Toon posts:

Elektrische Boiler voor mijn CV plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-03 08:02
Zoals iedereen wil ik graag mijn gaskosten omlaag brengen. Ik had afgelopen jaar meer dan 1MW aan zonne-energie over uit mijn zonnepanelen en zit er aan te denken om een boiler voor mijn nieuwe CV ketel te monteren welke ik elektrisch ga verwarmen in de hoop dat de CV ketel minder gas gaat verbruiken. Nu heb ik gelezen dat ik een zonneboiler moet aanschaffen maar dan zonder zonneboiler panelen. Dit warmhoud vat zou geschikt zijn voor deze klus maar bevat zoals ik nu lees geen elektrisch element. Als ik een boiler leverancier bel krijg ik te horen dat de boilers die zij leveren niet geschikt zijn voor wat ik zoek? Deze zouden enkel geschikt zijn als hoofdverwarming?

Na wat research kwam ik er achter dat een CV ketel op eerste plaats geschikt moet zijn voor warm water aanvoer. Mij nieuwe Intergas heeft een zogenaamd “NZ-Label / keur” welke dus geschikt zou moeten zijn.

Volgens een installateur die ik laatst sprak, zou ik een zonneboiler moeten kopen en die aansluiten op mijn CV. Ik heb helaas geen plaats voor collectoren maar wel voor het vat. Denken jullie dat een standaard elektrische 200l boiler geschikt is voor mijn doel?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
Je gaat nu een niet-standaard oplossing maken. Mijn ervaring is, dat je dan in een wespennest terechtkomt.

Je wilt dus elektrisch gaan verwarmen met je overschot aan zonne-energie, met als doel het besparen van gas. Tot zover duidelijk. Je hebt 1 MWh 'over', dat komt ongeveer overeen met 100 m3 gas. Kan dit uit? Je bespaart dus maximaal 100 m3 gas, maar je mist 1 MWh teruglevering. Ik zou zeggen, reken eerst eens uit wat je dit aan voordeel oplevert.

Dan de praktische kant, wat ik zo even snel kan bedenken. Een zonneboiler zal in het algemeen niet genoeg warmte leveren voor de totale warmtevraag, dus de cv verwarmt na. In jouw geval is dat niet van toepassing, want je hebt altijd electriciteit genoeg. Dus, hoe ga je ervoor zorgen dat je installatie elektrisch verwarmt tot maximaal het overschot aan electriciteit dat je hebt? Als je het zo gaat bouwen als je nu hebt bedacht, dan verwarm je gewoon 100% electrisch en hoeft de cv nooit meer wat te doen. Dat lijkt me niet voordelig. Dus je zult een regeling moeten bedenken die de elektrische verwarming aan- en uit zet zodat er niet meer stroom wordt verbruikt dan je beschikbaar hebt.

• JeroenV
Daar heb ik aan gedacht. Ik ben Domotica programmeur en wil een script maken dat een relais een en uit schakelt aan de hand van mijn wensen. Het kan dus voorkomen dat de boiler uit geschakeld is door het script en de CV weer standaard koud leidingwater (uit de boiler) gaat krijgen.

Ik zit bij Innova Energie en krijg het Kale leveringstarief terug voor de energie die ik opwek (€0,25732 per kWh).

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
JeroenV schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:28:
Daar heb ik aan gedacht. Ik ben Domotica programmeur en wil een script maken dat een relais een en uit schakelt aan de hand van mijn wensen. Het kan dus voorkomen dat de boiler uit geschakeld is door het script en de CV weer standaard koud leidingwater (uit de boiler) gaat krijgen.

Ik zit bij Innova Energie en krijg het Kale leveringstarief terug voor de energie die ik opwek (€0,25732 per kWh).
1m3 gas is 9,769 kWh, dus als je meer dan ongeveer €2,513 betaalt per kuub gas is het pas gunstig, los van de investering die je er ook nog moet uithalen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[b]JeroenV schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:58:

Na wat research kwam ik er achter dat een CV ketel op eerste plaats geschikt moet zijn voor warm water aanvoer. Mij nieuwe Intergas heeft een zogenaamd “NZ-Label / keur” welke dus geschikt zou moeten zijn.
Welke CV is niet geschikt voor warm water aanvoer? De retour van de radiatoren is altijd warm. Vroeger met hoge temperatuur verwarming idealiter zelfs 60 graden. Tegenwoordig is 60 graden eerder wat je de radiatoren instuurt.

