Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23
Op dit moment heb ik van mijn mk naar de zolder een 3 fase 6mm2 kabel liggen, lengte denk ik 15 a 20 meter.
Op de zolder zit nu een 3 fase omvormer aangesloten met totaal 1800Wp op zuid en 6000Wp op west.

Dit wil ik nu uitbreiden met een extra 1 fase omvormer.

In totaal zal er dan op de 3fase omvormer aangesloten worden 6000Wp op west en 6000Wp op Oost.
En op de 1 fase omvormer 1800Wp op zuid.

De installateur zegt dat dit niet kan, en dat er een nieuwe kabel moet worden getrokken voor de 1 fase omvormer.

Ik ben van mening dat dit prima moet passen.
In de MK dan een 3fase automaat/hoofdschakelaar, en op de vliering ook een MK met daarin een 3fase automaat voor de 3 fase omvormer, en een 1 fase automaat voor de 1 fase omvormer.

Vraag is dus, klopt mijn redenatie?

Tijd van werken, tijd van rusten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik heb hier 17kW op een 70 meter lange 6mm2 grondkabel zitten. Op max vermogen heb ik een voltje of 6 a 7 spanningsverhoging op de omvormer.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
ik zag in een ander topic deze link:
https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator

als ik daarin de waardes 250V, 20A, voor 20 meter invoer dan komt er 4mm2 uit.
Volgens mij is daarmee 6mm2 meer dan prima.

de spanning komt hier op 1 fase op max 250. Is overigens wel al een keer structureel verlaagd voor de hele wijk omdat hij bij de buren wel eens boven de 253 kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je Wp is allemaal niet belangrijk, enige wat belangrijk is is het vermogen van je omvormer. Maar even afschatten wat voor omvormer je gebruikt lijkt me dit op 3-fase niet zo gek.

Waar je zeker wel rekening mee moet gaan houden is de totale stroom door je meterkast en of alles daarvoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:30:
Je Wp is allemaal niet belangrijk, enige wat belangrijk is is het vermogen van je omvormer. Maar even afschatten wat voor omvormer je gebruikt lijkt me dit op 3-fase niet zo gek.

Waar je zeker wel rekening mee moet gaan houden is de totale stroom door je meterkast en of alles daarvoor geschikt is.
Uitbreiding systeem mogelijkheden

In mijn andere topic zijn er wat berekeningen gedaan die aangeven dat het an sich moet passen.
De vraag is dus of de 6mm2 kabel toereikend is om de stroom van de vliering de MK in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Jij start een apart topic (en is op zich ook eigen vraag) maar dan is het wel zo netjes om alle info ook hier te geven :)

Maar ik zie een 8kW 3-fase omvormer en een 2kW 1-fase omvormer? En beneden een 3x16A/30mA.

8kW is 11,6A per fase. 2kW is nog eens 8,7A. Daarmee ga je dus wel over de 16A van de automaat heen. Met O/W en dan Z erbij lijkt me dit inderdaad ook wel wat veel. Dan zou je beneden moeten verzwaren naar 3x20A of zelfs 3x25A (en dan die 3x16A zou in de PV verdeler kunnen). Maar dan moet de andere aardlekschakelaars wel gaan voorbeveiligen met een 3x40A.

Maar voor 6qmm zou dat geen probleem mogen zijn. Of je dan nog weg komt met de spanningsval is wel weer een ander verhaal. Als je nu al 250V in de meterkast ziet dan zou ik me wel wat zorgen maken of je niet te veel uitschakelen/terugschakelen gaat zien. Een eigen kabel kan dan net het verschil maken maar de kabel van de netbeheerder gaat natuurlijk ook aardig meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
@Septillion je hebt gelijk, ik hem in mijn ts geprobeerd ernaar te linken, maar kennelijk komt dit nergens naar voren. note to self is dus om een echte link toe te voegen in de tekst zelf.

maar wat je aangeeft is dat het dus in theorie mogelijk moet zijn met de enkele 6mm2 kabel, maar dat er wel een maar aanzit.

Overigens gaan we voor de goodwe 1500, dus Amperage zal iets lager zijn.

De 1fase omvormer wil ik dan plaatsen op de fase met de laagste structurele spanning (245V).

Dus betekent een 20A (of 25A) automaat in de meterkast.

