MFP-printer defect geleverd, retour wordt niet geaccepteerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:59
Enige tijd terug (13 juni) heb ik via *knip* Webwinkel een Kyocera MFP-printer besteld. Deze is op 14 juni geleverd door de vervoerder (Dynalogic). De printer heeft vervolgens twee dagen gestaan en pas de derde dag heb ik 'm uitgepakt en geïnstalleerd. Echter, de glasplaat bleek gebroken te zijn. Toen ik de doos open maakte zag ik ook een ingedeukte doos. Duidelijk transportschade dus.

Dit heb ik gemeld bij *knip* Webwinkel op 17 juni, direct na constatering. Leverancier gaf aan, stuur de printer maar terug, regelen we. Vervolgens hoor ik niets meer en blijkt dat de leverancier het bij Dynalogic heeft neergelegd. Uiteindelijk een maand geen reactie meer gehad.

Afgelopen weekend maar eens een e-mail gestuurd met de vraag voor een statusupdate. De leverancier geeft nu het volgende aan; "De schadeclaim is afgewezen door Dynalogic omdat u de melding niet op tijd gemaakt heeft. Een schade claim moet van onze transportdiensten binnen de 48 uur gemaakt worden, dit staat ook zo vermeld in onze voorwaarden. Ik heb intern nagevraagd wat wij kunnen doen voor u, maar wij kunnen het toestel niet accepteren. Indien u wenst kunnen wij het toestel terug naar u opsturen."

Wacht even. Leverancier levert een defecte printer wat ik netjes meld, weliswaar na drie dagen, maar toch. Leverancier geeft aan het op te gaan lossen en laat niets meer van zich horen. Vervolgens meldt leverancier dat ze niets kunnen doen want niet op tijd gemeld.

Leverancier is erg stug en wil me 'tegemoet' komen door de defecte printer te leveren. Het gaat hier om een bedrag van ruim 400 euro. Hoe kan dit in godsnaam? Het betreft een aankoop via
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik woon zelf in Nederland.

Wat zijn mijn rechten en wat zijn de rechten van de leverancier? Staan zij sterk of juist ik? Het gaat me nu ook niet meer om het geld, maar meer om mijn recht te halen dus als ik hiervoor moet procederen, let's go! 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2022 14:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij, maar allicht zullen anderen een subtieler aantal antwoorden hebben: je hebt het gemeld binnen de 14 dagen WKOA. Ongeacht of dat ding defect, niet bevalt, verkeerde kleur of desnoods na 2 printjes niet bevalt; de printer zou "zonder opgaaf van reden" terug mogen.

Dynalogic is de vervoerder van *knip* Webwinkel (en gelieerde 50.000 subwinkels). Jij (consument / afnemer) hebt niets te maken met de afspraken die *knip* Webwinkel en Dynalogic onderling hebben gemaakt. En daarmee zou jij ook geen enkele verplichting hebben naar Dynalogic om te voldoen aan de zogenaamde 48-uurs melding.

Enige uitzondering: als jij expliciet *knip* Webwinkel opdracht hebt gegeven om de printer niet te versturen met bijvoorbeeld PostNL maar hiervoor Dynalogic hebt ingeschakeld (al dan niet tegen meerprijs / contract / etc), dan is het risico voor verzenden en melden wel meer bij jou.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2022 14:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Beunhaas91 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:47:
Enige tijd terug (13 juni) heb ik via *knip* Webwinkel een Kyocera MFP-printer besteld. Deze is op 14 juni geleverd door de vervoerder (Dynalogic). De printer heeft vervolgens twee dagen gestaan en pas de derde dag heb ik 'm uitgepakt en geïnstalleerd. Echter, de glasplaat bleek gebroken te zijn. Toen ik de doos open maakte zag ik ook een ingedeukte doos. Duidelijk transportschade dus.

Dit heb ik gemeld bij *knip* Webwinkel op 17 juni, direct na constatering. Leverancier gaf aan, stuur de printer maar terug, regelen we. Vervolgens hoor ik niets meer en blijkt dat de leverancier het bij Dynalogic heeft neergelegd. Uiteindelijk een maand geen reactie meer gehad.

Afgelopen weekend maar eens een e-mail gestuurd met de vraag voor een statusupdate. De leverancier geeft nu het volgende aan; "De schadeclaim is afgewezen door Dynalogic omdat u de melding niet op tijd gemaakt heeft. Een schade claim moet van onze transportdiensten binnen de 48 uur gemaakt worden, dit staat ook zo vermeld in onze voorwaarden. Ik heb intern nagevraagd wat wij kunnen doen voor u, maar wij kunnen het toestel niet accepteren. Indien u wenst kunnen wij het toestel terug naar u opsturen."

