• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Ik zit in dubio.

Ik heb sinds donderdag zonnepanelen liggen en heel blij mee, al behoorlijk aan het opwekken.
Maar ik twijfel over wat ik moet doen.
Mijn oude Ferrarismeter loopt lekker terug. Maar kan ik nu het beste proberen mijn verbruik van afgelopen jaar te salderen, of toch beter overstappen en TLV gaan cashen?

1) Ik zit nu nog bij BudgetE. En ja, die willen salderen per maand, maar ze zien mijn meterstanden niet. Dus met de jaarafrekening (voor mij eind november) of eindafrekening geef ik ze een lagere meterstand door en zullen zij vast op basis van schattingen met heel iets anders komen. En dan natuurlijk een discussie over wat wel en niet mag en wat waar is.

2) Ik zou ook over kunnen stappen naar Eneco voor die 61cent TLV. Dan betaal ik nu een eindafrekening aan BE. Risico is natuurlijk wat er met de tarieven gebeurd in januari.
De afgelopen maanden was het levertarief bij BE (incl belastingen en ODE) zo'n 45/50ct, dus eigenlijk maak ik bij Eneco dan al direct winst. En ik heb geen gedonder achteraf.
Althans, dat zal net zo goed wel wat, omdat zij wellicht ongunstigere meterstanden schatten per maand als werkelijk, maar dat is denk ik nog te overzien. Ik heb iedere eerste van de maand foto's gemaakt.
Wel loop ik de 'trouwe klant voordeel' mis, dat is ongeveer 1ct/kWh.

Mijn verbruik heb ik andere jaren alleen jaarlijks bijgehouden en was zo'n 1600kWh, dit jaar pas maandelijks en ik zit nu totaal op 545kWh (6 maanden, jan-jun).
De panelen zijn 4495Wp, verwachte opbrengst volgens de leverancier is 4100kWh.
En ik heb dus een terugdraaiende Ferrarismeter.

Gevoelsmatig wil ik salderen. Ook omdat zij het wettelijk fout doen en bij mij dat niet makkelijk te doen is met de oude meter, dan zijn het allemaal aannames, wat eea verder compliceerd.
Verstandig zou ik overstappen en gaan voor de hoogste TLV, dan heb ik geen (weinig) gezeik.
Cijfermatig, nu ik het zo op een rijtje heb, lijkt het me ook beter om te gaan voor hoge TLV.

Het liefst zou ik eind november pas over willen stappen, dan heb ik een groot deel gesaldeerd (als niet alles, dan wil ik overstappen op het punt dat ik op/rond 0 sta*) en kan ik dan echt met 0 beginnen met terugleveren en een hoge TLV.

* Als ik kijk hoe snel het gaat, de teller is gisteren 16kWh teruggelopen, dus eigen verbruik er al af. Dan zou het een dikke maand zijn, dan heb ik heel het jaar al 'teruggesaldeerd', maar is augustus gemiddeld genomen ook nog zo'n goede maand om op te wekken? Ik heb daar natuurlijk ook geen idee van (panelen liggen ZZW). Ik heb in ieder geval begrepen dat de beste maanden meestal voorjaar zijn.
3) Een maandje 'afwachten' is nog wel te doen en dan doe ik gevoelsmatig wat ik wil en cijfermatig maak ik het de rest van het jaar en volgend jaar wel goed (afhankelijk natuurlijk van de TLV vanaf ongeveer september).

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? (Het is voor mij ook even van me afschrijven en alles op een rijtje zetten.)
Of iemand die ongeveer eenzelfde beslissing heeft moeten maken?
Iemand die al 'ruzie' gemaakt heeft met BE en hoe dat is gegaan?

(Ik heb behoorlijk wat gelezen in het salderen kw/jr topic en in het TLV topic en blijf het bijhouden.)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:02
Persoonlijk zie ik voor 'ons' als leveranciers geen nut meer in de Ferrarismeter. Met een moderne meter kun je per uur in een app terugvinden wat de standen zijn. Daar krijg je 61 cent per kWh voor bij Eneco.
Hoe dan ook, voor iederene geldt, je krijgt uiteindelijk na een jaar of na afloop contract een eindnota.

Je verbruikt zelf liefst zoveel mogelijk je eigen stroom. Leveren is leuk, maar inkopen is altijd duurder. (Tenzij je twee allocaties in je huis hebt, voor de gevorderden.)

Dus, per vandaag nog overstappen naar Eneco. Liefst de ferraris eruit. En dan produceren maar. Zoals je gelezen hebt in andere topics, kun je dan overstappen naar een goedkope leverancier zodra de zon te weinig schijnt ergens in november. Dan in maart weer terug naar de hoogste tlv.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik ben toch heel blij met mijn Ferarris meter. Draait in de zomer lekker terug en in het najaar begin ik met verstoken van stroom met mijn L/L warmtepompen om te verwarmen.

