MacD007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
volgens de informatie van panasonic zijn er dus twee typen, een split unit die zij overigen bi-blok noemen en een mono-blok. helaas reageert panasonic nog steeds niet op mijn verzoek voor nadere informatie mn over de verschillende typen die onder deze nieuwe hybrid+ gaan vallen, onduidelijk is of dit een meer puur marketing ding is waar de reeds bestaande units alle onder vallen of dat het zoals zij het laten voordoen een nieuw type is die naast of in plaats komt van de bestaande typen.
zolang echter panasonic geen nadere informatie geeft, ook in hun nieuwe prijslijst van 2022/2023 is deze nog niet opgenomen, is het puur raden wat ze er mee bedoelen.
[...]
ja en nee, een betere en voor slimere besturing kan best het verschil maken, alleen met pure kracht heb je niet altijd de perfecte resultaat. Regeltechnische kun je best veel sturen om een zo optimale warmteoverdracht te krijgen, het is een samenspel tussen de warmteproductie (CV / WP), warmtetransport en afgiftesystemen (radiatoren / vloerverwarming) dus ook de juiste keuzes die deze stellen aan het totaal systeem is redelijk complex, bv je kunt heel duidelijk het verschil zien tussen de verschillende radiatoren, mn de oude dikplaatradiatoren die je in mn oudere huizen van voor 1970 veel voorkomen en vaak ook nog niet zijn vervangen hebben een redelijk slechte warmteoverdracht met lagere CV water temperaturen, daar waren deze ook niet op gebouwd.
De botleneck is zoals je zelf al aangeeft niet brute kracht. Ik stel dan ook niet voor om het daar mee op te lossen, de botleneck is afgifte anders had je immers hememaal geen hybrid nodig. Je lost afgifte problemen niet op met regeltechniek je verbloemd ze zodat ze elders de kop weer op kunnen steken. er is 1 uitzondering en dat is als je woning op de wip zit, echter is ook dan het makkelijker om afgifte te vergroten. ik snap werkelijk niet waarom mensen zo gehecht zijn aan hun radiatoren, wissel er een paar om koop een paar nieuwe (of haal ze (bijna) gratis van marktplaats. vloerverwarming, fancoils etc. afgifte is de sleutel en helemaal niets anders. quatt heeft aangegeven dat ze kunnen optimalisen op geld besparen ofwel als gas de duurdere oplossing is stookt men met de wp en daarnaast stoken ze het warm water met de cv. De waarheid is dat zelfs warm water maken (ht) goedkoper is met een wp dus er hoeft helemaal niets geoptimaliseerd te worden. Een wp moet dus gewoon zo vaak mogelijk draaien, Regeltechniek anders dan wat er nu al in zit in de vorm van stooklijnen war etc (en in het geval van panasonic de bekende pana kabouters) is strikt genomen gewoon niet nodig. nice to have wellicht en mogelijk strijken ze wat rimpels die erin ztten glad. Hoe verklaar je anders dat er al zoveel mensen inclusief ondergetekende draaien op die zo vervloekte radiatoren uit de jaren 70?

(in mijn geval zelfs zonder boosters) overegens hebben een paar slimme mensen de heishmon bedacht daar kan een tweaker een panasonic mee aansturen bijna zoals hij wil. En daarmee kan je zelf al wat rimpels gladstijken.
vergeet niet dat zowel quatt als panasonic niemand langs gaan sturen om uren te fine tunen, alles zal binnen een bepaalde bandbreedte werken en dus nooit optimaal. Kan het heel erg veel beter dan gewoon bij 4 graden de wp uit te zetten zoals de gemiddelde hybrid? Uhm, ja, maar daar heb ik het dus niet over, een cascade oplossing (zoals die van quatt) hoeft ook zonder extra slimme aansturing niet uit te gaan bij 4 graden.
Panasonic ziet gewoon dezelfde markt als quatt die heeft gezien, mensen die twijfelen (of zelfs gedwongen worden) een "nieuwe" laagdrempelige oplossing geven om richting een wp te bewegen, maar de waarheid is dat de techniek al lang bestaat en massaal wordt toegepast. ben ik blij met het product, ja opzich wel vooral het stappenplan maakt het voor mensen met lauwwatervrees makkelijker om de stap te nemen, daarnaast is het duidelijker dat je de investeringen ook kan spreiden.
Wat betreft je vraag aan panasonic, panasonic is een bedrijf van de oude stempel en gebruikt met name distibuteurs en instalateurs om te comuniceren met de klanten. de vragen die ik had over een nieuw product wat er nog niet was zijn via een (duitse) verkoper beantwoord
wellicht wil @
Carboy54 een vraag voor je doorgeven, in het pana topic heeft hij dat al eerder gedaan. ik zou wel gewoon nadenken over op welke vraag je nu eigenlijk het antwoord op wil hebben. Ik wilde bv weten of de 9KW tcap J serries nog dat jaar in productie zou komen (antwoord was nee) en of er naast het koude middel grote veranderingen zouden zijn (antwoord was ook nee) ik heb gevraagd of de manier van aansluiten vergelijkbaar is (leidingen op verlijkbare plek) (antwoord was ja) ik heb ook gevraagd of ze de specs al hadden en daar gaven ze gewoon geen antwoord op.