Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Het wordt ondergesneeuwd door Lunar Lake, maar Battlemage is er ook, met wat details.

Ik heb al vaak gezegd dat Arc behoorlijk degelijk in elkaar steekt voor een eerste poging. Qua software werken ze nog steeds hard door, dus dat komt wel goed.

https://www.youtube.com/watch?v=MGD41i5QCy

En als ik dit dan zie, kan ik enkel hopen dat de prijzen in orde zijn, want dit ding gaat de andere twee best wel pijn doen. Ze mogen qua CPU's vergeten zijn hoe het moet (we zullen wel zien hoe LL het doet, maar de afgelopen 7 jaar zijn niet hoopgevend :p), maar aan de GPU kant zijn ze niet bang flink te veranderen. Ik moet er weer even terug in duiken omdat Arc toch wel wat apart is, maar zo op het eerste oog zal BM een stuk efficiënter worden - en consistenter in verschillende workloads. RT performance zal ook weer een stukje omhoog kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit topic is zo ondergesneeuwd dat ik vergeten was dat het er was. O-)
DaniëlWW2 in "Intel Nieuwsdiscussietopic - Deel 2"

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Werelds

Die video is verwijderd.

Volgens Intel is de stap naar SIMD16 zowel qua efficiëntie als compatibiliteit een flinke stap vooruit. Nu hoeven ze in de driver minder recht te breien. En ze hebben nu native render slice ondersteuning, wat in UE5 veel wordt gebruikt. Dus wellicht gaan ze erg goed presteren in de nieuwste spellen.

En er zijn veel optimalisaties gedaan om geen onnodige berekeningen te hoeven doen.

Uiteindelijk komen ze wel van ver, dus ik wacht de echte reviews af om te zien of het echt wat is. En sowieso is de vraag wanneer de desktop-kaarten gaan komen. Ze zullen al snel met de volgende generatie van Nvidia/AMD gaan concurreren, dus dan is de horde nog groter dan 'slechts' aanhaken bij de huidige generatie.

GN heeft veel updates over Battlemage in hun video:

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Hmm vreemd, dat was de video die ik gelinkt had :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Zal wel een reupload zijn geweest, omdat er een fout in zat.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:05
Trump president, misschien annulering "Chips Act" investering in Intel, en:
MLID lijkt gelijk te krijgen met het annuleren van Intel Arc:
https://www.techspot.com/...grated-memory-design.html

Het moet niet gekker worden...

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De enige reden dat Arc nog niet dood is gemaakt, is dat ze het nodig hebben om in de AI markt mee te kunnen doen. Anders was dit gewoon de weg van de i740 gegaan.

Of de CHIPS act dood is moet nog worden gezien. De VS kunnen het zich eigenlijk niet veroorloven om de afhankelijkheid van Taiwan aan te blijven houden. Iemand heeft ooit wat geroepen, maar naderhand zijn de republikeinen weer grotendeels teruggekrabbeld. We gaan het zien. Met Musk als minister kan het ook best anders gaan uitpakken :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 21:16
sunsmountain schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:44:
Trump president, misschien annulering "Chips Act" investering in Intel, en:
MLID lijkt gelijk te krijgen met het annuleren van Intel Arc:
https://www.techspot.com/...grated-memory-design.html

Het moet niet gekker worden...
Lijkt me niet, die wil juist de productie in de US houden en de banen voor eigen volk erbij. Juist bij dit soort dingen lijken bij Trump wel veilig te blijven. Als Intel echt de handdoek in de ring gooit dan is het hele stuk investering in deze markt volledig kapitaal vernietiging geweest. Ik had ook nooit verwacht dat de eerste of twee poging echt al goed zou kunnen zijn. Dit soort dingen kosten gewoon meer tijd en r&d. Best zonde, maar toont wel aan dat als zelf Intel het niet lukt om daar een vuist te maken, dat partijen als Nvidia en Amd toch echt wel in een bijzondere situatie zitten waar moeilijk tussen te komen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:05
sjekneck schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:03:
[...]

Lijkt me niet, die wil juist de productie in de US houden en de banen voor eigen volk erbij. Juist bij dit soort dingen lijken bij Trump wel veilig te blijven. Als Intel echt de handdoek in de ring gooit dan is het hele stuk investering in deze markt volledig kapitaal vernietiging geweest. Ik had ook nooit verwacht dat de eerste of twee poging echt al goed zou kunnen zijn. Dit soort dingen kosten gewoon meer tijd en r&d. Best zonde, maar toont wel aan dat als zelf Intel het niet lukt om daar een vuist te maken, dat partijen als Nvidia en Amd toch echt wel in een bijzondere situatie zitten waar moeilijk tussen te komen is.
Ik hoop het. Uitspraken van Trump moeten in de praktijk altijd nog maar blijken. Pat Gelsinger weet ook dat GPU's de toekomst hebben, niet CPU's. Het komt er op dit moment alleen een beetje ongelukkig uit... (we see reduced demand for [Intel - edit] GPU's...)

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Ik heb eens wat beter gekeken naar de specs van Intel's nieuwe Battlemage mattrijs (die):

KenmerkNVIDIA AD107AMD Navi 33Intel BMG-G21
Releasedatum3 januari 20234 januari 202312 december 2024
ArchitectuurAda LovelaceRDNA 3.0Xe2
Procesgrootte5 nm6 nm5 nm
Aantal transistors18.900 miljoen13.300 miljoen19.600 miljoen
Matrijsgrootte159 mm²204 mm²272 mm²
Transistordichtheid118,9M / mm²65,2M / mm²72,1M / mm²
Shading Units307220482560
Texture Mapping Units (TMUs)96128160
Render Output Units (ROPs)486480
Tensor Cores96 (4e generatie)-160
Raytracing Cores24 (3e generatie)3220
L1 Cache128 KB per SM256 KB per Array256 KB per EU
L2 Cache32 MB2 MB18,4 MB
Graphics APIsDirectX 12 Ultimate, OpenCL 3.0, Vulkan 1.3DirectX 12 Ultimate, OpenCL 2.2, Vulkan 1.3DirectX 12 Ultimate, OpenCL 3.0, Vulkan 1.4
Shader Model6.86.86.6
WDDM3.23.23.1
Maximale TDP115 W190 W190 W

Bron: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/

Wat direct opvalt is de enorme matrijs van Battlemage. De transistordichtheid komt vervolgens: die is amper 60% van Nvidia's AD107-matrijs, die ook nog eens bijna 2 jaar ouder is. Dit resulteert in een 71% grotere matrijs van Intel vergeleken met Nvidia, wat gemakkelijk twee keer zoveel kan kosten (kostprijs-schaling is niet lineair in halfgeleiders).

