Laptop voor studie cybersecurity HBO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPSpiekker
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-08 13:46
Hallo allemaal,

Mijn zoon gaat een studie cyber security doen op het HBO en we moeten een laptop aanschaffen.
Heb wat op het internet gekeken en ik zie van alles voorbij komen wat je aan specs zou moeten hebben.

Ik ben wel uit het volgende I7 of Ryzen 7 als CPU minimaal 16GB Interngeheugen en SSD van minimaal 512GB maar ik zit me nu af te vragen wat voor een GPU moet je hebben kan dit gewoon een integrated zijn of moet het een deticated zijn.

Hebben jullie wat tips ?

Ik hoor het graag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
JPSpiekker schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:48:
Hallo allemaal,

Mijn zoon gaat een studie cyber security doen op het HBO en we moeten een laptop aanschaffen.
Heb wat op het internet gekeken en ik zie van alles voorbij komen wat je aan specs zou moeten hebben.

Ik ben wel uit het volgende I7 of Ryzen 7 als CPU minimaal 16GB Interngeheugen en SSD van minimaal 512GB maar ik zit me nu af te vragen wat voor een GPU moet je hebben kan dit gewoon een integrated zijn of moet het een deticated zijn.

Hebben jullie wat tips ?

Ik hoor het graag
Wat is het advies vanuit school? Bij een HBO studie wordt aan de studenten altijd de minum systeem eisen doorgegeven van wat ze nodig hebben voor hun studie.

Als het budget het toelaat is een deticated videokaart altijd beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:51
Ik zou hier licht neigen naar dedicated. Kan je mooi oclHashcat gebruiken :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JPSpiekker schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:48:
Hallo allemaal,

Hebben jullie wat tips ?

Ik hoor het graag
Vaak heeft het HBO een laptop programma (stuk goedkoper dan in de winkel) , misschien staat daar wel iets leuks tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:10

Yucon

*broem*

Wat vindt zoonlief zelf? Als hij aan een dergelijke studie begint vind ik eigenlijk toch wel dat hij zelf alvast een voorselectie zou moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat "cyber security" speciaal voor zaken behoeft maar ik ken mensen die daar hun beroep van hebben en "gewoooon" uit de voeten kunnen met 8GB RAM en een i5'je uit 2019 ofzo.

Ben een beetje zoekende @JPSpiekker hoe je op een i7 uitkomt (nog afgezien van de navenante warmte en accu die mogelijk sneller leeg is) en minstens 16GB RAM voor een opleiding / omschrijving die we eigenlijk moeten raden want je hebt 0 applicaties / eisen genoemd in de startpost.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPSpiekker
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-08 13:46
Bedankt voor de feedback alvast.

Maar even kort dat ik dit zo meldt omdat dit de HVA zelf ook niet zo duidelijk is met wat ze willen want dit is wat ze zelf vermelden :
"
Een werkgeheugen van minimaal 16GB.
Een harde schijf van minimaal 500GB. Bij voorkeur SSD.
Minimaal een i5, bij voorkeur i7 (of vergelijkbaar) processor
"

en dat is het.

En mijn zoon had zelf wel wat gevonden maar 1800 euro zomaar even te gaan besteden zonder na te gaan of het wel juist is lijkt me ook niet helemaal top, helaas nog geen geldboom in mijn tuin.
En we hadden zelf ook gekeken op het internet maar daar is men ook niet helemaal duidelijk met de GPU want ze doen voorstellen welke laptops je kan gebruiken maar dat loopt ook door elkaar van intergrated en niet.
Vandaar ook hier mijn vraag aangezien er genoeg kennis is onder de forum gebruikers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JPSpiekker schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:44:

Maar even kort dat ik dit zo meldt omdat dit de HVA zelf ook niet zo duidelijk is met wat ze willen want dit is wat ze zelf vermelden :
Ja, maar die eisen / naamgeving hebben ze sinds 2018 al niet aangepast. Een i7 uit 2018 (dus technologie / design 2016), is "brakker" dan een moderne i5-12xxx Mobile of een Ryzen 5xxxU.

Daarmee gaat je budget mogelijk dus ook omlaag en kan je mogelijk een gedeelte meer uitgeven aan een grotere/snellere SSD of een beter / mooier scherm. Of juist een superfijne laptop die lang meegaat op de accu.

Wil je even zelf wat meten / vergelijken; zoek eens wat CPU-benchmarks op van 2017 tot nu en dan denk ik zelfs, met enige nuance, dat de aangeraden i7 minstens zo snel/traag is als een mainstream laptop van afgelopen maanden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 15:56
JPSpiekker schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:44:

"
Een werkgeheugen van minimaal 16GB.
Een harde schijf van minimaal 500GB. Bij voorkeur SSD.
Minimaal een i5, bij voorkeur i7 (of vergelijkbaar) processor
"

en dat is het.

En mijn zoon had zelf wel wat gevonden maar 1800 euro zomaar even te gaan besteden zonder na te gaan of het wel juist is lijkt me ook niet helemaal top, helaas nog geen geldboom in mijn tuin.
En we hadden zelf ook gekeken op het internet maar daar is men ook niet helemaal duidelijk met de GPU want ze doen voorstellen welke laptops je kan gebruiken maar dat loopt ook door elkaar van intergrated en niet.
Vandaar ook hier mijn vraag aangezien er genoeg kennis is onder de forum gebruikers
Ha, zoonlief denkt: 'Ik kan hier een mooie laptop uit krijgen.' Komt gelijk te proppen met een laptop van 1800 euro _O- .

Een laptop van 700 euro zal al voldoen aan de eisen. Kijk eens naar de Best Buy XXL van augustus.

Zelf ook al de specs ingevuld in de pricewatch om te kijken wat geschikt is? Daarnaast: wat wilt je zoon graag? Groot scherm? Hogere resolutie? Hoge resfreshrate? Videokaart om te gamen?

Een dedicated videokaart is leuk, maar echt niet noodzakelijk als de centjes het niet toelaten.

En wat is je max budget?

[ Voor 11% gewijzigd door Panini op 08-08-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno_R
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-09 12:35
Ik doe de zelfde studie en voor mij is er (tot nu) geen echte processing power nodig. In het 2e jaar ga je aan de slag met VM's dus dan is een CPU met een aantal extra cores altijd handig. Persoonlijk heb ik een Ryzen 7 5800H met 16gig geheugen en een 500gig SSD wat meer dan genoeg is.

Waar ik mij vooral op zou focussen is de groote van de batterij. Zo hoef je niet aan een stopcontact vast geplakt te zitten.

Wat andere hebben genoemd over Hashcat zou ik me niet heel erg zorgen over maken.

Edit: Ik heb een Lenovo Ideapad 5 pro en die valt mij goed in de smaak!

[ Voor 6% gewijzigd door Menno_R op 14-08-2022 00:11 ]

Pagina: 1