Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51
- Initiele vraag

Ik vroeg me af, wie regelt (deels) zijn eigen watervoorziening.

Na stroom, gas verwacht ik het volgende wat op de schop gaat drinkwater zal zijn.
Wie heeft er een bron geboord/laten boren en hoe filter en monitor je het systeem en waar gebruik je het voor.

Ik heb altijd sterk de neiging zo onafhankelijk/flexibel mogelijk te zijn en onderzoek momenteel de opties, dus ben heel benieuwd.

Let op, anders dan de titel doet vermoeden. Gaat het niet enkel om drinkwaterwinning. Excuses, de titel niet goed over nagedacht.
Het gaat om het verkennen van de mogelijkheden voor zelfvoorziening van het totale waterplaatje thuis

Lessons learned + uit reactie's
- Financieel geen businesscase Geen beperking, mag geld kosten
- Regenwater alternatief of koppelen Dakoppervlakte in overvloed, wel grote tank nodig. Maar regenwater is niet per definitie schoner
- Kijk naar zweedse technieken
- Duurzaamheid is te betwijfelen Eens, maar geen beperking
- Drinkwaterverbruik verminderen (Bijv. n, wasmachine, vaatwasser of auto wassen met drinkwater, dit kan best met minder kwalitatief water)
- Overwegen drinkwater uit de kraan zo laten, klein gedeelte van het totale verbruik.
- Kijk naar scheepsvaart Zeker een optie indien water overmatig zouten bevat
- Filteren en testen op: Ijzer, medicijnresten, bacterien, chemische verontreiniging, organische verontreiniging
- Uitgebreide analyse uit de eventuele put
- Waterzak kruipruimte tbv regenwater

Handig om te weten/links
- Parameters drinkwater wettelijk, met dank aan de_peer voor de motivatie dit te vinden.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0030111/2022-07-01#BijlageA

https://www.rivm.nl/drinkwater/eigen-winningen

https://www.groenehoedduurzaam.nl/regenwaterinstallatie.html

YouTube: Duurzame energie #13 Bespaar 45.000 liter drinkwater per jaar!!

Reeds aanwezige apparatuur:
- RO systeem 400l per dag (Aanwezig ivm zeewateraquarium)
- Aquacell waterontharder (In gebruik voor al het water)

[ Voor 77% gewijzigd door sparkly op 18-08-2022 17:11 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 2x Sessy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En een stukje eigen onderzoek zit er dan niet in?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Zeker wel. Natuurlijk heb ik mogelijkheden verkend maar ik zie nog veel beren op de weg even los van dat het nog een slechte businesscase is.
- Wat als je water bijv te zout is
- Hoe borg je de monitoring/water analyse betrouwbaar en Vóóraf

Vandaar dat ik specifiek vraag naar praktijkvoorbeelden om te kijken of er al oplossingen zijn bedacht omdat er knappe koppen genoeg zijn hier.

Jammer dat er dan gelijk vanuit wordt gegaan dat ik geen onderzoek heb gedaan, terwijl ik alleen maar een potentieel interessante discussie wil starten.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 2x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom verwacht je dat? Het zal idd duurder worden dat was al aangekondigd door Vitens geloof ik. Maar het is dan ook veel te goedkoop momenteel, je moet iig heel principieel zijn om hier iets mee te doen.

Maar je bent zelf al gasloos, offgrid en hebt een heliofyten filter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:11
Het bedrijf Hydraloop uit Leeuwarden bouwt recyclingsystemen voor thuis, maar ook over grotere volumes water.

[YouTube: Hydraloop Introduction]

Zie ook deze: https://www.fieldmanager....draloop-wint-prijs-bij-vn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-04 21:49
Je kunt hiermee ook naar een soort hybrideoplossing gaan. Drinkwater gebruiken om te drinken en andere consumptiedoeleinden en dan doorspoelen, douchen, (af)wassen en de tuin sproeien met de waterput/hemelwater.

In België wordt soortgelijk systeem veel toegepast, een kuub drinkwater is daar ongeveer 3x zo duur als in Nederland. Ze noemen dat daar grijs water.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:58:
Waarom verwacht je dat? Het zal idd duurder worden dat was al aangekondigd door Vitens geloof ik. Maar het is dan ook veel te goedkoop momenteel, je moet iig heel principieel zijn om hier iets mee te doen.

Maar je bent zelf al gasloos, offgrid en hebt een heliofyten filter?
Ik verwacht dit omdat het drinkwater van NL kwaliteit gewoon absurd goedkoop is en we het zelfs gebruiken om de auto te wassen, tuin besproeien, etc. Dit gaat gewoon in tegen het verstand en het is dan een aanname van mij dat dit niet houdbaar is. Daarnaast horen we de afgelopen jaren veel over opwarming van de aarde en watertekorten.

Offgrid ben ik bewust niet omdat dit alleen maar geld kost en niets oplevert, zeker niet zolang we nog salderen. Sterker nog, ik verdien behoorlijk geld met de zonnepanelen. Zie topic van terugleververgoedingen.

Ja, eigen drinkwatervoorziening kost ook alleen maar geld, alleen hoeveel weet ik pas als ik een concept kan ontwerpen en de kosten/baten kan afwegen. Het is puur interesse in het onderwerp.

De afgelopen 2 jaar heb ik gerealiseerd:

Verwarming woning mogelijk met:
- Airco (5kW verwarmings vermogen beneden, 2,5kW verwarmingsvermogen boven)
- Monoblock warmtepomp (16kW paralel aan CV-ketel)
- CV-Ketel gas
- Hout-CV ketel
- 10kWp zonnepanelen (5kWp west, 5kWp zuid)

Warmwatervoorziening mogelijk met:
- CV- ketel (gas)
- Zonneboiler (zon)
- Electrisch dmv element in de zonneboiler (electriciteit)

- Hout-CV koppeling staat nog op de planning, dit is zeer eenvoudig te realiseren, heb een spiraal over in de zonneboiler.

Ik wil dus zo flexibel mogelijk zijn en kunnen switchen van energiebron indien mogelijk. In die vorm moet je onafhankelijkheid zoeken in mijn geval.

Ben ik gasloos, ja in principe wel. Maar het bijverwarmen van de zonneboiler is nu in de winter goedkoper met gas.
(Gas €1,8/m3 stroom normaal: €0.74288/kWh dal €0.64959/kWh TLV -€0.61425/kWh)

Heliofyten filter, bedankt hiervoor. Ik ga uitzoeken wat dit is :)

[ Voor 5% gewijzigd door sparkly op 17-08-2022 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:55
wij gebruiken veel water, 5 paarden, en af toe wat weiland, rijbak, paddok, etc dat water nodig heeft. Financieel kan de business case niet uit, water is gewoon te goedkoop.

Voor eigen drink water: financieel kansloos. Qua duurzaamheid een ander verhaal natuurlijk, das ook waarom wij het wel gaan doen: een stukje duurzaamheid: beetje jammer om drinkwater te. gebruiken waar het niet nodig is. De beesten en het gras lusten prima grondwater :) Het zal regelmatig testen worden, tenzij iemand sensoren weet om de waterkwaliteit continue te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Om grondwater te onttrekken moet je een watervergunning hebben, soms is hiervoor alleen een melding nodig (bij minder dan 10 kuub water per uur).
Je kan deze bij de waterschap aanvragen.

Hou er rekening mee dat er ook gebieden zijn waarin boren verboden is, zogenaamde boringsvrije zones (vaak woongebieden en natuurgebieden).

Verder zal je de kwaliteit van het grondwater moeten opmeten ; Indien dit onvoldoende is om bijvoorbeeld als drinkwater gebruikt te worden, dan kan je kijken naar een filtersysteem (dit is een kostbaar en tijdrovend proces als je dit kleinschalig doet).
Je kan bijvoorbeeld waterontharders en ontijzeringssystemen plaatsen, de kosten hiervoor liggen tussen de 300 en 1.500 euro.

Kijk voor de grap eens bij Hydrotense Europe.

Voor deze systemen heb je echter wel flink de ruimte nodig, we praten hier al snel over een opslag van 1.000 tot 5.000 liter water.
Trouwens ; 1.000 liter water kost je ongeveer 1,40 EUR....kostbaar om dit zelf te slaan dus...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
overhyped schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:14:
wij gebruiken veel water, 5 paarden, en af toe wat weiland, rijbak, paddok, etc dat water nodig heeft. Financieel kan de business case niet uit, water is gewoon te goedkoop.

Voor eigen drink water: financieel kansloos. Qua duurzaamheid een ander verhaal natuurlijk, das ook waarom wij het wel gaan doen: een stukje duurzaamheid: beetje jammer om drinkwater te. gebruiken waar het niet nodig is. De beesten en het gras lusten prima grondwater :) Het zal regelmatig testen worden, tenzij iemand sensoren weet om de waterkwaliteit continue te meten.
Precies, water is te goedkoop. Dus hoe lang blijft dit zo. Energie was lang ook te goedkoop en zie de trend die afgelopen jaren is ingezet. Ik kan geen reden bedenken waarom dit met drinkwater niet het geval kan zijn, ook al zal dit niet binnen 2 jaar zijn.

Het testen is dus iets waar ik mee zit als je het voor eigen consumptie wil gebruiken. Testen is altijd achteraf. Stel je test 1x per maand en de uitslag is plotseling schrikbarend slecht. Dan heb je dus een maand slecht water gedronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
KatirZan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:16:
Om grondwater te onttrekken moet je een watervergunning hebben, soms is hiervoor alleen een melding nodig (bij minder dan 10 kuub water per uur).
Je kan deze bij de waterschap aanvragen.

Hou er rekening mee dat er ook gebieden zijn waarin boren verboden is, zogenaamde boringsvrije zones (vaak woongebieden en natuurgebieden).

Verder zal je de kwaliteit van het grondwater moeten opmeten ; Indien dit onvoldoende is om bijvoorbeeld als drinkwater gebruikt te worden, dan kan je kijken naar een filtersysteem (dit is een kostbaar en tijdrovend proces als je dit kleinschalig doet).
Je kan bijvoorbeeld waterontharders en ontijzeringssystemen plaatsen, de kosten hiervoor liggen tussen de 300 en 1.500 euro.

Kijk voor de grap eens bij Hydrotense Europe.

Voor deze systemen heb je echter wel flink de ruimte nodig, we praten hier al snel over een opslag van 1.000 tot 5.000 liter water.
Trouwens ; 1.000 liter water kost je ongeveer 1,40 EUR....kostbaar om dit zelf te slaan dus...
Een waterontharder heb ik in de vorm van Aquacell. Ontijzering heb ik inderdaad gevonden en de kosten hiervan vallen enigzins mee. Enkele honderden euro's.

Ja, hele, hele slechte businesscase. Maar wel een leuk om er eens over na te denken en te discussieren.

Overigens verbruiken wij ook relatief veel. 800liter per dag gemiddeld wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Precies, water is te goedkoop. Dus hoe lang blijft dit zo. Energie was lang ook te goedkoop en zie de trend die afgelopen jaren is ingezet. Ik kan geen reden bedenken waarom dit met drinkwater niet het geval kan zijn, ook al zal dit niet binnen 2 jaar zijn.

Het testen is dus iets waar ik mee zit als je het voor eigen consumptie wil gebruiken. Testen is altijd achteraf. Stel je test 1x per maand en de uitslag is plotseling schrikbarend slecht. Dan heb je dus een maand slecht water gedronken.
Water zal wel iets duurder worden, maar dan is het nog steeds heel goedkoop. Drinkwater kan nu eenmaal heel goedkoop en efficient bereid worden.

Dat zelf thuis gaan proberen is de grootste onzin, en potentieel gevaarlijk. Doe dat jezelf niet aan. Dit zijn echt geen zaken die je als particulier thuis moet gaan doen.

Als je iets wilt doen, ga dan gewoon water besparen. waterloze toiletten, minder douchen en een water-vriendelijke tuin aanleggen oid.

