Dikte Ymvk grondkabel afstand tot meterkast 170 meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlastuin
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09-2022
Vraagje over de dikte van de al ymvk grondkabel

Ik ga een veldopstelling maken met 20 sharp (mono Nujc 400) panelen. De omvormer wordt een Goodwe 10 KT-DT 3 fase 16a.
Ik moet een afstand overbruggen van170 meter. ( van de omvormer naar de meterkast )
Meterkast wordt aangepast naar krachtstroom 3x 25 a.
Het advies is om een 4x 10mm2 te leggen. ( berekend door leverancier)

is het ook verstandig om een kabel te leggen van 16 mm2. Dit om bijv. piekstroom op te vangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Je kunt de verliezen berekenen met sunny design in uitgebreide modus. Is lange DC bekabeling en de omvormer dichterbij een optie? Dan heb je minder last van de spanning val over de AC kabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 11:03
Die 4x10mm2 (Ymvk-as neem ik aan) is hoogstwaarschijnlijk berekend op een maximale spanningsval van 5% (moet van de NEN1010). 16mm2 zal een lager verlies hebben, maar het verschil in prijs is significant voor die paar extra watt die je wint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even @Mosje44 taggen want die heeft hier ervaring mee: Isolatiefout opsporen in ondergrondse DC PV kabel

En ook @Teijgetje is met zoiets bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 13:34
Aluminiumkabels kunnen mogelijk goedkoper uitvallen dan koperen. Dan moet het aderoppervlak wel x 1,5 ten opzichte van koper.

Hier in 2019 zelf twee parallelle aluminiumkabels gelegd van 185 meter. Twee van 240mm² voor 405 KW bij 690 VAC.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Een veel gemaakte denkfout is dat er gerekend word met verliezen. Uitgangspunt moet zijn wat de netspanning is in de meterkast tijdens een situatie waarbij er veel opwek in de buurt is. Ik heb zelf bijna 17kW liggen met een grondkabel van 70 meter met 6 kwadraat. Maximale spanning op de omvormer is 245 volt terwijl ik normaal op de 230 zit. Op de meter zal dit zo rond de 235 liggen tijdens hoge opwek.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlastuin
Ik maak me zorgen om de piek spanning zoals ds23man schrijft. Ik wil voorkomen dat de omvormer in storing gaat bij een piek op het netwerk. Ik heb hier gelezen dat een goodwe bij een spannings piek zich tijdelijk uitschakelt en later weer in werking treed. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vlastuin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:42:
Ik maak me zorgen om de piek spanning zoals ds23man schrijft. Ik wil voorkomen dat de omvormer in storing gaat bij een piek op het netwerk. Ik heb hier gelezen dat een goodwe bij een spannings piek zich tijdelijk uitschakelt en later weer in werking treed. Klopt dit?
de meeste goodwe's kunnen tegenwoordig juist terug schakelen ipv afschakelen. hebben ze 1 of andere naam voor die ik vergeten ben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bestaat de mogelijkheid dat je er ooit meer panelen bij gaat leggen? Dan kan een iets dikkere kabel ook geen kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Of in de toekomst een paneel met hoger rendement gaat plaatsen zodat het vermogen ook gaat toenemen zonder dat je dan weer gaat graven?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 16:42
@vlastuin
Onze installatie is redelijk soortgelijk, afgezien van het aantal en soort panelen.
Onze installatie was doorgerekend op 4x10mm² voor zowel de 87 panelen van ons op 190 meter van de meterkast, als 4x10mm² voor de 20 panelen voor het woonerf naast ons op 220 meter van de meterkast.

Onze panelen zijn 380Wp geloof ik.

Rekening houdende met een uitbreiding voor 6 warmtepompen is de 190 meter kabel, waar nu al 87 panelen op zitten, een maatje zwaarder genomen, 4x16mm² dus.
Volgens de leverancier/installateur had dit niet echt gehoeven, maar gezien er mogelijk ook andere aansluitingen/aftakkingen op kunnen komen in de toekomst , kon dit zeker geen kwaad.

De 220 meter kabel van 4x10mm², waar nu 20 panelen op zitten kan eventueel uitgebreid met 60+ panelen, zonder problemen. Dit gaat nooit gebeuren want aan die kant komt maar 1 warmtepomp. Zoveel extra panelen zijn daarvoor niet nodig.

