Nieuwe tv gezocht 50-55 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06 18:59
Ik zoek een?
Nieuwe TV omdat mijn huidige 49" Sony KD49x8309c uit 2016 niet meer goed aan gaat. Niet meer via HDMI-CEC maar ook niet via de power button op Afstandsbediening of TV zelf.

Wat is je budget?
Max 700 EUR

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een NVIDIA Shield Pro 2019 en ik zoek een TV die daar qua HDMI-CEC goed mee communiceert. De NVIDIA ondersteunt Dolby Vision dus als de TV dat heeft is dat een pre (voor Netflix en Disney+). 100Hz is een must. Primaielr TV kijken (TV/Film) en eventueel sporadisch een keer een spel via GeForce Now. OS van de TV maakt niet uit aangezien ik de Nvidia Shield gebruik.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals de titel al aangeeft denk ik aan de volgende TV's:
https://www.hellotv.nl/product/lg-50nano886pb
Of
https://www.hellotv.nl/product/samsung-qled-4k-55q74a-2021

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik zou graag advies willen welke van de twee de betere keuze zou zijn. Ik heb op papier een lichte voorkeur voor de Samsung.

Doel is een werkende TV maar wel een met een betere kwaliteit qua beeld dan de 7 a 8 jaar oude TV die ik nu heb. OLED valt helaas buiten het gestelde budget. Maar iets wat die kwaliteit kan benaderen zou mooi zijn. Ben ik dan beter af zijn met QLED van Samsung of beter af zijn met Nanocell van LG.

Ik zit in principe recht voor de TV dus kijkhoek is niet perse een bottleneck, maar moet natuurlijk ook niet te slecht zijn.

De LG heeft een IPS panel en de Samsung een VA Panel. Hier gaat de voorkeur naar de Samsung, met name ook omdat de Samsung wel wat energiezuiniger lijkt. Categorie F vs Categorie G van de LG. Kijkhoek is ook wat beter.

Verder lijkt de Samsung ook minder reflecterend. Echter zag ik bij een ander model een soort regenboog effect optreden als de TV overdag uitstond. Hier zou ik niet heel erg om staan te springen

Opzich vinden we 49inch van nu een mooi formaat dus zou de 50inch prima zijn. Al lijkt me de 55inch zelf ook wel heel erg gaaf om te hebben. Beetje 50/50 dus qua keuze.

De LG ondersteunt Dolby vision, wat mijn Nvidia Shield ook ondersteunt, al vraag ik me af of ik het ga missen als ik dit niet heb.

Ik heb geen soundbar en geluid boeit me niet heel veel, als het gelijkwaardig is aan de Sony van nu is het prima. Ben wel benieuwd of de LG of de Samsung het betere geluid heeft.

Ik zie graag jullie ervaringen en expertise tegemoet. Zou mooi zijn als ik deze week de knoop kan doorhakken 8)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:51
Een 48” LG OLED A1 koop je voor €800. Voor €100 meer heb je een veel betere tv dan die LG of Samsung die je op het oog hebt.

Een Hisense U8QF is ook een betere optie dan de tv’s die je op het oog hebt. De 55” variant is in de aanbieding bij de mediamarkt voor €555.

Zowel de LG als de Samsung die je op het oog hebt, hebben geen local dimming. Dat is echt funest voor het contrast en daarmee de beeldkwaliteit.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Hulleman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:37:
Een 48” LG OLED A1 koop je voor €800. Voor €100 meer heb je een veel betere tv dan die LG of Samsung die je op het oog hebt.

Een Hisense U8QF is ook een betere optie dan de tv’s die je op het oog hebt. De 55” variant is in de aanbieding bij de mediamarkt voor €555.

Zowel de LG als de Samsung die je op het oog hebt, hebben geen local dimming. Dat is echt funest voor het contrast en daarmee de beeldkwaliteit.
Dank. Ik ga de Hisense eens bekijken. iet moeders mooiste qua formfactor alleen, maar geluid schijnt wel goed te zijn. De 50inch U7QF is ook een optie die ik ga bekijken.

Vraag: de LG A1 heeft refresh rate van 50hz. Is dat niet wat laag of een downgrade tov de 100hz die ik nu had bij de Sony?

