Desktop PC voor development werk en 2x 4K 60Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 16:35
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil vooral een paar OSsen draaien, maar zal voornamelijk development doen in Linux (Ubuntu), VSCode, Docker, NodeJS en builds.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee, ik heb reeds 2 4K schermen, die vind ik prettig. Ik weet dat deze aansturen op 60Hz niet zomaar altijd makkelijk is op Linux.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik weet momenteel niet meer of ik oud spul koop of iets wat jaren mee kan. De combinaties processor / moederborden ken ik niet meer goed, dus daarin een tip is fijn. Ik vind losse componenten prima. Wat ik nog kan gebruiken is meegenomen, dit zijn de onderdelen die er momenteel in zitten.

Ik zoek vooral een boost in performance, en meerdere cores. AMD lichte voorkeur maar gezien linux weet ik niet of dat het beste is.

Intel Core i5-9600K
Cooler Master N300
Cooler Master Hyper 212 EVO - 120 mm
Corsair Vengeance LPX 16 GB - 2x Gb
Corsair VS650 - 650W
Samsung 970 EVO - 250GB
Prime Z370-P II

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik mis een videokaart in je huidige systeem. Of gebruik je momenteel de igpu? Dat zou wel zonde zijn want die heeft problemen met 2x UHD schermen vloeiend af te spelen.

Oo basis van je huidige systeem zou ik zeggen of blijven gebruiken of alles verkopen en compleet opnieuw beginnen met meer budget.

Upgraden op LGA1151 is zonde van het geld. De voeding is van matige kwaliteit en de SSD heeft vrij weinig opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ah, het is een gt 1030, voor diezelfde reden.

Dan wordt het een compleet nieuw systeem, ook geen punt.

PS opslag is voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Wat zijn je problemen met je huidige systeem, waar loop je vast of ervaar je te weinig performance?

Er is onlangs een topic geweest wat aansluit bij jouw wensen als je iets nieuws wilt: Linux alleskunner, zet daar je GT1030 in als je een upgrade wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Mijn huidige *lijkt* stuk. Artifacts, lijkt koelissue. Ik heb budget voor iets nieuws.

Ik ga je link bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
RielN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:56:
Mijn huidige *lijkt* stuk. Artifacts, lijkt koelissue. Ik heb budget voor iets nieuws.

Ik ga je link bekijken!
Heb je hem al eens schoon gemaakt, de kast open en het stof er uitgeblazen met een bus perslucht? (bv Gembird Spuitbus met perslucht 400ml, iedere PC shop heeft zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ja, dat is gechecked en temps lijken ook normaal. Beetje offtopic hier, ander topic RielN in "Glitches rondom cursor en systeem hangt - Geen"

Over de pc in de link. Er wordt gekozen voor de AMD zie ik wel dat een i5 12600k meer performance biedt. Is er iets wat de AMD in het voordeel brengt voor dev taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
RielN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:18:
Ja, dat is gechecked en temps lijken ook normaal. Beetje offtopic hier, ander topic RielN in "Glitches rondom cursor en systeem hangt - Geen"

Over de pc in de link. Er wordt gekozen voor de AMD zie ik wel dat een i5 12600k meer performance biedt. Is er iets wat de AMD in het voordeel brengt voor dev taken?
De Intel is sneller (zie bv hier), maar ook wat duurder met een bijpassend moederbord
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 305,90€ 305,90
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 193,03€ 193,03
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 558,82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik heb deze variatie gekozen.
In principe kan ik hier zonder videokaart mee werken. Eventueel gebruik ik de 1030 die ik heb.

Als ik me niet vergis, kan ik de kast, koeling, en HD (ik heb echt niet meer nodig dan die 250gb) gebruiken uit mijn eerdere systeem met onderstaande spullen?

Ik weet dat de DDR5 nog niet echt voordeel bieden, maar hoe zit dat over 3 jaar? Vandaar deze keuze, heel veel bespaar ik ook niet met DDR4, integendeel, het lijkt bijna niet leverbaar.

Wifi en bluetooth mis ik nu wel op het bord, dus dat vind ik waardevol.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 422,90€ 422,90
1MoederbordenMSI PRO Z690-A WIFI€ 238,18€ 238,18
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 900,87
Pagina: 1