Met paneelverwarming de winter overleven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-04 21:51
Mijn vraag
In één zin: kan ik met twee verwarmingspanelen (deze van Mill zit ik naar te kijken) mijn woonkamer dusdanig verwarmen dat ik mijn radiatoren niet/nauwelijks nodig heb? Of kan ik beter naar een lucht/lucht warmte split unit kijken?

Ik word deze vrijdag de gelukkige eigenaar van mijn eerste huis! Ben tussen de verhuisplannen door mij aan het inlezen over de verduurzamingopties hier op GoT. Qua energiecontract ben ik de sjaak, met €3,38 per m3 :'( (en 0,38/kWh t/m februari) dus ik wil kijken of ik deze winter al iets van gas kan besparen. Ik lees alleen hier niks over paneelverwarmingen, ook niet met wat zoeken in het forum. Gezien de relatief lage kosten, het installatiegemak en de ogenschijnlijk korte levertijden lijkt bovenstaande Mill mij een serieuze optie. Maar misschien zie ik iets over het hoofd!

Mijn situatie is als volgt: hoekwoning uit 1983, toentertijd met bovengemiddelde isolatie (spouw 6cm, dakisolatie 9cm custom panelen met niet hele goede isolatiewaarde). De vorige eigenaren hebben een lucht/lucht systeempje op de eerste verdieping gerealiseerd, met twee airco units in de twee grootste kamers en een buitenunit aan de zijkant van het huis gehangen. Badkamer en keuken net nieuw, badkamer met elektrische vloerverwarming en keukem met inductie & Quooker. CV ketel uit 2014, goed onderhouden.

Ik zit vooral met de keuken/woonkamer in mijn maag. ~35 m2, dubbel glas, met extra raampje aan de zijkant (want hoekwoning). Op termijn willen we de radiatoren (vgm nog de originelen) aan de achterkant er uit en een grote schuifpui, maar dat duurt nog wel een jaar of twee (gezien bouwkosten en levertijden van nu). Wil de kruipruimte onder de betonvloer isoleren met kruipruimte chips, dat zal ook wat schelen hopelijk.

Gezien de eerste verdieping elektrisch prima warm te houden is, en de zolder niet per sé warm hoeft, zal mijn grootste gasverbruik komen van het verwarmen van de woonkamer (en douchen). Op termijn willen we misschien wel vloerverwarming en een warmtepomp.

Aangezien we zo achterlijk veel gaan betalen voor gas, kan het volgens mij prima uit om 2 keer zo'n 1200 W Mill verwarmer aan te schaffen en die aan twee uiteinden van de woonkamer te plaatsen. Als die panelen mijn gasverbruik met 15% doen dalen, dan heb ik ze al in één winter terugverdiend. (1100 kuub -> 3700 eur -> 556 is 15%).

Of denk ik dan veel te makkelijk? :)

Een andere optie, aangezien het een hoekwoning is, is om één split unit te plaatsen. Er zit een steeg naast me met recht van overpad, maar het is technisch gezien mijn grond. Maar daarvoor moet ik wel de muur door en een installateur zien te vinden. Het lijkt mij in ieder geval een stuk duurder en lastiger om dat op korte termijn te realiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door asvdveen op 01-08-2022 22:04 . Reden: extra optie aan het eind toegevoegd ]

Beste antwoord (via asvdveen op 03-08-2022 21:45)

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 21:57
asvdveen schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:02:
Mijn vraag
In één zin: kan ik met twee verwarmingspanelen (deze van Mill zit ik naar te kijken) mijn woonkamer dusdanig verwarmen dat ik mijn radiatoren niet/nauwelijks nodig heb? Of kan ik beter naar een lucht/lucht warmte split unit kijken?

Ik word deze vrijdag de gelukkige eigenaar van mijn eerste huis! Ben tussen de verhuisplannen door mij aan het inlezen over de verduurzamingopties hier op GoT. Qua energiecontract ben ik de sjaak, met €3,38 per m3 :'( (en 0,38/kWh t/m februari) dus ik wil kijken of ik deze winter al iets van gas kan besparen. Ik lees alleen hier niks over paneelverwarmingen, ook niet met wat zoeken in het forum. Gezien de relatief lage kosten, het installatiegemak en de ogenschijnlijk korte levertijden lijkt bovenstaande Mill mij een serieuze optie. Maar misschien zie ik iets over het hoofd!

Mijn situatie is als volgt: hoekwoning uit 1983, toentertijd met bovengemiddelde isolatie (spouw 6cm, dakisolatie 9cm custom panelen met niet hele goede isolatiewaarde). De vorige eigenaren hebben een lucht/lucht systeempje op de eerste verdieping gerealiseerd, met twee airco units in de twee grootste kamers en een buitenunit aan de zijkant van het huis gehangen. Badkamer en keuken net nieuw, badkamer met elektrische vloerverwarming en keukem met inductie & Quooker. CV ketel uit 2014, goed onderhouden.

Ik zit vooral met de keuken/woonkamer in mijn maag. ~35 m2, dubbel glas, met extra raampje aan de zijkant (want hoekwoning). Op termijn willen we de radiatoren (vgm nog de originelen) aan de achterkant er uit en een grote schuifpui, maar dat duurt nog wel een jaar of twee (gezien bouwkosten en levertijden van nu). Wil de kruipruimte onder de betonvloer isoleren met kruipruimte chips, dat zal ook wat schelen hopelijk.

Gezien de eerste verdieping elektrisch prima warm te houden is, en de zolder niet per sé warm hoeft, zal mijn grootste gasverbruik komen van het verwarmen van de woonkamer (en douchen). Op termijn willen we misschien wel vloerverwarming en een warmtepomp.

Aangezien we zo achterlijk veel gaan betalen voor gas, kan het volgens mij prima uit om 2 keer zo'n 1200 W Mill verwarmer aan te schaffen en die aan twee uiteinden van de woonkamer te plaatsen. Als die panelen mijn gasverbruik met 15% doen dalen, dan heb ik ze al in één winter terugverdiend. (1100 kuub -> 3700 eur -> 556 is 15%).

Een andere optie, aangezien het een hoekwoning is, is om één split unit te plaatsen. Er zit een steeg naast me met recht van overpad, maar het is technisch gezien mijn grond. Maar daarvoor moet ik wel de muur door en een installateur zien te vinden. Het lijkt mij in ieder geval een stuk duurder en lastiger om dat op korte termijn te realiseren.
Single split in de woonkamer er bij hangen lijkt me de slimste oplossing:
- hoogte efficiëntie door COP van zo'n 5 ipv 1 bij direct elektrische verwarmen met zo'n paneel
- kunnen koelen in de zomer
- mogelijkheid om met plaatsen van een warmtepomp boiler helemaal van het gas af te kunnen aangezien er boven al airco's zijn

Is 1100m3 het huidige jaarlijkse gasverbruik? Zeg dat daarvan 900m3 voor verwarming is dan heb je het over iets van 5kW benodigd vermogen. Ik denk dat een single split van 3.5 tot 5kW beneden dan al genoeg is om samen met de airco's boven de warmte vraag in te vullen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

Yucon

*broem*

Aangezien we zo achterlijk veel gaan betalen voor gas
Ga je dan niet ook achterlijk veel betalen voor stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die verwarmingspanelen zijn zeer inefficiënt vergeleken met warmtepompen of een gasketel.
Heb je heel veel stroom over en kan je niet salderen?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Elektrisch verwarmen is veelal niet erg (kosten)efficiënt, je hebt 9 a 10 KwH nodig voor de warmte die 1m3 gas je via je cv oplevert.

Enkel gebruik van bijv een ir paneel in bijv. Een werkruimte (omdat je daarmee je lichaam en niet de ruimte verwarmt) is efficiënte wellicht een idee daar eens naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

Yucon

*broem*

Eventueel heb je ook nog monoblock airco's. Die kun je zelf ophangen, maar het is wel meer een lente/herfstoplossing. Zie ook Innova 2.0 monoblock airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 18:08
Yucon schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Ga je dan niet ook achterlijk veel betalen voor stroom?
De kWh-prijzen die genoemd worden in de TS zijn in verhouding met de gasprijzen niet zo extreem:
Qua energiecontract ben ik de sjaak, met €3,38 per m3 :'( (en 0,38/kWh t/m februari)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:16
Ik denk dat het je meer gaat kosten dan met gas stoken.

De 1m3 gas komt gemiddeld neer op een warmte afgifte van 10kwh.
Met een Mill warmtepaneel gebruik je 10kwh elektriciteit om dit op te brengen.
Met je huidige gas prijs van €3,38 en stroom €0.38 wordt het dus ietsjes meer in de kosten, maar stroom op dit moment staat ook al weer veel hoger.

Met de moderne airco zal dit wel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Is het geen optie over te stappen naar een andere gas leverancier? €3,38 per m3 is wel extreem hoog, er zijn diverse leveranciers met gunstigere tarieven, zelfs een overstap boete heb je er wss zo uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:15
Je tarief voor gas is echt extreem hoog, ik vermoed dat dit geen langlopend contract is en je boetevrij mag opzeggen?

Kijk eens naar, het day ahead energieprijzen topic. Daarmee ben je substantieel goedkoper uit, de dagprijs ligt beduidend lager €2,15. Het moet al heel gek lopen, wil dat €3,38 worden.

Infrarood is geen goed alternatief voor gas. Wel zou je misschien je investeringsplannen voor isolatie en/of de hybride warmtepomp naar voren kunnen halen?