[ Voor 69% gewijzigd door FJP84 op 15-08-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:00

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Alleen als je de nieuwste spelcomputers of PC's aansluit is 100Hz van duidelijke meerwaarde. Omroeptelevisie is 50Hz, films zijn 24Hz, Netflix is veelal 30 of 60 Hz. Allemaal geen probleem voor een A1 en dat is precies de crux van de televisie: Alles wat spelfanaten gebruiken hebben ze eruit gehaald, wat overblijft is een hele beregoede televisie voor mensen die gewoon televisie kijken. De A1 is zeker geen downgrade t.o.v. je Sony, neuh... als je erop vooruit wilt gaan is het juist één van de beste opties die er liggen.

De techniek die in de Hisense zit is bij andere merken in die prijsklasse niet te krijgen, daar betaal je bij andere merken meer voor. Dus de Hisense is ook een erg goede koop, maar wel in proporties, wat betreft beeldkwaliteit maakt de A1 nog altijd gehakt van de Hisense. Het belangrijkste is dus het budget: Kies je de Hisense hou je geld over, kies je A1 kost het wat meer geld, maar dan koop je ook een echt goede televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
dmantione schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:08:
Alleen als je de nieuwste spelcomputers of PC's aansluit is 100Hz van duidelijke meerwaarde. Omroeptelevisie is 50Hz, films zijn 24Hz, Netflix is veelal 30 of 60 Hz. Allemaal geen probleem voor een A1 en dat is precies de crux van de televisie: Alles wat spelfanaten gebruiken hebben ze eruit gehaald, wat overblijft is een hele beregoede televisie voor mensen die gewoon televisie kijken. De A1 is zeker geen downgrade t.o.v. je Sony, neuh... als je erop vooruit wilt gaan is het juist één van de beste opties die er liggen.

De techniek die in de Hisense zit is bij andere merken in die prijsklasse niet te krijgen, daar betaal je bij andere merken meer voor. Dus de Hisense is ook een erg goede koop, maar wel in proporties, wat betreft beeldkwaliteit maakt de A1 nog altijd gehakt van de Hisense. Het belangrijkste is dus het budget: Kies je de Hisense hou je geld over, kies je A1 kost het wat meer geld, maar dan koop je ook een echt goede televisie.
Is 50Hz dus ook gewoon goed te doen bij snelle actiefilms of sportwedstrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Absoluut, geen enkel probleem om een actiefilm of sportwedstrijd op een A1 te bekijken. In het eerste geval kijk je naar een 24Hz-bronsignaal, in het tweede geval naar een 50Hz-bronsignaal, daar heb je dus geen 100Hz-televisie voor nodig.

Hertzen zijn momenteel niet zo belangrijk, in het verleden was dat anders. In het beeldbuistijdperk was het zo dat, omdat het scherm snel knipperde, het veel rustiger oogde om naar een 100Hz-beeldbuis te kijken. In het LCD-tijdperk knipperde de televisie niet meer en was dat dus verleden tijd.

Wel kregen we in het LCD-tijdperk te maken met panelen die niet met 24Hz-materiaal overweg konden. Zo'n televisie converteerde 24Hz-materiaal naar 60Hz, en omdat je de factor 2,5 geen geheel getal is, is die conversie niet zo makkelijk en lijdt ofwel de beeldkwaliteit, ofwel de vloeiendheid van het beeld onder de conversie. Een 100Hz-televisie had dat probleem niet.

Tegenwoordig kunnen eigenlijk alle televisies uitstekend met 24Hz-materiaal overweg, conversie naar 60Hz doet eigenlijk geen enkele televisie meer. Daarmee vervalt het nut van 100/120Hz voor de meeste gebruikers. Zoals gezegd, moderne spelcomputers en PC's kunnen wel signalen van 120Hz genereren en voor spelfanaten heeft 120Hz dan ook nog steeds meerwaarde (al vind ik dat er ook op spelgebied iets teveel waarde aan gehecht wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
FJP84 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:12:
[...]
Dank. Ik ga de Hisense eens bekijken. iet moeders mooiste qua formfactor alleen, maar geluid schijnt wel goed te zijn. De 50inch U7QF is ook een optie die ik ga bekijken.

