CMT schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:45:
Het is weer op voorraad ^^.
De B770/780 lijkt mij wel iets! Maar even afwachten nog hoe de prestaties gaan schalen.
Het lijkt er wel op dat het ergens tussen een RX6800 en RX6800XT in gaat zitten. Waarschijnlijk kleeft daar wel een prijskaartje aan vast van ca. €350-€450. Dus hmmm...
Ik ben er verder nog niet van overtuigd dat de driver overhead structureel is verbeterd. De benchmarks die HWU heeft laten zien, zijn van maar 10 spellen. Het geeft mij eerder de indruk dat het weer om een ronde van handmatige optimalisaties gaat, waar toevallig een paar andere spellen ook van profiteren.
De titel van ze doet om deze reden wel erg clickbait aan. Voor zo'n uitspraak moeten ze toch wel een pakket aan +30 spellen gebruiken.
In de reacties wordt daar terecht ook kritiek op geuit, waar HWU vervolgens op antwoordt met de technische definitie van 'fixes'.
[
YouTube: Huge Arc B580 News! Intel Fixes CPU Overhead Problem]
Ik ben nu echt nog meer benieuwd wat de B770 gaat doen qua prestaties en prijs.
Voor mijn gevoel is de B580 met gamevoucher op dit moment echt een cadeautje en een zegening.
"Fixes" mocht in de titel wel wat meer genuanceerd... "Improved" was beter geweest.
Dat zie je ook aan hun test resultaten.
Ik heb de kaart inmiddels al even binnen en kunnen testen met een aantal games.
In 3 spellen ervaar ik geen bottleneck/niet meer bottleneck dan met de 3060 met een AMD 3700X en een X570 moederbord.
Op 1440p met Battlefield 4, Battlefield 6 Redsec en Gray Zone Warfare; alle 3 de games getest in multiplayer (cpu heavy).
De B580 haalt i.c.m. de AM4 cpu in alle 3 de games hogere (minimum) FPS dan de overgeklokte 3060.
Ik ben zeer tevreden: na verkoop van de game vanuit de voucher heb ik netto €220 inclusief verzending betaald.
Prijs-prestatie verhouding kan volgens mij niet veel beter!
De 3 games die ik op het systeem speel doen het allemaal beter.
En ik heb voor weinig/geen kosten een gloednieuwe kaart met garantie die ook nog iets sneller is.
En waar, waarschijnlijk, nog verbeteringen voor blijven kopen qua drivers en prestaties.
Stroomverbruik ingame is vergelijkbaar.
Ik kan de kaart op 90% power consumption instellen en dan presteert deze al vrijwel gelijk als stock met zo'n 20 watt minder TBP verbruik.
En natuurlijk is deze kaart ook nog verder te overklokken (max power, +250 core 20 VRAM), ik heb er nog ruim 3200 3DMark Steel Nomad puntjes / 32 fps uit weten te halen (DX12).
Ruim 50% meer dan met een RTX 3060 en ongeveer op RTX5060 / RX6800 niveau.
Timespy graphics score: 14.639, wat minder dan een RX6800 met:
90% power, +100 core, 19.5 VRAM
[
Voor 30% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 14-11-2025 15:54
]