Isolatiefout opsporen in ondergrondse DC PV kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-02-2024

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Mijn vraag
Recentelijk heb ik een tweede PV installatie aangelegd in de tuin. 22 Panelen van elk 545 WP in twee strings van 11. Er lopen 4 DC-kabels van 6 mm2 naar mijn woning, waar de omvormer hangt (SMA 10 kW). De afstand is ongeveer 135 meter en de kabels liggen 80 cm diep in de grond.
Op één van de kabels geeft de omvormer een "Isolatiefout". Betekent dit dat, van betreffende kabel, de isolatie beschadigd is? Als ik alle kabels loskoppel en ze doormeet, dan loopt er bij 1 kabel onderdaad stroom, wat dit bevestigd.
Ik weet dat er apparatuur is die 'Isolatiefouten" kan opsporen. Kent iemand een bedrijf die dat doet? Of zijn er andere manieren (buiten het opgraven van 135 meter kabels!)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De 'goede' string gewoon aangesloten en die werkt prima.
De 'slechte' kabel (Draka Tecsun 6mm2) geïdentificeerd met een voltmeter.
Alle aansluitingen in de 'slechte' string nagelopen.

Alvast dank voor jullie reacties.

Marc

21x ET-Solar (305WP) op dak, 22x JA-Solar (545 WP) in de tuin, 2x SMA Sunny Boy (5kW en 10 kW), 11,2 kW Mitsubishi Zubadan warmtepomp

Beste antwoord (via Mosje44 op 05-06-2022 17:45)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:38
heggico schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:27:
[...]

11 panelen per string? met ongeveer 50V open spanning zit je daar wel op. Probleem lijkt dus in de kabel te zitten waar je nu een duimpje bij plaatst, want die ligt naar aarde. Dan gooien je panelen daar een spanning op en krijg je dus je 500Vdc te zien.

Makkelijkste is meten met de panelen losgekoppeld, dan weet je zeker wat je meet. Maar dan moet je eigenlijk ook met een megger naar aarde meten. Gewone multimeter zal weinig doen waarschijnlijk, tenzij er een echt grote fout zit.
Die meting klopt wel (AC uitschakelen, DC uitschakelen, DC kabel loshalen, DC aanzetten en dan meten tussen aarde en DC+/DC-, geen nul=fout). Voordeel van deze manier meten is juist dat je geen megger nodig hebt, maar dat het met elke fatsoenlijke multimeter kan.

[removed]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:52

Illusion

(the art of)

Afhankelijk van hoe groot de beschadiging is, zou je met een megger + time-domain-reflectometer kunnen proberen de fout op te sporen. Die leveren soms de positie tot op 10cm.
Kosten vanaf een €1000 (koop), dus die zal je moeten huren. Als de beschadiging echter heel klein is, dan heb je kans dat je hem niet vind.

Alternatief is gewoon de kabels uit de mantelbuis trekken, visueel inspecteren en de defecte vervangen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Dag Illusion,
Dank voor de snelle reactie. Ik kan geen bedrijf vinden die deze service aanbiedt of waar ik zo'n machine kan huren. Enig idee?

21x ET-Solar (305WP) op dak, 22x JA-Solar (545 WP) in de tuin, 2x SMA Sunny Boy (5kW en 10 kW), 11,2 kW Mitsubishi Zubadan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Heb je zelf de kabel gelegd en aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:06

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Liggen de kabels direct in de grond 8)7 of liggen die in een gekoppelde buis?

Wat ik nu zeg is niet leuk: begin maar met graven, leg daarin twee gesloten buizen dus uit één stuk en trek daarin de rode en de zwarte hoogspanning kabels, net als glasvezel in de grond.
Nu is er één kabel met een probleem volgend jaar de drie andere.
Neem dan gelijk 10 mm²

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe meet je de kabels (aan welke kant) en hoe meet je de stroom?
Als je aan de strings bij de panelen meet (dus zonder kabel), wat dan?

