4Launch levert defect product, laat mij opdraaien voor de ko

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08
Edit: inmiddels opgelost: _JGC_ in "4Launch levert defect product, laat mij opdraaien voor de ko"

Enige tijd geleden zakelijk een aantal schermen besteld bij 4Launch. 2 bestellingen, 3 en 8. Ene wordt volgende dag geleverd, andere zit een week levertijd op. Vervolgens alles binnen, wil de boel gaan plaatsen: scherm kapot, gat in de doos.
Doos zat gewrapt in zwarte folie samen met een andere doos, was niks aan te zien totdat ik de folie verwijderde.

Nu de afhandeling van 4Launch: zakelijke bestelling, later dan 48 uur, pech. Wijs ze op de algemene voorwaarden, oh nee, het is 5 dagen, maar je bent nog steeds te laat dus pech.

In mijn optiek heeft 4Launch niet geleverd wat ik heb besteld, maar in hun algemene voorwaarden hebben ze alles dichtgetimmerd: 4launch mag evt een doos bakstenen opsturen, ik als klant moet alleen maar de rekening op tijd betalen en heb nergens recht op.

Is hier juridisch nog wat aan te doen, of is dit verloren zaak?

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 01-11-2019 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik het zo lees had je de levering binnen 5 werkdagen moeten controleren, lijkt mij opzich niet direct onredelijk. Ik heb wel grotere partijen hardware in ontvangst genomen (palets vol). Deze werdeneerst door ons gecontroleerd op transport schade en waar dergelijke wrapping plastic was gebruik werd dit verwijderd.

Helaas kun je bij B2B geen gebruik maken van consumenten recht en gaat het puur om de afspraken die B2B gemaakt worden. Maak je geen afspraken dan gelden de voorwaarden die de leverancier op dat moment stelt, over het algemeen.

Dus dit...
In mijn optiek heeft 4Launch niet geleverd wat ik heb besteld, maar in hun algemene voorwaarden hebben ze alles dichtgetimmerd: 4launch mag evt een doos bakstenen opsturen, ik als klant moet alleen maar de rekening op tijd betalen en heb nergens recht op.
is niet het geval.

Maar... wat is er defect aan de monitor? Fysieke schade of doet deze het niet? Als het laatste het geval is gewoon garantie claim indienen. Garantie zou je toch echt wel moeten krijgen in het eerste jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2019 21:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is zakelijk, dus bel je bedrijfsjurist of huisadvocaat zou ik zeggen.
Snap je frustratie maar als particulier kunnen we hier natuurlijk weinig over roepen. Weet wel dat zakelijk veel meer mag en kan. Als jij met de algemene voorwaarden akkoord ben gegaan hang je verwacht ik. Er is geen zakelijke versie van wettelijke consumentenbescherming.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@_Dune_ Scherm was fysiek beschadigd, behuizing gebroken en paneel verkleurd. Ze hebben het volgens hun zeggen doorgezet naar LG, maar die verleent geen garantie op dergelijke schade.
Scherm is dag van ontdekken aangemeld en volgende dag verstuurd naar 4Launch, heb ik dus niet meer in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:44
Zelfs al was het een consumenten aankoop, je wordt wel geacht z.s.m. voorvallen zoals die jij beschrijft te melden bij de verkoper.
" ik heb de bestelling niet direct na ontvangst gecontroleerd, want ik wacht nog op een andere bestelling " is geen sterk argument.

Ziet ernaar uit dat je toch je hoop moet vestigen op de garantie van LG of coulance vanuit 4launch.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 27-10-2019 12:33 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JohanNL schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 12:31:
Zelfs al was het een consumenten aankoop, je wordt wel geacht z.s.m. voorvallen zoals die jij beschrijft te melden bij de verkoper.
Hier zit nog wel enige nuance in, dat melden moet binnen bekwame tijd en die bekwame tijd begint pas te lopen nadat het defect is ontdekt door de consument en niet op het moment dat de koper (als consument) dit redelijkerwijs had horen te ontdekken.

Uitspraak Hoge Raad: https://uitspraken.rechts...:2019:228&showbutton=true

Voor de TS geldt dit helaas niet, want zakelijke verkoop en voor zover ik weet geldt die bekwame tijd dan wel te lopen op het moment dat je het defect redelijkerwijs had horen te ontdekken. Of 5 dagen een bekwame tijd is durf ik je niet te zeggen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Over hoeveel ‘te laat’ hebben we het precies?

