Elektrische Boiler voor mijn CV plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
Zoals iedereen wil ik graag mijn gaskosten omlaag brengen. Ik had afgelopen jaar meer dan 1MW aan zonne-energie over uit mijn zonnepanelen en zit er aan te denken om een boiler voor mijn nieuwe CV ketel te monteren welke ik elektrisch ga verwarmen in de hoop dat de CV ketel minder gas gaat verbruiken. Nu heb ik gelezen dat ik een zonneboiler moet aanschaffen maar dan zonder zonneboiler panelen. Dit warmhoud vat zou geschikt zijn voor deze klus maar bevat zoals ik nu lees geen elektrisch element. Als ik een boiler leverancier bel krijg ik te horen dat de boilers die zij leveren niet geschikt zijn voor wat ik zoek? Deze zouden enkel geschikt zijn als hoofdverwarming?

Na wat research kwam ik er achter dat een CV ketel op eerste plaats geschikt moet zijn voor warm water aanvoer. Mij nieuwe Intergas heeft een zogenaamd “NZ-Label / keur” welke dus geschikt zou moeten zijn.

Volgens een installateur die ik laatst sprak, zou ik een zonneboiler moeten kopen en die aansluiten op mijn CV. Ik heb helaas geen plaats voor collectoren maar wel voor het vat. Denken jullie dat een standaard elektrische 200l boiler geschikt is voor mijn doel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
Je gaat nu een niet-standaard oplossing maken. Mijn ervaring is, dat je dan in een wespennest terechtkomt.

Je wilt dus elektrisch gaan verwarmen met je overschot aan zonne-energie, met als doel het besparen van gas. Tot zover duidelijk. Je hebt 1 MWh 'over', dat komt ongeveer overeen met 100 m3 gas. Kan dit uit? Je bespaart dus maximaal 100 m3 gas, maar je mist 1 MWh teruglevering. Ik zou zeggen, reken eerst eens uit wat je dit aan voordeel oplevert.

Dan de praktische kant, wat ik zo even snel kan bedenken. Een zonneboiler zal in het algemeen niet genoeg warmte leveren voor de totale warmtevraag, dus de cv verwarmt na. In jouw geval is dat niet van toepassing, want je hebt altijd electriciteit genoeg. Dus, hoe ga je ervoor zorgen dat je installatie elektrisch verwarmt tot maximaal het overschot aan electriciteit dat je hebt? Als je het zo gaat bouwen als je nu hebt bedacht, dan verwarm je gewoon 100% electrisch en hoeft de cv nooit meer wat te doen. Dat lijkt me niet voordelig. Dus je zult een regeling moeten bedenken die de elektrische verwarming aan- en uit zet zodat er niet meer stroom wordt verbruikt dan je beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Daar heb ik aan gedacht. Ik ben Domotica programmeur en wil een script maken dat een relais een en uit schakelt aan de hand van mijn wensen. Het kan dus voorkomen dat de boiler uit geschakeld is door het script en de CV weer standaard koud leidingwater (uit de boiler) gaat krijgen.

Ik zit bij Innova Energie en krijg het Kale leveringstarief terug voor de energie die ik opwek (€0,25732 per kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 22:31

BrZ

JeroenV schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:28:
Daar heb ik aan gedacht. Ik ben Domotica programmeur en wil een script maken dat een relais een en uit schakelt aan de hand van mijn wensen. Het kan dus voorkomen dat de boiler uit geschakeld is door het script en de CV weer standaard koud leidingwater (uit de boiler) gaat krijgen.