[ Voor 26% gewijzigd door Driek op 28-07-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Eigenlijk is de 'maar' niet zo groot. Je zal de automaat moeten verzwaren. Maar als je een tweede kabel zou trekken moet je een automaat bij plaatsen.

In beide gevallen ga je nu echt over de maximale stroom van je aardlekschakelaars dus die 40A voorbeveiliging moet erin.

Extra spanningsval over de kabel valt ook wel mee. De spanning op die fase zal met een 0,5V toenemen, net als op de N. De 1-fase omvormer zal dus 1V hoger zien (onder volle last) dan je 3-fase omvormer nu. En je 3-fase omvormer zal op de zwaarder belaste fase ook 1V meer gaan zien en op de andere twee fases 0,5V meer dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
Als er nu een kabel ligt die echt 3x een ader heeft gaat dat niet. Dat zullen dan 3 fases zijn, maar voor een 1 fase aansluiting heb je 1fase en Nul nodig. Het is dus van belang dat je in de zelfde kabel, nog een draad vrij hebt voor de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
@Septillion
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScQ8ghgCobEw3PWtqPZqNBmUqok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLX69eVUb1utL363jvDHkQ6X.jpg?f=fotoalbum_large
in de meterkast zit aardlekschakelaar 4, deze is 40A, daarachter hangt de kookgroep met een B16, en de warmtepomp met een C20.
Daar zijn toendertijd de zonnepanelen bijgekomen met de B?16.

Als ik die vervang voor een B20 ben ik er dan? Of moet daar dan nog een 40A hoofschakelaar tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:00:
@Septillion
[Afbeelding]
in de meterkast zit aardlekschakelaar 4, deze is 40A, daarachter hangt de kookgroep met een B16, en de warmtepomp met een C20.
Daar zijn toendertijd de zonnepanelen bijgekomen met de B?16.
Ik mag hopen dat ze niet achter aardlekschakelaar 4 zitten. Zou compleet niet logisch zijn daar je PV groep al een aardlekautomaat is en dus zijn eigen aardlekbeveiliging heeft.
Als ik die vervang voor een B20 ben ik er dan? Of moet daar dan nog een 40A hoofschakelaar tussen?
Nee, dan ben je er dus niet. Daar je aardlekschakelaars (en mogelijk de bekabeling ook) geschikt zijn voor 40A ga je daar nu met 25A (net) + 20A (PV) = 45A toch aardig overheen. De goedkoopste oplossing is al je gebruikersgroepen achter een 40A (C-kar) te hangen. Dus na je hoofdschakelaar splits je naar je automaat voor PV en naar die 40A automaat. En vanaf de 40A automaat ga je door naar alle aardlekschakelaars. Zie whitepaper van ABB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjUpiYeghVWRILKWXLWJPLBTFMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXdeZUIvJgl6xeXztO0X1yZr.jpg?f=fotoalbum_large

als ik de kabel van de automaat volg, dan lijkt deze op aardlek4 te zitten.

Conclusie, door de pv-installateur maar snel en makkelijk aangesloten toendertijd?

Dus eigenlijk moet ik de PV lostrekken van groep 4, en achter eigen 40A(C-kar) de PV aansluiten.
Maar goed, eigenlijk moet de zonnepanelen boer dit bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
canonball schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:59:
Als er nu een kabel ligt die echt 3x een ader heeft gaat dat niet. Dat zullen dan 3 fases zijn, maar voor een 1 fase aansluiting heb je 1fase en Nul nodig. Het is dus van belang dat je in de zelfde kabel, nog een draad vrij hebt voor de nul.
er ligt een 5 aderige kabel naar boven, dus 3 fase, een nul en een aarde. De nieuwe omvormer kan dus geen eigen nul krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:43:
[Afbeelding]

Nee, de PV automaat zit op de ingang van ALS4, dus effectief voor de ALS (hoogstwaarschijnlijk) direct achter de hoofdschakelaar.
Dus eigenlijk moet ik de PV lostrekken van groep 4, en achter eigen 40A(C-kar) de PV aansluiten.
Nee de rest van het huis moet achter een 40A groep, niet de PV.
Of je moet de backbone van de kast uitbereiden naar 63A aardlekschakelaars en bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:43:
[Afbeelding]