Als je de goede string aansluit op de slechte kabel, wat dan?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 20:49
Wat teacher zegt. Weet je zeker dat het in de kabel zit en niet tussen bv twee panelen? Je meet een spanning tussen 1 pv kabel en aarde? Theoretisch zou je de hoogste spanning moeten meten op de plek het dichts bij de isolatie fout en het uiteinde van je dc kabel. Ik heb geen praktijk ervaring dus ik weet niet of je veel verschil zou kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mosje44 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:51:
Als ik alle kabels loskoppel en ze doormeet, dan loopt er bij 1 kabel inderdaad stroom, wat dit bevestigt.
Dit begrijp ik niet.
Hoe/wat meet je eigenlijk?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Vinnienerd schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:45:
Heb je zelf de kabel gelegd en aangesloten?
Ja, een sleuf van 135 meter lang en 80 cm diep (laten) graven en daarin de vier PV-kabels gelegd. Werkelijk geen idee wat er gebeurd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
Mosje44 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:00:
[...]

Ja, een sleuf van 135 meter lang en 80 cm diep (laten) graven en daarin de vier PV-kabels gelegd. Werkelijk geen idee wat er gebeurd kan zijn.
Geen buis? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
natural colour schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:40:
Liggen de kabels direct in de grond 8)7 of liggen die in een gekoppelde buis?

Wat ik nu zeg is niet leuk: begin maar met graven, leg daarin twee gesloten buizen dus uit één stuk en trek daarin de rode en de zwarte hoogspanning kabels, net als glasvezel in de grond.
Nu is er één kabel met een probleem volgend jaar de drie andere.
Neem dan gelijk 10 mm²
De kabels liggen direct in de grond. Volgens specs van Draka kan dat ook.
Voorlopig nog even proberen de ene slechte kabel te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:54:
Hoe meet je de kabels (aan welke kant) en hoe meet je de stroom?
Als je aan de strings bij de panelen meet (dus zonder kabel), wat dan?

Als je de goede string aansluit op de slechte kabel, wat dan?
We hebben de kabel(s) aan beide kanten gemeten. ('we' is vooral de elektricien die de aansluiting in de meterkast verzorgde.)

Zaterdag kan ik 150 meter PV-kabel lenen om te kijken of de tweede string daarmee wel opstart. Als dat zo is weten we zeker dat de kabel een beschadiging heeft opgelopen. Dan ga ik zo'n dure machine huren om de fout op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Candymirror schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:18:
Wat teacher zegt. Weet je zeker dat het in de kabel zit en niet tussen bv twee panelen? Je meet een spanning tussen 1 pv kabel en aarde? Theoretisch zou je de hoogste spanning moeten meten op de plek het dichts bij de isolatie fout en het uiteinde van je dc kabel. Ik heb geen praktijk ervaring dus ik weet niet of je veel verschil zou kunnen meten.
Dat ga ik Zaterdag testen met een "leenkabel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Nee dus! Volgens de specificaties van Draka kan hun TecSun kabel direct in de grond gelegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Zitten er ergens koppelingen/doorverbindingen? Want vaak zijn die soort isolatiefouten niets meer of minder dan vocht wat ergens kan komen waar het niet zou moeten komen. En vaak is dat bij de connecties die toch niet 100% ok zijn (vocht of niet goed aangeknepen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Mosje44 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Nee dus! Volgens de specificaties van Draka kan hun TecSun kabel direct in de grond gelegd worden.
Een bijzondere eigenschap is dat de kabel direct in de grond gelegd kan worden, waarbij de installateur deze wel, overeenkomstig NEN1010, tegen beschadiging moet beschermen.
Dus in een buis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
redwing schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:19:
Zitten er ergens koppelingen/doorverbindingen? Want vaak zijn die soort isolatiefouten niets meer of minder dan vocht wat ergens kan komen waar het niet zou moeten komen. En vaak is dat bij de connecties die toch niet 100% ok zijn (vocht of niet goed aangeknepen)
De Kabels zijn uit één stuk. De aansluitingen bij de panelen zijn meermaals nagelopen. Ik ga de stekkers van de 'slechte' string nog één keer vervangen, voor alle zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
GioStyle schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:19:
[...]

[...]

Dus in een buis...
...of dieper dan 50 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Juup schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:03:
[...]