Vraag: de LG A1 heeft refresh rate van 50hz. Is dat niet wat laag of een downgrade tov de 100hz die ik nu had bij de Sony?
De U7 is wel een veel mindere tv dan de U8. De LG A1 is zo’n beetje het beste wat je voor dat geld kan kopen. Het blijft tenslotte een OLED met de beeldkwaliteit die daarbij hoort.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Dank voor de duidelijke uitleg. Het wordt OLED. Budget max €999,00.

De shortlist met laagste prijs op pricewatch:
LG OLED48A1 - €779,00
LG OLED55A1 - €819,00

LG OLED48C1 - €889,00
LG OLED55C1 - €929,00

Hisense 55A90 - €999,00 - 5jr garantie
Hisense 55A86 - €888,00 - 5jr garantie

Ik vind de bij de LG de C1 denk ik net wat mooier. Ik stoor me soms bij reviews van de A1 aan dat logootje in het midden wat uitsteekt.....first world problems dit ;) ik zag wel dat HDMI earc aan de achterzijde zit wat niet handig is voor muurmontage maar dat heb ik met de Nvidia Shield waarschijnlijk niet nodig.

De Hisense A90G vind ik de gaafste met de TV in een Soundbar en geluid schijnt wel zeer goed te zijn. Alleen denk ik niet muur compatible. Niet perse een deal breaker maar aan de muur heeft wel de voorkeur. Beeldkwaliteit schijnt wel wat onder te doen voor LG, maar zal sowieso een stap voorwaarts zijn in vergelijking met de Sony. 5 jaar garantie standaard is ook wel fijn.

Toch nog maar even over slapen....

Update:
Het wordt de LG A1. Simpelweg voor de prijs/kwaliteit verhouding. 48inch zou gelijkwaardig zijn aan wat ik nu heb. Alleen voor die €30,00 heb ik het idee dat ik spijt krijg als ik niet voor 55" ga. De Sony TV hangt ongeveer 10cm boven de tvkast aan een Vogels Base 05 M. Zou de 55" inch dan ook passen of moet ik de plaat op de muur iets verhogen?

[ Voor 14% gewijzigd door FJP84 op 15-08-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Om je het wat moeilijker te maken. De LG C1 is een betere tv dan de A1. Het is wel wat in de marge, maar vooral de hogere piekhelderheid van de C1 tov de A1 maakt dat HDR er op de C1 beter uit ziet. De C1 heeft daarnaast HDMI 2.1, de A1 heeft HDMI 2.0. HDMI 2.1 is vooral interessant als je op de tv gaat gamen met een PS5 of Xbox Series X.

Qua formaat zou ik kiezen voor de grootste. Simpelweg omdat formaat heel snel went en een tv niet snel te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Hoi,

Hier nog een gewetensvraag:
Mijn Sony LED TV is kaduuk en ik ben nu aan het kiezen tussen de LG OLED55C1 of LG OLED55A1

Ik game (nog) niet en mijn kinderen voorlopig ook nog niet. TV / Media kijk ik via de Shield. Gamen zal waarschijnlijk als we dat gaan doen ook via de Shield gaan (via GeForce Now).

De C1 kan ik bestellen voor €969 de A1 voor €819.

Het idee is dat de TV met de Vogels Base 05M aan een donkere muur komt te hangen.

Ik las in een eerdere reactie dat de A1 ruim voldoende is voor de Shield. De A1 heeft echter midden onderaan een kleine uitstulping en de C1 lijkt gewoon glad. Esthetisch vind ik de C1 dus iets mooier, maar het scheelt toch €150,00....

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-06 12:43
FJP84 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:47:
Hoi,

Hier nog een gewetensvraag:
Mijn Sony LED TV is kaduuk en ik ben nu aan het kiezen tussen de LG OLED55C1 of LG OLED55A1

Ik game (nog) niet en mijn kinderen voorlopig ook nog niet. TV / Media kijk ik via de Shield. Gamen zal waarschijnlijk als we dat gaan doen ook via de Shield gaan (via GeForce Now).

De C1 kan ik bestellen voor €969 de A1 voor €819.

Het idee is dat de TV met de Vogels Base 05M aan een donkere muur komt te hangen.

