Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Op het forum ben ik al veel interessante topics tegen gekomen m.b.t. bedrading voor zonnepanelen. Echter heb ik het idee dat mijn situatie erg specifiek is vanwege de lengte van de bekabeling.

Momenteel is er een bestaande set zonnepanelen (20x260WP) en 5kw 3 fase omvormer in veldopstelling (perfect op het zuiden, hoek van 36 graden). De bedrading tussen de zonnepanelen en de omvormer is van minimale lengte, echter staat de omvormer +/- 200m van de meterkast en is deze daaraan gekoppeld met een 5 aderige 6mm grondkabel. Het idee is om hier een extra set bij de plaatsen van 24 370WP panelen met een 8 of 9KW omvormer. Mijn vraag is hoe jullie de bekabeling zouden aanpakken rekening houdend met i) eventuele graafwerkzaamheden over 200m en bijbehorende kosten, en ii) kabelverliezen over deze lengte.

Onderstaand wat additionele informatie en opties die ik zelf al heb uitgewerkt, ik hoor graag welke van deze jullie het beste lijkt, of dat er nog opties zijn die ik helemaal gemist heb. Ik ben zelf geen elektra expert en heb me gebaseerd op websites en andere forums, wellicht zijn mijn opties onrealistisch of zelfs verboden, deze feedback is tevens erg waardevol voor mij.

Verlies
Bij maximale productie van de huidige set leidt de lengte van de kabel tussen omvormer en meterkast mijn inziens tot flinke verliezen, echter lukt het mij niet te berekenen hoeveel, de tools die ik geprobeerd heb geven ieder een ander percentage met een range van 2% tot 12% (230v 3 fase, 22A, 200m).
> 2% --> https://www.rapidtables.c...tage-drop-calculator.html
> 6% --> https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
> 12% --> https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008

Opties
Optie 1
Optie 1 is het bijplaatsen van de nieuwe installatie op eenzelfde manier als de huidige situatie met een 10mm kabel van 200m. Nadeel van deze optie is dat er over 200m graafwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd en er een prijzige nieuwe kabel moet worden aangeschaft. Dit leidt tot EUR3000 aan kosten voor kabel en werkzaamheden, flinke schade aan de tuin en een vergelijkbaar verlies als die van de huidige set.

Optie 2
Met name over optie 2 kon ik weinig informatie vinden. Het idee bij deze optie is om 4 van de aders van de huidige 6mm kabel te gebruiken als verleningen van de strings van zowel de huidige als nieuwe set zonnepanelen. In een schuurtje op ongeveer 10m van de meterkast komt de kabel bovengronds de schuur in en verdwijnt dan weer ondergronds richting het huis, de omvormers zouden dan eventueel hier geplaatst kunnen worden waardoor de eerste 190m het voltage veel hoger is, de stroom lager en er minder verliezen optreden. Op de twee aders die gebruikt worden als string van de huidige set leidt dit tot een voltage van 20 x 31v = 620v, op de twee aders gebruikt voor de nieuwe set leidt dit tot een voltage van 24 x 41v = 984v, dit zou moeten kunnen op een omvormer met een max voltage van 1000v.

Is de tweede optie überhaupt een mogelijkheid, of heb ik zaken over het hoofd gezien? Ik hoor graag jullie gedachtes hierover!

Onderstaand heb ik de opties schematisch uitgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Hj-xmsElng2CG4pUm59-mRhkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pn5F4V1gz7VTLrkcjDsSa4Xn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdGzGk6aQWeFpHb-kyh-W6178-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3QZ6f8q7CzGzswVulsspZlP.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via mchoffa op 23-08-2022 20:38)

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 20:26
Dit is wel een leuke calculator maar je moet we de afstanden verdubbelen. De stroom loopt namelijk in een kring/circuit (hene en terug zeg maar).

