Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panasonic Aquarea Hybrid+ ( incl. Monoblok )

Pagina: 1
Acties:

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Informatie over de nieuwe Panasonic Aquarea Hybrid+ lucht/water warmtepomp

Mogelijkheid van hybride met CV naar full electric met tussenstappen.

Eerste product informatie: https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/hybrid+/

Dit is mogelijk een goed alternatief voor een Quatt warmtepomp

Verdere info volgen, heb ondertussen een aanvraag voor meer technische informatie aan Panasonic gestuurd.
Helaas is op dit moment vrij weinig over dit product te vinden, zelfs de nieuwe prijslijsten van Panasonic van 2022/2023 laten dit product niet zien (ten minste niet onder deze naam). Ook mis ik de typeaanduidingen van dit product.

[ Voor 64% gewijzigd door MacD007 op 20-08-2022 09:43 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 12:37
ben vooral dan wel geïnteresseerd in wat dit gaat kosten onder aan de streep.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het stappenplan is prima en eigenlijk op elke lucht/water warmtepomp van toepassing. Zo heb ik het ook ongeveer aangepakt met mijn installatie en dat is geen Pana :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06
Kan helaas nog weinig vinden over de kosten.
De combinatie met een koelings binnenunit ziet er ook handig uit.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:26
Lasoul schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:40:
Kan helaas nog weinig vinden over de kosten.
De combinatie met een koelings binnenunit ziet er ook handig uit.
Dan heb je niet goed gezocht.... >:)

https://www.panasonicproc...k%20V10%20dig_spreads.pdf

Volgens mij pagina 32.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Ik heb die prijslijst eens bekeken en word er niet echt vrolijker van: wellicht prima te betalen maar het moet ook allemaal geïnstalleerd worden.

• MacD007
Volgens mij zijn dit nog de reeds bestaande modelen van panasonic, de Panasonic Aquarea Hybrid+ heb ik nog niet gezien. Ik heb ondertussen een aanvraag bij panasonic uitstaan, hoop dat zij spoedig reageren.

mbt de daar aangegeven cop word ik niet echt blij, de KIT-MDC07J3E5-W (een 7 kW model) geeft bij een :
COP (A -7 °C, W 35 °C) 2,81 met een vermogen van 6,80 kW
COP (A -7 °C, W 55 °C) 1,86 met een vermogen van 6,30 kW
een Quatt heeft dat ook, en dat met een 4 kW en een 8 kW voor een duidelijk lagere prijs.

• bertwinters
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09-2023
MacD007 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Volgens mij zijn dit nog de reeds bestaande modelen van panasonic, de Panasonic Aquarea Hybrid+ heb ik nog niet gezien. Ik heb ondertussen een aanvraag bij panasonic uitstaan, hoop dat zij spoedig reageren.

mbt de daar aangegeven cop word ik niet echt blij, de KIT-MDC07J3E5-W (een 7 kW model) geeft bij een :
COP (A -7 °C, W 35 °C) 2,81 met een vermogen van 6,80 kW
COP (A -7 °C, W 55 °C) 1,86 met een vermogen van 6,30 kW
een Quatt heeft dat ook, en dat met een 4 kW en een 8 kW voor een duidelijk lagere prijs.
Hallo,

Ben nieuw hier maar al veel gelezen op Tweakers over warmtepompen. Fijn dat er zoveel mensen zijn die hun kennis willen delen. Heb een korte vraag, misschien niet geheel bij dit topic horend. Wat betreft de waarden die Quatt aangeeft heeft Quatt alleen maar COP op bij A7 W35. Weet jij de COP bij A-7W35?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Interessant als tegenhanger van de Quatt. Ben benieuwd naar ervaringen “in het wild”.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Willen jullie dat aub in het Quatt topic vragen en niet in een Panasonic topic?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21

twain4me

martijn v o schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:05:
Willen jullie dat aub in het Quatt topic vragen en niet in een Panasonic topic?
In de ts wordt er nadrukkelijk gesproken over de vergelijking met quatt dat andere mensen daar dan ook de vergelijking gaan zoeken is niet zo vreemd, maar zoals dat elke warmtepomp een alternatief is voor quatt. is dit dat uiteraard ook. nagenoeg elke wp kan je inzetten als hybride, waarbij panasonic zijn stappenplan kennelijk al klaar heeft waar het bij quatt allemaal luchtfietserij is. ik snap de incl monoblock opmerking niet in de titel, voor zover ik kan zien is de hybrid een split. dat je de monoblock als hybrid (cascade) kan inzetten is al heel erg lang duidelijk en al genoeg gedaan (en kort daarna is de cv-ketel doorgaans volgens een vergelijkbaar stappenplan de deur gewezen)
Maar ook voor de hybrid+ is de sleutel de afgifte, je kan er zoveel marketing en slimme sturing overheen gieten als je wil, maar de essentie blijft het zelfde. goede afgifte geeft goede resultaten.

