Dag Kuro... hallo OLED?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.511 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ca. 10 jaar geleden was er maar 1 optie als je het beste van het beste wilde. Een Pioneer KURO plasma. Zelf heb ik destijds gekozen voor de KRP-600M, feitelijk een monitor variant. Voor die tijd in ieder geval superieure zwartwaardes, en uitermate goed te calibreren. Er staat inmiddels tegen de 60.000 uur op, dus waarom iets vervangen wat goed is? Ik heb dan ook eigenlijk afgelopen 10 jaar totaal niet meer omgekeken naar andere technieken, en het ook niet echt bijgehouden. Het was gewoon niet nodig. Tot een paar jaar terug zag ik wel dat OLED etc erg goed aan het worden was, misschien wel beter dan plasma, maar voor 60" of groter was je gewoon heel veel geld kwijt. Dus hield ik het wel lekker bij mijn Pio :)

Echter... niets heeft het eeuwige leven, de Pioneer krijgt wat ouderdomskuren. Bekende problemen hoor, die met wat soldeerwerk wel op te lossen zijn. Zo gaat de tv nu niet meer aan als het binnen warmer is dan 25 graden :) ik zit op wat onderdelen van ebay te wachten, als die er in zitten kan de tv hopelijk weer een paar jaar mee, maar je weet het maar nooit. 10 jaar is erg oud voor een consumentenprodukt. Plus, de tv heeft een dubbelfunctie als IR verwarmingspaneel... hij gebruikt achterlijk veel energie en straalt erg veel hitte uit. Dat is eigenlijk niet meer te verantwoorden.

Dus...

Ik zie nu dat OLED wel heel erg goed is, en 4K ipv. 1080p is ook erg prettig, en eigenlijk wil ik wel een maatje groter dan 60"... dus ben ik toch aan het rondkijken. Heb er niet heel veel haast mee, ik ga binnenkort verhuizen en daar gaat al te veel geld in zitten, dus als de Pio afdoende te repareren is, wil ik daar nog wel een tijdje mee vooruit als het moet. Maar als het met de verhuizing en financien wat meezit, kan het wel eens eerder gebeuren.

Dus de vraag... ik zoek minimaal een 75" of 77". 83" zou mooi zijn maar dat is nu nog een te groot verschil in prijs vind ik. Ik gebruik een externe (goede) hifi set, dus geluidskwaliteit van de tv zal me worst wezen, ook doe ik alles met een Apple TV dus de GUI en OS van de TV maken me ook niet zo heel veel uit. De TV moet wel goed te calibreren zijn, dus (makkelijk) toegang tot een service menu om zaken als RGB high/cutoff etc te kunnen meten en afstellen is een must. Verder natuurlijk zo goed mogelijke zwartwaardes en lichtopbrengst etc maar dat spreekt voor zich... budget? zo goedkoop mogelijk :) liefst niet duurder dan 2-3K. Weet niet of dat realistisch is?

Wat zouden jullie aanbevelen? Zit zelf nu te kijken naar bijv. een LG OLED77G1RLA.
Ik begrijp, een generatie van vorig jaar? Nu is het G2, C2 etc?

Zijn er anderen die de Kuro achter zich hebben gelaten, en voor wat?

[ Voor 3% gewijzigd door BlauwPet op 17-08-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:43
Wat heb je zelf al gevonden en welke features vindt jij belangrijk? Op Tweakers wordt eigen inzet gewaardeerd.

De prijzen van tv's fluctueren nogal, hierdoor is een zinnig advies geven momenteel niet te doen aangezien je nog niets wilt kopen en er op dit moment een overgangsfase is tussen overjarige modellen en de nieuwe line up.