Ik las in een eerdere reactie dat de A1 ruim voldoende is voor de Shield. De A1 heeft echter midden onderaan een kleine uitstulping en de C1 lijkt gewoon glad. Esthetisch vind ik de C1 dus iets mooier, maar het scheelt toch €150,00....

Wat zouden jullie adviseren?
toon volledige bericht
Ik check vaak RTings voor dit soort vergelijkingen.
Echter kan niemand voor jou adviseren wat wijsheid is. Op dit soort bedragen bij deze producten waar ik veel naar kijk ben ik vaak bereid de meerprijs te betalen.
Zo hebben we beneden voor onze gordijnen een desing rails laten maken maar hebben we op de bovenverdieping hier niet voor gekozen. Misschien een vergelijking die mank gaat maar wat ik wil zeggen is dat wij tot op de dag van vandaag blij zijn dat we voor de design rails beneden hebben gekozen. Dit is de meerprijs meer dan waard geweest omdat we daar dus elke dag tegenaan kijken.

Qua beeldkwaliteit lijken de A1 en C1 elkaar niet heel veel mis te lopen. Dus dan is de vraag of jij voor het esthetische stuk de meerprijs wil betalen.

Inmiddels is mijn LG65E6V Oled tv aan vervanging toe. Na heel lang wikken en wegen om weer voor een 65inch tv te gaan maar dan van voor een van de inmiddels bekende QD-OLED van Sony of Samsung. Echter is de keuze gevallen om voor de nieuwe televisie te kiezen voor een 77inch qua formaat.

Gelukkig is er geen haast geboden en wacht ik rustig de Black Friday of eventuele WK deals af.
Daarbij moet ik een beetje dezelfde keuze maken wat ik bereid ben om ervoor te betalen.
Gaat het de G2 worden die mijn voorkeur heeft wegens zijn "brightness" of kies ik voor de C2. Kosten technisch is de C2 een stuk interessanter. Echter ben ik wel een fanatiek console gamer en kijk ik voor mijn ontspanning graag sport en films. Aangezien mijn "oude" LG65E6V mij inmiddels al 6 jaar enorm veel plezier geeft kijk ik dus ook altijd beetje naar de kosten op basis van de duur dat je ervan geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
UninPro schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Ik check vaak RTings voor dit soort vergelijkingen.
Echter kan niemand voor jou adviseren wat wijsheid is. Op dit soort bedragen bij deze producten waar ik veel naar kijk ben ik vaak bereid de meerprijs te betalen.
Zo hebben we beneden voor onze gordijnen een desing rails laten maken maar hebben we op de bovenverdieping hier niet voor gekozen. Misschien een vergelijking die mank gaat maar wat ik wil zeggen is dat wij tot op de dag van vandaag blij zijn dat we voor de design rails beneden hebben gekozen. Dit is de meerprijs meer dan waard geweest omdat we daar dus elke dag tegenaan kijken.

Qua beeldkwaliteit lijken de A1 en C1 elkaar niet heel veel mis te lopen. Dus dan is de vraag of jij voor het esthetische stuk de meerprijs wil betalen.

Inmiddels is mijn LG65E6V Oled tv aan vervanging toe. Na heel lang wikken en wegen om weer voor een 65inch tv te gaan maar dan van voor een van de inmiddels bekende QD-OLED van Sony of Samsung. Echter is de keuze gevallen om voor de nieuwe televisie te kiezen voor een 77inch qua formaat.

Gelukkig is er geen haast geboden en wacht ik rustig de Black Friday of eventuele WK deals af.
Daarbij moet ik een beetje dezelfde keuze maken wat ik bereid ben om ervoor te betalen.
Gaat het de G2 worden die mijn voorkeur heeft wegens zijn "brightness" of kies ik voor de C2. Kosten technisch is de C2 een stuk interessanter. Echter ben ik wel een fanatiek console gamer en kijk ik voor mijn ontspanning graag sport en films. Aangezien mijn "oude" LG65E6V mij inmiddels al 6 jaar enorm veel plezier geeft kijk ik dus ook altijd beetje naar de kosten op basis van de duur dat je ervan geniet.
toon volledige bericht
Dank. Esthetiek gaf wel de doorslag. Dus het wordt de C1. De site waar ik wilde bestellen had hem voor 969EUR maar dat blijkt een Europees model te zijn en niet de Benelux. Ik lees verschillende berichten over issues met fabrieksgarantie. Kan ik hier een buil aan vallen en is het beter om voor 30EUR meer (nog steeds onder de budget grens van 1000EUR een echte Benelux versie aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:43