Je leeft in een maatschappij, en kunt soms een beetje de illusie hebben dat je onafhankelijk bent door bijvoorbeeld zonnepanelen te leggen, maar dat is ook maar een gevoel en uiteindelijk (financieel) alsnog volledig afhankelijk van overheidsbeleid. Compleet onafhankelijk leven is gewoon niet realistisch in NL.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 14:33 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Financieel is een puls slaan niet interessant, maar een (groot) voordeel is dat je dus vergunningsvrij tot 10 kub per uur mag/kan pompen. Dat ga je met een gewone waterleiding niet redden (gemiddelde aansluiting doet slechts 600 liter/uur)

Dat betekent dus dat ik ons land (zo'n 5500m2 weiland) in één uur zou kunnen bewateren in plaats van een hele dag/nacht door. De oplossing hiervoor (en de puls) staat nog op de wensenlijst, eerst het huis verder verduurzamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-05 10:21
Zoek anders eens op Zweedse sites, daar is een eigen waterbron hebben heel normaal.
En dat zal ook in andere landen zijn.
Dan zijn de spullen die daar gebruikt en verkocht worden misschien ook goedkoper dan hier, al betwijfel ik het wel, want ik weet dat het in Zweden ook niet heel goedkoop is allemaal, maar daar is het vaker dat er gewoon geen andere optie is. Of eigen (dure) bron, of niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Water zal wel iets duurder worden, maar dan is het nog steeds heel goedkoop. Drinkwater kan nu eenmaal heel goedkoop en efficient bereid worden.

Dat zelf thuis gaan proberen is de grootste onzin, en potentieel gevaarlijk. Doe dat jezelf niet aan. Dit zijn echt geen zaken die je als particulier thuis moet gaan doen.

Als je iets wilt doen, ga dan gewoon water besparen. waterloze toiletten, minder douchen en een water-vriendelijke tuin aanleggen oid.
Door niets te proberen kom je nooit verder. Daarbij, de ene particulier is de andere niet.

Gevaar, ja . Die hoor ik bij ieder project. Mn zonnepanelen zijn gevaarlijk want heet en electriciteit. Zonneboiler is gevaarlijk want hoge temperaturen en drukken, dat is een stoom-bom. Mn elektrische auto is gevaarlijk kijk maar op het nieuws. Hout-CV is gevaarlijk want.. Naja je snapt me.
Zelfs mn werk (Chemische industrie) is gevaarlijk.

Gevaar is relatief. Met de juiste kennis en maatregelen kun je dat grotendeels wegnemen.

Ik snap dat minder verbruiken de simpelste manier van besparen maar dat verandert niets aan de installatie die je nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Truus01 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:36:
Zoek anders eens op Zweedse sites, daar is een eigen waterbron hebben heel normaal.
En dat zal ook in andere landen zijn.
Dan zijn de spullen die daar gebruikt en verkocht worden misschien ook goedkoper dan hier, al betwijfel ik het wel, want ik weet dat het in Zweden ook niet heel goedkoop is allemaal, maar daar is het vaker dat er gewoon geen andere optie is. Of eigen (dure) bron, of niks.
Dankjewel. Ik ga zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Eigen drinkwater zou ik niet snel doen, maar het overgrotedeel van ons water grbruik drinken we niet op. Wc, douche( mits geen kleine kindjes), was etc heeft allemaal geen drinkwater nodig. Dus de suggestie voor grijs water lijkt me prima. Dit kan met grondwater maar ook met regenwater.
Overigens zijn we in het bezit van een eigen grondwater bron. Idd de 10 kub regel, maar geen meter en ook nog nooit van controle gehoord....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
@sparkly Bekijk dit filmpje eens:

YouTube: Duurzame energie #13 Bespaar 45.000 liter drinkwater per jaar!!

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 17-08-2022 14:56 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Door niets te proberen kom je nooit verder. Daarbij, de ene particulier is de andere niet.
Daar zit wat in, maar je moet ook gewoon even realistisch naar de haalbaarheid kijken, dat kun je ook doen vóór het proberen. Zelf drinkwater maken kun je doen voor je survivaltocht into the wild, met een filter. Onder het mom van: beter iets dan niets.
Maar structureel op grote schaal drinkwater maken: gaat niet lukken.
Gevaar, ja . Die hoor ik bij ieder project. Mn zonnepanelen zijn gevaarlijk want heet en electriciteit. Zonneboiler is gevaarlijk want hoge temperaturen en drukken, dat is een stoom-bom. Mn elektrische auto is gevaarlijk kijk maar op het nieuws. Hout-CV is gevaarlijk want.. Naja je snapt me.
Zelfs mn werk (Chemische industrie) is gevaarlijk.

Gevaar is relatief. Met de juiste kennis en maatregelen kun je dat grotendeels wegnemen.
Wat dacht je van alle megadure apparatuur die nodig is en alle (wederom prijzige) testen die nodig zijn om de veiligheid van het drinkwater te kunnen garanderen.
Drinkwaterbereiding is een wetenschap op zich bijna. Dat doe je niet even in je eentje.

En wat als er een keer iets giftigs in je drinkwater belandt waarvoor jij geen testkitje (of apparaat) hebt. Je moet het maar willen. Ik zou daar nooit op vertrouwen.
En wat als straks blijkt dat jij 10 jaar lang vervelende stofjes hebt binnen gekregen waardoor je 5 jaar korter leeft...

Je kunt in je eentje niet het werk van hele instituten overnemen.

Met een mini-kerncentrale in de tuin schijn je ook zelfvoorzienend te kunnen zijn. De gevaren zijn beheersbaar als je weet wat je doet. ;)

Maargoed iets meer ontopic. Water dat je echt gaat drinken kun je alsnog uit de waterleiding (of winkel, in flesvorm) halen en dan voor de rest (tuin, douche, wc) lekker hobby'en.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 14:50 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:19
Ik zie alleen die duurzaamheid niet zo. Decentraal grondwater oppompen, behandelen en testen om het drinkbaar te maken lijkt me verre van efficiënt of zinvol. Tevens mag je het vziw ook niet schenken aan anderen.

Daarnaast, er schijnen ook wel serieuze risico's boven te komen wanneer teveel mensen grondwater onttrekken. Op de lange termijn is dit dus zeker geen oplossing; niets duurzaam aan dus.

Het lijkt me zinvoller om aan de gebruik-kant wat te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

In NL is veel kleigrond te vinden, dus zolang je boort tot onder deze kleigrond (+/- 30 tot 60 meter geloof ik) dan is de verontreiniging hier wel uitgefilterd. Zodoende dus ook enige vorm van vergif of andere verontreinigingen.

Daarnaast kan je een volledig filtersysteem opzetten waar bijvoorbeeld ook gefilterd word met actieve kool (denk aan norrit....), dit filtert ook weer flink.

Ik sla eigenlijk alleen regenwater op en gebruik dit voor onze tuinen, oppompen mag volgens mij bij ons niet zomaar, maar heb dit nooit actief uitgezocht.
Mijn vrouw ziet mij al aankomen ; "Schat, ik confisqueer de schuur voor mijn filtersysteem van het grondwater. Dus zoek maar ergens anders plek voor al die troep"

Opzichzelfstaand is het natuurlijk wel een mooi project maar dan wel meer met het punt richting volledige onafhankelijkheid ;

Elektra via Zonnepanelen
Warmwater via warmtepomp
Water via waterpomp

Dan ook nog zelf koeien, kippen en schapen houden, je moestuin op orde krijgen en je bent helemaal klaar voor de winter :)

Owja ; vergeet je rookschuurtje niet voor het bereiden van je vlees. Je kan het ook eventueel pekelen

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Daar zit wat in, maar je moet ook gewoon even realistisch naar de haalbaarheid kijken, dat kun je ook doen vóór het proberen. Zelf drinkwater maken kun je doen voor je survivaltocht into the wild, met een filter. Onder het mom van: beter iets dan niets.
Maar structureel op grote schaal drinkwater maken: gaat niet lukken.

[...]

Wat dacht je van alle megadure apparatuur die nodig is en alle (wederom prijzige) testen die nodig zijn om de veiligheid van het drinkwater te kunnen garanderen.
Drinkwaterbereiding is een wetenschap op zich bijna. Dat doe je niet even in je eentje.

En wat als er een keer iets giftigs in je drinkwater belandt waarvoor jij geen testkitje (of apparaat) hebt. Je moet het maar willen. Ik zou daar nooit op vertrouwen.
En wat als straks blijkt dat jij 10 jaar lang vervelende stofjes hebt binnen gekregen waardoor je 5 jaar korter leeft...

Je kunt in je eentje niet het werk van hele instituten overnemen.

Met een mini-kerncentrale in de tuin schijn je ook zelfvoorzienend te kunnen zijn. De gevaren zijn beheersbaar als je weet wat je doet. ;)
Welke megadure apparatuur heb ik allemaal nodig. Ik weet het niet precies vandaar dit topic. :P
Met de kennis die ik heb, lijkt het op het eerste gezicht mee te vallen.

Een van mijn maten is precies zoals jij nu reageert, het is allemaal gevaarlijk en niet mogelijk want grote bedrijven doen het beter. Onderbouwingen of oplossingen? Nihil. Dit versterkt bij mij het gevoel om het toch voor elkaar te krijgen alleen maar meer. Kan er niets aan doen, zo ben ik eenmaal.

Een mini-kerncentrale in de tuin zou een droom zijn die uitkomt. Ik ben immers niets voor niets procesoperator (14 jaar geweest, nu leidt ik een ploeg operators). En die techniek ontwikkelt zich enorm snel. (Nucleaire batterijen bijvoorbeeld ;) ) Toch zegt iets mij dat die droom niet uitkomt.

Toch wil ik je bedanken voor je reactie want alle gevaren die jij noemt, moeten inderdaad beheerst worden. 100% mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
eric.1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:50:
Ik zie alleen die duurzaamheid niet zo. Decentraal grondwater oppompen, behandelen en testen om het drinkbaar te maken lijkt me verre van efficiënt of zinvol. Tevens mag je het vziw ook niet schenken aan anderen.

Daarnaast, er schijnen ook wel serieuze risico's boven te komen wanneer teveel mensen grondwater onttrekken. Op de lange termijn is dit dus zeker geen oplossing; niets duurzaam aan dus.

Het lijkt me zinvoller om aan de gebruik-kant wat te veranderen.
Het klopt helemaal wat je zegt. Mag niet geschonken worden aan derden. We zullen voor hen een flesje spa-blauw op voorraad hebben. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
KatirZan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:51:
In NL is veel kleigrond te vinden, dus zolang je boort tot onder deze kleigrond (+/- 30 tot 60 meter geloof ik) dan is de verontreiniging hier wel uitgefilterd. Zodoende dus ook enige vorm van vergif of andere verontreinigingen.

Daarnaast kan je een volledig filtersysteem opzetten waar bijvoorbeeld ook gefilterd word met actieve kool (denk aan norrit....), dit filtert ook weer flink.

Ik sla eigenlijk alleen regenwater op en gebruik dit voor onze tuinen, oppompen mag volgens mij bij ons niet zomaar, maar heb dit nooit actief uitgezocht.
Mijn vrouw ziet mij al aankomen ; "Schat, ik confisqueer de schuur voor mijn filtersysteem van het grondwater. Dus zoek maar ergens anders plek voor al die troep"

Opzichzelfstaand is het natuurlijk wel een mooi project maar dan wel meer met het punt richting volledige onafhankelijkheid ;

Elektra via Zonnepanelen
Warmwater via warmtepomp
Water via waterpomp

Dan ook nog zelf koeien, kippen en schapen houden, je moestuin op orde krijgen en je bent helemaal klaar voor de winter :)

Owja ; vergeet je rookschuurtje niet voor het bereiden van je vlees. Je kan het ook eventueel pekelen
Mijn type mens jij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Beste bijdrage so-far wat mij betreft, wat een goed filmpje zeg!
Regenwater is natuurlijk 1000x makkelijker en lijkt ook heel goed te combineren met grondwater.
Daarnaast heb ik relatief grote dak oppervlakten beschikbaar door aanwezigheid van schuur.