Ik zou je sowieso adviseren om je overschot aan te gaan wenden om met L/L of L/W te gaan verwarmen. Dan ben je pas spekkoper met je overschot in plaats van dat "beetje" verdienen met terugleveren. Gas is achterlijk duur en zal nooit meer goedkoop worden.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou hem tot november zo laten en eerst "even" de geleverde energie weg werken naar de stand waar je begon bij be minimaal. Het seizoen is zowat om, grootste hap juni en juli hebben we gehad namelijk.

Dan in november eens kijken naar een leuke leverancier met hoge tlv. Zomer of winter wisselen is voor diegene die het onderste uit de kan willen maar als je zo ver door 0 gaat kan je ook een jaar blijven.

Slim of ferarris maakt niet uit, wel heb je kans op gezeur met de ferarris.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Truus01
  • Nu online
Dank zo ver voor de inzichten. 3 reacties, 3 andere ideeën, haha!
@Playa del C. De Ferrarismeter blijft voorlopig wel. Ik zie (andersom) ook het nut niet om die weg te doen.
@MotorBeast Een L/L WP is waarschijnlijk de volgende investering, maar dat is iets voor volgend jaar.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:55:
Ik zou hem tot november zo laten en eerst "even" de geleverde energie weg werken naar de stand waar je begon bij be minimaal. Het seizoen is zowat om, grootste hap juni en juli hebben we gehad namelijk.

Dan in november eens kijken naar een leuke leverancier met hoge tlv. Zomer of winter wisselen is voor diegene die het onderste uit de kan willen maar als je zo ver door 0 gaat kan je ook een jaar blijven.

Slim of ferarris maakt niet uit, wel heb je kans op gezeur met de ferarris.
Gezeur? Draait hier al 10 jaar zo. Ik zie het probleem niet.

• Playa del C.
MotorBeast schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Waarom ben je blij met je Ferrarismeter? Ding doet hetzelfde als een moderne meter, behalve dat je een keer handmatig de standen moet doorgeven. Omgekeerd zie je met een digitale meter automatisch elk uur wat er is gebeurd qua levering of verbruik. En dan kun je de opwek redelijk schatten en vergelijken met de zonnepanelen-app.

• Truus01
  • Nu online
Ik denk dat hij doelt op het gezeur wat ik kan hebben bij BE, met hun (onterecht!) maandelijks salderen. Bij andere leveranciers die netjes jaarlijks salderen zal het gezeur niet of minder zijn, lijkt me.

Maar ja, als een maatschappij maandelijks wil salderen, ben ik dan verantwoordelijk voor de meterstand of zij?
Maw; moet ik plots de meterstanden maandelijks door gaan geven (waar ze niet om gevraagd hebben, toen ze over zijn gegaan naar het maandelijks variabele gedoe) of moeten (hadden) zij dan maar een meteropnemer maandelijks langs sturen?

• Truus01
  • Nu online
Playa del C. schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Waarom ben je blij met je Ferrarismeter? Ding doet hetzelfde als een moderne meter, behalve dat je een keer handmatig de standen moet doorgeven. Omgekeerd zie je met een digitale meter automatisch elk uur wat er is gebeurd qua levering of verbruik. En dan kun je de opwek redelijk schatten en vergelijken met de zonnepanelen-app.
Daar is een apart topic over...
Het terugdraaien en daardoor automatisch salderen zie ikzelf als een voordeel. Dan kan de energiemaatschappij geen fout maken in het optellen en aftrekken van geleverd en teruggeleverd.

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 30-07-2022 12:09 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:39:
Ik zit in dubio.

1) Ik zit nu nog bij BudgetE. En ja, die willen salderen per maand, maar ze zien mijn meterstanden niet. Dus met de jaarafrekening (voor mij eind november) of eindafrekening geef ik ze een lagere meterstand door en zullen zij vast op basis van schattingen met heel iets anders komen. En dan natuurlijk een discussie over wat wel en niet mag en wat waar is.
Als je toch al geen moeite hebt met frauderen dan kan je natuurlijk enorm verdienen door direct naar Eneco over te stappen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:39:
De panelen zijn 4495Wp, verwachte opbrengst volgens de leverancier is 4100kWh.
[..]
* Als ik kijk hoe snel het gaat, de teller is gisteren 16kWh teruggelopen
Dat is voor een dag als gisteren niet heel veel voor 4.5kWp, aangezien daar je eigen verbruik al vanaf is neem ik aan dat je een best flink stuk daar zelf van gebruikt (wat hebben je panelen netto geleverd?). Bij mindere dagen neem je naar verhouding meer af dan dat je teruglevert. Ik zou het eerst nog even aankijken voordat je met terugleveren en vergoedingen gaat rekenen, zorg eerst dat je daadwerkelijk overschot hebt over een jaar gezien, ik denk ook niet dat het om 100en euro's gaat.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