Verdiep je ondertussen in de OLED techniek en de laatste evoluties hieromtrent, lees meerdere reviews van verschillende modellen en bump dit topic wanneer de spaarpot het toelaat om een nieuwe tv te kopen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@BlauwPet Welkom op het forum. Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica koopadvies; je topic is daarheen verplaatst. Ondanks het uitgebreide verhaal is het topic nog wat karig. Wat heb je zelf al gevonden? Het is goed gebruik hier om in ieder geval met een shortlist te komen van waaruit de discussie start. Simpelweg vragen “wat moet ik kopen”, is te kort door de bocht. Graag je openingspost aanvullen via de “wijzig”-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Freshouttheoven schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:27:
Wat heb je zelf al gevonden en welke features vindt jij belangrijk? Op Tweakers wordt eigen inzet gewaardeerd.

De prijzen van tv's fluctueren nogal, hierdoor is een zinnig advies geven momenteel niet te doen aangezien je nog niets wilt kopen en er op dit moment een overgangsfase is tussen overjarige modellen en de nieuwe line up.

Verdiep je ondertussen in de OLED techniek en de laatste evoluties hieromtrent, lees meerdere reviews van verschillende modellen en bump dit topic wanneer de spaarpot het toelaat om een nieuwe tv te kopen ;).
Features in de zin van apps etc vind ik totaal niet interessant. Het gaat vooral om beeldkwaliteit, en dan in de zin van zo zwart mogelijk zwart, en, na calibratie, near perfect resultaten. Ik calibreer zelf bijv. met HCFR.

De tv zal 100% van de tijd op 1 gecalibreerde ingang werken. Als ik al extra apparaten aansluit, dan is dat via een receiver. Dus of er nu 4 of 8 HDMI poorten opzitten vind ik ook niet interessant. Misschien een eARC HDMI, dat kan wel handig zijn. Daarom vond ik de Kuro zo prettig, dat was eigenlijk gewoon een monitor waarbij de nadruk lag op beeldkwaliteit. Ik vind de ontwikkeling van smart tv's dus eigenlijk erg zinloos voor mij, maar ik denk niet dat er tv's zijn die niet 'smart' zijn en vol met bloatware apps zitten helaas.

Het moet dus vooral goed tweakable zijn qua instellingen. Dus een toegankelijk service menu.

Ook een uitgebreide API of IP interface oid zodat aansturing en uitlezen via bijv. HomeAssistant of een eigen app of software etc gedaan kan worden is een pre.

De overgangsfase merkte ik ook al op, ik zit nu even naar LG te kijken, en ik zie dat daar nu van bijv. G1 naar G2 gaat. Er zijn ook A1, B1, C1 versies die naar 2 gaan, ik zoek me rot maar kan echt totaal niet vinden wat nu de verschillen zijn tussen a,b,c en g versies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Als je altijd een plasma hebt gehad zou ik kijken naar de tv die het beste BFI doet, anders zal het echt even wennen zijn dat je ineens al je motion resolution kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 14:56

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

BlauwPet schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

De overgangsfase merkte ik ook al op, ik zit nu even naar LG te kijken, en ik zie dat daar nu van bijv. G1 naar G2 gaat. Er zijn ook A1, B1, C1 versies die naar 2 gaan, ik zoek me rot maar kan echt totaal niet vinden wat nu de verschillen zijn tussen a,b,c en g versies...
A is het goedkoopste paneel met de minst goede specs. Hoe hoger die letter, hoe hoger de specs. Het cijfer achter de letter dus G9, GX, G1 en G2 betekend het jaar waarin de TV is uitgekomen. Respectievelijk 2019, 2020, 2021 en 2022. A is dus de budget OLED versie van LG van dat specifieke jaar. Vaak minder nits, slechts 60Hz, minder HDMI poorten enzovoorts. Die specs kun je makkelijk naast elkaar leggen door de TV's in de pricewatch op te zoeken en te vergelijken. Ze hebben ook doorgaans een andere formfactor-verschil in de letters. De G-serie heeft bijvoorbeeld een galery design. Dit houdt in dat de achterkant van de TV overal even plat is en de kabels in een goot achter de TV lopen. Er komt ook geen voet bij want wordt meegeleverd met een muurbeugel die ook achter in de TV valt. Hierdoor kun je de TV dus echt helemaal plat aan de muur hangen zoals een schilderij. De A- en C-serie hebben dit niet. Die hebben een dikker gedeelte waar de aansluitingen en dergelijke zitten en de rest van het paneel is een stuk dunner. Hierdoor houdt je dus een stukje ruimte tussen de TV en de muur als je de TV zo plat mogelijk tegen de muur wilt monteren.

