Vraag

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Hoi, door het bos zie ik de bomen momenteel niet meer. Hopelijk kan iemand hier mij wat meer richting geven.
Ik werk al een 10 jaar en ga binnenkort een bachelor opleiding informatica bij studeren als werkstudent. Hiervoor heb ik een laptop nodig, vereisten opgegeven door de school zijn i7 of AMD vglbaar, min 16GB ram en min 512GB intern. GPU maakt niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU2xnv8ZxC3-aEvcr0VivLjn20E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52cCUYD1TFYrBi0bcvidPhng.png?f=fotoalbum_large

Nu kijk ik vooral uit naar de volgende zaken:
-cpu: i7 of Ryzen 7/9
-ram: 32GB of 16GB met mogelijkheid om later te upgraden
-intern: 1TB
-gpu: rtx 3050, max 3060. Of soortgelijk. Niet dat ik hier hier direct ga op gamen, maar dan is de optie aanwezig
-batterij: bij normaal gebruik (websites, Spotify,.. ) een 6-8u minimum
-scherm: dacht ik aan 15-16"
-support tot Linux, laptop zou op een bepaald moment Windows/Linux in dual boot moeten draaien geloof ik

Zo ben ik uitgekomen bij de volgende laptops:
- Lenovo ideapad 5 pro: bouwkwaliteit zou niet super zijn en lees ook rare zaken over het laden vd batterij
- Lenovo Legion 5 pro: batterij gaat max 3-4u mee bij normaal gebruik
- Lenovo thinkbook 16p gen 2: heeft ook wel alles denk ik. Weet echter niet hoe kwalitatief dit model is. Vergelijk het natuurlijk met de gekende ThinkPads van op het werk
- MSI prestige 15: heeft letterlijk alles wat ik moet hebben, maar heb wat bang voor toekomstige problemen met de scharnieren ed
- Asus Rog Zephyrus G15: heeft alles (geen 32GB ram, maar wel upgradeable), goede reviews, maar geen webcam voor de online lessen die er zullen zijn en het lijkt mij in deze tijd zo belachelijk dat er geen webcam aanwezig is. Het 2022 model zou dit wel hebben + laatste nieuwe GPU. Als de prijs hiervan mee valt, is dit wel een goede kanshebber. iemand een idee hierover?
- Dell XPS15: kan je configureren, maar te duur
-XMG Fusion: goede batterijduur volgens website, maar weet te weinig over de bouwkwaliteit etc.
-HP Spectre: versie met 32GB ram, 1260p i7 en Intel Arc A370m. Mijn vrouw heeft een (andere) HP en die werkt goed. Is wel wat duur op zich.
- Lenovo yoga slim i7 Pro X: kan ik configureren met alles wat ik nodig heb, enkel is het scherm maar 14,5" en weet niet of dit voldoende zal zijn

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals de vermelding hierboven. Programmeren, VM's, lessen volgen, browsen. Occasioneel eens een lichte game draaien.

Wat is je budget?
Zoals iedereen mag dit zo goedkoop mogelijk, maar afhankelijk van de match kan dit tot 2000€ gaan

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Naar de les. Moet toch wel een 6-8u minimum afkunnen. Verder wil ik de laptop op de zetel kunnen gebruiken, zonder constant in te pluggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Acer omwille van bloatware (vroeger toch). Bij MSI heb ik 'bang' van mogelijke problemen later omwille van build quality

[ Voor 5% gewijzigd door Geforce660 op 11-08-2022 08:22 . Reden: schrijfwijze aangepast; toevoegen foto ]

Alle reacties

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 22:21
Verder wil ik de laptop op de zetel kunnen gebruiken, zonder constant in te pluggen.
Gekke vraag wellicht, maar wat is een zetel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geforce660
Muncher schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:39:
[...]

Gekke vraag wellicht, maar wat is een zetel?
Dat is de Vlaamse benaming voor een sofa/fauteuil. Nederlanders noemen het 'de bank' geloof ik 😅

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij je de directe brochure van de opleiding gepost hebt, kijk ook eens naar Laptop voor studie cybersecurity HBO want ook daar is een opleiding die toch echt wel een i7 vereist... ;)

Als er veel/vaak gevirtualiseerd wordt, is 16GB wel aan te raden en inderdaad mogelijk een optie open houden tot 32GB uitbreiden. Ik denk dat je meer hebt aan een efficiente CPU (lager verbruik) maar met zoveel mogelijk cores (voor virtualisatie).