Ook is de transistordichtheid vergelijkbaar met het 7nm-klasse proces die AMD gebruikt, die veel goedkoper is.

Het TDP is ook groter voor Intel en AMD, waarbij AMD tenminste nog het excuus heeft van een ouder proces.

Dus ja, het toont hoe technisch superieur Nvidia momenteel is.

Het laat ook zien hoe hard we zijn afgezet met de 4060 voor meer dan €300. Het is eigenlijk een kaart van de 50-klasse die ruim onder de €200 verkocht had kunnen worden.

Het is fijn dat er een derde speler is die concurrentie bied, maar het geeft wel aan dat ze qua kostenefficiëntie echt nog niet tegen Nvidia op kunnen (wat ook niet gek is na twee generaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
Balance schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:00:
Ik heb eens wat beter gekeken naar de specs van Intel's nieuwe Battlemage mattrijs (die):

KenmerkNVIDIA AD107AMD Navi 33Intel BMG-G21
Releasedatum3 januari 20234 januari 202312 december 2024
ArchitectuurAda LovelaceRDNA 3.0Xe2
Procesgrootte5 nm6 nm5 nm
Aantal transistors18.900 miljoen13.300 miljoen19.600 miljoen
Matrijsgrootte159 mm²204 mm²272 mm²
Transistordichtheid118,9M / mm²65,2M / mm²72,1M / mm²
Shading Units307220482560
Texture Mapping Units (TMUs)96128160
Render Output Units (ROPs)486480
Tensor Cores96 (4e generatie)-160
Raytracing Cores24 (3e generatie)3220
L1 Cache128 KB per SM256 KB per Array256 KB per EU
L2 Cache32 MB2 MB18,4 MB
Graphics APIsDirectX 12 Ultimate, OpenCL 3.0, Vulkan 1.3DirectX 12 Ultimate, OpenCL 2.2, Vulkan 1.3DirectX 12 Ultimate, OpenCL 3.0, Vulkan 1.4
Shader Model6.86.86.6
WDDM3.23.23.1
Maximale TDP115 W190 W190 W

Bron: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/

Wat direct opvalt is de enorme matrijs van Battlemage. De transistordichtheid komt vervolgens: die is amper 60% van Nvidia's AD107-matrijs, die ook nog eens bijna 2 jaar ouder is. Dit resulteert in een 71% grotere matrijs van Intel vergeleken met Nvidia, wat gemakkelijk twee keer zoveel kan kosten (kostprijs-schaling is niet lineair in halfgeleiders).

Ook is de transistordichtheid vergelijkbaar met het 7nm-klasse proces die AMD gebruikt, die veel goedkoper is.

Het TDP is ook groter voor Intel en AMD, waarbij AMD tenminste nog het excuus heeft van een ouder proces.

Dus ja, het toont hoe technisch superieur Nvidia momenteel is.

Het laat ook zien hoe hard we zijn afgezet met de 4060 voor meer dan €300. Het is eigenlijk een kaart van de 50-klasse die ruim onder de €200 verkocht had kunnen worden.

Het is fijn dat er een derde speler is die concurrentie bied, maar het geeft wel aan dat ze qua kostenefficiëntie echt nog niet tegen Nvidia op kunnen (wat ook niet gek is na twee generaties).
Dank voor het mooie overzicht!
Wat voor effect (op de langere termijn) hebben de lagere shader model en wddm?

Ik ben echt heel benieuwd of Intel met Battlemage nog hogere FPS in games weet te behalen met drivers.
Daar hoop ik wel op.

Men blijft het ook gewoon stelselmatig kopen (afgezet worden of een slechte keus maken/teveel betalen/niet voor een andere optie gaan?).
Men koopt het toch echt zelf, ze worden niet gedwongen.
Te hoog geprijsde videokaarten met te weinig VRAM.
Dat gaat al jaren zo bij Nvidia en w.b.t. de prijzen gaat het nu helemaal nergens meer over.

Ik overweeg al jaren geen kaarten meer met 8GB VRAM, ongeacht de prijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
Grotendeels eens, zeker aangaande de klasse, maar qua prijs weten we het natuurlijk niet. Intel zet immers deze prijzen wel, maar we hebben geen idee hoe 'gezond' de marges zijn.

Ik las gister bijvoorbeeld ergens nog dat AMD (en enigszins lastig te geloven) dat AMD met hun huidige prijsstellingen over heel de dGPU business maar 3% marge zou draaien. Stel dat zoiets zou kloppen (of in de buurt komt), dan moeten deze Intel kaarten bijna wel zwaar gesubsidieerd op de markt gezet zijn. En dat is natuurlijk niet iets dat momenteel direct in Nvidia's straatje past nu ze niet echt onder druk staan. Die zullen zaken vermoed ik in ieder geval niet subsidiëren, maar er moet simpelweg een goede marge op zitten , anders kunnen ze die wafers beter inzetten voor andere producten.

En die geruchten of subsidiëring vanuit Intel zijn er ook nog steeds (ondanks Intels erbarmelijke situatie waar het als bedrijf in zit), dat Intel dit eigenlijk (alleen) uitbrengt omdat ze nog orders uit hebben staan bij TSMC voor wafer capaciteit op 5nm die ze anders niet zouden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb zojuist even de Asrock B580 Steel Legend en de Sparkle B580 Titan OC reviews gezien bij Techpowerup.
Het valt mij op dat de solderingen van e.e.a. qua VRM's er bij het Sparkle (Intel reference?) board een stuk netter uit zien.
Verder interessant dat de geheugenchips van beide kaarten op 2375 mhz draaien maar rated zijn op 2500 mhz :P
Op VideoCardz staat een foutje w.b.t. de Sparkle; 2x8 pin en dat is natuurlijk 1x8 pin.
https://videocardz.net/sparkle-arc-b580-12gb-titan-oc
Ik vind die Sparkle een bijzonder fraaie kaart voor het oog.
Jammer dat beide kaarten geen thermal pads voor de backplate hebben.
Het lijkt er op het oog op dat de Asrock dikkere thermal pads voor het VRAM gebruikt dan de Sparkle.
Wat ook zo lijkt is dat de koelpasta van de Sparkle dikker is.