Wacht even. Leverancier levert een defecte printer wat ik netjes meld, weliswaar na drie dagen, maar toch. Leverancier geeft aan het op te gaan lossen en laat niets meer van zich horen. Vervolgens meldt leverancier dat ze niets kunnen doen want niet op tijd gemeld.

Leverancier is erg stug en wil me 'tegemoet' komen door de defecte printer te leveren. Het gaat hier om een bedrag van ruim 400 euro. Hoe kan dit in godsnaam? Het betreft een aankoop via *knip* Webwinkel bij een Belgische winkel. Ik woon zelf in Nederland.

Wat zijn mijn rechten en wat zijn de rechten van de leverancier? Staan zij sterk of juist ik? Het gaat me nu ook niet meer om het geld, maar meer om mijn recht te halen dus als ik hiervoor moet procederen, let's go! 8)7
Ik neem aan dat je bij een 'derde verkoper' hebt gekocht? Ben je al op de chat geweest bij *knip* Webwinkelzelf? Ik had iets vergelijkbaars(met een kleinere aankoop) waarbij de verkoper niet wilde meewerken, maar nadat ik *knip* Webwinkel heb benaderd alsnog een nieuw artikel heft gestuurd.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2022 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
Als je als consument besteld hebt dan heb je sowieso een termijn van twee maanden waarbinnen je een defect mag melden. Dat is dwingend recht, en daarvan kan niet worden afgeweken in de algemene voorwaarden. In Nederland staat dit in BW 7:23 lid 1, maar dit is Europees recht (Richtlijn (EU) 2019/771) dus ook in België geldt dit (alhoewel waarschijnlijk sowieso Nederlands recht van toepassing is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:01

Pazo

Mroaw?

Is dit nog van belang?
Het betreft een aankoop via *knip* Webwinkel bij een Belgische winkel. Ik woon zelf in Nederland.
Welk recht is dan van toepassing? Bij *knip* Webwinkel NL versie gekocht?

[ Voor 14% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2022 14:13 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
Misschien ook even handig om te duiden of dit een consumenten bestelling of zakelijke bestelling betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MAX3400 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:51:
je hebt het gemeld binnen de 14 dagen WKOA. Ongeacht of dat ding defect, niet bevalt, verkeerde kleur of desnoods na 2 printjes niet bevalt; de printer zou "zonder opgaaf van reden" terug mogen.
Lijkt me niet relevant, voor zover nu gecommuniceerd met de winkel wordt het apparaat teruggestuurd onder garantie, niet vanwege WKOA/retourrecht.

(Discussie over of retourrecht alsnog mogelijk en/of verstandig is zou een beetje een herhaling zijn van het topic OLED televisie stuk na 3 dagen )

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Dennism schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:01:
Misschien ook even handig om te duiden of dit een consumenten bestelling of zakelijke bestelling betreft.
Dit vooral. Zakelijk heb je geen poot om op te staan en krijg je dit:
4Launch levert defect product, laat mij opdraaien voor de ko

In mijn geval heeft de winkel het toen alsnog opgelost, maar zakelijk ben je 100% afhankelijk van coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
[...]

[ Voor 97% gewijzigd door Tom-Z op 16-08-2022 12:32 . Reden: verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
Medione1210 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Ik neem aan dat je bij een 'derde verkoper' hebt gekocht? Ben je al op de chat geweest bij *knip* Webwinkel zelf? Ik had iets vergelijkbaars(met een kleinere aankoop) waarbij de verkoper niet wilde meewerken, maar nadat ik *knip* Webwinkel heb benaderd alsnog een nieuw artikel heft gestuurd.
Ja, ik heb dit bij een derde verkoper gekocht. Ik ga zo een chat beginnen met *knip* Webwinkel zelf, goede tip, dank!
bwerg schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Lijkt me niet relevant, voor zover nu gecommuniceerd met de winkel wordt het apparaat teruggestuurd onder garantie, niet vanwege WKOA/retourrecht.

(Discussie over of retourrecht alsnog mogelijk en/of verstandig is zou een beetje een herhaling zijn van het topic OLED televisie stuk na 3 dagen )
Nee, niet onder garantie. Ik wil gewoon mijn geld terug, aangezien ik de printer inmiddels elders heb besteld.
Dennism schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:01:
Dit is een consumentenbestelling geweest (printer voor mezelf).