Conclusie, door de pv-installateur maar snel en makkelijk aangesloten toendertijd?
Nee, lijkt me correct. Onderkant van de aardlekschakelaar is de aanvoer vanaf de hoofdschakelaar en daar lijkt de PV bij te komen. Bovenkant van aardlekschakelaar 4 lijkt netjes naar de onderkant van de twee groepen er rechts van te gaan.
PV dus los van alles, alleen naar de hoofdschakelaar. Die C40 moet juist voor alle gebruikers, enige die er dus juist niet achter komt te hangen is de PV groep :)
Probleem is dus, zoals je zelf dus ook gemerkt hebt met de kabel delen, dat hun kennis van elektrische installaties vaak tekort schiet. Ze kennen een trucje dat "werkt" en dat is dan het enige wat ze doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 28-07-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Nee, lijkt me correct. Onderkant van de aardlekschakelaar is de aanvoer vanaf de hoofdschakelaar en daar lijkt de PV bij te komen. Bovenkant van aardlekschakelaar 4 lijkt netjes naar de onderkant van de twee groepen er rechts van te gaan.

[...]

PV dus los van alles, alleen naar de hoofdschakelaar. Die C40 moet juist voor alle gebruikers, enige die er dus juist niet achter komt te hangen is de PV groep :)

[...]

Probleem is dus, zoals je zelf dus ook gemerkt hebt met de kabel delen, dat hun kennis van elektrische installaties vaak tekort schiet. Ze kennen een trucje dat "werkt" en dat is dan het enige wat ze doen.
Bedankt voor jullie opheldering. Je conclusie van de kabels die aan de onderkant van aardlek4 zaten had ik inmiddels ook getrokken.

Ik heb alleen nog niet helemaal helder wat ik nu moet aanpassen. De huidige B16 voor de Zonnepanelen vervangen voor 20A in de MK? en dan op de zolder per omvormer een aardlek?

Overigens eens met de PV-installateur, ze kunnen een standaard kunstje, als het daar buiten moet dan wordt het al snel ingewikkeld voor ze.

[ Voor 6% gewijzigd door Driek op 28-07-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het document van ABB bekeken?

Beneden een 3xB20/30mA (of 300mA, ook goed) direct achter de hoofdschakelaar.

Tussen hoofdschakelaar en alle aardlekschakelaars (dus alle gebruikersgroepen) een C40 plaatsen.

Boven PV verdeler met 4p hoofdschakelaar, 3xB16 automaat (hoeft geen aardlekautomat te zijn, mag wel) en een 1xB16.

Maar daar alles boven tegen de vermogens mag zou het volgens mij ook zonder PV verdeler mogen. Weet alleen niet 100% zeker of je zonder automaat 1-fase van een 3-fase mag pakken...

En omdat je >40A probleem eigenlijk maar op één fase speelt zou je technisch gezien alleen die fase hoeven te beveiligen voor de gebruikersgroepen. Maar dan moet je hier in de toekomst (extra PV of accu) wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
@Septillion Ja, heb het open staan, maar ik ben geen electrien :)

Maar ik denk dat ik begrijp wat je zegt.
De huidige apparaat in de MK vervang ik voor een 3xB20/30mA.

En dan met de 6mm2 kabel naar de zolder, en daar:
Boven PV verdeler met 4p hoofdschakelaar, 3xB16 automaat (hoeft geen aardlekautomat te zijn, mag wel) en een 1xB16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

En als laatste stap tussen hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars dus een 3xC40 plaatsen.

Of in ieder geval een 1xC40 op dezelfde fase als de 1-fase omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:20:
En als laatste stap tussen hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars dus een 3xC40 plaatsen.

Of in ieder geval een 1xC40 op dezelfde fase als de 1-fase omvormer
ja, maar die zitten er al.

ik heb hoofdschakelaar, met daar achter 4 aardlekschakelaars, wat volgens mij C40's zijn. En dus nog extra die PV B16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
Misschien dat dit het duidelijk maakt.