[ Voor 66% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@HugoBoss1985 die kaart is wel mooi maar ik vermoed dat als je de backplate eraf doe dat je zelfs beter koeling gaat hebben omdat de warmte beter weg kan, zeker als je ziet naar het blow through gedeelte wat een heel deel afgedekt is. OW je gaat dan ook wat minder geluid productie hebben.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 20:12

SG

SG surft naar info hardewaren

Intel,heeft het zwaar. Nividia doet het heel,goed zo goed en duur als hun AI sku zijn. Zijn vele grote corporations hun eigen silicon maken. Google Apple etc. En daarmee mist intel grote delen van de markten die wegvallen.
Dgpu zijn duur door inflatie en dure top nodes van TSMC. Nividia gebruikt de nieuwste nodes voor topend dgpu ook voor AI dat maakt het duur. Denk dat intel mogelijk helemaal geen marge overhoud. En dat dit stuiptrekking is van pat gelsinger beleid. Maar grote kans dat er stekker uit getrokken wordt. Dus of Celeste nog komt.
De investeringen in huidige lijnen worden bepaald door of voldoende winst maak. Als in succes. Lowbudget ASP sku doen dat niet, zelfs als redelijk in volume verkoopt. Omdat winst marge ruk is. Is meer de vraag waar nieuwe CEO de grens trekt.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:17
Je kan het ook anders zien. Ai is booming en gpu's sowieso al steeds belangrijker (of sterke apu's). Dus Intel moet wel mee om relevant te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 20:12

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik zie het zo is, er voldoende kas voor R&D en TSMC allocatie is er ruimte voor weer verlies draaien met 3de gen Celeste. Pat gelsinger ziet in NV het grote voorbeeld , dat gpgpu in compute belangrijk is . Wat de drijfveer was om Jim Keller project te cancelen. Cpu rol om 8 dgpu in 4u rack te managen. Het kan dat net als AMD de pro lijn wel blijft en voorrang krijgt ivm grote marges. Maar client dgpu geen vetpot is en er zeker donkere wolk boven hangt. Dump prijzen helpen niet.
Als wat tegen nv prijzen hebt. Die zullen wel flinke marge hebben. Maar dat is aanname tel er R&D en tsmc top node en inflatie bij op marges zullen wel goed zijn . Maar zijn die extreem goed?.
Nu is de vraag hoe geweldig de marges zijn voor AMD. Hoop aannames. Geen gezonde marges maakt dure high-end commercieel niet mogelijk. En dan nu heeft intel wel enige marge B570/B580 als dat niet zo is is gewoon in de markt dumpen om verlies te drukken. Naast massa productie is dus mogelijk slecht leverbaar kan zijn. Is wel marge dan kan goede verkopen stimulans zijn om ARC Client sku en R&D in de lucht te houden.
Met wat pech is kogel al door de kerk en is ARC client dood en is dit wat er nog in productie pijplijn zat.
Als je betere dgpu alternatieven wilt ipv nv. Moet kiezen tussen intel en AMD en waardering laten zien voor poging. Mogelijk is het al voor intel te laat.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Kwam net de video tegen van Hardware Canucks omdat ik B580 reviews aan Googlen was.
Jammer dat dit net zo'n budget videokaart (GPU) treft die men waarschijnlijk juist vaak aanschaft om een ouder systeem, met oudere cpu, te upgraden.

Net als in de comments vraag ik me wel af of REBAR nou echt wel goed werkt of niet.
Ondanks dat Hardware Canucks én Hardware Unboxed aangaven dat REBAR aan stond met hun tests.
Het is wel iets wat Intel uitdrukkelijk heeft aangegeven als minimale eis i.c.m. de B580.

Ik overwoog nog een B580 te kopen voor gebruik i.c.m. een X570, 3700X en 32gb.
En ik vraag me nog af of er veel verschil zal zitten in de Intel B580 prestaties tussen Ryzen 2000 en Ryzen 3000.

Alle reviews van de B580 waren dus blijkbaar toch iets te rooskleurig omdat deze met de nieuwste hardware (cpu's) zijn getest.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
REBAR kan werken met de laatste BIOS versies, tenminste wel op de 2600. Ik ga eens even testen met mijn 2600X systeem straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

Thomg

Aww yiss

Om dit uit te sluiten moet iemand het eigenlijk testen met een officieel ondersteund product maar dan zeer gelimiteerd.
Iets als een 3100/3300X of een 3600(X) met een (te) conservatieve TDP limiet (e.g. 25W).
Of iets intel equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Of iemand met een 2600 + Nvidia 3000 / radeon 6000 serie kan even in hun control panel kijken of ze het enabled hebben (nadat ze het in de BIOS hebben aangezet). Ik heb een 2600X, maar daar zit een GTX 1080 in. Ik ga niet mijn 6800XT uit mijn systeem pakken en overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Majestici schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:50:
Of iemand met een 2600 + Nvidia 3000 / radeon 6000 serie kan even in hun control panel kijken of ze het enabled hebben (nadat ze het in de BIOS hebben aangezet). Ik heb een 2600X, maar daar zit een GTX 1080 in. Ik ga niet mijn 6800XT uit mijn systeem pakken en overzetten.
Meeste gezeik online gaat erover dat het niet officieel ondersteunt word en dat zelfs als het wel werkt dat het misschien helemaal niet werkt en incorrect gerapporteerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Arme steve, enige manier hoe hij dit gaat bevestigen is nog meer tests met de 3600 haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Majestici schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:53:
Arme steve, enige manier hoe hij dit gaat bevestigen is nog meer tests met de 3600 haha.
Enige optie voor zover ik zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het is soms nog wel aardig lastig om uit te vinden of REBAR nou wel werkt of niet.
Zeker met hardware die officieel niet/op het randje supported is.

Zelf ben ik met een RX480 8gb aan het klooien geweest (met dezelfde X570 en 3700X build).
Eerst werkte dat met een registerhack... maar in Windows 11 is ondertussen iets veranderd.
Daarom moet je nu in die registerhack een "0" veranderen in een "1" en dan werkt het weer.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0001]
"KMD_EnableReBarForLegacyASIC"=dword:00000001
"KMD_RebarControlMode"=dword:00000001
"KMD_RebarControlSupport"=dword:00000001

Bovenstaande gaat er wel vanuit dat cpu en mobo het ondersteunen en aan hebben staan.

GPU-Z en HWinfo geven soms onterecht aan dat REBAR supported/enabled is terwijl dat niet zo is.
Ik weet met de RX480 dat het werkt zodra in de Adrenaline drivers staat dat het enabled is.

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2025 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Het is soms nog wel aardig lastig om uit te vinden of REBAR nou wel werkt of niet.
Zeker met hardware die officieel niet/op het randje supported is.

