de 5% is wat overdreven om het duidelijk te maken.
en uit eindelijk gaat het om niks doen 0% winst en 100% verlies VS 95% winst en 5% verlies.
dan heb ik liever de 95% als de 0% (en wat je daar dan precies voor aantal % voor wil nemen dat maakt mij niet uit.)
Er zijn maar een paar momenten per jaar dat met een iets kleinere omvormer de opbrengst groter is dan de omvormer kan doorgeven, en er dus iets geknepen wordt.
oke zie mijn set op een mooie dan nemen we als voorbeeld een 2000W omvormer(lekker extreem dus):
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
de set start +/- rond 6:00 en pas als je 11:00 komt raak je boven de 2000W.
rond 18:30 tot 21:00 kom je weer onder de 2000W.
dus 5 uur in de ochtend geen aftopping, en dan 2,5 uur in de avond geen aftopping = 7,5 uur.
en 7,5 uur aftopping.
dus op een hele mooie dan 50% van de tijd aftopping en 50% van de tijd heb je meer aan meer Wp.
dan ook nog eens uit rekenen hoeveel die aftopping is, je verliest die 2000W niet, die gaat toch door.
(het gaat uiteindelijk om kWh, dus niet alleen hoe hoog de lijn is, maar het oppervlak onder die lijn.
en ja oost-west setjes die maken langere dagen, zuid setjes draaien veel korter per dag, maar ja die heb ik niet.)
dan heb je ook nog het feit, dan zonnepanelen een Wp hebben, maar er zijn maar een paar dagen dat de situatie zo gunstig is dat je ook echt de Wp haalt en dat voor maar een paar uur per dag.
zijn je cellen erg warm (en vreemd dat worden ze als ze in de zon liggen) dan zakt je opbrengst, dit kan een goede 30% zijn.
dus helemaal niet onverstandig om W omvormer = Wp + 30% te doen.
en dan heb je ook nog dagen met bewolking een paneel levert dan +/- 1/6 van zijn Wp op (afhankelijk wat voor bewolking).
het zonlicht word dan weerkaats door de wolken en de richting die ze op kijken maakt dan niet veel meer uit.
door mijn flinke aantal Wp, levert dat nog best leuk op.
6430Wp / 6 = genoeg om toch nog een dag van 10-15kWh te hebben.
nog meer Wp is natuurlijk nog meer opbrengst op bewolkte dagen.
dus ja er wel iets te zeggen om meer Wp te hebben als W omvormer.
maar snap ook wel mensen die last krijgen van hun bloedruk als ze 1W aftoppen met een b.v. 6000Wp setje.
maar het is echt bloeddruk wat daar het probleem is niet het echte verlies, dat stelt eigenlijk niks voor.
lees ook voor nog beter en onderbouwde cijfers:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
neem ik dan mijn voorbeeld van een set die 3000W kan halen en neem ik dan anton zijn cijfers, dan blijft op jaar basis ik boven de 95% en dat is helemaal niet zo gek om voor te kiezen.
(even persoonlijk, nop aftoppen het is ook niet mijn ding.
voorkomen als mogenlijk, maar wees er ook niet bang voor dat is ook dom.
belangrijkste om te begrijpen is eigenlijk: aantal Wp is belangrijk, maar niet zo heel belangrijk.
Wp = W omvormer = onzin, het is een ongeveertje in die richting met een marge van 30% + en - grofweg.
Voc/Vmpp zijn belangrijker, zolang die maar voldoende aanwezig zijn. )
Dat verlies staat zover ik begreep niet in verhouding tot het later opstarten en eerder in rust gaan van de omvormer doordat de minimum spanning bereikt is, `s ochtends aan en `s avonds uit. Die spanning ligt bij zwaardere omvormers hoger dan bij kleinere.
nop, een zwaarder of lichtere omvormer, die werkt allebij perfect op +/-350Vmpp.
het maakt niet uit of je een 3kW of een 6kW omvormer gebruikt.
(dit wel mits het een 1fase TL omvormer is, kijk in de specs van de SMA sb 3.0 VS een 6.0.
3fase is dat ook zo allen dan zit het optimum rond de 600Vmpp.
maar je kunt 1fase en 3fase niet vergelijken met elkaar, dat is zo anders.

)
het leuke is, als de zon nog niet boven de horizon is, dan leveren mijn panelen al een Voc.
en die Voc is 100% van wat de panelen horen te doen, en dit al zonder de zon.
dus eerder of later starten van een omvormer, dat is eerder seconde werk, maar geen minuten werk, laat staan uren.
dit verliest per jaar misschien en dan heel misschien 0,1%
dus die kun je naar het land der fabels laten verwijzen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)