Warmtepomp combinatie vloerverwarming en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-04 13:15
Hallo,

In mijn situatie heb ik beneden vloerverwarming en op de bovenverdieping radiatoren (voor de snelle opwarmtijd omdat ze incidenteel aan staan).

Kan een warmtepomp hier mee overweg? Dat de vloerverwarming een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur krijgt (zo constant mogelijk) en de radiatoren incidenteel een hogere aanvoertemperatuur van bv 50 graden om de ruimte vrij snel op temperatuur te brengen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat kan wel, maar energetisch is dat niet zo gunstig.
Je moet de warmtepomp dan 50 graden laten maken en deze met een pomp terugmengen naar de temperatuur van de vloer. COP is dan lager en aantal defrosts is hoger. Afhankelijk van je inhoud vloer en radiatoren, de warmtebehoefte in je huis en de grootte van de pomp heb je dan misschien ook een buffer nodig.

Als je kunt kijken of de radiatoren boven met een lagere temperatuur gevoed kunnen worden (en dus langer verwarmen dan effe snel) dan wordt het gunstiger. De werking van een WP is overigens net als stoofvlees maken en de CV ketel is biefstuk bakken. Lang en laag werkt een WP het beste.

- Dus testen of er met een lage temperatuur gevoed kan worden op de radiatoren.
- lukt dit niet dan kun je de radiatoren voorzien van ventilatortjes om het vermogen op te krikken
- lukt dit niet dan de radiatoren vervangen voor dezelfde maat maar dan dikker (T33)
- of de radiatoren vervangen voor lage temperatuur convectoren
- of toch vloerverwarming nemen (of wandverwarming)

[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 06-08-2022 09:54 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Aha, daar was ik al bang voor. Maar permanent op temperatuur houden kost ook "onnodige" energie.

Hier lees ik dat bij de Hitachi Yutaki 2 temperatuur trajecten aan te maken zijn indien men beneden vloerverwarming heeft en boven radiatoren

https://www.installatiepr...s-op-hoge-scop-warmtepomp

" Met de Yutaki warmtepomp kunnen meerdere temperatuurtrajecten worden gemaakt. “Dus als men beneden een vloerverwarming heeft, kun je daar een temperatuurtraject van maken op een zo laag water mogelijke temperatuur,” legt Heijnen uit. En als men boven radiatoren heeft, moet je een iets hogere temperatuur hebben. Dat is geen probleem, in de combi kan water tot 58 graden opgewarmd worden "

Weet niet of iemand bekend is met meerdere temperatuurtrajecten?

[ Voor 46% gewijzigd door wouter_tw op 06-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@wouter_tw Binnen de geïsoleerde schil maakt het op temperatuur houden niet heel veel uit en met een warmtepomp compenseert de lagere watertemperatuur de verliezen gedeeltelijk of geheel. KISS dus. Zet de radiatoren altijd open en kijk hoe warm het dan wordt. Snel opwarmen kan dan met radiatorboosters of een €20 ventilator kachel van een paar kilowatt.
Bedenk ook: met de radiatoren dicht, houd je de kamers blijkbaar vorstvrij door in de ruimte eronder harder te stoken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Maar de schil is niet super geïsoleerd. Rc rond de 1.8. Ouder huis is dit maximaal. Heb nog gen winter meegemaakr echt. Maar vorige winter leek die met 50 graden behoorlijk snel op te warmen via de radiator ivm overcapaciteit tov ruimte.

Kunt ook elektrische cv installeren aan de radiatoren maar COP 1 is niet goed. Wel incidenteel dat scheelt wel.

Mooiste zou zijn 1 warmtepomp met 2 verschillende aanvoertemperatuur. Rond de 50 voor boven en beneden rond de 30 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30
Of gewoon proberen met lage temperatuur.
Of met fans er bij: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Of met aanvullende verwarming als je een ruimte zowaar gebruikt: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Of radiatoren vervangen: https://www.warmtebeheer.nl/jaga-radiatoren/ (met LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik heb zelf ook geen best geisoleerd huis en gebruik voor 97% een 3kw warmtepomp om te verwarmen. Beneden vloerverwarming boven enkelplaats radiatoren. WP staat ingesteld op 40 graden maar zakt onder zware warmtevraag tot 30 graden. Daar kan ik mijn slaapkamers ook mee op temperatuur houden maar niet echt opwarmen(binnen een dag) ik gebruik een tado zonesysteem. Ik begrijp dat ik mijn WP een beetje A-typisch gebruik maar ik durf wel te stellen dat je ook in slecht geisoleerde huizen met verouderde radiatoren toch een leefbaar binnenklimaat kan hebben als je een goede planning inprogrammeerd.

probleem met hogere temperatuur warmtepompen is gewoon efficientie. Mijn warmtepomp kan in theorie ook tot 60 graden verwarmen maar de warmtevraag die hij kan voldoen op die temperatuur is verwaarloosbaar en de COP erg laag. Ik heb ook nog een cv ketel hangen voor de koudste dagen maar die staat op 35 graden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Je zegt een Tado zonesysteem. Dat heb ik zelf ook. Hoe gaat het als je 1 radiator laat verwarmen, gaat de WP dan niet pendelen? Met 40 graden heb je niet veel afgiftevermogen. Of kan die 3 KW WP erg ver terugmoduleren? Heb je dan een buffervat? Want je warmte kan dan niet naar de vloerverwarming..

Werkt je WP dan met opentherm? Die heb je op de slimme bedrade thermostaat van Tado aangesloten?

[ Voor 22% gewijzigd door wouter_tw op 06-08-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ja ik heb een buffervat, dus in principe heb je niet het pendelen van de CV, met 1 radiator kan je wel hetzelfde principe krijgen bij de wp maar je kan de temperatuur instellen wanneer de warmtepomp weer inschakelt. Bijvoorbeeld hij schakelt af bij 40 graden en begint pas te verwarmen bij 35. Bij mij staat hij vaak een lange periode nonstop aan maar in principe hangt het van je balans in je systeem af. Als ik alles hetzelfde zou instellen met een 8kw warmtepomp zou ik meer aan en uitschakelen hebben en waarschijnlijk een lagere efficientie maar sneller verwarmen en geen cv meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Omdat je nu vaak je aanvoer van 40 grade niet haalt als alles open staat. Er is dus meer afgifte dan die 3 KW wat de WP kan leveren.

Je bedoelt als die 8 KW is gaat die ook pendelen. Alleen haalt die wel de 40 graden en dus lagere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ja precies. maar effectief verwarm ik meestal vooral per verdieping in plaats van per kamer dus dat pendelen gebeurt niet zo veel

• wboute
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-02 13:12
Heb 4 kW een Remeha Ega Ace All-in-one systeem met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Vloerverwarming (VVW) heeft eigen pomp. Weersafhankelijk regeling. Ik zie bij niet te koud weer de temperatuur van het CV water, dat via de WP wordt verwarmt, oplopen en bij ongeveer 32 graden gaat via een sensor op de aanvoerleiding van de VVW ook de pomp van de VVW aan. Deze retourneert dan relatief koud water naar het Remeha systeem waardoor de aanvoertemperatuur binnen een minuut weer zakt onder de 32 graden en dus de pomp van de VVW weer uitzet. Dan weer wachten tot de WP weer voldoende heeft verwarmt en het geheel begint opnieuw. Is dus een soort pendelen. Zou ik niet de pomp van de VVW moeten aanschakelen als de Remeha pomp draait en niet via die aanvoersensor? Of zijn er andere oplossingen?
Pagina: 1