Edit:
Zelf heb ik een 65" G1 in de woonkamer en een 42" C2 als desktop monitor. OLED is voor mij persoonlijk de mooiste kijkervaring vergeleken met bijvoorbeeld QLED. Helemaal als je goede HDR content erop kijkt. In de woonkamer hangt de G1 prachtig tegen de muur met 0 kabel of gootjes eromheen.

[ Voor 11% gewijzigd door Techno Overlord op 17-08-2022 15:35 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:48

FeaR

In GoT we trust

BlauwPet schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
...ik zoek me rot maar kan echt totaal niet vinden wat nu de verschillen zijn tussen a,b,c en g versies...
Specs kan je volgens mij op de site van LG naast elkaar zetten, anders is het in [LG OLED] Ervaringen & Discussie wel al naar voren gekomen. G-serie kies je vooral als de TV aan de muur moet komen, G wordt namelijk geleverd zonder voet en met muurbeugel. Voor de G zijn er wel voeten te koop net als dat voor alle andere TV's muurbeugels te koop zijn maar het is net wat strakker zo af fabriek.

Verder zou ik OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic in de gaten houden en/of de stoute schoenen aantrekken en zelf winkels benaderen. De 77G2 haal je al ruim binnen je budget.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Afhankelijk van hoe kritisch jij bent op het gebied van beeldkwaliteit dien je er rekening mee te houden dat near black handling en motion op OLED televisies minder is dan bij plasma.

In grote lijnen is de beeldkwaliteit bij alle OLED televisies hetzelfde, ze onderscheiden zich enkel op detail niveau. Denk bijv. aan near black handling, motion, kleurengradatie, upscaling etc.

Over het algemeen scoren Sony en Panasonic iets beter op deze onderdelen (lees: processing), al heeft LG dit jaar met de C2 en G2 wel goede stappen gezet en is het verschil kleiner geworden. Wat een nadeel kan zijn, mocht je gevoelig zijn voor motion, is dat je bij de nieuwe LG modellen BFI niet apart kunt instellen.

LG biedt de meeste bang for the buck en is vaak goedkoper dan de concurrentie, Panasonic komt dit jaar voor het eerst met een 77'' OLED tv. Deze zal boven budget zijn.

GoogleTV biedt wat meer mogelijkheden vergeleken met WebOS.

Imo kun je jouw keuze het beste beperken tot de LG 77C2/ 77G2 of de Sony 77A8xJ/ 77A8xK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Ik begreep juist dat OLED, doordat pixels echt uitgezet kunnen worden, zoals bij plasma, juist een oneindig contrastratio had? Eigenlijk net als plasma? Dus black handling moet net zo goed zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
BlauwPet schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:42:
Ik begreep juist dat OLED, doordat pixels echt uitgezet kunnen worden, zoals bij plasma, juist een oneindig contrastratio had? Eigenlijk net als plasma? Dus black handling moet net zo goed zijn...
Bij de plasma techniek staan de pixels nooit volledig uit, er loopt altijd wat stroom door de plasmacellen en wordt er dus een klein beetje licht uitgezonden. Dit is ook de reden waarom het contrast van een plasma scherm niet oneindig is, de laatste high end modellen hadden een ansi-contrastverhouding van rond de 20.000:1.

