Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Helm39
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-11 23:01
Dag allen,

Na lang meelezen besloten om een topic aan te maken. Wij zijn ons namelijk ook, zoals vele Nederlanders zonder zonnepanelen, aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen en krijgen graag wat advies en tips. Ondertussen diverse offertes opgevraagd. Hierna meer informatie:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jk5GFYWo5BBeg46GFHLGHdC5ZSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tCByXSfB8YFNkTpXpnzwMVj1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNXzSQ6TnOlM2f4oN8_saRWVz7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TNf5DEGcFDhPZzDZN1nAfyU6.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuine dak richting oosten met een hellingshoek van 35 graden is 6x5 (tot aan de dakkapel).
Schuine dak richting westen met een hellingshoek van 35 graden is 6x3,5 (tot aan de dakkapel).
Platte dak richting zuiden is ongeveer 10x2,8.
Wij hebben een schoorsteen op het dak staan en aan de oostkant een afvoerpijpje (die eventueel te verplaatsen is).
Schaduw
In het oosten staan enkele bomen. In de zomer hebben wij geen last van schaduw. In de winter heeft het platte dak in de ochtend naar verwachting iets last van de bomen.
Jaarverbruik
3.000 kWh. Kan in de toekomst meer worden in verband met aanschaf elektrische auto (heeft nog niet onze voorkeur om laadpaal thuis te plaatsen) en warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Fase-1 aansluiting.
Budget en doel
Doel is het verlagen van de energiekosten. Met de huidige terugleververgoedingen en de toekomstplannen lijkt het verstandig om te zorgen voor overcapaciteit om op deze wijze de aanvullende investering in de komende twee jaar nog gedeeltelijk terug te verdienen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een derde.
Bijhouden van data
Sandaard app is prima, maar het rendement per paneel bekijken is natuurlijk interessant.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 met twee opties:
Optie 1:
12x 400 Wp Jinko Solar panelen (6 richting oosten en 6 richting westen).
1x SolarEdge omvormer.
12x SolarEdge S440 optimizers.
Netto investering € 6.361.
Verwachte opbrengst 1e jaar: 3.624 kWh.

Optie 2:
16x 400 Wp Jinko Solar panelen (6 richting oosten, 6 richting westen en 4 richting zuiden op het platte dak).
1x SolarEdge omvormer.
16x SolarEdge S440 optimizers.
Netto investering € 7.928.
Verwachte opbrengst 1e jaar: 4.921 kWh.

Bovenstaande partij heeft onze voorkeur.

Offerte 2 (landelijke partij):
10 400 WP Design zonnepanelen op het platte dak richting het zuiden inclusief omvormer.
Netto investering € 5.049.
Op te wekken energie bedraagt 3.220 kWh.
Kan naar verwachting pas plaatsen in april 2023.

Offerte 3 (landelijke partij):
10 Trina Vertex 405Wp Wb zonnepanelen op het platte dak richting het zuiden.
1 SolarEdge SE3500H 1-fase omvormer.
10x SolarEdge optimiser.
Netto investering € 6.085,5.
Verwachte opbrengst eerste jaar : 3.522 kWh.

Deze offerte valt af.
Regio
Oosten van het land.

Vraag is nu wat wijsheid is in deze situatie. In verband met (de waarschijnlijke) afbouw van de salderingsregeling en de overcapaciteit neigen wij naar de optie met zonnepanelen richting oosten, zuiden en westen. Daarnaast heeft deze partij onze voorkeur. Wellicht is het echter nog slim om meer panelen (op het zuiden) er bij te plaatsen of juist alleen maar op het zuiden. Vanwege de vele opties wordt het voor ons alleen maar onduidelijker. Wij horen dan ook graag wat jullie gedachten zijn.

Alvast bedankt!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

S440 optimizers met hun max output van 60V gaan bij jou geen succes worden.
Lees ook Het grote SolarEdge topic met vooral aandacht voor het tuinhuisje-voorbeeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Voor een SolarEdge systeem is €1,23/Wp - Offerte1, Optie 2 niet verkeerd in prijs.

Dat simuleert gierend langs het clipping randje wat @Proton_ al aanhaalt... beter met s500b optimizers. Dan zit je goed.

Wat is het budget?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW8nxm6LBWeb5OnE6gJgDRhBx4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3omxCchblR6z1EWomOVTv6bg.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4A5ZGI1fw4KDvR4hxMLGb3vPUs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X4cGab3Smpn1tBflgPBRzptJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxRIhOD0eLYVwzygraEhxthufXk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9wxp4Ltt2c37VbaHJTcwl9VW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpdyrqa47-5R7pgznR3Fbx7k5PE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RDHSQDzi8tEWnamymA901yCg.png?f=fotoalbum_tile

Er zijn hier een hoop opties ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Helm39
@Proton_ Bedankt voor de verwijzing. Ik heb het nog eens doorgelezen en het is mij duidelijk. Wij doen er dan dus verstandig aan een andere optimizer te gebruiken.

@Ronald Ook bedankt voor je bericht, overzichten en het meedenken. Dat genoeg opties mogelijk zijn, blijkt uit je overzicht haha. Wij vinden de netto-investering van nu 8.000 rond het maximum, maar wellicht dat wij dit willen oprekken naar 10.000. Ik zit dan nog wel met de vraag wat de meerwaarde voor ons is en waar wij de aanvullende zonnepanelen dan het beste kunnen plaatsen. Heb je hier een idee over?