En omdat sommige leveranciers er expliciet bij hebben staan dat ze alleen overlevering uitbetalen als je een meter met 4 telwerken hebt.
Het gaat hier om duizenden kWh over leveren, niet om salderen maar na salderen, dat heb jij misschien niet motorbeast?
@Truus01

• Truus01
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:09:
Als je toch al geen moeite hebt met frauderen dan kan je natuurlijk enorm verdienen door direct naar Eneco over te stappen.
Haha! Ik bedoelde te zeggen dat de meterstand dan lager is, door het terugdraaien, dan die was. Niet dat ik een lagere stand doorgeef dan er werkelijk op staat.

• Playa del C.
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
[...]

En omdat sommige leveranciers er expliciet bij hebben staan dat ze alleen overlevering uitbetalen als je een meter met 4 telwerken hebt.
Het gaat hier om duizenden kWh over leveren, niet om salderen maar na salderen, dat heb jij misschien niet motorbeast?
@Truus01
Precies dit. Zodra het salderen wordt afgebouwd, mag je echt niet meer met een ferrarismeter terugleveren. Dus je kunt jaren tegenstribbelen, maar je loopt momenteel de voordelen van een digitsle meter mis en mag binnenkort mogelijk zelf betalen voor de vervanging van de meter.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Precies dit. Zodra het salderen wordt afgebouwd, mag je echt niet meer met een ferrarismeter terugleveren. Dus je kunt jaren tegenstribbelen, maar je loopt momenteel de voordelen van een digitsle meter mis en mag binnenkort mogelijk zelf betalen voor de vervanging van de meter.
Zelf betalen voor de meter, dat zie ik nog niet gebeuren.

Tenzij ze de meterhuur van de rekening afhalen voortaan :)

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Niet de meter natuurlijk maar de wissel

Voorrijdkosten
Tijd voor montage

• Truus01
  • Nu online
DukeBox schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:09:
Dat is voor een dag als gisteren niet heel veel voor 4.5kWp, aangezien daar je eigen verbruik al vanaf is neem ik aan dat je een best flink stuk daar zelf van gebruikt (wat hebben je panelen netto geleverd?). Bij mindere dagen neem je naar verhouding meer af dan dat je teruglevert. Ik zou het eerst nog even aankijken voordat je met terugleveren en vergoedingen gaat rekenen, zorg eerst dat je daadwerkelijk overschot hebt over een jaar gezien, ik denk ook niet dat het om 100en euro's gaat.
Volgens de app heb ik 19kWh opgewekt. Ik heb oa de vaatwasser aangehad, de TV (oude grote plasma, verbruik zo'n 0,26kWh) en nog even een stofzuiger. Dus 3kWh weg, lijkt me mogelijk.
Het zal vooralsnog inderdaad niet om honderden Euro's gaan. Al zal ik over een jaar heen zeker terugleveren en dan wil ik echt niet bij BE zitten (TLV 50% van het kale levertarief en maandelijks salderen).

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien begrijp ik t niet helemaal, maar TLV wordt toch pas interessant als je naar 0 gesaldeerd hebt in een jaar en wat je dan nog teruglevert gaat t TLV-tarief voor gelden?

[ Voor 6% gewijzigd door Oogje op 30-07-2022 12:18 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Rol-Co

Rol-Co

Oogje schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:17:
Misschien begrijp ik t niet helemaal, maar TLV wordt toch pas interessant als je naar 0 gesaldeerd hebt en wat je dan nog teruglevert gaat de TLV voor gelden?
Ja
Maar ts beweerd dat er een verbruik is van 1600 en er 4000+ gaat opgewekt worden.

