Toon posts:

Marktplaats verkoop bezorgd, maar koper houdt vol van niet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• MeesterPlus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:00
Hi all,

Ik heb een item verkocht via marktplaats, en deze netjes opgestuurd naar de koper.
Het pakketje had een beetje vertraging en is 2 dagen later aangekomen.

Nu geeft de koper aan nog steeds niks ontvangen te hebben.
Dus ik contact opgenomen met PostNL en een onderzoek opgestart naar het pakket.
PostNL geeft aan het direct zonder problemen bezorgd te hebben.

De koper begon na het pakket vertraagd was al over juridische stappen en over hoe ik aansprakelijk ben.

Nu vraag ik me af of dit stand zou houden?
Het pakket is bezorgd, na onderzoek en vraag aan de chauffeur nog steeds zonder problemen bezorgd.

(Ik heb ondertussen PostNL gevraagd voor meer 'bewijs' dat het pakket bezorgd is)

05/08 Update:
PostNL heeft navraag gedaan bij het depot, deze geeft aan dat het is afgeleverd op het adres en dit is de laatste scan van de levering.

Daaronder hebben ze de scan gekopieerd en geplakt in de mail waarin ook staat:
Zending afgeleverd, expliciet vastgelegd.

Ook heb ik een screenshot ontvangen met de laatste 4 scans van het pakket

Is mijn wettelijke leverings plicht nou voorbij..?
(Het gaat om 900 euro)

EDIT:
in mijn advertentie stond het volgende:

Ophalen in *plaats*
Versturen ook mogelijk

Vervolgens in de chat vroeg ik de koper of hij het wilt ophalen of liever bezorgd wilde hebben waarop hij antwoorde "graag versturen"

Tijdlijn van bezorging:
27 juli
Zending is ontvangen door PostNL

28 juli
Door grote drukte duurt het wat langer dan normaal. We doen er alles aan om je pakket zo snel mogelijk te bezorgen

29 juli
Sorry, bezorgmoment is bijgewerkt

30 juli
Zending is bezorgd

[Voor 41% gewijzigd door MeesterPlus op 05-08-2022 13:47]

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het wil nog wel eens fout gaan, ook als aangegeven wordt dat het pakketje is afgeleverd, dat het dan toch ergens anders blijkt te liggen. Dus ik zou niet direct 100% op PostNL vertrouwen. Maar als de koper gelijk begint te dreigen met juridische stappen na een beetje vertraging zou hij bij mij wel alle goodwill verspelen eigenlijk.

Ik zou even afwachten of PostNL bewijs kan leveren voor afgifte, maar je hier niet te druk om maken. Je doet wat je kan, en hoe vervelend ook, even geduld hebben als koper is ook iets wat erbij hoort, en geen reden om gelijk juridische stappen te gaan volgen.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:15
Ervan uitgaande dat de ontvanger de waarheid spreekt, wat zou je zelf vinden als je geen pakket had ontvangen?

Je doet al het juiste, maar inderdaad even afwachten op bewijs van postNL, wellicht een foto van aflevering.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Welke afspraken zijn er gemaakt over verzenden? Heb je in je advertentie opgegeven dat jij het pakket verzendt? Of dat verzenden op risico van de koper is?

• MeesterPlus
TERW_DAN schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:43:
Het wil nog wel eens fout gaan, ook als aangegeven wordt dat het pakketje is afgeleverd, dat het dan toch ergens anders blijkt te liggen. Dus ik zou niet direct 100% op PostNL vertrouwen. Maar als de koper gelijk begint te dreigen met juridische stappen na een beetje vertraging zou hij bij mij wel alle goodwill verspelen eigenlijk.

Ik zou even afwachten of PostNL bewijs kan leveren voor afgifte, maar je hier niet te druk om maken. Je doet wat je kan, en hoe vervelend ook, even geduld hebben als koper is ook iets wat erbij hoort, en geen reden om gelijk juridische stappen te gaan volgen.
PostNL heeft navraag gedaan bij het depot, deze geeft aan dat het is afgeleverd op het adres en dit is de laatste scan van de levering.

Daaronder hebben ze de scan gekopieerd en geplakt in de mail waarin ook staat:
Zending afgeleverd, expliciet vastgelegd.

Heb ik nu aan mijn verantwoordelijkheid als verkoper gedaan voor het leveren van het pakket?

• MeesterPlus
SCIxX schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:54:
Ervan uitgaande dat de ontvanger de waarheid spreekt, wat zou je zelf vinden als je geen pakket had ontvangen?

Je doet al het juiste, maar inderdaad even afwachten op bewijs van postNL, wellicht een foto van aflevering.
Je zou het erg vervelend vinden uiteraard maar zou op Marktplaats al een gat in de lucht springen als de verkoper de schade wilt delen, ik ben daarvoor wel bereid maar heb het nog niet aangeboden, de koper is zo duidelijk dat hij niet verantwoordelijk en dat hij hoe dan ook zijn geld terug gaat halen dat ik vrees dat hij hier niet meer akkoord gaat...

PostNL heeft dus geen screenshot geleverd maar een kopie van de tekst uit het systeem.

• MeesterPlus
Djordjo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:22:
Welke afspraken zijn er gemaakt over verzenden? Heb je in je advertentie opgegeven dat jij het pakket verzendt? Of dat verzenden op risico van de koper is?
Er staat niet dat het op risico van de koper is. Ik begrijp dat ik wettelijke plicht heb van levering maar vraag me af wanneer dat ophoud?

Alles wijst erop dat het wel geleverd is, ook na onderzoek, en de persoon komt aardig aanvalled over dus begin er erg klaar mee te raken.

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57
heb je een verzekerde zending gedaan via PostNL? Dan zou de schade door hen moeten worden vergoed.

Zou de tegenpartij lekker juridische stappen laten nemen. dan kun je daarmee aankloppen bij PostNL. zij zijn verantwoordelijk voor de aflevering en moeten bewijs hebben dat het is afgeleverd.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

🌄

Jij hebt voldoende gedaan. Koppel dit terug naar de boze persoon, en die mag het verder uitzoeken. Jij hebt je werk gegaan.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• MeesterPlus
tritimee schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:36:
heb je een verzekerde zending gedaan via PostNL? Dan zou de schade door hen moeten worden vergoed.

Zou de tegenpartij lekker juridische stappen laten nemen. dan kun je daarmee aankloppen bij PostNL. zij zijn verantwoordelijk voor de aflevering en moeten bewijs hebben dat het is afgeleverd.
Helaas geen verzekerde verzending, weet wel dat ik voortaan nooit meer wat opstuur zonder dat.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:45
MeesterPlus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Er staat niet dat het op risico van de koper is. Ik begrijp dat ik wettelijke plicht heb van levering maar vraag me af wanneer dat ophoud?

Alles wijst erop dat het wel geleverd is, ook na onderzoek, en de persoon komt aardig aanvalled over dus begin er erg klaar mee te raken.
Voor bedrijven is een afgeleverde TenT niet voldoende bewijs. Maar ik kan ook wel begrijpen dat een rechter milder is met Consument naar consumenten overeenkomsten.

Ik denk(maar ik kan makkelijk praten vanaf de bank) dat hij bluft en geen juridische stappen zal ondernemen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• loki504
tritimee schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:36:

Heel zwart wit gezegd is TS verantwoordelijk voor de aflevering. Hoe hij het pakketje daar krijgt is zijn probleem. Dat kan PostNL zijn. Maar hij mag ook zelf als koerier spelen. Of met een postduif versturen.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03
Over wat voor bedrag hebben we het? Ook om even de waarschijnlijkheid van die juridische stappen te kunnen inschatten :)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:53
Juridisch gezien ben jij dan wel verantwoordelijk voor de zending.

