Klus vertraagt: Klusjesman brengt extra bedrag in rekening

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 14.856 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 05:59
Hij zal er wel van geleerd hebben om de volgende keer gelijk de rekening te sturen. Nu heeft hij 12 maanden niet betaald gekregen. 3% lijkt me redelijk voor beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:21
Dit is niet de HK

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 09-08-2022 13:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
Zinloos1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Dat zeg jij nu wel, maar tenzij TS dat expres niet vertelt staat er nergens in het contract iets over een looptijd of boete clausules als het langer duurt dan (dus niet) "afgesproken". En als ondernemer kan je wel vinden dat je klant slecht communiceert, maar daar ben je zelf bij. Je werkt als een bedrijf samen met een consument, dan ligt (wat mij betreft) de verantwoordelijkheid per definitie meer bij de professional. Ik werk zelf B2B en ik vind nog steeds dat ik voor het grootste deel verantwoordelijk ben voor de communicatie.

En inderdaad, hij moet als hij een fixed price contract heeft afgesloten voor dezelfde prijs de rest afmaken. Tenzij hij in zijn contract heeft opgenomen dat dat niet hoeft. Anders is het vrij simpel contract breuk. Hij kan redelijkerwijs vragen of er iets aan gedaan kan worden uit coulance en omdat het bij de klant niet goed ging, maar ook daar is hij verantwoordelijk omdat correct en volledig te bespreken en communiceren. Contracten zijn geen onderbuikgevoel hè.

Hij had kunnen zeggen dat hij tot 2023 vol zit, dat heet hij niet gedaan. Het klinkt allemaal erg lekker wat je schrijft, maar professioneel klinkt het niet.
jouw houding zorgt ervoor dat dit soort vakmensen dat ding zonder omkijken aan de muur schroeven waarna jijzelf met de gebakken peren zit. Oh is schilderen nu een probleem en is het spuuglelijk geworden? Mja, dat had je niet opgeschreven in de opdracht heh, dus daar hoefde ik ook niet naar te kijken.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
Zinloos1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Dat zeg jij nu wel, maar tenzij TS dat expres niet vertelt staat er nergens in het contract iets over een looptijd of boete clausules als het langer duurt dan (dus niet) "afgesproken". En als ondernemer kan je wel vinden dat je klant slecht communiceert, maar daar ben je zelf bij. Je werkt als een bedrijf samen met een consument, dan ligt (wat mij betreft) de verantwoordelijkheid per definitie meer bij de professional. Ik werk zelf B2B en ik vind nog steeds dat ik voor het grootste deel verantwoordelijk ben voor de communicatie.

En inderdaad, hij moet als hij een fixed price contract heeft afgesloten voor dezelfde prijs de rest afmaken. Tenzij hij in zijn contract heeft opgenomen dat dat niet hoeft. Anders is het vrij simpel contract breuk. Hij kan redelijkerwijs vragen of er iets aan gedaan kan worden uit coulance en omdat het bij de klant niet goed ging, maar ook daar is hij verantwoordelijk omdat correct en volledig te bespreken en communiceren. Contracten zijn geen onderbuikgevoel hè.

Hij had kunnen zeggen dat hij tot 2023 vol zit, dat heet hij niet gedaan. Het klinkt allemaal erg lekker wat je schrijft, maar professioneel klinkt het niet.
Hij had dus eigenlijk op de onafgewerkte boel de spulletjes in mei 2021 op moeten hangen, want dat was immers zijn opdracht. Omdat de beste man meedenkt, moet hij nu in 2022 werken voor 2021 centen?