• Truus01
  • Nu online
Playa del C. schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Wolly schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Niet de meter natuurlijk maar de wissel

Voorrijdkosten
Tijd voor montage
AUB deze discussie in dat andere topic...
Want zolang het niet verplicht wordt, is er niks aan de hand. En zodra het verplicht wordt, kunnen ze niet zomaar je dan opzadelen met kosten, waar het nu nog allemaal, onverplicht, gratis kan. Maar dat zien we tzt allemaal wel.
Verder schijnt eea juist samen te hangen. De afbouw van saldering kan niet eerlijk gebeuren zolang er nog mensen een Ferrarismeter hebben. Maar of ze dan eerst die wet erdoor voeren en dan gaan verplichten, of eerst verplichten en dan het salderen afbouwen, of hoe de samenhang is, is mij niet bekend.
Dus bedank ons maar dat we ze het in ieder geval moeilijk maken om de salderingsafbouw in te voeren. ;)

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Ja
Maar ts beweerd dat er een verbruik is van 1600 en er 4000+ gaat opgewekt worden.
Yup, maar TS wil overstappen terwijl ie net op 0 zit door salderen :?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Volgens de app heb ik 19kWh opgewekt. Ik heb oa de vaatwasser aangehad, de TV (oude grote plasma, verbruik zo'n 0,26kWh) en nog even een stofzuiger. Dus 3kWh weg, lijkt me mogelijk.
Het zal vooralsnog inderdaad niet om honderden Euro's gaan. Al zal ik over een jaar heen zeker terugleveren en dan wil ik echt niet bij BE zitten (TLV 50% van het kale levertarief en maandelijks salderen).
19 is vanaf de omvormer app of zo? Het is niet heel goed voor 4,495kWp, ik kom op 4,22 kWh/kWp als het precies 19 is maar je zou gisteren zo rond de 24 minimaal moeten hebben.

Welke oriëntatie(s)? Heb je schaduw?
Oogje schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:21:
[...]

Yup, maar TS wil overstappen terwijl ie net op 0 zit door salderen :?
Nee toch, hij wil nu eventueel overstappen, afrekening maken en nog wat gaan terugleveren bij engie of eneco voor 58-61 cent.
Daarom riep ik dat hij beter even zijn + bij be kan wegwerken en dan eens kijken voor volgend jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 30-07-2022 12:24 ]

• Truus01
  • Nu online
Oogje schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:17:
Misschien begrijp ik t niet helemaal, maar TLV wordt toch pas interessant als je naar 0 gesaldeerd hebt in een jaar en wat je dan nog teruglevert gaat t TLV-tarief voor gelden?
Als ik nu overstap, en ik geef de meterstand van dit moment door, zal ik bij BE moeten betalen voor mijn verbruik van afgelopen tijd (vanaf december tot zeg 1 augustus) en dat zal zo'n 800 kWh zijn. Maar dan begin ik bij Eneco voor de hogere TLV wel nu al terug te leveren, want mijn meter draait sinds donderdag al iedere dag terug.
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Ja
Inderdaad. En ik denk dat mijn verbruik nog wel wat lager zal uitvallen dit jaar.
Hoogstwaarschijnlijk komt er in het najaar/winter een punt waarbij ik meer verbruik dan opwek op een dag, maar dat wordt dan in het voorjaar weer 'rechtgetrokken'.
En als ik op dat punt weer overstap naar de goedkoopste en dan in het voorjaar weer naar een met hoge TLV, dan heb ik vanaf nu (zeg 1 augustus) tot die overstap alleen maar teruggeleverd en dus kan 'cashen'.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
@Rol-Co ja, dat viel mij dus ook op. 3kW eigen verbruik is opzich ook best veel zeker als dat binnen de zonuren is geweest. Ik vraag mij af hoe je dan op een jaarverbruik van 1600kWh komt. Vandaar het advies wat meer data te verzamelen over langere tijd om een meer onderbouwde keuze te maken.

• Rol-Co

Rol-Co

@Truus01

Ik denk dat je iets te laat bent in het seizoen voor wat cashen, ik zou eerst dat verbruik (ruim) wegwerken in de hoog en laag en dan eventueel overstappen, kost het niets bij budget energie en of je nou voor 70 cent de winter door gaat maakt niets uit toch, zoals je zelf zegt hij draait het toch terug.

Edit:
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij je verbruik kan zien, ik weet nog destijds dat ik mijn ferarris nog had dat dit een puntje was, eigenverbruik zie je namelijk niet, daarom heb ik destijds een bruto kWh meter in mijn meterkast gemonteerd, zodat ik weet wat het werkelijke verbruik is.

[ Voor 31% gewijzigd door Rol-Co op 30-07-2022 12:34 ]

• Truus01
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:22:
19 is vanaf de omvormer app of zo? Het is niet heel goed voor 4,495kWp, ik kom op 4,22 kWh/kWp als het precies 19 is maar je zou gisteren zo rond de 24 minimaal moeten hebben.

