• A3aan1337
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:33
Matched: validata
Beste mede Tweakers,

Recent ben ik gewisseld van werkgever. Mijn nieuwe werkgever verplicht mij om al mijn gegevens (copie paspoort, diploma, CV en reverenties) door te geven aan validata.
Dit ter controle van mijn CV.
Ik ben al aangenomen maar dit kon pas geëffectueerd worden als deze controle was doorlopen.

Ik heb aangegeven dit vreemd te vinden dat ik al deze gevens al aan mijn werkgever had verstrekt en dit nu nogmaals aan een commerciële partij moet doen.

Daarop werd mij verteld dat ze dit niet zelf konden doorsturen ivm de AVG en dat ik dit dus zelf verplicht moest doen.

Misschien is dit heel normaal maar ik krijg wel een gevoel van onveiligheid als deze gegevens bij steeds meer instanties bekend zijn. Ik heb geen probleem met CV controle ect en ben daar helemaal voor maar dat kan mijn werkgever ook gewoon zelf doen (is een groot bedrijf).

Ben ik paranoïde en is dit tegenwoordig gewoon normaal?

Dank voor jullie gedachten.

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je werkgever deze gegevens van de AVG niet mag delen met Validata, mag Validata dan eigenlijk wel het resultaat van hun controle delen met je werkgever?

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27
Dit soort screenings zijn heel gewoon. Al meerdere keren gehad als consultant bij verschillende opdrachtgevers. Ene keer is het validata, andere keer bijvoorbeeld DSI. Deze partijen controleren alles en de werkgever/opdrachtgever krijgt alleen maar een ok of niet oke terug. Geen specifieke details.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Validata verzorgt de pre employment screening, werkgever ontvangt ok/not ik. Heel gewoon in de financiële wereld.

[ Voor 43% gewijzigd door shoombak op 02-01-2020 19:48 ]

• A3aan1337
Dank voor alle reacties.

Duidelijk dat dit min of meer normaal is geworden. Zal aan de screening meewerken. Vraag me nog af hoelang ze de data bewaren maar dat kan ik prima aan Validata zelf vragen.

Oh ik zit overgings niet in de detachering maar bedrijf waar ik ga werken ga ik wel om met gevoelige data/systemen dus heb wel begrip dat er sowieso screening plaats vind.

[ Voor 30% gewijzigd door A3aan1337 op 02-01-2020 21:15 . Reden: Reactie op eerdere vraag ]

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02-2025
cvs79 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:36:
Dit soort screenings zijn heel gewoon. Al meerdere keren gehad als consultant bij verschillende opdrachtgevers. Ene keer is het validata, andere keer bijvoorbeeld DSI. Deze partijen controleren alles en de werkgever/opdrachtgever krijgt alleen maar een ok of niet oke terug. Geen specifieke details.
Bij DSI krijg je zelf het rapport terug en moet je die zelf aan je werkgever/opdrachtgever sturen. Wordt niets direct doorgestuurd.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Eigenlijk vragen ze een soort verklaring omtrent gedrag. Althans daar lijkt het op. Ben je eerlijk geweest in je CV en vervolgens moet je dat bij een externe partij laten controleren en die geven jou dan een soort goedkeuring.

Validata zal dus gegevens verwerken van jou. Gezien je die gegevens zelf geeft zijn ze verantwoordelijk voor jouw privacy.

Validata verzamelt dus zo bergen gevoelige informatie. Ik zou daar niet op zitten te wachten. Moet je je rapportcijfers dan ook afgeven? Het gaat mijns inziens vanuit de werkgever enigszins te ver. Het is onredelijk om een potentiele werknemer eerst te laten onderzoeken terwijl er geen noodzaak hoeft te zijn mbt de functie.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Wat wordt er dan specifiek gecontroleerd? Wordt er iets bij instanties opgevraagd of iets dergelijks? Wordt er contact opgenomen met vorige werkgevers?
Voorbeeld van een Validata rapport: https://docplayer.nl/2620...-internetprofiel-vog.html (niet elke klant verzoekt al deze punten).

Validata belt alle referenties/voormalige opdrachtgevers af om je CV te verifiëren, hiernaast controleren ze de naam en diploma van je opleiding (bij DUO of onderwijsinstelling). De uitslag hiervan wordt teruggekoppeld in het rapport, dat komt meestal terecht bij de inhurende manager.

Er zijn ook nog andere bedrijven die deze screeningen uitvoeren, sommige vragen ook rechtbankstukken op als dat in het land van herkomst mogelijk is. Financiële instellingen vragen ook regelmatig en screening aan van een werknemer/opdrachtnemer zijn financiële situatie.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
msteggink schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:28:
In principe kun je bij duo een uittreksel krijgen van je diploma's, en dit moet voldoende geruststelling voor de werkgever bieden.
Dat uittreksel is digitaal ondertekend door DUO, dat is waterdicht en eenvoudig te controleren.

Validata bewaart je gegevens tot vijf jaar na de laatste screening.

De vraag is of Validata jouw gegevens mag verwerken. De link hierboven naar het AP (de post van MikeN) laat zien dat je werkgever een gerechtvaardigd belang moet hebben. Dat hangt helemaal van je functie af. Je werkgever moet dat kunnen onderbouwen, dus die onderbouwing kun je hem vragen. Enkel 'we willen weten dat je cv klopt' is niet voldoende: ze moeten aangeven waarom dat voor jouw specifieke functie belangrijk is, en waarom geen minder ingrijpende manier passend is. Om te zien of een kassier in de supermarkt betrouwbaar is, kun je ook kijken naar het kasverschil aan het eind van de dag, en de regel instellen dat je geen familie of vrienden mag afhandelen.

• A3aan1337
Het blijft ergens wel wonderbaarlijk ik vroeg me bv ook af welke informatie verstrekt wordt aan de degene die ik opgeeft als referentie.

Daarnaast viel me op dat op de link staat:

"
Validata heeft met haar dataleveranciers overeenkomsten afgesloten waarin afspraken zijn gemaakt met betrekking tot een juiste en veilige verwerking van uw persoonsgegevens. Dataleveranciers van Validata zijn:

DUO
Nuffic
IDChecker.nl
Qualifícation Check
Focum
Company.info
EDR
Dun & Bradstreet
Graydon
KvK"

Dit zou betekenen dat mijn data naast validata ook weer deels naar deze bedrijven gaat. Nu is DUO bv niet echt een probleem maar veel van deze commerciële partijen zeggen mij natuurlijk helemaal niks.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-03 14:55

Jeoh

blaat

Mijn werkgever gebruikt ook Validata voor screeningen enzo. Validata biedt geen multifactor-authenticatie aan (wat je wel mag verwachten gezien de data die je naar ze stuurt). Ze vragen ook namens het bedrijf waar je voor gaat werken een VOG aan (Validata Group zal dan op je VOG staan ipv je toekomstige werkgever).

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
A3aan1337 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:12:
Het blijft ergens wel wonderbaarlijk ik vroeg me bv ook af welke informatie verstrekt wordt aan de degene die ik opgeeft als referentie.

Daarnaast viel me op dat op de link staat:

"
Validata heeft met haar dataleveranciers overeenkomsten afgesloten waarin afspraken zijn gemaakt met betrekking tot een juiste en veilige verwerking van uw persoonsgegevens. Dataleveranciers van Validata zijn:

DUO
Nuffic
IDChecker.nl
Qualifícation Check
Focum
Company.info
EDR
Dun & Bradstreet
Graydon
KvK"

Dit zou betekenen dat mijn data naast validata ook weer deels naar deze bedrijven gaat. Nu is DUO bv niet echt een probleem maar veel van deze commerciële partijen zeggen mij natuurlijk helemaal niks.
Hoe moeten ze je gegevens anders checken, als ze niet bij DUO kunnen checken mbt je diploma's, niet bij de KvK of je een bestuurder bent/bent geweest, etc?