Als het 40 uur werk is en het uurtarief is 6 euro gestegen, dan zit je al op 240 ex btw.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 20:13
Bockelaar schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

jouw houding zorgt ervoor dat dit soort vakmensen dat ding zonder omkijken aan de muur schroeven waarna jijzelf met de gebakken peren zit. Oh is schilderen nu een probleem en is het spuuglelijk geworden? Mja, dat had je niet opgeschreven in de opdracht heh, dus daar hoefde ik ook niet naar te kijken.
Pardon, mijn houding? Ik omschrijf dat je wat meer mag verwachten van een professional. Jij verdraait dat weer prachtig, zoals dat wel vaker gaat op het internet, naar dat iemand geen enkele verantwoordelijkheid heeft voor wat hij oplevert. Het gaat om communiceren, en dit gaat over geld waarbij je dus gewoon proactief moet zijn, van beide kanten.

Tuurlijk gaat TS niet vrijuit in de communicatie en hij doet een aanname, maar iedereen zegt hier dat je maar blij mag zijn dat iemand überhaupt wil komen en dat hij je niet het dubbele laat betalen. Als hij dat had gezegd op het moment dat het drie maanden later was is dat natuurlijk waar. Maar je moet gewoon open en transparant zijn als ondernemer.

Voor iedereen die nu tegen mij gaat zeggen "Waaah, dan had hij hem zo op de muur moeten plakken zeker, waaah". Je kunt toch vragen wat het betekent voor jou en je opdracht? Als TS je drie keer aangeeft dat het nog langer gaat duren ga je in gesprek en zorg je dat het helder wordt m.b.t. termijnen en bijkomende kosten. In plaats dat je verwacht dat er uiteindelijk wel een oplossing komt en dat de klant het begrijpt waarbij je meer geld gaat krijgen. Dus ook heel specifiek zijn in wat het betekent en hoeveel het gaat kosten, niet het maar laten liggen als de klant niets met die informatie doet.
Dat is toch echt projectmanagement 101. TS zal de volgende keer waarschijnlijk ook slimmer handelen en eerder helderheid vragen of geven, maar ik vind dat hier in het begin van het topic wel erg eenzijdig naar wordt gekeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Zinloos1 op 09-08-2022 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
Op de man spelen is niet nodig, speel dan op de inhoud

[ Voor 76% gewijzigd door Outerspace op 10-08-2022 09:17 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 20:13
Dien een TR in en reageer er dan niet op :)

[ Voor 87% gewijzigd door Outerspace op 10-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:22:
En voor kwaliteit betaal ik graag nog 1000 euro meer. Maar nu word ik geacht om 250 euro (het gaat ook meer om het symbolische, je kunt inderdaad heel makkelijk zeggen dat dit peanuts is in vergelijking met de rest van de factuur) meer te betalen, niet omdat er in het project iets bij is gekomen of wat dan ook
Sorry, maar hier haak ik af. De factuur was al 8000 euro, dat project heeft een jaar stil gestaan om redenen en nu verwacht je dat de prijs onveranderd blijft? Jij denkt dat hij nog in zijn geheugen heeft zitten hoe het bij jou ook weer eruit zag, wat de bedoeling was etcetera? Dat je de discussie met hem aangaat en hier een topic over hebt gestart of dit terecht is ja of nee, kost uiteindelijk meer dan de 250 euro die hij je vraagt. Ook hier zitten werkende mensen, bijvoorbeeld. Ja, het is nooit leuk om extra te moeten betalen, maar dan had je zijn of de andere werkzaamheden beter moeten plannen / regelen. De 250 euro is echt een koopje en bovenop de 8000 euro die het je toch al kost, is dat nog niet eens 5% extra die hij vraagt. In een jaar tijd, heb jij die 250 euro toch ook dubbel en dwars verdiend?

EDIT:
Nogmaals de vraag, ik zie het antwoord althans ook niet: Wat staat er in zijn voorwaarden? Ik kan mij niet voorstellen dat hij er niets over heeft opgenomen in zijn voorwaarden.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 09-08-2022 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik mis een beetje waarom je op de opmerking, "ik hoop dat je dat begrijpt" niet hebt gereageerd met, "nee, leg eens uit, het was toch fixed price?"

