Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 12:06

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
als inhaker op 3 ander topics, waarvan 2 inmiddels gesloten:zou ik graag mijn ervaringen delen, en discussiëren welke webshops de beste optie zijn, en wat jullie ervaringen zijn,

in mijn geval heb ik recent, de volgens sommige beste NAS/Raid schijven in de markt gekocht, Exos X18 18TB by Seagate*, maar de minieme hoeveelheid beschermingsmaterialen die door
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
waren gebruikt, baarde mij nogal al opzien, de schijven zaten direct op het karton in een enkele bubbel envelop, zonder padding/luchtkussens op de bodem, zij aan zij en 2 op elkaar, voor totaal vier schijven, met enkel die 2 luchtkussens boven op, daarmee kwam de opvulling nipt tot het dichtgevouwen karton van de doos als je hem sluit, enfin, hier volgen de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwacvlMrPtveDK3zQCNg1ekQahE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJxymTt2lo7HFb1fTKtQXS2t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92xHfRD6XF9hM8pqug1Ex8pYkAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0nT6MySV2EoBmjsObgPIeGz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui5nbD7LOVVHaYJINZdUarQXO0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUVhjQZpHx7T4WOAy95bl0FQ.jpg?f=fotoalbum_tile

dit staat in schril contrast met
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
die bij een vergelijkbare oder van harddisks vorige jaar (niet-Seagate) de schijven als volgt had verpakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJUVvO3DkaxLYb_iAkohH3PDO9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCgao5k9GqpHW5hNAcg9ZmkK.jpg?f=fotoalbum_large

ieder schijf in zo'n eigen foamdoos, met fatsoenlijk karton en foam die de schijf omsluit, en dan volgens mij ook op een bedje van luchtkussen onder, rondom en er boven op en dan pas een passende doos van de webshop.

Die schijven hebben tot nu toe geen enkel probleem gegeven, slagen met vlag en wimpel in S.M.A.R.T., ze zijn enkel best luidruchtig bij het wegschrijven en bladeren van data...

Enfin, de vraag rest dus, is de verpakking van eerstgenoemde shop voldoende, of zal ik ze retour sturen om toch maar niet de gok te nemen? en ze dus elders te bestellen, helaas wellicht tegen meerprijs, om er zeker van te zijn dat een andere shop hdd's wel beter en ruimer verpakt met meer beschermingsmiddelen, want, de PostNL bezorgers in mijn regio zijn hier vaak best grof met pakketen, en heb verschillende bezorgers ook wel zien gooien/smijten met pakketen als ze de bus bij mijn appartementsgebouw uitladen met alle pakketten die ze hier bij mij en buren moeten bezorgen.

Dit is nogel een grote investering voor mij voor in 1x dus wil ook wel schijven hebben die alle transport en mishandelingen van de verschillende partijen overleeft hebben. Graag dus een inhoudelijke discussie, op hoofdlijnen met ieders ervaring bij de verschillende shops die harddisks verkopen en tips waar op te letten en de verschillende manier waarop men van de verschillende shops het verpakt hebben.

Tevens hoor ik uiteraard ook graag van mijn mede tweakers of de HDD's in de eerste 2 foto's afdoende verpakt zijn naar jullie mening en ze dus zonder problemen in m'n RAID DAS kan steken. Mijn gevoel zit tussen gebruiken en terugsturen in momenteel. Foto 3 laat namelijk zien dat het bubbelenvelopje niet bijster dik is.

(*doorslaggevend voor deze bestelling was dat van alle drie de fabrikanten, op moment van bestellen, vorige week, de Exos schijven van 18TB de goedkoopste 18TB schijven in de markt waren volgens de pricewatch, zelfs de IronWolf en IW Pro's van Seagate zijn/waren toen duurder, idem voor de WD's en zelfs de Toshiba N300's**, wat best bizar is, want de Exos zijn gekenmerkt als Enterprise schijven, en dus doorgaans de duurste optie) {**inmiddels zie ik dat de N300 cq MG09's ook gezakt zijn in prijs}

[ Voor 6% gewijzigd door DaveFlash op 10-08-2022 18:42 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Kort antwoord nee, sowieso voel je je er nubal niet goed bij dus die onrust wil je niet.

Maar de genoemde shop wil je tegenwoordig sowieso liever ontwijken wat service betreft. En er zitten bewegende delen in een hardeschijf dus de kans dat de koppen de schijven hebben geraakt met transport is zeker aanwezig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In dit staat (afgezien van externe schade door voetballen met het pakketje), kunnen de disks een schok tot 200GS verdragen.