Welke oriëntatie(s)? Heb je schaduw?
Van de app. ZZW, ja, ik heb 's morgens wat last van schaduw van een dakkapel. Mij leek 4,22 niet heel slecht, ook als ik kijk naar het grote jouw productie topic. 's Morgens hebben wij, in Noord-Limburg, ook nog regen gehad. Vandaag is in ieder geval een betere dag.
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:22:
Nee toch, hij wil nu eventueel overstappen, afrekening maken en nog wat gaan terugleveren bij engie of eneco voor 58-61 cent.
Daarom riep ik dat hij beter even zijn + bij be kan wegwerken en dan eens kijken voor volgend jaar.
Zij. ;)
Inderdaad. Maar het 'probleem' met salderen is dat BE maandelijks wil salderen. Die zullen dus willen zeggen dat ik over dec tot afgelopen donderdag moet betalen en dan nu pas salderen en de rest tegen de lage TLV uitbetalen.
Mag niet, maar zo doen ze het. (Zie salderen per kwartaal/jaar topic.)
Maar, met mijn Ferrarismeter kunnen ze dat eigenlijk niet, en daar zit hem de truc. Of ze moeten mijn teruggelopen meterstand accepteren, of niet en werken met een verdeelsleutel of weet ik het.

• Truus01
  • Nu online
Als ik nu kijk naar mijn maandelijks verbruik van afgelopen maanden, zit ik (vanaf april zo ongeveer) op 100kWh/mnd, dan kom ik dus inderdaad op zon 3kWh per dag. Wat dat betreft lijkt me eea wel te kloppen.
Als ik mijn TV 4u aanheb, zit ik al op 1kWh. Wat doet een vaatwasser? Ook 1? En dan nog 1 voor al het andere wat continue aanstaat, diepvries, koelkast, wifi, laptop (staat sinds ik hier op Tweakers om advies voor zonnepanelen heb gevraagd echt bijna de hele dag aan. Nacht niet), etc.
Lijkt me goed mogelijk.

• Truus01
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:30:
Edit:
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij je verbruik kan zien, ik weet nog destijds dat ik mijn ferarris nog had dat dit een puntje was, eigenverbruik zie je namelijk niet, daarom heb ik destijds een bruto kWh meter in mijn meterkast gemonteerd, zodat ik weet wat het werkelijke verbruik is.
Dan doel je op die 3kWh, neem ik aan? Nou, de meterstand gecontroleerd, vind ik nu heel leuk om te doen, natuurlijk, en dat vergleken met de opwek volgens de app. App was 19kWh, teller was 's morgens 16 kWh teruggedraaid, conclusie, 3kWh zelf verbruikt.

• Rol-Co

Rol-Co

@Truus01

Excuus de hij 8)7

Maar je meter draait terug, dus budget kan toch niet zien of bewijzen dat hij hoger is geweest? Dat is het enige voordeel van de ferarris waar je nu gebruik van maakt.

Bijv

Vorig jaar nov had je standen hoog en laag en daar is nu in de hoog geen verbruik en zover minder gedraaid dat je laag (die nog in de plus staat waarschijnlijk) makkelijk gesaldeerd kan worden, gewoon ruim 100kWh meer, die standen geef je op bij overstap.
Dan hebben ze dat maar te doen, ze kunnen niet anders.

Dan begin je dus 0 bij eneco maar je draait al achteruit, in de winter wat plussen maar vanaf maart weer achteruit, kan je dan toch nog doen wat je wilt, of na de zomer overstappen en dik cashen of iets minder en tot november blijven.

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Dan doel je op die 3kWh, neem ik aan? Nou, de meterstand gecontroleerd, vind ik nu heel leuk om te doen, natuurlijk, en dat vergleken met de opwek volgens de app. App was 19kWh, teller was 's morgens 16 kWh teruggedraaid, conclusie, 3kWh zelf verbruikt.
Ja iets meer, die meter staat ook wel stil, plus de afwijking app maar zijn geen grote verschillen, in de morgen zit je nachtverbruik er natuurlijk wel weer bij, al met al heel veel meer zal het niet zijn.

• Truus01
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:41:
Excuus de hij 8)7

Maar je meter draait terug, dus budget kan toch niet zien of bewijzen dat hij hoger is geweest? Dat is het enige voordeel van de ferarris waar je nu gebruik van maakt.

Bijv

Vorig jaar nov had je standen hoog en laag en daar is nu in de hoog geen verbruik en zover minder gedraaid dat je laag (die nog in de plus staat waarschijnlijk) makkelijk gesaldeerd kan worden, gewoon ruim 100kWh meer, die standen geef je op bij overstap.
Dan hebben ze dat maar te doen, ze kunnen niet anders.