Als het 7 dagen na levering is bijv en hun houding is echt dermate star, dan zou ik er met gestrekt been in gaan.
En ongeacht de uitkomst nooit meer daar wat bestellen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik geef je goede kans, zolang je geen maanden hebt gewacht. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak over een eveneens zakelijke overeenkomst:
De in artikel K 1 van de algemene voorwaarden opgenomen reclameplicht komt naar het oordeel van de rechtbank neer op een nadere invulling van de in artikel 6:89 BW neergelegde klachtplicht in die zin dat de “bekwame tijd” waarbinnen moet worden geklaagd is gefixeerd op een termijn van 30 dagen en dat als aanvullende eis is gesteld dat de klacht schriftelijk kenbaar moet worden gemaakt onder nauwkeurige opgave van de aard en de grond van de klachten. In het kader van de beoordeling van artikel 6:89 BW is van belang dat verval van alle rechten een zeer ingrijpend gevolg is, dat in beginsel in enig opzicht gerechtvaardigd of, in ieder geval verklaard, zou moeten zijn door een gerechtvaardigd belang van de andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
paQ schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:16:
Over hoeveel ‘te laat’ hebben we het precies?

Als het 7 dagen na levering is bijv en hun houding is echt dermate star, dan zou ik er met gestrekt been in gaan.
En ongeacht de uitkomst nooit meer daar wat bestellen.
5 dagen volgens AV, 11 dagen na ontvangst gemeld.

En ja, 4launch is star. Scherm is 20 euro gestegen in prijs, kan 20 euro coulance krijgen. Inmiddels al zo zuur van de AV en houding van 4Launch dat ik nooit meer wat bij ze ga bestellen en ze die nieuwe order waarbij 20 euro coulance is toegepast ook niet meer gun.

Is voor mij overigens de eerste keer in 10 jaar dat ik tegen zoiets aanloop. Wijze les in het vervolg, shops met beroerde AV links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:12
_JGC_ schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:25:
[...]

5 dagen volgens AV, 11 dagen na ontvangst gemeld.

En ja, 4launch is star. Scherm is 20 euro gestegen in prijs, kan 20 euro coulance krijgen. Inmiddels al zo zuur van de AV en houding van 4Launch dat ik nooit meer wat bij ze ga bestellen en ze die nieuwe order waarbij 20 euro coulance is toegepast ook niet meer gun.

Is voor mij overigens de eerste keer in 10 jaar dat ik tegen zoiets aanloop. Wijze les in het vervolg, shops met beroerde AV links laten liggen.
Of eerder controleren ?:) Dan was er ook niks aan de hand geweest.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

stftweaker schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:46:
[...]

Of eerder controleren ?:) Dan was er ook niks aan de hand geweest.
Er zou nu ook niets aan de hand mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
4Launch stelt dat ze na 48 uur niet meer kunnen uitsluiten dat het user abuse is. Vervolgens wordt dat 5 dagen omdat het in de AV staat.
Of die doos hier net over de drempel komt, 2, 5 of 11 dagen staat, user abuse kan je nooit uitsluiten. Enige reden van die 48 uur reactie is dat DHL dat stelt om vergoeding te krijgen, vandaar ook eerst 2x afwimpelen met 48 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ze draaien de duimschroeven behoorlijk aan in de av aangaande wanneer je met lege handen staat volgens hen :N
“Finger weg” zoals de Duitse reviews op Amazon dat beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik kan me er iets bij voorstellen dat een bedrijf niet zomaar mee kan gaan in vergoeden van fysieke schade, zeker als je dat niet meteen na ontvangst meldt.

Afgezien van hoe het wettelijk in elkaar zit; ik weet niet of je een vaste klant bent of dat dit je eerste bestelling is, maar je verwacht toch wel wat coulance of in ieder geval het voordeel van de twijfel, zeker als je een grote bestelling doet ( in dit geval 8 en 3 stuks, of/en misschien al jarenlang een goede klant bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Was voor hun geen joekels grote klant, maar toch goed voor paar duizend euro per jaar. Kan daar ook gewoon op rekening bestellen.
Echt oprechte coulance heb ik ze overigens nooit op kunnen betrappen, ook niet in de hoogtijdagen toen ik particulier met regelmaat bestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
_JGC_ schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:06:
4Launch stelt dat ze na 48 uur niet meer kunnen uitsluiten dat het user abuse is. Vervolgens wordt dat 5 dagen omdat het in de AV staat.
Als het een consumenten aankoop was konden ze dit ook niet uitsluiten, maar door de wet ligt het termijn ineens anders.

Het is wel rare redenering in mijn ogen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Inmiddels opgelost. Kreeg eergisteren telefoontje van 4Launch, ze hebben het scherm volledig gecrediteerd, zelfde dag geld terug op de rekening. Meer dan netjes gezien de algemene voorwaarden (daar crediteren ze niks, wordt uitgekeerd als shoptegoed).
Pagina: 1