Linux alleskunner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hathunter
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 18:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
"Alles" :P

Ik draai sinds een paar jaar primair Ubuntu voor werk (web dev, video processing/streaming en ML, dus NVidia is een eis voor CUDA/nvcodec) en hobby (game development met Unity) toen bleek dat de games die ik het meeste speelde native of via Proton heel goed te draaien waren. Ik heb nog wel Windows als dual boot voor VR games (op een Valve Index) omdat ik onder Linux ernstig storende frame drops heb. "Gewone" games draaien zoals gezegd opvallend goed onder Linux. Over het algemeen kan mijn huidige beestje eigenlijk nog best mee, maar ik merk dat vooral mijn CPU (i5-4670K) het zwaar begint te krijgen, zowel in games als met compilatietijden en video mixing/streaming (in een custom applicatie). Na een paar upgrades in dezelfde case wil ik nu graag een stil systeem.

Daarnaast wordt disk space krap op mijn 250GB SSD en ik zou liever naar M2 gaan dan nog een SATA SSD bijkopen. Docker images en VMs nemen veel ruimte in, m'n Steam library staat noodgedwongen op een 4TB HDD samen met alle documenten/foto's.

Ik heb twee Dell U2717D 1440p 60 Hz monitoren die ik de komende jaren niet van plan ben te vervangen, dus gamen is op 1440p@60Hz of in VR. Ik speel zelden of geen AAA games (laatste shooter was Control, Cyberpunk 2077 staat nog steeds op de planning), meer sim/building games zoals Factorio of coop zoals Deep Rock Galactic. Ik vind het niet erg om de settings niet op "ultra" te kunnen zetten, ik speel meer voor de gameplay en storyline dan de visuals... maar ik wil VR games zoals Alyx wel soepel en met behoorlijke kwaliteit kunnen draaien; liefst onder Linux zodat ik niet hoef te dual booten, maar Windows is een optie.

Ik wil voldoende geheugen om twee browsers, een IDE, een VM en een Docker container te kunnen draaien en daarnaast een spelletje op te starten. Ik denk dat 32GB RAM hiervoor eigenlijk wel voldoet, de 64GB in de build is een "indulgence" om nooit te hoeven swappen :)

Daarnaast wil ik graag een zo stil mogelijk systeem omdat de kast op m'n bureau staat en ook tijdens werk soms behoorlijk under load is, zowel CPU als GPU. Een beetje geluid onder load is niet erg, maar bij idle en licht gebruik stilte lijkt me heerlijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de 1000 euro uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil mijn 1080ti nog meenemen en volgend jaar kijken wat er aan aantrekkelijke upgrades mogelijk is voor zeg 500-600 euro. Mijn huidige pc wil ik doorschuiven naar de kinderen om Minecraft op te spelen met een goedkope tweedehands videokaart, maar daaruit neem ik een 4TB HDD en aparte SSD voor Windows over. Muis, toetsenbord en beeldschermen gaan ook mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor SSD's heb ik goede ervaringen met Intel en Samsung.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor de (toekomstige) videokaart zit ik vanwege werk gebonden aan NVidia. Zoals gezegd wil ik graag een stil systeem, en omdat het 24/7 aan staat en ik er dagelijks op werk en game is betrouwbaarheid belangrijk, vooral de opslag (maar als er echt iets stuk gaat heb ik ook nog een capabele laptop, dus het is ook weer geen "five nines" situatie).

Ga je overklokken?
Dat heb ik eerder gedaan en als dat een zinvolle performance boost is, dan wil ik dat best weer proberen, maar stabiliteit is het belangrijkst.

Wat verwacht je van ons?
Advies: zijn mijn keuzes zinvol? Over- of ondergedimensioneerd?

Vooral de voeding en de CPU/moederbord combi vind ik erg lastig. Ben ik beter af met bijv. een i5-12400? Ik heb veel USB devices dus dit moederbord sprak me aan vanwege de grote hoeveelheid USB poorten. Wi-Fi/BlueTooth heb ik niet nodig. Is een 650 watt voeding genoeg of veel te veel?