Zelf ben ik met een RX480 8gb aan het klooien geweest (met dezelfde X570 en 3700X build).
Eerst werkte dat met een registerhack... maar in Windows 11 is ondertussen iets veranderd.
Daarom moet je nu in die registerhack een "0" veranderen in een "1" en dan werkt het weer.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0001]
"KMD_EnableReBarForLegacyASIC"=dword:00000001
"KMD_RebarControlMode"=dword:00000001
"KMD_RebarControlSupport"=dword:00000001

GPU-Z en HWinfo geven soms onterecht aan dat REBAR supported/enabled is terwijl dat niet zo is.
Canucks laat in de video gewoon zien dat als ReBAR ook uitstaat de performance nog harder indondert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Canucks laat in de video gewoon zien dat als ReBAR ook uitstaat de performance nog harder indondert.
Dan is het vrij duidelijk.

Toch bizar dat een cpu dan (in dit geval) zoveel bottleneck kan opleveren voor een videokaart.
Helaas in dit geval deze budget segment videokaart van Intel.
Maar ik heb zelf al ervaren dat een Ryzen 2700X een RX480 8GB in sommige moderne games kan bottlenecken.
Dus zo heel gek is het eigenlijk niet dat een snellere/nieuwere videokaart ook inkakt.
Alleen in verhouding tot een RX7600XT en 4060 is het wel drama voor de B580.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voor zover ik kan zien liggen alle feiten gewoon op tafel en heeft Intel een groot probleem in de budgetmarkt...

Voordeel is dat we in Europa hier niet veel last van hebben omdat de B580 overpriced is.
Tot vandaag dan, nu is het 280 euro wel het overwegen waard.

Mits je een goede CPU hebt :+

Maar ik vind het wel een beetje zorgelijk, geld dit voor alle CPU constrained scenarios?
Ik speel zelf wel eens zwaar modded games die de bottleneck verplaatsen van de GPU naar de CPU, dat is ook een reden waarom ik een AMD kaart heb icm een 7800X3D.
Nvidia heeft hier een (groot genoeg) probleem dat ik dit een killer vond, maar wat nou als Intel dit nog veel erger heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Intel doet een bait & switch, geen nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:04:
Voor zover ik kan zien liggen alle feiten gewoon op tafel en heeft Intel een groot probleem in de budgetmarkt...

Voordeel is dat we in Europa hier niet veel last van hebben omdat de B580 overpriced is.
Tot vandaag dan, nu is het 280 euro wel het overwegen waard.

Mits je een goede CPU hebt :+

Maar ik vind het wel een beetje zorgelijk, geld dit voor alle CPU constrained scenarios?
Ik speel zelf wel eens zwaar modded games die de bottleneck verplaatsen van de GPU naar de CPU, dat is ook een reden waarom ik een AMD kaart heb icm een 7800X3D.
Nvidia heeft hier een (groot genoeg) probleem dat ik dit een killer vond, maar wat nou als Intel dit nog veel erger heeft?
Het is ook geen realistisch scenario dat men een cpu van €300+ met een goedkopere videokaart gaat gebruiken (niet rationeel).
Alhoewel als je een modded Stalker G.A.M.M.A. of Supreme Commander speelt is raw single core performance (niet persé een X3D chip) koning.

Ik vind het met Cyberpunk wel erg bizar aangezien de B580 met die game juist exceptioneel (vaak 4060i niveau) goed naar voren leek te komen in de early release reviews.
Blijkbaar heeft Cyberpunk een redelijk goede cpu nodig.
Ik vond het op een 4770k met overclock en 2070 8gb nog aardig lopen en had niet echt een cpu bottleneck voor mijn gevoel.

De Sparkle Titan OC is de enige leuke kaart met (omdat) een Assassins Creed game erbij, vrij forse koeling en een anti-sag bracket.
Maar deze is ook al weer €10,- bij Megekko dan de eerste batch.

Bij NBB in Duitsland heb je de OG intel B580 kaart voor €273,99 ex. verzending.
Daar koop je hier in Nederland net geen Nvidia 3060 12gb voor.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Het is ook geen realistisch scenario dat men een cpu van €300+ met een goedkopere videokaart gaat gebruiken (niet rationeel).
Alhoewel als je een modded Stalker G.A.M.M.A. of Supreme Commander speelt is raw single core performance (niet persé een X3D chip) koning.

Ik vind het met Cyberpunk wel erg bizar aangezien de B580 met die game juist exceptioneel (vaak 4060i niveau) goed naar voren leek te komen in de early release reviews.
Blijkbaar heeft Cyberpunk een redelijk goede cpu nodig.
Ik vond het op een 4770k met overclock en 2070 8gb nog aardig lopen en had niet echt een cpu bottleneck voor mijn gevoel.

De Sparkle Titan OC is de enige leuke kaart met (omdat) een Assassins Creed game erbij, vrij forse koeling en een anti-sag bracket.
Maar deze is ook al weer €10,- bij Megekko dan de eerste batch.
Zelf heb ik mentaal de Sparkle kaarten geblacklist omdat ze allemaal ontzettend slechte fanprofiles ootb komen.
https://www.techpowerup.c...arc-b580-titan-oc/36.html
Dit is al sinds de A series tijdperk zo en nog steeds snapt Sparkle niet hoe het moet.

Het komische is dat ik op 4k speel met een 7800X3D en een 7900XTX en ik in ~75% van de vallen een sterke CPU bottleneck heb. Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk sweeping statements zijn dat op 4k de GPU belangrijker is.

Anyways, ik maak al heel erg lang hard dat een sterke CPU belangrijker is dan de meeste mensen denken omdat een CPU bottleneck veel onplezanter is dan een GPU bottleneck en ook hier kan je het zien.
Bij een GPU bottleneck (mits je genoeg VRAM hebt...) zie je dat de average fps meer richting de minimum fps kruipt en zodra ze bij elkaar in de buurt komen nemen ze allebei evenredig af.
Wat dit punt precies is hangt af van de games, maar je ziet eigenlijk nooit dat de 1% fps meer performance verliest dan average.
Bij een CPU bottleneck gaat je average fps achteruit maar je minimum fps nog veel meer.
En ik kan je alvast verklappen dat 1% fps veel belangrijker is dan average.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Zelf heb ik mentaal de Sparkle kaarten geblacklist omdat ze allemaal ontzettend slechte fanprofiles ootb komen.
https://www.techpowerup.c...arc-b580-titan-oc/36.html
Dit is al sinds de A series tijdperk zo en nog steeds snapt Sparkle niet hoe het moet.

Het komische is dat ik op 4k speel met een 7800X3D en een 7900XTX en ik in ~75% van de vallen een sterke CPU bottleneck heb. Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk sweeping statements zijn dat op 4k de GPU belangrijker is.