Dit begrijp ik niet.
Hoe/wat meet je eigenlijk?
Kabels loskoppelen van omvormer.
DC+ naar aarde en DC- naar aarde meten. Bij de ene kabel bijna geen spanning (= 👍) Bij de andere bijna 500 volt (= 🍑)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zelfs als je weet waar de fout zit, wil je dan hier een stuk uit weg knippen en deze aan elkaar gaan zetten met connectoren? Dat is ook vragen om ellende in de toekomst. Ik zou hier maar 1 nette oplossing zien: de hele strook weer open graven en nieuwe kabel leggen. En leg dan gelijk even een mantelbuis voor als je nog eens wat wilt aanpassen/repareren.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Je moet de kabel aan beide kanten loskoppelen en dan met een isolatietester meten t.o.v elkaar en naar aarde, anders blijf je ook je array meten.
Je kunt dan ook direct alleen je array meten t.o.v. aarde of daar een probleem zit.

Ik neem aan dat je een DC-scheider bij je array hebt zitten?

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 03-06-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Mosje44 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Kabels loskoppelen van omvormer.
DC+ naar aarde en DC- naar aarde meten. Bij de ene kabel bijna geen spanning (= 👍) Bij de andere bijna 500 volt (= 🍑)
11 panelen per string? met ongeveer 50V open spanning zit je daar wel op. Probleem lijkt dus in de kabel te zitten waar je nu een duimpje bij plaatst, want die ligt naar aarde. Dan gooien je panelen daar een spanning op en krijg je dus je 500Vdc te zien.

Makkelijkste is meten met de panelen losgekoppeld, dan weet je zeker wat je meet. Maar dan moet je eigenlijk ook met een megger naar aarde meten. Gewone multimeter zal weinig doen waarschijnlijk, tenzij er een echt grote fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Liggen de kabels in de "grond", of in schoon zand? Afhankelijk van het antwoord kun je dit probleem mogelijk vaker tegenkomen. Of een ander kabelprobleem :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Die meting klopt wel (AC uitschakelen, DC uitschakelen, DC kabel loshalen, DC aanzetten en dan meten tussen aarde en DC+/DC-, geen nul=fout). Voordeel van deze manier meten is juist dat je geen megger nodig hebt, maar dat het met elke fatsoenlijke multimeter kan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Cr3ator schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:16:
Zelfs als je weet waar de fout zit, wil je dan hier een stuk uit weg knippen en deze aan elkaar gaan zetten met connectoren? Dat is ook vragen om ellende in de toekomst. Ik zou hier maar 1 nette oplossing zien: de hele strook weer open graven en nieuwe kabel leggen. En leg dan gelijk even een mantelbuis voor als je nog eens wat wilt aanpassen/repareren.
Aan elkaar met connectoren en dan in een kabelmof met PU-hars. (Dacht ik)
De “hele strook opgraven” is, om meerdere redenen, geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
In de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:25:
Je moet de kabel aan beide kanten loskoppelen en dan met een isolatietester meten t.o.v elkaar en naar aarde, anders blijf je ook je array meten.
Je kunt dan ook direct alleen je array meten t.o.v. aarde of daar een probleem zit.

Ik neem aan dat je een DC-scheider bij je array hebt zitten?
Ik heb geen DC-scheider geplaatst. Wat is dat? En waarvoor dient dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Mosje44 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Ik heb geen DC-scheider geplaatst. Wat is dat? En waarvoor dient dit?
Zodat je, bij een probleem met de 135 meter lange kabel, de kabel veilig kan stellen.
Nu is dit voor zover ik weet niet verplicht in nederland, alleen een werkschakelaar bij de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:46
@Mosje44 waar woon je ongeveer?
ik heb op mijn werk wel een Fluke 123B/EU die gebruiken we ook voor kabel maar meestal voor tracing oftewel warmte kabel meestal op 10 meter precies.