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Vanuit mijn eigen ervaring geef ik degene die goed werken uit mezelf al een fooi, naast dat ik zulke mensen toch al verwen met broodjes en voldoende koffie of thee. Het gevolg is dat ik nu nog steeds goed contact heb met de uitvoerder van mijn huidige nieuwbouw woning welke 2 jaar geleden is opgeleverd.

Als concreet voorbeeld: ik heb zelf 2 maanden geleden 2 bakstenen van de woning kapot gemaakt. Ik stuur hem een whatsapp bericht met de foto’s en hij komt in 2 dagen wel even langs om het snel tussendoor te repareren. Daarna noemde hij een bedrag wat ik moest betalen en daar maakte ik een rond getal van naar boven (volgens mij vroeg hij er 125 euro voor en heb ik hem 200 gegeven). Het gevolg is dat als ik hem weer nodig heb dat hij dan waarschijnlijk weer binnen 2 dagen klaar staat voor me. Hij heeft ook gezegd dat hij bij iemand anders die moeilijk deed dit dus niet doet. Het was de uitvoerder van onze hele straat dus je kun je wel voorstellen dat hij dit niet voor iedereen kan doen. Laat staan dat hij zo voor iedereen klaar kan staan naast zijn huidige opdracht. Via de officiële weg is de wachttijd meer dan een half jaar.

Dus hoe wil je uit elkaar gaan? Je hebt iemand gevonden die blijkbaar goed is in zijn vak. Ik zou zulke mensen liever te vriend houden mocht je ze vaker nodig hebben, ze komen liever bij mensen op bezoek die wat extra’s doen dan mensen die moeilijk doen en niks extra’s voor hun.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:49:
Ik begrijp dat iedereen hier drie maal modaal verdient en ik gun ook iedereen het allerbeste, ook de beste man die die airco in de muur geschroefd heeft.

Alleen, wat is de onderbouwing van die € 250? Er zijn geen extra uren gemaakt, er is een vaste prijs afgesproken, de beste man heeft geen extra kosten gehad. Ja, misschien vanwege hogere lonen…maar is dat niet ondernemersrisico als je fixed price zonder looptijd afspreekt? En waarom exact € 250? Waarom geen € 125? Of € 1000?

Waarom moet er meer betaald worden? “Omdat het langer dan voorzien duurde” lijkt me geen goede reden als er voorafgaand geen looptijd afgesproken is.

Ik zou graag dat mooie ronde bedrag gespecificeerd zien, eigenlijk… 🤷🏼‍♂️

Having said that, dat TS dat is zijn bier-met-worstenbrood gesprek niet aangegeven heeft, is mij wel een raadsel. De “het komt wel goed” mentaliteit bij een verschil van inzicht is niet de beste mentaliteit…
Verwacht jij ook dat jij na een jaar nog weet hoe jij iets gedaan hebt? Zou jij niet moeten inlezen in wat ook weer van je gevraagd werd en wat je - tot nu toe - hebt gedaan? Je zult dus sowieso langs moeten om te kijken hoe het er voor staat, of er geen dingen beschadigd zijn en noem het maar op. Daar gaat ook tijd en geld in zitten. Die 250 euro is echt een prikkie wat dat betreft, de TS wordt hier best enorm mee gematst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-06 22:06
Wil je een goede installateur te vriend houden voor toekomstig onderhoud/werk, of wil je er vol tegenin voor 250 euro? Dat lijkt mij de grote vraag. Uit je verhaal lijkt het om een vakman te gaan, ik zou die 250 euro, zeker in deze tijd van beunhazen, lekker betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 09:12
evilution schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:23:
Ik mis een beetje waarom je op de opmerking, "ik hoop dat je dat begrijpt" niet hebt gereageerd met, "nee, leg eens uit, het was toch fixed price?"
Dat kon toch niet. Want als de klusjesman niet over geld mag appen, dan mag de opdrachtgever dat ook niet.

