Klus vertraagt: Klusjesman brengt extra bedrag in rekening

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 14.890 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tanuki op 10-08-2022 11:36 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
Heeft hij ook extra uren moeten maken door de vertraging? Als dat het geval is lijkt mij extra betalen redelijk, als hij geen extra uren heeft gemaakt vind ik het wel een onnodige verhoging.

[ Voor 3% gewijzigd door jjbstolk op 09-08-2022 08:52 ]

Acties:
  • +88 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:47
Je begint er zelf niet over omdat je dacht dat het opgeklaard was? Dit vind ik wel erg naïef. De beste man is erover begonnen, mocht er niet over doorgaan op whatsapp, maar heeft zijn case wel neergelegd bij je. Je besluit er niet over door te praten maar schrikt van een rekening.

Ik snap dat je strikt genomen gelijk hebt. Maar als je voor 250€ op 8000€ moeilijk doet heb je heel veel om je druk over te maken in je leven.

Leef en laat leven. Tijden zijn veranderd, materialen zijn duurder geworden, er is veel meer vraag naar werk voor hem.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 09:57

GforceNL

Out of memory....

Dit hele gedoe om €250 euro? Sommige projecten zijn al 5-10% duurder (als het al leverbaar is)

Lijkt me vrij schappelijk.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
Ik denk nu gaat het komen. Maar €250,- dat valt toch reuze mee.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Misschien hen je wel gelijk, maar ik zou die 250 euro extra wel accepteren. Al was het maar om bij garantiezaken gewoon een beroep op hem te kunnen doen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je wilt €250,- besparen terwijl je sowieso 8 ruggen kwijt bent en hij een jaar heeft moeten wachten op jou (reden doet er even niet toe)? Wat staat er in zijn voorwaarden over dit soort dingen? Ik snap best dat hij het in rekening brengt, de prijs is best schappelijk. Ik kan mij voorstellen dat hij zich ook weer in het project moest verdiepen etcetera.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 10-08-2022 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55

Fanta

FordPerformance™️

GforceNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:52:
Dit hele gedoe om €250 euro? Sommige projecten zijn al 5-10 duurder (als het al leverbaar is)

QFT. Wees inderdaad blij dat het af is, en dat je er tevreden over bent. Ik ken mensen die er een stuk meer voor over hebben om een klus maar af te krijgen, maar de benodigde materialen zijn gewoon niet leverbaar. Denk aan warmtepompen, regelaars, CV-ketels, diverse kranen van diverse merken, diverse keramische artikelen van verschillende fabrikanten, etc. Dit is voor mij (werkzaam bij sanitair/CV groothandel) dagelijkse kost. Naast de enorme leverproblemen, klopt het inderdaad ook dat werkelijk ALLES duurder is geworden, en flink ook. Linksom of rechtsom kost het jouw klusjesman geld, waar hij voor een groot gedeelte niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Als je dit voor €250 kan afkopen, denk ik dat je een goede deal hebt.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:18
Ik ben het er mee eens dat die € 250 heel erg meevalt, maar ik mis de redenatie waar dat bedrag vandaan komt? Wachten kost geen geld.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Die hele post voor 250 euro? Ik geef de beste man groot gelijk en vind 250 erg schappelijk gezien de omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colossus83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 12:45
bregweb schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:00:
Ik ben het er mee eens dat die € 250 heel erg meevalt, maar ik mis de redenatie waar dat bedrag vandaan komt? Wachten kost geen geld.
Wellicht voor het opslaan van de units zelf voor een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tanuki op 10-08-2022 11:36 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tanuki op 10-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Gewoon inflatiecorrectie van zijn uurloon. Deal with it.

Een jaar laten wachten op een klus is ook vrij irritant, hij had ook eenzijdig kunnen annuleren. Meestal staat er wel degelijk het e.e.a. in algemene voorwaarden over tijdsduur tussen offerte & uitvoeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-07 07:32
250 euro op 8000 op een jaar wachten (waar de beste man verder niets mee te maken had) vind ik een prima vergoeding, hoewel hij het wel even had kunnen uitleggen.

Al doe je het enkel als inflatiecorrectie. Het leven is het afgelopen jaar nou eenmaal een stuk duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:47
GforceNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:52:
Dit hele gedoe om €250 euro? Sommige projecten zijn al 5-10 duurder (als het al leverbaar is)

Dat kun je ook andersom zien. Waarom zo moeilijk om wat extra uit een klus te persen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-07 18:38
Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Er is, vanuit hem, puur tijd overheen gegaan.
In die tijd ben ik keihard aan het werk geweest om het verfklaar te krijgen.
Je kent het gezegde tijd is geld? Alles is het afgelopen jaar zo'n 10 procent duurder geworden. Grote kans dat meneer zijn uurtarief gestegen is. Daarnaast heeft hij natuurlijk net niks te schaften met hoe hard jij aan het werk geweest bent thuis. Voor hem duurde het een jaar. Ik vind het al schappelijk dat hij niet eerder een eindfactuur heeft gestuurd en daarna beschikbaar zou zijn voor eventueel extra werk. Wat dan een factor x hoger voor je had uitgevallen. Hoe ik het lees mag je je gelukkig prijzen met een aannemer als deze. Er zijn er zat die niks meer hadden gedaan als je niet een veelvoud van die 250 had neergelegd.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
Ik vroeg me eerst ook af waarom iemand extra geld zou willen voor wachten, maar toen bedacht ik me dat ik hetzelfde heb meegemaakt maar dan van de andere kant. Ik heb met mijn bedrijf ooit een offerte gemaakt voor een klant en die is geaccepteerd. Klant deed er vervolgens eindeloos over om informatie aan te leveren. Uiteindelijk bleek dat de persoon waarmee ik praatte opzoek was naar een andere baan. Na lang wachten is het traject toch weer opgestart, maar ondertussen zijn er al andere projecten gekomen en gegaan. Daardoor moet je toch weer terugschakelen naar waar je mee bezig was en dat kost tijd. In mijn geval moest ik ook weer opnieuw kennismaken en uitleg geven aan de vervanger van de persoon waarmee ik eerst contact had. Dat kost allemaal een hoop tijd. Ondertussen was ons uurloon iets gestegen, waardoor ik ook nog eens beter betaald werk moest laten schieten. Ik heb dat uiteindelijk zelf maar geslikt, maar achteraf had ik zakelijker moeten zijn en het gewoon moeten rekenen. Het probleem was echter dat ook ik er niets over afgesproken had, vandaar dat ik het zag als een leermoment. Het blijft lastig zoiets.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Noshi schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Dat kun je ook andersom zien. Waarom zo moeilijk om wat extra uit een klus te persen?
omdat de man in de nieuwe realiteit leeft en weet dat deze klus nu pas afgerond nu pas de garantie op werk ingaat, inflatie en alles zorgt dan hij dezelfde 8K klus van een jaar geleden nu voor weet ik veel 12K zou doen.
@Tanuki je bent tevreden en je hebt een vakman die snel langskomt, ik durt te stellen dat er mensen zijn die graag een x bedrag betalen voor de luxe een vakman de volgende dag al an de deur te hebben, dan 250 alleen daarom al een goede deal :) hij stond er wel gelijk na een jaar.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 13:01
En dan vragen particulieren zich nog steeds af waarom ze steeds minder makkelijk vakmensen kunnen krijgen... Nou om dit soort perikelen. Gezeur om rekeningen......
De 250 klopt niet, conform de afspraken, maar in het geheel klopt de doorloop tijd van de klus waarschijnlijk ook niet, dus e.e.a. bijt aan alle kanten. Neem je verlies en hou de verstandhouding goed. Dat zou ik doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
Ik vind 250 euro best netjes, gezien al het 'gedoe' er om heen. Je geeft zelf aan dat het een top vakman is.
Misschien heb je hem in de toekomst weer nodig, bijvoorbeeld als je Airco defect is of iets niet stapt, het is dan kennelijk wel een type die de volgende dag voor je deur staat. Dat soort vakmannen zijn goud waard.
Daarnaast heeft hij ook te maken met flinke inflatie, dure brandstofkosten voor zijn busje en dergelijke.
Ik zou het gewoon betalen eerlijk gezegd :)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:03
Snel betalen + een kratje bier geven voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tanuki op 10-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

@Tanuki Het advies hier is duidelijk toch? Wat zou je nog graag willen horen, dat men toch opeens adviseert deze vakman dwars te gaan zitten door moeilijk te doen over 250,- ondanks zijn uitstekende werk?

