Renoveren van woning uit 1986. Is isoleren de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Mijn vrouw en ik hebben een andere woning gekocht waar we naar alle waarschijnlijkheid begin 2023 zullen intrekken. Het is een vrijstaande woning uit 1986. We gaan er veel aan doen, zowel qua indeling als cosmetisch, maar waar ik geen kaas van heb gegeten is isolatie. Vandaar dit topic.

Nou snap ik dat de huidige standaarden op het gebied van isolatie natuurlijk veel hoger zijn dan die van toen, maar ik vraag me oprecht af hoeveel dit in de praktijk scheelt. Ik probeer een kosten- / batenanalyse te maken van de te renoveren zaken en zou graag advies hebben op dit gebied.

Zo zit er bijvoorbeeld 50mm tempex onder de vloer en folie. Ik weet ook dat in mijn huidige woning er 10 cm is aangebracht bij een verbouwing. Is dit verschil de moeite en vooral, de kosten waard?

In het dak zit op sommige plaatsen glaswol en op andere Stramitex TLS 141. Ik citeer dit uit de bouwtekening. De Stramitex zit ook bij de buitenmuren.

Het is een huis van ongeveer 10x10 meter met begane grond en 1e verdieping.

Ik heb geen idee van de kosten van het opnieuw isoleren, dus hopelijk kan iemand hier wat meer over vertellen. Een kosten- en batenindicatie zou geweldig zijn :D

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04

Croga

The Unreasonable Man

Wat zegt je energielabel? Toen wij onze woning verkochten vorig jaar stond dat een redelijk uitgebreid advies in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:50
Energielabel en een soort van indicatie wat het verbruik is, is handig. Zeker met de huidige prijzen is isolatie al erg gauw lonend. Het oorspronkelijke materiaal zal waarschijnlijk geen wonderen verrichten. Ook je ruiten zullen, indien origineel, niet veel isolatie meer bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Als er niet is nageïsoleerd dan is het voor een jaren '80 woning een nobrainer: dak, spouw, vloer, glas, deuren en kierdichting. Dat soort woningen zijn energetisch vanaf de bouw gewoon lek. Hoe makkelijk/lastig/duur hangt van de omstandigheden af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vergeet ook niet (als je toch bezig bent) overal meteen vloerverwarming aan te leggen, 10cm hoh max 80m lange groepen om voorbereid te zijn op een WP.
Check ook de subsidies.. wij kregen voor onze dakisolatie (140m2 PIR) meer subsidie dan de kosten.

Wellicht kun je ook alvast offertes opvragen, dan heb je nog de prijzen van 2022 ;).

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2022 22:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Sport_Life schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:51:
Check ook de subsidies.. wij kregen voor onze dakisolatie (140m2 PIR) meer subsidie dan de kosten.
Hoe dan? Installatie door erkend bedrijf is voorwaarde voor ISDE subsidie en dat lukt met PIR typisch niet door de vele werkuren (EPS spuiten wel).

Hoor het graag want heb een jaren '90 waar de hele lijst (muv wellicht vloer) moet gebeuren (inclusief dak met PIR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rukapul schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Hoe dan? Installatie door erkend bedrijf is voorwaarde voor ISDE subsidie en dat lukt met PIR typisch niet door de vele werkuren (EPS spuiten wel).

Hoor het graag want heb een jaren '90 waar de hele lijst (muv wellicht vloer) moet gebeuren (inclusief dak met PIR).
Ik heb PIR platen van 1200x600x80mm laten leggen op plat dak, arbeid was ook nog eens met laag btw tarief (9%). Er lag al 8cm dat is nu 16cm (RD 6,5 ofzo)
PIR platen spuit je niet volgens mij toch :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2022 23:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:30
Wat voor glas zit er in?

Als het dubbel glas is en je gaat er mee bezig dan vervangen voor HR++ indien de houten kozijnen nog goed zijn. Zijn die aan vervanging toe dan sowieso voor HR+++ gaan. Oud dubbel glas heeft een U-waarde van 2.8 geloof ik, HR+++ 0.6. Daarmee beperk je het warmteverlies via je ruiten enorm. Denk daarbij dan wel aan kierdichting zodat er geen warmte verloren gaat.