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Beunhaas91 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:40:
Nee, niet onder garantie. Ik wil gewoon mijn geld terug, aangezien ik de printer inmiddels elders heb besteld.
Dan is het wel belangrijk dat je dat duidelijk communiceert (voor zover dat nog niet gebeurd is). Anders kunnen ze bijvoorbeeld een nieuwe opsturen en hebben zij aan hun plicht voldaan, kun je die ook weer terug gaan sturen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
@Beunhaas91 Consumentenbestelling betekent dat je het zsm na constatering moet melden. Jammer voor de winkel, maar daar heb jij aan voldaan. Die algemene voorwaarden staan niet boven de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
bwerg schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Dan is het wel belangrijk dat je dat duidelijk communiceert (voor zover dat nog niet gebeurd is). Anders kunnen ze bijvoorbeeld een nieuwe opsturen en hebben zij aan hun plicht voldaan, kun je die ook weer terug gaan sturen.
Dat heb ik uiteraard gedaan. Ik heb ze gevraagd het geld terug te storten op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb conform het lokale Shopping Forum beleid de naam van de webwinkel uit de TS en meerdere reacties verwijderd en eenmaal in mo-tags geplaatst.

De naam mag in verdere reacties achterwege blijven. Is het in een reactie wel noodzakelijk om de naam van de webwinkel te noemen, kan je deze in mo-tags plaatsen, dit hoeft echter niet in elke post te gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2022 20:26 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:37
Ik zou in alle gevallen het contact simpelweg primair via
Members only:
zelf laten verlopen. Mijn ervaring is dat hun klantenservice de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd is, doorgaans vele malen sneller is in afhandeling en er simpelweg niet moeilijk gedaan wordt.

Ik weet niet goed of hier een soort loyalty voordelen bijzitten, waarin ze kijken naar je aankopen verleden. Zo bestel ik persoonlijk nagenoeg alles via hun. Maar mocht iets defect geleverd zijn, iets ontbreken of wat dan ook is het hier in ieder geval hedendaags eigenlijk altijd vrij vlot opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bij een internationale consumentenovereenkomst kun je advies vragen aan het ECC in de EU lidstaat waar je zelf voornamelijk woonachtig bent
Wat zijn mijn rechten en wat zijn de rechten van de leverancier?
De verkoper is waarschijnlijk in verzuim door stilzitten, hoewel je nog tegengeworpen kunt krijgen dat je de verkoper onvoldoende mogelijkheid hebt gegeven om na te komen.

Het meest veilige is dus om de verkoper een duidelijke laatste termijn te geven om na te komen. Je hebt uiteraard tenminste recht op herstel.
Beunhaas91 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:40:
[...]
Ik wil gewoon mijn geld terug, aangezien ik de printer inmiddels elders heb besteld.
Dat kan mogelijk een probleem worden als het verzuim nog niet was ingetreden.
dus als ik hiervoor moet procederen, let's go! 8)7
Bij internationale geschillen tot €5000 is een EPGV het meest eenvoudige. Dat is een verzoekschriftprocedure met standaardformulieren en daar is dus geen dagvaarding voor nodig.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:55:
Ik zou in alle gevallen het contact simpelweg primair via
In dit geval kan de TS denk ik het beste vragen of het ECC NL wil bemiddelen omdat het een internationale consumentenkoop betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Real schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

In dit geval kan de TS denk ik het beste vragen of het ECC NL wil bemiddelen omdat het een internationale consumentenkoop betreft.
Dit maakt het nodeloos complex, verliest er vaak alleen maar tijd mee en maakt het er uiteindelijk voor jezelf als consument niet makkelijker op. Zelf vaak zat met dit bijltje gehakt. Begin gewoon bij
Members only:
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:47:
[...]
Dit maakt het nodeloos complex,
De TS betrekt dan een derde partij in Nederland en ik zou zeggen dat je het daarmee juist nodeloos complex maakt. Ik hou niemand tegen, maar de ervaring in dit topic leert juist dat bemoeienis van het ECC tot significante effecten kan leiden:

iichel in "DHL levert pakket voor de voordeur af, uurtje later weg"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Real schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

De TS betrekt dan een derde partij in Nederland en ik zou zeggen dat je het daarmee juist nodeloos complex maakt. Ik hou niemand tegen, maar de ervaring in dit topic leert juist dat bemoeienis van het ECC tot significante effecten kan leiden:

iichel in "DHL levert pakket voor de voordeur af, uurtje later weg"
Members only:
heeft in deze naar mijn ervaring gewoon een hele fijne klantenservice. Daarnaast zie ik ze persoonlijk ook niet zozeer als derde partij in deze. Zij faciliteren tenslotte toch nog altijd gewoon de koopovereenkomst, zij faciliteren bovendien nog altijd de facturering. Ook al komt het product van een externe verkoper, de betaling van jou als consument gaat in eerste instantie
Members only:
.