Maar zonder gekheid, erg veel aannames van de opdrachtgever in dit verhaal. Eigenlijk teveel als je eigen aannemer wilt spelen.
De grootste aanname die gedaan wordt is misschien wel dat de getekende opdracht schijnbaar oneindig en op afroep zou zijn.
Maar ook een aanname dat de aircomonteur zelf zou moeten kunnen zien dat opdrachtgever totaal geen idee heeft van het werk wat er nog meer gedaan moet worden en hoeveel tijd dat kost - sterker - schijnbaar opdrachtgever had moeten informeren over al het werk wat totaal niet met het werk als aircomonteur te maken heeft.
De laatste aanname was dat de klusjesman naast aircomonteur ook als bank fungeerde gezien de enorm uitgestelde betaling op goederen (en diensten).
En vele aannames daartussenin (ok misschien is TS wél een goede "aannemer":))
De ontbrekende aanname die met gezond verstand en eerlijkheid gedaan had moeten worden: Zeg klusjesman, u doet een mooie offerte maar komt dat nog wel uit na een jaar?

De enige aanname die de klusjesman heeft gedaan is:
Als je(zwart op wit) hebt gezegd dat de prijs omhoog moet en er wordt gereageerd met dat bespreken we face-to-face en bij de face-to-face gaat het er niet over - dan neemt klusjesman aan dat je het er toch mee eens bent.
En op die ene aanname wordt de klusjesman nu verweten.
Terwijl dat dat tot nu toe de enige aanname is die terecht was: Hij had een probleem --> deed er iets mee, hij gaf het probleem aan jou --> jij besloot niks te doen met dat probleem, terwijl je hem prima het probleem had kunnen teruggeven toen je de kans had onder de door jouw gestelde voorwaarden --> klusjesman kreeg het probleem niet terug dus nam aan dat jij het probleem geaccepteerd had.

Verander nu eens het telkens het woord 'probleem' in de schuin gedrukte tekst voor het woord 'ijsje', en bedenk je dan, van wie is het ijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:52
DataGhost schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Ik mag toch hopen dat je bij de bouw / verbouwing / renovatie van een huis toch niet stuk gaat lopen op 250 euro 8)7
99,9% van de gevallen volledig akkoord.

Ik heb echter genoeg situaties van dichtbij meegemaakt waar mensen door omstandigheden binnen één jaar van financieel volledig zonder echte zorgen naar toch op de centjes letten zijn gegaan. Niet zozeer stuk volledig stuk lopen overigens, maar wel in zo'n mate dat elke 100 euro die bespaard kan worden merkbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door !mark op 09-08-2022 16:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• watje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 17:01
5 pagina's discussie over €250 én in de tweakersnet nieuwsbrief. Cool! (no pun intended)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37

marapuru

db.

Betaal het geld en vraag hem achteraf nog eens waar het nu precies vandaan is gekomen. Is het een inflatiecorrectie? Heeft hij andere opdrachten moeten afhouden? Dit draadje bevat meer dan genoeg inspiratie om door te vragen.

Bel er gewoon nog eens over en vraag er naar. Blijf niet zo in het luchtledige hangen in je hoofd. Maar stel gewoon de vraag op de man af. Dan ben je er toch?

En als je geen voldoening uit het antwoord krijgt, dan stel je nog een extra vraag.

Ik begrijp je punt volledig en begrijp ook dat het niet altijd zo gemakkelijk is om met een (al dan niet vlotte) aannemer alles te bespreken. Maar nu wil je overduidelijk iets weten. Stel dan gewoon de vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door marapuru op 09-08-2022 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
hmm, de koopkracht van 8K een jaar geleden, zou volgens de CPI nu eigenlijk een bedrag van iets meer dan 8800 moeten zijn...

Dus die beste man geeft nu eigenlijk een korting van 550 euro op zijn factuur, door maar 250 euro er bovenop te doen en is nog een vakman ook?