En dan over 6 maanden een topic openen: "Beunhaas" komt niet opdagen terwijl mijn airco kapot is binnen garantie. :P

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:50
Die 250 euro die hij rekent voor al het ongemak is veel te weinig. Alleen al de extra uren in communicatie gedurende een jaar zou een veelvoud kosten als je de normale tarieven gebruikt.

Ik zou het direkt betalen en er nog een cadeaubon achteraan sturen met een "Bedankt voor de buitengewone service tijdens ons project".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je maakt je wel enorm druk om €250, terwijl je ontzettend tevreden bent over het geleverde werk en de snelheid waarmee problemen worden opgelost. Is het je het geld waard om het op de spits te drijven?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:46
Tja, ik snap je punt, maar aan de andere kant voert hij nu werk uit in een tijd dat de uurprijzen veel hoger liggen en er meer dan genoeg werk is. Het kost hem nu dus geld door voor jou te werken ipv voor een hoger tarief een andere opdracht te doen. Ik zou die 250 piek aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Dat verven was toch geen voorwaarde? Als jij er graag omheen verft moet jij dat weten, maar persoonlijk lijkt me dat knap onhandig. Zo interpreteer ik z'n uitspraak tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45

ThunderNet

Flits!

Ik zou het gewoon betalen. Het schilderen verhaal lijkt mij ook zeer logisch. Het is vele malen sneller, makkelijker en dus ook goedkoper, als je niet ergens omheen hoeft te schilderen. En wat was de reden dat je nog geen stucadoor gepland had staan?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:05

headout

Oi oi!

DamadmOO schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:31:
Die 250 euro die hij rekent voor al het ongemak is veel te weinig. Alleen al de extra uren in communicatie gedurende een jaar zou een veelvoud kosten als je de normale tarieven gebruikt.

Ik zou het direkt betalen en er nog een cadeaubon achteraan sturen met een "Bedankt voor de buitengewone service tijdens ons project".
Mooie afsluiter inderdaad. Zo zou ik het zelf ook aangepakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 15:06
Als je er echt mee in de maag zit, kijk of je het samsam kan doen. jij 125 en hij 125.
Maar eigenlijk ben ik het ook eens met de medetweakers. Betaal het, zeker als je hem weer eens nodig hebt voor garantie of wat dan ook.

Heb een zelfde iets gehad met de zonnepanelen, er was een meerprijs afgesproken. Toen kwam de factuur en was er opeens veel meer in rekening gebracht, hier ben ik wel voor gaan liggen. Heb betaald conform de afspraak welke gemaakt is. Dit was een maand eerder, dus geen hele lange doorlooptijd. Nooit meer iets gehoord ondanks eerdere dreigementen.
Jij was echter uiteindelijk toch niet het gesprek aan gegaan, dan had je toen kunnen onderhandelen.

[ Voor 8% gewijzigd door sjtienuh op 09-08-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Beide partijen hebben gewoon hartstikke slecht gecommuniceerd (zoals het geval is in 99% van vergelijkbare topics). Jij had duidelijker moeten zijn over dat je op papier wilde wat nou de nieuwe eindprijs was, hij had duidelijker moeten zijn over de verwachting dat het plaatsen van de binnenunits pas na volledige afwerking ging gebeuren.

Ik vind 250 euro niet duur om het alsnog gewoon netjes opgelost te hebben. Als je een andere partij had moeten zoeken was je minstens het dubbele kwijt geweest, zeker op zo'n korte termijn.

Dus ik zou 'm hartelijk bedanken voor het fijne werk en het vlugge oplossen, en lekker gaan genieten van je airco in deze hete tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Ik zou in zijn plaats het hele face to face je case maken op de manier zoals je het in de OP beschrijft als aardig denigrerend ervaren. Zoiets als 'ok, eventueel, maar dan moet je me er wel zelf om komen vragen zodat ik minzaam kan knikken'.

Het kan mijn interpretatie zijn, daar niet van. Maar het voelt als een eis die niet in lijn is met waar het hier over gaat. Iemand in zo'n positie duwen past bij een grote screw up en daar is hier helemaal geen sprake van.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 09-08-2022 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
Niet moeilijk doen en betalen, de relatie verstoren voor 250 euro is het niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:00
Ik begrijp dat iedereen hier drie maal modaal verdient en ik gun ook iedereen het allerbeste, ook de beste man die die airco in de muur geschroefd heeft.

Alleen, wat is de onderbouwing van die € 250? Er zijn geen extra uren gemaakt, er is een vaste prijs afgesproken, de beste man heeft geen extra kosten gehad. Ja, misschien vanwege hogere lonen…maar is dat niet ondernemersrisico als je fixed price zonder looptijd afspreekt? En waarom exact € 250? Waarom geen € 125? Of € 1000?

Waarom moet er meer betaald worden? “Omdat het langer dan voorzien duurde” lijkt me geen goede reden als er voorafgaand geen looptijd afgesproken is.

Ik zou graag dat mooie ronde bedrag gespecificeerd zien, eigenlijk… 🤷🏼‍♂️

Having said that, dat TS dat is zijn bier-met-worstenbrood gesprek niet aangegeven heeft, is mij wel een raadsel. De “het komt wel goed” mentaliteit bij een verschil van inzicht is niet de beste mentaliteit…

[ Voor 12% gewijzigd door iamerwin op 09-08-2022 09:52 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Krap 3% over ruim een jaar, zeker in deze tijd?

Wij zien al maanden (zeg jaren) contracten die gewoon een fixed termijn hebben van een (kalender)jaar en al het werk dat daarna wordt gedaan/langer loopt, krijgt gewoon inflatiecorrectie, of er nu een fixed price is of niet.

Had natuurlijk geen rocketscience geweest te weten dat de units op een semi-afgewerkte muur zouden moeten komen, dat vervolgens 'jouw kant' enorme vertraging heeft, is niet echt iets waar hij veel aan kan doen.

De bouwwereld is simpel, linksom/rechtsom, je betaald toch wel de prijs. Ga je nu gestrekt been? Weet dat je bij eerste keer onderhoud/hulp meteen een uurtje extra mag betalen en je maakt er zeker geen vriendjes mee.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:58
Waarom niet gewoon een berichtje sturen en vragen van hey, die 250 euro. Waarom wordt ik gevraagd deze te betalen? Kan je deze specificeren. En klaar. Hoeft niet moeilijk om gedaan te worden. Hij vraagt geld, jij vraagt uitleg. Nou kom je er samen uit mooi. En zo niet dan niet. Dan moet je kijken wat voor vervolg stappen je samen wil ondernemen.