Prijsverschil is wel aanmerkelijk.
YmvK-as 4x10 mm², max 61A, is €12,09/m
YmvK-as 4x16 mm²,max 79A, is € 19,35/m,
Voor jouw lengte dus een krappe €1100 duurder terwijl dat niet echt nodig is.

Kabel24 was de goedkoopste die ik vond.
Goed bedrijf, snel geleverd.
Vraag bij bestellen of de verpakker even checkt of de metermarkeringen kloppen voordat hij ze afknipt. Dus bv van 400m tot 570m voor jouw 170 meter, de automatische meet/verpakmachine meet exact en dan kan de metermarkering blijkbaar afwijken.
Ik heb te korte kabels geleverd gekregen, 1,8m en 4m te kort volgens markering.
En helaas kun je pas zien of de markeringen de bestelde lengte uit elkaar liggen wanneer de kabel geheel afgerold is.

Er wordt omgaand nieuwe opgestuurd, dat is het probleem niet, in mijn geval190 en 220m opspoelen wel.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:48
Ronald schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:38:
Je kunt de verliezen berekenen met sunny design in uitgebreide modus. Is lange DC bekabeling en de omvormer dichterbij een optie? Dan heb je minder last van de spanning val over de AC kabel.
Ik lees even mee, ik heb een schuur op 80 meter afstand waar ik t.z.t. ook panelen op wil leggen. Wel veel sites kunnen vinden met berekeningen over dikte van AC bekabeling, maar lees nog weinig over dikte van DC bekabeling. Wat voor dikte zou dan goed zijn?

Waarom eigenlijk een 10K omvormer, en geen 8K? Meer panelen in de toekomst gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlastuin
Teijgetje bedankt. met jou info weet ik nu de juiste keuze te maken 👌. En inderdaad jeedee de omvormer is 10 K voor eventuele uitbreiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Uitbreiding op een string omvormer is er in de praktijk alleen bij als je dezelfde panelen kan krijgen, wat zelden lukt, of een vrije tracker hebt… wat ik ook niet verwacht op een installatie van deze proporties

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is mij destijds geadviseerd om 16mm2 te leggen voor een 24 kWp installatie op 90 meter kabelafstand van de meterkast. Ik meet op dit moment 3,5 V spanningsverlies tussen meterkast en omvormer.

De kabel heeft me 1000 euro gekost maar is de investering wel waard geweest. Inmiddels hangen er twee 3-fase laders aan de onderverdeler die oorspronkelijk voor de omvormer is gemaakt en hebben we een schuur verbouwd die een nieuwe onderverdeler heeft gekregen die aftakt van deze kabel. Wellicht kun je de investering in de kabel benutten om toekomstbestendige stroomvoorziening te verzorgen in een bijgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
jeeedeee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:02:
[...]Ik lees even mee, ik heb een schuur op 80 meter afstand waar ik t.z.t. ook panelen op wil leggen. Wel veel sites kunnen vinden met berekeningen over dikte van AC bekabeling, maar lees nog weinig over dikte van DC bekabeling. Wat voor dikte zou dan goed zijn? ...
AC of DC maakt in se niet uit (omdat we de effectieve waarde van AC gebruiken kan je dezelfde berekeningen maken); het gaat om de stroom: met hogere spanning heb je lagere stroom dus minder verlies door dezelfde kabel.
Maar als je 3fasig kan aansluiten, verdeel je de stroom door 3 aders ipv 2; waardoor de stroom per ader zakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 09:29
Als ik een kabelbereking doe met de draka cab,e app, kun je zelfs af met een 6mm2. Met 10mm2 zit je dus al erg ruim en 16mm2 is dus nergens voor nodig tenzij je graag van je geld af wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En dan is het nog maar de vraag met welke dikte je huisaansluiting binnenkomt. Heb zelf de mazzel van een zware boerderij aansluiting. 500 meter 50mm2 vanaf het trafohuisje, de laatste 70 meter 25mm2. Mijn aansluiting is gewoon voorbereid voor de max kleinverbruiker aansluiting: 3x80A. De meeste woningen zijn vanaf de straat uitgevoerd met 6mm2 of 10mm2.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
vlastuin schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:39:
Teijgetje bedankt. met jou info weet ik nu de juiste keuze te maken 👌. En inderdaad jeedee de omvormer is 10 K voor eventuele uitbreiding
Ook daar heb ik het over gehad, is het niet beter een omvormer te nemen die de toekomstige 40+ panelen aankan?
Mij werd verteld dat een te zware omvormer voor minder rendement zorgt, en het veel beter is om een passende omvormer te plaatsen.