Ik zit bij Innova Energie en krijg het Kale leveringstarief terug voor de energie die ik opwek (€0,25732 per kWh).
1m3 gas is 9,769 kWh, dus als je meer dan ongeveer €2,513 betaalt per kuub gas is het pas gunstig, los van de investering die je er ook nog moet uithalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[b]JeroenV schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:58:

Na wat research kwam ik er achter dat een CV ketel op eerste plaats geschikt moet zijn voor warm water aanvoer. Mij nieuwe Intergas heeft een zogenaamd “NZ-Label / keur” welke dus geschikt zou moeten zijn.
Welke CV is niet geschikt voor warm water aanvoer? De retour van de radiatoren is altijd warm. Vroeger met hoge temperatuur verwarming idealiter zelfs 60 graden. Tegenwoordig is 60 graden eerder wat je de radiatoren instuurt.

Kun je niet een warmtepomp parallel aan je CV schakelen? Met een COP van 4 kun je met 1000 kWh wel 4000 kWh aan warmte genereren. En als de warmtepomp vooral in het voor- en naseizoen wordt gebruikt haal je die COP ook wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

Maasluip schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Welke CV is niet geschikt voor warm water aanvoer? De retour van de radiatoren is altijd warm. Vroeger met hoge temperatuur verwarming idealiter zelfs 60 graden. Tegenwoordig is 60 graden eerder wat je de radiatoren instuurt.

Kun je niet een warmtepomp parallel aan je CV schakelen? Met een COP van 4 kun je met 1000 kWh wel 4000 kWh aan warmte genereren. En als de warmtepomp vooral in het voor- en naseizoen wordt gebruikt haal je die COP ook wel.
Dit ja, waarom niet een hybride warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Die investering is ongeveer €4500 en komt nu niet goed uit. Een beetje boiler kan ik via familie regelen met hoge korting en zit zo rond de €400 alles er op en er aan. Ik betaal nu €1900 gas per jaar en moet binnenkort oversluiten. Als ik nu vergelijk ga ik ver over de €3000 per jaar alleen al voor gas. Als het me lukt 3 maanden geen gas te gebruiken heb ik de investering er al uit en kan ik met mijn script aan de hand van data nog wat optimaliseren.
Een warmtepomp (woon in water wingebied) via de lucht zou ongeveer een reductie van 70% bieden. Het duurt dus best wel even voor ik die terug heb verdient. Ik ben misschien een doemdenker maar vrees dat in de komende winter de prijs van Gas explosief zal gaan stijgen. Ik heb niet zoveel vertrouwen in onze regering dat het wel mee zal vallen en die boiler verdien ik zeker terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gridlock
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:57
Ik heb een zonneboiler van 300 liter met een ingebouwd elektrisch element. Maar dus wel aangesloten op een set heatpipes op het dak. Nederlands bedrijf Techniq Energy levert dit.

Echter, zoals iemand eerder al aangaf: je moet uitrekenen wat het je kost. Ik krijg 61 cent terug voor het overschot van PV. Dat is bij mij ongeveer 1000 euro per jaar.
Als ik dat overschot in het elektrische element gebruik om gas te besparen, dan bespaar ik ongeveer 200 kuub gas, dus 400 euro en dan moet ik ook nog handmatig of geautomiseerd goed bijverwarmen met dat element. Een nadelig effect is verder dat de zonneboiler minder rendement gaat opleveren. Die warmt beter op als het water nog kouder is, maar door het element te gebruiken, is het water vaker al warmer.

Alles bij elkaar kost het gebruik van het element mij op dit moment dus veel meer geld (600 euro) en veel meer moeite t.o.v. gas stoken. Zo'n element zit er voor noodgevallen of speciale situaties, zoals enorme gasprijzen en/of lage stroomprijzen. Stel dat stroom tijdens piekproductie gratis (of negatief geprijsd) wordt voor een consument. Dan kan ik die stroom omzetten in het buffervat. Ook als salderen en terugleveren niet meer kan, dan kan ik eventueel energie in het buffervat kwijt.

Ik plaats deze maand een nieuwe CV-ketel achter de zonneboiler, omdat het verreweg de goedkoopste oplossing is de komende tijd.