Maar voor 250 euro te betalen heb je wel een klusjes man waarvan je weet dat die goed werk aflever en snel. Die 250 euro is een goede investering in een goede relatie. Kijk maar naar meneer stukadoor ;)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:49:

Ik zou graag dat mooie ronde bedrag gespecificeerd zien, eigenlijk… 🤷🏼‍♂️
Tuurlijk, alsof dat gratis gebeurd. Is ie zo een uur mee bezig. Dan krijgt de TS 300 euro extra ipv 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het zou ook kunnen dat hij eerst 800 Euro in gedachten had (10% van de klus) en er na het gesprek 250 Euro van gemaakt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33
Je doet moeilijk voor 250 euro op een factuur van 8000 euro. Waarschijnlijk komt dat mede omdat het leven van je wat duurder is geworden het afgelopen jaar.

Ditzelfde is dus ook van toepassing op de monteur. Hij heeft alleen het voordeel dat hij zijn extra kosten kan doorberekenen aan zijn klanten.

Daar kun je het niet mee eens zijn, echter als hij het project binnen 2 maanden had afgerond dan had hij die 250 euro ook niet erbij gerekend. Hij kon er immers niks aan veranderen dat de volgende dingen zijn gebeurd:
  • Het project heeft meer dan 1 jaar geduurd
  • Het leven is in dat jaar veel duurder geworden

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Tux3.14 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Tuurlijk, alsof dat gratis gebeurd. Is ie zo een uur mee bezig. Dan krijgt de TS 300 euro extra ipv 250.
Haha! Dan ga je er dus vanuit dat er geen onderbouwing voor is en dit bedrag uit z’n grote duim komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
Zou ook kunnen dat de aanbetaling niet dekkend was voor materiaal en uren die al gespendeerd waren en dat hij dus 'bank' aan het spelen was voor TS waar hij nu een vergoeding voor wenst te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alles overziend vind ik dat jullie beiden in je handjes mogen klappen met een vriendschappelijke meerprijs van ongeveer 3%. Sterker nog, de installateur heeft misschien wel 'voor de vorm' 250 euro bijgeplust na jullie worstenbroodjes-overleg - terwijl hij misschien wel 1000 van plan was op te nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
dus hij heeft een jaar moeten wachten op de resterende betaling terwijl hij dus al de producten had geleverd. En een jaar met gierende inflatie en ook lonen van installateurs die heel hard zijn gestegen.
En een jaar wachten voordat je je klus kan afmaken.

Volgensmij is deze man heel schappelijk geweest. Ik zou er nog een krat bier en een BBQ pakket bij doen dan komt die ook nog eens mocht je een storing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:44:

Hij is nog 2 dagen langsgeweest om alles af te ronden en we hebben ook een beetje bijgepraat en ik heb alle verhalen van de afgelopen tijd inclusief de diefstal en al het andere uit de doeken gedaan. W
Wait, what? :? Welke diefstal? Of is dat een autocorrect-typo?

Los van mijn vraagtekens bij bovenstaand citaat, je had op de hoogte moeten zijn van Regel #3 uit de Installateurs Omerta: 'hij die eet een worstenbroodje met opdrachtnemer, gaat akkoord met lopende rekeningen' :+ .

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:41

Mojo

The Power Within

De vakman had ook niet echt voor de werkzaamheden kunnen beginnen met het melden van de aanvullende kosten, want hij was al geinvesteerd. Vind niet dat dit argument op gaat.

Een jaar wachten is wel dusdanig ongebruikelijk dat het eenzijdig ophogen van de kosten met een redelijk bedrag (zeg de helft van de klus moest hij nog doen?) van 8% met huidige inflatie gerekend.

Ik snap dat je in dit topic niet het antwoord krijgt waar je op hoopt, maar het is de facto niet onredelijk en ik denk dat de vakman sowieso geen geschikt moment had kunnen aankaarten. Formeel heb je misschien gelijk dat je die €250,- niet hoeft te betalen, maar als er een keer iets is kan je service natuurlijk op je buik schrijven. Dat is het met zo een installatie niet waard denk ik.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Ik had dus zelf in mijn hoofd zitten dat de kap van zo'n unit wel te verwijderen is o.i.d., dat je er dan omheen kan verven, kap weer terug, prima. Pas op dat moment werd duidelijk dat dat helemaal niet zo werkt: Op het moment dat hij zijn unit hangt en klaar maakt, kan deze niet meer van de muur af en is het ook niet mogelijk om eromheen te verven.

Dat stukje communicatie vond dus pas plaats nadat hij was begonnen met de werkzaamheden.

Vandaar dat ik het ook niet netjes vind hoe hij het lange wachten op mij afschuift. Hij had dat risico al lang en breed moeten zien, hij zag immers ook de staat van de muren e.d. dat was alles behalve klaar om te stucen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je na alle reacties in dit topic nog steeds niet wil accepteren dat die €250 echt een prima deal is, voor eigenlijk jouw eigen inschattingsfout. Ik ben van mening dat hij dit helemaal niet hoeft te specificeren, want de daadwerkelijke onkosten die hij maakt liggen waarschijnlijk veel hoger. Ga er maar vanuit dat hij je gematst heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Haha! Dan ga je er dus vanuit dat er geen onderbouwing voor is en dit bedrag uit z’n grote duim komt?
Wat een aannames. Een gemiddelde monteur kost minimaal 65 per uur. Uurtje factuur aanpassen kan, maar waarom zou deze man deze kosten dan ook niet doorberekenen? Dit ronde getal komt uit een coulance gedachte van deze klusjes man. Als je wederom die 65 euro per uur rekent kan je redelijkerwijs aannemen dat de extra communicatie en extra keren langskomen rondom dit project duurder is geweest dan 250, zeker als ik de uitgebreide TS in ogenschouw neem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
desmond schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:00:
Alles overziend vind ik dat jullie beiden in je handjes mogen klappen met een vriendschappelijke meerprijs van ongeveer 3%. Sterker nog, de installateur heeft misschien wel 'voor de vorm' 250 euro bijgeplust na jullie worstenbroodjes-overleg - terwijl hij misschien wel 1000 van plan was op te nemen.
Dat óf het etentje met z’n vrouw is wat uit de hand gelopen en hij heeft nog 250 euries nodig? Punt is: specificeren kun je leren. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Beetje dubbel gevoel hierbij. Enerzijds vind ik het not-done iemand een jaar te laten wachten, laat staan dan nog de oude voorwaarden te eisen.

Zelf zou ik na een maand of 3 met de man zijn gaan praten om een soort tussentijdse factuur op te maken en over de afronding later weer contact te hebben. Met als voordeel dat ik dat dan eventueel ook door een ander kan laten doen.

Tegelijkertijd vind ik het de verantwoordelijkheid van de klusjesman om de randvoorwaarden helder te communiceren. Dan heb ik het niet alleen over het maximale tijdsbestek, maar over de verwachting dat er tussendoor gestuct en geverfd moet worden. Ook tussendoor had de klusjesman aan de bel kunnen trekken.

Overigens hebben we hier hetzelfde gedaan: tijdens een verbouwing een airco laten installeren. Wij kozen er echter voor om de airco-wand direct af te werken en niet te laten wachten op de rest van de verdieping. Doorlooptijd was daardoor minder dan een maand.

