MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
Jaren duren? Die VVE is in het leven geroepen voor ALLE bewoners waaronder jij. Ik zou me daar niet bij neerleggen. Het is de verantwoordelijkheid van de VVE dit in een spoedvergadering te bespreken. Als je idee daar neerlegt denk ik met de huidige energieprijzen dat alle bewoners er 1 willen en dan is het daaaaaag VVE. Kan je ook nog gezamenlijk inkopen met korting.

De VVE is verantwoordelijk voor het onderhoud in de hudige staat van 't gebouw. Alleen maar roepen "ik wil, ik wil ik wil" gebeurd er vaak weinig. Ik lees nergens dat de TS zich ingezet heeft of een steentje bijdraagt in de VVE. Hij kijkt naar de VVE en die bestaat vaak uit v(te weinig) vrijwilligers.
Hoewel 't erg warm is, is er geen enkele spoed. Spoed is lekkend dak, verzakkende fundering, kapotte lift.
VVE = Vereniging Van Ellende in veel gevallen blijkt maar weer.

Zeg 't dan wel goed. Vereniging van ellendelingen. Het zit niet in de organisatievorm, maar in de uitvoer. Vaak allemaal roeptoeters die geen poot uitsteken.
Wil je bij de VVE veranderingen inbrengen, dan moet je op z'n minst een globale opzet hebben van een plan. Motivatie, kosten, opbrengst, voor- en nadelen etc.
Oftewel ga het gesprek met bestuur waar de schoen wringt. Zet een technische commissie op en help met uitwerken van een voorstel. Dan kan er volgend jaar met een goed voorstel op de ALV of op een extra ALV redelijk snel over beslist worden.
Maar alleen maar koel op verwarmingscapiciteit er tegenaan gooien is ook niet voordelig. Want ook de elektraprijs stijgt net zo hard mee. De enige goed weg is, isoleren, (eventueel) opwekken en daarna bijkoelen en/of verwarmen. Een slecht geïsoleerd huis of in dit geval appartement is ook met warmtepompen een bodemloze put kwa geld en energie.
IR panelen en oliekachel hebben een COP van 1. Dus weinig effieciënt vergeleken met een warmtepomp. Stoken met elektra met een COP van 1 is nog altijd duurder dan met gas stoken. Alleen met een IR paneel kan je doelgerichter verwarmen waarmee je alsnog kàn besparen.
[
Voor 6% gewijzigd door
PROnline op 15-08-2022 17:57
]