Doe mij zijn nummer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 13:32
Het is niet bepaald netjes van hem en zoals hiervoor aangegeven misschien een beetje naïef van jou, maar €250 valt nog hartstikke mee. Ik zou er niet een te groot punt van maken en vooral hopen dat je zo'n iemand kan houden voor dergelijke klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
Mensen hameren hier enorm veel over de communicatie en het ontbreken van duidelijke termijnen van het uitvoeren van het werk. Dat is leuk, maar wil je van een vakman een goede administratieve en communicatieve prestatie, dan mag je even een paar duizend extra aftikken voor alle overhead van de professionals die deze vakman ondersteunen.
Aircomonteurs met die skills zijn namelijk dun bezaaid, omdat ze simpelweg op andere plekken veel meer geld kunnen verdienen zonder het financiële risico van een eigen bedrijfje.

Hoe dan ook is het duidelijk dat dit een overeenkomst was waarbij de verwachting een redelijke termijn van de werkzaamheden was. Voor een stukje stuccen en schilderen is een termijn van meer dan een jaar beslist niet redelijk. Zeker niet omdat TS blijkbaar nog geen eens contact had gehad met een stukadoor op het moment dat er in de muren gefreesd werd. Als je zelf de rol van aannemer op je neemt, dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het netjes plannen van de werkzaamheden. En dan bespreek je ook met de vakmensen die je inhuurt van welke andere werkzaamheden deze afhankelijk is. Dan ga je er niet vanuit dat je dit zelf wel weet.

Met dit alles vind ik in deze tijd, met de enorme vraag naar vakmensen, dat 250 euro een koopje is voor iemand die de volgende dag op de stoep staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:37

jdh009

FP ProMod
Wat zou ik nu moeten doen? Eigenlijk wil ik helemaal niets extra staan, want het is zo simpel als dat het gewoonweg niet op papier staat. Ik kan best een email terug sturen waarin ik aangeef dat ik het er niet mee eens ben, maar hij heeft dit nu zo in zijn hoofd zitten, dus hij zal daar ook niet makkelijk vanaf stappen.
Zelf zou ik die €250,- gewoon betalen en zien als leergeld voor het spelen/zijn van de (hoofd)aannemer. Op het totaal bedrag is het peanuts en gezien het lange traject, dat niet de schuld lijkt van deze beste man, behoorlijk redelijk te noemen. Met de huidige inflatie van meer dan 10% zou je nu vele male duurder uitkomen met een nieuwe prijs voor dezelfde werkzaamheden nu. Dat je eventueel op papier gelijk hebt betekend nog niet dat dit redelijk is om het maar door te zetten. Het is echter aan jou om en natuurlijk je recht om het zover te pushen als je zelf zou willen (juridisch loket?) maar de vraag is of je dat zou moeten willen.

Naast niet betalen of juist wel betalen zou je ook nog een tegenbod kunnen doen van €125,- o.i.d. maar gezien het bedrag en het verhaal zou ik mezelf erbij neerleggen, die €250.- neertellen en het werk laten uitvoeren.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Barrycade schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Wat een aannames. Een gemiddelde monteur kost minimaal 65 per uur. Uurtje factuur aanpassen kan, maar waarom zou deze man deze kosten dan ook niet doorberekenen? Dit ronde getal komt uit een coulance gedachte van deze klusjes man. Als je wederom die 65 euro per uur rekent kan je redelijkerwijs aannemen dat de extra communicatie en extra keren langskomen rondom dit project duurder is geweest dan 250, zeker als ik de uitgebreide TS in ogenschouw neem.
Bedoel je dat ex btw? Ik lees ook in andere topics dat een installateur zo 65 ex rekent. Hier in de buurt is een groot bedrijf (veel overhead) die 58 ex rekent. Dat is wel de duurste.