Enfin. De communicatie van beide partijen is wel wat op aan te merken. Dat gezegd hebbende: bij betere communicatie, en de wetenschap vooraf dat het een jaar zou duren, had de klusjesman waarschijnlijk ook een meerprijs in rekening gebracht. Al met al ga je er denk ik dus niks op achteruit vergeleken met een normale situatie. Ik zou met plezier 250 euro betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Dat óf het etentje met z’n vrouw is wat uit de hand gelopen en hij heeft nog 250 euries nodig? Punt is: specificeren kun je leren. 8)
Als het zover komt dat hij moet gaan specificeren, kan ik je garanderen dat de rekening een stuk hoger gaat uitpakken. Dan denk ik dat deze coulance voordeliger is.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Barrycade schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Wat een aannames. Een gemiddelde monteur kost minimaal 65 per uur. Uurtje factuur aanpassen kan, maar waarom zou deze man deze kosten dan ook niet doorberekenen? Dit ronde getal komt uit een coulance gedachte van deze klusjes man. Als je wederom die 65 euro per uur rekent kan je redelijkerwijs aannemen dat de extra communicatie en extra keren langskomen rondom dit project duurder is geweest dan 250, zeker als ik de uitgebreide TS in ogenschouw neem.
Neuj, als je achteraf een uur bezig bent een bedrag van € 250 te specificeren, durf ik best te stellen dat dat bedrag uit de duim gekomen is. Ik zou zeker alle kosten doorberekenen, ik zou echter ook duidelijk zijn in wát ik exact doorbereken. Voorkomt vragen en ongezellige situaties achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Fanta schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Als het zover komt dat hij moet gaan specificeren, kan ik je garanderen dat de rekening een stuk hoger gaat uitpakken. Dan denk ik dat deze coulance voordeliger is.. ;)
Dan is dat maar zo, alleen verwacht ik niet dat TS hier daar ook een topic over opent…toch? Zou ik niet doen in ieder geval, dan is het een gevalletje van “Godver, oké dan maar 🤷🏼‍♂️“. Ik heb gewoon veel moeite met een bedrag betalen waarvan voor mij niet duidelijk is wat het is en wat erbij verzonnen lijkt te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door iamerwin op 09-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tanuki op 10-08-2022 11:38 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:46
Als jij EUR 8.000 pas een jaar later krijgt dan mis je natuurlijk wel de kans om over dat een deel van dat geld pensioen op te bouwen. Als hij een pensioenpotje heeft dat 4% doet op een jaar en hij propt de helft in zijn pensioen potje dan is hij nu al al EUR 320 armer omdat hij zijn geld nog niet heeft gekregen.

Als hij echt zo lang heeft moeten wachten om alles af te maken vind ik die EUR 250 fair. En voor de volgende klus: maak duidelijke afspraken, beide kanten op!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Dan is dat maar zo, alleen verwacht ik niet dat TS hier daar ook een topic over opent…toch? Zou ik niet doen in ieder geval, dan is het een gevalletje van “Godver, oké dan maar 🤷🏼‍♂️“.
Precies. Maar er is wel een topic geopend, en daar komt een vrij unanieme mening uit rollen. Dat zou dan volgens mij ook genoeg moeten zijn om het te laten rusten en te denken: "G*dver, oké dan maar 🤷🏼‍♂️".

Wat is de toegevoegde waarde van GoT als je om advies komt vragen, advies krijgt, en er vervolgens niets mee doet? Verwacht de TS dat er na nog 50 berichten een andere unanieme mening uit komt rollen die hem voldoende vertrouwen geeft om deze vakman bij de ballen te grijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:22:
[...]
Hij heeft inderdaad die 250 euro nog niet uitgelegd. Ik kan heel makkelijk een berichtje terugsturen op zijn mail met "Hoe zit die 250 euro in elkaar?" - Maar dat heb ik expres nog niet gedaan.
Waarom niet? Dat lijkt me namelijk best relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Fanta schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Precies. Maar er is wel een topic geopend, en daar komt een vrij unanieme mening uit rollen. Dat zou dan volgens mij ook genoeg moeten zijn om het te laten rusten en te denken: "G*dver, oké dan maar 🤷🏼‍♂️".

Wat is de toegevoegde waarde van GoT als je om advies komt vragen, advies krijgt, en er vervolgens niets mee doet? Verwacht de TS dat er na nog 50 berichten een andere unanieme mening uit komt rollen die hem voldoende vertrouwen geeft om deze vakman bij de ballen te grijpen?
TS heeft wel een put: De communicatie is beroerd, maar zijn eigen communicatie is ook niet geweldig geweest. Beide kunnen hier wat van leren, maar het bedrag is redelijk. Ook al is dat niet duidelijk gespecificeerd.

Ook de klusser heeft een punt. In 2021 vroeg hij EUR 40 per uur, maar nu is de vraag sky-high en vraagt hij EUR 50 per uur. Is het voor de klussen aannemelijk dat hij een half jaar moet wachten voor hij alles af kan maken: Nee!

[ Voor 12% gewijzigd door BasvanS op 09-08-2022 10:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Hoezo niet gespecificeerd? TS zegt net dat op de factuur de 250,- staat gespecificeerd als "Extra kosten i.v.m. ruim 1 jaar vertraging zoals eerder aangegeven"?

Het moge duidelijk zijn dat het hier om inflatiecorrectie voor zijn uurtarief gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Fanta schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Na ja, soms willen mensen ook bevestiging van hun eigen mening danwel andere oogpunten of verwoordingen. Na de laatste post van TS krijg ik echter het gevoel dat het een principe kwestie is en daar passen de “doe niet zo moeilijk” meningen niet zo goed bij. Aan de andere kant lijkt de “laat hem specificeren” mening ook niet zo goed te passen. :D

Ik weet het dus niet zo goed meer. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:28:
Hoezo niet gespecificeerd? TS zegt net dat op de factuur de 250,- staat gespecificeerd als "Extra kosten i.v.m. ruim 1 jaar vertraging zoals eerder aangegeven"?

Het moge duidelijk zijn dat het hier om inflatiecorrectie voor zijn uurtarief gaat.
Nouja, Aantal uur * nieuwe uurloon - aantal uur keer oude uurloon is wel netjes? Of gaat het om rente kosten van niet betaalde uren?

Transparantie voorkomt frustratie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BasvanS
Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat dit de crux is van de hele discussie: Waarom is het mijn eigen inschattingsfout?

Er wordt fixed price afgesproken (daar zit al een risico voor de klusjesman in principe)
De voorbereidingen worden getroffen in de ruwbouwfase
Het afmonteren kan pas plaatsvinden na de ruwbouwfase

Nu wil klusjesman 250 euro toevoegen aan de fixed price (die dus blijkbaar niet meer fixed is).

Hij had dit ook kunnen inzien. Hij heeft zelf rondgelopen op een betonvloer met lelijke muren om zich heen. Dat was nog niet klaar om airco's te gaan hangen.

M.i. was het verhaal heel anders geweest, als hij destijds had gezegd "Doordat het project langer gaat duren, zal ik voor elke maand dat het langer duurt om te kunnen afmonteren, X euro rekenen". Dat is niet gebeurd.

Verder wil ik best accepteren dat 250 euro een prima deal is. Ik kan dat ook prima missen, dat is totaal niet de discussie. Het gaat om de manier waarop.

Ik zoek hier enkel input, meningen, overwegingen. Iemand zei hier ook "Je maakt je wel enorm druk om 250 euro", ik maak me niet druk om het bedrag, ik maak me "druk" om de manier waarop die verhoging tot stand komt en op de manier waarop die wordt uitgevoerd.
Normaliter komt daar een stukje ondernemersrisico en "wettelijke" teksten in offertes bij kijken. In de offerte staat ook niets over "Bij vertraging gebeurt x".
@Tanuki Een Jaar vertraging is NIET redelijk, en daar ga je redelijkerwijs nooit vanuit. Als er buiten de schuld van de klusser om WEL een jaar vertraging is, mag hij daarvoor een correctie rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
BasvanS schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:26:
[...]
Ook de klusser heeft een punt. In 2021 vroeg hij EUR 40 per uur, maar nu is de vraag sky-high en vraagt hij EUR 50 per uur. Is het voor de klussen aannemelijk dat hij een half jaar moet wachten voor hij alles af kan maken: Nee!
Dat is wel het risico (voor de ondernemer) van fixed price zonder dat er iets afgesproken is over looptijd of inflatiecorrectie.