En je in de regel kiest voor 10% minder tot 10% meer dan maximaal geleverd door de panelen.
Bij die grootte heb je het hoogste rendement en de langste levensduur van panelen en omvormer.
In jouw geval is dus de 10K omvormer veel te groot.
Ga even uit van je 20 panelen die allemaal 400Wp leveren, dan krijg je maximaal 8000 Wp.
In de praktijk zullen ze dat nooit leveren. Een omvormer die 25% groter is dan maximaal in de allerbeste opstelling is dus veel te groot.

Via deze website kan je een "clear-sky" berekening doen, en ook een gemiddelde opbrengst per maand:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index1.html (met dank aan @bjp )
En dan op die opbrengst de omvormer kiezen.

Bij een uitbreiding kan er dan simpel weer een passende omvormer voor dat pakket genomen worden, die ook gewoon op dezelfde kabel stroom kan leveren.
En er dus bij gezet wordt, is mij uitgelegd.

Misschien een extra tip:
Ik kwam er net achter dat mijn omvormers alleen via een app te monitoren zijn als ik een UTP kabel erbij aanleg. :(
Achter op het veld geen internet, ik moet nog wel even kijken of ik met een Ubiquity Nanostation Loco M2, die ik nog heb liggen, een wifinetwerk op kan zetten op 180 meter van de router. Die is te boosten.
Anders moet ik steeds naar het veld om ze uit te kunnen lezen.
Of ik leg dus een S/FTP cat7 er bij, een afgeschermde kabel die redelijk bij de twee kabels in de buurt kunnen.
De twee YmvK-as liggen diep, daarop ligt 10 cm zand, daarop een lint, zodat bij graafwerk op tijd gezien kan dat er een kabel ligt. De Utp komt dan op de plek van het lint en het lint 10 cm hoger.
Gelukkig heb ik pas 40 meter geul dicht liggen. :X

Femme schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:45:
Er is mij destijds geadviseerd om 16mm2 te leggen voor een 24 kWp installatie op 90 meter kabelafstand van de meterkast. Ik meet op dit moment 3,5 V spanningsverlies tussen meterkast en omvormer.

De kabel heeft me 1000 euro gekost maar is de investering wel waard geweest.
Dat is al een tijdje geleden lijkt me. ;)
90 meter nu kost ca.1750 euro, 170 meter bijna 3300 euro.
Mijn twee kabeltjes kosten 6500 euro bij elkaar (190m x 16mm² en 220m x 10mm²)

Jouw en mijn (32 kWp) installatie, waarvoor je 16mm² zou nemen, zijn een factor groter dan de 8 kWp waar hier over gesproken wordt, .

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2022 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Teijgetje schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:20:
[...]
Mij werd verteld dat een te zware omvormer voor minder rendement zorgt, en het veel beter is om een passende omvormer te plaatsen.
en @vlastuin
ja en nee. ;)

heb zelf 1710Wp op een 3300VA omvormer gehad.
gewoon te grote omvormer gekocht, met maar een paar panelen en mijn geld was even op.
maar ik kon wel lekker mijn oost-set aan leggen.
jaartje later mijn west set gedaan.
en als ik dan kijk naar mijn opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie ik toch het eerste jaar, erg weinig verlies door te grote omvormer.

sterker nog: deze grafiek dat zijn setjes als volgende:
1710Wp op 33000VA.
3950Wp op 33000VA.
5700Wp op 33000VA.
6430Wp op 33000VA.
6430Wp op 40000VA.
en nee het dipje, dat waren 2 kapotte panelen, niet aantal Wp VS omvormer.
de stijging is ook niet aantal Wp VS omvormer, dat is omdat ik over ben gegaan naar dual junction systeem (ander soort cellen, stuk duurder als jan en alleman doet.).