Anyways, ik maak al heel erg lang hard dat een sterke CPU belangrijker is dan de meeste mensen denken omdat een CPU bottleneck veel onplezanter is dan een GPU bottleneck en ook hier kan je het zien.
Bij een GPU bottleneck (mits je genoeg VRAM hebt...) zie je dat de average fps meer richting de minimum fps kruipt en zodra ze bij elkaar in de buurt komen nemen ze allebei evenredig af.
Wat dit punt precies is hangt af van de games, maar je ziet eigenlijk nooit dat de 1% fps meer performance verliest dan average.
Bij een CPU bottleneck gaat je average fps achteruit maar je minimum fps nog veel meer.
En ik kan je alvast verklappen dat 1% fps veel belangrijker is dan average.
Dat was ik ook tegengekomen op internet maar ik begreep dat dit vooral de dual fan modellen trof en niet de triple fan modellen.
Het is nog steeds afwachten op ervaringen (reviews) van medetweakers.
Jammer dat die er nog niet zijn voor geen enkele B580 variant.

Het klopt helemaal wat je aangeeft.

Ik heb hetzelfde ervaren met een 7500f en 6800XT en 7900XT.
Nadat ik mijn DDR5 6000 ram timings heb getweaked m.b.v. de Buildzoid timings merk ik minder stutters en betere 0.1% lows.
Op 4k met flinke FSR upscaling en framegeneration (oftwel: cpu bottleneck aannemelijk).

Een lage minimum fps, lage 0,1% lows is inderdaad veel erger omdat dit vaak sub. 60fps en je dit ervaart als stotters, zeker als het sub 30fps gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Dat was ik ook tegengekomen op internet maar ik begreep dat dit vooral de dual fan modellen trof en niet de triple fan modellen.
Het is nog steeds afwachten op ervaringen (reviews) van medetweakers.
Jammer dat die er nog niet zijn voor geen enkele B580 variant.

Het klopt helemaal wat je aangeeft.

Ik heb hetzelfde ervaren met een 7500f en 6800XT en 7900XT.
Nadat ik mijn DDR5 6000 ram timings heb getweaked m.b.v. de Buildzoid timings merk ik minder stutters en betere 0.1% lows.
Op 4k met flinke FSR upscaling en framegeneration (oftwel: cpu bottleneck aannemelijk).

Een lage minimum fps, lage 0,1% lows is inderdaad veel erger omdat dit vaak sub. 60fps en je dit ervaart als stotters, zeker als het sub 30fps gaat.
De review die ik link betreft het triple fan model.
Dual fan modellen zijn nog wel een stapje erger ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Daarom maak ik ze zelf xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:23:
[...]

De review die ik link betreft het triple fan model.
Dual fan modellen zijn nog wel een stapje erger ja.
Jij doelt dus ook op het idle ramping van de fans?
Het Asrock model doet dit ook, danwel ongeveer de helft aan RPM's.
https://www.techpowerup.c...b580-steel-legend/36.html

Die Asrock heeft nog wat forsere koeling, helaas vind ik een witte kaart niet mooi/passend.
En de solderingen van e.e.a. op de Asrock kaart leken mij van wat lagere kwaliteit.
De Asrock gebruikt tevens veel dikkere thermalpads, in ieder geval voor het VRAM.

Ik vind 1700 rpm vrij normaal voor videokaart en 1300-1400rpm eigenlijk vrij netjes (onder load).

Afijn in het algemeen zou de Sparkle Titan OC mijn keuze zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Jij doelt dus ook op het idle ramping van de fans?

Het Asrock model doet dit ook, danwel ongeveer de helft aan RPM's.

https://www.techpowerup.c...b580-steel-legend/36.html
Ik had het eigenlijk meer over dat de kaart luider is dan reference wat in mijn optiek een giga fail is.
Idle ramping is overigens ook onplezant, maar ik betwijfel dat ik 600 of 300 rpm echt zal horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Ik had het eigenlijk meer over dat de kaart luider is dan reference wat in mijn optiek een giga fail is.
Idle ramping is overigens ook onplezant, maar ik betwijfel dat ik 600 of 300 rpm echt zal horen.
Gek dat die Sparkle luider is terwijl de rpm's lager zijn...
Misschien andere ventilator lagers en/of meer airflow noise dan de Intel kaart.

Sommige behuizingen i.c.m. dezelfde casefans (en rpm!) maken ook meer herrie, puur door de panelen waar de fans voor/achter zitten.

Je zou dan met betere koeling (grotere heatsink en +1 fan) inderdaad verwachten dat een hoger toerental niet nodig is.
Wellicht staat daar dan een koelere chip en langere levensduur tegenover.
Megekko geeft in ieder geval 3 jaar garantie op de Sparkle (versus een 2 jaar op een OG Intel kaartje).
Zoals @Majestici zegt zou ik dan (mits het storend is) "gewoon" het fanprofile tunen.

De Sparkle dual fan modellen zou ik persoonlijk, van wat ik gelezen heb, vandaan blijven.
En inderdaad met je eens dat dit nu met Battlemage Sparkle kaartjes nog steeds een probleem is... slechte zaak van Sparkle.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

https://i.imgflip.com/9fjpiv.jpg

Ben benieuwd of Intel dit op z'n minst officieel adresseert.

[ Voor 63% gewijzigd door Thomg op 03-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:35:
https://i.imgflip.com/9fjpiv.jpg

Ben benieuwd of Intel dit op z'n minst officieel adresseert.
Ik ben ook benieuwd, Hardware Canucks had het erover dat ze met Intel in gesprek waren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHcvY2kHkeyq7axemtB64ABws1Y=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/QcGsxFBsxTTqNWXZwB1cFdJh.webp?f=fotoalbum_large

Het water is tenminste ook mooi blauw en de kaartjes zijn hier (nu) wel gewoon prima leverbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Das wel een goede ja, al moet Oost Europa mogelijk ook bij Asia, ik hoorde daar ook slechte verhalen over de B580 prijzen (€379 kwam laatst nog langs voor B580 in die contreien).

Al staat er gelukkig inmiddels wel een B580 in de PW met een goede prijs, al is het wel een limited edition, dus geen idee hoe goed die leverbaar zal zijn / blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ook wat problemen met de B580, iets dat mogelijk juist de doelgroep voor deze kaarten zal raken helaas. Verminderde performance in bepaalde gevallen wanneer gecombineerd met 'budget' cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Dennism schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:16:
Ook wat problemen met de B580, iets dat mogelijk juist de doelgroep voor deze kaarten zal raken helaas. Verminderde performance in bepaalde gevallen wanneer gecombineerd met 'budget' cpu's.