Als er niks over afgesproken is, kan de klussert natuurlijk wel wat extra in rekening brengen…alleen doe effe specificeren. Vind ik. :)

De communicatie is niet zo goed gelopen nee, dat ben ik met je eens. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[...]

Ik denk dat dit de crux is van de hele discussie: Waarom is het mijn eigen inschattingsfout?
Omdat je de beste man een jaar hebt laten wachten om het werk af te maken. Even los van dat communicatie beide kanten op niet helemaal top lijkt, hoe je het ook afspreekt, iemand een jaar laten wachten is niet iets waar hij rekening mee hoefde te houden. Tenzij je dit op voorhand had aangegeven, maar dat lijkt niet het geval. Ja, hij had ook kunnen vragen hoe en wat, maar wees eerlijk, hij had niet hoeven te verwachten dat het afwerken meer dan een jaar zou moeten duren.

Mijn advies, betaal hem en wees blij dat je hem de volgende keer weer met vertrouwen kan inschakelen. Wil je dit niet? Vraag hem dan het bedrag te onderbouwen (maar in dit topic staan al genoeg mogelijke redenen opgesomd, dus vraag je af wat je er mee wint). Wees dan echter ook bereid de volgende keer een andere vakman te zoeken. Ik zou het als vakman dan namelijk wel weten, een jaar wachten en daarna ook nog gedoe over een best schappelijk bedrag... Met werk genoeg, ga ik wel naar een andere klant.

TL;DR: Betaal of vraag om specificatie van het bedrag (en zoek de volgende keer een andere vakman).

[ Voor 45% gewijzigd door DarkFly op 09-08-2022 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Dat is wel het risico (voor de ondernemer) van fixed price zonder dat er iets afgesproken is over looptijd of inflatiecorrectie.

Als er niks over afgesproken is, kan de klussert natuurlijk wel wat extra in rekening brengen…alleen doe effe specificeren. Vind ik. :)

De communicatie is niet zo goed gelopen nee, dat ben ik met je eens. :)
TS kijkt alleen maar naar de manier waarop hij EUR 250,- in rekening brengt.
De klusser kijkt alleen maar naar de manier waarop TS even een jaartje vertraging veroorzaakt zonder dat te laten weten.

Beide hebben nagelaten goede afspraken te maken, maar we zijn het er allemaal over eens dat die EUR 250 redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
BasvanS schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

TS kijkt alleen maar naar de manier waarop hij EUR 250,- in rekening brengt.
De klusser kijkt alleen maar naar de manier waarop TS even een jaartje vertraging veroorzaakt zonder dat te laten weten.

Beide hebben nagelaten goede afspraken te maken, maar we zijn het er allemaal over eens dat die EUR 250 redelijk is.
Jep. En TS wil de klussert niet effe vragen wat die 250 euries nou precies zijn. Dan wordt het een lastig verhaal…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Dat wil TS best vragen, maar TS dacht: Laat ik eerst een topic maken op T.net om wat meningen e.d. te vragen. Die meningen kunnen me doen besluiten dat helemaal niet te vragen en het gewoon over te maken, wat in ieder geval zorgt voor minder frictie tussen TS en klussert.
Dan is het nu heel simpel, je hebt adviezen te over gehad. Wil je de beste man ooit nog weer inhuren? Gewoon betalen. Wil je het risico lopen dat je een andere vakman moet zoeken? Ga vragen om specificatie.

Wees overigens wel eerlijk (naar hem en jezelf), je hebt hem een jaar laten wachten, dus wees ontzettend blij dat hij niet eerder heeft gezegd dat het wachten wel klaar was. Hij heeft nu een klus tegen oude uurtarief (met kleine surplus) afgemaakt, terwijl hij ook gewoon had kunnen zeggen 'ik ben wel klaar met wachten' en een nieuwe klus tegen een hoger tarief aan had kunnen pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door DarkFly op 09-08-2022 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:35

DropjesLover

Dit dus ->

Bij een verbouwing van €8000 en een jaar uitloop moeilijk doen over €250 terwijl het allemaal naar volle teveredenheid is opgeleverd... Sorry, snap ik niet.
Is de tijd, het gezeik, de relatie etc echt niet waard.

Zie het als leergeld voor volgende verbouwingsprojecten, alles specificeren, doorvragen over wat er allemaal moet gebeuren zodat je ook op tijd de stucadoor etc regelt

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Dat wil TS best vragen, maar TS dacht: Laat ik eerst een topic maken op T.net om wat meningen e.d. te vragen. [...]
Die meningen zijn er nu in overvloed :*) .

Dus voor iedereen die een bijdrage heeft geleverd zou het aardig zijn als je nu alleen nog verteld wat de uitkomst is (wat ga je nu verder doen).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 10:45
Volgens mij zijn de meeste personen hier in het topic het eens dat de 250€ echt heel redelijk is.

Gezien zoals je zelf zegt, de frictie en eventueel de relatie bij garantie etc. wanneer van toepassing, zou ik echt adviseren het geld over te maken.

Wat je ook zou kunnen doen: Voor je gemoedsrust wel gaan betalen, maar met hem bellen dat je nog wel graag zou willen weten, wat nu exact de reden is dat hij die kosten moet doorrekenen.

Dan kan hij het mondeling aangeven, en weet je in ieder geval zijn beweegredenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Neuj, als je achteraf een uur bezig bent een bedrag van € 250 te specificeren, durf ik best te stellen dat dat bedrag uit de duim gekomen is. Ik zou zeker alle kosten doorberekenen, ik zou echter ook duidelijk zijn in wát ik exact doorbereken. Voorkomt vragen en ongezellige situaties achteraf.
Uit je posts haal ik sowieso een ongezellige ondertoon.

Maar los daarvan: als TS zich niet realiseert dat zijn klusjesman al een jaar op zijn 4k zit te wachten in combinatie met extra communicatie en werk hierdoor. En TS onder het genot van cola en worstenbroodjes zijn kans om dit mondeling even te bespreken heeft laten passeren heb je de kans dat klusjes man even in de belgeschiedenis/ritten registratie gaat duiken van een jaar om even precies te specificeren. En waarschijnlijk veel hoger uit te komen.

TS is super tevreden, maar realiseert zich niet de andere kant.

En qua je eerdere post over 250 is veel geld, als alleen de airco's 8k kosten, laten we wel zijn is 250 klein bier voor TS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 10:38
[...]

Er wordt fixed price afgesproken (daar zit al een risico voor de klusjesman in principe)
De voorbereidingen worden getroffen in de ruwbouwfase
Het afmonteren kan pas plaatsvinden na de ruwbouwfase

Nu wil klusjesman 250 euro toevoegen aan de fixed price (die dus blijkbaar niet meer fixed is).

Hij had dit ook kunnen inzien. Hij heeft zelf rondgelopen op een betonvloer met lelijke muren om zich heen. Dat was nog niet klaar om airco's te gaan hangen.

M.i. was het verhaal heel anders geweest, als hij destijds had gezegd "Doordat het project langer gaat duren, zal ik voor elke maand dat het langer duurt om te kunnen afmonteren, X euro rekenen". Dat is niet gebeurd.
Je hebt in principe helemaal gelijk dat dit een administratieve fout is van de klusser. Hij had een alineatje moeten toevoegen in de trend van 'als de bouw langdurig stil ligt, zullen we opnieuw overeenkomen met prijsafspraken'. Echter, het klinkt nu niet echt alsof deze klusser deel is van een conglomoraat, en dat hij vooral zelf de armen uit de mouwen wilt steken en goed werk wilt afleveren - of anders gezegd, hij zal niet heel veel kaas gegeten hebben van administratief werk.