Is daarmee de werking van de disk gegarandeerd? Lijkt me wel. Voel je je er fijn bij? Blijkbaar niet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:04
MAX3400 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:17:
In dit staat (afgezien van externe schade door voetballen met het pakketje), kunnen de disks een schok tot 200GS verdragen.
Dit

Zolang de schijven niet draaien kunnen ze meer verdragen dan je denkt.
Stop ze in je PC/NAS doen ze hebt hebben ze geen hinder ontvangen van het vervoer.

Voel je je er niet lekker bij stuur je ze terug en bestel je ze ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30
Als ik kijk hoe wij schijven binnen krijgen in bulk is dat ook vaak zo, of zonder bubbels maar in een klein 'piepschuim' vak verdeling in grote dozen.

Als de schijven goed testen zou ik er niet te wakker van liggen. Grote kans dat het transpost van fabrikant > Distri > Webshop ook op soortgelijke wijze gaat. Dan zal vaak iets beter in pakken voor bezorging door de 'last mile courier' ook weinig uithalen verwacht ik.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De winkel maakt denk ik niet uit, ze zullen allemaal wel versturen in de verpakking waarin de winkel de schijven aangeleverd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik zou ook kiezen voor de (veel) beter ingepakte hdds, maar ook dan weet je niet wat er mee gebeurd is (hoe is het van grothandel naar winkel gestuurd, heeft iemand ze laten vallen etc)voordat ze werden ingepakt. Het risico dat je loopt is wel minder,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Medione1210 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:37:
Ik zou ook kiezen voor de (veel) beter ingepakte hdds, maar ook dan weet je niet wat er mee gebeurd is (hoe is het van grothandel naar winkel gestuurd, heeft iemand ze laten vallen etc)voordat ze werden ingepakt. Het risico dat je loopt is wel minder,
:? De gemiddelde Seagate Exos heeft een sticker waar op staat "Product of Thailand". Ik durf wel te stellen dat het transport van "Megekko naar @DaveFlash " minder risicovol is (en met meer arbo-technische voorwaarden aan de medewerkers) dan het transport van "Thailand naar Megekko".

En anders even "020 316 7300" bellen en je beklag doen / vragen stellen over het wereldwijde transport van Seagate.

Natuurlijk kan de disk ook uit Ierland gekomen zijn maar het gaat om het principe; ze worden in ieder geval niet om de hoek bij Megekko gemaakt en met fluwelen handschoenen in het magazijn gelegd

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 11-08-2022 10:45 ]

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
nou iedereen bedankt voor de reacties, ik denk dat ik ze dan maar houd, na ze te hebben gedraaid door crystaldiskmark, tenzij ik binnen nu en 3 weken elders een betere aanbieding vind.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:25
DaveFlash schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:38:
nou iedereen bedankt voor de reacties, ik denk dat ik ze dan maar houd, na ze te hebben gedraaid door crystaldiskmark, tenzij ik binnen nu en 3 weken elders een betere aanbieding vind.
Begrijp ik goed, je gaat 3 weken kijken of het ergens goedkoper is. En dan stuur je ze alsnog terug ?

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
ppeterr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Begrijp ik goed, je gaat 3 weken kijken of het ergens goedkoper is. En dan stuur je ze alsnog terug ?
ja de shop in kwestie hanteert een termijn van 30 dagen voor retouren. daar is 1 week van verstreken.

• ppeterr
DaveFlash schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

ja de shop in kwestie hanteert een termijn van 30 dagen voor retouren. daar is 1 week van verstreken.
Ik denk dat daar nog wel wat voorwaarden aanzitten, als in ongebruikt bijvoorbeeld. Zeker bij een HDD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWzDaM873HF69L5mqP9STp83nTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wh3HK8rd2yXWAyaN96u5tRvr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door ppeterr op 11-08-2022 12:57 ]

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
ppeterr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Ik denk dat daar nog wel wat voorwaarden aanzitten, als in ongebruikt bijvoorbeeld. Zeker bij een HDD.
ze zijn nu idd nu nog gesealed, maar in mijn OP staan links naar topics waar dit punt al tot in den treurnis is besproken, dus voor dat er een mod hier komt verzoek ik je niet opnieuw deze discussie te starten en die terug te lezen in de door mij gelinkte topics, maar grofweg komt het er op neer dat je de werking van een harde schijf gewoon mag testen in je systeem, nas of server bij koop op afstand. En dan enkel zodanig om te beoordelen of het model 'deugdelijk' is. Een check in een s.m.a.r.t programma of andere disk-tester (zoals bovengenoemde) valt daaronder, de schijf meteen volzetten met je vakantie foto's, drone filmpjes en blu-ray rips bijv weer niet. (niet dat ik die heb overigens :9~ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
OKE |:(

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
lees die topics maar terug, de voorwaarden welke jij screenshotte zijn strijdig met geldende consumenten recht en WKOA. een rechter zal dus gelijk de shop uitlachen. en nogmaals de herinnering gelieve die discussie terug te lezen in reeds eerder genoemde topics en hier niet opnieuw te voeren. alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:14:
Kort antwoord nee, sowieso voel je je er nubal niet goed bij dus die onrust wil je niet.

Maar de genoemde shop wil je tegenwoordig sowieso liever ontwijken wat service betreft. En er zitten bewegende delen in een hardeschijf dus de kans dat de koppen de schijven hebben geraakt met transport is zeker aanwezig.
Voordat je roept dat de koppen de schijven geraakt kunnen hebben is het wel handig om te weten waar je het over hebt. De hardeschijf "parkeerd" de koppen op zoon manier dat dit dus niet kan gebeuren.

De bedenktijd is in het leven geroepen om ze kunnen kijken of het wat is zoals je normaal dat in een winkel doet.

4 weken gebruiken in een NAS valt daar zeker niet onder. Nu is het vaak niet dat ze de draaiuren gaan controleren. Maar het is wel en voorbeeld waarvoor de webwinkels dus wat extra marge op de producten zullen doen om dit soort "misbruiken" op te vangen ;) Maar goed is is mijn mening hierover, andere zullen het zien als ik kan het 4 weken 24/7 gebruiken en retour sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
DaveFlash schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

lees die topics maar terug, de voorwaarden welke jij screenshotte zijn strijdig met geldende consumenten recht en WKOA. een rechter zal dus gelijk de shop uitlachen. en nogmaals de herinnering gelieve die discussie terug te lezen in reeds eerder genoemde topics en hier niet opnieuw te voeren. alvast bedankt
24/7 = 329 * 4 = 1316 uur lijkt mij niet echt nodig om te kijken of het wat is.

Maar het is allemaal ruim te beoordelen. Goed dat de winkels dit in hun marge meenemen ;)

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
@geforce5_guy zoals benoemd, ze zijn nog volledig gesealed, want ik heb simpelweg nog niet eens tijd gehad ze ergens in te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
Wat ik eigenlijk maffer vind, is dat het terug gaat om misschien een tientje te besparen.
Niet eens om het te beoordelen of het goed is. Maar goed, dat vind ik.....beetje apart.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
ppeterr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:07:
Wat ik eigenlijk maffer vind, is dat het terug gaat om misschien een tientje te besparen.
Niet eens om het te beoordelen of het goed is. Maar goed, dat vind ik.....beetje apart.
dat zeg ik, wellicht stuur ik ze dus niet terug, het ging mij in dit geval niet primair om het geld, maar meer om de verpakkingswijze van de verschillende shops, dus gaarne wens ik dit topic weer in die richting te sturen en je te vragen jouw ervaring te delen met het ontvangen van hard disks van je voorkeursshop. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Volgens mij heb je je antwoord al gehad en je conclusie getrokken.

Mochten mensen zich nog afvragen waarom webshops steeds moeilijker gaan doen over retourzenden kan je uit dit topic ook een conclusie trekken.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Je zegt: de schijven komen door de SMART.
Ik neem aan dat je hiermee de extended SMART bedoeld die waarschijnlijk rond de 24 uur bezig is en een volledige surface scan doet?
En niet de snelle SMART die bijna niets controleert?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

VW-Arjan

★★★★★

@GarBaGe dat zal Wireless S.M.A.R.T. zijn dan denk ik.
Paar post terug zegt de TS dat ze nu nog gesealed zijn.

lekker vaag topic weer.

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08
Denk dat TS doelde op de schijven welke hij eerder had ontvangen en wel goed door S.M.A.R.T. komen? Die van Alternate

Anoniem: 217290

geforce5_guy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Voordat je roept dat de koppen de schijven geraakt kunnen hebben is het wel handig om te weten waar je het over hebt. De hardeschijf "parkeerd" de koppen op zoon manier dat dit dus niet kan gebeuren.

De bedenktijd is in het leven geroepen om ze kunnen kijken of het wat is zoals je normaal dat in een winkel doet.

4 weken gebruiken in een NAS valt daar zeker niet onder. Nu is het vaak niet dat ze de draaiuren gaan controleren. Maar het is wel en voorbeeld waarvoor de webwinkels dus wat extra marge op de producten zullen doen om dit soort "misbruiken" op te vangen ;) Maar goed is is mijn mening hierover, andere zullen het zien als ik kan het 4 weken 24/7 gebruiken en retour sturen.
De koppen staan geparkeerd zodat ze op een normale manier geen schade aanrichten, de manier van verpakken hier is echt wel ondermaats te noemen voor hardeschijven dus de kans op schade is wel degelijk aanwezig in deze.

Laat ik overigens voorop stellen dat wat TS nu voorstelt ook tegen mijn moraal in gaat maar de shop had wel meer moeite kunnen doen met verpakken van de producten.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
tenzij ik binnen nu en 3 weken elders een betere aanbieding vind.
DaveFlash schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

dat zeg ik, wellicht stuur ik ze dus niet terug, het ging mij in dit geval niet primair om het geld, maar meer om de verpakkingswijze van de verschillende shops,
Something doesn't add up...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47
DaveFlash schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Alleen herroepingsrecht gaat uit van 14 dagen en niet 30.
Tevens betekent dat natuurlijk niet dat je 30 dagen mag gebruiken en dan op het laatst terug stuurt omdat hij ergens anders goedkoper is. Dan lacht de rechter jou uit. Een feliciteert je met de extra juridisch kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door loki504 op 11-08-2022 16:40 ]

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
loki504 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Alleen herroepingsrecht gaat uit van 14 dagen en niet 30.
Tevens betekent dat natuurlijk niet dat je 30 dagen mag gebruiken en dan op het laatst terug stuurt omdat hij ergens anders goedkoper is. Dan lacht de rechter jou uit. Een feliciteert je met de extra juridisch kosten.
klopt, maar als de shop zelf en ruimere periode aanbied, zoals de meeste shops tegenwoordig, betekend het niet dat de wet alleen de helft van de periode geldt. oftewel, als een shop adverteert met 30 dagen, geldt de WKOA/herroepingsrecht ook die volledige termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
MAX3400 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

:? De gemiddelde Seagate Exos heeft een sticker waar op staat "Product of Thailand". Ik durf wel te stellen dat het transport van "Megekko naar @DaveFlash " minder risicovol is (en met meer arbo-technische voorwaarden aan de medewerkers) dan het transport van "Thailand naar Megekko".
Dat zou je inderdaad denken, maar in die grootverpakkingen zitten die disks zo strak verpakt dat die weinig risico zullen lopen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Medione1210 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Dat zou je inderdaad denken, maar in die grootverpakkingen zitten die disks zo strak verpakt dat die weinig risico zullen lopen.
Dus zijn de g-krachten groter. Als er nog wat speling is kan de boel juist wat meer bewegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Nee hoor. De initiele vertraging zal minder "schade" doen maar zodra de verpakking niet meer meegeeft en de vertraging blijft doorgaan, is de schade er alsnog.

Vandaar dat de datasheets praten over het aantal G per tijdseenheid (in dit geval 20ms bij non-operational state).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
Misschien moeten we Seagate even vertellen hoe ze hun schijven moeten verpakken?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
vassago schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:44:
Misschien moeten we Seagate even vertellen hoe ze hun schijven moeten verpakken?
Haha... maar als seagate ze al zo strak verpakt, dan kunnen ze echt wel wat hebben. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:52
Toen ik 6x 12tb kocht bij de leverancier van je 2e foto, waren ze bij mij allemaal los in de doos gegooid en zaten ze alleen in de plastic verpakking met volgens mij 1 stukje plastic aan de zijkant.
Dus tsja.. het gebeurd, hangt van de medewerker af gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
stylezzz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Haha... maar als seagate ze al zo strak verpakt, dan kunnen ze echt wel wat hebben. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.... ;)
ja maar deze verpakking is van de webshop vermoed ik, de shop in kwestie zend ze toe vanuit een bulk doos, daar zitten 20 schijven als volgt in verpakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud9BVitJ8lHH1hA9baQZ16lOmFA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nE3o7WdVHFQJOyv6LQ5CLE8K.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYwJk-4sP17fq2_ajtnAAQPWvYQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YCmGTySILp9yw21UvFEiNNQf.png?f=fotoalbum_tile

Uit deze video van Linus:

je kan dus zien dat die stukken beter verpakt zijn dan wat welke webshop dan ook kan verzinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door DaveFlash op 12-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
[...]

dat is dus exact mijn punt, de fabrikant verpakt ze beter dan de webshops, zie ook hierboven voor een voorbeeld van de 'god doos' 20 16TB EXOS! _/-\o_ en dit is precies de discussie die ik aan wil zwengelen om samen met andere tweakers nu eens en voor altijd duidelijk in kaart te brengen, hoe het er aan schort en bij wie het er aan schort qua webshops en hun verzending, want idd, sommige zijn nu dozen schuivers geworden en die geven dan er niet om of een doos heel aankomt, zolang een klant, wij dus, niet klagen is het lekker winst bij deze bedrijven voor deze toch al dure producten.
Pagina: 1