Zo is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghNdHEFRI-AiH7V3Uyx9GgEaXLM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PVAJ7FuYcaBoJl9ociByAw4v.png?f=fotoalbum_medium

Stel dat de bestaande 8KW inverter volop teruglevert en je te veel stroom afneemt op AL2 (even gekeken naar 1 fase):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5451Nee09Cn1sZe9_44WFr7ub4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/udxu5AfpLkEPhgzFcGdM22Zg.png?f=fotoalbum_medium

Dan zou er te veel stroom door de kast gaan lopen. De aardlekschakelaars en mogelijk de omliggende bekabeling kunnen maar 40A aan. Maar de hoofdzekeringen grijpen in bij een afname van meer dan (11.6+25) 36.6A. Niks aan de hand, behalve een donker huis.

Maar nu heb je die 2kW enkelfase inverter erbij. Worst case lever je dus straks 20.3A terug op die ene fase.
Kijken we dan naar hetzelfde scenario:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muUOyTxGyAPE-sKgdZ0hfbsX3OI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qVoVnz9y5cyVx918JzADei8l.png?f=fotoalbum_medium

De aardlekken en kabels krijgen >40A voor hun kiezen. Maar de hoofdzekering en PV automaat werken nog keurig binnen hun limiet (ik ben vergeten de PV automaat aan te passen, negeer dat even :+ ).
Er is nu dus geen enkele beveiliging tegen het overbelasten van deze kast.

Introducing: De 40A automaat voor alle verbruikers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udacv8xL4VzR3LgOYGP6sYW9I6E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xTPmdzsJUsK0CdUyC8noKw1S.png?f=fotoalbum_medium
Zelfde situatie, zelfde opwek, zelfde afname. Nu zal de 40A automaat ingrijpen en de boel beschermen tegen overbelasting.

Alternatieve optie (niet getekend):
- alle aardlekschakelaars en omliggende kabels (in de kast) vervangen door 63A types.

edit:
Belangrijke toevoeging:
Een aardlek- en hoofdschakelaar heeft wel een (in dit geval) 40A opdruk, maar dat is niet de afschakelstroom. Dat is de stroom die ze maximaal mogen hebben. Ga je daar overheen, gaan ze niet uit!

Een 40A (aardlek)automaat gaat wel uit bij die >40A

disclaimer:
Voordat er 101 reacties op komen:
In alle rekenvoorbeelden heb ik geen rekening gehouden met uitschakelkarakteristieken. Dit om het verhaal simpel te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 28-07-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, zit ook in het woord, aardlekschakelaar. De beveiligen alleen tegen aardlek, niet tegen overstroom. Maar ze hebben wel een maximale rating van 40A. Je dient ergens anders te waarborgen dat er nooit >40A door die aardlekschakelaars heen kan.

In de tijd voor PV deed je hoofdzekering dit voor je, immers was deze 1x40A of 3x25A en daarmee netjes <=40A.

Toen ging je PV toevoegen en had je opeens twee aanvoeren, 25A beveiliging uit het net en 16A beveiliging vanuit de PV. Dit is samen al 41A en daarmee eigenlijk al over de 40A waarvoor je de aardlekschakelaars dient te beveiligen. Sommige vallen daar al over.

Maar nu ga je naar 25A beveiliging uit het net en 20A beveiliging vanaf de PV. Een som van 45A en daarmee zeker over de 40A (en eventuele marge) waarvoor je de aardlekschakelaars dient te beveiligen. Vandaar dat je nu dus die 40A aardlekschakelaars expliciet dient te beveiligen.

Andere optie zou zijn ze te vervangen door 63A varianten mits de bekabeling dit ook toestaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
@Driek
Is er geen optie om een 3-input 10kW 3-fase inverter te nemen en de bestaande te verkopen?
Dan hang je alle 3 de strings aan 1 inverter. Krijg je 3x14.5A teruglevering. Hoef je de kast niet aan te passen en boven geen verdeler te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@timberleek Goede uitlek, alleen nog twee dingen:

In je eerste situatie met 11,6A is het dus al foute boel, je trekt 45A met de groepen en dat is al te veel. [edit]@timberleek niets gezegd, ik las niet goed dat je dan schreef dat de boel dan al uit gaat :X

En eigenlijk dien je dus al te rekenen met de beveiligingsstromen aka die van de automaten. Van apparaten geeft een fabrikant wel een nominaal vermogen op maar staat niet in voor de beveiliging (aka, dat het apparaat er nooit overheen gaat).