Andere optie voor jou is een warmtepompboiler, zodat je van het gas kan. Je kan ook voor airco met e-boiler gaan. Dat zijn dure investeringen en de maandlasten zullen er niet of nauwelijks door dalen. In mijn geval zou het niet goed te combineren zijn met de zonneboiler, dus in mijn huis is het zeker niet een rendabele optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Is voor mijn tapwater (douche) een flamco flextherm misschien een optie?
Ik kan dan in de toekomst nog een warmtepomp direct op de vloerverwarming aansluiten lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyTeuwen
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-12-2023
JeroenV: laat je weten hoe je de aansluting hebt uitgevoerd? Je ideeën klinken logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 23:54
Ik heb dit gedaan, draait sinds begin oktober. Ik was in totaal iets minder dan 1000 euro kwijt om een 120 liter boiler (bosch) op mijn intergas hreco 36 aan te (laten) sluiten. Boiler wordt geschakeld met behulp van een Sonoff met tasmota erop.

Overigens is het bij mij alleen tapwater wat zo voorverwarmd wordt, en dat vangt per dag zo'n halve kuub aan gas op bij het douchen.

Een speciale reden voor mij was dat mijn panelen niet goed 'terug leveren' omdat de voltages in mijn straat snel boven de 250 volt gaan bij zonnig weer, en dan leveren mijn panelen niet terug :-(. Ik merkte dat een 'grote verbruiker' (boiler trekt zo'n 2000 watt) dan de voltages wat omlaag trekt, zodat de terug lever performance wat beter is naast het voordeel van minder gas verbruik.

Initieel was ik van plan mooie scriptjes te maken om alleen bij zon de zaak 'op te starten', maar ervaring leerde me dat het de moeite niet echt is qua besparing. Dus nu kijk ik gewoon naar het beste tijdstip per dag (hoe staat de zon voor mijn panelen, bewolkt of niet) en zet het zaakje gewoon aan. Meestal is de boiler na zo'n 2 uur op 65 graden, en dat blijft tie gewoon tot de volgende dag.

Het zaakje zit wat minder simpel aangesloten dan je zo zou denken, maar de intergas had gewoon het aansluitschema voor een zonneboiler in de documentatie staan en mijn loodgieter (en zijn vader ;-) ) wisten er wel weg mee. Ze vertelden me dat ik mazzel met die intergas had omdat daardoor de mengkraan er op kon worden gezet, maar ik moet bekennen dat ik daar het fijne niet van weet. Lekker bij hun gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
RudyTeuwen schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:38:
JeroenV: laat je weten hoe je de aansluting hebt uitgevoerd? Je ideeën klinken logisch.
Ik heb alles toch maar weer even op pauze gezet.
Ik had een jaar contract bij Innova voor €89 ct per m3 gas (ex btw) en dat was best een goede prijs.
Ik ga deze maand over naar EnergyZero en ga dan dagprijzen betalen. Gemiddeld is dat tot op heden zo'n €1.25 incl geweest per m3 wat ook niet slecht is. EZ heeft ook een API welke ik kan gebruiken om slimme scripts te maken met NodeRed. Kijken of ik daarmee wat kan besparen. Tot nu toe is de kachel amper aan geweest. Misschien beter even wachten met investeren tot volgende winter. Ik hoop dat ons kabinet nog met iets komt om de boel te stimuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 22Marc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-06 23:50
De cv ketel heeft 2 waterstromen , 1 voor de verwarming en 1 voor de douche e.d.
m.i. zou je 2 boilers moeten hebben , 1 voor de verwarming want dat is een gesloten systeem en 1 voor de douche (die neemt vers water)... Ik heb 11 radiatoren , volgens mijn berekening zit er dan tussen 50 en 60 liter water in het systeem . Dan zou 1 boiler van 50 Lt volstaan ? en een 80 - 100 Lt boiler voor douche en afwas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 16:23
dit is offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 10-03-2023 20:27 ]

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:57
dit soort vrije associatie is helemaal offtopic...

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 10-03-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 22Marc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-06 23:50
en dit is dus ook offtopic.....