Maar goed, uiteindelijk is dit een C2C overeenkomst en zal de bewijslast niet hetzelfde zijn als bij een B2C overeenkomst. Wanneer jij het aanvullende bewijs hebt ontvangen van PostNL dan zou ik dat gewoon terugkoppelen aan de koper, aangeven dat al het onderzoek erop wijst dat het is afgeleverd en dat de zaak voor jou daarmee is afgedaan. Mijn inziens heb jij dan aan je inspannings- en onderzoeksverplichting voldaan.

Nu ben ik geen jurist, dus of dit de beste manier van handelen is, dat weet ik niet.

• MeesterPlus
migchiell schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:42:
Over wat voor bedrag hebben we het? Ook om even de waarschijnlijkheid van die juridische stappen te kunnen inschatten :)
Het gaat om 900 euro

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:19
Helaas ben je als niet anders afgesproken inderdaad verantwoordelijk voor de levering. Er zijn nu 2 scenarios mogelijk:

- Pakket is niet juist afgeleverd op adres koper, fout bij PostNL
- Pakket is wel juist afgeleverd op adres koper, liegende koper

Helaas weten we niet welk scenario waarheid is.

Niet per ongeluk zo dat het bij één van de buren is geleverd? Dat wil nog wel eens voorkomen, ook zonder kaartje in de bus/app.

Blijf netjes in communicatie naar de koper en geef aan dat je het netjes probeert op te lossen. Ik zou sowieso een weekje afwachten, wellicht komt er een buurman langs 'je pakje is hier geleverd'. Maar laat je vooral niet gek maken. Als de koper niet vriendelijk/verwijtend reageerd zou ik in ieder geval iets minder meewerkend worden.

Volgens mij kun je PostNL in dit geval evengoed een onderzoek kunnen laten starten. Dan vragen zij de koper om een document te tekenen dat het product echt niet is geleverd. Als de koper dat tekent, dan zou ik echter niet weten hoe verder...

[Voor 13% gewijzigd door Josk79 op 05-08-2022 09:50]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Josk79 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:47:
Als de koper dat tekent, dan zou ik echter niet weten hoe verder...
Maar de zending is verder onverzekerd verzonden, dus dat brengt je helemaal niets. (behalve het postwet kilotarief(je))

• migchiell
  • Laatst online: 17:03
Ok, ja dan zou ik als koper ook wel geneigd zijn om daar werk van te maken (uitgaande van dat de koper te goeder trouw is en echt niets heeft ontvangen).

Heb je een rechtsbijstandverzekering? De vraag is inderdaad of jij nu voldoende hebt gedaan door onderzoek te doen bij PostNL, of dat jij verantwoordelijk blijft voor verzending. Die vraag zou je rechtsbijstand wel moeten kunnen beantwoorden.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als dit topic gestart wordt door de ontvanger dan zouden veel mensen alweer zeggen dat de verkoper verantwoordelijk is voor de goede aankomst, enzovoort...

De dag vandaag is het nooit gegarandeerd dat pakjes aankomen helaas. Bezorgers worden onderbetaald en pakjes worden dus heel vaak gewoon aan de deur gezet of gestolen. Een echte controle op levering is er niet meer.

Een goed advies heb ik niet voor jou. Het gaat om een hoog bedrag en als ontvanger zou ik ook boos zijn als het pakket niet zou aankomen. Laat het in ieder geval een les zijn om voor dure goederen afspraken te maken over de verantwoordelijkheid bij verzending en/of enkel nog te kiezen voor verzekerde verzending of afhalen.

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:53
Ik vind het een wat lastige situatie omdat jij alle moeite al hebt gedaan om uit te zoeken waar het pakket is en omdat de koper meteen begint met dreigen met juridische stappen. Ik ben daar wel gevoelig voor in de vorm van "dan stopt alle communicatie hier en wacht ik je stappen verder af". Dat is tweeledig, namelijk dat er een kans is dat de koper liegt (en ik het idee heb dat de meeste niet zuivere personen sneller dreigen met juridische stappen) en omdat je wellicht daarna je juridische positie ondermijnt in de communicatie die daarna nog komt.

En ik wil zo min mogelijk energie stoppen in dreigende mensen natuurlijk, redelijkheid moet wel van twee kanten komen.

• Josk79
paQ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Maar de zending is verder onverzekerd verzonden, dus dat brengt je helemaal niets. (behalve het postwet kilotarief(je))
Als de koper dit geintje vaker flikt en er wordt diverse keren onderzoek gestart bij PostNL dan gaat er op den duur wel een belletje rinkelen bij PostNL.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
Verder totaal niet revelant meer voor deze vraag maar waarom verstuur je iets ter waarde van 900 euro onverzekerd? Als ik iets dergelijks verkoop of koop via MP of via V&A zou ik absoluut voor verzekerde verzending gaan. Nu sta je waarschijnlijk met lege handen

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-08 21:32
MeesterPlus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Helaas geen verzekerde verzending, weet wel dat ik voortaan nooit meer wat opstuur zonder dat.
Ik stuur het altijd via DHL met trackcode en betaal bij voor 'niet bij de buren bezorgen. Daarnaast zet ik in de advertentie expliciet dat afhalen mogelijk is en versturen alleen voor risico van de koper.
Ik heb weet alleen niet of dat juridisch ook wat waard is.
Als ik zie hoe postbezorgers hier omgaan met de levering van de pakketten (wordt hier als je geluk hebt achter bij de tuindeur gezet, maar soms ook gewoon bij de voordeur), kan ik me zo voorstellen dat er in jouw geval ook zoiets gebeurd is en iemand het pakket achterover heeft gedrukt.

• TacoTaco
Ik vraag de koper meestal hoe het verzonden moet worden en onderschat niet hoeveel mensen de extra twee euro niet willen betalen. Tevens zit de verzekerde optie niet in de Marktplaats app.

Ik vind de verantwoordelijkheid tot aan de bezorging maar vreemd overigens. Daar huur je niks voor niks een vervoerder voor in. Je hebt natuurlijk wel de verantwoordelijkheid om het te verzenden. Zou het interessant vinden wat een rechter van zo'n situatie vindt, het lijkt me dat je van consumenten niet al te veel kan verwachten, ook omdat die geen enkele invloed kunnen uitoefenen op een partij als PostNL.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Josk79 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Als de koper dit geintje vaker flikt en er wordt diverse keren onderzoek gestart bij PostNL dan gaat er op den duur wel een belletje rinkelen bij PostNL.
Ik zou niet weten waarover? De bezorger liegt? De koper liegt? Wat gaat PostNL doen; een prive-detective inschakelen?

Het is net als verzekeringen; zolang genoeg mensen de premie (lees: porto) betalen en voldoende weinig mensen claimen, is het puur een numbers-game en mogelijk zegt PostNL dus /care.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Als PostNL onderzoek uitwijst dat het pakket correct bezorgd is dan is er verder niks dat jij de koper kan bieden. Ik zou het resultaat van dat onderzoek doorsturen.

In geen enkel geval geld overmaken, ook niet de schade delen. Koper begint meteen te dreigen met juridische stappen, dat is niet normaal. Als hij had gevraagd van hé kun je misschien even checken bij PostNL was het anders geweest.

Juridisch gezien ben jij verantwoordelijk voor bezorgen, maar in dit geval heeft PostNL aan jou beloofd dat dit goed is gebeurd. Ik zou dan eerder PostNL geloven dan de koper.

• paQ
Oon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:22:
Als PostNL onderzoek uitwijst dat het pakket correct bezorgd is dan is er verder niks dat jij de koper kan bieden. Ik zou het resultaat van dat onderzoek doorsturen.

In geen enkel geval geld overmaken, ook niet de schade delen. Koper begint meteen te dreigen met juridische stappen, dat is niet normaal. Als hij had gevraagd van hé kun je misschien even checken bij PostNL was het anders geweest.