Dan begin je dus 0 bij eneco maar je draait al achteruit, in de winter wat plussen maar vanaf maart weer achteruit, kan je dan toch nog doen wat je wilt, of na de zomer overstappen en dik cashen of iets minder en tot november blijven.
Hoog/Laag is vorig jaar 'n keer stop gezet, dus dat is sowieso al iets wat geen probleem oplevert.
Wat je zegt is inderdaadwat ik ook bedoel, dat BE het niet kan controleren. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet gaan proberen. Een aangezien ik al aardig wat aan voorschot heb betaald, kan ik ook nog niet zeggen, 'ik betaal niet, jullie zoeken het je maar uit.'

Dus eigenlijk is een groot deel van de vraag of er mensen zijn die dit al tegen zijn gekomen bij BE. Dus terugleveren met een oude meter, of (en hoe) ze dan het maandelijks salderen proberen.
Gezeur zal er allicht van komen.

En ik denk dat ik het voorschot maar eens omlaag ga proberen te zetten...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Als ik nu overstap, en ik geef de meterstand van dit moment door, zal ik bij BE moeten betalen voor mijn verbruik van afgelopen tijd (vanaf december tot zeg 1 augustus) en dat zal zo'n 800 kWh zijn. Maar dan begin ik bij Eneco voor de hogere TLV wel nu al terug te leveren, want mijn meter draait sinds donderdag al iedere dag terug.

[...]

Inderdaad. En ik denk dat mijn verbruik nog wel wat lager zal uitvallen dit jaar.
Hoogstwaarschijnlijk komt er in het najaar/winter een punt waarbij ik meer verbruik dan opwek op een dag, maar dat wordt dan in het voorjaar weer 'rechtgetrokken'.
En als ik op dat punt weer overstap naar de goedkoopste en dan in het voorjaar weer naar een met hoge TLV, dan heb ik vanaf nu (zeg 1 augustus) tot die overstap alleen maar teruggeleverd en dus kan 'cashen'.
je kan het gewoon uitekenen toch? je kijgt verschillende antwooden omdat mensen uitgaan van hun eigen situaties. ;) dus de verschillende senario's uitrekenen vergelijken en bepalen of het verschil het je de moeite waard is.

dit is de info die je zoekt, uiteraard is het wat globaal maar de meete instalaties komen hier wel bij in de buurt. (percentage van de jaaropbrengst)

Afbeeldingslocatie: https://enersolar.nl/sites/default/files/2019-01/Opbrengst%20per%20maand.PNG

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Hoog/Laag is vorig jaar 'n keer stop gezet, dus dat is sowieso al iets wat geen probleem oplevert.
Niet overal, mijn vader zegt dat ie soms toch nog om gaat, je blijft dus beide telwerken opgeven denk ik, of veranderd de laag echt nooit bij jou? Bij hem wel.
Wat je zegt is inderdaadwat ik ook bedoel, dat BE het niet kan controleren. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet gaan proberen. Een aangezien ik al aardig wat aan voorschot heb betaald, kan ik ook nog niet zeggen, 'ik betaal niet, jullie zoeken het je maar uit.'
Dus eigenlijk is een groot deel van de vraag of er mensen zijn die dit al tegen zijn gekomen bij BE. Dus terugleveren met een oude meter, of (en hoe) ze dan het maandelijks salderen proberen.
Gezeur zal er allicht van komen.
Heb je een contract? Of variabel? Ik denk dat dit maandelijkse salderen bij je wel mee gaat vallen, be is er zelf ook pas mee begonnen in juli.
En ik denk dat ik het voorschot maar eens omlaag ga proberen te zetten...
Daar als eerste mee beginnen, zo laag mogelijk, ik heb ook be en betaal 5,- per maand.

• Truus01
  • Nu online
twain4me schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:49:
je kan het gewoon uitekenen toch? je kijgt verschillende antwooden omdat mensen uitgaan van hun eigen situaties. ;) dus de verschillende senario's uitrekenen vergelijken en bepalen of het verschil het je de moeite waard is.

dit is de info die je zoekt, uiteraard is het wat globaal maar de meete instalaties komen hier wel bij in de buurt. (percentage van de jaaropbrengst)

[Afbeelding]
Dank je. Het cijfermatige stuk is zo inderdaad wat beter te berekenen. Maar het gaat ook nog om een gevoelsmatig (en rechtvaardig) stukje en een stukje gemak/gezeur.
Op zich is cijfermatig wel duidelijk, 50ct/kWh salderen of 61ct/kWh ontvangen is vrij snel bekeken... :P

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:49:
[...]

je kan het gewoon uitekenen toch? je kijgt verschillende antwooden omdat mensen uitgaan van hun eigen situaties. ;)
Flinke aanname :)
dus de verschillende senario's uitrekenen vergelijken en bepalen of het verschil het je de moeite waard is.
Incl de min 800 en de (misschien) nog wat slecht presterende pv set, zolang ze daar de opbrengst niet weet is het gokken.