[ Voor 9% gewijzigd door sparkly op 17-08-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TheIbex schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:04:

In België wordt soortgelijk systeem veel toegepast, een kuub drinkwater is daar ongeveer 3x zo duur als in Nederland. Ze noemen dat daar grijs water.
En vooral niet te vergeten is waterberging een verplichting in hun "bouwbesluit" bij nieuwbouw. dat water gaan gebruiken is dan nog maar een kleine stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Welke megadure apparatuur heb ik allemaal nodig. Ik weet het niet precies vandaar dit topic. :P
Met de kennis die ik heb, lijkt het op het eerste gezicht mee te vallen.

Een van mijn maten is precies zoals jij nu reageert, het is allemaal gevaarlijk en niet mogelijk want grote bedrijven doen het beter. Onderbouwingen of oplossingen? Nihil. Dit versterkt bij mij het gevoel om het toch voor elkaar te krijgen alleen maar meer. Kan er niets aan doen, zo ben ik eenmaal.
Tsja dat is zo'n beetje vragen naar: Hoe maak ik zelf even een Corona-vaccin? Dat moet wel te doen zijn toch, desnoods met een beetje hulp van een paar willekeurige tweakers op een forum.

Ik ben zelf ook geen expert. Heb op de universiteit wel een aantal vakken over drinkwater en afvalwaterzuivering gevolgd en weet dus dat dat een hele wereld en kennisgebied op zich is.

Meer onderbouwing vind ik niet nodig, en oplossingen komen er uiteraard ook niet want die zijn er simpelweg niet.

Ik vind dit een goed voorbeeld van het Dunning-krugereffect.
Personen met de minste kennis van zaken denken dat het allemaal kan en zijn veel te zelfverzekerd.
Terwijl experts of mensen met meer kennis van zaken terughoudend zijn, omdat ze weten dat er gigantisch veel beren op de weg zijn.

Let wel: ik heb het over drinkwater dat ook echt veilig voor drinken moet zijn door te voldoen aan alle veiligheidsnormen. Water voor toilet/douche/tuin is een heel ander verhaal natuurlijk en dan kom je heel ver met jouw motivatie/mentaliteit.

dus mijn advies zou zijn om je scope aan te passen en je niet te richten op drinkwater, maar op het overige water dat in huis en tuin gebruikt wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Tsja dat is zo'n beetje vragen naar: Hoe maak ik zelf even een Corona-vaccin? Dat moet wel te doen zijn toch, desnoods met een beetje hulp van een paar willekeurige tweakers op een forum.

Ik ben zelf ook geen expert. Heb op de universiteit wel een aantal vakken over drinkwater en afvalwaterzuivering gevolgd en weet dus dat dat een hele wereld en kennisgebied op zich is.

Meer onderbouwing vind ik niet nodig, en oplossingen komen er uiteraard ook niet want die zijn er simpelweg niet.

Ik vind dit een goed voorbeeld van het Dunning-krugereffect.
Personen met de minste kennis van zaken denken dat het allemaal kan en zijn veel te zelfverzekerd.
Terwijl experts of mensen met meer kennis van zaken terughoudend zijn, omdat ze weten dat er gigantisch veel beren op de weg zijn.
Dit is wel interessant en o zo typisch.
Je gaat er dus per definitie van uit dat ik incompetent ben op alle vlakken die hier mee te maken hebben en dat op basis van een paar forum-posts. En dat komt dan door het dunning-krugereffect.
Ik neem even aan dat dit komt dat omdat jij universiteit hebt gedaan en je er vanuit gaat ik niet. Hierdoor kun jij dus zeer snel inschatten of iemand competent is?

De psychologie heeft daar ook wel een hokje voor, maar die ken je dan ook wel.

Is dan iedereen die iets -wat naar jouw inschatting te moeilijk en gevaarlij kis - wil onderzoeken om de haalbaarheid te bepalen een dunning-kruger persoon?

Wat een totale kolder zeg. Wij staan duidelijk heel anders in het leven.

Ik ben met je eens dat het een hele wetenschap is. Net als 1001 andere dingen in ons dagelijks leven die we 100 jaar geleden niet voor mogelijk hielden en nu dagelijkse kost zijn.

Een aanpassing van de scope zal zeker gebeuren als daar noodzaak voor is. Inderdaad, er is niet overal drinkwater voor nodig. Dat is een van de zaken die ik zeker meeneem en volledig past in dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door sparkly op 17-08-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:51
Ik zou me alleen al zorgen maken over de PFAS in de grond. Hier in de buurt hebben mensen met een eigen waterput al bericht gehad dat ze dat water niet mogen gebruiken omdat de brandweer op een nabij gelegen vliegveld jarenlang heeft lopen oefenen met pfas houdend water :X.

Zou het alleen voor bewatering gebruiken in de tuin ofzo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Dit is wel interessant en o zo typisch.
Je gaat er dus per definitie van uit dat ik incompetent ben op alle vlakken die hier mee te maken hebben en dat op basis van een paar forum-posts. En dat komt dan door het dunning-krugereffect.
Ik neem even aan dat dit komt dat omdat jij universiteit hebt gedaan en je er vanuit gaat ik niet. Hierdoor kun jij dus zeer snel inschatten of iemand competent is?

De psychologie heeft daar ook wel een hokje voor, maar die ken je dan ook wel.

Is dan iedereen die iets -wat naar jouw inschatting te moeilijk en gevaarlij kis - wil onderzoeken om de haalbaarheid te bepalen een dunning-kruger persoon?

Wat een totale kolder zeg. Wij staan duidelijk heel anders in het leven.

Ik ben met je eens dat het een hele wetenschap is. Net als 1001 andere dingen in ons dagelijks leven die we 100 jaar geleden niet voor mogelijk hielden en nu dagelijkse kost zijn.
Nou zo wil ik het ook weer niet samenvatten. Maar wat ik zo snel wel kan observeren is inderdaad dat jij dit niet overziet en geen benul hebt van wat er allemaal bij komt kijken.

Maar je begrijpt toch wel die vergelijking met het even maken van een corona-vaccin? Dan zou ik je keihard uitlachen.

Drinkwater is iets minder complex natuurlijk maar nog steeds zéér complex. En jij denkt dat het mogelijk 'te doen' is voor een individu.

Bedenk ook dat jij in overtreding bent als je andere mensen dit water van jou zou aanbieden. Ik denk zelfs dat (stel er zijn kinderen in het spel) je jeugdzorg aan de deur kunt krijgen.
Spelen met volksgezondheid wordt niet gewaardeerd, en ligt niet voor niets bij gerenommeerde instituten.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
De_Bastaard schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:21:
Ik zou me alleen al zorgen maken over de PFAS in de grond. Hier in de buurt hebben mensen met een eigen waterput al bericht gehad dat ze dat water niet mogen gebruiken omdat de brandweer op een nabij gelegen vliegveld jarenlang heeft lopen oefenen met pfas houdend water :X.

Zeker iets om rekening mee te houden, helaas is dit iets wat ook (in mindere mate)nu al in drinkwater te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-04 21:49
Als je het voor alles gebruikt, behalve voor menselijke consumptie, dan moet je toch een hele flinke besparing kunnen pakken denk ik zomaar.

Als ik ons waterverbruik zie in het buitenland op vakantie (Chloorwater, niet te drinken, of het ongezond is weet ik niet, maar je kop thee smaakt naar zwembad) Dan doen we ongeveer 4 1,5 liter flessen per dag met z'n tweetjes. Dat is drinkwater, koffie, thee, limonade en water om voedsel in te koken. Stellen we het op 5 liter vers drinkwater per persoon per dag, dan heb je nog maar een jaarverbruik van 25x365 = 9.125 liter = 9.125 kuub per jaar. Waar bij ik denk dat 5 liter vers drinkwater voor uitsluiten consumptie en voedselbereiding per persoon per dag nog aan de hoge kant... Ben je voor je 'drinkwater' nog goedkoper en duurzamer dan flessenwater ook.

Later toegevoegd;
Voor het krijgen op drinkwaterkwaliteit kun je eens kijken hoe dit in tinyhouses gebeurt, het enige wat je dan mogelijk dient uit te zoeken is hoe je de schaal kunt vergroten voor een 'normale' woning. Misschien kun je voor je zuurtegraad (ph-waarde) wat het water je licht opsteken in het zwembadtopic. Er zijn systemen die 'live' diverse waarden kunnen meten in het water.

[ Voor 20% gewijzigd door TheIbex op 17-08-2022 15:37 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Nou zo wil ik het ook weer niet samenvatten. Maar wat ik zo snel wel kan observeren is inderdaad dat jij dit niet overziet en geen benul hebt van wat er allemaal bij komt kijken.

Maar je begrijpt toch wel die vergelijking met het even maken van een corona-vaccin? Dan zou ik je keihard uitlachen.

Drinkwater is iets minder complex natuurlijk maar nog steeds zéér complex.
Hoe dan?
Het zou ook kunnen dat je observatie niet volledig is/kan zijn. Je hebt namelijk totaal geen idee wat ik wel en niet weet en kan maar oordeelt wel heel snel op basis van wat bits en bytes. Overtuig me nou eens met feiten waarom zelf drinkwater maken niet mogelijk is. Ik zou heel graag die discussie voeren, wellicht steken we er wat van op. No hard feelings.

Je onderschat denk ik ook het tweakers-platform. Ik ben er van overtuigd dat hier meer kennis (en ervaring) zit dan jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
TheIbex schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:29:
Als je het voor alles gebruikt, behalve voor menselijke consumptie, dan moet je toch een hele flinke besparing kunnen pakken denk ik zomaar.

Als ik ons waterverbruik zie in het buitenland op vakantie (Chloorwater, niet te drinken, of het ongezond is weet ik niet, maar je kop thee smaakt naar zwembad) Dan doen we ongeveer 4 1,5 liter flessen per dag met z'n tweetjes. Dat is drinkwater, koffie, thee, limonade en water om voedsel in te koken. Stellen we het op 5 liter vers drinkwater per persoon per dag, dan heb je nog maar een jaarverbruik van 25x365 = 9.125 liter = 9.125 kuub per jaar. Waar bij ik denk dat 5 liter vers drinkwater voor uitsluiten consumptie en voedselbereiding per persoon per dag nog aan de hoge kant... Ben je voor je 'drinkwater' nog goedkoper en duurzamer dan flessenwater ook.
Dat denk ik ook. Helemaal mee eens dat pak m beet 90% van de toepassingen van drinkwater met kwalitatief minder water kunnen.

Laten we zeggen dat ik enigszins verstand heb van chloor. Ja, dat is slecht voor je. Zoals het slecht is voor alles wat leeft. Daarom wordt het ook gebruikt om te ontsmetten. Alles doden wat (in het water) leeft.

Heel goed om eens na te denken over een aanpassing zodat er drinkwater uit de kraan komt en ander water bij bijvoorbeeld de wasmachine/tuinslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Hoe dan?
Het zou ook kunnen dat je observatie niet volledig is/kan zijn. Je hebt namelijk totaal geen idee wat ik wel en niet weet en kan maar oordeelt wel heel snel op basis van wat bits en bytes. Overtuig me nou eens met feiten waarom zelf drinkwater maken niet mogelijk is. Ik zou heel graag die discussie voeren, wellicht steken we er wat van op. No hard feelings.

Je onderschat denk ik ook het tweakers-platform. Ik ben er van overtuigd dat hier meer kennis (en ervaring) zit dan jij denkt.
-Wettelijk niet toegestaan (zelf drinken wel, maar niet aan anderen schenken)
-Nederlandse en Europese normen waar drinkwater aan moet voldoen, vermoedelijk moet je het ook continu of periodiek monitoren. De lijst met te testen waterwaarden is enorm.
-Je zult alle apparatuur moeten aanschaffen en in gekwalificeerde staat houden. Je krijgt te maken met allerlei kalibraties, validaties en certificaten
-Kennisniveau dus. Je moet van alles op de hoogte zijn. Simpelweg niet mogelijk voor 1 persoon.
-Enorme kosten
-Grote risico's omdat bovenstaande jou (en elk ander willekeurige persoon) niet gaat lukken.
-Allerlei vergunningen nodig vermoedelijk.

Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om alle normen en wetten te negeren en het gewoon te drinken, maar slim is dat niet.