Juridisch gezien ben jij verantwoordelijk voor bezorgen, maar in dit geval heeft PostNL aan jou beloofd dat dit goed is gebeurd. Ik zou dan eerder PostNL geloven dan de koper.
Alleen is dat niet hoe verantwoordelijkheid werkt. Zo van: jij doet lelijk, 'dus' dan ben ik ineens niet meer verantwoordelijk.

• paQ
MAX3400 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Ik zou niet weten waarover? De bezorger liegt? De koper liegt? Wat gaat PostNL doen; een prive-detective inschakelen?

Het is net als verzekeringen; zolang genoeg mensen de premie (lees: porto) betalen en voldoende weinig mensen claimen, is het puur een numbers-game en mogelijk zegt PostNL dus /care.
dat

De koper kan net zo goed met een louche bezorger te maken hebben.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

paQ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

dat

De koper kan net goed met een louche bezorger te maken hebben.
Of het is familie/bekenden; bezorger tekent af, koper zegt niets te hebben; PostNL kan niets "tegen"bewijzen, koper claimt 900 Euro bij @MeesterPlus en deelt dat met bezorger...

Het lijkt net een film van Tom Clancy of Michael Mann, dat postbezorgen; helaas / gelukkig allemaal door het internet veroorzaakt dus weer een argument dat alles op internet slecht is :P

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• paQ
you are getting carried away :+

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
[...]

Alleen is dat niet hoe verantwoordelijkheid werkt. Zo van: jij doet lelijk, 'dus' dan ben ik ineens niet meer verantwoordelijk.
Nee, maar TS heeft wel het onderzoek bij PostNL gestart, veel meer kun je als verkoper ook niet doen. De enige feiten die we hebben is dat TS heeft verzonden en PostNL volgens onderzoek zegt bezorgd te hebben.

Ik snap nu overigens de verkoper in sommige posts van kopers wel meer, want die zullen vaak met precies hetzelfde te maken hebben. Ook daar komt het in de meeste gevallen neer op dat als PostNL na onderzoek zegt bezorgd te hebben uiteindelijk de koper pech heeft, want afdwingen dat de verkoper het geld terugstort is nagenoeg onmogelijk tenzij je bewijs hebt van fraude.

• eric.1
[...]

Klopt, maar bij een overeenkomst tussen twee consumenten zit het allemaal wat losser in elkaar en zal je elkaar dus, meer dan bij een reguliere koop, nodig hebben.

Direct dreigen zal iemand bijna altijd in een verdedigende houding duwen. En op dat moment ben je een stap extra verwijderd van een eventuele oplossing.

• Djordjo
  • Niet online
Medione1210 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:21:
[...]
Ik stuur het altijd via DHL met trackcode en betaal bij voor 'niet bij de buren bezorgen. Daarnaast zet ik in de advertentie expliciet dat afhalen mogelijk is en versturen alleen voor risico van de koper.
Ik heb weet alleen niet of dat juridisch ook wat waard is.
Dat is juridisch heel veel waard. Anders dan bij verkoop door een webwinkel is bij verkoop tussen particulieren niets expliciet in de wet geregeld over wie verantwoordelijk is voor de verzending. Je kunt dus gewoon afspreken dat het verzenden op risico van de koper is.

Bron: https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
het is mij ook meerdere malen gebeurd dat ik thuis ben en wacht op een pakketje en dat ik een mail krijg "pakketje is bezorg" en dan denk ik hoezo?, kijk ik bij de voordeur, ligt het pakket daar.
Voor hetzelfde geld, neemt iemand anders het mee.
Dus als de pakketbezorger zegt, bezorgt, zegt dat niet alles helaas, dit was overigens DHL en ben ik achter gekomen 1 specifieke bezorger.

• Josk79
[...]

dat

De koper kan net zo goed met een louche bezorger te maken hebben.
Ja, en zolang niemand een onderzoek start kan hij lekker zijn gang blijven gaan. Als voor een bezorger wekelijks onderzoekjes nodig blijken, dan is er mogelijk iets aan de hand waar PostNL op moet acteren.

Ik zeg niet dat dit het probleem van TS oplost, maar niets doen doet dat sowieso niet.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:07
TacoTaco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:21:

Ik vind de verantwoordelijkheid tot aan de bezorging maar vreemd overigens. Daar huur je niks voor niks een vervoerder voor in. Je hebt natuurlijk wel de verantwoordelijkheid om het te verzenden.
Nou ja, anders zou koper nu met postnl in de clinch moeten, waar hij helemaal geen overeenkomst mee heeft. Dat klopt ook niet. Dus ja, bij verkoper is misschien niet ideaal, maar waar anders.

En dan kan verkoper weer met postnl in de weer, om die aansprakelijk te stellen. Maar niet verzekerend, dus ja, dat gaat niet veel opleveren (aangenomen dat het geen 900 euro aan stoeptegels was).

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
eric.1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Klopt, maar bij een overeenkomst tussen twee consumenten zit het allemaal wat losser in elkaar en zal je elkaar dus, meer dan bij een reguliere koop, nodig hebben.

Direct dreigen zal iemand bijna altijd in een verdedigende houding duwen. En op dat moment ben je een stap extra verwijderd van een eventuele oplossing.
Het is “helaas” wettelijk vastgelegd dat de verzender die het contract aangaat met het postbedrijf verantwoordelijk is voor de verzending. Sterker nog de verzender (ook een consument dus) is ook verantwoordelijk dat het product heel aankomt tenzij in de advertentie is gezet dat het product defect is of mankementen heeft.

De koper kan een nieuw product eisen of het geld terug als er geen product meer is in dezelfde staat indien er niet aan de advertentieomschrijving voldoet, de koper dient dan wel het product weer terug te sturen.

Helaas is de verkoper dus in deze verantwoordelijk voor de verzending. Echter als dit voor de rechter komt dan zal deze de verkoper waarschijnlijk gelijk geven omdat PostNL heeft aangegeven dat het is afgeleverd. Dat is het enige bewijsstuk wat er is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Djordjo
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:06:
Het is “helaas” wettelijk vastgelegd dat de verzender die het contract aangaat met het postbedrijf verantwoordelijk is voor de verzending. Sterker nog de verzender (ook een consument dus) is ook verantwoordelijk dat het product heel aankomt tenzij in de advertentie is gezet dat het product defect is of mankementen heeft.
Je hebt "helaas" ongelijk: Djordjo in "Marktplaats verkoop bezorgd maar koper houdt vol van niet"

• engessa
  • Niet online
Wat bedoelt PostNL met de zin 'Zending afgeleverd, expliciet vastgelegd.'? Hebben ze vaker gezeik met dit adres gehad waardoor ze bij aflevering van pakketjes de boel dubbel checken en vastleggen?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Aanvullend: als er niks expliciet is afgesproken over wie de verantwoordelijkheid draagt van de verzending. Voor zover ik het lees heeft TS zelf gezegd ik stuur het wel op. Of iets vergelijkbaars.

Je haalt overigens een oud artikel naar boven. Ik zou zeggen zoek eens wat meer recente artikelen erbij.

Bijvoorbeeld: https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/

Daar staat overigens hetzelfde in.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Echt advies over hoe nu verder kan ik je niet geven, maar wel twee dingen om in gedachten te houden:

1. Ik hoor/lees de laatste tijd steeds vaker dat bezorgers pakketjes maar random ergens in de straat afleveren. Misschien is dat hier ook gebeurd. Misschien is het goed om samen met de koper eens te overleggen of hij kan rondhoren of het pakketje niet ergens is afgeleverd. Als je meteen vol er tegenin gaat, dan kun je 'goed overleg' in ieder geval meteen afschrijven.

2. Niet zo fijn dat de koper meteen over juridische stappen begint, maar als je het van zijn zijde bekijkt, dan snap ik ook wel dat 'ie meteen wat hoog in de boom klimt. De koper vindt het natuurlijk ook superspannend om iets van 900 euro te kopen op Marktplaats. Je hoort zoveel over oplichting op Marktplaats. Het kan natuurlijk zijn dat 'ie jou probeert op te lichten, maar het lijkt me niet echt super winstgevend om dit te doen. Als dit een bewuste actie is geweest, dan kleven er genoeg risico's voor hem aan vast. De meeste verkopers op Marktplaats zullen nooit meer wat van zich laten horen en zeggen 'jammer dan'. Dus het is een hele gok om net jou eruit te zoeken om dit truucje te proberen.

• loki504
migchiell schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Ok, ja dan zou ik als koper ook wel geneigd zijn om daar werk van te maken (uitgaande van dat de koper te goeder trouw is en echt niets heeft ontvangen).

Heb je een rechtsbijstandverzekering? De vraag is inderdaad of jij nu voldoende hebt gedaan door onderzoek te doen bij PostNL, of dat jij verantwoordelijk blijft voor verzending. Die vraag zou je rechtsbijstand wel moeten kunnen beantwoorden.
Maar voor 900 euro had ik zelf ook wel een ritje naar die persoon gemaakt.... 900 euro op goed vertrouwen overmaken is ook wel een beetje stom...

• thunder8
  • Laatst online: 13:13

thunder8

Het gedonder begint weer.

DutchKel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Aanvullend: als er niks expliciet is afgesproken over wie de verantwoordelijkheid draagt van de verzending. Voor zover ik het lees heeft TS zelf gezegd ik stuur het wel op. Of iets vergelijkbaars.

Je haalt overigens een oud artikel naar boven. Ik zou zeggen zoek eens wat meer recente artikelen erbij.

Bijvoorbeeld: https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/

Daar staat overigens hetzelfde in.
Onderaan jouw link:
Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?

U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.

Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt doen. Neem contact op met een van onze juristen.
Eerste en derde punt kunnen door de TS worden beantwoord. Wat ik uit de voorgaande teksten haal, is van punt 2 en 4 geen sprake. Niet vermeldt dat het risico voor koper is en geen verzekerde verzending. En dat het geen uitgemaakte zaak is in deze, blijkt ook uit de laatste zin op de site, want dan moeten de juristen zich erover buigen of er voor de koper nog wat te halen valt.

Het enige dat vaststaat, is dat er iets verzonden is en dat de vervoerder aangeeft dat dit afgeleverd is. Daarmee lijkt de verkoper in mijn ogen redelijk sterk te staan. Het is nu aan de koper om te bewijzen dat er niets geleverd is. maar IANAL.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• eenmalig
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:56
Heeft de koper een video deurbel?

Kan de koper de beelden aanleveren?

Heeft de koper (over)buren die een videodeurbel hebben, kunnen deze beelden worden aangeleverd?

Zijn er in de betreffende straat camera's/videodeurbellen?

Heeft de koper al geinformeerd bij buren etc?

[Voor 0% gewijzigd door eenmalig op 05-08-2022 11:51. Reden: spelling]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:26
MeesterPlus schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:20:

De koper begon na het pakket vertraagd was al over juridische stappen en over hoe ik aansprakelijk ben.
Gigantische rode vlag in mijn ogen. Koper wil een beetje druk uitoefenen, kijken hoe je reageert, om vervolgens maar de bal zo te spelen dat hij niks ontvangen heeft.

Ik vind het fishy. Ik zou bij hem nog een keer aangeven dat ie even bij de buren moet kijken of zijn brievenbus moet uitspitten, al denk ik dat hij hem gewoon heeft, maar product + geld wilt ontvangen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

eenmalig schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:50:
Heeft de koper een video deurbel?

Kan de koper de beelden aanleveren?

Heeft de koper (over)buren die een videodeurbel hebben, kunnen deze beelden worden aangeleverd?

Zijn er in de betreffende straat camera's/videodeurbellen?

Heeft de koper al geinformeerd bij buren etc?
Heeft de koper de plicht om dit alles te doen?
Nee, want de verkoper is verantwoordelijk voor de verzending als er niets anders is afgesproken.

• paQ
Oon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Nee, maar TS heeft wel het onderzoek bij PostNL gestart, veel meer kun je als verkoper ook niet doen. De enige feiten die we hebben is dat TS heeft verzonden en PostNL volgens onderzoek zegt bezorgd te hebben.
Klopt, dus het is het ene woord tegen het andere

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58

Meller

Much to learn, you still have

loki504 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Maar voor 900 euro had ik zelf ook wel een ritje naar die persoon gemaakt.... 900 euro op goed vertrouwen overmaken is ook wel een beetje stom...
Precies dit, gaat hier wel om 900,-!!

Wat als je een doos bakstenen ontvangt en gewoon opgelicht wordt. De koper neemt hier ook een onnodig risico door niet te willen betalen voor een verzekerde zending. ( dacht te lezen dat het hem werd aangeboden)

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

• eenmalig
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:56
True schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Nee, want de verkoper is verantwoordelijk voor de verzending als er niets anders is afgesproken.
Uiteraard heeft de koper geen plicht, ook niet tot aankoop van een product van ruim €900,00.

Wel lijkt het mij verstandig(er) dat de koper dit zou uitzoeken en tevens om er voor te zorgen dat wellicht koper/verkoper tot een oplossing kunnen komen waar het pakketje is afgeleverd.

De verkoper heeft immers al postnl geraadpleegd, de verkoper heeft aan zijn verplichtingen voldaan. Het is aan de verkoper hoever hij nog wil meewerken met de koper om te achterhalen waar het pakketje is afgeleverd(als de koper al de waarheid spreekt).

• eric.1
[...]

Waarom niet? De koper moet gewoon meewerken aan een onderzoek, navraag doen bij de buren kan daar prima een onderdeel van zijn.

Dit is zelfs zo bij B2C overeenkomsten...

• loki504
[...]

En uiteindelijk zeker bij C2C is het wie kan wat aannemelijk maken. En momenteel zie ik TS sterker staan als de koper.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:03

iichel

Gazoooo

Tsja, los van de juridische kant is het mijn ervaring dat je zeker bij C2C vaak een heel eind komt door het samen onderling op te lossen. Dreigen met juridische stappen helpt niet echt daarin.

Uiteindelijk heeft de koper niks te maken met PostNL, tenzij er expliciet is afgesproken dat het risico voor de koper is. Of dat de koper zelf de verzending heeft geregeld.

Als verkoper ben je uiteindelijk verantwoordelijk voor dat de koper zijn goederen ontvangt, tenzij anders afgesproken. Als je denkt dat de koper het wel ontvangen heeft en de koper zegt van niet, dan is het goed om uit te zoeken wat er precies gebeurd is.

Kun je eens een tijdlijn schetsen van de zending?
Wanneer heb je het verstuurd, wanneer is het geleverd? Over hoeveel dagen sinds de vermoedelijke (niet-) levering hebben we het?
Heb je verzending aangeboden bij je advertentie? Is er iets afgesproken over de verzending?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

eric.1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Waarom niet? De koper moet gewoon meewerken aan een onderzoek, navraag doen bij de buren kan daar prima een onderdeel van zijn.

Dit is zelfs zo bij B2C overeenkomsten...
Nee: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel11/lid1 als je die niet aanwijst als ontvanger is die geen ontvanger, waarom zou je daaraan moeten meewerken?

Hier wordt ook het één en ander besproken over een soortgelijk voorval vanuit het perspectief van de ontvanger: Bestelling niet bezorgd, maar webshop houdt vol van wel

• eric.1
True schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Nee: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel11/lid1 als je die niet aanwijst als ontvanger is die geen ontvanger, waarom zou je daaraan moeten meewerken?

Hier wordt ook het één en ander besproken over een soortgelijk voorval vanuit het perspectief van de ontvanger: Bestelling niet bezorgd, maar webshop houdt vol van wel
Redelijkheid en billijkheid. Iets waar ons wetboek om draait.

Daar gaat het over een webshop (B2C), daar is de bewijslast voor de consument minimaal.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:11
MeesterPlus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Normaliter pas wanneer de koper het spul in zijn hand heeft, tenzij anders afgesproken (bijv. in de advertentie afgesproken dat verzenden is op risico van de koper).

Een track and Trace is normaliter in een juridische procedure niet afdoende om levering aannemelijk te maken, daar algemeen bekend is dat hier vaak zaken mis gaan.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• loki504
True schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

TS heeft enige vorm Van bewijs dat er is afgeleverd.

En ja voor een winkel is dat niet voldoende. Voor een C2C aankoop betwijfel ik dat. Het gaat immers om redelijk en billijk.

En kijken we naar tv programma's waar vaak 2 consumenten/burgers tegenover elkaar staan waarbij voor beide echt bewijslast lastig is komt aannemelijk maken vaak aan bod. En daarin staat TS sterker zeker als je niet wilt meewerken aan een oplossing.

@True als je 1 specifiek stukje bedoeld is het beter om de rest weg te halen. Of dat specifieke deel dik gedrukt maken. Zodat het om het stukje onderzoek B2C.

[Voor 26% gewijzigd door loki504 op 05-08-2022 12:55]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

eric.1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Redelijkheid en billijkheid. Iets waar ons wetboek om draait.

Daar gaat het over een webshop (B2C), daar is de bewijslast voor de consument minimaal.
offtopic:
Jij begint hier: eric.1 in "Marktplaats verkoop bezorgd maar koper houdt vol van niet" toch zelf over B2C ..

• eric.1
Ja, en? Vaak genoeg voorbij gekomen de afgelopen jaren dat meewerken aan een onderzoek ter behoeve van het opsporen van een pakket gewoon van een koper verwacht kan worden. We weten allemaal dat postbezorgers, zelfs betreffende aangetekende pakketten, het nog al eens bij buurtbewoners afgeven. Even navragen is geen onredelijke verwachting, niet bij B2C noch bij C2C.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Even los van C2C of B2C situaties die (laatste worden hier weleens vaker besproken). Welke waarde heeft zo'n onderzoekje v.d. koper?

"De buren weten van niets." >> welke buren, en hoeveel buren moet hij af?
Ik woon in een appartementencomplex moet ik alle bewoners af omdat ze dezelfde hoofdingang hebben? Wat is redelijk en billijk? Gaat de beheerder/VVE beelden aan mij vrijgeven voor drie dagen omdat het bezorgd zou zijn? Ik mag toch hopen van niet zonder aangifte? Oh en wie moet er precies aangifte doen (daar was een leuk topic over in een B2C-case zeer recent :+ ). En wie heeft dan recht om die beelden te bekijken en te delen? En voor welk doel precies? Dat de verantwoordelijke nog duidelijker heeft dat hij verantwoordelijk is, of wilt hij de kiloprijs voor het pakket afschuiven op het $postbedrijf ? Ik zie hier geen waarde in.

De punten die hier beschreven worden: eenmalig in "Marktplaats verkoop bezorgd maar koper houdt vol van niet" zijn ook typerend. Moet ik als ontvanger mijn gehele video van mijn videodeurbel maar gaan terugkijken? Is dat redelijk en billijk? En als ik die niet heb, hoeft dat dan ineens niet? Waarom zou de verplichting er wel zijn als je die wel hebt. Immers doet dat niets af aan het feit dat jij als ontvanger niets ontvangen hebt, simpel toch?
Moet ik mijn buren gaan lastigvallen met de vraag of zij met hun videodeurbel een bezorger gezien hebben? Welke waarde heeft dat precies? Hoe toon je aan dat die video van de juiste dag is? En wat als de overbuurman op de video een $postbedrijf_busje zag voorrijden maar omdat die perfect er voor parkeerde niets zag? En wat als je zelfs zag dat er iets neer gelegd was en het gestolen was door een derde onherkenbare partij?

In mijn optiek heeft er vanuit de huidige positie maar één partij echt baat bij het onderzoeken, dat is de verantwoordelijke voor de verzending. Het lijkt mij redelijk dat die zich inzet om het pakketje te achterhalen. De redelijkheid en billijkheid stopt bij mij heel snel als ik ineens de hele buurt af moet om te vragen of iemand iets ontvangen heeft of iets gezien heeft of even de videofeeds van drie dagen wilt gaan terugkijken.

En nee, ik snap ook zeker dat het voor de verantwoordelijke partij voor het versturen v.h. pakket hierin het heel lastig wordt en dat het ook mogelijk kan zijn dat de koper hierbij doelbewust zaken heeft lopen verdraaien en/of het pakket gewoon ontvangen heeft. Maar dat doet in mijn ogen niets af van het feit dat de verantwoordelijke partij voor het versturen v.h. pakket hierin het onderzoek mag doen om aan te tonen dat het wel degelijk bezorgd is óf kwijt is geraakt door het $postbedrijf waar je ook niets aan hebt i.v.m. de kiloprijs.

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:31
AW_Bos schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:36:
Jij hebt voldoende gedaan. Koppel dit terug naar de boze persoon, en die mag het verder uitzoeken. Jij hebt je werk gegaan.
Vreemde reactie.

Als het andersom is dan roepen jullie hier steeds dat de verzender alles moet bewijzen.

Nu moet de ontvanger plots alles bewijzen?

• mcsluis
  • Laatst online: 06:46
680x0 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Vreemde reactie.

Als het andersom is dan roepen jullie hier steeds dat de verzender alles moet bewijzen.

Dit soort topics beslissen altijd in het voordeel van de TS. Als dit topic door de TS was gestart met de Tekst 'Product besteld bij webshop, geleverd door POSTNL, maar toch niets ontvangen' dan was in de eerste reactie al over rechtsbijstand gesproken en het kapot procederen van de webshop.

[Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 05-08-2022 13:28]

• MeesterPlus
mcsluis schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Dit soort topics beslissen altijd in het voordeel van de TS. Als dit topic door de TS was gestart met de Tekst 'Product besteld bij webshop, geleverd door POSTNL, maar toch niets ontvangen' dan was in de eerste reactie al over rechtsbijstand gesproken en het kapot procederen van de webshop.
Mee eens, maar dat gaat ook vaak tegen een webshop, ik denk (hoop) dat het in dit geval anders is door dit rechtstreekse verkoop is.

• ucsdcom
  • Laatst online: 05-08 13:36
Post.nl doet niet zoveel als een pakket niet aangetekend of verzekerd verstuurd is. Bij aangetekend en verzekerd kan je een onderzoek op laten starten wat net even iets verder gaat dan alleen de tracktrace codes die jij ziet. Bij gewone verzending zijn er echter geen bijzondere procedures of waarborgen. In het verleden waren er sorteerders die in het sorteercentrum doodleuk het adres van zichzelf of een katvanger op een interessant tonend doosje plakten. Dan omzeilden ze de beveiliging bij de uitgang (steekproeven etc.). In de track trace stond dan ook gewoon "afgeleverd". Bij een onderzoek kwam dan boven dat de verkeerde route afgelegd was door het pakket. Zover gaan ze niet voor gewone pakjes nav. de postwet die weinig tot geen verantwoording bij de postbedrijven legt.

En ook dan: als de tracktrace code "afgeleverd" aangeeft, dan is je verzekerde verzending vaak ook niets meer waard. Hoogstens kan je dan de naam en handtekening checken. Maar sinds Covid mogen bezorgers zelf tekenen.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

🌄

[...]

Vreemde reactie.

Niks vreemds aan. De reactie past prima binnen de scope van vraag van de TS.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• thunder8

thunder8

[...]

Vreemde reactie.

Het verschil zit erin dat het hier gaat om 2 particulieren die een product hebben ver-/gekocht en waarbij het product vermeend niet is afgeleverd bij de koper. Als het tussen een bedrijf en particulier gaat, is de situatie heel anders met andere rechten en plichten. Als jij een webshop hebt en je levering komt niet aan, dan is het bedrijf tegen vervoersbedrijf. Kom je er met hun niet uit, kan je het afschrijven onder bedrijfsrisico.

Daar is hier geen sprake van. TS verkoopt een product 2de hands voor 900€ en verzendt het naar de koper. Vervoerder laat met track and trace zien dat het afgeleverd is en koper geeft aan dat het niet geleverd is en dreigt meteen met juridische consequenties al tijdens de verzending. Bij consument naar consument "handel" gelden andere regels. Er zijn 2 scenarios. 1 is dat het pakket achterovergedrukt is door de bezorger of 1 van de buren. Andere scenario is dat de koper het product wel heeft ontvangen en doet alsof hij/zij niets heeft ontvangen om een deel van het geld terug te krijgen en daarmee de koper een poot uit te draaien. Wie er uiteindelijk opdraait voor dit issue is een beetje afhankelijk van wat er tussen de koper en verkoper is afgesproken aangaande de verzending, zoals met meerdere links hierboven ook is aangetoond en in hoeverre beide partijen het willen laten aankomen op een rechtzaak ja of nee.

• TacoTaco
Wat is nu eigenlijk redelijk en billijk om als verkoper te doen? Moet ie zelf dan maar bij de buren van de koper gaan aanbellen en de PostNL bezorger zelf opsporen? TS heeft toch alles netjes gedaan, inc een onderzoek gestart en daar de uitslag van gekregen? Hij heeft voor zover hij dat kan bewijzen, bewijs overlegt dat het is ontvangen.

Ik zou erg benieuwd zijn wat een rechter hiervan vindt.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:55

-tom-562

Oliesjeik

SgtElPotato schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Gigantische rode vlag in mijn ogen. Koper wil een beetje druk uitoefenen, kijken hoe je reageert, om vervolgens maar de bal zo te spelen dat hij niks ontvangen heeft.

Ik vind het fishy. Ik zou bij hem nog een keer aangeven dat ie even bij de buren moet kijken of zijn brievenbus moet uitspitten, al denk ik dat hij hem gewoon heeft, maar product + geld wilt ontvangen.
Ja, of de verkoper is een Tweaker :z O-) Was de situatie andersom geweest dan was de helft van de posts hier vergelijkbaar met de reactie van de koper.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• thunder8

thunder8

-tom-562 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Ja, of de verkoper is een Tweaker :z O-) Was de situatie andersom geweest dan was de helft van de posts hier vergelijkbaar met de reactie van de koper.
Prima toch? Niemand hier zegt dat de koper er geen zaak van hoeft te maken, als hij het product daadwerkelijk niet ontvangen heeft. Maar hij/zij is niet de persoon die hier om advies vraagt.

Per saldo zal uiteindelijk iemand eieren voor zijn geld kiezen of een rechter doet het voor ze.

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:47

Grannd

da Granndest

Naar jouw en PostNL's weten is het afgeleverd, meer kan je niet doen.

Als de koper wil dat je nog meer gaat doen, laat hem dan maar inderdaad die juridische stappen waar hij mee dreigt nemen en wacht dan maar af wat er gaat gebeuren.

Als koper dit risico niet wou lopen had hij gewoon zelf aan moeten geven dat hij een verzekerde/aangetekende verzending wou. Het risico voor de verzending mag dan wel officieel bij de verkoper liggen, puntje bij paaltje is hij 900 euro kwijt en heeft 'ie niets (als hij de waarheid spreekt) omdat hij geen eisen heeft gesteld aan de verzendwijze.

Ik zou iniedergeval op z'n minst een aangetekende verzending hebben vereist voor iets dat 2ehands 900 euro waard is.

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:01
Ik heb 2x aangifte gedaan na oplichting via marktplaats, 2x heeft de politie er niks mee gedaan.

Denk dus niet dat je een groot risico loopt als je het gewoon negeert. Wat gaat de koper doen?

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24
Die 2 dagen vertraging was dat bij PostNL? Dat is namelijk al een dikke rode vlag aan de kant van PostNL naar mijn mening en ervaring. Waarom was dat? Bezorger die gewoon oversloeg?

Mijn ervaringen met de PostNl's en DHL's is echt enorm slecht. Hun 'onderzoek' betekent niets meer dan de bezorger die zelf afgetekend heeft voor bezorger een vinkje in het systeem heeft gezet. Kennelijk is dat sinds Covid normaal geworden.

Het zou goed kunnen dat de bezorger interessante pakketjes eerst even onderzoekt en daar 2 dagen de tijd voor nodig had. Om daarna zogenaamd af te leveren. Ik heb zelf vergelijkbaars meegemaakt dat 2 weken lang iedere dag in de aflevering stond en toen ineens verdwenen was.

Ik vertrouw die bezorging niet!

Verkoper moet dus waarschijnlijk bij PostNL zijn en die zullen niets doen want er is niet extra betaald voor zekerheden dat PostNL zijn werk goed doet.... ja echt heel krom! Wordt toch tijd dat dat veranderd naar mijn mening. PostNL komt de overeenkomst niet na en is dan niet aansprakelijk.... dat is hoe het is....

Ik snap gewoon niet hoe pakketbezorger in 2022 zo slecht kan zijn als dat het is. Pakketbezorgbedrijven lijken vooral geen pakketjes te kunnen bezorgen.....

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TacoTaco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:41:
Wat is nu eigenlijk redelijk en billijk om als verkoper te doen? Moet ie zelf dan maar bij de buren van de koper gaan aanbellen en de PostNL bezorger zelf opsporen? TS heeft toch alles netjes gedaan, inc een onderzoek gestart en daar de uitslag van gekregen? Hij heeft voor zover hij dat kan bewijzen, bewijs overlegt dat het is ontvangen.

Ik zou erg benieuwd zijn wat een rechter hiervan vindt.
Ik mag toch hopen dat de rechter zegt dat de verkoper hierin te weinig gedaan heeft om dit scherp te krijgen. Wel verantwoordelijk, maar op dit bedrag niet willen verzekeren en die 3€ extra te willen betalen. :'( Jammer, maar helaas.

• eric.1
Hasse schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:28:

Ik snap gewoon niet hoe pakketbezorger in 2022 zo slecht kan zijn als dat het is. Pakketbezorgbedrijven lijken vooral geen pakketjes te kunnen bezorgen.....
Dat is toch niet moeilijk?

Te weinig personeel, hoge druk/weinig tijd per bezorging, lage lonen, geen vaste contracten met bijbehorende zekerheden, geen verantwoordelijkheid (buiten wat beperkte geldelijke zaken indien verzekerd) icm het punt dat we die partijen toch wel blijven gebruiken...

Waarom zouden ze verbeteren?

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24
eric.1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Dat is toch niet moeilijk?

Te weinig personeel, hoge druk/weinig tijd per bezorging, lage lonen, geen vaste contracten met bijbehorende zekerheden, geen verantwoordelijkheid (buiten wat beperkte geldelijke zaken indien verzekerd) icm het punt dat we die partijen toch wel blijven gebruiken...

Waarom zouden ze verbeteren?
Als een bedrijf niet in staat om zijn kern activiteiten enigszins acceptabel uit te voeren dan hebben ze eigenlijk geen bestaansrecht.

Tijd dat er een bezorgbedrijf komt die het anders doet. Lijkt me een gat in de markt. Mensen willen best wat meer betalen als het gezeik met verzenden dan echt weg is.