Mijn broertje is onlangs van 45 naar 50 gegaan ex. Als zzper dan.

Over administratie. Ja dat is niet allemaal tot laatste schroefje gespecialiseerd. Staan gewoon stelposten op. Ook wat rommelig maar dat is gelukkig al stuk beter.

Zo “drammen” bij een eenpitter werkt trouwens averechts.
Collega van broertje had ook een onbeschofte klant die het gisteren al klaar wilde hebben zonder dat er toezegging op een offerte was gedaan.
Die betaalde ook flink meer dan normaal (offerte viel hoger uit omdat men de klant liever niet wilde hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 01:16
Ik zie alleen maar een heel professionele uitvoerder. Heeft je nog flink gematst ook.

Elke keer is door je eigen problemen alles vertraagd en vind het gek dat je 250€ extra moet betalen..?

Ik zou beste meneer zo uitnodigen en dan hebben we alleen het verhaal van TS zijn kant pas gehoord.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 21:15
Een correcte hard werkende klusser een jaar aan het lijntje houden en dan klagen over 250 hele euro’s is wel heel erg flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zou het gewoon zien als compensatie voor inflatie. als de beste man gewoon 'inflatiecorrectie' op de factuur had geschreven was 't al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 22:22
Ik begrijp je insteek, echter is mijn advies neem je “verlies” en betaal die beste man zijn €250,00. Je bent immers uitermate tevreden over zijn werkzaamheden.

Ik heb een totale verbouwing achter de rug tijdens Corona waarin ik vrijwel alles zelf uitgevoerd heb behalve de zware werkzaamheden stukwerk/bestrating. Ik heb de gekste dingen zien voorbij komen en gewoon geaccepteerd en betaald. Een goed gevoel en een gerust geweten is ook wat waard ook al ben jij niet de “schuldige”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 23:33
Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Dat wil TS best vragen, maar TS dacht: Laat ik eerst een topic maken op T.net om wat meningen e.d. te vragen. Die meningen kunnen me doen besluiten dat helemaal niet te vragen en het gewoon over te maken, wat in ieder geval zorgt voor minder frictie tussen TS en klussert.
Ik denk dat even kort met hem bellen waarop die €250 betrekking heeft het makkelijkst is. Ook handig om uit te leggen dat je dacht dat de lucht geklaard was omdat bij langskomen het niet meer ter sprake is geweest (ook niet vanuit jouw kant). Mogelijk komt er een duidelijke uitleg misschien ook niet.
Aan jou de keus of je daar in wilt meegaan of niet, gezien het geduld en dat hij na een jaar toch de klus op een goede manier afmaakt.
Maar door even contact op te nemen haal je enig vervelend gevoel bij jezelf wel uit de lucht (zowel bij jezelf als mogelijk bij de installateur).

Ten aanzien van jou aanname dat de units verwijderd konden worden, sausen en dan weer terugplaatsen. Zo zal hij op ook uitgegaan zijn van “logisch dat ze vast zitten en er niet meer vanaf kunnen”. Sowieso een wijze les om mee te nemen in volgende zaken (ik heb ook weer wat geleerd :)).

PS: mocht je nog gehoord hebben waar die kosten mee te maken hadden dan hoor ik dat graag, ben ook benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door A4-tje op 09-08-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 20:43
[...]

Diefstal van spullen door de laatst geregelde stukadoor. Niet door deze klusjesman. Feit is dat alles bij elkaar (huidige markt qua vakmannen en bijbehorende wacht- en doorlooptijden, diefstal + aangifte etc etc, slecht stucwerk opschuren en schilderklaar maken, etc) de langere tussenpauze verklaart. De pauze tussen het initieel aanleggen van alle leidingen en bepalen waar de units komen, en het daadwerkelijk kunnen bevestigen van de units + het in bedrijf stellen van de installatie.
Wat heeft de stukadoor dan gestolen? Echt jullie persoonlijke spullen of wat zakken stuc ofzo? Kan mij moeilijk voorstellen dat je bij je klant de sieraden gaat jatten. Dan is de kans dat je gepakt wordt toch gigantisch? Wat bouwmateriaal of gereedschap wat je zelf meegenomen hebt die je onnadenkend terug in je bus flikkert kan ik mij wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:29:
[...]
Er wordt fixed price afgesproken (daar zit al een risico voor de klusjesman in principe)
De voorbereidingen worden getroffen in de ruwbouwfase
Het afmonteren kan pas plaatsvinden na de ruwbouwfase
Nee.