• Ronald
@Helm39 Op basis van de instralingskleurtjes:

Je oost en west daken maximaal vol plakken, en voor een serieel systeem gaan, dat kost behoorlijk minder.
Geld over, dan gaan we denken aan dat platte dak.

Zit ik met mijn tekening in de buurt van de realiteit? Het screenshot wat ik als achtergrond gebruikt heb zit een perspectief vertekening in waar je bang van wordt.

Ingetekende panelen zijn iets van 186x103.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:40:
Voor een SolarEdge systeem is €1,23/Wp - Offerte1, Optie 2 niet verkeerd in prijs.

Dat simuleert gierend langs het clipping randje wat @Proton_ al aanhaalt... beter met s500b optimizers. Dan zit je goed.

Wat is het budget?
....
Er zijn hier een hoop opties ;-)
Ronald, mijn mening:
Dat platte dak is te mooi om het sub-optimaal te benutten.
Volgens mij mij moet je daar ook een Oost-West opstelling plaatsen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Ronald
@FD2 Passen er in O-W meer panelen op om de minderopbrengst door de ligging te compenseren?

Levert het platte dak meer op dan het Oost en West dak, 4 van de 10 ingetekend liggen best wel in het paars?

Er is een budget grens...

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 20:31 ]

• Helm39
Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:05:
@Helm39 Op basis van de instralingskleurtjes:

Je oost en west daken maximaal vol plakken, en voor een serieel systeem gaan, dat kost behoorlijk minder.
Geld over, dan gaan we denken aan dat platte dak.

Zit ik met mijn tekening in de buurt van de realiteit? Het screenshot wat ik als achtergrond gebruikt heb zit een perspectief vertekening in waar je bang van wordt.

Ingetekende panelen zijn iets van 186x103.
Ik verwacht dat het dak aan het westen nu te groot is ingetekend. Het dak aan het oosten is langer dan het dak aan het westen, maar aan het oosten zit wel de dakkapel. Ik was opzoek naar de bouwtekeningen met de correcte maten, maar heb ik nu niet kunnen vinden. Ik vind het nu dus lastig zeggen.

Een vraag over het serieel systeem. Is dat wel handig in verband met de verschillende daken en schoorsteen/afvoerpijp? Wellicht dat optie 2 van offerte 1 dan een goede oplossing is of kiezen voor optie 1 van offerte 1 en dan meer zonnepanelen oost/west leggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Helm39 op 22-08-2022 20:42 ]

• Ronald
Seriële systemen gaan tegenwoordig behoorlijk goed om met harde schaduw. Met SolarEdge werken kost heel veel meer extra dan een paneeltje of 2 extra, wat gewoon meer oplevert onder de streep.

Met 3DBag kun je wellicht de goot- en nokhoogtes ruweg vinden. Dat zou dan de verhouding oost-west moeten geven als je zeker bent van de helling.

• Helm39
Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:56:
Seriële systemen gaan tegenwoordig behoorlijk goed om met harde schaduw. Met SolarEdge werken kost heel veel meer extra dan een paneeltje of 2 extra, wat gewoon meer oplevert onder de streep.

Met 3DBag kun je wellicht de goot- en nokhoogtes ruweg vinden. Dat zou dan de verhouding oost-west moeten geven als je zeker bent van de helling.
Oostkant is van de nok tot aan de dakkapel ongeveer 3,8 meter. Het stuk zonder dakkapel is ongeveer 3m breed en 8 meter lang.
Westkant is van de nok tot de goot ongeveer 5,4.
Wijkt dus iets af van wat ik eerder heb aangegeven (op basis van google maps).

Verwacht dat ik met de huidige adviezen verder kan. Conclusie is dus eerst oost en west vol laten leggen met serieel systeem en vervolgens mogelijkheden plat dak beoordelen.

Mocht de keuze vallen op SolarEdge (hetgeen duurder is), dan zorgdragen voor juiste optimizers. Ook hier geldt neem ik aan het advies eerst oost en west vol laten leggen en bijplaatsen kan dan altijd nog op plat dak?

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3j9h10AbEajrYF9wxD_nfWjLc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c8DczscCXf3YpNN5LWpqf0D8.png?f=user_large

Omvormer van 6kW is hiervoor de sweetspot. 7kW geen probleem, 5kW slechts minimaal aftop verlies (en daarmee op 1 fase uit te voeren... al heeft dat zelden mijn voorkeur)

Richting de 8000kWh

Er is een kans dat dit onder de 10K ex btw te doen is met een serieel systeem, toevallig vandaag 2 nette offertes van Svea (Ikea) en Coolblue gezien: kipfel in "Zonnepanelen alleen zuid of ook noord en/of platdak?"

Met SolarEdge 3-fase kan dit net met s440:. 12x60V = 720V - die 30V komt wel van de 12 op de andere kant.
Op SE 5kW enkelfase geen enkele zorg - slechts 400V nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 22:43 ]

• Helm39
@Ronald Erg helder. Bedankt voor alle input die je gegeven hebt, wordt gewaardeerd! Ik ga met deze informatie verder aan de slag.
Pagina: 1