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 28-07-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:36:
@timberleek Goede uitlek, alleen nog twee dingen:
In je eerste situatie met 11,6A is het dus al foute boel, je trekt 45A met de groepen en dat is al te veel.
Nee hoor, die 45A krijg je alleen als je >25A uit de netaansluiting trekt. Dan gaat de hoofdzekering eruit en het de overbelastingsituatie is weg.
In deze situatie is welke opwek >15A te veel.

edit:
Bij 3*35A hoofdaansluitingen die je tegenwoordig vaker ziet is het probleem nog een stuk urgenter. Dan moet je bij 5A aan PV (1150W enkelfase, 3450w driefase) al een zwaardere kast hebben. Dus dan zou je imo vanaf dag 1 al een 63A capable kast moeten hebben

[ Voor 22% gewijzigd door timberleek op 28-07-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
@Septillion @timberleek
Bedankt voor jullie verhaal, heel helder, en de achtergrond is me ook een stuk duidelijker nu.

Als ik het goed begrijp moet ik voor mijn 4 aardlekschakelaars dus eigenlijk een 3xC40 plaatsen. Die borgt dan dat mijn stroomverbruikers en dus de 4 aardlekschakelaars nooit meer dan 40A aangeboden krijgen.

en de PV automaat vervang ik dan voor een 3xB20/30mA.

Zo te zien heb ik die ruimte in mijn meterkast, maar wel een "flinke" aanpassing denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
@Septillion @timberleek Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG9igG4XJk2K_TbYUsiq8CZ1qoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Ga3jK8nXV8s0JlxGgYPqfhq.png?f=fotoalbum_large

Dan kom ik op ongeveer dit, de bold blokjes zijn dan nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Aardlek 5 moet alleen niet op de 3xC40 maar op de hoofdschakelaar. En is niet een aardlek maar een aardlekautomaat (aardlekschakelaar en groep in 1).

Op zolder komen dan geen ALS maar normale groepen.

[ Voor 55% gewijzigd door Sethro op 28-07-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Redelijk, paar aanpassingen (paint.net FTW :+):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kShMGt4mFJAB4JlouCGMsrOqKGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKukskqvipoTn3fZzVZFLiEX.png?f=fotoalbum_large

Note 1: De automaten op zolder mogen aardlekautomaten zijn maar hoeft niet.

Note 2: Wat jij ALS5 noemde is eigenlijk gewoon groep 15 achter een aardlekautomaat. Deze mag direct achter de hoofdschakelaar (zoals @Sethro zegt) maar het hoeft niet. Waarschijnlijk eenvoudiger aan te passen als je het niet doet denk ik.

Note 2: De aardlekautomaat voor zolder zou ook een 100mA of 300mA mogen zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 28-07-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:29:
Redelijk, paar aanpassingen:

[Afbeelding]

Note 1: De automaten op zolder mogen aardlekautomaten zijn maar hoeft niet.

Note 2: Wat jij ALS5 noemde is eigenlijk gewoon groep 15 achter een aardlekautomaat. Deze mag direct achter de hoofdschakelaar (zoals @Sethro zegt) maar het hoeft niet. Waarschijnlijk eenvoudiger aan te passen als je het niet doet denk ik.

Note 2: De aardlekautomaat voor zolder zou ook een 100mA of 300mA mogen zijn
ergens na de hoofdschakelaar en voor de 3xC40 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Sethro schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:30:
[...]

ergens na de hoofdschakelaar en voor de 3xC40 :)
MAG, maar het hoeft niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
inderdaad, niet aansluiten is ook een veilige optie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sethro Hij mag ook gewoon achter de C40. Extra beveiligen is niet verboden.

Enige voordeel dat je eruit haalt dat je hem voor de C40 doet is dat als je volle bak PV opwek hebt van 45A en je op groep 1 t/m 12 de volle 40A trekt dat je dan op de tuingroep als nog 5A kan trekken. Maar die kans is al klein (en extra beveiligen levert geen gevaar op) dus als het makkelijker is hem na de C40 te plaatsen zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Het lijkt me dat hij voor de C40 moet. Anders krijg je na de C40 weer de situatie dat een ALS overbelast kan raken. Invoeding vanuit het net + invoeding vanuit PV. Juist die C40 zit er zodat de twee gezamenlijk niet over de 40A heen gaan richting de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87IlSpbtuAd4s2lWhrNQWNG2VwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXAss0oSSfZxVhhAYAmGaJBn.png?f=fotoalbum_large
Dan kom ik hieropuit.