Redelijker wijs had hij daar inderdaad rekening mee moeten houden. Maar tussen het plaatsen van de inbouwdelen en de afmontage verwacht je dat er een maand of twee tussen zou zitten.

Door je eigen slechte inschattingen en slechte planning zit er in een keer een jaar tussen. En dat is in deze tijd een enorm verschil.

Je kan zelf genoeg redenen verzinnen waarom die 250 euro zeer terecht zijn.

Inflatie is 10% dus eigenlijk had hij er 800 euro bij op kunnen gooien.

En hoe lastig het ook voor jou was het afgelopen jaar, dat is voor hem geen boodschap. Enige wat telt is dat hij in de tijd dat hij bij jouw bezig was hij geen ander werk kon doen waar hij wel het hogere loon van de tijd voor had kunnen vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:40
Is die beste man nou nog niet betaald?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:50
Zinloos1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Voor iedereen die nu tegen mij gaat zeggen "Waaah, dan had hij hem zo op de muur moeten plakken zeker, waaah". Je kunt toch vragen wat het betekent voor jou en je opdracht? Als TS je drie keer aangeeft dat het nog langer gaat duren ga je in gesprek en zorg je dat het helder wordt m.b.t. termijnen en bijkomende kosten. In plaats dat je verwacht dat er uiteindelijk wel een oplossing komt en dat de klant het begrijpt waarbij je meer geld gaat krijgen. Dus ook heel specifiek zijn in wat het betekent en hoeveel het gaat kosten, niet het maar laten liggen als de klant niets met die informatie doet.
Dat is toch echt projectmanagement 101. TS zal de volgende keer waarschijnlijk ook slimmer handelen en eerder helderheid vragen of geven, maar ik vind dat hier in het begin van het topic wel erg eenzijdig naar wordt gekeken.
Als ik de TS lees heeft de installateur op het moment dat hij weer aan de slag kon duidelijk aangegeven dat de kosten op zouden lopen als hij weer verder zou gaan. TS wou het er niet via whatsapp over hebben maar heeft de installateur wel langs laten komen. Het maakt een wereld van verschil hoe deze communicatie precies is gelopen om te weten wat voor aannames/afspraken er misschien wel niet zijn gemaakt.

Er is een verschil tussen "Daar hebben we het nog wel over als je hier bezig bent" (initiatief bij TS en akkoord op werkzaamheden tegen mogelijk extra kosten) en "Niet akkoord, maar wil ik het niet via whatsapp over hebben" (duidelijk niet akkoord, én we gaan niet aan de slag voor dit wel duidelijk is).

Op een rekening van 8k is 250 euro niet meer een dan een beetje opgelopen kosten wat de installateur dus gewoon aangegeven heeft...

Ik kom genoeg IT specialisten tegen die totaal niet met de klant meedenken en enkel doen wat opgschreven staat want ja, dat is niet hun verantwoordelijkheid. Die vragen een veelvoud in tarief dan deze beste man, blijven lekker hun uurtjes schrijven en vinden zichzelf enorm slim ook nog. Ik vraag me af of je nou echt meer mag verwachten van deze installateur (die nota bene wel meedenkt met de klant en zich uiterst flexibel opstelt voor een dubbeltje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hij heeft inderdaad die 250 euro nog niet uitgelegd. Ik kan heel makkelijk een berichtje terugsturen op zijn mail met "Hoe zit die 250 euro in elkaar?" - Maar dat heb ik expres nog niet gedaan. Zoals ik zei: Ik wil de relatie ook goed houden en ik ben meer dan tevreden over het werk dat hij geleverd heeft. En daarbij is het natuurlijk fijn dat als ik hem opbel met een probleem, dat hij ook welwillend is om iets te komen oplossen.
Waarom doe je dat niet gewoon? Logisch is het zeker te verklaren, maar als het blijkbaar een 'punt ter discussie' is, waarom niet gewoon open kaart spelen?

Of kijk nu eens in zijn AV over indexatie/prijsstijgingen, elk respecterende ondernemer heeft dat er gewoon in staan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SinergyX schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:46:
Of kijk nu eens in zijn AV over indexatie/prijsstijgingen, elk respecterende ondernemer heeft dat er gewoon in staan.
Wow, hier heb ik ook nog maar twee keer om gevraagd. Zegt ook genoeg als daar géén antwoord op komt. Zelf ben ik (net als anderen) eigenlijk best verbaasd dat dit überhaupt een discussie hier is. De aannemer/klusjesman heeft zich immers opnieuw in het project moeten verdiepen (en zal misschien nog moeten langskomen hiervoor), de tijd die TS kwijt is geweest aan dit topic gaat (als je die tijd omrekent met een gemiddeld uurloon van 100 euro) ook al over die €250,- heen... En dat allemaal om potentieel die €250,- aan uitgaven te besparen, op een 8000 die al uitgegeven is...

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 10-08-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20
Nogmaals: naar mijn mening is die € 250 niet van belang bij de totaalprijs van € 8000.

Maar ik begrijp de TS, bij een prijsverhoging wil ik een uitleg.

Bovendien, als ik een airco op laat hangen en we zijn in 1 week klaar i.p.v. een maand hoef ik ook niet aan te komen met een korting op de factuur van € 250, omdat het wat sneller ging.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bregweb schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:05:
Nogmaals: naar mijn mening is die € 250 niet van belang bij de totaalprijs van € 8000.

Bovendien, als ik een airco op laat hangen en we zijn in 1 week klaar i.p.v. een maand hoef ik ook niet aan te komen met een korting op de factuur van € 250, omdat het wat sneller ging.
Tja, hier op het forum komen dan aannames, wil hij een verklaring, zal hij de aannemer/klusjesman gewoon moeten vragen. Wij kunnen dat niet voor de aannemer/klusjesman beantwoorden. Wedervragen (zoals wat in zijn voorwaarden staat) wordt ook genegeerd, dus lijkt het erop dat TS maar 1 antwoord hebben wilt en is (mijns inziens) het topic eigenlijk redelijk overbodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:24
bregweb schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:05:

Er is via whatsapp over gediscussieerd, TS heeft dit gesprek daarna afgekapt en gezegd dat ze het er face to face over zouden hebben. Daardoor lag het initiatief bij TS. Toen ze elkaar daarna face to face zagen is hij er niet meer over begonnen.
Hij zegt nu dat hij uitleg wil terwijl hij de mogelijkheid heeft gehad om er naar te vragen voordat de factuur kwam.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:21
Ach,

Laat de TS lekker een gouden vent van een klusman op deze manier behandelen.

Hij heeft vast in de toekomst nog wel een keer een schilder, loodgieter, elektricien, of wie dan ook nodig. En nadat je iemand zo wilt behandelen zoals de TS wil, zie dan nog maar een mannetje te vinden die bij jou langs wil komen.

De tendens in dit topic is wel duidelijk, en ik adviseer de TS om vooral bij zichzelf ten rade te gaan. Ook over hoe hij in de toekomst wil handelen met vakmensen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topic heeft onderhand zijn meerwaarde gehad en is deels leeg gehaald. Ik doe hem dicht.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.