Verder, kijk naar de opstelplaats van je cv ketel. Wil je een warmtepomp in de toekomst dan is het verstandig deze op een makkelijk bereikbare plaats te positioneren en te zorgen voor een paar m2 ruimte. Op die plek is een betonvloer ook handig in verband met het gewicht van de boiler. Zorg meteen voor een paar flinke mantelbuizen naar buiten voor de leidingen naar je buitenunit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03
Isoleren kan enorm uit in zo’n woning.
Probeer eerst oude gasrekeningen te krijgen of deel het getal op de gasmeter door de ouderdom, dan weet je hoeveel er gemiddeld is verbruikt ( bij mij 3000m3/jaar 34 jaar lang)
Eventueel kan een bouwkundige/ energieadviseur een warmteverliesberekening maken. Mi zegt die echter heel weinig omdat je meestal minder verbruikt irl.

Isolerenvolgorde:
WTW eerst, is bij grootschalige renovatie een no-brainer! Voordelen zijn enorm
Kozijnen en glas: alles vervangen richting U=0,7 zonder roosters, nu is je huis al weer 40% luchtdichter
Dakisolatie, binnenzijde opplussen naar bouwnorm of beter, door de luchtdichte afwerking is je huis meteen minder een tochthol
Spiuwnaisolatie
Eps onder de vloer opplussen met eps plakken of icine
Dat is wat je kunt doen, daarna heb je eigenlijk een nieuwbouwwoning!

Vloerverwarming en wp komen dan en de zonnepanelen op het schoorsteenloze dakvlak.

En dan heb je opeens een ‘Altijd lente huis’

Kijk ook eens bij plushuis, die doen goede renovaties al 10 jaar. Het lijkt me verschrikkelijk in een gladgestuucye woning te zitten die er perfect uit ziet en dan spijt te hebben dat je de basis niet goed hebt gerenoveerd

diskeltische lurker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stab schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:20:
Een kosten- en batenindicatie zou geweldig zijn :D

Alvast dank!
kosten en financiele baten in de vorm van energie besparingen zijn bijna nooit erg gunstig voor na isolatie, jouw huis heeft zijn eerste cm isolatie al te paken en dan is de winst gewoon een stuk minder dan bij een volledig lege spouw en een kaal dakbeschot.

gelukkig zijn er ook andere baten, denk dan aan comfort en milleu en het gegeven dat het zelfde huis met een energie label hoger inmiddels ook echt aantoonbaar extra geld waard is.

Mijn advies wat open moet of verangen moet worden pak het aan en doe het goed (denk aan nieuwbouw eisen als richtlijn) doe veder het dak en als je vloerverwarming hebt ook zeker de vloer, daarnaast is van oud dubbelglas naar HR++ een grote stap, maar nog mooier is naar hr+++ maar dat kan niet altijd in bestaande kozijnen.hr++ meestal wel. maargoed dan moeten de kozijnen wel gnog goed zijn en van hout want aluminium ofzo is drama uit die tijd.

Als je je badkamer op de schop gooit, dan is het handig om meteen een douche wtw mee te nemen en als je in bijna het hele huis gaat klussen is het handig om ook even goed na te denken over ventilatie type D met wtw is meestal goed mogelijk als toch alles open ligt.

lang verhaal maar bij die 5cm isolatie gewoon ~10cm pur bij plaatsen als het bouwtechnisch kan. de kosten van een dergelijk verbouwing zitte hem niet in een paar cm b keuze pir dat is dan ook de uitzondering, zelf pir plaatsen is het bijna altijd waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 17:37
Zijn jullie van plan echt alles te strippen? En eventueel verlaagd plafond al aan te leggen ja of nee?

Zelf de handjes uit de mouwen of juist alles uit besteden?

In het geval van isolatie kan je met zelf bijvoorbeeld je dak isoleren voor relatief weinig geld veel winnen.

Sowieso is meestal dakisolatie de quickwin, daarna wanden en vloer. Waarbij vloer weer voordelig is als je vloerverwarming plaatst.

Advies is zeker om vloerisolatie en dan verwarming te plaatsen om mogelijkheden te hebben voor een laag temperatuur systeem, of kijk naar laag temp radiatoren. Dat is voornamelijk voor de keuze op een warmtepomp

Glas vervangen door een betere variant zal ook relatief veel zin hebben.

Wtw unit ga je niet terugverdienen. Dat is echt voor je eigen plezier en comfort. Daarbij moet er structureel het een en ander veranderen wil je dit aanleggen, daarvoor moet desnoods een verlaagd plafond komen. Ben je dit toch van plan is dat natuurlijk een minder groot issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28

paQ

Rukapul schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Hier ook.
Subsidie voor dakisolatie is zowat kostendekkend. Wel even de juiste offerte eruit pikken dan.
Ik hield ook ca 18 euro over :+

Maar goed. Daarom ook wel echt een nobrainer om te laten doen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Hoe is de situatie verder? Heb je zonnepanelen of een warmtepomp, of de intentie deze aan te schaffen?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Hier ook.
Subsidie voor dakisolatie is zowat kostendekkend. Wel even de juiste offerte eruit pikken dan.

Wanneer was dat en welke subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 22:31
Met de huidige energieprijzen, die maar blijven stijgen en stijgen, zou ik isoleren zeker doen. Scheelt toch al gauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 20:16
Voor de benedenverdieping is vervangen van het oud dubbelglas naar HR++ nuttig als het houten kozijnen zijn kan het er 9 vd 10x zo in.
twain4me schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:05:
[...]
Als je in bijna het hele huis gaat klussen is het handig om ook even goed na te denken over ventilatie type D met wtw is meestal goed mogelijk als toch alles open ligt.
Ventilatie D door het hele huis aanleggen is kostentechnisch best nog ingrijpend.
Voor een oud huis zou ik voor D-WTW gaan voor de benedenverdieping gezien de bovenverdieping amper winst uit te halen is omdat mensen vaak boven niet verwarmen met uitzondering van de badkamer.

Een centraal WTW werkt alleen goed als je het hele huis verwarmd en de ramen dicht houd.

[ Voor 77% gewijzigd door mr_evil08 op 21-08-2022 14:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mr_evil08 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:30:
Voor de benedenverdieping is vervangen van het oud dubbelglas naar HR++ nuttig als het houten kozijnen zijn kan het er 9 vd 10x zo in.

[...]

Ventilatie D door het hele huis aanleggen is kostentechnisch best nog ingrijpend.
Voor een oud huis zou ik voor D-WTW gaan voor de benedenverdieping gezien de bovenverdieping amper winst uit te halen is omdat mensen vaak boven niet verwarmen met uitzondering van de badkamer.

Een centraal WTW werkt alleen goed als je het hele huis verwarmd en de ramen dicht houd.
vraag gestuurd C is niet heel veel goedkoper. dus dan zit je met C of zelfs A ? en zit je alsnog met die koudebruggen boven je kozijnen waar je in het geval van nieuw glas nog voor moet betalen ook. uiteindelijk is het een keuze die iederen voor zichzelf moet maken. ik heb zelf D gekozen en financieel verdien je het niet snel terug, dat klopt maar qua comfort (veel minder geluid van buiten, minder koudeval bij de ramen en lucht centraal te filteren (houtrook/pollen) is het het mij persoonlijk meer dan waard. maar iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. :) Wanneer je alles open hebt liggen is het in iedergeval het moment om er even bij stil te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-08-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
paQ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Hier ook.

Wat heb je laten doen voor dakisolatie?

Voor hellend dak zoek ik nog een subsidievriendelijke oplossing :+

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 21-08-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 20:16
twain4me schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

vraag gestuurd C is niet heel veel goedkoper. dus dan zit je met C of zelfs A ? en zit je alsnog met die koudebruggen boven je kozijnen waar je in het geval van nieuw glas nog voor moet betalen ook. uiteindelijk is het een keuze die iederen voor zichzelf moet maken. ik heb zelf D gekozen en financieel verdien je het niet snel terug, dat klopt maar qua comfort (veel minder geluid van buiten, minder koudeval bij de ramen en lucht centraal te filteren (houtrook/pollen) is het het mij persoonlijk meer dan waard. maar iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. :) Wanneer je alles open hebt liggen is het in iedergeval het moment om er even bij stil te staan.
Met Centraal ventilatie D zit je met extra aanvoerbuizen, kan je flink gaan slopen in huis om overal extra koofjes te maken, woningen van 1986 hadden vaak al ventilatie C.

Bij renovatie is meest handige een D-WTW voor beneden en boven laten zoals het is.
Ventilatie D is inderdaad comfort verhogend.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 21-08-2022 17:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mr_evil08 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Met Centraal ventilatie D zit je met extra aanvoerbuizen, kan je flink gaan slopen in huis om overal extra koofjes te maken, woningen van 1986 hadden vaak al ventilatie C.