[YouTube: The Intel ARC B580 is Broken...on Older Systems]

[YouTube: Intel Arc B580 Overhead Issue! Upgraders Beware]
Dat (die video's) was nou net waar we het over hadden/wat al gepost was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Dat (die video's) was nou net waar we het over hadden/wat al gepost was :P
Ik zie het ja, echt compleet gemist lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:23
De arc b580 houdt ook niet van een hdmi hub waar de arc a770 geen problemen ondervond heeft de b580 er wel last van voor de rest top .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:31:

Megekko geeft in ieder geval 3 jaar garantie op de Sparkle (versus een 2 jaar op een OG Intel kaartje).
Zoals @Majestici zegt zou ik dan (mits het storend is) "gewoon" het fanprofile tunen.
Doelde er eerder op dat ik gewoon de hele koeler zelf maak :P
Maar ik maak ook met Argus een beter profiel ja. Dikke 30 seconden moving average. Op de CPU zit zelfs 120seconden. Duurt toch een eeuwigheid voordat die 60-70W die koeler opgewarmd heeft en extra fan CFM ertoe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Majestici schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Doelde er eerder op dat ik gewoon de hele koeler zelf maak :P
Maar ik maak ook met Argus een beter profiel ja. Dikke 30 seconden moving average. Op de CPU zit zelfs 120seconden. Duurt toch een eeuwigheid voordat die 60-70W die koeler opgewarmd heeft en extra fan CFM ertoe doet.
Interessant. Bedoel je dan een shroud/fan houder printen of ook echt het metalen koelblok vervaardigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Heeft het al gedaan. :P

Maar kom op Intel. Eindelijk hadden jullie iets dat best goed leek te zijn. -O-
Maar je hebt zo te zien minstens een 5700X3D nodig om die videokaart een beetje te laten presteren, op 1080p. Helaas geen Intel processoren, want ik zou ook wel benieuwd zijn naar iets zoals de i5 12400 of de vraag of Intel beter werkt met Intel.

[ Voor 30% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-01-2025 11:29 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik vroeg me af of het met pci-e 3.0 (2600, 9600k) ipv pci-e 4.0 te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:39:
Ik vroeg me af of het met pci-e 3.0 (2600, 9600k) ipv pci-e 4.0 te maken had.
Volgens mij is dat juist waarom Intel REBAR nodig heeft, zodat er minder assetstreaming heen en weer moet. Wat ook weer CPU cycles kost. Maar de presatieverschillen in de laatste video betekend gewoon dat de CPU time die het kost om van een high-level API een low-level kernel/driver instructie te maken veel groter is dan bij AMD en Nvidia. In de volgorde AMD---> Nvidia -------------> Intel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04

Trygve

Redacteur
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:27:
[...]
Maar je hebt zo te zien minstens een 5700X3D nodig om die videokaart een beetje te laten presteren, op 1080p. Helaas geen Intel processoren, want ik zou ook wel benieuwd zijn naar iets zoals de i5 12400 of de vraag of Intel beter werkt met Intel.
Op Alchemist zag ik zelf bij een reeks AMD Ryzens en een reeks Intel Cores dat het op die laatste in verhouding inderdaad iets vlotter was dan bij Radeon en GeForce. Zodra de release-storm van komende tijd voorbij is, wil ik erg graag een vergelijkbare test met Battlemage en concurrentie gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Majestici schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Volgens mij is dat juist waarom Intel REBAR nodig heeft, zodat er minder assetstreaming heen en weer moet. Wat ook weer CPU cycles kost. Maar de presatieverschillen in de laatste video betekend gewoon dat de CPU time die het kost om van een high-level API een low-level kernel/driver instructie te maken veel groter is dan bij AMD en Nvidia. In de volgorde AMD---> Nvidia -------------> Intel
Heel jammer.
Het wordt dus voor nu geen B580 voor mijn 3700x.
En dan nu nog de grote vraag of dat Intel dit wederom met drivers kan verbeteren of dat gewoon een hardware beperking is (ik snap dat nog niet)
En wat gaat dit doen met een eventuele b770/b780.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-01-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen nu zo'n ding gekocht hebben om hun oude PC eindelijk wat juice te kunnen bijschakelen zich nu 'genaaid' voelen omdat alle reviewers hun initiele reviews logischerwijs allemaal met 9800X3D's (en misschien nog wat 14900K's) gedaan hebben.

Eigenlijk laat dit zien, dat ook al moet het niet de 'main menu' zijn in een release review, dat het toevoegen van scaling data met oudere / lager gepositioneerde cpu's eigenlijk geen overbodige luxe is. En dat dit weken later een keer doen misschien wel te laat is voor veel potentieel kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dennism schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:00:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen nu zo'n ding gekocht hebben om hun oude PC eindelijk wat juice te kunnen bijschakelen zich nu 'genaaid' voelen omdat alle reviewers hun initiele reviews logischerwijs allemaal met 9800X3D's (en misschien nog wat 14900K's) gedaan hebben.

Eigenlijk laat dit zien, dat ook al moet het niet de 'main menu' zijn in een release review, dat het toevoegen van scaling data met oudere / lager gepositioneerde cpu's eigenlijk geen overbodige luxe is. En dat dit weken later een keer doen misschien wel te laat is voor veel potentieel kopers.
Als een kaart je niet bevalt stuur je m toch terug naar de winkel waar je m gekocht heb en vraag je je geld terug. Je hoeft niet altijd eerst de reviews af te wachten. Zo moeilijk is het allemaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 04-01-2025 12:07 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

De ervaring leert dat wachten en geduld hebben vaak loont.
Ik kijk ook even naar de 7900xtx vapor Chambers issues.
Maar inderdaad vrij zuur voor early adopters met een ouder systeem.

In een goede review vind ik dat elke keer alle biossen(firmware), drivers én het OS geüpdate moeten zijn voor alle hardware die getest wordt. En dan alles opnieuw testen.

Een b580 met 9800x3d testen is geen realistisch gebruiker scenario maar handig om geen/zo min mogelijk cpu bottleneck te hebben.
Dat is nu juist de grap.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-01-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:27:
Helaas geen Intel processoren, want ik zou ook wel benieuwd zijn naar iets zoals de i5 12400 of de vraag of Intel beter werkt met Intel.
Ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar, al was de initiële test van Hardware Canucks volgens mij met de i5 9600, dus in ieder geval op oudere Intel cpu's zou ik niet veel beter verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
mrc4nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:04:
[...]