[ Voor 41% gewijzigd door pletter op 03-06-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Boxtel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
pletter schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:46:
@Mosje44 waar woon je ongeveer?
ik heb op mijn werk wel een Fluke 123B/EU die gebruiken we ook voor kabel maar meestal voor tracing oftewel warmte kabel meestal op 10 meter precies.
We wonen in Boxtel (Lennisheuvel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Zodat je, bij een probleem met de 135 meter lange kabel, de kabel veilig kan stellen.
Nu is dit voor zover ik weet niet verplicht in nederland, alleen een werkschakelaar bij de omvormer.
De SMA’s hebben een eigen DC-werkschakelaar. Aan de kant van de panelen heb ik geen schakelaar geplaatst. Loskoppelen is natuurlijk altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 23:02
Ik denk dat je gewoon een elektrotechnisch installatie bedrijf moet opbellen en de kabel moet laten meggeren. Wij hebben op de zaak deze meters gewoon liggen. Dan weet je ook gelijk waar de kabel ongeveer beschadigd is.

P.S hoeveel vermogen gaat er over die 6mm2.
Max belasting is bij 100 meter 20A.

[ Voor 16% gewijzigd door dt77h op 04-06-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:46
@Mosje44 Dat is een beetje te ver voor mij, kop van Noord-Holland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Check de kabel optisch nog eens goed op beide plekken waar deze omhoog komt. DC kabel is voor veel ongedierte leuk spul om in te knagen. Of wellicht dat je met maaien iets hebt geraakt.

Ik ben bang dat op termijn je andere kabels dit probleem ook nog wel gaan krijgen. Dit is ene veelvoorkomend probleem bij veldopstellingen.

DC kabels kunnen technisch vaak wel direct in de grond, maar ik zou altijd twee mantelbuizen adviseren (plus en min gescheiden leggen). Waar de kabel omhoog komt zo'n betonnen tuinblok leggen (met van die gaten erin) en buis daardoor omhoog laten komen. Beetje grind eromheen leggen en de opening van de buis afpurren en afwerken met een RVS net (muizengaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
De kabels liggen 80 cm diep. Ik verwacht daar geen problemen met ongedierte. Aan de uiteinden liggen de kabels in een stootvaste electrabuis. Ik heb de kabels daarin wel per string samengevoegd in één buis. Dus + en - per string bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
dt77h schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:49:
Ik denk dat je gewoon een elektrotechnisch installatie bedrijf moet opbellen en de kabel moet laten meggeren. Wij hebben op de zaak deze meters gewoon liggen. Dan weet je ook gelijk waar de kabel ongeveer beschadigd is.

De maximale stroom van de panelen is 13A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
dt77h schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:49:

Ja, Illusion stelde dat al voor (met een Time-Domain Reflectometer van Megger). Ik krijg echter steeds verschillende apparaten voorgeschoteld als oplossing. Voor een leek een beetje verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
[...]

Ik heb alle 4 PV-kabels doorgemeten (dus ook de twee van de goed functionerende string). Alles losgekoppeld van de omvormer maar niet van de panelen. Drie kabels geven nagenoeg geen spanning. Één geeft ongeveer 500 Volt aan. Ik mag toch aannemen dat dit de ‘slechte’ kabel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:44:
[...]

Klopt! Alleen kan een TDR van Megger de locatie van de isolatiefout bepalen. Geen overbodige luxe bij een 135 meter lange kabel, 80 cm diep in de grond…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heggico
Mosje44 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:16:
[...]
Één geeft ongeveer 500 Volt aan. Ik mag toch aannemen dat dit de ‘slechte’ kabel is?
Nope, die kabel is goed. Waarom?

Je zonnepanelen zetten een potentiaal (spanning) op de kabels. Zeg ff 500V.

Maar omdat beide uiteindes los hangen is deze spanning zwevend vanaf aarde (iig, geen sluiting naar aarde) meet maar eens de spanning van de plus pool van een batterij naar aarde. Ook dit "zweeft"

Nu hangt een kabel door een fout aan de aarde. Deze is dus altijd 0V. Nu meet je de spanning tussen aarde en deze kabel. Dat is dus 0V. Maar de andere kabel zweeft dus niet meer, want de andere kant van de panelen hangt aan aarde (0V). Dus meet je dan een spanning.