[ Voor 73% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 17:07
We zijn anderhalf jaar verder. De discussie over of het rendeert met je terugleververgoeding is achterhaald, je krijgt geen moer meer voor teruggeleverde stroom. Je wil een (water)buffer waar je stroom in kan dumpen die je over hebt, op de momenten waarop het geschikbaar is.

Voor tapwater is het makkelijk, daar hebben we het niet over. We willen een boiler in het varwarmingscircuit om gas te besparen door het cv-water elektrisch voor te verwarmen met zonnestroom.

Ik vind nergens beschrijvingen van praktische oplossingen. Wat ik zelf kan verzinnen als reden is dat de typische boiler is gemaakt voor een tapwatercircuit en dat die doorgaans aansluitingen heeft met een kleinere diameter dan cv-leidingen. De boiler zou daarmee het debiet van de cv-installatie onacceptabel kunnen begrenzen. Maar dan nog, hier is vraag naar. Waarom is hier niets voor op de markt?

Dus als iemand dit met success gedaan geeft zie ik graag details van de implementatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05

Yucon

*broem*

Ik betwijfel of die logica zo wel op gaat. Verwarming gebruik je op momenten dat je meestal niet bijster veel overschot hebt. Tapwater gebruik je juist wel het hele jaar rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Martin M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:48:
We zijn anderhalf jaar verder. De discussie over of het rendeert met je terugleververgoeding is achterhaald, je krijgt geen moer meer voor teruggeleverde stroom. Je wil een (water)buffer waar je stroom in kan dumpen die je over hebt, op de momenten waarop het geschikbaar is.

Voor tapwater is het makkelijk, daar hebben we het niet over. We willen een boiler in het varwarmingscircuit om gas te besparen door het cv-water elektrisch voor te verwarmen met zonnestroom.

Ik vind nergens beschrijvingen van praktische oplossingen. Wat ik zelf kan verzinnen als reden is dat de typische boiler is gemaakt voor een tapwatercircuit en dat die doorgaans aansluitingen heeft met een kleinere diameter dan cv-leidingen. De boiler zou daarmee het debiet van de cv-installatie onacceptabel kunnen begrenzen. Maar dan nog, hier is vraag naar. Waarom is hier niets voor op de markt?

Dus als iemand dit met success gedaan geeft zie ik graag details van de implementatie.
Niet alleen de doorlaat is een probleem. Menig CV ketel knalt ook gewoon in storing zodra de retour hoger binnenkomt dan de aanvoer, aangezien dat een sensorfout zou zijn normaalgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Yucon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:45:
Ik betwijfel of die logica zo wel op gaat. Verwarming gebruik je op momenten dat je meestal niet bijster veel overschot hebt. Tapwater gebruik je juist wel het hele jaar rond.
Dat is waar en verklaart wellicht mede dat ik er (nog) niets over vind. Iemand in een tussenwoning zal geen ruimte hebben voor panelen die hem ook in de winter een overschot opleveren. Ik woon buitenaf en heb een flink erf. Ik heb 11 kWp staan, heb ruimte voor meer en lever nu (half oktober) nog stevig terug, ook op bewolkte dagen. Dat is nu nog wel even leuk want 7 van die 11 kWp staat er pas een maand of twee, ik heb voor de huidige salderingsperiode nog wel wat in te lopen. Maar voor de volgende periode zoek ik een bestemming voor mijn overschot en aan alleen een beetje tapwater kan ik dat niet kwijt.

Als ik nu de verbouwing moest doen zou ik voor volledig elektrische vloerverwarming gaan. Dan zou ik nog wel wat meer moeten hebben dan die 11 kWp maar zonnestroom is zo goedkoop, daarvoor hoef je in mijn geval niet te knoeien met een warmtepomp. Ik heb echter vloerverwarming met water dus moet op de een of andete manier de overtollige stroom in dat water zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Dan heb je 2 opties: toch een warmtepomp, of heel inefficiënt prutsen met een elektrische cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 23:54
De reden dat ik (zie boven) ben gaan experimenteren met een electrische ketel is dat de initiele investering mijns inziens goed terug was te verdienen. (1000 euro totaal).

Dat was twee jaar geleden, inmiddels heb ik geen voltage problemen meer en draait mijn oplossing al die tijd
vlekkeloos, en heb ik inmiddels wel een script gemaakt wat alleen de zaak schakelt wanneer er een overschot aan zonne stroom is. De markt voor het terugleveren van stroom is nu behoorlijk anders, dus ben eigenlijk best tevreden, dit blijft nog wel een paar jaartjes draaien.

Ik denk dat ik het gewoon lekker bij tapwater hou, in de winter heb ik inderdaad minder overschot, dus de CV geloof ik wel. (daar bespaar ik met mijn Tado) Mijn doel was met minimale investering mijn overschot aan stroom te verbruiken, en dat is gelukt.

Ik ben bang dat het soort overschot wat Martin heeft niet zo makkelijk (en goedkoop) is op te vangen... Batterijen zijn nog behoorlijk duur, in zijn geval zou ik idd ook eerder naar een warmtepomp kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Frost_Azimov op 14-10-2024 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb een 300l elektrische boiler die alleen word opgewarmd door mijn 20 zonnepanelen op piekmomenten.

De producten van Mypv helpen mij hierin:

https://www.my-pv.com/en/products/ac-elwa-2/ en https://www.my-pv.com/en/products/my-pv-wifi-meter/

Dit zit aangesloten op de cv-ketel aangaande tapwater. Hiervoor is de tapwater temperatuur omlaag geplaatst naar 60 graden.

Echte details en besparing heb ik mij te weinig in verdiept.

[ Voor 33% gewijzigd door Falcon op 14-10-2024 07:33 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar zijn standaard oplossingen voor. Bijvoorbeeld https://boilerwereld.nl/c...t-met-elektrisch-element/

De buffertanks die daar genoemd zijn (EPS 120, 300, 500, 1000) hebben allemaal een aansluiting voor een elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:09

Wat dacht je hiervan: https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html

Is in andere topics ook werkend icm een cvketel voorbij gekomen.

Edit: o.a. hiero CV E Doorstromer ervaring

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-06 08:59
Simpel360 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Wat dacht je hiervan: https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html

Is in andere topics ook werkend icm een cvketel voorbij gekomen.

Edit: o.a. hiero CV E Doorstromer ervaring
Dit geeft alleen niet de mogelijkheid om je opgewekte energie te bufferen voor later gebruik in de vorm van heet water. Dit is een doorstroomverwarmer die energie verbruikt zodra je vraag naar heet water of verwarming ontstaat (wat meestal niet op de momenten is dat de zon volop schijnt).

Ik heb drie jaar terug een 120 liter e-boiler ophangen als buffer vóór de CV ketel (tapwater). Deze slaat standaard aan tussen 11:00u en 16:00u waarin de opwek -meestal- hoogst is en verbruik/vraag laag. Hierdoor kan ik de ca. 1400kWh overschot aan energie jaarlijks mooi aan opmaken.

Zodra de salderingsregeling is afgebouwd zal ik nog meer gaan kijken naar opwek/overschot-gestuurd verwarmen in plaats van fixed tijdstippen.

Totale kosten waren 300 euro voor de boiler en wat installatiemateriaal. In de afgelopen drie jaar geen omkijken meer naar gehad. Destijds gelijk een extra anode meebesteld, die zal ik binnenkort eens vervangen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Maasluip schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Daar zijn standaard oplossingen voor. Bijvoorbeeld https://boilerwereld.nl/c...t-met-elektrisch-element/

De buffertanks die daar genoemd zijn (EPS 120, 300, 500, 1000) hebben allemaal een aansluiting voor een elektrisch element.
Dit komt in de buurt.

https://boilerwereld.nl/p/thermic-energy-eps-300-liter

Best duur voor een leeg vat waar je zelf nog een element in moet schroeven maar functioneel lijkt dit wel te zijn wat ik wil.