Zijn de gekozen onderdelen inderdaad stil? Is het de paar tientjes extra waard om bijv een Scythe Mugen te nemen? Er zitten drie case fans in de behuizing, heb ik nog extra case fans nodig?

Zijn er componenten/features (eigenlijk alleen van het moederbord) waarvan bekend is dat ze niet werken onder Linux?

Zijn er plekken waar ik met 100 euro meer merkbaar winst kan boeken qua performance of future proofing? Of de keerzijde, kan ik ergens 100 euro besparen zonder merkbaar iets te verliezen?

Huidige lijst

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 144,90€ 144,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 172,90€ 172,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 256,-€ 256,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 133,10€ 133,10
Totaal€ 1.154,80

(Originele lijst)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 213,48€ 213,48
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 144,90€ 144,90
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 163,41€ 163,41
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,55€ 34,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 256,-€ 256,-
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 143,51€ 143,51
Totaal€ 1.020,75

[ Voor 38% gewijzigd door hathunter op 14-08-2022 15:05 . Reden: originele vs bijgewerkte lijst ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Hieronder nog wat aanpassingen voor meer stilte:
Kast naar de stille pricewatch: be quiet! Silent Base 802 Zwart
Moederbord naar pricewatch: ASUS TUF Gaming B550M-E WIFI, want dan heb je ook bluetooth (altijd handig) en USB-C voor op de kast.
Koeler naar stille pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition.
Misschien de voeding naar de stillere en zuinigere pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hathunter
Die Silent Base is wel aardig aan de maat :) De R6 is wat strakker en compacter, dus daar denk ik nog even over na. Je advies voor de koeler en voeding neem ik zeker over!

Ik kan niet vinden of het voorgestelde moederbord heatsinks voor de M2 slots heeft. Is het zinvol om de SSD-variant met heatsink te kopen? "Baat het niet dan schaadt het niet" of onzin voor normaal gebruik? Ik zie nu dat ie één gekoeld slot heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door hathunter op 13-08-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het heeft overigens geen zin om een SATA SSD te nemen als je nog een tweede M.2 SSD kan plaatsen. Is nog sneller ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Mijn ervaring met Linux is dat alles behalve hele nieuwe hardware werkt met Ubuntu, soms moet je even zoeken in het forum als iets niet werkt, maar ik ben daar altijd uitgekomen. En bij een volgende kernel release werkt die nieuwe hardware vrijwel altijd ook. Wees geen purist en installeeer de proprietary NVidia drivers.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 13-08-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hathunter
synoniem schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:48:
Het heeft overigens geen zin om een SATA SSD te nemen als je nog een tweede M.2 SSD kan plaatsen. Is nog sneller ook.
Snap ik! Ik neem alleen één SSD uit mijn oude systeem over (voor hopelijk-zeldzame dual boot naar Windows) en dan kan ik in de toekomst nog een M2 bijprikken als de 1TB vol raakt.
martyw schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:59:
Mijn ervaring met Linux is dat alles behalve hele nieuwe hardware werkt met Ubuntu, soms moet je even zoeken in het forum als iets niet werkt, maar ik ben daar altijd uitgekomen. En bij een volgende kernel release werkt die nieuwe hardware vrijwel altijd ook. Wees geen purist bent en installeeer de proprietary NVidia drivers.
Check :) Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Alleen sleep/suspend heb ik nog nooit betrouwbaar werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hathunter
> Moederbord naar pricewatch: ASUS TUF Gaming B550M-E WIFI, want dan heb je ook bluetooth (altijd handig) en USB-C voor op de kast.

Ik heb ze even zitten vergelijken, maar ik heb nog geen Bluetooth of USB-C nodig gehad, eventueel is een Bluetooth USB-stickje niet duur. Wat is de use case voor een USB-C poort? Ik heb wat A-naar-C kabels om een device met USB-C aan te sluiten (om bijv. foto's van een mobiel te kopiëren of iets op te laden), maar voor welke gevallen is op een desktop een USB-C poort handig?