Kun je niet een warmtepomp parallel aan je CV schakelen? Met een COP van 4 kun je met 1000 kWh wel 4000 kWh aan warmte genereren. En als de warmtepomp vooral in het voor- en naseizoen wordt gebruikt haal je die COP ook wel.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:44

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Maasluip schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Welke CV is niet geschikt voor warm water aanvoer? De retour van de radiatoren is altijd warm. Vroeger met hoge temperatuur verwarming idealiter zelfs 60 graden. Tegenwoordig is 60 graden eerder wat je de radiatoren instuurt.

Kun je niet een warmtepomp parallel aan je CV schakelen? Met een COP van 4 kun je met 1000 kWh wel 4000 kWh aan warmte genereren. En als de warmtepomp vooral in het voor- en naseizoen wordt gebruikt haal je die COP ook wel.
Dit ja, waarom niet een hybride warmtepomp?

• JeroenV
Die investering is ongeveer €4500 en komt nu niet goed uit. Een beetje boiler kan ik via familie regelen met hoge korting en zit zo rond de €400 alles er op en er aan. Ik betaal nu €1900 gas per jaar en moet binnenkort oversluiten. Als ik nu vergelijk ga ik ver over de €3000 per jaar alleen al voor gas. Als het me lukt 3 maanden geen gas te gebruiken heb ik de investering er al uit en kan ik met mijn script aan de hand van data nog wat optimaliseren.
Een warmtepomp (woon in water wingebied) via de lucht zou ongeveer een reductie van 70% bieden. Het duurt dus best wel even voor ik die terug heb verdient. Ik ben misschien een doemdenker maar vrees dat in de komende winter de prijs van Gas explosief zal gaan stijgen. Ik heb niet zoveel vertrouwen in onze regering dat het wel mee zal vallen en die boiler verdien ik zeker terug.

• gridlock
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-02 08:38

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:18
Ik heb een zonneboiler van 300 liter met een ingebouwd elektrisch element. Maar dus wel aangesloten op een set heatpipes op het dak. Nederlands bedrijf Techniq Energy levert dit.

Echter, zoals iemand eerder al aangaf: je moet uitrekenen wat het je kost. Ik krijg 61 cent terug voor het overschot van PV. Dat is bij mij ongeveer 1000 euro per jaar.
Als ik dat overschot in het elektrische element gebruik om gas te besparen, dan bespaar ik ongeveer 200 kuub gas, dus 400 euro en dan moet ik ook nog handmatig of geautomiseerd goed bijverwarmen met dat element. Een nadelig effect is verder dat de zonneboiler minder rendement gaat opleveren. Die warmt beter op als het water nog kouder is, maar door het element te gebruiken, is het water vaker al warmer.

Alles bij elkaar kost het gebruik van het element mij op dit moment dus veel meer geld (600 euro) en veel meer moeite t.o.v. gas stoken. Zo'n element zit er voor noodgevallen of speciale situaties, zoals enorme gasprijzen en/of lage stroomprijzen. Stel dat stroom tijdens piekproductie gratis (of negatief geprijsd) wordt voor een consument. Dan kan ik die stroom omzetten in het buffervat. Ook als salderen en terugleveren niet meer kan, dan kan ik eventueel energie in het buffervat kwijt.

Ik plaats deze maand een nieuwe CV-ketel achter de zonneboiler, omdat het verreweg de goedkoopste oplossing is de komende tijd.

Andere optie voor jou is een warmtepompboiler, zodat je van het gas kan. Je kan ook voor airco met e-boiler gaan. Dat zijn dure investeringen en de maandlasten zullen er niet of nauwelijks door dalen. In mijn geval zou het niet goed te combineren zijn met de zonneboiler, dus in mijn huis is het zeker niet een rendabele optie.