Hij heeft in goed geloof vertrouwd in jouw bouwval en jouw planning dat het 'snel' afgewerkt kon worden. Door omstandigheden compleet buiten ieders verwachting om (zo te horen een diefstal die het hele proces een half jaar heeft vertraagd - dus NIET lelijke muren die afgewerkt moesten worden) is de hele boel vertraagd. De klusser vind het redelijk om hier meer geld voor te vragen, jij ogenschijnlijk niet.

Wat je nu doet is aan een groep anonieme mensen vragen wie zij denken dat meer redelijk is - de klusser of de opdrachtgever. 95% van die anonieme mensen vind dat de klusser redelijker is, en dus lijkt het me een overduidelijk antwoord, alleen jij wilt dat nog niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 07-07 07:23
Ik vind ook dat die klusjesman helemaal gelijk heeft, niemand verwacht dat je meer dan een jaar moet wachten om helft 2 van een klus van €8000 te doen, als dat niet bij voorbaat op papier staat. En ja, alles is ondertussen minimaal 10% duurder geworden, dus €250 is vrij schappelijk.

En ja, je gaat eerst leidingen aanleggen, maar voordat je de binnenunits er tegenaan kunt schroeven moet alles wel afgestuct en geschilderd zijn natuurlijk.

Als je dit niet zelf had willen coördineren, had je daarvoor een aannemer kunnen vragen. Die zitten precies als verantwoordelijke tussen jou en allerlei andere mensen in.

Goedkoper was het daar zeker niet van geworden..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@iamerwin Je blijft hameren op die specificatie. Vaak zijn zulke specialisten goed in hun vak, maar minder goed in de administratie. Wat je nu werkelijk opschiet met een preciezere omschrijving is mij niet duidelijk. Deze vent wil gewoon voor iedereen op het dorp goed werkende A/C-installaties neerzetten en onderhouden. Zonder gezeik achteraf. Mond-tot-mondreclame zal belangrijk zijn, want aan Google SEO heeft hij niks.

[ Voor 8% gewijzigd door desmond op 09-08-2022 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:47
[...]

Vandaar dus dat ik hier vraag om jullie meningen.

[…]
Even heel autistisch genomen. Je hebt nu echt wel een beeld van de meningen hier op Tweakers en kan hier een rode draad in trekken. Het lijkt er echt op dat je het hier niet mee eens bent.

Wat verwacht je nog van ons?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Dat wil TS best vragen, maar TS dacht: Laat ik eerst een topic maken op T.net om wat meningen e.d. te vragen. Die meningen kunnen me doen besluiten dat helemaal niet te vragen en het gewoon over te maken, wat in ieder geval zorgt voor minder frictie tussen TS en klussert.
Verwacht de komende twee weken nog maar gewoon pagina's aan reacties die je vertellen dat je het bedrag gewoon over moet maken, de beste man moet vragen wat de bedoeling is, aangifte moet doen, hem voor de rechter moet slepen, en ga zo maar door.
Als er iets is waar we hier op Tweakers goed in zijn dan is het eindeloos doordiscussiëren in topics die al lang zijn opgelost :+

Of je moet even zelf een TR inschieten met de vraag om een slotje omdat het is opgelost, dat scheelt je een hoop notificaties.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BasvanS
@iamerwin Ik denk zelfs dat de klusser wel EUR 1000 in rekening had willen brengen als hij zijn eigen specificatie had gemaakt.

Die EUR 250,- is een gevoelskwestie en we zijn het er allemaal over eens dat het zeer redelijk is.

@Tanuki Mijn Klusser kan geen afspraken maken, ik moet hem alles vragen, dubbel checken en dan nog is hij altijd te vroeg, vergeet hij wel eens dingen te vermelden en komen er altijd wel wat kosten bij, maar ik zie het inmiddels altijd aankomen en ik weet dat hij zijn werk prima doet.

Als hij goed werk levert, vergeef hem dan zijn communicatie skills en denk er de volgende keer zelf aan. Het is nu achteraf de discussie niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
desmond schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:48:
@iamerwin Je blijft hameren op die specificatie. Vaak zijn zulke specialisten goed in hun vak, maar minder goed in de administratie. Wat je nu werkelijk opschiet met een preciezere omschrijving is mij niet duidelijk. Deze vent wil gewoon voor iedereen op het dorp goed werkende A/C-installaties neerzetten en onderhouden. Zonder gezeik achteraf. Mond-tot-mondreclame zal belangrijk zijn, want aan Google SEO heeft hij niks.
Nee, dat weet ik. Ik vind dat dat deel van zaken doen ook bij ondernemen hoort, maar ik weet ook dat het vaak fiks ondersneeuwt. :) Ik persoonlijk zou al tevreden zijn als de klusser aan de telefoon kan vertellen waar het nu precies over gaat, maar zoals gezegd heb ik moeite met betalen van € 250 als ik niet weet wat het is.

Maar goed, dan moet je dat wel vragen als TS zijnde. ;)

Natuurlijk is € 250 niet veel geld als je € 8.000 moet betalen, aan de andere kant kan ik met € 250 ook veel andere leuke dingen doen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

iamerwin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Nee, dat weet ik. Ik vind dat dat deel van zaken doen ook bij ondernemen hoort, maar ik weet ook dat het vaak fiks ondersneeuwt. :) Ik persoonlijk zou al tevreden zijn als de klusser aan de telefoon kan vertellen waar het nu precies over gaat, maar zoals gezegd heb ik moeite met betalen van € 250 als ik niet weet wat het is.

Maar goed, dan moet je dat wel vragen als TS zijnde. ;)

Natuurlijk is € 250 niet veel geld als je € 8.000 moet betalen, aan de andere kant kan ik met € 250 ook veel andere leuke dingen doen..
En dan? Ook al weet je waar hij die 250€ voor nodig heeft, door een kloppende of verzonnen specificatie, het feit blijft dat TS zelf in gebreke blijft om de klus binnen afzienbare termijn klaar te hebben, welke (geldige) redenen dan ook. De klusser moet bijna een jaar wachten op 4k als eindbetaling, terwijl de inkoop van goederen intussen allang betaald moeten worden. Als hij 4k heeft moeten lenen een jaar lang om de rekeningen te betalen, is die 250€ al makkelijk rente. Laat staan de extra tijd en moeite die de klusser nodig heeft om iedere keer maar gaten in zijn agenda te houden, omdat TS mogelijk dan eindelijk alles klaar heeft en hij niet kan zeggen, over 3 maand ben je de eerste.

250€ voor de vertraging is in mijn ogen, zeker op een klus van 8k, waarbij de klusser een jaar moet wachten op de helft van het geld, meer dan netjes. Zeker als hij dan ook nog snel komt om het af te maken, terwijl hij niet constant zijn agenda leeg kan houden voor TS. De beste man is uiterst flexibel met plannen en dan mag je je handen dichtknijpen dat hij na een jaar nog steeds zo schappelijk is. Zeker met de huidige drukte op die markt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Gewoon die € 250 betalen en een bierpakketje voor die man laten bezorgen. In deze tijd (maar eigenlijk altijd al wel) moet je zuinig zijn op betrouwbare, goede vakmensen. Je wil ze waarschijnlijk nog vaker inzetten en de kans op een verkeerde vakman/vrouw is heel groot.

Ik denk dat er heel veel al lang weg waren gelopen of je hadden geconfronteerd met een veel hogere verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31
desmond schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:48:
Dit is precies wat ik ook aan wilde geven.

Ze zijn goed in hun werk en de andere dingen niet. Wil je een perfect geïnstalleerde airco, of een perfect administratie.

Ga er maar vanuit dat de administratie klopt en wellicht aan de lage kant is met wat er bij gezet is. Voor die man kost het veel meer werk om je precies te vertellen over die 250 euro. Maar schappelijk is het zeker.

Ik heb het hier met de kozijnen gezien, met de screens. Het klopt, maar strak zit de administratie niet in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19
We hebben het hier over 3,13 procent meer. Hij heeft zijn boekhouding hier een jaar langer voor open gehouden en de klus in een ander jaar afgemaakt (inflatie). Ik zou er niet moeilijk over doen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
De conclusie is duidelijk: we willen de naam en het adres van deze vakman zodat we hem zelf ook in kunnen schakelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik dacht ook bij het lezen van TS: Wat heeft die klusjesman nu voor een debiele verhoging erdoor gevoerd. 50% ofzo?

Maar kom op, ik ga met de meerderheid mee, €250 op €8000? Is dat alles? En weet je, misschien heb je puur juridisch gelijk. Maar toch een vraag voor TS: Waar leg je de grens. Er is geen maximale doorlooptijd afgesproken zeg je. Wat nou als je nog in een scheiding was beland, ontslagen was geweest, alles ging belabberd, paar jaar in de put, komt er weer bovenop, en in 2034 zeg je: Doe maar die airco afmaken. Ik neem aan dat je met mij eens bent dat dat niet redelijk is meer voor het originele bedrag.

Die man heeft uberhaupt heel lang dus op zijn geld moeten wachten als ik het goed begrijp, alles is duurder geworden, hij heeft een jaar moeten wachten voor hij zijn werk kon doen, en dit is alles? Ik zou het met liefde betalen aan een klusjesman die dus gewoon prima werk heeft geleverd. Zoals je zelf hebt gezien, het is lastig genoeg goede mensen te vinden, zeker als particulier. Dat betekend niet dat je je door de goede een poot moet laten uitdraaien, maar dit lijkt mij echt niet meer dan redelijk. Zoals ik schreef, misschien heb je puur juridisch gezien gelijk, maar ik vind het echt niet iets waar je over kan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

Vragen of je die 250 anders in termijnen mag doen? Die meneer klinkt best schappelijk als ik het zo hoor.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:04
TereZz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Wat verwacht je nog van ons?
Een andere mening, dus iemand die zegt dat het redelijk is om iemand een jaar te laten wachten op afbetaling van zijn voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:30
Met de rest eens, 250 euro extra gezien de omstandigheden en iemand die zo snel weer klaar staat, zou ik niet te lang over malen. Heisa hierover maken kan het nooit waard zijn over 250 euro voor een jaar wachttijd (0.7 euro per dag).

Ik ben momenteel al blij als een persoon daadwerkelijk opkomt dagen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 01:41

DataGhost

iPL dev

Normaliter had die klusjesman een jaar geleden de klus dus al afgemaakt, in mei zat alles erin? Met waarschijnlijk de verwachting dat het in juni wel klaar zou zijn inclusief factuur en hij dus uiterlijk in juli zijn geld zou hebben. Maar omdat het nog niet af was heeft hij geen factuur kunnen sturen. Eigenlijk zou je vanaf bijvoorbeeld juli 2021 al wettelijke rente verschuldigd zijn, tot aan vandaag is dat alleen al ruim 170 euro op de 8000. Daarbij is dus nog op geen enkele manier rekening gehouden met inflatie, hogere uurtarieven en met hoe ontzettend schaars klusjesmannen op dit moment zijn. Ik kan me prima voorstellen dat je voor dezelfde klus op dit moment begonnen 10-12k af mag tikken vanwege diezelfde inflatie, uurtarieven en schaarste. En dan nog maar hopen dat je iemand vindt die voor 2023 kan beginnen met werken. Dus wat mij betreft mag je je ontzettend in je handjes wrijven met maar 250 euro meerprijs en zou ik dat inderdaad zo snel mogelijk betalen, no questions asked. En zoals gesuggereerd mag er best een kratje bier bij, dat zou ik doen tenminste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58
Ik vind wel dat iedereen hier wat makkelijk heen stapt over het niet sterk communiceren van de beste man.
Je bent een ondernemer dus je dient je zaken op orde te hebben. Maak afspraken, schrijf ze op en volg ze op. Heb je dat niet goed gedaan, dan kan het zijn dat je verlies leidt. Er is geen enkele reden dat TS wettelijk zou moeten betalen voor deze kosten.
Ben zelf ook ondernemer, ik vind dat je gewoon je zaken op orde moet hebben als professional.
Dat je nu een hoop slikt omdat iemand iets goed kan, werkt echt alleen maar omdat er op dit moment een schaarste heerst. Dus het gevoel van de TS kan ik daar best in volgen als je een all-in price hebt gemaakt en verder niet concreet communiceert. Mijn klant zou dit ook niet zo accepteren, ook niet als het hun fout is dat iets langer duurt. Dat heet proactief escaleren en opvolgen, anders gewoon niet opstarten of verder werken.

Qua kosten om de beste man te vriend te houden is het prima, kan zelf de zure nasmaak van de TS heel goed begrijpen.

Daarnaast vind ik de suggestie om altijd maar een bak bier bij te geven ook wat vreemd. Een aanname dat iedereen daar op zit te wachten, ga dan voor wat neutralers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:29
die man heeft alles opgeschreven. TS scshuift de uitvoering van deel 2 een jaar door. Ondernemer moet nu maar die klus een jaar later voor hetzelfde tarief inplannen? TS is minimaal net zo schuldig aan 'matig' communiceren.

Ondernemer had ook kunnen zeggen dat ie tot november 2023 vol zit en het afmaken van deze klus na die datum in kan plannen.....

[ Voor 22% gewijzigd door Bockelaar op 09-08-2022 12:30 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58
Bockelaar schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:28:
die man heeft alles opgeschreven. TS scshuift de uitvoering van deel 2 een jaar door. Ondernemer moet nu maar die klus een jaar later voor hetzelfde tarief inplannen? TS is minimaal net zo schuldig aan 'matig' communiceren.

Ondernemer had ook kunnen zeggen dat ie tot november 2023 vol zit en het afmaken van deze klus na die datum in kan plannen.....
Dat zeg jij nu wel, maar tenzij TS dat expres niet vertelt staat er nergens in het contract iets over een looptijd of boete clausules als het langer duurt dan (dus niet) "afgesproken". En als ondernemer kan je wel vinden dat je klant slecht communiceert, maar daar ben je zelf bij. Je werkt als een bedrijf samen met een consument, dan ligt (wat mij betreft) de verantwoordelijkheid per definitie meer bij de professional. Ik werk zelf B2B en ik vind nog steeds dat ik voor het grootste deel verantwoordelijk ben voor de communicatie.

En inderdaad, hij moet als hij een fixed price contract heeft afgesloten voor dezelfde prijs de rest afmaken. Tenzij hij in zijn contract heeft opgenomen dat dat niet hoeft. Anders is het vrij simpel contract breuk. Hij kan redelijkerwijs vragen of er iets aan gedaan kan worden uit coulance en omdat het bij de klant niet goed ging, maar ook daar is hij verantwoordelijk omdat correct en volledig te bespreken en communiceren. Contracten zijn geen onderbuikgevoel hè.

Hij had kunnen zeggen dat hij tot 2023 vol zit, dat heet hij niet gedaan. Het klinkt allemaal erg lekker wat je schrijft, maar professioneel klinkt het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Zinloos1 op 09-08-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-07 13:04
Ik heb een jaar lang verbouwingen gehad en de "kwaliteit" van veel van de mensen is bedroevend. Ook diegene die mij de airco heeft aangelegd.....wilde eerst met lelijke plastic kokers de zaken aanleggen. Ik wilde graag de zaken in de muur gefreesd hebben. Die kneus legde zelfs niet iets op de vloer ter bescherming waarop het beton viel. Ik moest er constant bij zijn. Wat die vent niet allemaal beschadigd heeft.....uiteindelijk is het allemaal wel netjes opgelost, maar de ellende die je er van hebt. Je betaalt toch een hoop geld en het is toch niet helemaal naar je smaak. Je mag je gelukkig prijzen. Uiteraard wil dat niet zeggen dat hij dan maar alles mag bijplussen, maar gezien de situatie zou ik 250,- met plezier hebben betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:47
de snelle acties bij het oplossen van probleempjes (hij stond dan een dag later al op de stoep zonder dat ik dat vroeg, waar hij daar best langer over mocht doen, heel netjes van hem).
Ik zou vanwege dit gewoon die 250 euro extra overmaken, die vakman probeert ook actief met je mee te denken terwijl dat zoals je zelf al zegt helemaal niet verplicht is :)

Na een jaar wachttijd met daarin inflatiecijfers van richting of zelfs boven de 10% en drukte in de bouw is ~3% extra niet onredelijk en is het dat niet waard de relatie aan het einde te laten klappen. Denk ook aan dat je over een paar jaar deze prima klusjesman wellicht nog een keer in wilt schakelen?

Tenzij je natuurlijk zelf in een mindere financiële situatie terecht bent gekomen en 250 euro voor jou een erg hoge onverwachtse uitgave is. Dan zou ik dat gewoon eerlijk uitleggen aan de beste man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zinloos1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Dat zeg jij nu wel, maar tenzij TS dat expres niet vertelt staat er nergens in het contract iets over een looptijd of boete clausules als het langer duurt dan (dus niet) "afgesproken". En als ondernemer kan je wel vinden dat je klant slecht communiceert, maar daar ben je zelf bij. Je werkt als een bedrijf samen met een consument, dan ligt (wat mij betreft) de verantwoordelijkheid per definitie meer bij de professional. Ik werk zelf B2B en ik vind nog steeds dat ik voor het grootste deel verantwoordelijk ben voor de communicatie.
Maar zoals ik al eerder vroeg, waar leg jij dan wel de grens? Als TS in 2034 het afgemaakt wilde hebben, moet diegene dan ook nog maar het doen op dat moment? En uiteraard tot die tijd geen cent betaald krijgen voor zijn werk.

Het is ook gewoon een ZZP'er die goed zijn werk wil doen. Als je 100% zeker wil zijn dat alles perfect in het contract juridisch is dichtgetimmerd, dan moet je bij een grote partij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 01:41

DataGhost

iPL dev

!mark schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Tenzij je natuurlijk zelf in een mindere financiële situatie terecht bent gekomen en 250 euro voor jou een erg hoge onverwachtse uitgave is. Dan zou ik dat gewoon eerlijk uitleggen aan de beste man.
Ik mag toch hopen dat je bij de bouw / verbouwing / renovatie van een huis toch niet stuk gaat lopen op 250 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverdax
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
Sissors schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Maar zoals ik al eerder vroeg, waar leg jij dan wel de grens? Als TS in 2034 het afgemaakt wilde hebben, moet diegene dan ook nog maar het doen op dat moment? En uiteraard tot die tijd geen cent betaald krijgen voor zijn werk.
Op deze manier kan je natuurlijk nog wel honderd "what if" scenario's bedenken waarin je in dit geval de boel ook nog wel erg uit verband trekt. De feiten zijn zoals ze voorgeschoteld zijn en that's it.

Tuurlijk moet je ergens een grens stellen, zo lang er maar van tevoren duidelijk over gecommuniceerd wordt naar de tegenpartij en wat de mogelijke bij gekomen kosten hierbij zijn. Iets waar deze ondernemer kennelijk een steek in heeft laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zinloos1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:14:
Ik vind wel dat iedereen hier wat makkelijk heen stapt over het niet sterk communiceren van de beste man.
Je bent een ondernemer dus je dient je zaken op orde te hebben. Maak afspraken, schrijf ze op en volg ze op. Heb je dat niet goed gedaan, dan kan het zijn dat je verlies leidt. Er is geen enkele reden dat TS wettelijk zou moeten betalen voor deze kosten.
Ben zelf ook ondernemer, ik vind dat je gewoon je zaken op orde moet hebben als professional.
Dat je nu een hoop slikt omdat iemand iets goed kan, werkt echt alleen maar omdat er op dit moment een schaarste heerst. Dus het gevoel van de TS kan ik daar best in volgen als je een all-in price hebt gemaakt en verder niet concreet communiceert. Mijn klant zou dit ook niet zo accepteren, ook niet als het hun fout is dat iets langer duurt. Dat heet proactief escaleren en opvolgen, anders gewoon niet opstarten of verder werken.

Qua kosten om de beste man te vriend te houden is het prima, kan zelf de zure nasmaak van de TS heel goed begrijpen.

Daarnaast vind ik de suggestie om altijd maar een bak bier bij te geven ook wat vreemd. Een aanname dat iedereen daar op zit te wachten, ga dan voor wat neutralers.
Je houdt de TS wel ernstig buiten schot. Die heeft zelf als hoofdaannemer gefunctioneerd, en daarbij enige redelijke termijn ruimschoots overschreden. Enige erkenning van zijn eigen tekortkomingen hierin zie ik nauwelijks.

Voor mij is het eenvoudig, TS is hier de hoofdaannemer en draagt de hoofdverantwoordelijkheid om alle werkzaamheden te plannen. Dat dat niet lukt door eigen tekortkomingen kan gebeuren, maar dan vind ik dat je wel wat toeschietelijker kunt zijn dan nu.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:00
[...]
En inderdaad, verven is niet per se een voorwaarde, maar hij kwam er zelf mee toen de eerste muurbeugel hing: "Hier kun je straks niet meer bij, dus je zult dit eerst moeten verven". Ik had natuurlijk kunnen zeggen "Geen probleem, hang alles maar op, dan kijk ik over een tijd wel", maar dan had ik nu wellicht een topic aangemaakt om advies te vragen over hoe ik de units weer van de muur kan krijgen, zonder de afgeperste leidingen te beschadigen / los te maken. Dus, zoals het nu is gegaan, is prima.

Maar dat er dan uiteindelijk 250 euro aan wordt gekoppeld i.v.m. de doorlooptijd, ja, dat vind ik wel jammer. Dat is een beetje die zure nasmaak waar ik het in een eerder bericht over had.
Aannemer zijn is ook een vak. Jij vind het jammer dat de airco meneer toen pas aangaf dat het handig is om wel even te verven. Maar de beste installateur is niet de specialist die jou een hele planning voor het opknappen van je huis helpt, die komt om de airco op te hangen. In een ander huis of gebouw kunnen weer hele andere zaken spelen waar rekening mee gehouden dient te worden. Dus ook al had hij misschien op voorhand al wat moeilijkheden of afhankelijkheden kunnen zien, daar is hij misschien ook wel helemaal niet zoveel mee bezig als hij puur kijkt naar de installatie van die airco. Zoals eerder al door iemand is gezegd is hij waarschijnlijk een specialist die (zoals door jou aangegeven) erg goed is in zijn vak, maar wellicht wat minder in de randvoorwaarden en zaken.

Als je je hele huis aanpakt en de airco daar een onderdeel van is, had je zelf misschien ook een plicht om dat verder uit te werken of voor te bereiden. Anders had je misschien beter een aannemer kunnen inzetten om de hele klus te laten klaren. Dus om dit puur op de installateur van de airco af te schuiven vind ik een beetje kort door de bocht.

Dat de installateur er slechts 250 EUR aan hangt ivm de vertraging lijkt mij dan ook erg redelijk, en ik denk dat gezien de installateur het zelf niet meer erbij heeft genomen toen hij de klus afmaakte dat hij het net zo lastig vind om het hierover te hebben en al een heel groot deel van het bedrag wat je niet terugziet als leergeld heeft meegenomen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.