Goedemorgen tweakers,
Momenteel hebben wij een PV-installatie op de voorzijde van ons huis die min of meer ons jaarverbruik (2100kW) afdekt. Betreft 8 panelen (295Wp), aangesloten op een 1-fase omvormer van Zeversolar.
Door de aanschaf van een warmtepompboiler (dit jaar) en warmtepomp (volgend jaar) willen we het extra verbruik afdekken met extra zonnepanelen. Deze zouden op de losstaande garage moeten komen, zo'n 25 meter verderop.
Eerst wat details::strip_exif()/f/image/xEPBOjdwD47TUlDdhxMcigje.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zn1M2ozVf86gt520QyHCv4oW.jpg?f=fotoalbum_large)
- ABB groepenkast met 1-fase 3-split busboard. 3 aardlekschakelaars.
- PV installatie 1 op aparte aardlekautomaat (8x295Wp op het zuiden)
- PV installatie 2 idem (reeds voorbereid in de groepenkast) (minimaal 10x395Wp):strip_exif()/f/image/ArGpM3FmgnEV5cT9RHVYhnce.jpg?f=fotoalbum_large)
2. De huidige grondkabel naar de garage is een aftakking van de groep van onze bijkeuken. De uitbreiding van de PV-installatie (minimaal 10x395Wp panelen) kan niet op deze kabel lijkt mij. Als je het al moet willen.
3. Nieuwe/extra grondkabel in mantelbuis leggen richting de garage van 4mm2. Of volstaat 2,5mm2? Sowieso gaat dit het meeste werk zijn om te realiseren
4. Blijft de 1-fase hoofdaansluiting hiermee voldoen?
Alvast bedankt voor jullie input!
Momenteel hebben wij een PV-installatie op de voorzijde van ons huis die min of meer ons jaarverbruik (2100kW) afdekt. Betreft 8 panelen (295Wp), aangesloten op een 1-fase omvormer van Zeversolar.
Door de aanschaf van een warmtepompboiler (dit jaar) en warmtepomp (volgend jaar) willen we het extra verbruik afdekken met extra zonnepanelen. Deze zouden op de losstaande garage moeten komen, zo'n 25 meter verderop.
Eerst wat details:
Foto's
:strip_exif()/f/image/xEPBOjdwD47TUlDdhxMcigje.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zn1M2ozVf86gt520QyHCv4oW.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
35m2. Theoretisch nog wat meer als ik ook de overstek(ken) zou gebruiken, maar dat wil ik liever niet omdat ik geen idee heb of dit ook daadwerkelijk mag.Schaduw
Geen. Betreft een plat dak.Jaarverbruik
2300kW, Verwacht richting de 4000-4500kW te gaan (ivm airco, WPB, WP en opgroeiende kinderen)Huidige elektriciteitsaansluiting
- 1-fase. Wil dit vooralsnog zo houden.- ABB groepenkast met 1-fase 3-split busboard. 3 aardlekschakelaars.
- PV installatie 1 op aparte aardlekautomaat (8x295Wp op het zuiden)
- PV installatie 2 idem (reeds voorbereid in de groepenkast) (minimaal 10x395Wp)
Budget en doel
Duurzaamheidslening van €7000,- toegekend gekregen voor de zonnepanelen. Doel is om eigen verbruik af te dekken; maar tegelijkertijd maximaal uit te breiden binnen de mogelijkheden.Ontvangen offerte(s)
:strip_exif()/f/image/ArGpM3FmgnEV5cT9RHVYhnce.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen/overwegingen
1. Gevoelsmatig wil ik voor een oost/west opstelling gaan om zo de opbrengst door de dag te spreiden. Of toch een opstelling op het zuiden?2. De huidige grondkabel naar de garage is een aftakking van de groep van onze bijkeuken. De uitbreiding van de PV-installatie (minimaal 10x395Wp panelen) kan niet op deze kabel lijkt mij. Als je het al moet willen.
3. Nieuwe/extra grondkabel in mantelbuis leggen richting de garage van 4mm2. Of volstaat 2,5mm2? Sowieso gaat dit het meeste werk zijn om te realiseren
4. Blijft de 1-fase hoofdaansluiting hiermee voldoen?
Alvast bedankt voor jullie input!