De ROG Strix B550-F Gaming die nu in m'n lijstje staat heeft wat meer USB-poorten, en betere audio? Ik heb een surround-setje, hoewel ik vrijwel alleen nog m'n headset gebruik, dus een rear audio output aan kunnen sluiten is een pre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
hathunter schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:42:
> Moederbord naar pricewatch: ASUS TUF Gaming B550M-E WIFI, want dan heb je ook bluetooth (altijd handig) en USB-C voor op de kast.

Ik heb ze even zitten vergelijken, maar ik heb nog geen Bluetooth of USB-C nodig gehad, eventueel is een Bluetooth USB-stickje niet duur. Wat is de use case voor een USB-C poort? Ik heb wat A-naar-C kabels om een device met USB-C aan te sluiten (om bijv. foto's van een mobiel te kopiëren of iets op te laden), maar voor welke gevallen is op een desktop een USB-C poort handig?

De ROG Strix B550-F Gaming die nu in m'n lijstje staat heeft wat meer USB-poorten, en betere audio? Ik heb een surround-setje, hoewel ik vrijwel alleen nog m'n headset gebruik, dus een rear audio output aan kunnen sluiten is een pre.
Als je een monitor hebt met een USB dock en af en toe switcht tussen laptop en desktop is USB-C handig (mits het een video capabele USB-C is en je de onboard video gebruikt) maar in jouw geval met een videokaart is dat geen overweging. De enige andere use case die ik ken is het opladen van een telefoon via die poort....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:59
Als ik naar jou wensen kijk, dan zou ik eerder een 8-core cpu kiezen, dan meteen 64Gb.
Fractal is momenteel matig leverbaar en de R6 is een oud model.
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 144,90€ 144,90
1Behuizingenbe quiet! Dark Base 700 Zwart€ 173,97€ 173,97
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZ€ 124,-€ 124,-
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesKingston KC3000 1TB€ 112,57€ 112,57
Totaal€ 978,35
Luxe Be Quiet behuizing met zwaardere Shadow Rock 3 cpu-koeler, vanwege de 5700X 8-core.
MSI moederbord met goede audiochip en interne USB type-c header.
Goedkopere Kingston SSD, maar net zo snel als de 980 Pro.
Vanwege onzekerheden bij de nieuwe videokaarten een iets zwaardere 750W gekozen.
Het G.Skill Trident Z memory staat op de QVL bij G.Skill voor dit moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Zenix

BOE!

Ik zou voor deze gaan pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact Zwart

- Nieuwste model
- Goedkoper
- Kleiner
- Alles past erin

Een R6/7 full size zou ik alleen maar nemen als je waterkoeling hebt of veel schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hathunter
Woezik schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:56:
Als ik naar jou wensen kijk, dan zou ik eerder een 8-core cpu kiezen, dan meteen 64Gb.
Hmm, daar geef je me wat om over na te denken... :)
Zenix schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:21:
Ik zou voor deze gaan pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact Zwart

- Nieuwste model
- Goedkoper
- Kleiner
- Alles past erin

Een R6/7 full size zou ik alleen maar nemen als je waterkoeling hebt of veel schijven.
Oh, die is heel nice, thanks! Ik denk dat die zo op het lijstje gaat :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
hathunter schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 02:08:
[...]
Oh, die is heel nice, thanks! Ik denk dat die zo op het lijstje gaat :)
Is een populaire kast, maar de reden waarom ik deze niet genoemd heb is dat de videokaart 4 °C en CPU 1,5 °C warmer wordt dan in de normale Define 7. Bij dichte kasten kasten is de grootte van belang om ze koel en dus stil te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:36
Ik wou het zeggen als een R6 gebruiker, met 2x1tb nvme 2x2tb sata ssd. Ruimte was voor extra lucht in de kast te hebben zodat ik case deur dicht kan houden voor het geluid. En doe het open voor een zware cuda sessie (3080ti is hier vooral hitte bron).