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 21:55
Jeoh schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:08:
Mijn werkgever gebruikt ook Validata voor screeningen enzo. Validata biedt geen multifactor-authenticatie aan (wat je wel mag verwachten gezien de data die je naar ze stuurt). Ze vragen ook namens het bedrijf waar je voor gaat werken een VOG aan (Validata Group zal dan op je VOG staan ipv je toekomstige werkgever).
Dat is heel normaal, je kunt namelijk zelf geen VOG aanvragen en een bedrijf kan geen VOG aanvragen namens een ander bedrijf.

Wel kan je een VOG aanvragen en in de omschrijving melden dat het names bedrijf X gaat en het bijbehorende risico profiel.

IT Staffing heeft voor mij wel eens een VOG aangevraagd met risico profiel 25, buiten gewoon opsporingsambtenaar, omdat ik als Software ontwikkelaar aan de slag ging bij de Rechtspraak.

Overigens klopt aanvragen niet helemaal, het bedrijf dient de eerste aanvraag in en daarna moet jij hem zelf echt aanvragen en betalen

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb op de website van Validata gekeken en ik vind het maar een vreemde club. Gebaseerd op wantrouwen en ze verkopen een dienst aan een werkgever en de werknemer moet akkoord gaan om die gegevens te delen met de werkgever, dus de uitkomsten.

Validata verzamelt dus zo bijzondere persoonlijke gegevens van personen. Ze hebben daar toestemming voor nodig van de werknemer om die te verwerken. Je bent geen contractspartij lijkt me maar een derde die toestemming geeft om vanalles over jou te verzamelen en de vraag is ook wat ze gaan verzamelen. Gaan ze alleen de CV checken of maken ze er een heel telefoonboek met gegevens van zogenaamd met jouw toestemming: ras, huidskleur, ogen, ouders, kinderen, facebook profiel, foto's op internet, kopieen van paspoorten, gaan ze je referenten na, gaan ze op eigen houtje opsporing doen, je hacken, camera voor je deur ophangen, je achtervolgen?

Wat voor toestemming geef je nou eigenlijk en wat voor onderzoek gaan ze doen? Vroeger had je namelijk ook een club in Nederland en die belden gewoon de bank en vroegen je saldo zo op. Ja ze hadden een kort lijntje en betaalden ervoor.

Indien je iemand je volledige naam, BSN, geboortedatum, adres, emailadres etc geeft kun je via veel bedrijven, organen etc informatie opvragen onder jouw naam. Ze kunnen zo bellen naar diverse clubs en zich uitgeven alsof ze jou zijn en dan informatie opvragen. Zelfs de films die je op Netflix hebt gekeken en hoe laat zijn telefonisch op te vragen.

Ik weet niet of ze dat doen want het is niet wettelijk toegestaan maar de mogelijkheid is er wel. Ik houd hier niet zo van...

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
LucyLG schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:00:
Validata verzamelt dus zo bijzondere persoonlijke gegevens van personen. Ze hebben daar toestemming voor nodig van de werknemer om die te verwerken.
Als je het privacystatement leest, zie je dat ze geen toestemming nodig hebben, omdat de verwerking plaatsvindt onder de verwerkingsgrond van het gerechtvaardigd belang.
VidaR-9 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:09:
Waarom geven de betrokken partijen (bijv DUO, vorige werkgever of universiteit) deze persoonlijke informatie eigenlijk aan een commerciële partij?
De commerciële partij zal wel een verklaring van jou hebben waarin staat dat DUO de gegevens mag afgeven. In feite is het dan een inzageverzoek dat de werknemer uitbesteedt aan Validata. En aan een inzageverzoek moet je meewerken.
Pagina: 1