De 1TB SSD zie ik niet al "verplicht"; als je een beetje rappe SSD hebt, kan je gebruik maken van "differencing disks" dus als je bijvoorbeeld 1 VM basic geinstalleerd hebt, kan je met veel hypervisors dan de VMDK/VHDX "forken" en daar een tweede of derde VM mee opstarten die dan enkel de specifieke wijzigingen opslaat. Zo heb ik (tijdelijk) 4 VM's met Server 2019 draaien die gezamenlijk minder dan 30GB aan diskruimte innemen.

De afmetingen van het scherm zijn persoonlijk; je kan net zo effectief veel pixels kwijt op 16" 1080p als op 13" 1080p; echter door de ppi zal je de beleving anders hebben. Afmetingen van scherm heeft invloed op afmetingen laptop en dus op gewicht.

let op je schrijwijze van informatica-termen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Geforce660
MAX3400 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:51:
Tenzij je de directe brochure van de opleiding gepost hebt, kijk ook eens naar Laptop voor studie cybersecurity HBO want ook daar is een opleiding die toch echt wel een i7 vereist... ;)

Als er veel/vaak gevirtualiseerd wordt, is 16GB wel aan te raden en inderdaad mogelijk een optie open houden tot 32GB uitbreiden. Ik denk dat je meer hebt aan een efficiente CPU (lager verbruik) maar met zoveel mogelijk cores (voor virtualisatie).

De 1TB SSD zie ik niet al "verplicht"; als je een beetje rappe SSD hebt, kan je gebruik maken van "differencing disks" dus als je bijvoorbeeld 1 VM basic geinstalleerd hebt, kan je met veel hypervisors dan de VMDK/VHDX "forken" en daar een tweede of derde VM mee opstarten die dan enkel de specifieke wijzigingen opslaat. Zo heb ik (tijdelijk) 4 VM's met Server 2019 draaien die gezamenlijk minder dan 30GB aan diskruimte innemen.

De afmetingen van het scherm zijn persoonlijk; je kan net zo effectief veel pixels kwijt op 16" 1080p als op 13" 1080p; echter door de ppi zal je de beleving anders hebben. Afmetingen van scherm heeft invloed op afmetingen laptop en dus op gewicht.

let op je schrijwijze van informatica-termen...
Die andere topic had ik ook al eens gezien inderdaad. Mijn vraag leunt daar wel tegen aan, maar is lichtjes anders in de zin dat ik iets meer high-end ga zoeken. Laatste of vorige generatie CPU.

Ik heb geen idee wat je daar vertelt over VM's, dat moet ik allemaal nog leren. Die 1 TB vereiste heb ik meer ingelast om zeker voldoende ruimte te hebben, zonder dat ik de SSD moet gaan upgraden. Dat zal zeker wel met een kleinere schijf gaan, maar met 1TB ben ik zeker dat ik meer dan voldoende ruimte heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De meeste laptops met 32GB geheugen hebben tegenwoordig ook vrij standaard (of als 2e optie ipv 5e) een 1TB SSD. Ik zou dat toch wel als minimum stellen tegenwoordig.

32GB geheugen is ook wel fijn als je VMs wil draaien, mijn werklaptop heeft maar 16GB en daar ben je met WSL en een paar docker containers al heel snel doorheen.

Het enige dat ik je kan meegeven is vermijd HP en Lenovo consumentenlaptops. Ze maken allebei een aantal super modellen voor zakelijk/enterprise doeleinden, maar voor consumenten is de bouwkwaliteit matig tot slecht en zit je ook met flink wat bloatware.
Als je een ThinkPad ofzo kan vinden met de specs die je zoekt dan prima, maar een IdeaPad of ThinkBook zou ik niet aan beginnen.

• Geforce660
Oon schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:44:
De meeste laptops met 32GB geheugen hebben tegenwoordig ook vrij standaard (of als 2e optie ipv 5e) een 1TB SSD. Ik zou dat toch wel als minimum stellen tegenwoordig.

32GB geheugen is ook wel fijn als je VMs wil draaien, mijn werklaptop heeft maar 16GB en daar ben je met WSL en een paar docker containers al heel snel doorheen.

Het enige dat ik je kan meegeven is vermijd HP en Lenovo consumentenlaptops. Ze maken allebei een aantal super modellen voor zakelijk/enterprise doeleinden, maar voor consumenten is de bouwkwaliteit matig tot slecht en zit je ook met flink wat bloatware.
Als je een ThinkPad ofzo kan vinden met de specs die je zoekt dan prima, maar een IdeaPad of ThinkBook zou ik niet aan beginnen.
Heb je toevallig ook nog aanbevelingen voor de grootte van het scherm? 14-15-16" ?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Geforce660 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:25:
[...]

Heb je toevallig ook nog aanbevelingen voor de grootte van het scherm? 14-15-16" ?
Is een beetje wat je zelf wil, ik zou zeker niet groter dan 15-16" gaan voor een laptop die je mee wil nemen, zeker als je colleges hebt in een gewone collegezaal.

Toevallig heb ik hier zelf ook al veel over nagedacht omdat ik tzt een nieuwe laptop van m'n werk krijg, heb nu een 17" en dat is veel te groot. Ik denk dat het voor mij 13" ideaal zou zijn. Thuis heb ik een ultrawide en hangt mijn laptop dichtgeklapt tegen de muur, dus het enige moment dat ik 'm los gebruik is als ik weinig plek heb (tijdens een face to face meeting of als ik even vlug op de bank iets wil checken).

Uiteindelijk ligt het aan je voorkeur en in welke situaties je 'm gaat gebruiken.

• Geforce660
Oon schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Is een beetje wat je zelf wil, ik zou zeker niet groter dan 15-16" gaan voor een laptop die je mee wil nemen, zeker als je colleges hebt in een gewone collegezaal.

Toevallig heb ik hier zelf ook al veel over nagedacht omdat ik tzt een nieuwe laptop van m'n werk krijg, heb nu een 17" en dat is veel te groot. Ik denk dat het voor mij 13" ideaal zou zijn. Thuis heb ik een ultrawide en hangt mijn laptop dichtgeklapt tegen de muur, dus het enige moment dat ik 'm los gebruik is als ik weinig plek heb (tijdens een face to face meeting of als ik even vlug op de bank iets wil checken).

Uiteindelijk ligt het aan je voorkeur en in welke situaties je 'm gaat gebruiken.
17" lijkt mij inderdaad te groot om de laptop als portable te gebruiken. Daarom zou ik richting 15-16" gaan. Twijfel enkel wat of 14" te klein is om zo op te werken of niet. Had niet direct het plan om er een extra scherm op aan te koppelen.

15" zal misschien de ideale grootte zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:19
Mijn zoon gaat ook een HBO ICT doen en heeft ook een krachtige laptop nodig.
De onderstaande laptop staat bij mij nu op de eerste plaats van de shortlist:
pricewatch: HP Victus 15-fa0295nd

Lijkt mij een goede laptop en de recensies van het voorgaande model waren prima, deze is nog te nieuw voor reviews.

Zie ook mijn post hierover: Stevige Laptop (zowel fysiek als specs) voor HBI ICT Student

[ Voor 12% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 13-08-2022 11:50 ]

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:21:
Mijn zoon gaat ook een HBO ICT doen en heeft ook een krachtige laptop nodig.
De onderstaande laptop staat bij mij nu op de eerste plaats van de shortlist:
pricewatch: HP Victus 15-fa0295nd

Lijkt mij een goede laptop en de recensies van het voorgaande model waren prima, deze is nog te nieuw voor reviews.