[Afbeelding]
Weet je de hellingshoek? Of ga je ook uit van je eigen situatie ;)

• Truus01
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:52:
Niet overal, mijn vader zegt dat ie soms toch nog om gaat, je blijft dus beide telwerken opgeven denk ik, of veranderd de laag echt nooit bij jou? Bij hem wel.
Bij mij heeft ie geen kWh meer gewijzigd.
Heb je een contract? Of variabel? Ik denk dat dit maandelijkse salderen bij je wel mee gaat vallen, be is er zelf ook pas mee begonnen in juli.
Variabel.
Hoe ik het begrijp salderen ze sind het begin van het variabele contract maandelijks, maar is de TLV pas sinds juli naar 50% en hakt het er nog meer in.
Daar als eerste mee beginnen, zo laag mogelijk, ik heb ook be en betaal 5,- per maand.
Ga ik zo doen! Kijken of het lukt, want begin het jaar werd het niet aangepast, toen ik het al verlaagde, omdat het onder hun 'idee' zat.

• Truus01
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Flinke aanname :)

[...]

Incl de min 800 en de (misschien) nog wat slecht presterende pv set, zolang ze daar de opbrengst niet weet is het gokken.

[...]

Weet je de hellingshoek? Of ga je ook uit van je eigen situatie ;)
Goed dat die vragen niet voor mij zijn... :?
Maarre, welke min 800? Ik hoop toch niet op een slecht presterende PV set. Maar ja, na 2.5 dagen is daar natuurlijk nog weinig over te zeggen
Volgens mij bij mij dakhelling 29°.
Oh, het zijn 11 panelen 375Wp en 1 paneel 370Wp en ik heb begrepen dat die ene de 11 andere iets 'knijpt', zo'n 1%?

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 30-07-2022 13:02 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Bij mij heeft ie geen kWh meer gewijzigd.
Mooi! Dat is een voordeel voor je.
Variabel.
Hoe ik het begrijp salderen ze sind het begin van het variabele contract maandelijks, maar is de TLV pas sinds juli naar 50% en hakt het er nog meer in.
Die 50% heb je geen last van, je werkt alleen het afgelopen verbruik ruim weg, paar kWh meer die dan voor 50% gaan, nou boeie toch op 100kWh.
Ga ik zo doen! Kijken of het lukt, want begin het jaar werd het niet aangepast, toen ik het al verlaagde, omdat het onder hun 'idee' zat.
Ah ja dat is altijd, gewoon negeren, in de winter zeggen ze hier dat het 110,- per maand moet zijn en ik maar 5 betaal, nou en, ik kan het zelf ook wel op een aparte rekening zetten hoor (wat ik ook doe met 55,- per week) en dan betaal ik het lachend bij de afrekening. Maar tot nu toe is het alleen nog maar betalen van hun kant geweest. :)

Edit
Min 800 die eerst nog even terug moet draaien, is ook 2 maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 30-07-2022 13:03 ]

• Truus01
  • Nu online
Overigens heel fijn dat zoveel meedenken.
Mijn dank is groot! O+ d:)b

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[quote]
of een gecalculeerde gok. :+
Weet je de hellingshoek?
yes!
Offertevergelijk zonnepanelen (link staat in de TS)

• Truus01
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:52:
Ik kon niet lager dan €14. En waarschijnlijk krijg ik eerst een afwijzing.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Zomaar wat anders, heb je je systeem aangemeld bij https://energieleveren.nl/ ?
Weet niet of het verplicht is, ze zullen je wel een slimme meter gaan aanbieden dan(als er tijd en voorraad is)

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• Truus01
  • Nu online
JoKo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:15:
Zomaar wat anders, heb je je systeem aangemeld bij https://energieleveren.nl/ ?
Weet niet of het verplicht is, ze zullen je wel een slimme meter gaan aanbieden dan(als er tijd en voorraad is)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Truus01 Na dat ik mijn oude installatie op energieleveren.nl begin deze maand heb verwijderd
en de nieuwe heb toegevoegd kreeg ik een een vriendelijke aanbeveling voor een slimme meter
met de bekende argumenten van mijn netbeheerder,
maar als ik niets doe gebeurt er ook niets. Je hoeft niet te weigeren.
De netbeheerder stelt in principe de huidige energieleverancier voor stroom
van de pv-installatie op de hoogte. Wat deze dan daarmee doet weet ik eigenlijk niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Waarom word er geadviseerd om eerst bij BE te salderen? Ze betaald daar 50 cent maar bij eneco krijgt ze 61 cent per kwh. Dan is ze toch dief van eigen portemonnee om bij BE te blijven? Ja ze betaald dan wel het verbruik van afgelopen maanden maar dat zou zonder zonnepanelen ook zijn. Nu kan ze juist verdienen met de stroom.