5 KW over 5G6 200*2 meter:
- 17,74 V of 7,71% verlies

10 KW over 5G10 200*2 meter:
- 21,28V of 9,25% verlies (Deze omvormer zal zo NOG vaker uitvallen dan de huidige)

10 KW over 5G16 200*2 meter:
- 13,3V of 5,78% verlies (Dit is al een pak beter maar blijft een hoog verlies, ik zie de spanning snel oplopen, de stroom moet immers helemaal naar de wijktrafo na de 400 meter door je tuin. Guideline is onder 5% verlies te blijven)

10 KW over 5G25 200*2 meter:
- 8,51V of 3,7% verlies. Klinkt een pak gezonder maar blijft hoog. Je hebt namelijk geen garantie dat als er een paar buren solar zetten je net vol raakt. Echter is deze kabel onbetaalbaar.

10amp DC bij 900 volt 200*2 meter over 6mm²:
- 25,34V of 2,7% verlies. Je optie 2 dus. Officieel mag het niet door die kabel maar ik zou het gelet op de kosten gewoon lekker doen. Als je kabel inderdaad gecertifieerd is voor 0,6/1 KV kan het technisch gewoon. Keuringstechnisch en/of verzekeringstechnisch is het een ander verhaal.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:13
Ja, een hogere spanning geeft lagere stroom dus lagere verliezen. Maar is je 5-aderige kabel wel geschikt voor die hoge spanningen?
En de stroom wordt bij 3fasig over 3 draden verdeeld ipv 2 draden, waardoor je spanningsval een tik lager is...
Als je kabel de spanning aankan, even berekenen hoeveel je op DC zou verliezen.

En als het kan, even checken hoe hoog de spanning nu is op het net als de zon volop schijnt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:24
Nieuwe set oost-west? Of ook weer naar zuid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
naftebakje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:31:
Ja, een hogere spanning geeft lagere stroom dus lagere verliezen. Maar is je 5-aderige kabel wel geschikt voor die hoge spanningen?
En de stroom wordt bij 3fasig over 3 draden verdeeld ipv 2 draden, waardoor je spanningsval een tik lager is...
Als je kabel de spanning aankan, even berekenen hoeveel je op DC zou verliezen.

En als het kan, even checken hoe hoog de spanning nu is op het net als de zon volop schijnt.
Bedankt voor je reactie. Eigenlijk is de vraag die jij stelt ook onderdeel van mijn vraag; kun je zulke hoge DC spanning over een normale AC kabel laten lopen, of werkt dat niet zo?

Volgens de tools zouden de verliezen met hoge DC spanning een stuk lager moeten zijn, onder het procent.

Ik kan zelf geen netspanning meten (heb hier geen apparatuur voor), maar we hebben al weleens opgemerkt dat (met name in het weekend) de installatie zichzelf uitschakelt, wat erop duidt dat de spanning bij de omvormer blijkbaar hoger dan 253v is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
No Hands schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:02:
Nieuwe set oost-west? Of ook weer naar zuid?
De nieuwe set wordt ook weer op het zuiden geplaatst (hoek van 36 graden in veldopstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

mchoffa schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:09:
.. kun je zulke hoge DC spanning over een normale AC kabel laten lopen, of werkt dat niet zo?
Wat bedoel je met een AC kabel ? Koper = koper, dikte bepaald het maximaal vermogen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 20:28
Alweer een tweaker die de panelen heeeelemaal achter in de tuin heeft geplaatst of wil plaatsen :+
Vorige week (of zo) ook al en nóg eerder ook al, dus even zoeken en je vindt alles wat je weten moet.

Dikte Ymvk grondkabel afstand tot meterkast 170 meter
Isolatiefout opsporen in ondergrondse DC PV kabel

[ Voor 33% gewijzigd door natural colour op 22-08-2022 13:31 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
DukeBox schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Wat bedoel je met een AC kabel ? Koper = koper, dikte bepaald het maximaal vermogen.
Duidelijk; met AC kabel bedoelde ik de "standaard" grijze kabel die er nu al ligt en waarvan ik er vanuit ging dat die ontworpen is voor AC toepassingen.

Begrijp ik het goed dat alleen vermogen leidend is voor de kabel, en dat spanning niet uitmaakt? Ik weet niet veel (niks) van isolatie, maar kan me voorstellen dat een bijna 1000v wellicht andere isolatie nodig heeft dan standaard 230v. Overigens staat op de kabel "0.6/1kv" dus ik denk dat dat betekent dat de kabel ontworpen is voor die hogere spanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Stom gezegd is vermogen voor een kabel niet belangrijk.

Spanning is belangrijk voor de isolatie. Er is een maximale hoeveelheid waar de isolatie voor goedgekeurd is.

Stroom is belangrijk voor de warmteontwikkeling. Elke ampere geeft x vermogen verlies per meter kabel. Afhankelijk van de omstandigheden is er een maximaal vermogen dat de kabel kan hebben per meter voordat de kabel te heet wordt.

Stroom is overigens ook een factor in de bepaling van de voorbeveiliging. Normaliter wil je dat de kabel probleemloos een bepaalde veelvoud aan de afgezekerde stroomsterkte kan laten lopen als er sluiting optreedt. Daarom moeten kabels ook steeds dikker worden naarmate de afstand toeneemt.

Spanningsval over de kabel is vooral een persoonlijke wens, maar minder van belang voor de veiligheid van de kabel of de installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door timberleek op 22-08-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
natural colour schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:24:
Alweer een tweaker die de panelen heeeelemaal achter in de tuin heeft geplaatst of wil plaatsen :+
Vorige week (of zo) ook al en nóg eerder ook al, dus even zoeken en je vindt alles wat je weten moet.

Dikte Ymvk grondkabel afstand tot meterkast 170 meter
Isolatiefout opsporen in ondergrondse DC PV kabel
Bedankt voor de doorverwijzing!

In het topic m.b.t. de DC PV kabel wordt aangehaald dat de plus en min kabels in een aparte mantelbuis gelegd moeten worden. Betekent dit dat het combineren van de plus en min aders in de bestaande 6mm kabel ook niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-06 23:22
Volgens mij kloppen je berekeningen niet. Je kabelverlies is veel lager dan wat je hebt berekend. 3 fase betekent namelijk 400V, dan kom je op hele andere stroomsterktes een verliezen.

Ik heb net snel en berekening gemaakt, ik kom dan op 9A bij 400V als je beide omvormers plaatst. Ik neem aan dat je met 6mm, 6mm kwadraat bedoelt. Dan kom ik op een kabelverlies van nog geen 2%. Bedenk ook dat dit verlies er alleen is bij topopbrengst. Als het vermogen daalt, dit ook het verlies.

Ga er nog even goed aan rekenen en houd rekening met 3 fase en 400V. Ik denk dat je het er gewoon bij kan plaatsen zonder problemen.

Bedenk ook hoe groot de daadwerkelijke verliezen zijn, dan kom je denk ik tot de conclusie dat het niet rendabel is om een nieuwe kabel te leggen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
storeman schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:16:
Volgens mij kloppen je berekeningen niet. Je kabelverlies is veel lager dan wat je hebt berekend. 3 fase betekent namelijk 400V, dan kom je op hele andere stroomsterktes een verliezen.

Ik heb net snel en berekening gemaakt, ik kom dan op 9A bij 400V als je beide omvormers plaatst. Ik neem aan dat je met 6mm, 6mm kwadraat bedoelt. Dan kom ik op een kabelverlies van nog geen 2%. Bedenk ook dat dit verlies er alleen is bij topopbrengst. Als het vermogen daalt, dit ook het verlies.

Ga er nog even goed aan rekenen en houd rekening met 3 fase en 400V. Ik denk dat je het er gewoon bij kan plaatsen zonder problemen.

Bedenk ook hoe groot de daadwerkelijke verliezen zijn, dan kom je denk ik tot de conclusie dat het niet rendabel is om een nieuwe kabel te leggen.
400V heb ik gemist inderdaad; zoals aan het begin van het topic aangekondigd, zeker geen expert hier.

Hoe heb je de 9 ampere berekend? 9x400=3,6kw toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
Als je scope 12 keuring moet/gaat doen. Ben je vlgs mij wel verplicht om voor je DC bekabeling specifieke dc solar kabel voor te gebruiken die dubbel geïsoleerd is ipv dat je dc door ymvk kabel plaatst.

Kun je niet panelen bijleggen zonder extra omvormers of die omvormer begrenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
mchoffa schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

400V heb ik gemist inderdaad; zoals aan het begin van het topic aangekondigd, zeker geen expert hier.

Hoe heb je de 9 ampere berekend? 9x400=3,6kw toch?
Wat de formule precies, weet ik niet, iets met wortel 3...

Ruwweg doe ik dit:
Mijn hoofd aansluiting is 3 fase, 25A. En ik weet dat dat max ca 17KW is. Nu ik aan het typen ben, merk ik dat ik een fout heb gemaakt (KW en A verwisseld). Hieronder de correcte...

Jij hebt 5 + 9 KW = 14KW

14 / 17 * 25 = 20A

Dan kom ik met een of andere online tool op 3%.

Dit mag iig makkelijk door een 6mm2 kabel. Zeker in de grond, omdat dat voor betere koeling zorgt dan wanneer je een kabel in een mantelbuis in het plafond hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
mike_solar schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:11:
Als je scope 12 keuring moet/gaat doen. Ben je vlgs mij wel verplicht om voor je DC bekabeling specifieke dc solar kabel voor te gebruiken die dubbel geïsoleerd is ipv dat je dc door ymvk kabel plaatst.

Kun je niet panelen bijleggen zonder extra omvormers of die omvormer begrenzen?
Oke, dan kan als ik het goed begrijp de huidige 6mm kabel niet als DC kabel gebruikt worden. Bedankt!

Extra panelen zijn maar beperkt mogelijk op de huidige omvormer. Het lijkt erop dat er opnieuw gegraven moet gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
storeman schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Wat de formule precies, weet ik niet, iets met wortel 3...

Ruwweg doe ik dit:
Mijn hoofd aansluiting is 3 fase, 25A. En ik weet dat dat max ca 17KW is. Nu ik aan het typen ben, merk ik dat ik een fout heb gemaakt (KW en A verwisseld). Hieronder de correcte...

Jij hebt 5 + 9 KW = 14KW

14 / 17 * 25 = 20A

Dan kom ik met een of andere online tool op 3%.

Dit mag iig makkelijk door een 6mm2 kabel. Zeker in de grond, omdat dat voor betere koeling zorgt dan wanneer je een kabel in een mantelbuis in het plafond hebt zitten.
toon volledige bericht
Ik weet niet of dit zo werkt; de 17KW is volgens mij gebaseerd op:
i) 3 aansluitingen x 25 ampere x 230v =
ii) 75 ampere x 230v =
iii) 17.250w.

In jouw voorbeeld zou je dan dus op 14 / 17 * 75 = 61A uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
mchoffa schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Ik weet niet of dit zo werkt; de 17KW is volgens mij gebaseerd op:
i) 3 aansluitingen x 25 ampere x 230v =
ii) 75 ampere x 230v =
iii) 17.250w.

In jouw voorbeeld zou je dan dus op 14 / 17 * 75 = 61A uitkomen.
Het komt overeen, alleen vergeet je in dit geval dat je het aantal ampère ook over drie aders moet verdelen. En 61/3, klopt met mijn laatste berekening.

Het antwoord is hetzelfde, maar met drie fase heb je in principe met 400v te maken.
Berekening stroomsterkte

Formule: Vermogen (P)=U*I*√3 * cosinus phi
Fase stroom: (535 kW * 1000)/(1,73 * 0,85 * 400) = 910 A
Hieruit volgt: 1 kW=1,7 A of 1A = 0,588 kW
Bron: https://www.energieconsul...g-vermogen-p-aansluiting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De verlies berekeningen zijn te doen met Sunny design in uitgebreide modus. Belangrijker is de spanning over de kabel als de netspanning aan de hoge kant is bij volle zon.

Beetje zonde om veel te investeren, en dan een afschakelend systeem te hebben. Dus meten is weten, en dat afwegen met de waardes uit simulatie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• larsg
Dit is wel een leuke calculator maar je moet we de afstanden verdubbelen. De stroom loopt namelijk in een kring/circuit (hene en terug zeg maar).