Doordat de OLED techniek wel de mogelijkheid heeft om pixels volledig uit te zetten heeft het moeite om uit het zwart te komen, wat o.a. dus leidt tot een verlies van schaduwdetails. Met andere woorden; de self-emissive pixels van OLED hebben moeite om subtiele tonen weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Ah ok, duidelijk! Maar dat is dus iets waar je niet veel mee kunt verder, als je dat beter wilt. Plasmaschermen zijn er niet meer, dus dit is de enige techniek die dan in de buurt komt. Voor dat gemis in black details krijg je natuurlijk wel weer enorm contrast terug. Geven en nemen.

Ben benieuwd hoe zich dat vertaald in de kijk ervaring. Ook met de Kuro keek ik eigenlijk nooit in een 100% verduisterde ruimte, wat ik bijv. met de JVC7500 projector die ik had, wel deed. Dus ik denk dat de echte subtiele zwart details niet of nauwelijks opvallen, of je moet er naar gaan zoeken, maar dan zit je dus geen film te kijken... tenzij het resulteert in zichtbare, behoorlijke banding oid denk ik niet dat het me zal opvallen tijdens 'normaal' kijken. Maar goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

BlauwPet schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:43:
Plasmaschermen zijn er niet meer, dus dit is de enige techniek die dan in de buurt komt.
Oke, ik heb hier misschien ongelijk, maar here goes.
Ik heb in mijn leven o.a. heel wat plasa schermen en OLED schermen gezien. Plasma was voor het OLED tijdperk de beste keuze.
Dat is nu OLED. Tot zover liggen we op één lijn, denk ik.
Maar jij lijkt te denken dat je gaat inleveren op beeldkwaliteit, maar het omgekeerde is waar. OLED is zoveel beter in zijn beeld dan plasma. Per definitie.
OLED heeft zijn nukken, plasma ook. Maar zelfs met die nukken is de winst vanaf plasma altijd aanzienlijk.

Kantekening is dat je naar een veel groter scherm gaat en dat de motion handling heel erg belangrijk wordt. Dat komt niet door de paneel soort (OLED) maar door de grootte. Het is o.a. dat verschil in processing kwaliteit (software dus) wat verschillen tussen (o.a. OLED) tv's duidelijk maakt.

Kort samen gevat: OLED is per definitie beter dan Plasma. Koop een OLED tv met de beste beeldprocessing.

Ik heb hier een 65" LG OLED gehad, die is terug gegaan wegens lipsync issues (daar heeft LG helaas een lange negatieve geschiedenis van), daarna een 65" Sony OLED. Lipsync issue weg maar ook viel mij op dat bij deze de motionhandling aanzienlijk beter was.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Qua beeld zijn de Panasonic JZ1000 en JZ2000 hele goede opties.
Helaas maar 65"

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
remco_k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:13:
Maar jij lijkt te denken dat je gaat inleveren op beeldkwaliteit,
Nee hoor, dat denk ik helemaal niet. Zwartwaardes zullen beter zijn (met de kanttekening van Freshouttheoven mbt details) lichtopbrengst is beter, resolutie is hoger etc.

Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is eenovermatig 'digitaal' beeld. Als je nog een CRT hebt gehad of een plasma, dan weet je dat deze een heel 'analoog' beeld hebben.Het heeft een bepaald gevoel, een 'diepte'. Kijk ik bijv, tv op mijn (lcd) monitor of (lcd) ipad etc dan is alles wel scherp maar ook erg plat en levensloos. CRT en plasma zijn, om nog maar zo'n vage term er in te gooien 'filmischer'. Ik weet ook dat dit voor een heel groot deel te maken heeft met (slechte) afstelling en calibratie. Ook de vloeiendheid waar jij het over hebt, valt daar onder. Als dat goed is, geeft ook een heel andere gevoel.

Heb net wat reviews gezien van Sony oled's, die bevestigen de betere beeldkwaliteit vooral mbt vloeiendheid. Maar ja, ze zijn ook meteen stukken duurder...

