Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halamadrid
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-01 16:24
Beste Tweakers,

Ik ben recentelijk aangenomen bij een werkgever, waar de screening via Validata verloopt.

Een onderdeel van deze screening is de controle van 5 jaar werkervaring. Ik deze netjes op mijn CV neergezet.

Nu heb ik bij een werkgever van 2 jaar geleden een niet zo leuke ervaring gehad, waarbij ik nadat ik lang ziek was ontslagen ben.

Ik was daarom benieuwd ben of specifiek validata inhoudelijk bij deze voormalige werkgever ook controleert wat hun ervaringen met mij waren.

Of dat andere mensen hun ervaringen bij deze screening kunnen delen.

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 12:18
Het lijkt mij eerder controle of je daadwerkelijk gewerkt hebt waar je zegt dat je gewerkt hebt. En niet zozeer de inhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je toestemming gegeven om je werkervaring te controleren? Zo nee, dan mogen ze dit volgens mij onder de AVG niet eens doen. Daarnaast als je hier wel gewerkt hebt en aangeeft dat je liever die niet als referentie opgeeft als ze hier om vragen moet een werkgever dat ook accepteren. Zeker als je verder nog wel goede referenties hebt.
Mosterd na de maaltijd, vraag altijd een om een getuigschrift bij ontslag. Dan kun je hiermee aantonen dat je er wel gewerkt hebt.

Nog even los van het feit dat ik dit soort bedrijven al bijster eigenaardig vind. Je kunt in Nederland met een VOG aantonen dat je geen justitiële antecedenten hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Niet om het een of ander, maar de Google reviews geven ook al wat weg en ik vind ook zo 1 2 3 deze posts: wat heb @Halamadrid al gevonden?

Verkeerde einddatum laatste dienstverband op CV genoteerd
Validata CV controle normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
True schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:58:
Heb je toestemming gegeven om je werkervaring te controleren? Zo nee, dan mogen ze dit volgens mij onder de AVG niet eens doen.
Maar dan moet TS wel een nieuwe werkgever zoeken. Denk niet dat dat zijn doel is.

Maar zoals @MisterEagle al schreef, wat ze doen is controleren of je niet gelogen hebt op je CV. Of je vorige werkgever blij met je was, is niet hun taak om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Werkervaring checken via opgegeven referent

Voor een Referentiecheck ontvangt een referent via e-mail een beveiligde link waarmee een online vragenlijst kan worden beantwoord en ingeleverd. Aan de hand van deze lijst wordt objectieve informatie gecheckt zoals:

Klopt de opgegeven werkgever?
Klopt de opgegeven functie van de werknemer?
Klopt de opgeven werkperiode (tot op de dag nauwkeurig)?
Lijken me valide vragen en niets dat niet in je CV is te verwachten.Al zou ik als werkgever bij een slechte exit misschien helemaal geen zin hebben de moeite te doen zo'n form in te vullen. Bel me maar ff.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een dergelijke screening bevat vaak een aantal onderdelen, een daarvan is om te kijken of je arbeidsverleden op je CV correct is en je inderdaad voor die bedrijven gewerkt hebt. Wat je prestaties daar waren en hoe je daar vertrokken bent is voor Validata niet relevant, enkel of je gedurende een bepaalde periode daar in dienst bent geweest.

Ik heb zelf ook wel eens voor een screeningsbedrijf moeten verklaren dat een medewerker een bepaalde periode in dienst was en meer dan een start- en einddatum was niet nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sissors schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:06:
[...]

Klopt, maar dan moet TS wel een nieuwe werkgever zoeken. Denk niet dat dat zijn doel is.

Maar zoals @MisterEagle al schreef, wat ze doen is controleren of je niet gelogen hebt op je CV. Of je vorige werkgever blij met je was, is niet hun taak om uit te zoeken.
Ik weet het fijne er niet van, maar volgens mij mag dat niet. Dat heeft dacht ik te maken met het feit dat je privacy opgeeft omdat je in een afhankelijke positie staat.
Iemand die het fijne er wel van weet, corrigeer mij alsjeblieft :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
True schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Ik weet het fijne er niet van, maar volgens mij mag dat niet. Dat heeft dacht ik te maken met het feit dat je privacy opgeeft omdat je in een afhankelijke positie staat.
Iemand die het fijne er wel van weet, corrigeer mij alsjeblieft :) .
Werkgever mag zonder opgaaf van reden in je proeftijd de stekker eruit trekken. Dan is het natuurlijk snel voorbij.