- 21,28V of 9,25% verlies (Deze omvormer zal zo NOG vaker uitvallen dan de huidige)

- 13,3V of 5,78% verlies (Dit is al een pak beter maar blijft een hoog verlies, ik zie de spanning snel oplopen, de stroom moet immers helemaal naar de wijktrafo na de 400 meter door je tuin. Guideline is onder 5% verlies te blijven)

- 8,51V of 3,7% verlies. Klinkt een pak gezonder maar blijft hoog. Je hebt namelijk geen garantie dat als er een paar buren solar zetten je net vol raakt. Echter is deze kabel onbetaalbaar.

- 25,34V of 2,7% verlies. Je optie 2 dus. Officieel mag het niet door die kabel maar ik zou het gelet op de kosten gewoon lekker doen. Als je kabel inderdaad gecertifieerd is voor 0,6/1 KV kan het technisch gewoon. Keuringstechnisch en/of verzekeringstechnisch is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
larsg schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 02:10:

toon volledige bericht
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ik zie dat jij in de berekeningen gewoon uitgaat van 230v, eerder werd in dit topic door iemand aangegeven dat 3 fase 400v is. Ik las op andere plekken ook altijd 230v, kan iemand hier misschien uitsluitsel op geven? (alhoewel de uitkomst uiteraard hetzelfde is, hoger voltage is minder verlies)

Ik denk dat het een combinatie van optie 1 en 2 gaat worden; toch opnieuw graven maar dan met nieuwe solar kabels om verlies te voorkomen, deze zijn i.c.m. een mantelbuis nog goedkoper dan een 10mm grondkabel. Wil op een eenmalige investering geen 25 jaar risico lopen met de verzekering.

Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
mchoffa schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ik zie dat jij in de berekeningen gewoon uitgaat van 230v, eerder werd in dit topic door iemand aangegeven dat 3 fase 400v is. Ik las op andere plekken ook altijd 230v, kan iemand hier misschien uitsluitsel op geven? (alhoewel de uitkomst uiteraard hetzelfde is, hoger voltage is minder verlies)

Ik denk dat het een combinatie van optie 1 en 2 gaat worden; toch opnieuw graven maar dan met nieuwe solar kabels om verlies te voorkomen, deze zijn i.c.m. een mantelbuis nog goedkoper dan een 10mm grondkabel. Wil op een eenmalige investering geen 25 jaar risico lopen met de verzekering.

Bedankt allen!
Ik zag dat ik de link was vergeten te posen, deze dus: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Je omvormer levert terug op 3 fasen maar het kabel verlies moet je berekenen over de spanning waarover deze terug levert en dat is telkens 230volt. Als je 3 fase kabel dus 5 volt verliest tegen 10 amp verlies je per fase 50 watt en 150 watt totaal!

Je nieuwe oplossing lijkt me heel goed. Echter zou ik overwegen dat voor de huidige omvormer ook te doen aangezien deze al uitvalt zat dat met de extra teruglevering van de nieuwe set nog vaker gaan gebeuren. De stroom moet immers ook door de straat weg!

[ Voor 10% gewijzigd door larsg op 23-08-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:24

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Ik gebruik vaak deze:
https://www.tkf.nl/nl/kabelberekening-laagspanning

Hier in Groningen zeggen we vaak: 'vaak ben je te bang'.

9kW vinden we veel maar voor een 5x6 stelt het niks voor. Onze netbeheerders sluiten de huizen met 3x35A ook nog aan op deze kabels. Even voor je beeldvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
Mooie post @larsg! Optie twee is in dat perspectief veruit het beste.

Toch zou ik eens goed een afweging maken of het rendabel is om dat te doen. Alle berekeningen zijn nu op het piekvermogen. Hoe vaak wek je dat op én kun je het kwijt op het net. Er een oost-west opstelling van maken zorgt uiteindelijk ook voor minder kabelverlies. Maar wel dode grond, indien strak geplaatst.

Pagina: 1