Die C40 wat is dat nu precies voor een apparaat?

Ander vraagje, stel dat ik wil voorbereiden op electrisch laden (auto). Moet ik dan al met bepaalde zaken rekening houden, of sluit ik dat als gebruiker straks gewoon weer aan achter de 3xC40?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Pfff wat een gepruts. :?

Waarom niet gewoon een extra kabel naar boven en het netjes selectief maken?
2 polig B16 aardlekautomaat in de kast er bij en klaar, is wss nog het goedkoopste ook.
(3x4mm is dan al voldoende)

Laatste plaatje zou ik zo niet maken, als een van de 2 omvormers een aarde sluiting maakt vallen ze alle twee uit.
In je hoofdverdeler een 4polige automaat zetten, om je kabel voor te beveiligen.
Oude aardlekautomaat verplaatsen naar de kast op zolder en dan nog een 2 polige B16 aardlekautomaat er bij zetten.

Alles netjes bedraden met 6mm2 en goed opletten met het doorlussen van twee draden onder een klem.
Dubbele huls gebruiken of koop een verdeelblok. Losse nul bij 3 fase wil je echt niet :+

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
DeHollander schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:02:
Pfff wat een gepruts. :?

Waarom niet gewoon een extra kabel naar boven en het netjes selectief maken?
2 polig B16 aardlekautomaat in de kast er bij en klaar, is wss nog het goedkoopste ook.
(3x4mm is dan al voldoende)
Dat is helaas geen optie. Vandaar dat ik kijk naar wat er met de huidige middelen wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Dat is helaas geen optie. Vandaar dat ik kijk naar wat er met de huidige middelen wel kan.
Dan maken zoals ik omschreef.

Hager 4P B20 automaat in je meterkast, boven HS en oude aardlekautomaat en nieuwe aardlekautomaat.
Voor boven alles van Eaton bestellen.

Zelf zou ik denk ik 3 2polige C40 automaten plaatsen in m`n meterkast een voor iedere 2 polige aardlekschakelaar. Minder kans op uitvallen.

(wss zal een 40A automaat nooit gaan uitvallen, ken niemand die dat al voor elkaar heeft gekregen)

Die 4 polige aardlek mag rechtstreeks op je HS omdat daar maar 36A achter zit.
Daar zou ik een 12 module kamrail voor bestellen scheelt weer bedrading in je kast.

[ Voor 10% gewijzigd door DeHollander op 28-07-2022 20:24 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
DeHollander schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Dan maken zoals ik omschreef.

Hager 4P B20 automaat in je meterkast, boven HS en oude aardlekautomaat en nieuwe aardlekautomaat.
Voor boven alles van Eaton bestellen.

Zelf zou ik denk ik 3 2polige C40 automaten plaatsen in m`n meterkast een voor iedere 2 polige aardlekschakelaar. Minder kans op uitvallen.

(wss zal een 40A automaat nooit gaan uitvallen, ken niemand die dat al voor elkaar heeft gekregen)

Die 4 polige aardlek mag rechtstreeks op je HS omdat daar maar 36A achter zit.
Daar zou ik een 12 module kamrail voor bestellen scheelt weer bedrading in je kast.
Maar een 4P B20 in mijn meterkast kan niet, want ik hem maar 3 polen (en nul en aarde) die naar boven gaan, toch?

Overigens, stel dat ik toch een kabel kan trekken, dan blijf ik toch houden dat ik een C40 tussen hoofdschakelaar en pv tov de gebruikersgroepen moet houden? Dit omdat ik boven de 40A uitkom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Maar een 4P B20 in mijn meterkast kan niet, want ik hem maar 3 polen (en nul en aarde) die naar boven gaan, toch?

Overigens, stel dat ik toch een kabel kan trekken, dan blijf ik toch houden dat ik een C40 tussen hoofdschakelaar en pv tov de gebruikersgroepen moet houden? Dit omdat ik boven de 40A uitkom?
Ik merk al dat je er wat kennis ontbreekt....misschien toch een installateur laten komen.

4 polige automaat = 3 fase + nul (nul schakel je mee af) er zit nu een 4polige aardlekautomaat.

idd hoe je het ook maakt probleem van >40A blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
DeHollander schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:37:
[...]

Ik merk al dat je er wat kennis ontbreekt....misschien toch een installateur laten komen.

4 polige automaat = 3 fase + nul (nul schakel je mee af) er zit nu een 4polige aardlekautomaat.

idd hoe je het ook maakt probleem van <40A blijft.
Ik ga het ook zelf niet aansluiten, ben maar niet bang,
Ik wil alleen goed weten wat er moet gebeuren, en voorkomen dat mijn zonnepanelenboer mij onzin voorkomt.

Die kwam namelijk aanzetten dat de 6mm2 kabel niet goed genoeg was. Maar dit blijkt dus niet zo te zijn, mits goed aangesloten.
Dus als hij het met mee eens wordt dat het kan, dan wil ik daarna weten waarom hij dingen doet, en of dit goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Ik ga het ook zelf niet aansluiten, ben maar niet bang,
Ik wil alleen goed weten wat er moet gebeuren, en voorkomen dat mijn zonnepanelenboer mij onzin voorkomt.

Die kwam namelijk aanzetten dat de 6mm2 kabel niet goed genoeg was. Maar dit blijkt dus niet zo te zijn, mits goed aangesloten.
Dus als hij het met mee eens wordt dat het kan, dan wil ik daarna weten waarom hij dingen doet, en of dit goed is.
Ik zou nooit maar dan ook nooit werkzaamheden aan verdelers laten uitvoeren door een Zonnepanelenboer!
Deze hebben de kennis en kunde niet, al te vaak problemen en prutswerk van gezien.

Zoek een goede erkende installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
DeHollander schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Ik zou nooit maar dan ook nooit werkzaamheden aan verdelers laten uitvoeren door een Zonnepanelenboer!
Deze hebben de kennis en kunde niet, al te vaak problemen en prutswerk van gezien.

Zoek een goede erkende installateur.
Uiteraard, vorige keer heeft ook installateur, geregeld door de zonnepanelenboer, de electrische installatie aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Heb nog eens zitten denken, volgens mij hoef je maar een 2polige aardlekschakelaar voor te beveiligen.
Namelijk allen die op dezelfde fase zit als de 1 fase omvormer.

Dit scheelt weer wat ruimte in je kast.

Ik zou de aardlek met 4 groepen die nu naast je hoofdschakelaar zit verplaatsen naar de plek waar nu de automaat zit vd zonnepanelen. De nieuwe 4 polige automaat tbv de onder verdeler er naast.
Naast je hoofdschakelaar een verdeelblok, daarnaast een 2 polige automaat om die ene aardlek te beveiligen.
Dan nog een rail onder de 4 polige aardlek en automaten ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
@DeHollander thnks, het verplaatsen van ALS3 en groep9-12 naar rechtsboven had ik ook al bedacht. Daardoor komt er plek voor de C40.
Volgens mij voor lengte kabels ook makkelijkst. De automaat voor zonnepanelen moet ook daar blijven denk ik, naar beneden is geen kabellengte voor. (verlengen lijkt me niet handig?)

Maar uiteraard laat ik dit door de installateur bedenken en uitvoeren. Maar ben ik nu dus op de hoogte van de uitdaging en de oplossingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Driek op 29-07-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Sethro schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:16:
Het lijkt me dat hij voor de C40 moet. Anders krijg je na de C40 weer de situatie dat een ALS overbelast kan raken. Invoeding vanuit het net + invoeding vanuit PV. Juist die C40 zit er zodat de twee gezamenlijk niet over de 40A heen gaan richting de gebruikers.
Ahh, snap nu waar de verwarring vandaan komt... Het schema had namelijk een 'aardlek 5' en een 'ALS5' getekend staan :+ (Die beide geen aardlekschakelaar zijn...) Jij bedoelde de groep naar zolder ('aardlek 5') en ik bedoelde de tuin groep ('ALS5')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

DeHollander schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:20:
Heb nog eens zitten denken, volgens mij hoef je maar een 2polige aardlekschakelaar voor te beveiligen.
Namelijk allen die op dezelfde fase zit als de 1 fase omvormer.
Klopt op zich wel maar zit je wel te klooien met de groepen voor de kookplaat en WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
@Septillion @DeHollander
Op de zolder komt dan zoiets:
https://www.groepenkastbe...adapter-s55-per-1-stuk(s)
met daarin de hoodschakelaar en de 2 automaten voor de omvormers.