BlauwPet schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:00:
[...]

Nee hoor, dat denk ik helemaal niet. Zwartwaardes zullen beter zijn (met de kanttekening van Freshouttheoven mbt details) lichtopbrengst is beter, resolutie is hoger etc.

Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is eenovermatig 'digitaal' beeld. Als je nog een CRT hebt gehad of een plasma, dan weet je dat deze een heel 'analoog' beeld hebben.Het heeft een bepaald gevoel, een 'diepte'. Kijk ik bijv, tv op mijn (lcd) monitor of (lcd) ipad etc dan is alles wel scherp maar ook erg plat en levensloos. CRT en plasma zijn, om nog maar zo'n vage term er in te gooien 'filmischer'. Ik weet ook dat dit voor een heel groot deel te maken heeft met (slechte) afstelling en calibratie. Ook de vloeiendheid waar jij het over hebt, valt daar onder. Als dat goed is, geeft ook een heel andere gevoel.

Heb net wat reviews gezien van Sony oled's, die bevestigen de betere beeldkwaliteit vooral mbt vloeiendheid. Maar ja, ze zijn ook meteen stukken duurder...
Daarom gaf ik al aan dat je goede BFI wil hebben als dat mogelijk is. Ik ben van een plasma naar een 2017 OLED gegaan en toen was BFI nog niet beschikbaar. Een OLED is namelijk niet goed in beweging weergeven. De motion resolution van een plasma is gelijk aan het aantal pixels, dus gewoon 1080p. Bij een 4K OLED hebben we het afhankelijk van de instellingen over 300-600 pixels. De oorzaak ligt in de gebruikte beeldtechniek. OLED is net als LCD een sample-and-hold techniek, waarbij je tussen de frames geen blank hebt.

Dus wat je ziet als je 5 frames voorgeschoteld krijgt bij een LCD/OLED is:
FRAME-FRAME-FRAME-FRAME-FRAME

Maar wat bijvoorbeeld een plasma en crt doen (en analoge filmprojectoren, en goede digitale) is het volgende:
FRAME-BLANK-FRAME-BLANK-FRAME-BLANK-FRAME-BLANK-FRAME

Door de manier waarop zien wordt het beeld bij een LCD/OLED een blur. Je hersenen proberen de twee beeldjes aan elkaar te knopen. Het is een soort image retention in je hersenen. Maar beeldtechnieken waarbij tussen elke frame een kort zwart frame zit zorgen ervoor dat je ogen als het waren resetten na elk beeldje en zie je alles veel scherper.

BFI simuleert dat op een LCD of OLED door zwarte frames er tussen te gooien. Dit kost wel helderheid, maar levert een veel scherper bewegend beeld op. Motion interpolation helpt hier ook bij, maar daarbij moet je wel opletten dat je het niet te extreem maakt want dan krijg je een soap opera effect. Ik heb het zo ingesteld dat mijn LG een beetje motion interpolation heeft, anders is het echt veel te schokkerig bij films. Maar ik zie wel duidelijk de artifacts ervan, en daar zou Sony een stuk beter in moeten zijn (alhoewel ik vermoed dat een nieuwere LG ook wel beter is dan wat ik heb).

Bovenstaande is overigens ook waarom ik de filmmaker modus absolute onzin vind, omdat dat motion interpolation uit wordt geschakeld terwijl je het gewoon nodig hebt. En iedereen dit zegt dat dit niet het geval is, heeft gewoon nog nooit een 1 op 1 vergelijking gedaan met een plasma en weet dus niet hoe het er wél hoort uit te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-08-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:29:
Motion interpolation helpt hier ook bij, maar daarbij moet je wel opletten dat je het niet te extreem maakt want dan krijg je een soap opera effect. Ik heb het zo ingesteld dat mijn LG een beetje motion interpolation heeft, anders is het echt veel te schokkerig bij films. Maar ik zie wel duidelijk de artifacts ervan, en daar zou Sony een stuk beter in moeten zijn (alhoewel ik vermoed dat een nieuwere LG ook wel beter is dan wat ik heb).