Primair lijkt dit bedoeld als buffer voor de verwarmingsketel, dus dat de ketel het bufferwater vast opwarmt als de kamerthermostaat nog niet vraagt. Dat wil ik dan weer niet, de buffer moet zich passief gedragen, de ketelregeling mag niet weten dat hij bestaat. De buffer moet vóór het gastoestel komen en de retourleiding als invoer hebben. Maar dat bepaal ik natuurlijk zelf, hoe het wordt aangesloten... Bedankt, ik heb een begin.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin M op 14-10-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat als je hem zo neerzet het geen probleem moet zijn. Een CV ketel boeit het niet hoe warm de retourleiding is, hij zal alleen niet willen stoken als de retour hoger is dan zijn maximale temperatuur. Of hij dan in storing gaat is de vraag, het kan ook zijn dat hij dan gewoon blijft pompen.

Maar als je zoveel PV over hebt, waarom heb je dan nog een gasketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Maar als je zoveel PV over hebt, waarom heb je dan nog een gasketel?
Legacy! Ik heb in 2016 voorzichtig 4 kWp geïnstalleerd en dit jaar 7 kWp in grondopstelling erbij gezet. Een jaar of vijf geleden verbouwd, geïsoleerd en vloerverwarming gekregen. Ik zit in een persoonlijke energietransitie.

De combiketel moet wel zo'n beetje op zijn, ik kijk ook met een half oog naar elektrische "ketels" maar het is onzeker of ik het daar in de winter mee red. Ik zal het met 5 kW wel warm krijgen maar zo veel stroom heb ik dan ook weer niet over. Batterijen zijn nog te duur naar mijn zin dus het is nu de vraag wat de meest effectieve eerstvolgende klap is. Misschien ook maar eens met een tapwaterboiler beginnen en de knip met de verwarming maken.

De hele zomer hoef ik niet te stoken. Thermostaat vast op 15 graden, het komt nooit onder de 19. Nu begint het net daaronder te zakken en heeft de vrouw hem weer op automatisch gezet.

Misschien moet ik in één keer naar vol elektrisch, die paar duurdere stroommaanden maar voor lief nemen en eerst maar eens zien waar het op uit komt. Met salderen zal ik het nu al wel redden denk ik maar ik ga er niet van uit dat dit nog lang duurt. Ik streef ernaar per etmaal kiet te kunnen spelen, het hele jaar door.

Van die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Martin M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:45:
[...]

Dat is waar en verklaart wellicht mede dat ik er (nog) niets over vind. Iemand in een tussenwoning zal geen ruimte hebben voor panelen die hem ook in de winter een overschot opleveren. Ik woon buitenaf en heb een flink erf. Ik heb 11 kWp staan, heb ruimte voor meer en lever nu (half oktober) nog stevig terug, ook op bewolkte dagen. Dat is nu nog wel even leuk want 7 van die 11 kWp staat er pas een maand of twee, ik heb voor de huidige salderingsperiode nog wel wat in te lopen. Maar voor de volgende periode zoek ik een bestemming voor mijn overschot en aan alleen een beetje tapwater kan ik dat niet kwijt.

Als ik nu de verbouwing moest doen zou ik voor volledig elektrische vloerverwarming gaan. Dan zou ik nog wel wat meer moeten hebben dan die 11 kWp maar zonnestroom is zo goedkoop, daarvoor hoef je in mijn geval niet te knoeien met een warmtepomp. Ik heb echter vloerverwarming met water dus moet op de een of andete manier de overtollige stroom in dat water zien te krijgen.
Hier 11kWp op een rijtjes huis, warm sww met boilers, nu nog wanneer het moet maar na salderen op de zon. Verder warmen met een warmtepomp en vloerverwarming waar je ook overdag die grote steen kan voorverwarmen voor de avond bijv, alle zonnestroom op.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1