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• TacoTaco
Vervolgens in de chat vroeg ik de koper of hij het wilt ophalen of liever bezorgd wilde hebben waarop hij antwoorde "graag versturen"
Ligt de verantwoordelijkheid voor verzending eigenlijk wel bij de verkoper als je ook de mogelijkheid geeft om het op te halen en de koper er dan expliciet voor kiest om het te laten versturen? TS heeft de keuze niet voor de koper gemaakt. Of moet je daarna het risico van verzending daarna nog expliciet bij de koper neerleggen? (wat ik altijd doe, evenals bij hogere bedragen aanbieden om het verzekerd te verzenden)

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-08 14:54
Willemhubers schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:28:
Ik heb 2x aangifte gedaan na oplichting via marktplaats, 2x heeft de politie er niks mee gedaan.

Denk dus niet dat je een groot risico loopt als je het gewoon negeert. Wat gaat de koper doen?
Gokje: Je hebt geen idee wie die oplichters zijn? Zijn waarschijnlijk ook niet te achterhalen? Of alleen met extreem veel moeite en middelen?
TS is, als nette verkoper, waarschijnlijk met naam en toenaam bekent bij de koper. Die kan dus juridische actie richting de verkoper starten.
Aangifte voor oplichting is in dit geval kansloos/zinloos. Verkoper heeft bewijsbaar een pakket verstuurd, het is alleen (nog) niet aangekomen.

• Dennism
Hasse schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Tijd dat er een bezorgbedrijf komt die het anders doet. Lijkt me een gat in de markt. Mensen willen best wat meer betalen als het gezeik met verzenden dan echt weg is.
Ik betwijfel dat ten zeerste? Normaal gesproken hoor je juist het tegenovergestelde. Als jij als webwinkelier geen 'gratis' verzending aanbied, maar de concurrentie wel dan kiest de consument in de regel voor de concurrent. Mensen lijken juist zoveel mogelijk 'niets' te willen betalen voor verzending, ook al in het al jaren bekend dat deze markt onderdruk staat door de lage tarieven.

• Willemhubers
locke960 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Gokje: Je hebt geen idee wie die oplichters zijn? Zijn waarschijnlijk ook niet te achterhalen? Of alleen met extreem veel moeite en middelen?
TS is, als nette verkoper, waarschijnlijk met naam en toenaam bekent bij de koper. Die kan dus juridische actie richting de verkoper starten.
Aangifte voor oplichting is in dit geval kansloos/zinloos. Verkoper heeft bewijsbaar een pakket verstuurd, het is alleen (nog) niet aangekomen.
Ik wist precies wie de oplichter was want ik heb geld naar zijn Nederlandse bankrekening overgemaakt, en deze bankrekening kan niet afgesloten worden zonder geldige legitimatie. Toch deed de politie er niets mee. Ging ook om een bedrag van boven de 500 euro. Kreeg toen keurig een mailtje: "Met deze e-mail berichten wij u dat de officier van justitie van het parket Noord-Holland heeft besloten om niet tot verdere opsporing en vervolging over te gaan". Dan kan je niets meer.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Willemhubers schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Ik wist precies wie de oplichter was want ik heb geld naar zijn Nederlandse bankrekening overgemaakt, en deze bankrekening kan niet afgesloten worden zonder geldige legitimatie. Toch deed de politie er niets mee. Ging ook om een bedrag van boven de 500 euro. Kreeg toen keurig een mailtje: "Met deze e-mail berichten wij u dat de officier van justitie van het parket Noord-Holland heeft besloten om niet tot verdere opsporing en vervolging over te gaan". Dan kan je niets meer.
offtopic:
Je kunt dan nog een artikel 12-procedure starten: https://www.om.nl/onderwerpen/klachten/art-12 .

• thunder8

thunder8

TacoTaco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Ligt de verantwoordelijkheid voor verzending eigenlijk wel bij de verkoper als je ook de mogelijkheid geeft om het op te halen en de koper er dan expliciet voor kiest om het te laten versturen? TS heeft de keuze niet voor de koper gemaakt. Of moet je daarna het risico van verzending daarna nog expliciet bij de koper neerleggen? (wat ik altijd doe, evenals bij hogere bedragen aanbieden om het verzekerd te verzenden)
Ja. Als je de keus in de advertentie hebt staan en niet expliciet aangeeft dat verzenden voor eigen risico is, dan is de verkoper de verantwoordelijke partij. Als je alleen ophalen in de advertentie hebt staan en de koper gaat dan alsnog vragen om verzending is de laatste verantwoordelijk voor de verzending. (Bron, staat in een bericht van mij een stuk hoger)

Maar zoals in alle gevallen, zit er een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Ik bied tegenwoordig geen verzending meer aan als ik iets verkoop op MP. En als ze dan alsnog willen, zeg ik er alsnog expliciet bij dat het hun risico is.

Ik zou never nooit iets voor 900€ kopen met verzending van een andere particulier. Dan wil ik het product zien, testen en kijken wat voor vlees in de kuip heb qua verkoper. Ga niet op goed geluk dat soort bedragen overmaken en maar hopen dat er überhaupt iets verstuurd wordt. Maarja daar heeft de TS nu niets aan, dat station is allang gepasseerd.

• Willemhubers
True schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

offtopic:
Je kunt dan nog een artikel 12-procedure starten: https://www.om.nl/onderwerpen/klachten/art-12 .
offtopic:
En dan komt het voor de rechter, kan ik zelf een advocaat aftikken voor weet ik hoeveel met alle bijkomende risico's dat je ook dat geld nooit meer terug ziet, nee dank je, ik heb mijn verlies destijds maar genomen en besloten nooit meer te vertrouwen in het goede van de medemens en altijd zelf mijn 2e hands goederen op te halen.

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:31
mcsluis schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Dat bedoel ik.

Wat is het verschil tss een webshop of iemand particulier die iets verstuurt dan blijkbaar niet aankomt?

• thunder8

thunder8

680x0 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Dat bedoel ik.

Wat is het verschil tss een webshop of iemand particulier die iets verstuurt dan blijkbaar niet aankomt?
Bedrijfsrisico. Ander type rechtspersoon en daarmee andere regels en wetten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

680x0 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Dat bedoel ik.

Dat is al eerder aangegeven in het topic. Een particuliere verkoper mag er voor kiezen de verantwoordelijkheid voor het versturen af te schuiven op de koper door dit expliciet in de omschrijving te zetten (een webshop mag dit niet!). De vraag is of deze verantwoordelijkheid verschuift omdat de koper hier gevraagd heeft voor verzending (als ik het goed begrijp).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hasse schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:45:
Die zijn er al, koeriers bedrijven die van deur tot deur leveren. En nee, men wil daar denk ik niet voor betalen.

Wil je de 'discussie' voorkomen of de ontvanger daadwerkelijk het pakket heeft ontvangen, dan moet je gewoon een ophaalpunt kiezen. Het kan dan nog steeds kwijtraken maar dan weet je vrijwel zeker dat de ontvanger je niet probeert te naaien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
DukeBox schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Die zijn er al, koeriers bedrijven die van deur tot deur leveren. En nee, men wil daar denk ik niet voor betalen.

Wil je de 'discussie' voorkomen of de ontvanger daadwerkelijk het pakket heeft ontvangen, dan moet je gewoon een ophaalpunt kiezen. Het kan dan nog steeds kwijtraken maar dan weet je vrijwel zeker dat de ontvanger je niet probeert te naaien.
Nouja, op een prijs van 900 euro een paar euro meer betalen, dat is toch niet zo'n probleem? Ik denk dat het grote probleem het enorme uitzuigen van de bezorgers is. En ik kan me goed voorstellen dat die denken als ik al zo weinig betaald krijg, fk it, dan zorg ik zelf wel voor een ok inkomen.