• Truus01
  • Nu online
reiniero schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:45:
Waarom word er geadviseerd om eerst bij BE te salderen? Ze betaald daar 50 cent maar bij eneco krijgt ze 61 cent per kwh. Dan is ze toch dief van eigen portemonnee om bij BE te blijven? Ja ze betaald dan wel het verbruik van afgelopen maanden maar dat zou zonder zonnepanelen ook zijn. Nu kan ze juist verdienen met de stroom.
En dat is dus weer precies waarom ik twijfel. Dat is de duidelijke cijfermatige, geld, kant.
Gelukkig gaat het wat dat betreft ook weer niet om heel veel geld. Als ik die 545kWh saldeer ipv teruglever verdien ik 60 minder.

• Rol-Co

Rol-Co

reiniero schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:45:
Die 61 krijg je bij terugleveren NA salderen, het is nu bijna augustus en ze heeft een ferarris, dus ze kan in 2 maanden nog even die 800 weg draaien en niets af rekenen bij be, dan overstappen, de winter iets plussen en die vanaf maart weer vol gas terug draaien bij eneco bijv, stap je einde zomer over naar een goedkope, maar met een ferarris boeit dat eigenlijk niet omdat die terug draait. het enige wat er extra te winnen valt is als ze VOOR de zomer zou overstappen en de hele zomer terug leveren en afrekenen bij eneco en voor de winter weer naar een goedkope maar die winst en risico is nihil.
Nu is het daar te laat voor, dat is nu nog maar een klein stukje.

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:01:
[...]

Ik kon niet lager dan €14. En waarschijnlijk krijg ik eerst een afwijzing.
Heb je een contract?

• Truus01
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:31:
Die 61 krijg je bij terugleveren NA salderen, het is nu bijna augustus en ze heeft een ferarris, dus ze kan in 2 maanden nog even die 800 weg draaien en niets af rekenen bij be, dan overstappen, de winter iets plussen en die vanaf maart weer vol gas terug draaien bij eneco bijv, stap je einde zomer over naar een goedkope, maar met een ferarris boeit dat eigenlijk niet omdat die terug draait. het enige wat er extra te winnen valt is als ze VOOR de zomer zou overstappen en de hele zomer terug leveren en afrekenen bij eneco en voor de winter weer naar een goedkope maar die winst en risico is nihil.
Nu is het daar te laat voor, dat is nu nog maar een klein stukje.
Hoe ik (en ik denk @reiniero ) redeneer is om dat wat ik nu zou salderen, juist te betalen en dat beetje extra bij Eneco terug te leveren. Netto winst is dan niet die 61ct, maar die 61-50 (wat ik 'wegsaldeer').En dat zal denk ik gaan om zo'n €60 en dat is denk ik inderdaad het risico niet waard.
Om uiteindelijk voor de zomer over te stappen naar een met hoge TLV en voor de winter naar een goedkope lijkt me tzt nog wel het risico waard. Maar dat is afwachten. Daar kan ik eigenlijk pas iets zinnigs over zeggen als ik een heel jaar zonnepanelen heb gehad en mijn verbruik bijhoud. (En mocht ik dan overgaan naar een WP, wordt alles weer anders...)
Nee, variabel.

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:44:
[...]

Hoe ik (en ik denk @reiniero ) redeneer is om dat wat ik nu zou salderen, juist te betalen en dat beetje extra bij Eneco terug te leveren. Netto winst is dan niet die 61ct, maar die 61-50 (wat ik 'wegsaldeer').En dat zal denk ik gaan om zo'n €60 en dat is denk ik inderdaad het risico niet waard.
Om uiteindelijk voor de zomer over te stappen naar een met hoge TLV en voor de winter naar een goedkope lijkt me tzt nog wel het risico waard. Maar dat is afwachten. Daar kan ik eigenlijk pas iets zinnigs over zeggen als ik een heel jaar zonnepanelen heb gehad en mijn verbruik bijhoud. (En mocht ik dan overgaan naar een WP, wordt alles weer anders...)
Kan je doen maar is lood om oud ijzer omdat je jaar bij eneco dan weer eerder afloopt toch? Je wil dat aflopen contract eerst na de zomer hebben, dan kan je dat geintje een keer uithalen. (Mits die prijzen dan nog zo zijn)

Geld vangen is mooi, maar niets betalen is priceless. ;)

Pagina: 1