• MacD007
bertwinters schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Hallo,

Ben nieuw hier maar al veel gelezen op Tweakers over warmtepompen. Fijn dat er zoveel mensen zijn die hun kennis willen delen. Heb een korte vraag, misschien niet geheel bij dit topic horend. Wat betreft de waarden die Quatt aangeeft heeft Quatt alleen maar COP op bij A7 W35. Weet jij de COP bij A-7W35?
wel een beetje off topic, quatt heeft zijn eigen forum,https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2112548
kijk gerust ook daar eens op

Op je vraag, nee, andere COP's zijn op dit moment nog niet beschikbaar. je kunt ook op hun site kijken. Quatt.io.

• MacD007
twain4me schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

In de ts wordt er nadrukkelijk gesproken over de vergelijking met quatt dat andere mensen daar dan ook de vergelijking gaan zoeken is niet zo vreemd, maar zoals dat elke warmtepomp een alternatief is voor quatt. is dit dat uiteraard ook. nagenoeg elke wp kan je inzetten als hybride, waarbij panasonic zijn stappenplan kennelijk al klaar heeft waar het bij quatt allemaal luchtfietserij is. ik snap de incl monoblock opmerking niet in de titel, voor zover ik kan zien is de hybrid een split.
volgens de informatie van panasonic zijn er dus twee typen, een split unit die zij overigen bi-blok noemen en een mono-blok. helaas reageert panasonic nog steeds niet op mijn verzoek voor nadere informatie mn over de verschillende typen die onder deze nieuwe hybrid+ gaan vallen, onduidelijk is of dit een meer puur marketing ding is waar de reeds bestaande units alle onder vallen of dat het zoals zij het laten voordoen een nieuw type is die naast of in plaats komt van de bestaande typen.
zolang echter panasonic geen nadere informatie geeft, ook in hun nieuwe prijslijst van 2022/2023 is deze nog niet opgenomen, is het puur raden wat ze er mee bedoelen.
dat je de monoblock als hybrid (cascade) kan inzetten is al heel erg lang duidelijk en al genoeg gedaan (en kort daarna is de cv-ketel doorgaans volgens een vergelijkbaar stappenplan de deur gewezen)
Maar ook voor de hybrid+ is de sleutel de afgifte, je kan er zoveel marketing en slimme sturing overheen gieten als je wil, maar de essentie blijft het zelfde. goede afgifte geeft goede resultaten.
ja en nee, een betere en voor slimere besturing kan best het verschil maken, alleen met pure kracht heb je niet altijd de perfecte resultaat. Regeltechnische kun je best veel sturen om een zo optimale warmteoverdracht te krijgen, het is een samenspel tussen de warmteproductie (CV / WP), warmtetransport en afgiftesystemen (radiatoren / vloerverwarming) dus ook de juiste keuzes die deze stellen aan het totaal systeem is redelijk complex, bv je kunt heel duidelijk het verschil zien tussen de verschillende radiatoren, mn de oude dikplaatradiatoren die je in mn oudere huizen van voor 1970 veel voorkomen en vaak ook nog niet zijn vervangen hebben een redelijk slechte warmteoverdracht met lagere CV water temperaturen, daar waren deze ook niet op gebouwd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21

twain4me

MacD007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

volgens de informatie van panasonic zijn er dus twee typen, een split unit die zij overigen bi-blok noemen en een mono-blok. helaas reageert panasonic nog steeds niet op mijn verzoek voor nadere informatie mn over de verschillende typen die onder deze nieuwe hybrid+ gaan vallen, onduidelijk is of dit een meer puur marketing ding is waar de reeds bestaande units alle onder vallen of dat het zoals zij het laten voordoen een nieuw type is die naast of in plaats komt van de bestaande typen.
zolang echter panasonic geen nadere informatie geeft, ook in hun nieuwe prijslijst van 2022/2023 is deze nog niet opgenomen, is het puur raden wat ze er mee bedoelen.