En ook met een ophaalpunt kun je nog makkelijk de echte inhoud omwisselen voor wat rotzooi, ik denk niet dat dat echt een probleem oplost. Als je mensen genoeg betaalt zodat ze deze shit niet hoeven te doen, dat zou denk ik een stuk meer helpen.

Ik vind het een beetje zoeken naar workarounds voor het grotere probleem... Dat mensen gewoon onderbetaald worden. Ik zou zeggen, laten we proberen de shit gewoon te verbeteren, zodat je niet meer met dit soort onzin te maken krijgt.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Snowdog schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:41:
Nouja, op een prijs van 900 euro een paar euro meer betalen, dat is toch niet zo'n probleem?
Enig idee wat een koerier kost ? Die betaal meestal per km en onder de 30ct (per gereden km) vind je die niet. En als het maar om een paar km gaat breng/haal je het natuurlijk gewoon zelf.

• Dennism
Snowdog schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Nouja, op een prijs van 900 euro een paar euro meer betalen, dat is toch niet zo'n probleem?
Maar waarom zou dat op de weg van koper liggen in dit geval, die is immers in principe beschermd door de wet daar TS klaarblijkelijk het verzendrisico niet heeft doen overgaan op de koper, wat bij een verkoop tussen 2 consumenten wel is toegestaan.

In dit geval zou ik me dan eerder afvragen waarom TS die paar euro meer niet heeft willen betalen. En dat zal 9 van de 10 keer simpelweg zuinigheid zijn.

• MeesterPlus
Dennism schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Maar waarom zou dat op de weg van koper liggen, die is immers in principe beschermd door de wet daar TS klaarblijkelijk het verzendrisico niet heeft doen overgaan op de koper, wat bij een verkoop tussen 2 consumenten wel is toegestaan.

In dit geval zou ik me dan eerder afvragen waarom TS die paar euro meer niet heeft willen betalen. En dat zal 9 van de 10 keer simpelweg zuinigheid zijn.
Dit is helaas niet mogelijk op marktplaats, er is geen mogelijkheid om aangetekent te versturen

• Dennism
MeesterPlus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Dit is helaas niet mogelijk op marktplaats, er is geen mogelijkheid om aangetekent te versturen
Hoe bedoel je dit exact? Ik handel eigenlijk bijna niet op marktplaats, maar toen ik dat nog wel eens deed in het verleden kreeg ik gewoon het adres van de koper, waarna ik simpelweg zelf kon verzenden bij het postkantoor, met keuze uit alle smaken, inclusief verzekerd.

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:58

MeesterPieter

PnP Pinball

Dennism schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Hoe bedoel je dit exact? Ik handel eigenlijk bijna niet op marktplaats, maar toen ik dat nog wel eens deed in het verleden kreeg ik gewoon het adres van de koper, waarna ik simpelweg zelf kon verzenden bij het postkantoor, met keuze uit alle smaken, inclusief verzekerd.
Marktplaats heeft tegenwoordig een ingebouwde postnl functie. Helaas geen verzekerde verzending mogelijk. Anders moet je expliciet aan de verkoper aangeven "verzending op andere wijze"

Je wordt ontmoedigd om zelf je verzending te regelen vanwege het verdienmodel van Marktplaats, de verkoper betaald gewoon het reguliere 6.95 tarief, terwijl marktplaats aan postnl slechts iets van 2 euro betaald als grootverbruiker

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• Dennism
Ah ok, dat maakt het voor de verkoper wel lastiger dan inderdaad.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:22
MeesterPlus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Voortaan de volgende regels hanteren en in je bericht zetten ( zeker als het om zoveel geld gaat )

- Bij voorkeur ophalen.
- Verzending is mogelijk maar op eigen risico van koper
- Kosten voor verzending zijn ook voor koper ( dan zien ze ook het verschil tussen normaal en verzekerd versturen ).

Zo ligt die keus ook bij hun. Dat je daarna korting geeft of een lagere prijs afspreekt ter compensatie kan natuurlijk. Maar dan hebben ze alsnog bewust de keuze gemaakt voor de verzending en ligt alle risico bij hun. Als je maar een bewijs hebt van versturen + gewicht van het pakket bij afgifte.

Verder zou ik me niet zo druk maken. Je hebt het pakket verstuurd waarbij je verzendbewijs + gewicht en tussentijdse weging + bewijs van aflevering kan aantonen. Hoeveel meer kan je nog doen?

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Snowdog
DukeBox schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

Enig idee wat een koerier kost ? Die betaal meestal per km en onder de 30ct (per gereden km) vind je die niet. En als het maar om een paar km gaat breng/haal je het natuurlijk gewoon zelf.
Nouja, is dat dan niet de oplossing, gewoon die kosten betalen, maar ik heb inderdaad geen idee wat het kost. Maar zelfs in jouw voorbeeld kost het op 100 km net 30 euro meer? Voor zo'n bedrag lijkt me dat alsnog ok. Zeker als je dan de postkosten kan aftrekken. Dat is iets van 20 euro meer? Niet zo'n huge deal toch op een bedrag van 900 euro?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Snowdog schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:58:
..Maar zelfs in jouw voorbeeld kost het op 100 km net 30 euro meer?
Voor maar 100km ga je het niet onder de €80 vinden. Soms wordt de terugreis ook in de km opgenomen.

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Als ik het goed begrijp, geeft Post.nl aan dat het afgeleverd is?! Als dit per mail of enigzins anders schriftelijk is bevestigd, dan lijkt het mij niet zo ingewikkeld. Pakket is afgeleverd [Post.nl] Koper zou ik rustig een procedure laten starten. Met de verklaring van Post.nl sta je volgens mij sterk

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:21
MyHero schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:50:
Als ik het goed begrijp, geeft Post.nl aan dat het afgeleverd is?! Als dit per mail of enigzins anders schriftelijk is bevestigd, dan lijkt het mij niet zo ingewikkeld. Pakket is afgeleverd [Post.nl] Koper zou ik rustig een procedure laten starten. Met de verklaring van Post.nl sta je volgens mij sterk
Op basis van welke wetgeving?

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:45
Er zijn wel diverse koeriersdiensten mogelijk die voor een vast bedrag de goederen transporteren, incl. bewijs van aflevering.
Voor een kleine €50,- is dit mogelijk bij bijv. Vos Koeriersdiensten uit Veen. Dan wordt het bij je opgehaald en op locatie gebracht. Alleen dit is meer dan de paar euro via PostNL inderdaad.
Het blijft een lastige discussie is het nu wel of niet geleverd, het gaat over veel geld en meestal gaat het goed.
Dit heb je ook als je bijv. een defecte laptop retour moet sturen binnen de garantie. bepaalde webwinkels geven dan aan dat je het zelf mag retourneren en de kosten kan indienen. Dan ben jij in feite de verzender en dus verantwoordelijk voor het transport.

• Snowdog
DukeBox schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:31:
[...]

Voor maar 100km ga je het niet onder de €80 vinden. Soms wordt de terugreis ook in de km opgenomen.
Ok , ik gebruik je eigen voorbeeld van 0.3 p km, maar goed, maakt ook niet zoveel uit, betaal wat je moet betalen en je krijgt wat je wil krijgen. Betaal het absolute minimum en dan krijg je ook wat daarbij hoort.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Capo1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:55:
Voor een kleine €50,- is dit mogelijk bij bijv. Vos Koeriersdiensten uit Veen.
Dan moet het wel een auto onderdeel zijn, vermoedelijk kunnen ze veel combineren door binnen een bepaalde doelgroep te blijven, mogelijk is dat ook de reden dat er een dag tussen zit.
Snowdog schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:15:
Ok , ik gebruik je eigen voorbeeld van 0.3 p km,
Ik schreef ook 'niet onder', het zijn vanaf prijzen.

[Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 05-08-2022 19:19]

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee