Airco èn hybride cv / warmtepomp in een woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 00:06
Sinds een jaar zijn we wat groter gaan wonen - ons huis is van 1992 en voorzien van vloerverwarming (2 niet gebruikte radiatoren uitgezonderd), redelijk tot goed geïsoleerd en voorzien van dubbel of HR glas (met en met vervangen we wat ramen). Ons huis is voorzien van 20 zonnepanelen (400 Wp elk).

Gezien we maar met z'n tweetjes zijn zitten we vrijwel altijd in de woonkamer. En gezien we nu nog op gas stoken, verwarmen we in de winter enkel de vertrekken waar dat nut heeft, zijnde de woonkamer (met open keuken) en soms de badkamer.

Net zoals iedereen zijn we op zoek naar manieren om in de kosten voor energie te sparen. Aanvankelijk bedachten we een airco met verwarmstand in de woonkamer aan te brengen, met als doel lokaal te kunnen stoken en minder te leunen op de houtkachel. Echter, gezien de ISDE subsidie staan we ook op de wachtlijst voor een hybride ketel (CV op gas + warmtepomp), via Enexis / Volta.

De vraag is: wat is raadzaam: investeren in zowel een airco _en_ een warmtepomp? Of enkel de warmtepomp? Dit gezien ik niet van plan ben om ongebruikte delen van het huis te gaan verwarmen. Thx!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famkleinkoster
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-05 12:27
We hebben vergelijkbare overwegingen en denken aan een hybride oplossing van airco verwarming en een ventilatie warmtepomp.
We willen uiteindelijk dus naar all electric, maar naast het vervangen van de dubbele beglazing door HR++ (september) en vloerisolatie (november) wil het nog niet opschieten qua mogelijkheden voor levering en installatie van warmtepomp-oplossingen.

De huidige situatie is een CV HRE intergas 36/30 (uit 2014), met gewone radiatoren in het hele huis. Duco Silent MV box-badkamer en zolder. Decentrale wtw ventilatie in de woonkamer. 8 zonnepanelen op het dak (2015). We hebben een warmteverliesberekening laten maken die aangeeft dat we een kleine 7 kw nodig hebben. De woonkamer is 60m2, de werkkamer en zolderkamer zijn 12m2 en de slaapkamer 15m2.

De eerste stap die we willen maken is de aanschaf van airco's voor decentrale verwarming. Om zo gas te besparen. Door straks de CV ketel te vervangen door een ventilatie warmtepomp die ook lucht van buiten kan pakken, kunnen we dan van het gas af. De ventilatie warmtepomp pakt meteen ons ventilatie probleem aan, want ons huis heeft vanuit de bouw in 1987 alleen een soort halve ventilatie C, dwz een MV met alleen afzuiging in de badkamer en daar hebben we zelf afzuiging op de zolder aan toegevoegd. We hebben zelf twee Sudwinds 60 m3 geïnstalleerd in de woonkamer, een paar jaar geleden, maar die hebben te weinig vermogen. Deze gaan we vervangen voor een decentrale wtw met een groter vermogen, richting 100m3/h (Klimarad of Vents micra)

Ons plan is dus nu:
- drie keer een airco van 3,5 KW: twee in de woonkamer en 1 op de werkkamer. Dit zijn de kamers die het meest gebruikt worden overdag.
- een decentrale wtw ventilatie unit in de woonkamer (daar loopt namelijk geen ventilatie kanaal naar toe)
- de MV voor de eerste en tweede verdieping uitbreiden met naast de afzuiging van de badkamer en zolder, ook een kanaal maken naar de slaapkamer, werkkamer en tweede zolderkamer.
- de oude MV, een Duco Silent, vervangen door een ventilatie warmtepomp die ook lucht van buiten kan pakken
- een boiler toevoegen op de ventilatie warmtepomp voor de warm water voorziening
- en los van de volgorde van bovenstaande oplossingen willen we 8 of 9 extra zonnepanelen op de schuur met de mogelijkheid om ook thuisbatterijen aan te sluiten.

Dit stappenplan hebben we zelf bedacht op basis van onze specifieke wensen en de diverse gesprekken met installatie bureaus die steeds maar verstand hebben van een van de toegepast technieken.

Onze vragen die we nog hebben zijn:
- hoe kunnen we de airco's en de CV zo instellen dat we wel de badkamer kunnen blijven verwarmen (met de radiator en vloerverwarming die beide op de CV ketel zijn aangesloten) en dat de CV zo weinig mogelijk doet.
- dezelfde vraag als straks de CV vervangen is door de ventilatie warmtepomp, maar dan willen we dus dat de ventilatie warmtepomp zoveel mogelijk doet en de airco's pas bijspringen als het nodig is, omdat de warmtepomp het niet meer trekt.

Het is niet letterlijk een antwoord op jouw vraag, Rajdiederen, maar misschien heb je wat aan ons stappenplan en komen er antwoorden op mijn vragen die jou ook kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-05 13:31
Met vloerverwarming is een warmtepomp een goede optie. Als eerste stap zou een monobloc aangesloten op de vloerverwarming een goede optie zijn in je route naar gasloos. Verwarmen met airco's is ook een prima optie, voordelen zijn de snelheid en makkelijk op af regelen. Nadelen zijn toch wel geluid en luchtstromen in huis. Niet iedereen wordt daar blij van. Afhankelijk van de leeftijd van je cv ketel klinkt een hybride variant als het minst aantrekkelijk aangezien je huis mbv vloerverwarming al geschikt is voor lage temperatuur verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famkleinkoster
Er is alleen vloerverwarming in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Daar heb ik over heen gelezen. Je zou de thermostaat in de badkamer kunnen ophangen en de radiatoren beneden naar behoefte open en dicht kunnen draaien. Andere optie is een honeywell chronotherm achtig systeem dat de ketel aanstuurt als er in een ruimte vraag is. Vraag is wel of de cv ketel zijn capaciteit ook kwijt kan in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@famkleinkoster je kaapt nu het topic van @Dreadnought, maar vreemd genoeg kwam daar geen respons op, dus ik hoop dat jullie hier beide iets aan hebben.