• JeroenV
Is voor mijn tapwater (douche) een flamco flextherm misschien een optie?
Ik kan dan in de toekomst nog een warmtepomp direct op de vloerverwarming aansluiten lijkt mij?

• RudyTeuwen
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-11-2022
JeroenV: laat je weten hoe je de aansluting hebt uitgevoerd? Je ideeën klinken logisch.

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-03 00:56
Ik heb dit gedaan, draait sinds begin oktober. Ik was in totaal iets minder dan 1000 euro kwijt om een 120 liter boiler (bosch) op mijn intergas hreco 36 aan te (laten) sluiten. Boiler wordt geschakeld met behulp van een Sonoff met tasmota erop.

Overigens is het bij mij alleen tapwater wat zo voorverwarmd wordt, en dat vangt per dag zo'n halve kuub aan gas op bij het douchen.

Een speciale reden voor mij was dat mijn panelen niet goed 'terug leveren' omdat de voltages in mijn straat snel boven de 250 volt gaan bij zonnig weer, en dan leveren mijn panelen niet terug :-(. Ik merkte dat een 'grote verbruiker' (boiler trekt zo'n 2000 watt) dan de voltages wat omlaag trekt, zodat de terug lever performance wat beter is naast het voordeel van minder gas verbruik.

Initieel was ik van plan mooie scriptjes te maken om alleen bij zon de zaak 'op te starten', maar ervaring leerde me dat het de moeite niet echt is qua besparing. Dus nu kijk ik gewoon naar het beste tijdstip per dag (hoe staat de zon voor mijn panelen, bewolkt of niet) en zet het zaakje gewoon aan. Meestal is de boiler na zo'n 2 uur op 65 graden, en dat blijft tie gewoon tot de volgende dag.

Het zaakje zit wat minder simpel aangesloten dan je zo zou denken, maar de intergas had gewoon het aansluitschema voor een zonneboiler in de documentatie staan en mijn loodgieter (en zijn vader ;-) ) wisten er wel weg mee. Ze vertelden me dat ik mazzel met die intergas had omdat daardoor de mengkraan er op kon worden gezet, maar ik moet bekennen dat ik daar het fijne niet van weet. Lekker bij hun gelaten.

• JeroenV
RudyTeuwen schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:38:
JeroenV: laat je weten hoe je de aansluting hebt uitgevoerd? Je ideeën klinken logisch.
Ik heb alles toch maar weer even op pauze gezet.
Ik had een jaar contract bij Innova voor €89 ct per m3 gas (ex btw) en dat was best een goede prijs.
Ik ga deze maand over naar EnergyZero en ga dan dagprijzen betalen. Gemiddeld is dat tot op heden zo'n €1.25 incl geweest per m3 wat ook niet slecht is. EZ heeft ook een API welke ik kan gebruiken om slimme scripts te maken met NodeRed. Kijken of ik daarmee wat kan besparen. Tot nu toe is de kachel amper aan geweest. Misschien beter even wachten met investeren tot volgende winter. Ik hoop dat ons kabinet nog met iets komt om de boel te stimuleren.

• 22Marc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:13
De cv ketel heeft 2 waterstromen , 1 voor de verwarming en 1 voor de douche e.d.
m.i. zou je 2 boilers moeten hebben , 1 voor de verwarming want dat is een gesloten systeem en 1 voor de douche (die neemt vers water)... Ik heb 11 radiatoren , volgens mijn berekening zit er dan tussen 50 en 60 liter water in het systeem . Dan zou 1 boiler van 50 Lt volstaan ? en een 80 - 100 Lt boiler voor douche en afwas...

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:39
dit is offtopic

[Voor 98% gewijzigd door teacher op 10-03-2023 20:27]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:18
dit soort vrije associatie is helemaal offtopic...

[Voor 96% gewijzigd door teacher op 10-03-2023 20:29]

• 22Marc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:13
en dit is dus ook offtopic.....

[Voor 73% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 16:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee