte wel 5 aderige kabel leggen... Openbare laadpaal is erg vaak duurder en als saldering weg valt kun je echt wel veel besparen als je direct van zonnestroom kan laden.

7kW over 1 fase is volgens mij tegen netcode.
Belangrijker voor jouw: je krijgt 5 à 6 volt stuwing door netimpedantie. 2 à 3V val over de 30m kabel, als het niet meer is... Kortom huidige omvormer 1 gaat uit op onbelast 246V in de meterkast, nieuwe omvormer op 243V.

Ik heb vrijwel geen dag dat de spanning niet op 243V of hoger staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ok; 5 aderige kabel zal ik dan sowieso leggen.

Aangaande de netimpedantie e.d.heb ik (nog) geen kaas van gegeten. Zodoende zeggen de waardes mij ook niet zoveel. Ik begrijp in ieder geval dat PV installatie 2 aansluiten binnen de huidige groepenkast/hoofdaansluiting leidt tot problemen. En dat een 3-fase aansluiting aanvragen dus sowieso één van de acties is voor het überhaupt kunnen uitbreiden van de huidige PV installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Heb je historie van netspanning in de logging van je huidige omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:42:
Heb je historie van netspanning in de logging van je huidige omvormer?
Niet dat ik weet; ik kan (helaas) niet inloggen op de omvormer. Zal eens kijken of dit via de installateur van destijds (Zonneplan) wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Update: er bleek een storing in de communicatie te zitten tussen de omvormer en internet. Wordt even afwachten op Zonneplan.

Andere vraag: omvormer die ik in de offerte aangeboden heb gekregen was de Goodwe 3600D-NS. Maar dat was met een opstelling op zuid. Is deze omvormer niet wat aan de grote kant voor 3950WP PV in Oost/west opstelling?

Ofwel: is een Goodwe 3000D-NS dan niet een betere match in deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Op plat dak verwacht ik dat de 3kW te zwak is. De pieken zitten maar 90 minuten uit elkaar.

Prijsverschil is klein, dus de 3,6 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Thnx! Dan worden het 2x5 panelen 395WP per string op de Goodwe 3600D-NS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tenzij je 63A aardlekschakelaars hebt hoort daar nu al een voorbeveiliging in voor de gebruikersgroepen (voor de aardleks). Als je daar bovenop nog een 16A gaat invoeren heb je wel serieus meer stroom in je meterkast dan waarvoor hij gemaakt was. Zie daarvoor het ABB Whitepaper.

• hfa
Even wat stof afblazen...het bleek dat de combox (onderdeel wat monitoring op afstand van omvormer mogelijk maakt) defect is. Ik heb daarom geen historie van de spanning die de panelen genereren.

Inmiddels wel de grondkabel (5x4mm2) en omvormer (uiteindelijk een Growatt 3600TL-XE geworden) binnen. Op aanraden van mijn kennis (elektricien) die e.e.a. ook zal helpen aansluiten 2 extra panelen besteld, mochten we ze kwijt kunnen.

Praktisch punt waar ik nu tegenaan loop als ik e.e.a. in Sunny Design probeer te tekenen: het programma lijkt niet om te kunnen gaan met diagonalen, daarom krijg ik het niet mooi ingetekend; 10 panelen lukt sowieso, 12 ook met wat kunst en vliegwerk, maar het ziet er niet zo strak uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lmUVz59xiAM0jjVh5-vFcBo_5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EJmLP97BJ5GgTEKOOoavDnzY.jpg?f=user_large

Iemand hier nog tips voor? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SolarEdge designer kan wel schuine lijnen maken. Dat niet strakke ga je niet of op zijn best amper zien vanaf de grond ;-)

• hfa
Haha, ok. Dankje. Ik was stiekem benieuwd of er nóg een paneeltje meer bij kon ;-)

Last but not least: 'k twijfel tussen solarstell steunen (duur, maar goed & bewezen) of evt betonsteunen (kopen, niet zelf maken). Laatstgenoemde lijkt alleen aardig veel dakbelasting met zich mee te brengen. Ondanks dat er genoeg dakbalken zijn lijkt me dit toch niet ideaal.

Voordeel is met name prijs & levertijd...

Iemand hier nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ok, van het weekend de grondkabel (eindelijk) gaan ingraven en de verdere voorbereidingen treffen. Nu wilde ik de omvormer (Growatt 3600TL-XE) achter de B16a 30mA alamat plaatsen (die ik nog over had). Lees ik net dit in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSA-fgdZpndeI9ZMwl-KaYmlcwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dAtvlu6p9Y5UAFViKMBgKfCt.jpg?f=user_large

Betekent dit dat ik een B20a 30mA of zelfs een B20a 300mA alamat nodig heb? 'k Was van plan om de omvormer eerst 'gewoon' aan te sluiten op de B16a alamat; aangezien de max. output van de omvormer 16A is... waarom dan hoger afzekeren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Zo, inmiddels zijn de panelen 2 weken aangesloten. Al met al zijn de kosten op 1,32 p/WP gekomen. En dat is incl. verzwaring meterkast en 40 meter grondkabel plus aanpassing in garage.

Nog wat foto's ter illustratie:

Panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMSuLmSoEGJajgWTF_Jjyp0hXPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huuzcspMcezT7IWD2w4NiULJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuARXL1pWdED8Q2-H_18ruPBHv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXTqVEYlpJjEb5flogPZd0EV.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dqCSOVoe6vzyUH6wujadPagIvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GE6ebW2ipSIRLPdLJozxsJJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LOHPzfC5xEtGgF1hpUi1Ylk3_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpvBjmEknoytHCQIunypnebw.jpg?f=fotoalbum_large

Wat waardes (tijdstip 13.00 uur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDkE3fDHrO586WTLdgNhxzuhDlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XpG6KxrKUnAvOBU8j8CPx6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwOEGW3TSvPkI2ngEg1y4WI3et0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFI76OSgVihLWmJT4ePNFI4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmdV_u4ai6aFc0MAL87M75RxrRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/An0mZvbCAIJhc3d2PWNfgQCb.jpg?f=fotoalbum_large

Nb. Extra ballast komt er nog op (ligt reeds klaar).

Dan nog één vraag: zou het gebruik van optimizers nog wat uitmaken voor de panelen op rechts die een beetje schaduw krijgen van de andere panelen?

@Ronald : nog bedankt voor je advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Keurig zo!

Optimizers zijn over algemeen een moeilijk verhaal: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Dankje, zal m'n licht daar eens opsteken ;)
Pagina: 1