Als een kaart je niet bevalt stuur je m toch terug naar de winkel waar je m gekocht heb en vraag je je geld terug. Zo moeilijk is het allemaal niet.
En dat kan ook overal :+ ? De meeste kopers zullen immers niet hier zitten (want het ding was amper leverbaar hier), maar in landen als de US. En voor de initiële batch die hier wel leverbaar was, is dat al ruim te laat, die 14 dagen zijn al om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:04:

Een b580 met 9800x3d testen is geen realistisch scenario maar handig om geen/zo min mogelijk cpu bottleneck te hebben.
Dat is nu juist de grap.
Klopt, maar hier zie je dus een duidelijk voorbeeld waar dat soort testen niet voldoende is, en waar dus potentieel kopers door reviewers mogelijk op het verkeerde been gezet worden, niet omdat de testwijze niet goed is, want die manier van testen zoals ze nu gedaan hebben moet je simpelweg uitvoeren. Maar het laat wel zien dat je mogelijk niet alleen maar die tests moet uitvoeren in een release review en dan scalings tests veel later (Steve gaf bijvoorbeeld aan dat hij waarschijnlijk pas over enkele maanden aan dit soort tests zou zijn toegekomen als HW Canucks er niet mee gekomen was), omdat nu duidelijk de dataset die een potentieel koper nodig heeft om een weloverwogen keuze te maken hier niet volledig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dennism schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:07:
[...]

En dat kan ook overal :+ ? De meeste kopers zullen immers niet hier zitten (want het ding was amper leverbaar hier), maar in landen als de US. En voor de initiële batch die hier wel leverbaar was, is dat al ruim te laat, die 14 dagen zijn al om.
Toen ik m'n b580 binnenkreeg heb ik 'm meteen ingebouwd en wat games gestart om te kijken of de kaart naar behoren werkte.

Die 14 dagen termijn gaat in op de dag na de dag waarop je het product hebt ontvangen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 12:27
Wat is in dit verhaal de relatie tussen resizable bar en pcie 3/4? Ik heb zelf voor mijn oude systeem gekozen voor de 11400 ipv de 10400, specifiek omdat de 11e generatie intel processors pcie 4 ondersteunt. Ik zou eigenlijk een test waarbij een 10400 met een 11400 vergeleken wordt misschien wel interessant vinden. Die twee CPU's doen niet heel veel voor elkaar onder, maar de 10400 onsersteunt geen pcie 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Acteonis schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:14:
Wat is in dit verhaal de relatie tussen resizable bar en pcie 3/4? Ik heb zelf voor mijn oude systeem gekozen voor de 11400 ipv de 10400, specifiek omdat de 11e generatie intel processors pcie 4 ondersteunt. Ik zou eigenlijk een test waarbij een 10400 met een 11400 vergeleken wordt misschien wel interessant vinden. Die twee CPU's doen niet heel veel voor elkaar onder, maar de 10400 onsersteunt geen pcie 4.
Daar is geen relatie in, Rebar zit al in de standaard vanaf PCIE2.0, de vraag is alleen of er voor je moederbord een bios is die het beschikbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
mrc4nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:13:

Die 14 dagen termijn gaat in op de dag na de dag waarop je het product hebt ontvangen.
Dat klopt, maar is voor de mensen die de B580 dag 1 besteld hebben en deze dus 13/14 december hebben binnen gekregen niet echt relevant, immers is die termijn allang voorbij en die hebben dus niets meer aan dit nieuws. Immers gaat lang niet iedereen zelf benchmarken, als jij dat wel gedaan hebt, en de kaart teruggestuurd hebt, slim, maar voor veel kopers zal zoiets helaas niet opgaan.

Dat is alleen nog van toepassing voor mensen die de kaart op of later dan de 20ste ontvangen hebben. Voor iedereen daarvoor is het 'helaas pindakaas'.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 04-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Dennism schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Klopt, maar hier zie je dus een duidelijk voorbeeld waar dat soort testen niet voldoende is, en waar dus potentieel kopers door reviewers mogelijk op het verkeerde been gezet worden, niet omdat de testwijze niet goed is, want die manier van testen zoals ze nu gedaan hebben moet je simpelweg uitvoeren. Maar het laat wel zien dat je mogelijk niet alleen maar die tests moet uitvoeren in een release review en dan scalings tests veel later (Steve gaf bijvoorbeeld aan dat hij waarschijnlijk pas over enkele maanden aan dit soort tests zou zijn toegekomen als HW Canucks er niet mee gekomen was), omdat nu duidelijk de dataset die een potentieel koper nodig heeft om een weloverwogen keuze te maken hier niet volledig is geweest.
Helemaal mee eens. Ik begreep van HW Canucks dat ze al iets ervaren hadden met hun initial review maar dat ze er, tot nu, niet verder naar gekeken hadden.

Toevallig gisteren nog een Z270 bord gemod voor Above 4G decoding en rebar. Werkt leuk met de rx480 en registry hack. Ik had bijna de b580 gekocht en dan met i7 7700 en 3700x getest maar helaas (gelukkig niet gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een sanity check is voldoende mits hier geen grappige resultaten uit komen. Kies een game die dit gedrag goed vertoont (e.g. spider man, hogwarts) en dat is wel voldoende. Meer dan dat lijkt me wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Thomg schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Een sanity check is voldoende mits hier geen grappige resultaten uit komen. Kies een game die dit gedrag goed vertoont (e.g. spider man, hogwarts) en dat is wel voldoende. Meer dan dat lijkt me wat overkill.
Nouja men kijkt ook nog wel eens naar videokaarten voor een aantal hele specifieke games. Ik speel vrijwel geen enkele game die in de professionele reviews getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Thomg schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Eens, tenzij natuurlijk uit de sanity check blijkt dat er wel vreemde resultaten zijn. Dan zou je m.i. dit wel verder moeten uitdiepen voordat de release reviews online gaan. Maar goed, hier lijken alle reviewers de sanity check dus al niet gedaan te hebben, want deze verschillen hadden dan op moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:55
Heb gisteren mijn asrock b580 ingebouwd, en heb cod bo gespeeld. Het ging zeer goed. Ik vind het jammer dat men een nieuwe product ineens door enkele reviews afschrijft. Geef intel effe de kans. Ik ga van de week nog andere spelletjes testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
westlym schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:16:
Heb gisteren mijn asrock b580 ingebouwd, en heb cod bo gespeeld. Het ging zeer goed. Ik vind het jammer dat men een nieuwe product ineens door enkele reviews afschrijft. Geef intel effe de kans. Ik ga van de week nog andere spelletjes testen.
Wat heeft dit met een kans te maken, is een hele specifieke klacht. Namelijk driver overhead. Ook niet iets wat je even eruit patched, aangezien deze drivers nu al jaren in ontwikkeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
westlym schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:16:
Het product is dan ook niet afgeschreven, maar zal wel opnieuw beoordeeld moeten worden op basis van de nu bekende feiten. Steve van HuB heeft bijv. al aangegeven dat er ergens volgende week een nieuwe / geupdate review gaat komen met nieuwe conclusies.

waarbij je er enigszins vanuit kan gaan dat dit product op het $250 niet meer zal worden aangeraden als je een oude / trage cpu hebt tenzij ze dit gaan oplossen. Game je met een cpu die performant genoeg is zal het nog steeds een prima GPU zijn mits verkrijgbaar op het $250 / +- €280-289 prijspunt, idem voor mogelijk hogere resoluties, waar het minder lijkt te spelen.