Die goede string meet je op beide kabels 0V, omdat je dan de plus of de min aan aarde hangt. Als je dat doet en je pakt een 2de meter, dan zul je met een kabel +500v meten en omgewisseld -500v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mosje44 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Klopt! Alleen kan een TDR van Megger de locatie van de isolatiefout bepalen. Geen overbodige luxe bij een 135 meter lange kabel, 80 cm diep in de grond…
Klopt, in welke kabel de fout zit kun je met een multimeter bepalen. Wil je daadwerkelijk weten waar de fout zit is een megger heel handig omdat je dan heel nauwkeurig weet waar je moet gaan graven.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Vandaag de “verdachte” kabel vervangen door een leenkabel. De hele installatie startte zonder problemen op. Daarmee is definitief vastgesteld dat het probleem in de kabel zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Ik heb de Vivax Metrotech Vloc2 gehuurd. (bij Maptools) Met dit instrument de fout tot op de centimeter gelokaliseerd! Helaas bleek de kabel kapotgetrokken te zijn en daarmee is het verhaal, voor deze kabel, af. Ik ga de hele kabel vervangen. Bedankt voor al jullie tips en reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9Id8Cim8vyips08LVutJSAyLfI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ufZ8ckbgxsERqJiPkL39zGuL.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

Wat is de overweging geweest om geen mantelbuis te gebruiken?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo dan! Is daar met een schep/graafmachine langsgegaan oid?

Ook al is de aanleiding minder: Wel cool dat je het gevonden hebt!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
De fabrikant (Draka - Prysmian) geeft aan dat deze kabels in de grond gelegd kunnen worden. NEN1010 zegt dat een mantel nodig is als kabels minder dan 50 cm diep liggen. Deze liggen 80+ cm diep.

De schade moet wel veroorzaakt zijn door de graafmachine, toen die de sleuf weer dicht heeft geschoven. Mogelijk is er een wortel uitgetrokken die de kabel heeft meegenomen. De foto laat in ieder geval duidelijk zien dat de kabel kapotgetrokken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dan had een mantelbuis ook niet veel geholpen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
ds23man schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:32:
Dan had een mantelbuis ook niet veel geholpen.
En waren er nu 2 kabels kapot geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nu je weet dat de kabel toch defect is, moet je dan niet alsnog weer die 135 meter opgraven?

Heeft een mantelbuis (of meerdere) dan niet alsnog zin, zodat je kabels makkelijker kunt vervangen?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Ik ga deze nieuwe wat ondieper leggen (ongeveer 50 cm). Die kapotte laat ik gewoon liggen. Opgraven is geen optie omdat de kans groot is dat de andere kabels daarbij beschadigen.
Ik overweeg om voor deze, wat ondieper liggende, kabel wel een mantel te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Voordeel van een mantelbuis is dat de kabel niet direct kapot is, zeker als je wat overmaat gebruikt. Bovendien is een mantelbuis voor buiten vaak rood, een stuk beter zichtbaar bij graafwerk. Ik zou de nieuwe kabel in een mantelbuis met flinke overmaat leggen. Sneuvelt er nog een diepe kabel, dan kan je er snel een nieuwe bijtrekken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik zou nog ietsje verder graven en er een nieuw stuk kabel tussen zetten ipv 135m graafwerk te gaan verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Ja 'AllesKan', Dat heb ik ook overwogen.
Maar meerdere mensen hebben mij dat afgeraden omdat je niet weet hoe ver de kabel kapot getrokken is.
Na het aanvankelijke succes van het opsporen van het grote 'lek' sloeg het apparaat 'op hol' en kon, van begin tot eind, geen zinnig beeld meer produceren. Volgens de verhuurder (Michiel van Maptools) betekent dit dat de kabel over een grote(re) lengte kapot is. Dat kunnen ook microscheurtjes zijn die je, met het blote oog, niet ziet maar waardoorheen wel kortsluiting kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Balen! Maar wel tof om te zien dat je zoiets dus met een apparaat kan opsporen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Laatste update:
Op advies van @ericplan toch maar 150 meter mantelbuis gekocht. En op advies van @AllesKan toch nog 'even' een stuk verder uitgegraven (inderdaad: in die volgorde!!) In de kabel die verwijderd is werd nog een beschadiging gevonden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8-pkxZ9f6_hipjkjmmkpWs_F5U=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zqI274vEz8pUUKMttgeDMzHy.gif?f=fotoalbum_large
Na het maken van provisorische lassen (solderen en een krimpkous erover) bleek de installatie op te starten en perfect te draaien (er zal vandaag wel een kleine 80 kWh opgewekt worden). Gisteren de lassen definitief gemaakt en ingegoten met hars. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjApqDjGd7mvXfDIjtWpeA0XDq4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YKZH29K5eX4kyx45M9rXdOhj.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jidUdRuhGXGgif1depKwg_WK2E=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8SiTmx0TCNwAaGcXMGqJLTHt.gif?f=fotoalbum_large
Heb nu dus 150 meter 40mm mantelbuis liggen... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOAKmaT3wfQMEmkevhPi8Gqx8yw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PFXPdLXQaslOQPUt6rkTHmfY.gif?f=fotoalbum_large
Vanavond gaat het regenen. Dat is de test. Ergens over een week maak ik de sleuven weer dicht, mits alles goed blijft draaien.

[ Voor 50% gewijzigd door Mosje44 op 23-06-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
GioStyle schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:10:
Balen! Maar wel tof om te zien dat je zoiets dus met een apparaat kan opsporen.
Het was een uitermate 'leerzaam' (lees: frustrerend) proces :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Mosje44 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:39:
Laatste update:

Vanavond gaat het regenen. Dat is de test. Ergens over een week maak ik de sleuven weer dicht, mits alles goed blijft draaien.
Ook regen kun je nabootsen met een tuinslang langdurig op standje 100 he.

Maar het zal vast wel goed komen.

Ik hoop wel dat je die mantelbuis korter dan 14 dagen geleden online besteld hebt. O-)

NB: Met het advies van @ericplan is ansich niks mis mee, een mantelbuis bij aanleg is altijd een goed idee. Maar in dit 135m lange, reeds aangelegde(!), geval is het soms handiger om ter plaatse het probleem op te lossen.

[ Voor 18% gewijzigd door AllesKan op 23-06-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wie zegt je dat dit de enige twee beschadigingen zijn? Nu de druk van de ketel is zou ik rustig die mantelbuis gaan leggen in een tracé ruim naast de andere. Aan je foto te zien moet dat kunnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Bij 135 meter tracé lengte zou ik toch voor 10 kwadraat kabel kiezen i.p.v. 6 kwadraat, weerstand is over 2x 135m = 270 meter = 0.47 Ohm i.p.v. 0.78 Ohm, + mechanisch sterker.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
natural colour schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:46:
Bij 135 meter tracé lengte zou ik toch voor 10 kwadraat kabel kiezen i.p.v. 6 kwadraat, weerstand is over 2x 135m = 270 meter = 0.47 Ohm i.p.v. 0.78 Ohm, + mechanisch sterker.
Moet je wel speciale MC4 crimp inserts regelen, want normaal gaan ze maar tot 6.

(Er is dan ~100 Watt verlies per ader, als dat erg was lag het niet zo)

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 24-06-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
heggico schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Nope, die kabel is goed. Waarom?

Maar omdat beide uiteindes los hangen is deze spanning zwevend vanaf aarde (iig, geen sluiting naar aarde) meet maar eens de spanning van de plus pool van een batterij naar aarde. Ook dit "zweeft"

Nu hangt een kabel door een fout aan de aarde. Deze is dus altijd 0V. Nu meet je de spanning tussen aarde en deze kabel. Dat is dus 0V. Maar de andere kabel zweeft dus niet meer, want de andere kant van de panelen hangt aan aarde (0V). Dus meet je dan een spanning.

Die goede string meet je op beide kabels 0V, omdat je dan de plus of de min aan aarde hangt. Als je dat doet en je pakt een 2de meter, dan zul je met een kabel +500v meten en omgewisseld -500v.
Uit interesse en om meer te leren heb ik dit topic meegelezen. Maar ik snap niet helemaal wat je hier zegt. Kan je het wat meer toelichten wat je bedoelt.

Dit snap ik, denk ik. Als je bedoelt dat beide uiteinden van de kabel loshangen van de aarde, dan kan ik het volgen. Of bedoel je hier dat de kabel is afgekoppeld van de omvormer en de zonnepanelen?
Nu hangt een kabel door een fout aan de aarde. Deze is dus altijd 0V. Nu meet je de spanning tussen aarde en deze kabel. Dat is dus 0V.
Dat klopt, want er is geen potentiaal.
Maar de andere kabel zweeft dus niet meer, want de andere kant van de panelen hangt aan aarde (0V). Dus meet je dan een spanning.
Dit stukje kan ik niet goed volgen. Je schrijft “de andere kabel zweeft dus niet meer. “ Welke andere kabel bedoel je? De kabel van de andere string (de werkende string)? Of bedoel je de andere ader van de het paar waar bij een ader aan per abuis de aarde hangt? En hoezo zweeft ie niet meer?

Ik heb thuis een modelspoorbaan en als ik problemen heb met bedrading of de spanning, haal ik de spanning eraf en meet ik de weerstand. O.L. geeft aan dat er open loop is en dat de kring niet gesloten is. Zou je in zijn algemeenheid gezegd liever niet meten zonder spanning in plaats van dat er spanning op staat?

Ik hoop niet dat ik hiermee het topic kaap en misschien is dit elektra 101, maar ik leer graag wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik weet niet of je het al van plan was, maar met een kettinggraafmachine (wel zelfrijdende huren), heb je de sleuf voor de mantelbuizen er in een goed uur erin zitten. Gaat wel "maar" 60cm diep, maar dat zou voldoende moeten zijn bij gebruik mantelbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
@badkuip

Makkelijker gezegd, we pakken een batterij/accu ipv zonnepanelen.

Normaal gesproken "zweeft"dit potentiaal tov van de grond. Meet maar eens beide polen los van elkaar naar aarde. Dat lijkt het of er geen potentiaal is, want er is geen referentie van elkaar.

Nu leggen we met een kabel een van de polen naar de aarde. Nu "zeeft" de accu niet meer, want 1 pool hangt aan de aarde en nu kun je dus een spanning meten tov van de grond.

De "slechte" kabel is dan natuurlijk degene die contact maakt met de grond. Op deze kabel meet je 0V tov de aarde. De "goede" kabel "zweeft" nu niet meer, want de andere kant van de accu hangt aan de grond. Hierdoor ontstaat een potentiaal tov van de grond en meet je hier (met bv een 12V accu) een +12V of een -12V. Afhankelijk van welke accupool aan de grond hangt.

Je vergelijken met een modeltrein, die zonnepanelen zijn eigenlijk nooit spanningsloos overdag. Als je de kabel bij de panelen loskoppeld, zul je dus met die kabel die bij OP een spanning gaf weer OL meten, want die hangt nu los. Die andere kabel meet dan idd een weerstand naar aarde.

Als je wilt kun je ook een DM sturen, want dit dwaalt idd wel af van het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
ericplan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:05:
Wie zegt je dat dit de enige twee beschadigingen zijn? Nu de druk van de ketel is zou ik rustig die mantelbuis gaan leggen in een tracé ruim naast de andere. Aan je foto te zien moet dat kunnen.
…en 600 meter nieuwe Solarkabel kopen 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Topicstarter
Update:
Alles ligt dicht, nadat de lassen een week in 20cm water hebben gestaan. De installatie werkt goed. We leveren ongeveer 10% rendement in omdat we de panelen “onzichtbaar” op 10 graden hebben gelegd (ipv 35 graden, wat optimaal zou zijn). De grote afstand met vier 6 mm2 kabels, zal nog wel zo’n 5% schelen. Ik reken dus op een rendement van 85% wat uitkomt op zo’n 10.000 kWh/jaar. De bestaande panelen, op het dak, leveren ongeveer 5.200 kWh/jaar.
Hiermee zouden we full electric moeten kunnen blijven (o.a. Mitsubishi Zubadan 11,2 kW warmtepomp) met onze eigen stroom.
Volgende stap is het elektrisch maken van ons vervoer. Maar dat is weer een heel ander topic!
We gaan het zien!

Pagina: 1