FeaR

In GoT we trust

Posts afgesplitst van [LG OLED] Ervaringen & Discussie, dat is niet de plek voor aankoopadvies.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:57
FJP84 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

Dank. Esthetiek gaf wel de doorslag. Dus het wordt de C1. De site waar ik wilde bestellen had hem voor 969EUR maar dat blijkt een Europees model te zijn en niet de Benelux. Ik lees verschillende berichten over issues met fabrieksgarantie. Kan ik hier een buil aan vallen en is het beter om voor 30EUR meer (nog steeds onder de budget grens van 1000EUR een echte Benelux versie aan te schaffen?
Ik zou voor het Benelux model gaan. Al is het maar om gezeur zoals in dit topic (OLED televisie stuk na 3 dagen) te voorkomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In de basis zetten beide televisies hetzelfde plaatje op het scherm, als je ze naast elkaar zet zul je vrij weinig verschillen kunnen ontdekken. De C1 is de betere televisie, want de maximale helderheid ligt hoger, hij heeft een betere processor, kan 120Hz en heeft alles wat de spelfanaat begeert. Het esthetische aspect is inderdaad ook een factor, welke vind je mooier. De vraag is of je dat €150 waard is, dat zul je uiteindelijk zelf moeten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
dmantione schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:10:
In de basis zetten beide televisies hetzelfde plaatje op het scherm, als je ze naast elkaar zet zul je vrij weinig verschillen kunnen ontdekken. De C1 is de betere televisie, want de maximale helderheid ligt hoger, hij heeft een betere processor, kan 120Hz en heeft alles wat de spelfanaat begeert. Het esthetische aspect is inderdaad ook een factor, welke vind je mooier. De vraag is of je dat €150 waard is, dat zul je uiteindelijk zelf moeten bepalen.
Ik heb besloten dat het de 150EUR waard gaat zijn. Ook besloten om het bij een van de grotere en bekendere webshops te bestellen voor een iets hoger bedrag, maar dan wel zekerheid te hebben van het Benelux model

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
En na de afsplitsing heb ik het tweede ontstane topic samengevoegd met het topic dat @FJP84 gisteren gestart is om het een beetje centraal te houden.

En dan laat ik de posts in het Nvidia Shield topic nog buiten beschouwing. Die hoorden daar eigenlijk ook niet thuis. Houdt je zoektocht centraal en niet versnipperd in diverse topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 11:03
FJP84 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

Goede keus zie ook:
https://www.rtings.com/tv...74?usage=1&threshold=0.10

Persoonlijk zou ik altijd voor een Benelux model gaan. Hieronder vind je een link naar het oled aanbiedingen topic voor de gegarandeerde beste prijs.
OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

[ Voor 6% gewijzigd door Scidd0w op 16-08-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:32
Als je je budget hebt verhoogd naar de 1000€, dan komt de Philips 55" OLED706 ook als optie om de hoek kijken: pricewatch: Philips 55OLED706 Zwart

In feite hetzelfde paneel als de C1, maar met Philips styling en Android TV i.p.v. LG's OS. Andere verschillen zijn natuurlijk Ambilight en de betere ondersteuning van HDR formaten.

Het nadeel is volgens mij dat je met 120Hz/FPS geen Dolby Vision gaming kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Cid Highwind schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:15:
Als je je budget hebt verhoogd naar de 1000€, dan komt de Philips 55" OLED706 ook als optie om de hoek kijken: pricewatch: Philips 55OLED706 Zwart

In feite hetzelfde paneel als de C1, maar met Philips styling en Android TV i.p.v. LG's OS. Andere verschillen zijn natuurlijk Ambilight en de betere ondersteuning van HDR formaten.

Het nadeel is volgens mij dat je met 120Hz/FPS geen Dolby Vision gaming kan doen.
Budget is opgehoogd en vandaag de C1 besteld. Als alles volgens plan verloopt morgen binnen.
Pagina: 1