Bij prijzen daarboven is het eigenlijk te duur en heb je een tragere cpu kan het goed zijn dat de B580 alleen aangeraden kan worden als het prijspunt nog wat lager ligt, bijvoorbeeld op $199 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik kwam deze gisteren nog tegen (B580 i7 8086k Z390 vs 7500f).

YouTube: LIVESTREAM - RETEST INTEL ARC B580 on 5Y+ OLD CPU (Core i7 8th Gen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Nog een interessant artikel wat heel diep op de B580 overhead in gaat.

https://chipsandcheese.co...driver-overhead-on-intels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 12:43
Gisteren de B580 binnen gekregen, geïnstalleerd en 's avonds en vandaag getest op mijn systeem van 4 jaar oud:
CPU: AMD Ryzen 5 3600
RAM: 16 GB
Chipset: B450

ReBar ondersteuning werkt op dit systeem, en de Intel driver geeft ook aan in Windows dat het geactiveerd is.

Ik heb de kaart gehaald om af en toe wat mee te gamen. Maar helaas, grafische glitches in game op Linux:
- Grounded speelbaar (en draait ook veel beter dan mijn op oude GTX 1650 super), maar fletse kleuren her en der en onder water niet goed zicht
- Shadow of Tomb Raider, gedraaid voor de benchmark: benchmark crashed op DX12, draait wel goed op DX11, en haalt daar gemiddeld 60 FPS op 2560x1440 op High, waar de 1650 gemiddeld 40 FPS haalt op 1920x1080

In Windows overigens geen problemen aangetroffen in Grounded, daar liep het uitstekend.

Dus nog geen B580 voor mij, deze gaat weer weg totdat de Mesa drivers op Linux in orde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HWU is lekker bezig geweest met de B580 testen met de Ryzen 5600.
Tja, hier is al prestatieverlies voor de B580 op de RTX4060 en RX7600. Gemiddeld gaat die op 1080p van de snelste naar de langzaamste met een "mindere" CPU zoals de 5600.

Dit is gewoon echt niet goed. :-(
De B580 leek echt een mooi product te zijn voor de lagere middenklasse. Maar als je met een 5600 al prestatieverlies krijgt. Met de 5600 haalt de B580 nog circa 83% van de prestaties die met de 9800X3D werden gehaald. De RTX4060 houdt nog circa 92% over en de RX7600 nog circa 92%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:14:
HWU is lekker bezig geweest met de B580 testen met de Ryzen 5600.
Tja, hier is al prestatieverlies voor de B580 op de RTX4060 en RX7600. Gemiddeld gaat die op 1080p van de snelste naar de langzaamste met een "mindere" CPU zoals de 5600.

[YouTube: 9800X3D vs. R5 5600, Old PC vs. New PC: Intel Arc B580 Re-Review!]

Dit is gewoon echt niet goed. :-(
De B580 leek echt een mooi product te zijn voor de lagere middenklasse. Maar als je met een 5600 al prestatieverlies krijgt. Met de 5600 haalt de B580 nog circa 83% van de prestaties die met de 9800X3D werden gehaald. De RTX4060 houdt nog circa 92% over en de RX7600 nog circa 92%.
Mooi dat ze ook op 1440p getest hebben met verschillende presets én upscaling!
Erg duidelijke en uitgebreide test.
We hebben weer mazzel dat Steve van CES gebanned was :P

Ik zit nog steeds met de vraag (of liever: de hoop) of dat Intel dit met drivers gaat fixen?

Starfield is wel echt een drama maar dat lijkt zeer zwaar/niet geoptimaliseerd voor veel cpu's en/of grafische kaarten.
En Spiderman.
Drama.

Ik blijf het toch een mooi kaartje (gpu) vinden, 3060ti prestaties met 12gb / 6700 xt is toch erg mooi.
Nu zou ik eerder voor de Acer of de Asrock gaan bij NBB gezien de gestegen prijzen in NL *kuch* Megekko €20 meer voor de Sparkle sinds launch prijs *kuch*.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-01-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Gewoon een B580 kopen dus als je na de aanschaf van je 100 euro te dure 9800X3D geen budget meer over hebt voor een highend GPU :+ Haal je in ieder geval alles eruit wat er in zit ;)

Op een meer serieuze noot, eens met @DaniëlWW2 dit is inderdaad gewoon niet goed. Hoop wel dat iets als dit er ook voor zorgt dat de reviewers voortaan in de dag 1 reviews in ieder geval iets van een scaling test doen in plaats van enkel testen met de top of the line cpu's.

Je zal als consument hier of in de US maar een B580 gekocht hebben met je Ryzen 2600 of 3600 op basis van de 'rave reviews' gebaseerd op tests met de beste cpu's en het US prijs punt. In de US heb je dan nog het geluk dat je in ieder geval niet (te)veel betaald hebt (al maakt dit wel dat het $250 ook niet zo heel sterk meer is imho, dat mag zo nog wel wat lager). Gelukkig waren / zijn ze in de EU niet heel goed leverbaar op een normaal prijspunt, zodat hopelijk niet teveel mensen ook nog eens teveel betaald hebben voor een GPU die nu mogelijk niet aan de verwachtingen voldoet.

Nog maar 'slecht' nieuws ook in Steve's conclusie, hij komt volgende week ook nog met een 50 game sample test van de B580 en de 4060 en die ziet er ook niet heel goed uit. Er blijft dan nog maar 5-7% over van de voorsprong van de B580. Het 12 game sample van HuB in de initiële review was dus blijkbaar ook al redelijk biased naar de B580.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 10-01-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Misschien voor Tweakers leuk om te testen met een 245K :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:23
Snelheid wat opgeschroefd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUgSv9J0kE-pA5aZPPV6-XWm6-o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZgi6NuJ4EuJ21F1T0BXqwrz.jpg?f=fotoalbum_medium

Asrock b580 steel legend

[ Voor 3% gewijzigd door Beaudog op 13-01-2025 14:30 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste