Mijn vraag
Recentelijk heb ik een tweede PV installatie aangelegd in de tuin. 22 Panelen van elk 545 WP in twee strings van 11. Er lopen 4 DC-kabels van 6 mm2 naar mijn woning, waar de omvormer hangt (SMA 10 kW). De afstand is ongeveer 135 meter en de kabels liggen 80 cm diep in de grond.
Op één van de kabels geeft de omvormer een "Isolatiefout". Betekent dit dat, van betreffende kabel, de isolatie beschadigd is? Als ik alle kabels loskoppel en ze doormeet, dan loopt er bij 1 kabel onderdaad stroom, wat dit bevestigd.
Ik weet dat er apparatuur is die 'Isolatiefouten" kan opsporen. Kent iemand een bedrijf die dat doet? Of zijn er andere manieren (buiten het opgraven van 135 meter kabels!)?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De 'goede' string gewoon aangesloten en die werkt prima.
De 'slechte' kabel (Draka Tecsun 6mm2) geïdentificeerd met een voltmeter.
Alle aansluitingen in de 'slechte' string nagelopen.
Alvast dank voor jullie reacties.
Marc
Recentelijk heb ik een tweede PV installatie aangelegd in de tuin. 22 Panelen van elk 545 WP in twee strings van 11. Er lopen 4 DC-kabels van 6 mm2 naar mijn woning, waar de omvormer hangt (SMA 10 kW). De afstand is ongeveer 135 meter en de kabels liggen 80 cm diep in de grond.
Op één van de kabels geeft de omvormer een "Isolatiefout". Betekent dit dat, van betreffende kabel, de isolatie beschadigd is? Als ik alle kabels loskoppel en ze doormeet, dan loopt er bij 1 kabel onderdaad stroom, wat dit bevestigd.
Ik weet dat er apparatuur is die 'Isolatiefouten" kan opsporen. Kent iemand een bedrijf die dat doet? Of zijn er andere manieren (buiten het opgraven van 135 meter kabels!)?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De 'goede' string gewoon aangesloten en die werkt prima.
De 'slechte' kabel (Draka Tecsun 6mm2) geïdentificeerd met een voltmeter.
Alle aansluitingen in de 'slechte' string nagelopen.
Alvast dank voor jullie reacties.
Marc
21x ET-Solar (305WP) op dak, 22x JA-Solar (545 WP) in de tuin, 2x SMA Sunny Boy (5kW en 10 kW), 11,2 kW Mitsubishi Zubadan warmtepomp