Corsair commander voor ventilators aan te sturen met temp sensoren richting je gpu…
Cpu is vaak niet hetgeen dat als eerste te warm wordt (Iig hier niet)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hathunter
Haha, dan misschien toch een grote R7. Keuzes, keuzes... Goed argument over luchtvolume, ik heb er plek voor, wel weer een paar tientjes meer, en lekker sjouwen naar LAN parties (13,5 kg! >:) ), maar hij klinkt wel fijner om in te werken en een goede case doe ik toch waarschijnlijk weer 10 jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-05 18:26
pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

Ik zou voor deze SSD gaan. Die is beter en goedkoper dan de Samsung.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Zit even naar de voeding te kijken: 660 Watt voeding is voor de huidige hardware geen probleem natuurlijk, maar als TS zijn videokaart gaat upgraden, geeft dat geen bottleneck?

beetje eigenbelang: ik heb een BeQuiet 630 Watt voeding en denk dat ik volgend jaar mijn videokaart (Radeon RX580) eens ga vervangen... ;) Rest van mijn configuratie wijkt niet heel gek ver af van wat TS voorstelt.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Zenix

BOE!

hathunter schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:25:
Haha, dan misschien toch een grote R7. Keuzes, keuzes... Goed argument over luchtvolume, ik heb er plek voor, wel weer een paar tientjes meer, en lekker sjouwen naar LAN parties (13,5 kg! >:) ), maar hij klinkt wel fijner om in te werken en een goede case doe ik toch waarschijnlijk weer 10 jaar mee.
Die kast kan de hardware prima koel houden. Heb hem ook met een 5800X en een 1070 en dat gaat goed. Mijn primaire reden om voor die kast te kiezen, strak en stilte. Ik kom vanaf een R4.

Wat je ook nog eventueel zou kunnen overwegen is de Meshify 2 Compact, die is qua koeling beter dan beiden, maar niet duurder dan de Define. Op papier is dat een betere kast.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 14-08-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Pietervs schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:18:
Zit even naar de voeding te kijken: 660 Watt voeding is voor de huidige hardware geen probleem natuurlijk, maar als TS zijn videokaart gaat upgraden, geeft dat geen bottleneck?

beetje eigenbelang: ik heb een BeQuiet 630 Watt voeding en denk dat ik volgend jaar mijn videokaart (Radeon RX580) eens ga vervangen... ;) Rest van mijn configuratie wijkt niet heel gek ver af van wat TS voorstelt.
Het gaat hierbij niet alleen om het vermogen, maar om de kwaliteit. De Bequiet! Pure Power L8 630W is een bijzonder matige voeding met double forward topologie, group regulatie en een sleeve bearing fan. Alles behalve “quiet” en niet geschikt met hedendaagse computersystemen en grafische kaarten. Meteen vervangen als je een Ryzen 5000 of Intel 12gen systeem hebt, want zonde voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Djarune schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Het gaat hierbij niet alleen om het vermogen, maar om de kwaliteit. De Bequiet! Pure Power L8 630W is een bijzonder matige voeding met double forward topologie, group regulatie en een sleeve bearing fan. Alles behalve “quiet” en niet geschikt met hedendaagse computersystemen en grafische kaarten. Meteen vervangen als je een Ryzen 5000 of Intel 12gen systeem hebt, want zonde voor de levensduur.
"Quiet" is die zeker wel: ik hoor de voeding niet, ondanks dat de kast naast mijn bureau staat (overigens wel een Fractal Design R7, dus de voeding zit onderin, wat misschien wel uitmaakt).
Maar de overige zaken vind ik dan wel weer een dingetje. Ik lees dit topic even mee, als ik mijn videokaart ga vervangen weet ik (hopelijk) welke voeding op mijn lijstje moet zetten :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Pietervs schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

"Quiet" is die zeker wel: ik hoor de voeding niet, ondanks dat de kast naast mijn bureau staat (overigens wel een Fractal Design R7, dus de voeding zit onderin, wat misschien wel uitmaakt).
Maar de overige zaken vind ik dan wel weer een dingetje. Ik lees dit topic even mee, als ik mijn videokaart ga vervangen weet ik (hopelijk) welke voeding op mijn lijstje moet zetten :)
Kijk voor een voedingsadvies naar Voeding advies en informatie topic - Deel 34. Staan heel veel tips in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hathunter
Pulled the trigger! Besloten te investeren in de grotere kast, de Ryzen 7 en tóch de 64 GB erin te houden <+:)

Dank voor alle adviezen!
Pagina: 1