Jaarlijks hebben wij zo'n 100 - 150 bestellingen via hun platform. Daar gaat wel eens wat mis, het blijft tenslotte mensenwerk. Onvolledige bestelling, sporadisch een verkeerd artikel, beschadiging. Allemaal zaken wat nu eenmaal gewoon kan gebeuren. En in wet der grote getallen zal gebeuren. Maar waarin de klantenservice de afgelopen jaren voor mij tot nu toe gewoon keer op keer de gewenste oplossing geboden heeft zonder stappen te hoeven maken zoals benadering via het ECC. Of dit nu aankoop vanuit hun eigen assortiment was of via een externe partij.

En het is nu ook niet zo alsof het veel tijd kost. Ik start doorgaans gewoon een chat. Leg uit wat het probleem is. En krijg het aanbod om het product retour aan te melden voor terugbetaling. Mocht ik het product alsnog willen hebben kan ik het hernieuwd bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:06:
[...]
Maar waarin de klantenservice de afgelopen jaren voor mij tot nu toe gewoon keer op keer de gewenste oplossing geboden heeft zonder stappen te hoeven maken zoals benadering via het ECC.
Het ECC adviseert vooral en doet niks zonder dat de consument daar toestemming voor geeft uiteraard.

Je kunt dus ook naar de tussenpartij als het ECC dat aangeeft. Eerst naar de tussenpartij en (indien geen bevredigend resultaat) daarna naar het ECC maakt de situatie complexer omdat de TS dan advies inwint als er met twee ipv een partij is gecommuniceerd.

Maar ik hou verder op met deze (m.i.) onzinnig discussie. Jij hebt je stelling gedaan, ik de mijne. We verschillen van mening en je hebt gelijk als de TS eerst de tussenpartij contacteert en het geld zonder verdere moeite terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
Inmiddels heb ik contact gehad met
Members only:
en zij gaven aan 'probeer maar een juridisch adviseur te benaderen'. Compleet krankzinnig natuurlijk. Ik ga morgen telefonisch contact opnemen met de leverancier, ben er aardig klaar mee. Je wordt gewoon voor de gek gehouden op deze manier. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beunhaas91 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:19:
***members only***
en zij gaven aan 'probeer maar een juridisch adviseur te benaderen'. Compleet krankzinnig natuurlijk. Ik ga morgen telefonisch contact opnemen met de leverancier, ben er aardig klaar mee. Je wordt gewoon voor de gek gehouden op deze manier. :(
Niet iedereen tegelijk afblaffen / inschakelen / opstoken (waar van toepassing). Er is een logisch en een wettelijk traject; gewoon rustig 1 tegelijk. Je zegt al dat het meer een principe-kwestie is (ondanks dat 400 Euro best een bedrag is); stel je dan ook principieel op en laat elke "logische" partij zijn/haar werk doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

Beunhaas91 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:19:
***members only***
Kleine tip, je hoeft geen juridisch adviseur in te schakelen. Je hebt gewoon een defect product geleverd gekregen, daar is niks speciaal of onduidelijk aan. Bovendien moet een webwinkel je wettelijk gezien binnen 14 dagen na de retourzending terug betalen. Ze zijn dus al in verzuim. Daarnaast mag een webwinkel een retour nooit weigeren, hooguit een waardevermindering in rekening brengen. (Wettelijk uitgezonderde categorieën buiten beschouwing gelaten)

Genoemde webwinkel heeft verschillende klantenservices levels. Je moet een beetje doorzetten bij de klantenservice en anders vragen of ze het hogerop kunnen spelen. Het bovengenoemde verhaaltje kan je daarbij gebruiken. Dan kom je vanzelf terecht bij mensen die daadwerkelijk de regels kennen, of een bemiddelaar tussen partners en kopers. Die zullen verkoper er op aanspreken dat hij het product gewoon retour moet nemen, en zich voortaan netjes aan de regels mag houden omdat hij anders strafpunten krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door ITsEZ op 17-08-2022 00:43 ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
Inmiddels nog een keer contact gehad met het verkoopplatform, hun klantenservice geeft nu het onderstaande aan;
Het artikel komt van de partner. Ik ga het direct voor je doorzetten naar de partner, zodat zij je contacteren binnen twee werkdagen voor een gepaste oplossing. Als zij je geen terugkoppeling hebben verstuurd binnen twee werkdagen, neem dan direct contact met ons op, zodat we dit verder kunnen oppakken.
We wachten geduldig af!
Pagina: 1