Zie ook mijn post hierover: Stevige Laptop (zowel fysiek als specs) voor HBI ICT Student
Nog geen reviews van gelezen, buiten dat de accu duur ongeveer 4u zou zijn. Ik wil toch wel enkele uren comfortabel in de les kunnen zitten, zonder telkens de laptop te moeten inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
Bijkomende vraag. In België werken we normaliter met een azerty toetsenbord. Bij gebrek aan een numpad en om te programmeren heb ik al gelezen dat een qwerty keyboard toch wel 'beter' zou zijn. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:54
Ik denk dat dat alleen maar verwarring schept, continu tussen de twee switchen (omdat je azerty gewoon bent, maar op een qwerty moet typen) is erg vervelend. Vooral als je wachtwoorden moet intypen...

Beter is het in geen geval.

[ Voor 7% gewijzigd door LievenD op 20-08-2022 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

Als je gaat programmeren zou ik ook letten op een iets hogere resolutie.
1920x1200 is al fijn, maar als het kan zou ik proberen voor een iets hogere res te gaan.
2560x1600 of 2880x1800 is fijn om te hebben.
Mik ook op een 15 inch laptop.

Ook nog een tip, staar niet teveel naar de hoeveelheid geheugen en opslag, check of je het kan upgraden.

Paar jaar geleden heb ik een XPS7590 gekocht met zo laag mogelijke RAM en opslag omdat Dell schoftelijke meerprijs vraagt voor meer. Zelf opengeschroeft en geupgrade zo 150 euro goedkoper uit. (Dus let op soldered!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
Thomg schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:02:
Als je gaat programmeren zou ik ook letten op een iets hogere resolutie.
1920x1200 is al fijn, maar als het kan zou ik proberen voor een iets hogere res te gaan.
2560x1600 of 2880x1800 is fijn om te hebben.
Mik ook op een 15 inch laptop.

Ook nog een tip, staar niet teveel naar de hoeveelheid geheugen en opslag, check of je het kan upgraden.

Paar jaar geleden heb ik een XPS7590 gekocht met zo laag mogelijke RAM en opslag omdat Dell schoftelijke meerprijs vraagt voor meer. Zelf opengeschroeft en geupgrade zo 150 euro goedkoper uit. (Dus let op soldered!)
Had ik ook al gezien. Ze vragen enorm veel geld voor een type met iets meer RAM bvb. Absurd.

Ik mikte eerst op een 15-16", maar zit momenteel ook met 14,5" in m'n hoofd. Minder dan dat lijkt mij echt te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Met een laptop heb je altijd een afweging tussen grootte, performance, meeneembaarheid, herrie en prijs - maar iets als Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00QPMH) lijkt me het beste comromis als je niet te veel euros erin wilt storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
martyw schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:55:
Met een laptop heb je altijd een afweging tussen grootte, performance, meeneembaarheid, herrie en prijs - maar iets als Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00QPMH) lijkt me het beste comromis als je niet te veel euros erin wilt storten.
Heb ik effectief al eens gekocht gehad, maar de batterij duur was echt te slecht om enkele uren mee in de les te zitten (ik mik op min 6u). Verder wel mooie specs idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
Iemand ervaring met de Lenovo (Yoga) Slim 7 Pro X (AMD 6000, 32GB, RTX 3050) of Asus Zephyrus G15 (2022 - AMD 6000, 16GB, RTX 3060)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 14:12
Geforce660 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:11:
Bijkomende vraag. In België werken we normaliter met een azerty toetsenbord. Bij gebrek aan een numpad en om te programmeren heb ik al gelezen dat een qwerty keyboard toch wel 'beter' zou zijn. Iemand hier ervaring mee?
Ik ben na meer dan 20 jaar programmeren van azerty overgeschakeld naar qwerty en ja, het is gemakkelijker. Uiteraard is het even wennen ... maar dagelijks oefenen op de diverse typingtest websites hebben daarbij goed geholpen. Een leuk extra voordeel: als je eens een fancy toetsenbord wil kopen heb je ineens veel meer keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door spoonman op 25-08-2022 10:45 ]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:56
Oon schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:44:

Bloatware maakt niet veel uit toch voor een beetje ICT'er? Windows 10/11 USB maken met de tool van Microsoft, stickje er in als je de laptop uit de doos haalt, alle partities inclusief recovery verwijderen en voilà, een schone Windows :9

Eventueel kan je recovery laten staan, maar daar zit dan wel de bloatware in.

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 24-08-2022 11:58 ]

Pagina: 1