[ Voor 5% gewijzigd door RVE_NL op 01-08-2022 22:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 21:57
Mijn vraag

Single split in de woonkamer er bij hangen lijkt me de slimste oplossing:
- hoogte efficiëntie door COP van zo'n 5 ipv 1 bij direct elektrische verwarmen met zo'n paneel
- kunnen koelen in de zomer
- mogelijkheid om met plaatsen van een warmtepomp boiler helemaal van het gas af te kunnen aangezien er boven al airco's zijn

Is 1100m3 het huidige jaarlijkse gasverbruik? Zeg dat daarvan 900m3 voor verwarming is dan heb je het over iets van 5kW benodigd vermogen. Ik denk dat een single split van 3.5 tot 5kW beneden dan al genoeg is om samen met de airco's boven de warmte vraag in te vullen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 22:02
Een airco (lucht-lucht warmtepomp) (wel een split!) lijkt mij in deze situatie de voordeligste alsook uitvoerbare optie...

Verwarmen met panelen gaat niet efficiënt zijn (9-10kwh voor 1 M3 gas, Tel uit je "winst").

Stel je drukt je gasverbruik met 700m3 door die airco, verbruikt die ca. 1600 kWh, besparing van meer dan 1500€...

Die panelen daarin tegen kosten je meer voor hetzelfde temperatuur niveau...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Een wat dure airco op relatief korte termijn geplaatst zou al aan einde van de winter wel eens voordeliger kunnen zijn.

En als je dat gelijk multisplit doet door hele huis en het bevalt je dan ben je gelijk 90% van het gas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
RVE_NL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:44:
Het moet al heel gek lopen, wil dat €3,38 worden.
Het zou mij heel eerlijk gezegd niet verbazen als het er dik overheen gaat...Druk maakt alles vloeibaar, maar voorlopig stevenen we af op een gas tekort.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ronald schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:45:
[...]

Het zou mij heel eerlijk gezegd niet verbazen als het er dik overheen gaat...Druk maakt alles vloeibaar, maar voorlopig stevenen we af op een gas tekort.
Het staat momenteel op 2.60 (220 +belasting). Het blijft vraag en aanbod. De vraag is in hoeverre er bij zulke bedragen dan nog een tekort is. De industrie zal zichzelf vrijwel volledig afschakelen als de gasprijs nog een euro stijgt. Ik hoorde gisteren dat chemieterrein chemelot momenteel 45% minder gas verbruikt dan afgelopen jaren.
(dus iedereen die nog twijfelt of er een recessie aankomt ;).)

Ik maak me wel erg zorgen om luchtkwaliteit de komende winter.. Vrees dat letterlijk als wat brand de openhaard ingaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1271350 op 02-08-2022 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24
Stroom zou wel aanzienlijk goedkoper moeten zijn om het geheel het waard te maken, je moet tenslotte ook €600 aan panelen terugverdienen + het gedoe ze te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door SCIxX op 02-08-2022 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:43

Mickey77

Allround ICT-er

@asvdveen Allerlei theoretische reacties, zoals viel te verwachten. Ik kan een praktischere kijk geven, want ik heb een aantal jaren een oud en slecht geïsoleerd huis opgewarmd met 6 van deze panelen (in verschillende groottes). Dit na het volledig verwijderen van alle oude verroeste radiatoren en bijbehorende CV ketel.

Wat betreft installatie; dat is een fluitje van een cent. Bepalen waar ze moeten, frame aftekenen, vier gaatjes boren, frame aan de muur, radiator op het frame hangen en stekker er in. Dat laatste is het belangrijkste, je moet dus wel een stopcontact hebben in de buurt van het paneel want het snoer is niet al te lang.

Praktisch gezien geven ze best veel warmte maar... die gaat omhoog. De panelen worden aan de voorkant handwarm, de echte warmte zit aan de achterkant en die stijgt omhoog, naar de vensterbank (aangenomen dat je ze bij de ramen plaatst). Ik had een huis met grote stenen vensterbanken en die werden daardoor ook heerlijk handwarm. De vraag is dus hoe efficiënt deze dingen werken in jouw situatie. Als je ze niet onder een raam hangt en verwacht dat de warmte je tegemoet komt, dan wordt het niet wat je verwacht.

Deze panelen zijn per stuk in te stellen op een bepaalde temperatuur, waarna ze steeds aan gaan tot die bereikt is en dan weer uit gaan. Electronisch gezien hebben ze dus geen standen, over een periode bezien gaat ze dus een deel van de tijd aan en een deel uit, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Dus een paneel van 1200W gebruikt niet de hele tijd 1200W. Is het zacht winterweer en gaan ze 1/4 van de tijd aan, dan gebruik je dus 0,3 kWh. Is het erg koud en gaan ze 3/4 van de tijd aan dan gebruikt een paneel dus 0,9 kWh.