Bovenstaande is overigens ook waarom ik de filmmaker modus absolute onzin vind, omdat dat motion interpolation uit wordt geschakeld terwijl je het gewoon nodig hebt. En iedereen dit zegt dat dit niet het geval is, heeft gewoon nog nooit een 1 op 1 vergelijking gedaan met een plasma en weet dus niet hoe het er wél hoort uit te zien.
Eens, ik heb het op mijn C7 hetzelfde opgelost. Ik heb dejudder op 3 staan. Lijkt een beetje de sweet spot te zijn tussen vloeiend beeld zonder teveel zichtbare artefacts. Vooral panning shots zijn anders echt niet te doen. Dat is zonder dejudder een groot schok-fest en ik snap echt niet dat je daar naar kunt kijken.

Persoonlijk heb ik geen last van het soap-opera effect. Mooi vloeiend, lekker man.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Hulleman schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Eens, ik heb het op mijn C7 hetzelfde opgelost. Ik heb dejudder op 3 staan. Lijkt een beetje de sweet spot te zijn tussen vloeiend beeld zonder teveel zichtbare artefacts. Vooral panning shots zijn anders echt niet te doen. Dat is zonder dejudder een groot schok-fest en ik snap echt niet dat je daar naar kunt kijken.

Persoonlijk heb ik geen last van het soap-opera effect. Mooi vloeiend, lekker man.
Hier staat hij op 2 of 3. Weet dat ik een paar weken tussen 2, 3 en 4 aan het wisselen was en 4 uiteindelijk te sterk vond. Bij 4 kreeg je teveel artifacts en was het te vloeiend.

En bij panning is het inderdaad een must wat mij betreft. Ik kwam van een plasma af en dat is echt perfect vloeiend bij 24hz zonder ook maar enige vorm van interpolatie.

Iedereen die zegt dat het niet nodig is weet gewoon niet hoe het eruit moet zien. Kan het wel begrijpen als men liever artifacts ziet dan vloeiender beeld, dat is een persoonlijke keuze. Weet niet wat op het moment de status is van BFI bij nieuwere tv's,maar ik weet wel dat dit een eis gaat zijn bij mijn volgende tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Weet niet wat op het moment de status is van BFI bij nieuwere tv's,maar ik weet wel dat dit een eis gaat zijn bij mijn volgende tv.
Eens, maar mijn OLED C7 is nog veel te goed om te vervangen helaas. Zit wel eens te neuzen naar een nieuwe OLED met nieuwe snufjes als HDMI 2.1 en BFI, maar eigenlijk is het zonde van het geld.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:59

Major_ton

Shoot!

Voor een plasma veteraan is de stap naar een nieuwe TV is als de eerste dag naar school. Spannend, onzeker en eigenlijk wil je het helemaal niet. Je wilt vast houden aan hoe het was, waar je al die tijd gewend aan was en het nieuwe is te onbekend en er zijn teveel vragen.

Binnen zijn eigen specificaties is een plasma TV erg goed, misschien nog steeds wel ongeslagen. Ik heb het dan over 1080p SDR content die je in een semi donkere ruimte bekijkt. Echter hebben we tegenwoordig 4K én HDR, is er een bereik van 0,000 nits tot 1.000 nits haalbaar met een 100% DCI-P3 kleurenbereik (en dat zonder plasma-buzz, trailing en line-bleeding). Een goede OLED TV kan dat overtuigend weergeven en het mag ook echt een flinke vooruitgang genoemd worden.

Het gebrek aan impulse based motion wordt al een tijdje door Sony en Panasonic goed ondervangen en ondertussen doet LG ook mee op dat vlak.

Ik kan er veel over zeggen, maar misschien is het leuker om deze video van onze grote vriend Vincent Teoh eens te bekijken;

YouTube: OLED vs Plasma TV Comparison (Incl. Motion, Brightness, HDR vs SDR)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Fijn om deze ins en outs voorbij te zien komen. Hierom kom ik graag op Tweakers 👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34
je moet absoluut eens naar Panasonic OLEDs kijken…
Je wilt veel instel mogelijkheden?? —> Panasonic!
Daar kun je echt op een duizelingwekkende hoeveelheid punten je beeld mee instellen en calibreren… Niet in een of ander secret servicemenu, maar gewoon, via het normale consumer menu van de TV zelf….

Dat menu is dan ook nog meteen super logisch en overzichtelijk opgebouwd (itt sommige andere TV’s), en heeft geen onnodige bloatware.
Zo draait de TV niet op Google Android, dus je hebt ook geen account nodig om apps te installeren, firmware te updaten of ander basaal onderhoud te doen.

Ik heb mijn eigen Panasonic ook via HCFR gecalibreerd (gebruik ik al jaren, ook lang voor de panasonic OLED)… maar eigenlijk is hier bijzonder weinig calibratie nodig: Zet de TV op preset “Professional 1”, en hij is eigenlijk compleet goed (qua kleur/witbalans/gamma/contrast dan…. zaken als schermhelderheid kun je zelf nog wel naar wens instellen natuurlijk)..

Dit wordt ook bevestigd in minstens twee TV reviews van de Tweakers redactie zelf, die hetzelfde constateren… Zoek de reviews maar eens op, staan ook wel ergens screenshots van het uitgebreide instelmenu bij dacht ik.

Enige nadeel: volgens mij momenteel nog maar tot 65” verkrijgbaar… Dat is echter nog steeds een aardig stukje groter dan je 60” plasma, dus in principe voldoet het al aan je “stapje groter”-eis…

De Black Frame Insertion die hier een paar keer genoemd wordt zou ik niet ál te veel waarde aan hechten… Als ik die aanzet zie ik het beeld flikkeren… rete-irritant, en kijkt heel onrustig.. (en dan wordt het beeld nog een stuk donkerder ook nog)… Je moet er dus wel tegen kunnen denk ik… Of er moet misschien iets van een 120Hz BFI mode op zitten of zo (heeft het 2019 model van mij niet)
Panasonic heeft van zichzelf al erg goede motion handling (samen met Sony de twee besten op de markt), en daarnaast kun je motion interpolation aanzetten, waarbij de Panasonic ook héle subtiele instelstapjes heeft, veel subtieler dan sommige andere merken… dan zet ik liever de interpolation op de minimumstand, dan de BFI aan…
Ook de motion artifacts zijn dan extreem minimaal.. ik zie ze bijna niet (en dat terwijl ik van de motion interpolation artifacts van andere merken, zoals Philips, echt compleet gestoord wordt…. dat valt me meteen op)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Interessant. Zeker als ik dit lees: nieuws: Panasonic introduceert LZ2000-oled-tv's van 55", 65" en 77"

"Nieuwe modellen voor 2022: Panasonic LZ2000 - 55-inch, 65-inch, 77-inch"

https://www.panasonic.com...el-oled-tv-voor-2022.html

Kan echter geen prijzen vinden...

[ Voor 55% gewijzigd door BlauwPet op 20-08-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Jammer dat alleen het flag ship model van Panasonic in 77'' uitkomt.

Het flag ship model van Panasonic behoort altijd tot de top en winnen vaak de blind shout outs. Helaas wel altijd flink aan de prijs, verwacht voor de 77'' versie een introductieprijs van minimaal 2 x jouw max budget ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Komt misschien omdat er twee varianten zijn.
De meesten verkopen namelijk de LZW2004 variant.
En voila: €5.999 https://bartelstilburg.nl...lzw2004-oled-4k-ultra-hd/
Duitsland: € 5.499

Helaas is er geen 77" LZ1500 want die zou beter passen (ook OLED.EX scherm).

De LG's van dit jaar krijgen ook OLED.EX dus misschien iets betere prijs.

[ Voor 39% gewijzigd door DJMaze op 20-08-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Wat me ineens opvalt is dat de Panasonic een dikke onderrand heeft. Ik dacht eerst op foto's dat het een losse soundbar was, maar het lijkt een vast deel van de tv te zijn. Weet niet of ik dat nu zo mooi vind. We zijn zo gewend aan bijna frameless panels.... zo krijg je een beetje asymmetrisch scherm.

Afbeeldingslocatie: https://www.atlasfernsehdienst.de/wp-content/uploads/2022/03/054-FY2021-Panasonic-OLED-TV-LZW2004-Drehfu.jpg

Daarnaast is het scherm sowieso erg dik, in zijn geheel/ Ook hier is de onderrand goed te zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.techweekmag.com/wp-content/uploads/2022/01/174_techweek.jpg?ezimgfmt=rs:372x197/rscb222/ngcb222/notWebP

De dikte vind ik minder erg, vaak hebben de schermen ad onderkant een verdikking en is de rest flinterdun. Dat vind ik ook minder fraai om te zien. Hoe die LG schermen dat doen die je strak tegen de muur kunt plaatsen weet ik niet...

Prijs is inderdaad een stuk hoger, maar ja, het wordt altijd duurder dan je wilt :) wat me wel erg aan staat is dat de tv niet vol zit met bloatware onder het mom van smart tv, geen abbo's nodig, geen registraties. Het 'smart' tv gedeelte is erg uitgekleed, wat vaak als nadeel wordt neergezet, maar aangezien ik toch met een Apple TV werk, vind ik dat juist een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Mijn JZW1004 heeft niet die dikke rand.
En dat komt door alle speakers die in de 2000 serie zitten, die niet in de 1000 serie zitten.

Zoals ik zei, is de TX-65LZ1500E maar dan in 77" wat je zoekt.
Echter die bestaat dus niet, zover ik het kan vinden.

Of weekendje weg naar België voor het oude model?
https://elektrotaelman.be...product&product_id=496475

Jaartje wachten?

[ Voor 80% gewijzigd door DJMaze op 21-08-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Die rand is zo te zien inderdaad een soort geintegreerde soundbar. Op zich goed, maar voor mij niet nodig. Had mooi geweest als je dat los kon koppelen :)

Verder krijg ik wel een 'pioneer kuro' gevoel bij dit scherm. Mooi technisch scherm inderdaad, tot in perfectie te calibreren. Beetje spartaanse, simpele user interface voor menu's, niet te veel apps en andere bagger, ik hou er wel van. Panels zijn van LG Display.

Ik heb inmiddels een IO board binnen van ebay om mijn Kuro (hopelijk) mee te repareren. Dan 'koop' ik wat tijd :) dit zijn ook geen dingen die je hals over kop wilt beslissen. En wie weet komen er nog mooie black friday deals aan einde vh jaar. Of een nog nieuwere generatie begin volgend jaar waardoor de huidige modellen weer wat in prijs zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Hier nog meer lovende woorden over de nieuwe Panasonic LZ2000:
YouTube: This New OLED TV Measures BRIGHTER than LG's & Sony's Brightest OLEDs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuroh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-02-2023
Hier exact hetzelfde vraagstuk als waar de topic starter mee begon. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de uiteindelijke keuze geworden is. Heb je een update BlauwPet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:48

FeaR

In GoT we trust

Kuroh schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:34:
Hier exact hetzelfde vraagstuk als waar de topic starter mee begon. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de uiteindelijke keuze geworden is. Heb je een update BlauwPet? :)
TS zal geen antwoord meer geven aangezien deze niet langer op Tweakers actief is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.