belangrijkers is eigenlijk (deze is voor 1 fase omvormers, 3fase is vaak ook zo allen dan 350V vervangen voor +/-600V):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
zolang je maar genoeg Vmpp op de mpp zet, dan werkt de omvormer wel.
heb je 350Vmpp en kom je dan uit op 30% van de W van de omvormer, het werkt al vrij tof.
heb je 215Vmpp dan moet je al 50% van de W omvormer hebben voor zelfde resultaat.

maar buiten dat, verlies is misschien 5% (ik overdrijf even in het nadeel).
oei oei, probleem probleem, dus nog steeds een 95% winst, dus o dit is hellemaal geen probleem.

en dit geld eigenlijk ook voor als je te veel Wp op een omvormer hebt (mits binnen zijn specs, zorg er voor dat de Voc + temperatuur onder de max blijft).
30% meer Wp als W omvormer, geeft zo weinig momenten per jaar verlies, dat merk je amper.
zelfs 100% meer Wp kan, alleen dan merk je het wel een beetje. ;)

dus aantal Wp heeft eigenlijk niks te maken met aantal W omvormer.
dit is veel meer fluïde als je er mee experimenteert merk je dat heel snel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@migjes
Ik begreep dat het niet alleen "verlies" is zoals jij dat beschrijft.
En 5% is veel natuurlijk als je met de juiste omvormer maar 2% gehad had natuurlijk. ;)
Ook al heb je nog 95% "winst", je had dan 98% "winst" kunnen hebben.
Er zijn maar een paar momenten per jaar dat met een iets kleinere omvormer de opbrengst groter is dan de omvormer kan doorgeven, en er dus iets geknepen wordt. Dat verlies staat zover ik begreep niet in verhouding tot het later opstarten en eerder in rust gaan van de omvormer doordat de minimum spanning bereikt is, `s ochtends aan en `s avonds uit. Die spanning ligt bij zwaardere omvormers hoger dan bij kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 19:17
Kun je ter plaatse niet een aardelektrode de grond instampen en dan met 3x16 naar de hoofdverdeler?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@vlastuin
Vergeet niet vergunning aan te vragen.
Ik dacht ook vergunningsvrij te zijn maar werd bij "navraag voor de zekerheid" duidelijk gemaakt dat er een vergunning nodig was die via de normale weg liep (niet mogelijk in een paar dagen).
Had ik dat niet gedaan dan hadden ze er op dit moment alle 107 gestaan, en had ik ze waarschijnlijk eerst weer moeten weghalen voor ik vergunning aan kon vragen. (en je al met 3-0 achter staat bij de goodwil van je aanvraag).
Er werd in eerste instantie gesproken van 50m2 dat bij uitzondering werd toegestaan in mijn geval. Mijn veldje is 307m2........
Maar voor 6 huishoudens kon dat misschien 6x50m2 worden.

@natural colour
3x16mm² kost €16,93/m, €2,42 goedkoper dan 4x16mm².
Als je dan rekent met 170 x €2,42 dan heb je €411 over om een aardpen te laten slaan.
Dat zal dus niet echt goedkoper zijn dan gewoon 4x16 neerleggen.
Maar 16mm² voor 8 of 10kWp is echt heel overdreven, je kan dan beter voor die €1100 die dat extra kost extra panelen neerleggen die gewoon op de 4x10mm² erbij kunnen. ;)
(of een lekker weekendje weg met de familie)

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 21-08-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Teijgetje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:01:
@migjes
Ik begreep dat het niet alleen "verlies" is zoals jij dat beschrijft.
En 5% is veel natuurlijk als je met de juiste omvormer maar 2% gehad had natuurlijk. ;)
Ook al heb je nog 95% "winst", je had dan 98% "winst" kunnen hebben.
de 5% is wat overdreven om het duidelijk te maken.
en uit eindelijk gaat het om niks doen 0% winst en 100% verlies VS 95% winst en 5% verlies.
dan heb ik liever de 95% als de 0% (en wat je daar dan precies voor aantal % voor wil nemen dat maakt mij niet uit.)
Er zijn maar een paar momenten per jaar dat met een iets kleinere omvormer de opbrengst groter is dan de omvormer kan doorgeven, en er dus iets geknepen wordt.
oke zie mijn set op een mooie dan nemen we als voorbeeld een 2000W omvormer(lekker extreem dus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
de set start +/- rond 6:00 en pas als je 11:00 komt raak je boven de 2000W.
rond 18:30 tot 21:00 kom je weer onder de 2000W.
dus 5 uur in de ochtend geen aftopping, en dan 2,5 uur in de avond geen aftopping = 7,5 uur.
en 7,5 uur aftopping.
dus op een hele mooie dan 50% van de tijd aftopping en 50% van de tijd heb je meer aan meer Wp.
dan ook nog eens uit rekenen hoeveel die aftopping is, je verliest die 2000W niet, die gaat toch door.
(het gaat uiteindelijk om kWh, dus niet alleen hoe hoog de lijn is, maar het oppervlak onder die lijn.
en ja oost-west setjes die maken langere dagen, zuid setjes draaien veel korter per dag, maar ja die heb ik niet.)

dan heb je ook nog het feit, dan zonnepanelen een Wp hebben, maar er zijn maar een paar dagen dat de situatie zo gunstig is dat je ook echt de Wp haalt en dat voor maar een paar uur per dag.
zijn je cellen erg warm (en vreemd dat worden ze als ze in de zon liggen) dan zakt je opbrengst, dit kan een goede 30% zijn.
dus helemaal niet onverstandig om W omvormer = Wp + 30% te doen.

en dan heb je ook nog dagen met bewolking een paneel levert dan +/- 1/6 van zijn Wp op (afhankelijk wat voor bewolking).
het zonlicht word dan weerkaats door de wolken en de richting die ze op kijken maakt dan niet veel meer uit.
door mijn flinke aantal Wp, levert dat nog best leuk op.
6430Wp / 6 = genoeg om toch nog een dag van 10-15kWh te hebben.
nog meer Wp is natuurlijk nog meer opbrengst op bewolkte dagen.

dus ja er wel iets te zeggen om meer Wp te hebben als W omvormer.
maar snap ook wel mensen die last krijgen van hun bloedruk als ze 1W aftoppen met een b.v. 6000Wp setje.
maar het is echt bloeddruk wat daar het probleem is niet het echte verlies, dat stelt eigenlijk niks voor.
lees ook voor nog beter en onderbouwde cijfers:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
neem ik dan mijn voorbeeld van een set die 3000W kan halen en neem ik dan anton zijn cijfers, dan blijft op jaar basis ik boven de 95% en dat is helemaal niet zo gek om voor te kiezen.

(even persoonlijk, nop aftoppen het is ook niet mijn ding.
voorkomen als mogenlijk, maar wees er ook niet bang voor dat is ook dom. ;)
belangrijkste om te begrijpen is eigenlijk: aantal Wp is belangrijk, maar niet zo heel belangrijk.
Wp = W omvormer = onzin, het is een ongeveertje in die richting met een marge van 30% + en - grofweg.
Voc/Vmpp zijn belangrijker, zolang die maar voldoende aanwezig zijn. )
Dat verlies staat zover ik begreep niet in verhouding tot het later opstarten en eerder in rust gaan van de omvormer doordat de minimum spanning bereikt is, `s ochtends aan en `s avonds uit. Die spanning ligt bij zwaardere omvormers hoger dan bij kleinere.
nop, een zwaarder of lichtere omvormer, die werkt allebij perfect op +/-350Vmpp.
het maakt niet uit of je een 3kW of een 6kW omvormer gebruikt.
(dit wel mits het een 1fase TL omvormer is, kijk in de specs van de SMA sb 3.0 VS een 6.0.
3fase is dat ook zo allen dan zit het optimum rond de 600Vmpp.
maar je kunt 1fase en 3fase niet vergelijken met elkaar, dat is zo anders. ;) )

het leuke is, als de zon nog niet boven de horizon is, dan leveren mijn panelen al een Voc.
en die Voc is 100% van wat de panelen horen te doen, en dit al zonder de zon.
dus eerder of later starten van een omvormer, dat is eerder seconde werk, maar geen minuten werk, laat staan uren.
dit verliest per jaar misschien en dan heel misschien 0,1% >:)
dus die kun je naar het land der fabels laten verwijzen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1