[...]

ja en nee, een betere en voor slimere besturing kan best het verschil maken, alleen met pure kracht heb je niet altijd de perfecte resultaat. Regeltechnische kun je best veel sturen om een zo optimale warmteoverdracht te krijgen, het is een samenspel tussen de warmteproductie (CV / WP), warmtetransport en afgiftesystemen (radiatoren / vloerverwarming) dus ook de juiste keuzes die deze stellen aan het totaal systeem is redelijk complex, bv je kunt heel duidelijk het verschil zien tussen de verschillende radiatoren, mn de oude dikplaatradiatoren die je in mn oudere huizen van voor 1970 veel voorkomen en vaak ook nog niet zijn vervangen hebben een redelijk slechte warmteoverdracht met lagere CV water temperaturen, daar waren deze ook niet op gebouwd.
De botleneck is zoals je zelf al aangeeft niet brute kracht. Ik stel dan ook niet voor om het daar mee op te lossen, de botleneck is afgifte anders had je immers hememaal geen hybrid nodig. Je lost afgifte problemen niet op met regeltechniek je verbloemd ze zodat ze elders de kop weer op kunnen steken. er is 1 uitzondering en dat is als je woning op de wip zit, echter is ook dan het makkelijker om afgifte te vergroten. ik snap werkelijk niet waarom mensen zo gehecht zijn aan hun radiatoren, wissel er een paar om koop een paar nieuwe (of haal ze (bijna) gratis van marktplaats. vloerverwarming, fancoils etc. afgifte is de sleutel en helemaal niets anders. quatt heeft aangegeven dat ze kunnen optimalisen op geld besparen ofwel als gas de duurdere oplossing is stookt men met de wp en daarnaast stoken ze het warm water met de cv. De waarheid is dat zelfs warm water maken (ht) goedkoper is met een wp dus er hoeft helemaal niets geoptimaliseerd te worden. Een wp moet dus gewoon zo vaak mogelijk draaien, Regeltechniek anders dan wat er nu al in zit in de vorm van stooklijnen war etc (en in het geval van panasonic de bekende pana kabouters) is strikt genomen gewoon niet nodig. nice to have wellicht en mogelijk strijken ze wat rimpels die erin ztten glad. Hoe verklaar je anders dat er al zoveel mensen inclusief ondergetekende draaien op die zo vervloekte radiatoren uit de jaren 70? ;) (in mijn geval zelfs zonder boosters) overegens hebben een paar slimme mensen de heishmon bedacht daar kan een tweaker een panasonic mee aansturen bijna zoals hij wil. En daarmee kan je zelf al wat rimpels gladstijken.
vergeet niet dat zowel quatt als panasonic niemand langs gaan sturen om uren te fine tunen, alles zal binnen een bepaalde bandbreedte werken en dus nooit optimaal. Kan het heel erg veel beter dan gewoon bij 4 graden de wp uit te zetten zoals de gemiddelde hybrid? Uhm, ja, maar daar heb ik het dus niet over, een cascade oplossing (zoals die van quatt) hoeft ook zonder extra slimme aansturing niet uit te gaan bij 4 graden.
Panasonic ziet gewoon dezelfde markt als quatt die heeft gezien, mensen die twijfelen (of zelfs gedwongen worden) een "nieuwe" laagdrempelige oplossing geven om richting een wp te bewegen, maar de waarheid is dat de techniek al lang bestaat en massaal wordt toegepast. ben ik blij met het product, ja opzich wel vooral het stappenplan maakt het voor mensen met lauwwatervrees makkelijker om de stap te nemen, daarnaast is het duidelijker dat je de investeringen ook kan spreiden.

Wat betreft je vraag aan panasonic, panasonic is een bedrijf van de oude stempel en gebruikt met name distibuteurs en instalateurs om te comuniceren met de klanten. de vragen die ik had over een nieuw product wat er nog niet was zijn via een (duitse) verkoper beantwoord
wellicht wil @Carboy54 een vraag voor je doorgeven, in het pana topic heeft hij dat al eerder gedaan. ik zou wel gewoon nadenken over op welke vraag je nu eigenlijk het antwoord op wil hebben. Ik wilde bv weten of de 9KW tcap J serries nog dat jaar in productie zou komen (antwoord was nee) en of er naast het koude middel grote veranderingen zouden zijn (antwoord was ook nee) ik heb gevraagd of de manier van aansluiten vergelijkbaar is (leidingen op verlijkbare plek) (antwoord was ja) ik heb ook gevraagd of ze de specs al hadden en daar gaven ze gewoon geen antwoord op. ;)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Hallo,

Quatt heeft voorlopig een COP van 0. Nog geen enkele geplaatst en waar halen ze de monteurs vandaan? Ik kan ze nergens vinden voor een dergelijke prijs met montage. Eerst zien dan geloven. Heeft iets weg van een luchtkasteel.! Panasonic Hybrid+ is toekomst gericht om op termijn van het gas af te gaan.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:31:
Informatie over de nieuwe Panasonic Aquarea Hybrid+ lucht/water warmtepomp

Mogelijkheid van hybride met CV naar full electric met tussenstappen.

Eerste product informatie: https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/hybrid+/

Dit is mogelijk een goed alternatief voor een Quatt warmtepomp

Verdere info volgen, heb ondertussen een aanvraag voor meer technische informatie aan Panasonic gestuurd.
Helaas is op dit moment vrij weinig over dit product te vinden, zelfs de nieuwe prijslijsten van Panasonic van 2022/2023 laten dit product niet zien (ten minste niet onder deze naam). Ook mis ik de typeaanduidingen van dit product.
Is gewoon de bestaande aquarea Monoblock lijn in de J serie met een sturing voor hybride standaard.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• MacD007
[...]

Hallo,

Stel deze vraag aub in het Quatt topic, kan kunnen ook andere direct meelezen. Bedankt

• MacD007
Carboy54 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Is gewoon de bestaande aquarea Monoblock lijn in de J serie met een sturing voor hybride standaard.
Vreemd maar waarom staat dat er dan niet? Waar vind je deze informatie? Graag een link, bedankt.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Vreemd maar waarom staat dat er dan niet? Waar vind je deze informatie? Graag een link, bedankt.
Een link geven naar mijn website is op dit forum niet toegestaan. Maar een tip klik op mijn tweakers naam :-)

• MacD007
Carboy54 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Een link geven naar mijn website is op dit forum niet toegestaan. Maar een tip klik op mijn tweakers naam :-)
Bekeken, echter zie ik nog steeds geen echte informatie op mijn vraag, ik ga niet allen uit van een plaatje.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:29:
[...]

Bekeken, echter zie ik nog steeds geen echte informatie op mijn vraag, ik ga niet allen uit van een plaatje.
Ga bij tweakers naar het Panasonic forum met legio info over de Panasonic J series. Hybrid+ houdt niets anders in dat de j series in staat zijn de cv ketel software matig op verschillende manieren samen te laten werken met een externe aansluiting op de print. Download daar de installatie manual en je bent volledig op de hoogte.

• MacD007
Carboy54 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:20:
[...]

Ga bij tweakers naar het Panasonic forum met legio info over de Panasonic J series. Hybrid+ houdt niets anders in dat de j series in staat zijn de cv ketel software matig op verschillende manieren samen te laten werken met een externe aansluiting op de print. Download daar de installatie manual en je bent volledig op de hoogte.
sorry, dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat dit zogenamde Hybrid+ gewoon een marketing bluf is van Panasonic, nu veroorzaken ze in het oerwoud van aanbieders voor de concumenten alleen nog meer onduidelijkheid.
dus eigenlijk oude meuk in een nieuw jasje, of eigenlijk in een nieuwe doos. Dan kunnen we deze topic eigenlijk ook weer direct sluiten, ik dacht dat het echt een nieuwe lijn warmtepomp van panasonic was.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:36:
[...]

sorry, dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat dit zogenamde Hybrid+ gewoon een marketing bluf is van Panasonic, nu veroorzaken ze in het oerwoud van aanbieders voor de concumenten alleen nog meer onduidelijkheid.
dus eigenlijk oude meuk in een nieuw jasje, of eigenlijk in een nieuwe doos. Dan kunnen we deze topic eigenlijk ook weer direct sluiten, ik dacht dat het echt een nieuwe lijn warmtepomp van panasonic was.
Ik onderschrijf de mening van @twain4 volledig. Ik weet niet wat jij nu precies wilt met deze toppic. Het Ei van Columbus vinden wellicht? Je wilt een alternatief voor een Quatt hybride start up die nog geen pomp heeft geplaatst en wellicht ook niet zal plaatsen. De vernieuwde J serie heeft verschillende opties om met een cv ketel te communiceren wellicht met het doel later all electric te gaan zonder de warmtepomp te moeten vervangen en in dit geval van een aantoonbaar premium merk met duizenden tweakers als tevreden gebruikers. Dat moet van Quatt nog maar blijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 01-09-2022 16:50 ]

Pagina: 1