Sir_Lion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Echter, het hangt samen met de achterliggende operatie van de business tov consument. Hoewel het transport via PostNL hetzelfde is, hebben bedrijven ook andere en meer mogelijkheden dan de consument. Met juridische zaken kun, en mag, je niet blind staren op een enkel element in de uitspraak, want die uitspraken zijn binnen een bepaalde context.
Een rechter -kan- dus tot een geheel andere uitspraak komen, omdat de context anders is. Hierin kan ook worden meegenomen dat de koper al gedurende kleine vertraging gelijk met een dreigement van juridische stappen komt, in plaats van simpel navraag doen wat er aan de hand is.
Als je mij een uitspraak kan geven waarin T&T niet afdoende is in een C2C relatie, dan ben ik wel overstag dat dit niet afdoende is.
Ik zeg ook niet dat een rechter niet anders kan oordelen vanwege de context, ik geef alleen aan dat ik niet verwacht dat dit op basis van een T&T zal gebeuren. Juist het argument 'het is bezorgt', waarbij alleen op de T&T wordt geleund, vind ik vrij zwak. Ook als het C2C betreft.
Neem bijvoorbeeld deze uitspraak en de overwegingen van de rechter aangaande de T&T:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2019:4491
Eigenlijk zie je 3 overwegingen:
1. De T&T bewijst niet dat het verkochte in het pakket zit.
Dat zal bij een C2C zending niet anders zijn, waardoor ik niet verwacht dat een rechter in een C2C zaak anders zal overwegen op dit punt.
2. Als wordt aangenomen dat het verkochte wel in het pakket zit, bewijst het T&T niet dat het afgeleverd is bij de koper.
Ook dat zal bij C2C mijn inziens niet anders zijn, waardoor ik ook hier een rechter niet anders zie overwegen.
3. De verkoper heeft zelf voor deze verzendmethode gekozen
Dit lijkt in het geval van TS ook het geval te zijn, de verkoper lijkt voor de optie gekozen te hebben te verzenden via het marktplaats systeem, dat schijnbaar minder mogelijkheden heeft dan zelf de verzending te regelen, terwijl dat niet nodig is.
Zie deze uitleg op een vraag van mij:
Medione1210 in "Marktplaats verkoop bezorgd, maar koper houdt vol van niet"
Ik zie hier dus ook niet direct een reden waarom de rechter op dit punt anders zou overwegen, maar dit wel wel 'de' overweging, waarbij ik de kans het grootst acht dat een rechter tot een andere overweging zou kunnen komen mocht de uitleg zoals gegeven aan mij eerder in dit topic niet kloppen.
Vandaar dat ik een eventueel beroep, mocht het tot een juridische procedure komen, van de verkoper op enkel te T&T hier zwak zou vinden. Ook al lijkt er geen directe C2C jurisprudentie te vinden, de voorbeelden die wel te vinden zijn, ook al zijn die B2C, lijken niet in het voordeel van degenen te zijn die zich beroepen op de T&T. Ik zou als TS zijnde het daar dus ook zeker niet zomaar op gokken dat dit bij C2C ineens anders zou zijn. Neemt niet weg dat je de T&T uiteraard wel zal gebruiken als argument, maar ik zou er wel voor zorgen dat ik, als ik TS was, meerdere argumenten zou hebben die de T&T ondersteunen om zo aflevering meer aannemelijk te maken, zodat je er niet compleet op hoeft te leunen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Dennism op 10-08-2022 12:48
]