de term drinkbaar water is wel beter als drinkwater.
(soms een beetje overdone, en wat over dreven, maar dekt misschien wat meer lading.
en kun je de hele discussie mee vermijden, die eigenlijk nergens over gaat, maar wel een waarde heeft.
zo zijn er in de taal dingen die je moet vermijden:
sommige dingen kun je gewoon weg niet omdraaien in de taal:
je kunt wel over je fiets lullen, maar niet over je .....

)
maar dan nog, wat voor water krijg je uit de put.
bevat het ijzer, bevat het kalk (of ergere dingen die ik er even buiten laat).
het water bedrijf in mijn stad pomp van een 60-150m diep, tja dat mag je niet zelf even doen.
hoe diep moet je om een beetje water te krijgen?
(in mijn tuin moet ik al snel een 8-10m diep voor dat ik wat grondwater vind, ik zit op een zandheuvel op het +/- hoogste punt van de stad.
hier door heb ik ook een gruwelijk water probleem in de tuin.
dus ik moet best diep gaan, met dito prijs.
dit maakt een regenwater opslag vs een bron voor mij al ongeveer even duur.
maar er zijn ook plaatsen in Nederland die na 1m al op grond water stuiten, of plaatsen waar de kruip ruimte gewoon een zwembad is of een kleilaag die helemaal lastig is.
dit kan zoveel verschillen, en maakt veel uit in kosten check dat eens eerst voor je gaat fantaseren wat er echt kan of niet kan.

)
dan heb je ook nog het stuk wat ook nog belangrijk is:
waar gebruik je het drinkbaar water voor?
tja ik weiger om uit het toilet te drinken, noem me maf of gek, maar zo ben ik nu eenmaal.
en mijn stront en pis hoeft echt niet met heel erg schoon drinkwater weg gespoeld te worden.
dat mag van mij ook met regenwater/putwater, dat is het tofst omdat dat geen kalk bevat (doet je put water dat ook is nog een vraag).
tja dan hebben we in Brabant nog de opmerking van vroeger (van toen je dat nog met een lange oe schreef.):
jij bent zo gemeen als putwater.
dus ja, water uit de put, dat kan een gemeen smaakje hebben door metalen mineralen of kalk etc etc.
maar daar staat weer tegen over als water geen metalen mineralen of kalk bevat dan smaakt het nergens naar wat je wil drinken.
(probeer maar eens een fles:
https://www.ah.nl/product...h-gedemineraliseerd-water
dat gaat je niet bevallen.)
dus hoe drinkbaar wil je drinkbaar water eigenlijk hebben?
(en dan is dit het je wel waard

)
edit:
als mensen in mij huis iets te drinken krijgen.
dan geef ik ze ook altijd de waarschuwing dat het op eigen risico is.
er kunnen verontreinigingen in zitten, die onbedoeld zijn.
maar goed dan bevat mijn water ook 20- 65% zelf gestookte alcohol.
en dat is eigenlijk nog veel gevaarlijker als putwater.
[
Voor 5% gewijzigd door
migjes op 18-08-2022 12:20
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)