Het is niet alsof je even zelf een biertje gaat brouwen als hobbyprojectje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58

Marc H

- - Is wakker - -

Je zou ook eens kunnen kijken wat aan installaties op motor- en zeiljachten gebruikt wordt voor technieken die daarin gebruikt worden. Die nemen gewoon zeewater en maken daar drinkwater van.

Natuurlijk is grondwater anders, maar zeewater kan ook vervuild zijn.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Om iets meer constructief te reageren. Ik denk dat van regenwater drinkwater maken het meest kansrijk (of het minst kansloos) is. https://www.drinkwaterpla...ater-als-bron-drinkwater/

Technisch gezien moet dat mogelijk zijn met zeer dure systemen, maar dan nog mis je dus de kennis om die apparatuur te bedienen, de resultaten te interpreteren en om de apparatuur in een veilige staat te houden. Je moet filterexpert zijn, chemisch en biologisch inzicht hebben etc...
En je mag er vervolgens alleen zelf van drinken.

In bovenstaande link geven ze aan dat als je dit op wijkniveau zou weten toe te passen (in beheer, dus niet zelf), dat dan een prijs van 1,60 euro per kuub misschien haalbaar is. Dan gaat het dus over minimaal 1000 personen (1 wijk). Kun je na gaan wat de kosten voor jou zouden worden als jij dit alleen doet.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Zullen we een groepsexcursie doen naar een waterzuiveringsinstallatie? Die weten vast wat er gebeuren moet. Volgens mij is het gewoon en x aantal soorten filter waar dat water doorheen gaat, dan nog iets met UV filtering misschien. Het lijkt me allemaal niet zo gek ingewikkeld. Er zijn filters te koop om water drinkbaar te maken. Maar dat is natuurlijk allemaal op kleine schaal. Gelukkig is weer wat je echt drinkt ook maar weinig op een dag in vergelijking met je totale watergebruik.
Off grid groepjes op Facebook bespreken dit soort zaken continue en ook daar zijn vaak mensen die denken dat alles onmogelijk is en alleen grote bedrijven dit met dure dingen kunnen.
Interessant topic dit, ik hoop dat er een tweaker is die dit al gedaan heeft en met een lijstje van benodigdheden komt, dan ga ik mee testen of het werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

No Hands schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:54:
Zullen we een groepsexcursie doen naar een waterzuiveringsinstallatie?
Ik heb er 3 bezocht tijdens mijn studie, maar dat is al wel weer een jaar of 10 terug. ;)
Off grid groepjes op Facebook bespreken dit soort zaken continue en ook daar zijn vaak mensen die denken dat alles onmogelijk is en alleen grote bedrijven dit met dure dingen kunnen.
Dat is ook zo. Dat heeft simpelweg te maken met volksgezondheid, vergunningen, certificaten etc.
Het is niet zo simpel. Ja het gaat om een heleboel filters. Maar je moet dus precies weten (van elke zuiveringstap) hoe die precies werkt, wanneer de filters vervangen moeten worden. Hoe je een filter-integriteitstest uitvoert etc. etc... maar het belangrijkste: er is heel veel kennis nodig. Dat is niet weggelegd voor de gemiddelde burger. En ook niet voor een universitair geschoold iemand want je moet van verschillende disciplines veel afweten.

Maar nogmaals, door geen rekening te houden met wetten en normen, kan het natuurlijk. Maar dan kun je het regenwater ook gewoon zonder zuivering opdrinken.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58

Marc H

- - Is wakker - -

de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:52:
Om iets meer constructief te reageren. Ik denk dat van regenwater drinkwater maken het meest kansrijk (of het minst kansloos) is. https://www.drinkwaterpla...ater-als-bron-drinkwater/

Technisch gezien moet dat mogelijk zijn met zeer dure systemen, maar dan nog mis je dus de kennis om die apparatuur te bedienen, de resultaten te interpreteren en om de apparatuur in een veilige staat te houden. Je moet filterexpert zijn, chemisch en biologisch inzicht hebben etc...
En je mag er vervolgens alleen zelf van drinken.

In bovenstaande link geven ze aan dat als je dit op wijkniveau zou weten toe te passen (in beheer, dus niet zelf), dat dan een prijs van 1,60 euro per kuub misschien haalbaar is. Dan gaat het dus over minimaal 1000 personen (1 wijk). Kun je na gaan wat de kosten voor jou zouden worden als jij dit alleen doet.
Ik betwijfel of je op zo'n schaal moet denken. Als je op een zeilbootje van minder dan 10 meter al zo'n installatie kwijt kan ga ik er niet vanuit dat die zijn ontwikkeld voor specialisten.

bijvoorbeeld deze: https://www.zeilwereld.nl...er-bouwen-en-installeren/

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

-Wettelijk niet toegestaan (zelf drinken wel, maar niet aan anderen schenken) Het is dus wettelijk toegestaan voor eigen consumptie. Maar ik zal dit double-checken
-Nederlandse en Europese normen waar drinkwater aan moet voldoen, vermoedelijk moet je het ook continu of periodiek monitoren. De lijst met te testen waterwaarden is enorm. Van toepassing op drinkwaterbedrijven, niet voor particulieren die niet aan derden mogen schenken. Wel slim natuurlijk om de waterwaarden die hun controleren ook te gebruiken! De lijst is enorm. Heb je een link?
-Je zult alle apparatuur moeten aanschaffen en in gekwalificeerde staat houden. Je krijgt te maken met allerlei kalibraties, validaties en certificaten. Zoals ook bij CV, airco, meterkast etc. Of doel je op meetapparatuur? Samplen kan via een lab. Inline monitoring is dan inderdaad een ander verhaal
-Kennisniveau dus. Je moet van alles op de hoogte zijn. Simpelweg niet mogelijk voor 1 persoon. Te makkelijke opmerking en ook niet nodig om zelf alle kennis te hebben. Zoals je zelf aangeeft, waar drinkwater aan moet voldoen is al vastgelegd voor bedrijven. Die kennis is er dus, ik hoef dat niet zelf te verzinnen. Maar vertrouw jij er dan bijvoorbeeld wel 100% op dat dit genoeg is, omdat het wettelijk is vastgelegd?
-Enorme kosten Enorm is relatief. €500? €50.000? Eens dat het een slechte businesscase is.
-Grote risico's omdat bovenstaande jou (en elk ander willekeurige persoon) niet gaat lukken.Dat is een ongefundeerde aanname. Komop zeg, wat een instelling is dit. Waarom gaat mij en ieder ander het niet lukken. "We" halen drinkwater uit de meest vervuilde gronden in Afrika!
-Allerlei vergunningen nodig vermoedelijk.Je zegt het zelf al, een vermoeden. Nee, meldplicht wel voor het plaatsen van een puls. Geen vergunning nodig bij particulier gebruik en niet aan derden wordt geschonken

Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om alle normen en wetten te negeren en het gewoon te drinken, maar slim is dat niet. Weer een aanname dat ik alles maar Redneck-style doe en puur onbehandeld grondwater ga drinken

Het is niet alsof je even zelf een biertje gaat brouwen als hobbyprojectje.Potentieel heel gevaarlijk zo niet gevaarlijker dan grondwater drinkbaar maken, maar dat wist je denk ik wel
Nu komen we ergens. Ik zet in dikgedrukt even mijn opmerkingen erbij. Het gros kan ik wel wat mee en geeft een goed beeld van wat kan, mag en wat slim is om mee te nemen. De kan-niet/mag-niet/gaat-niet ondertoon filter ik uit als je het niet erg vind O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Ik heb er 3 bezocht tijdens mijn studie, maar dat is al wel weer een jaar of 10 terug. ;)

[...]

Dat is ook zo. Dat heeft simpelweg te maken met volksgezondheid, vergunningen, certificaten etc.
Het is niet zo simpel. Ja het gaat om een heleboel filters. Maar je moet dus precies weten (van elke zuiveringstap) hoe die precies werkt, wanneer de filters vervangen moeten worden. Hoe je een filter-integriteitstest uitvoert etc. etc...

Maar nogmaals, door geen rekening te houden met wetten en normen, kan het natuurlijk. Maar dan kun je het regenwater ook gewoon zonder zuivering opdrinken.
Dit dus! Grondwater ansich is goed te gebruiken voor bewatering van platen en voor vuilwatersystemen (spoelbak WC bijvoorbeeld) of zelfs voor koeling.
Om een filtersysteem juist te kunnen toepassen heb je daar kennis voor nodig, zonder de kennis kan je voor jezelf niet waterkwaliteit garanderen welke bijvoorbeeld nu wel uit je kraan komt.

Uiteraard kan je aan het water kleine hoeveelheden aan chloor toevoegen, om de laatste "beestjes" te doden, maar ook dit is niet ideaal. Dan is sedimentzuiveren toch nog steeds de beste optie, laat het niet dat dit ook flink wat tijd met zich mee brengt!

Vergis je niet ; In Belgïe komt gewoon Spa Blauw uit de kraan en dit word voor zover ik weet niet verder gezuiverd door een installatie. Het word slechts op kwaliteit getest (eikpunten).

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marc H schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Ik betwijfel of je op zo'n schaal moet denken. Als je op een zeilbootje van minder dan 10 meter al zo'n installatie kwijt kan ga ik er niet vanuit dat die zijn ontwikkeld voor specialisten.

bijvoorbeeld deze: https://www.zeilwereld.nl...er-bouwen-en-installeren/
Dat is een zelf-bouw installatie, die natuurlijk niet (officieel) voldoet. Dan kom je weer terug op: je kan het regenwater ook zonder zuivering/behandeling opdrinken. Je gaat er echt niet direct dood aan.

Bij survival-reizen moet je het doen met de middelen die je hebt, en ben je bereid meer risico te nemen want het alternatief is geen water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Heel blij met het aantal reacties dusver. Schijnbaar spreekt het een groep mensen aan. Zou op iedereen willen reageren om te bedanken voor informatie maar dat gaat niet lukken.
Ik zal proberen in de 1e post een soort samenvatting bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:21:

Of dit soort dingen, dan heeft daar tot 40 jaar terug iets chemisch gestaan en dat is nu best wel een groot probleem:
Afbeeldingslocatie: https://www.overijssel.nl/publish/pages/180147/bodemsanering_blekerijweg_ijsselmuiden_visualisatie_1.png

Dus drinken, nee

Voor heel veel andere zaken zit ik zelf ook aan een puls te denken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Oogje op 17-08-2022 16:20 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

[...]

Het is niet zo simpel. Ja het gaat om een heleboel filters. Maar je moet dus precies weten (van elke zuiveringstap) hoe die precies werkt, wanneer de filters vervangen moeten worden. Hoe je een filter-integriteitstest uitvoert etc. etc... maar het belangrijkste: er is heel veel kennis nodig. Dat is niet weggelegd voor de gemiddelde burger. En ook niet voor een universitair geschoold iemand want je moet van verschillende disciplines veel afweten.

Je bent welkom om bij mij op het werk de waterzuivering te bekijken :*)
Make no mistake. Regenwater is echt niet per definitie veilig om structureel te drinken. Je moest eens weten wat daar allemaal voor chemicaliën in zitten. Dan pak ik persoonlijk denk ik liever grondwater wat al bezonken en gefilterd is door moeder natuur. (Wellicht een wat hoog ijzer gehalte, maar is dat niet goed voor de botten? 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Oogje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Of dit soort dingen, dan heeft daar tot 40 jaar terug iets chemisch gestaan en dat is nu best wel een groot probleem:
[Afbeelding]

Dus drinken, nee

Voor heel veel andere zaken zit ik zelf ook aan een puls te denken :)
Dit is inderdaad in een groot gedeelte van Nederlandse industrie een probleem! Heel goed om te benoemen.
Ook in de buurt van landbouw (en dat is hier veel aanwezig) kan dit wel een een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:12:
Het is dus wettelijk toegestaan voor eigen consumptie.
klopt. Daarom zijn er nu ook geen mensen meer die zelf hun drinkwater bereiden (sorry is flauw :+ ).
Nee, net zoals ik ook niet het hele bereidingsproces van een vaccin voor je klaar heb liggen.
Zoals ook bij CV, airco, meterkast etc. Of doel je op meetapparatuur? Samplen kan via een lab. Inline monitoring is dan inderdaad een ander verhaal
Dat kun je niet vergelijken. Het gaat om je gezondheid. Stel jij hebt een pacemaker, die ga je ook niet zelf onderhouden. Drinkwatervoorziening is iets om serieus te nemen. Daarnaast is er specialistische kennis nodig.
Te makkelijke opmerking en ook niet nodig om zelf alle kennis te hebben. Zoals je zelf aangeeft, waar drinkwater aan moet voldoen is al vastgelegd voor bedrijven. Die kennis is er dus, ik hoef dat niet zelf te verzinnen. Maar vertrouw jij er dan bijvoorbeeld wel 100% op dat dit genoeg is, omdat het wettelijk is vastgelegd?
Die kennis heb jij niet, en vergaar je ook niet zo maar even. Dan mag je eerst een paar jaar gaan studeren full time. En zelfs dan ben je er niet.
Kennis is niet iets wat in de boekjes staat. Je moet begrijpen waar je mee bezig bent. En ja ik vertrouw blind op de instituten met al hun wetenschappers. Die weten wat ze doen en worden gecontroleerd.
Dat is een ongefundeerde aanname. Komop zeg, wat een instelling is dit. Waarom gaat mij en ieder ander het niet lukken. "We" halen drinkwater uit de meest vervuilde gronden in Afrika!
Nou dat is ook niet 1 persoon die daar water uit de grond haalt hoor. en die systemen zijn niet goedkoop. En anders geldt vermoedelijk dat er op de kwaliteit ingeboet wordt want: liever vuil water dan geen water. Ik weet hier het fijne niet van.
Nee, meldplicht wel voor het plaatsen van een puls. Geen vergunning nodig bij particulier gebruik en niet aan derden wordt geschonken
Ok. als je het alleen zelf drinkt dan inderdaad.
Weer een aanname dat ik alles maar Redneck-style doe en puur onbehandeld grondwater ga drinken
Nee, maar je overziet de gevaren niet. Niet bewust van de complexiteit. 'even' een medicijnresten-test doen. Alsof dat 1 testkitje van de drogist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 15:43
Heel blij met het aantal reacties dusver. Schijnbaar spreekt het een groep mensen aan. Zou op iedereen willen reageren om te bedanken voor informatie maar dat gaat niet lukken.
Ik zal proberen in de 1e post een soort samenvatting bij te houden.
zoek ook eens uit voor je zelf waar je water voor gebruikt.

(deze cijfers die zijn uit de duim gezogen, maar niet totaal zonder een redenering, het is om aan te geven waar je wat voor gebruik, zelf invullen hoeveel alles is.)
tja ik drink, dus misschien drink ik een 1 liter per dag.
dit maakt per jaar een 365l of 0,365m3 of voor mij nog geen 1€ per jaar.

ik draai wel eens de wasmachine, die gebruikt 3x spoelen koud water en 1x warm water, en dat ongeveer 10l per ronde, die maakt 40l.
maar ik draai gemiddeld maar 1x per week de wasmachine.
52x40l = 2080l of 2m3 of voor nog geen 2€ per jaar.

ik pak een douche, en dan heb ik +/- 17l/m nodig, dit voor 2 minuten per dag.
(sorrie ik heb een water verslindende douche, een 7-9l/m is natuurlijk iets normaler)
17x2 = 34 x 365 = 12410l of 12,4m2 of voor 12€ per jaar.

ik ga wel 6x per dag naar de WC, en spoel daar door met 10l.
10x6x365 = 21000l of 21m3 of voor 21€ per jaar.

ik sproei de tuin, omdat ik best wel een aantal fruit planten en kruiden heb staan.
(en ja een vijver en nog veel meer tuin spul, en dit op een dikke zand laag, dus alles is zo droog als gort hier.)
heb geen goede meter hoeveel het is, maar dit gaat hard.
heel hard, maar ook wisselend per maand en jaar.

ik gebruik per jaar +/-80-100m3 water.
dit valt dus erg mee, maar drinkwater, wasmachine, toilet, tuin.
dat is ongeveer de volgorde van veel gebruik.

waarom is dit belangrijk:
is het echt nodig om perfect schoon mineraal water wat uit mijn kraan komt gebruiken om mijn stront/pis er mee weg te spelen. :?
(het water bedrijf heeft nog best lang geprobeerd om het in flessen te stoppen en de concurrentie met spa aan te gaan, je kunt echt zeggen dat het mineraal water is.)
of zou je daar ook wel iets minder schoon water voor kunnen gebruiken. ;)
zouden mijn planten het eigenlijk niet net zo tof vinden als ik minder schoon water gebruik als perfect mineraal water. ;)

af te wel, als je de groot gebruikers in je huis, kunt voeden met grijswater systeem.
dan heb je veel minder problemen als dat je probeert 100% van je water schoon te maken om ook te kunnen drinken.

maar ook grijswater systemen kennen hun problemen.
een slimme gebruiker kan er perfect mee om gaan, maar niet alle gebruikers zijn slim.
en die gebruikers zijn soms gewoon loodgieters, ook daar heb je geen heldere lichten.
je mag zo wit water en grijs water niet mixen, en o zo vaak gaat dat nog steeds fout, door hele domme dingen.
dus let op, maar alles kan als je dat wil. (of je er iets aan hebt is een 2de)

(ik heb zelf een heel simpel grijswater systeem, ik heb bepaalde planten die niet tegen kraan water kunnen (te veel kalk).
dus een tankje buiten die vol regent, die ik met een gieter bij de planten giet.
aantal m3 per jaar is niks, maar daar doe ik het niet voor. ;)
prijs van water is zo laag, daar kan ik eigenlijk de regenton niet voor kopen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

klopt.

[...]

Nee, net zoals ik ook niet het hele bereidingsproces van een vaccin voor je klaar heb liggen.

[...]

Dat kun je niet vergelijken. Het gaat om je gezondheid. Stel jij hebt een pacemaker, die ga je ook niet zelf onderhouden. Drinkwatervoorziening is iets om serieus te nemen. Daarnaast is er specialistische kennis nodig.

[...]

Die kennis heb jij niet, en vergaar je ook niet zo maar even. Dan mag je eerst een paar jaar gaan studeren full time. En zelfs dan ben je er niet.
Kennis is niet iets wat in de boekjes staat. Je moet begrijpen waar je mee bezig bent. En ja ik vertrouw blind op de instituten met al hun wetenschappers. Die weten wat ze doen en worden gecontroleerd.

[...]

Nou dat is ook niet 1 persoon die daar water uit de grond haalt hoor. en die systemen zijn niet goedkoop. En anders geldt vermoedelijk dat er op de kwaliteit ingeboet wordt want: liever vuil water dan geen water. Ik weet hier het fijne niet van.

[...]

Ok. als je het alleen zelf drinkt dan inderdaad.

[...]

Nee, maar je overziet de gevaren niet. Niet bewust van de complexiteit.
Laten we verder gaan op het feit dat jij vind dat ik persoonlijk alle kennis en kunde van a-z in huis moet hebben om dit te doen.

De parameters voor drinkwater zal ik wel opzoeken.

Natuurlijk totaal wat anders dan het bereidingsproces voor een vaccin. Wat een vergelijking zeg. Het bereiden is nou juist het makkelijkste onderdeel van een vaccin. Daar is gewoon een recept voor die een paar knappe koppen hebben bedacht. Het gros voert uit. Jij denkt dat de operators die daar werken en het vaccin dus eigenlijk maken, precies weten hoe het vaccin tot stand is gekomen en waarom analyseresultaten binnen bepaalde marges moeten vallen? Nee. Die werken in een proces waarin ze moeten sturen binnen bepaalde waarden en dan is het vaccin goed. De ontwikkeling en parameters van de analyses hebben anderen over nagedacht. Die kennis hebben ze helemaal niet nodig.

Nog een voorbeeld. Een warmtepomp of airco, denk jij echt dat de gemiddelde installateur zo'n installatie zelf zou kunnen bouwen? Nee. Ze weten globaal hoe het werkt en er zijn regels om het apparaat veilig te installeren. Dat bepaalt de installateur zelf niet door ter plaatse na te denken hoe het vandaag eens te gaan doen. Jij als consument mag dat ding bedienen terwijl het in potentie een dodelijke machine is in meerdere opzichten.

Met water weten we ook waar het aan moet voldoen, die informatie is er, dat ga ik toch zelf allemaal niet bedenken.. Kunst is even om het boven water te krijgen, daar zal ik mee aan de gang gaan. Daarbij vertrouw ik dan op de knappe koppen die jij ook vertrouwt.

Overigens zou ik niet 100% blind zomaar op alle instanties vertrouwen. Er spelen vandaag de dag helaas meer belangen mee dan alleen maar pure wetenschap. Vraag maar eens rond in Dordrecht naar de zwem/drink/regen waterkwaliteit. Vertrouwen is goed. Controle is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Het zal me niet verbazen als de Nederlandse overheid meer eisen gaat stellen aan het oppompen van grondwater of het gewoon gaat verbieden. Terecht overigens, want het onttrekken van water heeft wel degelijk effect op de omgeving.
Nog los van alle ongewenste effecten door bodemverstoring door de boring.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

Laten we verder gaan op het feit dat jij vind dat ik persoonlijk alle kennis en kunde van a-z in huis moet hebben om dit te doen.

De parameters voor drinkwater zal ik wel opzoeken.
Lol, succes :D . Er zijn natuurlijk wel korte lijstjes te vinden die waterbedrijven publiceren voor o.a. de consument, maar dit zijn niet de interne parameters die binnen het bedrijf gebruikt worden.
Natuurlijk totaal wat anders dan het bereidingsproces voor een vaccin. Wat een vergelijking zeg. Het bereiden is nou juist het makkelijkste onderdeel van een vaccin. Daar is gewoon een recept voor die een paar knappe koppen hebben bedacht.
Het gaat uiteraard ook niet om het uitvoeren, maar juist om alle kennis die nodig is om dat recept op te kunnen stellen. (dat is mijn werk overigens)
Maar dit is precies waar het fout gaat, jij denkt dat er een simpel recept is voor drinkwaterbereiding.
Het gros voert uit. Jij denkt dat de operators die daar werken en het vaccin dus eigenlijk maken, precies weten hoe het vaccin tot stand is gekomen en waarom analyseresultaten binnen bepaalde marges moeten vallen? Nee. Die werken in een proces waarin ze moeten sturen binnen bepaalde waarden en dan is het vaccin goed. De ontwikkeling en parameters van de analyses hebben anderen over nagedacht. Die kennis hebben ze helemaal niet nodig.
Exact! Jij gaat straks zowel de operator zijn, maar moet ook alle apparatuur kopen, kwalificeren, proces valideren en het hele proces in kaart brengen en een recept op stellen. Daarvoor is kennis en kunde nodig van heel veel verschillende disciplines, die jij niet beheerst.
Nog een voorbeeld. Een warmtepomp of airco, denk jij echt dat de gemiddelde installateur zo'n installatie zelf zou kunnen bouwen? Nee.
Exact, en dat ga jij nu wel doen. Nogmaals, een airco kun je niet vergelijken met een apparaat dat water maakt dat jij gaat opdrinken. risico's liggen geheel anders en complexiteit van drinkwater bereiden is veel groter.
Met water weten we ook waar het aan moet voldoen, die informatie is er, dat ga ik toch zelf allemaal niet bedenken.. Kunst is even om het boven water te krijgen, daar zal ik mee aan de gang gaan. Daarbij vertrouw ik dan op de knappe koppen die jij ook vertrouwt.
Je zult moeten leren welke metingen je moet doen, hoe je die moet doen, hoe je resultaten moet interpreteren. Je denkt echt veel te simpel.

Drinkwaterbereiding is niet een apparaat met een knop erop. :o

https://www.h2owaternetwe...land-nog-niet-realistisch

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
ericplan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:47:
Het zal me niet verbazen als de Nederlandse overheid meer eisen gaat stellen aan het oppompen van grondwater of het gewoon gaat verbieden. Terecht overigens, want het onttrekken van water heeft wel degelijk effect op de omgeving.
Nog los van alle ongewenste effecten door bodemverstoring door de boring.
Dat zou mij ook niet verbazen inderdaad. Maar centraal iets aan de bodem onttrekken is ook niet altijd de oplossing. Zie Groningen.

Alles wat we doen als mens of individu heeft ergens invloed op. Meestal negatief. Maar als je op alle fronten na gaat denken of iets ergens kwaad kan dan:
Heb je geen zonnepanelen of zonneboiler
Geen auto
Geen gas
Geen elektriciteit
En zo kan ik pagina's vullen. Ik sta er dan eerlijkheidshalve niet constant bij stil. we hebben ook niet alle informatie om alles tot in de puntjes te berekenen wat goed is en wat slecht en voor wat en wie. Probeer te leven zoals ik het leuk vind en daarbij een ander niet tot last te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Lol, succes :D

[...]

Het gaat uiteraard ook niet om het uitvoeren, maar juist om alle kennis die nodig is om dat recept op te kunnen stellen. (dat is mijn werk overigens)
Maar dit is precies waar het fout gaat, jij denkt dat er een simpel recept is voor drinkwaterbereiding.

[...]

Exact! Jij gaat straks zowel de operator zijn, maar moet ook alle apparatuur kopen, kwalificeren, proces valideren en het hele proces in kaart brengen en een recept op stellen. Daarvoor is kennis en kunde nodig van heel veel verschillende disciplines, die jij niet beheerst.

[...]

Exact, en dat ga jij nu wel doen. Nogmaals, een airco kun je niet vergelijken met een apparaat dat water maakt dat jij gaat opdrinken. risico's liggen geheel anders en complexiteit van drinkwater bereiden is veel groter.

[...]

Je zult moeten leren welke metingen je moet doen, hoe je die moet doen, hoe je resultaten moet interpreteren. Je denkt echt veel te simpel.

Drinkwaterbereiding is niet een apparaat met een knop erop. :o
Nogmaals, wij denken heel anders over het leven. Jij bent duidelijk een (doem, can't-do)denker en geen (can-do)doener.

Als je bijvoorbeeld het recept en de financiële middelen hebt kun je een vaccin maken. Daar hoef je het recept niet voor bedácht te hebben.

Mijn werk is nou net onder andere het bedienen, bewaken, analyseren en verbeteren van chemisch-industriele installaties. Waaronder, geloof het of niet, waterzuivering. Ik wou het niet melden, maar kan het niet laten. Als je niet overtuigd bent PB je maar.

Je vergist je in het potentiele gevaar van een op eerste oog simpele installatie zoals airco of warmtepomp. Deze kunnen jou op meerdere manieren om zeep helpen en een stuk sneller dan het drinken van niet-puur H2O.

Ik weet zeker, dat als mensen als jij (gevaren bedenken, niets zelf doen) en ik (oplossingen zoeken en maken, alles zelf doen) samen werken, we ergens komen. O+ Een beetje gegeneraliseerd maar je snap mijn punt waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

Nogmaals, wij denken heel anders over het leven. Jij bent duidelijk een (doem, can't-do)denker en geen (can-do)doener.
Ik zeg het nogmaals: Wikipedia: Dunning-krugereffect
Ik bewonder je optimisme en motivatie. Maar het is niet realistisch.
Als je bijvoorbeeld het recept en de financiële middelen hebt kun je een vaccin maken. Daar hoef je het recept niet voor bedácht te hebben.
Onzin, je weet niet waar je het over hebt. Zelfs grote (vaccin)multinationals hebben aangegeven het vaccin van de concurrent niet te kunnen maken, simpelweg omdat je dat niet zo maar even doet, zelfs als je alle benodigde documentatie krijgt.
Mijn werk is nou net onder andere het bedienen, bewaken, analyseren en verbeteren van chemisch-industriele installaties. Waaronder, geloof het of niet, waterzuivering. Ik wou het niet melden, maar kan het niet laten. Als je niet overtuigd bent PB je maar.
dat geloof ik wel, maar dat bewijst voor mij dat je niet over de juiste kennis en inzicht beschikt.
Ik weet zeker, dat als mensen als jij (gevaren bedenken, niets zelf doen) en ik (oplossingen zoeken en maken, alles zelf doen) samen werken, we ergens komen. O+ Een beetje gegeneraliseerd maar je snap mijn punt waarschijnlijk wel.
Ik denk vooral dat jij jouw werk moet blijven doen, en ik het mijne ;)
Schoenmaker blijf bij je leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:15
Bij een ondiepe waterbron (<25 m) is de kans op ongewenste vervuiling redelijk groot. Dit is het zogenaamde "freatische" grondwater. Dit grondwater wordt rechtstreeks gevoed vanuit de oppervlakte, op relatief korte termijn. Bacteriele vervuiling, fosfaten, sulfaten, nitraten, arseen enz. kunnen het water ondrinkbaar maken. Omdat deze vervuiling op korte termijn in het grondwater komt, is regelmatig testen aangewezen. De drinkwatermaatschappijen gaan het grondwater veel dieper (>50 m) oppompen. Hier is er geen korte termijn invloed van de oppervlakte lagen. Bijgevolg is de samenstelling zeer stabiel. Als dit water goed test, zit je goed voor jaren. Helaas is het boren van een diepe bron een prijzige zaak, en vergunningsplichtig. Daarnaast is niet elke ondergrond geschikt om water op te pompen (dikke kleilagen zijn vrijwel ondoorlaatbaar voor water).Een "ondiepe" waterbron spuiten is vrij eenvoudig en goedkoop (<1000 €), maar ook hier moet de ondergrond geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Ik zeg het nogmaals: Wikipedia: Dunning-krugereffect
Ik bewonder je optimisme en motivatie. Maar het is niet realistisch.

[...]

Onzin, je weet niet waar je het over hebt. Zelfs grote (vaccin)multinationals hebben aangegeven het vaccin van de concurrent niet te kunnen maken, simpelweg omdat je dat niet zo maar even doet, zelfs als je alle benodigde documentatie krijgt.

[...]

dat geloof ik wel, maar dat bewijst voor mij dat je niet over de juiste kennis en inzicht beschikt.

[...]

Ik denk vooral dat jij jouw werk moet blijven doen, en ik het mijne ;)
Schoenmaker blijf bij je leest.
De concurrent heeft waarschijnlijk het recept niet van de ander. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Het klopt dat iets mogelijk niet exact na te bootsen is met het goede recept. Maar het kan goed binnen de marges vallen

Zinloze en offtopic discussie verder.

Ik denk dat je vooral een ander topic moet zoeken waar je mensen moet gaan waarschuwen voor gevaren. Op mij heeft het geen effect als het niet constructief is. Je wil duidelijk one-way-or-the-other overtuigen van de onmogelijkheid van iets en neemt niets van een ander aan, gelooft alleen jezelf.

Helaas iets wat we vaker zien bij sommigen bepaald-opgeleiden. Alleen beren, alles gevaarlijk. Als het moeilijk/gevaarlijk wordt of op uitvoeren aankomt.. naja. je weet wel.

Laatste opmerking van je zegt eigenlijk alles al. Je wil absoluut niet samenwerken (vluchtgedrag), waar ik geloof in synergie.

Toch bedankt voor je bijdrage. Het heeft me in ieder geval lekker bezig gehouden vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 17-08-2022 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 08:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Voor elk zeegaand schip zijn er watermakers die uitstekend drinkwater maken. Zelfs voor wat kleinere jachten. De specificaties die drinkwater moet hebben zijn bij al die fabrikanten bekend. Het lijkt me dat daar wel aan moet zijn te komen.

Nu is het niet zo eenvoudig om van zeewater drinkwater te maken door het hoge zoutgehalte o.a. en je hebt dus vrij hoged ruk nodig voor je reversed osmose systeem. Heb je al zoet water, dan is het veel eenvoudiger en goedkoper.

Is het goedkoper dan drinkwater uit de kraan? ik denk van niet, anders zou het veel vaker worden gebruikt. Er zijn wel waterfilters die bv nog medicijnresten etc filteren, bv voor mensen met overgevoelige hormoonhuishouding etc. maar dan moet je veel water drinken anders kun je het beter bij flessenwater houden. (of je moet er ook mee koken, groot gezin hebben etc) Let op de spec's, er is een hoop onzin in waterfilterland.

Ikzelf denk na over een grotere ondergrondse regenwateropslagtank, in eerste instantie meer voor tuinbesproeien etc. Zo'n tank is best prijzig dus ik moet nog kijken of het zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Lol, succes :D . Er zijn natuurlijk wel korte lijstjes te vinden die waterbedrijven publiceren voor o.a. de consument, maar dit zijn niet de interne parameters die binnen het bedrijf gebruikt worden.
Hierbij de wettelijke parameters waaraan drinkwater (Vanaf drinkwater-bedrijven) moet voldoen..

https://wetten.overheid.nl/BWBR0030111/2022-07-01#BijlageA

[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 17-08-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nu kan ik de link nog wel leggen tussen het gebruik van regenwater en duurzaamheid. Maar het oppompen van grondwater is dat beslist niet. Leuk als gedachtenoefening, maar dan in General Chat en niet hier.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:19
Ik ga niet mijn eigen drinkwater maken. Ik ga het regenwater gebruiken voor de tuin, wc en wasmachine.

Economisch totaal niet interessant, maar goed, niet alles draait om geld.

https://justnimbus.com/

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
ericplan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:01:
Nu kan ik de link nog wel leggen tussen het gebruik van regenwater en duurzaamheid. Maar het oppompen van grondwater is dat beslist niet. Leuk als gedachtenoefening, maar dan in General Chat en niet hier.
Eens dat het ook als niet-duurzaam uitgelegd kan worden. Als hij naar General Chat moet ook prima.
Regenwater beland uiteindelijk in het onderliggende grondwater, of naar het riool.

Dus regenwater opvangen zou dan toch op dezelfde manier niet-duurzaam zijn als het oppompen van grondwater? Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Bravertal schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:06:
Ik ga niet mijn eigen drinkwater maken. Ik ga het regenwater gebruiken voor de tuin, wc en wasmachine.

Economisch totaal niet interessant, maar goed, niet alles draait om geld.

https://justnimbus.com/
Wel eens van gehoord, de waterzak. Wanneer gaat dit plaatsvinden?
Ook automatisch drinkwaterbackup aanwezig als regenwater op is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:19
sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:09:
[...]

Wel eens van gehoord, de waterzak. Wanneer gaat dit plaatsvinden?
Ook automatisch drinkwaterbackup aanwezig als regenwater op is?
Ik heb info opgevraagd en vandaag een paar keer gebeld maar er wordt niet opgenomen, vakantie denk ik. Morgen bel ik nog even en anders volgende week weer.

Drinkwater backup is idd aanwezig.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Eens dat het ook als niet-duurzaam uitgelegd kan worden. Als hij naar General Chat moet ook prima.
Regenwater beland uiteindelijk in het onderliggende grondwater, of naar het riool.

Dus regenwater opvangen zou dan toch op dezelfde manier niet-duurzaam zijn als het oppompen van grondwater? Of maak ik hier een denkfout?
Daar maak je een denkfout. Met opvang van regenwater doe je niets invasiefs, met een grondboring wel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
ericplan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Daar maak je een denkfout. Met opvang van regenwater doe je niets invasiefs, met een grondboring wel.
Goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ik drink gewoon uit de grondwaterpomp als ik buiten bezig ben , nog nooit ziek van geworden.

Technisch is het allemaal niet zo moeilijk je hebt een tank nodig met een hydrofoor erop en je kunt het zo op je standaard installatie aansluiten. Als je zonnepanelen hebt is het natuurlijk duurzaam en om te stellen dat een beetje water ontrekken op eigen grond invasief is, dat is overdreven.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
digifun schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:44:
Ik drink gewoon uit de grondwaterpomp als ik buiten bezig ben , nog nooit ziek van geworden.

Technisch is het allemaal niet zo moeilijk je hebt een tank nodig met een hydrofoor erop en je kunt het zo op je standaard installatie aansluiten. Als je zonnepanelen hebt is het natuurlijk duurzaam en om te stellen dat een beetje water ontrekken op eigen grond invasief is, dat is overdreven.
Lijkt me incidenteel ook geen probleem. En inderdaad technisch vrij simpel allemaal .

Maar wat als het structureel wordt. Dan komt er iets meer bij kijken dan alleen techniek. Dat probeer ik in kaart te brengen.

De boring ís invasief. Net als een thermometer in je achterste is. Duurzaam is een ruime definitie en ik denk voor iedereen anders uit te leggen.

Je kan ook stellen dat door die invasive boring eenmalig, het duurzaam is omdat tijdens droogte en watertekort het water om je tuin te besproeien niet uit de drinkwater reserves komt, maar uit eigen bodem komt en deels terug naar eigen bodem gaat.

Opslag van regenwater vergt productie van plastic tanks die langzaam plastic aan de natuur afgeven.
Zo is er voor alles wat te zeggen.

Het is een moeilijk onderwerp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

digifun schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:44:
Asbest-stof snuiven daar merk je in eerste instantie ook helemaal niets van! Toch zou ik het afraden. Maargoed ik zie alleen gevaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Je kunt af en toe een watermonster opsturen en laten testen. Zo moeilijk is dat niet.

Invasief is natuurlijk echt weer zo'n woord wat tegenwoordig wordt gebruikt om dingen op te blazen en te overdrijven. Vroeger noemden we dat aanstelleritis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Met gebruik van regenwater voor je tuin is de cyclus inzichtelijk. Als de tank leeg is ben je uitgepraat.
Met het oppompen van grondwater ontbreekt de terugkoppeling en kan je meer oppompen dan er natuurlijk aangevuld wordt. Dat geeft problemen die je pas later of elders merkt.
Niet direct als jij de enige bent, maar wel als iemand dit als businessmodel gaat vermarkten. Wat dat betreft kan het drinkwater maar beter goedkoop blijven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:15
Zo. Interessant topic. Vanuit handels oogpunt zijn jullie er op tijd bij. Sinds december 2020 is nu ook 'water' beursgenoteerd. Hier meer achtergrond over deze "water futures"

Voor zover ik begrijp gaat het over de prijs van water in Californië die verhandelbaar is, van ongeveer 325.000 gallons. Bijvoorbeeld een contract die mij water levert in Juni 2024. Zo'n 1,2 miljoen liter is nu 1250 dollar waard.
960 liter voor 1 dollar, klopt dat? Aannemelijk voor een stukje meer van ongezuiverd water?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62vo2aFg7mb34e9O9Hpbuo6cK7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPPIbSV50EgHJJXG5lvKHp11.jpg?f=fotoalbum_large

Bepaalde milieu organisaties vinden het natuurlijk apart dat zoiets noodzakelijk geprivatiseerd wordt, maargoed, graan/kippen/koeien zijn toch ook al verhandelbaar?

[ Voor 36% gewijzigd door Harm_H op 17-08-2022 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Ik verwacht dit omdat het drinkwater van NL kwaliteit gewoon absurd goedkoop is en we het zelfs gebruiken om de auto te wassen, tuin besproeien, etc. Dit gaat gewoon in tegen het verstand en het is dan een aanname van mij dat dit niet houdbaar is. Daarnaast horen we de afgelopen jaren veel over opwarming van de aarde en watertekorten.
Bepaalde mensen willen je wel laten denken dat water in NL schaars is, maar dat is toch echt niet zo, er valt gemiddeld elk jaar iets meer regen dan het vorige.
https://www.clo.nl/indica...eid-neerslag-in-nederland

Het probleem zit 'm in dat de droge perioden iets langer duren en we dan iets minder water beschikbaar hebben, omdat mensen meer water verbruiken dan het waterleidingbedrijf in de reinwaterkelders kan opslaan. Er worden op dit moment op verschillende plekken grote kelders bijgebouwd om deze pieken in de toekomst beter op te vangen

Maar het is echt niet zo dat we niet genoeg water hebben in NL om de mensen van drinkwater te voorzien.
De prijs gaat nu iets omhoog omdat de energieprijzen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Als we geen water wegpompen krijgen we natte voeten. Wordt dat tegenwoordig niet meer op school geleerd net zoals rekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

digifun schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:06:
Als we geen water wegpompen krijgen we natte voeten. Wordt dat tegenwoordig niet meer op school geleerd net zoals rekenen ?
En dat is nog steeds zo, alleen moeten we het tijdens langere droge perioden niet zo snel wegpompen. Misschien moet er wel worden gedacht aan wat meer opslag maar als je bv het ijselmeer niveau een paar decimeter hoger kan maken scheelt dat al best wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

En dat is nog steeds zo, alleen moeten we het tijdens langere droge perioden niet zo snel wegpompen. Misschien moet er wel worden gedacht aan wat meer opslag maar als je bv het ijselmeer niveau een paar decimeter hoger kan maken scheelt dat al best wat.
En tijdens natte perioden ook niet. Er wordt nogal wat water weggepompt om de boeren te vriend te houden, zodat ze met hun idioot grote trekkers (bekend van radio en tv) het land op kunnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:56:
Je kan ook stellen dat door die invasive boring eenmalig, het duurzaam is omdat tijdens droogte en watertekort het water om je tuin te besproeien niet uit de drinkwater reserves komt, maar uit eigen bodem komt en deels terug naar eigen bodem gaat.
Dit klopt niet. Het water onttrekken uit de grond, op een diepte dat het slim is om als drinkwater te gebruiken, is invasief.
En dat je tijdens droogte en watertekort grondwater gebruikt ipv drinkwater is ook niet duurzaam. Als je opgelet hebt tijdens de afgelopen droge periode werd er voortdurend bij verteld dat het waterniveau laag is/was, maar dat er voor het drinkwater juist geen problemen waren. Dus om dat drinkwater dan te gaan vervangen met grondwater maak je het eerder erger mee dan beter.
En de kans dat het water wat jij sproeit nog weer terug in de bodem als grondwater komt, is in zo'n droge periode nihil.

Verder is je idee en instelling prima. Al denk ik, wat hier ook meer benoemd is, het interessanter is om regenwater te gebruiken op de plekken waar we nu onnodig drinkwater gebruiken, dan om drinkwater te vervangen met grond- of regenwater.
Zowel voor de haalbaarheid, de prijs, duurzaamheid, etc.
Zodra je dat al gerealiseerd hebt, blijft er ook nog maar heel weinig over wat echt als drinkwater gebruikt gaat worden en kun je dus ook af met een kleinere zuiveringsinstallatie, of wellicht zelfs de meer 'survival'-zuiveringsmethodes. (Al denk ik dat flessenwater dan wellicht nog goedkoper zal zijn. En het water uit de kraan zal nooit echt duur worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Wat doet zoiets? Omgekeerd Osmose is volgens sommige alles wat nodig is om bv regenwater te drinken. Dit lijkt me een overzichtelijke investering dan: https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-75-br.html
Maar levert het echt drinkwater op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
No Hands schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:21:
Wat doet zoiets? Omgekeerd Osmose is volgens sommige alles wat nodig is om bv regenwater te drinken. Dit lijkt me een overzichtelijke investering dan: https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-75-br.html
Van wat ik meestal zie is dat er ook nog UV-zuivering moet plaatsvinden. Of dat ook geldt voor regenwater, weet ik niet.
Misschien is hier nog wat interessants te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dat is in principe hoe reversed osmose apparaten werken ja. Of deze dat ook goed doet is wat anders, bovendien is 285 liter per 24 uur bij 4 bar niet echt veel want je hebt nooit 4 bar. Dan wordt het significant minder. Deze is wel erg goedkoop dus ik heb mijn twijvels erbij maar het proces zelf is eigenlijk niet heel ingewikkeld. Wel heb je altijd een afvalstroom (brine) en moet je om de zoveel tijd backflushen en zit er een beperkte levensduur op zo'n membraam.

Edit: wel opletten als je zoiets overweegt, er zijn namelijk 1000 onzinverhalen over waterfilters op het net tegenwoordig en maar heel weinig adequate informatie. Er zijn er maar een paar die hun filters onafhankelijk laten testen en ook de testrapporten compleet vrijgeven, de rest probeert het met marketingprietpraat.

[ Voor 16% gewijzigd door Indoubt op 17-08-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Interessant topic, ik zit net in de overweging om een put te laten slaan, met als doel het bewateren van de tuin, ik verwacht dat leidingwater fors duurder gaat worden, nu ben je de meute net voor en mag het nog.

Een grote opslag tank ingraven en daar regenwater op te slaan lijkt aanzienlijk meer te kosten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:52
Interessant. Ik ga dit topic volgen. Ook ik verwacht wat veranderingen in de drinkwaterwereld. Welke kant het opgaat weet ik niet. Maar mijn motivatie is meer dat het regenwater hier direct het riool ingaat...

In onze situatie is het namelijk zo dat er geen gescheiden riool is. Maar het dorp wel is/wordt ingericht op gescheiden afvoer. Ons riool was te nieuw om te vervangen toen er een nieuwe straat is gemaakt 2 jaar geleden 8)7 De straat staat hier na enkele minuten regen dus geregeld ietwat blank.
Dat vind ik zonde en frustrerend. Daar is het idee ontstaan om iets met mijn "eigen" regenwater te gaan doen.

Aangezien we wel wat dakoppervlak hebben en ook graag de tuin groen houden, was mijn eerste idee om het regenwater te gaan opvangen en te gebruiken om te sproeien. Omdat ik heel makkelijk bij de leidingen voor toiletwater en een aparte kraan op de oprit kan maken, dacht ik aanvullend ook WC en autowassen zo te kunnen invullen. Voor die drie situaties kan ik de leidingen aanpassen zonder ingrepen of tijdens een geplande ingreep in het huis. Opvangen kan met IBC tanks en waterzakken.
De IBC tanks zouden alleen voor sproeien zijn. Kan met zwaartekracht evt geholpen met een pompje. WC en eventueel auto poetsen moet met een opvoer pomp. Dat zou dan vanuit de zak(ken) kunnen komen waarvoor al redelijk courante systemen beschikbaar zijn.
Op deze manier gaat lokaal gevallen water ook lokaal de grond in.

Anders items.
  • Afwas en wasmachine is complexer qua uitvoering en heb er ook twijfels over. Wat als je water niet
  • Voor consumptie durf ik het sowieso niet aan. Te weinig verstand van water en nog geen ontzorgende oplossingen gezien.
  • Aangezien de oprit niet meer helemaal recht ligt, zou ik daar ook iets mee willen doen. Maar dat water acht ik niet geschikt om op te slaan. Infiltreren is geen optie omdat we nu al soms wat verdwaald water in de kelder aantreffen. Hier verdiep ik me nog in.
  • Het terras in de tuin schijnt ook anders te moeten volgens de lokale baas. Maar dat water loopt toch wel de tuin in.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nee geen volwaardig veilig drinkwater.
Maar het hangt ook van jouw definitie van echt drinkwater af. Is helder goed genoeg? Ja je kunt het drinken. Maar dat kan met slootwater ook.

Nogmaals je bent in overtreding als je dit water aan iemand aanbiedt. Volksgezondheid in gevaar brengen is niet iets om licht over te denken.

Je zal als monteur een glas water krijgen en dan blijkt achteraf dat iemand zonder verstand van zaken dat zelf gemaakt heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 17-08-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Maar het hangt ook van jouw definitie van echt drinkwater af. Is helder goed genoeg? Ja je kunt het drinken. Maar dat kan met slootwater ook.

Nogmaals je bent in overtreding als je dit water aan iemand aanbiedt. Volksgezondheid om gevaar brengen is niet iets om licht over te denken.

Je zal als monteur een glas water krijgen en dan blijkt achteraf dat iemand zonder verstand van zaken dat zelf gemaakt heeft.
Bedoel je dit goedkope systeem of in algemene zin? Normaal zijn de reverse osmose systemen namelijk wel geschikt om drinkwater te produceren. Misschien afhankelijk wat je als basis neemt. De intake van je water naast een bopal fabriek of zo lijkt me inderdaad niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Bedoel je dit goedkope systeem of in algemene zin? Normaal zijn de reverse osmose systemen namelijk wel geschikt om drinkwater te produceren. Misschien afhankelijk wat je als basis neemt. De intake van je water naast een bopal fabriek of zo lijkt me inderdaad niet handig.
Je kunt als particulier zelf geen volwaardig en toegestaan drinkwater maken.

RO is een prima techniek en kan gebruikt worden. Maar drinkwater wordt gemaakt door instanties die daarvoor de juiste papieren hebben. Dan weet je dat het veilig is.

Het gaat om de juiste omgang en kennis van de apparatuur en alles wat er bij komt kijken. Het uitvoeren van alle testen en de data analyse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
@sparkly

Mischien hier eens rond neuzen.
https://www.eurowater.com/nl/drinkwater

Ik heb vroeger zo'n 23 jaar geleden denk ik al eens meegebouwd aan een installatie om water te zuiveren in derde wereld landen.
Was een relatief compacte skid ongeveer twee europallets groot.
Dat werkte met microfiltratie en iets van chemicaliën om bepaalde zaken te neutraliseren of om de installatie te reinigen middels iets dat backflush werd genoemd dacht ik.
Het is al lang geleden dus het meeste wat ik daarvan wist is weg gespoeld.

We hebben dat ding toen getest door water uit de Luts ( kanaal in Balk) op te pompen en te zuiveren en dat is toen onderzocht en getest en was drinkwaterkwalitieit.

Maar ik kan daar helaas niks over terug vinden ik werkte toendertijd voor Spaans Babcock in Balk.

Het is mogelijk maar tegen een prijs die niet leuk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 17-08-2022 22:29 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
Misschien niet het perfecte topic voor deze vraag maar het onderwerp doet mij wel aan het denken zetten. Ik heb een regenafvoer pijp van een flink dakoppervlak waar nu een kleine regenton aan staat maar het overgrote deel gaat alsnog het riool in. Ik zat te kijken naar van die regenwatertanks van 1500 liter die je in kan graven, dat zou perfect onder het terras kunnen. Maar die zijn bizar duur voor wat een veredelde regenton is (1200 euro). Kent iemand daar een creatieve oplossing voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
KoenVW76 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:36:
Misschien niet het perfecte topic voor deze vraag maar het onderwerp doet mij wel aan het denken zetten. Ik heb een regenafvoer pijp van een flink dakoppervlak waar nu een kleine regenton aan staat maar het overgrote deel gaat alsnog het riool in. Ik zat te kijken naar van die regenwatertanks van 1500 liter die je in kan graven, dat zou perfect onder het terras kunnen. Maar die zijn bizar duur voor wat een veredelde regenton is (1200 euro). Kent iemand daar een creatieve oplossing voor?
Koop een ibc op marktplaats..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Je kunt als particulier zelf geen volwaardig en toegestaan drinkwater maken.

RO is een prima techniek en kan gebruikt worden. Maar drinkwater wordt gemaakt door instanties die daarvoor de juiste papieren hebben. Dan weet je dat het veilig is.

Het gaat om de juiste omgang en kennis van de apparatuur en alles wat er bij komt kijken. Het uitvoeren van alle testen en de data analyse.
In dat geval zijn er veel mensen in Nederland die geen drinkwater hebben volgens die definitie. Er zijn behoorlijk wat mensen die een eigen bron hebben en in de ons omringende landen is dat nog veel meer het geval. Die bronnen worden wel regelmatig getest

Of bedoel je drinkwater voor de verkoop? want dat zou best kunnen ja, ik kan me voorstellen dat daar andere regels voor gelden.

• sparkly
Ronald.42 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Koop een ibc op marktplaats..
Let wel dat deze kan gaan "drijven" als je hem de diep ingraaft en op enig moment leeg is.
De opvang tanks om in te graven zijn volgens mij altijd plat, volgens mij om die reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sparkly
de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Nogmaals je bent in overtreding als je dit water aan iemand aanbiedt. Volksgezondheid in gevaar brengen is niet iets om licht over te denken.

Inmiddels een leuke lijst met krankzinnige uitspraken.

Van vergelijkingen met kerncentrales en asbest snuiven tot het in gevaar brengen van de volksgezondheid.

Niemand heeft hier ooit gezegd zelf drinkwater te willen maken voor commerciële doeleinden of aan te bieden aan derden.

Dus doe niet zo raar door te stellen dat je de hele volksgezondheid in gevaar brengt, daar heb je meer voor nodig dan een glas water aanbieden van eigen makelaardij aan 1 persoon. Overigens mee eens dat het niet mag en niemand dat ook zou moeten doen.

De term drinkwater kunnen we dan ook beter in dit topic veranderen in drinkbaar water.

Maar keep em coming! Leuk!

[ Voor 12% gewijzigd door sparkly op 18-08-2022 01:35 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

In dat geval zijn er veel mensen in Nederland die geen drinkwater hebben volgens die definitie. Er zijn behoorlijk wat mensen die een eigen bron hebben en in de ons omringende landen is dat nog veel meer het geval. Die bronnen worden wel regelmatig getest

Of bedoel je drinkwater voor de verkoop? want dat zou best kunnen ja, ik kan me voorstellen dat daar andere regels voor gelden.
Wat ik bedoel is dat je het zelf mag opdrinken, maar zo gauw je het aan een ander schenkt (de buurman, visite, een monteur etc) ben je in overtreding.

• de Peer

de Peer

under peer review

sparkly schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 01:31:
[...]
Niemand heeft hier ooit gezegd zelf drinkwater te willen maken voor commerciële doeleinden of aan te bieden aan derden.
Dat klopt, maar ik vraag me dan wel af hoe het in de praktijk gaat. Krijgt je visite dan wel water uit de supermarkt? Ik denk dat het daar snel fout kan gaan.
Dus doe niet zo raar door te stellen dat je de hele volksgezondheid in gevaar brengt, daar heb je meer voor nodig dan een glas water aanbieden van eigen makelaardij aan 1 persoon. Overigens mee eens dat het niet mag en niemand dat ook zou moeten doen.
Niet als 1 persoon dit doet nee, maar wel als er een groeiende groep mensen zelf drinkwater gaat bereiden. Je ziet dat ook met Legionellabestrijding bijvoorbeeld. Apparatuur wordt niet altijd door mensen met de juiste kennis geïnstalleerd en de risico's van Legionella worden gebagatelliseerd. Nu wordt een gemiddeld persoon er niet zo maar ziek van, maar als opa en oma een keer een nachtje komen logeren stel je ze daar dus wel mooi aan bloot.
De term drinkwater kunnen we dan ook beter in dit topic veranderen in drinkbaar water.
goed idee, dat is wel wat mij triggert in ieder geval ;)

Hier nog een leuke link:
https://www.h2owaternetwe...erland-een-haalbare-kaart

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 18-08-2022 07:33 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

In dat geval zijn er veel mensen in Nederland die geen drinkwater hebben volgens die definitie.
Zijn er echt veel huizen in NL niet aangesloten op de drinkwaternet? misschien heb je cijfers?
Een eigen bron wilt natuurlijk niet zeggen dat ze dat ze geen waterleiding meer hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 18-08-2022 08:15 ]

• Ronald.42
  • Niet online
sparkly schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 01:26:
[...]

Let wel dat deze kan gaan "drijven" als je hem de diep ingraaft en op enig moment leeg is.
De opvang tanks om in te graven zijn volgens mij altijd plat, volgens mij om die reden.
Dat is inderdaad een dingetje ja :)

Ik heb wel eens een prefab betonkelder uit de grond zien komen, die willen ook wel drijven.

Maar ik zou een regenwater bak sowieso liever boven de grond hebben dan kun je zo af tappen in plaats van dat je altijd moet pompen.

• Ronald.42
  • Niet online
Ik denk trouwens zomaar dat een hoop mensen zichzelf danwel anderen in gevaar brengen door de vul slang van hun cv lekker aangesloten te laten hangen.

Ook lekker, cv water in je drinkwaterleiding in huis

Als we het dan toch over gevaarlijk drinkwater hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:32:
Ik denk trouwens zomaar dat een hoop mensen zichzelf danwel anderen in gevaar brengen door de vul slang van hun cv lekker aangesloten te laten hangen.

Ook lekker, cv water in je drinkwaterleiding in huis

Als we het dan toch over gevaarlijk drinkwater hebben.
klopt, net zoals mensen die hun tuinbesproeing als een permanente opstelling hebben, waardoor vervuiling uit de tuin de waterleiding in kan.
Of mensen met een RO-filter die niet continu (of in ieder geval weinig) gebruikt wordt.
Cv vulslang is er ook zo'n eentje inderdaad.

Maargoed toch horen we daar weinig over, blijkbaar gaat het meestal goed en vallen de risico's mee.

Ook laten mensen hun keer-kleppen niet periodiek controleren. Ik zelf ook niet overigens hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-08-2022 09:37 ]

• Indoubt

Indoubt

de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:14:
[...]

Wat ik bedoel is dat je het zelf mag opdrinken, maar zo gauw je het aan een ander schenkt (de buurman, visite, een monteur etc) ben je in overtreding.
I'm doomed :+

Ik heb verschillende kennissen die een eigen bron hebben en ik heb daar al heel wat van gedronken. In sommige gebieden is dat de normaalste zaak van de wereld. Dat is zowel in Nederland als in Duitsland als in Frankrijk en Zweden.

Ik weet wel dat ze het water met een bepaalde frequentie laten testen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Indoubt schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

I'm doomed :+

Ik heb verschillende kennissen die een eigen bron hebben en ik heb daar al heel wat van gedronken. In sommige gebieden is dat de normaalste zaak van de wereld. Dat is zowel in Nederland als in Duitsland als in Frankrijk en Zweden.

Ik weet wel dat ze het water met een bepaalde frequentie laten testen.
Dat kan natuurlijk, het is ook niet alsof hier actief op gecontroleerd wordt. Het moet waarschijnlijk eerst een keer goed mis gaan ergens ;)

Het kan ook zijn dat de bron prima in orde is maar dat juist door verkeerd gebruik van apparatuur en filters er alsnog contaminatie optreedt. Daarom zou ik nooit drinken uit een willekeurige bron.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 18-08-2022 10:25 ]

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 20:09
sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:34:
- Initiele vraag

Ik heb altijd sterk de neiging zo onafhankelijk/flexibel mogelijk te zijn en onderzoek momenteel de opties, dus ben heel benieuwd.
Wat is je hoofddoel? Dit is nog abstract. Wil je echt off-grid en waarom? Klinkt misschien wat suggestief maar dat bedoel ik oprecht.
Er zijn veel scenario's te bedenken waarom je het zou willen en die hebben gevolgen voor de keuzes die je maakt of kan maken.

Dus je moet het hoofddoel en subdoelen volgens mij heel scherp hebben. Zelf ben ik wel eens bezorgd dat we niet altijd (oneindig) kwalitatief drinkwater meer mogen verwachten. Businesscase weegt bij mij ook mee. Daarom zetten wij in op een reserve voorraad voor noodgevallen in de vorm van een (warm)waterboiler (zit toch al bij de Warmtepomp) en bijvoorbeeld een Lifestraw achtig filter. Wij wonen aan het water dus daar kunnen we vast nog een tijdje dan uit putten. Verder doe ik dus een aanname dat als het lang genoeg duurt we ook een overheid/Rode Kruis hebben die water komt uitdelen of we ons nog kunnen verplaatsen naar een gebied waar wel nog water uit de kraan komt.

Subdoel is wel businesscase en duurzaamheid. Maar drinkwater is nog te goedkoop om dure dompelpompen aan te schaffen of regentonnen (we hebben al een sedum dak, dus veel water komt er niet meer vanaf). Op erg hete dagen en bij oproepen van water tekort doen we het stukje gras wat we hebben gewoon met de gieter wat we dan uit de sloot halen. Toilet doorspoelen zou ik graag met grijs water doen maar er is nu nog geen reële optie die past bij onze doelen.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Pagina: 1 2 Laatste