Bij renovatie is meest handige een D-WTW voor beneden en boven laten zoals het is.
Ventilatie D is inderdaad comfort verhogend.
Ik denk dat het niet handig is dingen uit te sluiten zonder de gehele situatie te kennen en dus de mogelijkheid gewoon open te houden, ik beweer niet dat hij het persee moet doen of het de handigste/beste optie is. Ik beweer alleen dat als er een moment is om het te doen dat waarschijnlijk nu is en het dus verstandig is er goed naar te kijken.
Ja je moet extra buizen plaatsen en wellicht komt dat in koofjes maar dat hoeft niet persee. Het is en blijft een afweging die TS mag maken.
Wij renoveren eigenlijk altijd gewoon met een volwaardig systeem D en dat gaat doorgaans prima. ;) als je niet bereid bent kanalen te leggen en toch wtw wil zal je het moeten doen met Decentrale -WTW, dat klopt. Om te beweren dat het bij renovatie kennelijk altijd de handigste optie is vindt ik persoonlijk een beetje kort door de bocht. dat is gewoon situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:12

Rzaan

Altijd zoekende

[b]technopeuter schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:02:
WTW eerst, is bij grootschalige renovatie een no-brainer! Voordelen zijn enorm
Zo'n no-brainer is dit niet in een jaren 80 huis.
Het idee wel, maar de uitvoering niet.
Ik ga het ook doen, maar hoe ik alle pijpen en buizen ga leggen, bezorgt me hoofdpijn.
Je kan niet zomaar overal gaten laten boren en ventielen aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Zo'n no-brainer is dit niet in een jaren 80 huis.
Het idee wel, maar de uitvoering niet.
Ik ga het ook doen, maar hoe ik alle pijpen en buizen ga leggen, bezorgt me hoofdpijn.
Je kan niet zomaar overal gaten laten boren en ventielen aanbrengen.
Dit wat voor je?

https://www.installatie.n...entilatie-zonder-kanalen/

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ken het nog niet.
Moet een beetje bestuderen nog.

Komen wel meteen een hoop vragen op me af.
Hoe voert het vochtige lucht uit de badkamer af; uit de keuken; de wc?
Ik begrijp dat die via de bestaande afvoeren afgezogen wordt. Moet ik eens kijken hoe dat werkt.
Hoe krijg ik bijvoorbeeld voldoende CO2-rijke lucht in de slaapkamer en extra veel in de sportruimte?
Moet dat allemaal onder de deuren door?

De mixfans zuigen de CO2 fans af, maar dan komt CO2-rijke lucht en CO2-arme lucht in de trappenhal bij elkaar.
Gekke mix.

Zorgt het systeem niet voor heel veel luchtverplaatsing door het huis?
Ik heb er nog geen ervaringen over gelezen.

Nu heb ik al een WTW besteld (van Zehnder).
Maar volgens mij kan dit systeem met elke WTW.
Ik denk dat vooral de mixfans van belang zijn.
En de CO2-sensoren en -aansturingen.

Dit zijn de indoor-mixfans.

Afbeeldingslocatie: https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2019/10/4A7FDE9D-663F-4F12-8009-0738C544BC47.jpeg

Ziet er eigenlijk uit als een zeer eenvoudig badkamer-ventilator in een hip jasje.
Die dingen maken normaliter wel een teringherrie.
Maar misschien als ze heel zachtjes draaien niet.

Wel zeer bedankt voor de link!
Echt interessant, want denkend over hoe ik het moet aanpakken, word ik langzaam moedeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 12:19
[b]Rzaan in "Renoveren van woning uit 1986. Is isoleren de moeite waard?"R
De mixfans zuigen de CO2 fans af, maar dan komt CO2-rijke lucht en CO2-arme lucht in de trappenhal bij elkaar.
Gekke mix.
Er staat oa. het volgende: "ventilatie met WTW zonder toevoerkanalen" , "Het aanleggen van toevoerkanalen, met veel hak- en breekwerk, is niet meer nodig."

En op de video en foto's is het ook niet duidelijk zichtbaar, maar ik denk dat je wel nog afvoerkanalen nodig hebt. De propere lucht komt dan via de trappenhal, de vuile lucht gaat weg via de afvoerkanalen. Dat lijkt me wel logisch werken.
Dat zou dan ook betekenen dat een ventilatiesysteem type C upgraden makkelijk gaat, maar in een ouder huis zonder mechanische ventilatie moet je wel nog ventilatiekanalen / buizen hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenBE op 21-08-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GoldenBE schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Er staat oa. het volgende: "ventilatie met WTW zonder toevoerkanalen" , "Het aanleggen van toevoerkanalen, met veel hak- en breekwerk, is niet meer nodig."

En op de video en foto's is het ook niet duidelijk zichtbaar, maar ik denk dat je wel nog afvoerkanalen nodig hebt. De propere lucht komt dan via de trappenhal, de vuile lucht gaat weg via de afvoerkanalen. Dat lijkt me wel logisch werken.
Dat zou dan ook betekenen dat een ventilatiesysteem type C upgraden makkelijk gaat, maar in een ouder huis zonder mechanische ventilatie moet je wel nog ventilatiekanalen / buizen hangen.
Dat denk ik ook.
Er staat dat er eigenlijk al afvoerpijpen moeten liggen in badkamers, keuken en WC.
Maar als die er al zijn, lijkt dit systeem een stuk makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-04 22:00
isoleren kan bijna altijd uit.
Een huis hoeft je 0 aan energie te kosten mits juist gebouwd en geisoleerd.
bekijke het huidige gasverbruik eens, reken uit wat dat kost in 30 jaar en als je daar nou de helft van neemt weet je grofweg wat je nu uit mag geven aan isoleren en het nog een businesscase heeft…
er zijn wel diverse lijstjes van wat het meeste effect heeft, en daarnaast zijn er dingen die je alleen kunt doen als je aan het verbouwen bent en zaken die op een willekeurig ander moment ook kunnen.
glas vervangen kan ook prima na de verbouwing. een wtw systeem aanleggen niet.
vloerverwarming aanleggen heeft weer niks met isoleren te maken maar maakt het wel mogelijk efficient met een warmtepomp te gaan verwarmen. als je je cv ruimte gaat verplaatsen kun je vaak net zo goed meteen een warmtepomp nemen of zet het i. ieder geval dan zo nee dat dat kan, dat soort dingen. spouwmuur naisoleren kan op ieder willekeurig moment, er aan de binnen of buitenkant 10 cm pir tegenaanplakken niet.

wat ik persoonlijk gedaan heb bij een veel ouder huis met waar al wel een isolatieslag gemaakt was en met een totale energierekening van pre-ukraine 350 euronper maand is zo snel mogelijk van het gas afgegaan door:
1) een warmtepomp voor verwarming +warm watwr neer te zetten en op inductie gaan koken
2) bij de verbouw alle muren op isolatieniveau nieuwbouw te brengen
3) de hele vloer eruit gehaald en op nieuwe isolatie nieuwe vloer met vloerverwarming te leggen en daar toen de warmtepomp op aangesloten
4) wtw aangelegd (er was geen ventilatie, systeem c of systeem d aanleggen maakt niet zoveel uit)
5) zonnepanelen gelegd zoveel als dat ik er kwijt kon.

wat ik niet heb gedaan is het dak eraf getrokken en dat opnieuw opgebouwd met 20 cm isolatie. wel is de zolder/vliering met 20 cm geisoleerd. Ik heb ook niet alle dubbelglas vervangen want dat liep nog best wel in de papieren en was al hr+ of ++ maar wel alle kleine stukjes enkelglas en ramen die een rare sluiting hadden en tochten vervangen door iets nieuws, en de ramen die een roostertje hadden er deels uitgegooid.
wat absoluut nog moet is de voordeur die zo tochtlek en gaar is dat ik denk dat die de helft van mijn energieverbruik verantwoordelijk is…

besparing energie: 75%
en die 25 procent die nog over is wek ik zelf op met zonnepanelen. Dus betaal in euro”s dus nul.

wat kostte dit? ja, dat isoleren is moeilijk na te rekenen - bepaalde zaken moesten toch al gebeuren, een wandje neerzetten of er eerst een laag pir tegenaan duwen en dan een wandje neerzetten kost nauwelijks extra.

de warmtepomp kostte 14k
wtw alles bij elkaar 3 tot 5k denk ik
zonnepanelen 12k voor btw teruggave.
isolatie kooltherm is 45 euro/m2 dus een euro of 4000 -
ik denk uiteindelijk dat van het hele verbouwingbudget een 40 a 45k naar “duurzaam maken” is gegaan.
Dat had een huidige terugverdientijd van 3 jaar gehad…

Het is dus heel goed mogelijk om zonder verdere opwekking het energieverbruik van een woning terug te brengen tot maar 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Stab

Wij hebben een huis uit 1980.
Dubbel glas en VV, maar allemaal 1ste generatie waarschijnlijk.

Wij gaan ook ons huis verduurzamen.
O.a.:
Zolder isoleren.
vloer beneden eruit en vervangen door schuimbeton en nieuwe VV.
Warmtepomp voor de verwarming
WarmtePompBoiler voor SWW.
Nieuwe kunststof kozijnen en HR+++ glas
Zonnepanelen.

En een WTW.
Daar maak ik me nog het drukst over omdat ons huis dikke betonnen vloeren heeft.
Maar ik denk dat ik door dit topic en de tip van @_eLMo_ een oplossing heb gevonden.
Ik denk dat ik de zolder en de bovenverdieping ga uitrusten met pijpen en ventielen zoals ik klassieke balansventilatie.
En dat ik op de benedenverdieping de mixfans van Brink ga plaatsen.
Wat het grootse gedoe is om pijpen door de slaapkamers te moeten trekken, en dat kan ik met de mixfans wellicht voorkomen.
De benedenverdieping

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28

paQ

Rukapul schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Wat heb je laten doen voor dakisolatie?

Voor hellend dak zoek ik nog een subsidievriendelijke oplossing :+
Ik heb pur (isowit) laten spuiten tegen mijn flimsy dakbeschot. Echt bizar verschil. in geluid, warmte en klimaat.
Was per m2 dacht ik 80 cent goedkoper dan de vergoeding.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Dank voor de reacties allen al. Echt heel fijn.

Even wat meer informatie op verzoek:
Het is een huis met een plat dak. Zonnepanelen gaan we zeker leggen. De oude CV gaat er zeker uit en er komt een warmtepomp. Vloerverwarming ligt er nog niet maar dat gaan we ook doen. En dan is het even de vraag of de huidige vloer dan nog extra geïsoleerd moet worden. Als er nog geld over is dan ook de muren van de buitenkant isoleren en stucen. En het dak moet sowieso nieuw dakleer krijgen, wellicht kan daar ook nog isolatie onder?

De beglazing is allemaal jaren 80 dubbelglas, maar we gaan op de begane grond sowieso alle kozijnen wel vervangen en dus ook voor een moderne standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Stab
Economisch gezien ga je alle ingrepen waarschijnlijk niet 1 op 1 terugverdienen.
De prijzen van energie zullen nog wel door blijven stijgen overigens.
Met een kanttekening: Als je je huis over 5 jaar verkoopt, dan zul je wel zien dat een huis dat al goed geïsoleerd is, veel meer opbrengt bij de verkoop. En dan verdien je een groot deel sowieso terug.

Maar je krijgt vooral meer comfort, en dat is belangrijk.
En je doet wat terug voor de wereld (klinkt dat heel cheesy? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat je uiteindelijk ook gaat doen, zorg voor bewijsmateriaal voor het energielabel!

Hoe en wat kan je vinden in dit topic: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stab
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:27:
@Stab
Economisch gezien ga je alle ingrepen waarschijnlijk niet 1 op 1 terugverdienen.
De prijzen van energie zullen nog wel door blijven stijgen overigens.
Met een kanttekening: Als je je huis over 5 jaar verkoopt, dan zul je wel zien dat een huis dat al goed geïsoleerd is, veel meer opbrengt bij de verkoop. En dan verdien je een groot deel sowieso terug.

Maar je krijgt vooral meer comfort, en dat is belangrijk.
En je doet wat terug voor de wereld (klinkt dat heel cheesy? ;) )
We zijn al zo vaak verhuisd de laatste jaren, het is nu de bedoeling dat we na deze aankoop en verbouwing niet meer verhuizen :)

Dus het zal puur gaan om wooncomfort. Maar inderdaad, ik heb altijd mijn vraagtekens gezet bij het terugverdienen van zulke grote investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:19
Ben ook wel erg benieuwd naar ervaringen van mensen hierover! Maar dat is misschien een eigen topic waard.
Ik heb zelf al ruimschoots verduurzaamd (van label D naar A) , maar een WTW heb ik niet.
Enige wat ik heb is ventilatie middels rooster in kozijnen, en een afzuigkap in de keuken die de lucht rechtstreeks naar buiten plaast.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

pentaw1nz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Ben ook wel erg benieuwd naar ervaringen van mensen hierover! Maar dat is misschien een eigen topic waard.
Ik heb zelf al ruimschoots verduurzaamd (van label D naar A) , maar een WTW heb ik niet.
Enige wat ik heb is ventilatie middels rooster in kozijnen, en een afzuigkap in de keuken die de lucht rechtstreeks naar buiten plaast.
Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 22-08-2022 11:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1