Los daarvan, welke privacy wordt opgegeven? Werkgever besteedt iets uit aan een derde partij, dat mag gewoon (net zoals bijvoorbeeld salaris afhandelen vaak wordt uitbesteedt). Er komt geen nieuwe informatie bij, alleen bestaande informatie wordt gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sissors schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Werkgever mag zonder opgaaf van reden in je proeftijd de stekker eruit trekken. Dan is het natuurlijk snel voorbij.

Los daarvan, welke privacy wordt opgegeven? Werkgever besteedt iets uit aan een derde partij, dat mag gewoon (net zoals bijvoorbeeld salaris afhandelen vaak wordt uitbesteedt). Er komt geen nieuwe informatie bij, alleen bestaande informatie wordt gecontroleerd.
https://autoriteitpersoon.../werk-uitkering/screening

Hier staat o.a.:
Als iemand zelf toestemming geeft voor een screening, dan mag het toch?
Nee, toestemming van sollicitanten of werknemers is niet rechtsgeldig.

Screening van (toekomstig) personeel kan niet gebaseerd zijn op toestemming van de betrokken personen. De wet eist namelijk dat toestemming in vrijheid moet zijn gegeven om rechtsgeldig te zijn.

Sollicitanten of werknemers staan in een afhankelijke positie ten opzichte van u als (toekomstig) werkgever. Zij kunnen door deze afhankelijke positie druk ervaren om toestemming te geven. Hierdoor is dus geen sprake van in vrijheid gegeven toestemming.
En ook:
Mag ik als werkgever iemand screenen zonder dit te vertellen?
Nee, dat mag niet. U bent verplicht de sollicitant of werknemer die u screent op de hoogte te stellen van de screening.

Informatie vóór de screening
U moet de betrokken sollicitant of werknemer vooraf laten weten dat er een screening plaatsvindt. Daarbij moet u aangeven waarom een screening noodzakelijk is. Ook moet u laten weten welke gegevens u onderzoekt en waarom deze relevant zijn voor de betreffende functie.

Informatie na de screening
Na afloop van de screening moet u de betreffende sollicitant of werknemer informeren over de uitkomsten van de screening.
Het moet dus duidelijk worden voor @Halamadrid waarvoor de screening is, is het voor het controleren v.d. referenties op correctheid? Prima dan mogen ze en zullen ze dus niet vragen of @Halamadrid zich/haar gedragen heeft tijdens de arbeidsovereenkomst.

En voor @Halamadrid geldt ook:
Medische gegevens
De gezondheid van een sollicitant of werknemer mag in principe geen onderwerp van screening zijn. Tenzij voor de functie bijzondere functie-eisen gelden en daarom een medische keuring noodzakelijk of wettelijk verplicht is.
Dat je dus ziek was (of ziek gemeld was) mag dus ook niet onderzocht worden noch mag dit worden gedeeld .. tenminste dat haal ik hieruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar dat gaan ze ook natuurlijk niet doen. Het enige wat ze gaan doen is checken of je CV correct is. Het heeft dus ook bijzonder weinig privacy impact (het enige is dat je oud werkgever weet dat je bij een andere werkgever gaat werken. Zo spannend is dat niet). Ik vraag me dan ook af of dit onder de screening valt waar ze het bij Autoriteit Persoonsgegevens over hebben. Helaas werken hun links onderin niet.

Het is een heel ander verhaal als ze verder gaan dan je CV controleren. (En dan heb je nog steeds allerlei gradaties).

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 19-08-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sissors schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:32:
Maar dat gaan ze ook natuurlijk niet doen.
Maar dat is precies waar @Halamadrid zich/haar zorgen over maakt, als ik het een beetje tussen de regels door lees tenminste.
Het enige wat ze gaan doen is checken of je CV correct is. Het heeft dus ook bijzonder weinig privacy impact (het enige is dat je oud werkgever weet dat je bij een andere werkgever gaat werken. Zo spannend is dat niet). Ik vraag me dan ook af of dit onder de screening valt waar ze het bij Autoriteit Persoonsgegevens over hebben. Helaas werken hun links onderin niet.

Het is een heel ander verhaal als ze verder gaan dan je CV controleren. (En dan heb je nog steeds allerlei gradaties).
Uhm dat lijkt mij vrij duidelijk: https://autoriteitpersoon.../werk-uitkering/screening
Screening houdt in dat een werkgever informatie opvraagt over een sollicitant of werknemer om zo een inschatting te maken van zijn integriteit

Pagina: 1