Ik heb ze niet gebruikt om te komen tot een normale kamertemperatuur, ik stelde ze in op een lagere temperatuur (zeker in de keuken) en ik trok een dikke trui aan. Mijn thuiswerplek verwarmde ik verder met twee warmtematten, voor handen en voeten. Daarmee werd mijn werkplek wel 20 graden. Mijn elektra verbruik was daardoor acceptabel. Als jij het gaat combineren met gas, dan zal het zeker je verbruik flink verminderen. Maar het is heel lastig om dat exact uit te rekenen, omdat het er van af hangt waar je ze plaatst t.o.v. ramen en eventuele andere radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 16:24
Nee, die panelen gaan hem niet worden. Dat is leuk om een plekje bij te verwarmen, maar dat gaat hem uiteindelijk niet worden.
Ik verwarm mn huis met warmtepompen alleen op m'n kantoortje ging dat niet. Daar heb ik een infraroodpaneel hangen van 720 watt. En dat is niet voldoende en verbruikt veel meer stroom dan de warmtepompen voor het zelfde.

Wat je kan doen is eventueel een airco laten installeren die ook verwarmd (volgens mij doen ze dat allemaal) en dat gebruik je dan als je main verwarming.

Something something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:38

ericplan

5180 Wp PV

Met een nieuw huis gaat het geld met bakken de deur uit. Daarom zou ik eerst kijken of je huidige CV goed is afgesteld. Comfortregeling voor warmwater uitzetten, enz. Genoeg topics op GoT. En of de Quooker niet op de warmwaterleiding is aangesloten. Een klokthermostaat is niet zuiniger. Stook bewust. Ga op kierenjacht.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 02-08-2022 09:08 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:38

ericplan

5180 Wp PV

Wil je toch investeren, dan is een warmtepompboiler misschien een beter idee om gas te besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 02-08-2022 09:46 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Wat is de indeling van woonkamer/keuken? aaneengesloten ruimte?
Het klinkt haast het voordeligste om een lucht/lucht WP/airco te laten installeren om de ruimte te verwarmen op stroom. Boven heb je dit ook al, dan heb je de gehele woning op verwarmen met elektra. een L/L is zuinig met een goede COP, en het hele jaar bruikbaar. Die panelen lijken mij toch iets meer lokaal warmte te geven, en met 280 euro p/s ook niet persé goedkoop (mijn airco hing voor 1350)

CV ketel dan comfort deel van warmwater uitzetten (iets langer wachten met douchen, maar geen standbyverlies) en na één winter eens evalueren hoe dit bevalt.

Warmtepompboiler kan dan je warm-water overpakken en je kunt mogelijk van het gas af, maar in warm water zitten niet de m3's gas die je veel kunt besparen (t.o.v. verwarmen)

Let even op met de elektrische vvw van de badkaemr, dat je die niet 24/7 stookt, dan stook je je ook arm. Enkel even aanzetten als je de badkamer nodig hebt (zelf even optimum uitvinden qua aanlooptijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

[...]

Wat betreft de steeg, denk hier nog even aan: https://www.rijksoverheid...sen-warmtepompen-en-airco’s-worden-aangescherpt

Maximaal 45dB op de erfgrens, en 40dB 's nachts (in stille modus).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 22:52
zonder panelen en een dikke trui zal je een winter ook wel overleven, het is maar net wat voor comfort je wil. Een Quooker is overigens handig, maar staan wel bekend om hun grote standby verbruik. Voor de rest zoals hier boven ook word aan gegeven CV ketel goed inregelen en evt vervangen.(dit zit er met een jaar of 5 toch aan te komen ivm levensduur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:10
Yaay schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:13:
Is het geen optie over te stappen naar een andere gas leverancier? €3,38 per m3 is wel extreem hoog, er zijn diverse leveranciers met gunstigere tarieven, zelfs een overstap boete heb je er wss zo uit
Dit inderdaad. Even lezen in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
De Greenchoice/Unive deal is nog steeds af te sluiten: 3 jaar vast €0,46/kWh en €1,96/m3.

Als je de mogelijkheid hebt om een lucht-lucht warmtepomp ('airco') te plaatsen dan heeft dat altijd de voorkeur boven een simpele elektrische verwarming. Warmtepomp is 4x zo efficiënt.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-04 21:51
Wauw, dank voor alle goede reacties! Ik had inderdaad niet stilgestaan bij de COP van deze panelen. Lucht-lucht warmtepomp klinkt inderdaad dan de beste optie; ik ga dat topic nog maar even goed teruglezen dan.

En ik ga zeker op kierenjacht & die Greenchoice optie verkennen; ik had de hoop op een degelijk vast contract al opgegeven.
Pagina: 1