Als je ook met airco wil/kan verwarmen, kan je de L/W warmtepomp eventueel kleiner kiezen.
En met een warmtepompboiler wordt de installatie van die laatste veel eenvoudiger, zeker als je voldoende systeeminhoud hebt en geen zoneregeling.
Er zijn voorbeelden van tweakers die het met alleen L/L warmtepompen pretiig vinden, dus dat is een optie.

@famkleinkoster kijk goed hoeveel luchtdebiet een ventilatiewarmtepomp wil hebben. Zonder luchtaanzuiging van buiten trek je heel veel tocht naar binnen.

Er zijn ook geïntegreerde warmtepompboilers die als huisventilatie gebruikt kunnen worden, maar die doen dan geen (of heel beperkt) CV.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famkleinkoster
@WillemSuper De thermostaat in de badkamer vind ik een slim idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien met een draadloze versie, omdat de draadjes nu naar de woonkamer lopen en niet eenvoudig naar de badkamer kunnen worden herleidt. Het Honeywell chronotherm systeem ken ik, omdat mijn zus dit heeft aan laten leggen, dat was echt veel geld. We hebben zelf gekozen voor de Eve thermostaatkranen in combinatie met Apple Homekit. Daar kunnen we per ruimte de radiatoren mee aansturen. Daar kunnen we ook iets slims mee doen om genoeg flow te creëren als de cv ketel meer warmte kwijt moet dan in de badkamer mogelijk is. Dat kunnen we wel uittesten denk ik.
Bedankt.

[ Voor 1% gewijzigd door famkleinkoster op 31-10-2022 11:09 . Reden: vergeten te refereren aan de schrijver van het antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famkleinkoster
Proton_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:02:
Er zijn ook geïntegreerde warmtepompboilers die als huisventilatie gebruikt kunnen worden, maar die doen dan geen (of heel beperkt) CV.
Heb je hier ook voorbeelden van? Omdat we ook met airco's verwarmen, is beperkt CV mogelijk genoeg in deze combinatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@famkleinkoster zie Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 topicstart kopje CV ondersteuning

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het toeval wil dat ik beide systemen in huis heb. Ik heb een L/W warmtepomp en een L/L warmtepomp cq airco. En ik gebruik beide ook naast elkaar en door elkaar heen.

Korte situatieschets: Woning 1978, verduurzaamd met PV, zonneboiler, extra isolatie ( the works :-) ). Ik heb beneden vloerverwarming over de gehele verdieping, boven heb ik nog radiatoren.
  • L/W, Remeha ELGA ACE 6
  • L/L, Daikin triplesplit
Mijn ervaring is dat koelen met een L/W warmtepomp lastiger is. Ik had condens staan op mijn radiatoren en op mijn vloer. Je kan met een L/W, mijn ervaring, minder goed koelen omdat je wel de luchttemperatuur koelt maar niet de relatieve luchtvochtigheid kan aanpakken. Dat laatste kan een airco L/L juist weer wel heel goed.

L/W is aangenamer voor verwarming, je gehele constructie warmt op. Als je de L/L aanzet om te verwarmen is het heel snel warm, maar zodra die unit uit gaat is het meteen weer koud. Hij warmt de lucht op en pas heel veel later de constructie.

L/L is king voor koelen.

Ik ben overigens blij met mijn beide systemen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famkleinkoster
@mkleinman Dankjewel voor het delen. Goed om te horen dat het bij jou werkt. We hebben nog geen ervaring met het comfort van de L/L verwarming. Zolang we nog niet de warmtepomp hebben, zal dit voor ons wel de zuinigste manier van verwarmen zijn. Als we met de tip van @WillemSuper de thermostaat in de badkamer gaan plaatsen, of een extra thermostaat daar, zullen we wel wat flow nodig hebben in de andere radiatoren, zodat de CV zijn warmte kwijt kan. De combinatie van L/L met nog wat warmte uit de radiatoren, moet het dan wat comfortabeler maken dan alleen L/L. Het afstellen van de twee systemen vinden we wel spannend. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
@famkleinkoster ik denk dat afstellen een soort trial and error systematiek wordt. Doen je radiatoren te weinig krijg je mogelijk problemen met je ketel (te snel uit omdat retour te warm is) en dat je airco hard moet werken en veel blaast. Te veel is Airco gaat niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

famkleinkoster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:56:
@mkleinman Dankjewel voor het delen. Goed om te horen dat het bij jou werkt. We hebben nog geen ervaring met het comfort van de L/L verwarming. Zolang we nog niet de warmtepomp hebben, zal dit voor ons wel de zuinigste manier van verwarmen zijn. Als we met de tip van @WillemSuper de thermostaat in de badkamer gaan plaatsen, of een extra thermostaat daar, zullen we wel wat flow nodig hebben in de andere radiatoren, zodat de CV zijn warmte kwijt kan. De combinatie van L/L met nog wat warmte uit de radiatoren, moet het dan wat comfortabeler maken dan alleen L/L. Het afstellen van de twee systemen vinden we wel spannend. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Tussen L/L en L/W warmtepompen heb ik niets ingeregeld. De L/W warmtepomp doet het netjes op de klokthermostaat. En de Daikin L/L warmtepomp/airco gaat aan met een app of afstandbediening wanneer we daar behoefte aan hebben (zowel koelen als verwarmen).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1