En dan zou ik voor nog betere monitoring van de panelen er nog bijvoorbeeld een
https://www.home2link.nl/shelly-3em-wifi-energiemeter.html
tussen kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zou je kunnen doen. Of die nauwkeuriger is dan de meting van je omvormers weet ik niet. (Hangt ook vooral van je omvormer af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:41:
Zou je kunnen doen. Of die nauwkeuriger is dan de meting van je omvormers weet ik niet. (Hangt ook vooral van je omvormer af.)
Mijn huidige goodwe monitor ik via home assistant, maar dan via plugin die hun portal uitleest.

Liever doe ik dat offline, dus als ik toch bezig ben zou ik er dan een shelly tussen kunnen zetten.
Maar hoeft inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als ik kijk heeft deGoodWe integratie IOT-class 'Local Polling'. Ofwel, gebeurd dus al lokaal en niet via de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:03:
Als ik kijk heeft deGoodWe integratie IOT-class 'Local Polling'. Ofwel, gebeurd dus al lokaal en niet via de cloud.
ja, daar krijg ik altijd een "failed to connect"
Vandaar dat ik ben terug gevallen op de "goodwe sems pv api"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Driek Als je via de "SolarGo" app lokaal probeert te connecten, gaat dit dan ook mis?
De resolutie is helaas/natuurlijk nog steeds 0,1 kWh.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
dunklefaser schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:25:
@Driek Als je via de "SolarGo" app lokaal probeert te connecten, gaat dit dan ook mis?
De resolutie is helaas/natuurlijk nog steeds 0,1 kWh.
Nee, helaas, die geeft ook aan dat hij niet compatible is, hij staat wel in de lijst van beschikbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
@Septillion @DeHollander
ik heb deze unit al op zolder hangen, is dit al een soort hoofdschakelaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvWvo_OzRJOdNSG3Lqzz9nDvp4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44xzCifHSr7FcOUwxwZiIUKL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4tIhRNs3g9TvnUKwnqjYosrjvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qmlLbw1qlaaiPUHBA1HuJMa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Driek Als de omvormer c.q. eigenlijk de WiFi-module niet te oud is kan je de Goodwe support vragen de ARM software te updaten. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Klopt op zich wel maar zit je wel te klooien met de groepen voor de kookplaat en WP.
Nee hoor deze twee groepen zitten achter 1 40A aardlekschakelaar, de groepen samen zijn 36A.
Er gaat dus nooit meer dan 40A door die 4polige aardlekschakelaar.

[ Voor 32% gewijzigd door DeHollander op 29-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DeHollander Ja, dat klopt wel weer. Moet je het alleen weer niet vergeten als je er nog EV of de garage achter knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:18

BrZ

Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:32:
Nee, zit ook in het woord, aardlekschakelaar. De beveiligen alleen tegen aardlek, niet tegen overstroom. Maar ze hebben wel een maximale rating van 40A. Je dient ergens anders te waarborgen dat er nooit >40A door die aardlekschakelaars heen kan.

In de tijd voor PV deed je hoofdzekering dit voor je, immers was deze 1x40A of 3x25A en daarmee netjes <=40A.

Toen ging je PV toevoegen en had je opeens twee aanvoeren, 25A beveiliging uit het net en 16A beveiliging vanuit de PV. Dit is samen al 41A en daarmee eigenlijk al over de 40A waarvoor je de aardlekschakelaars dient te beveiligen. Sommige vallen daar al over.

Maar nu ga je naar 25A beveiliging uit het net en 20A beveiliging vanaf de PV. Een som van 45A en daarmee zeker over de 40A (en eventuele marge) waarvoor je de aardlekschakelaars dient te beveiligen. Vandaar dat je nu dus die 40A aardlekschakelaars expliciet dient te beveiligen.

Andere optie zou zijn ze te vervangen door 63A varianten mits de bekabeling dit ook toestaat.
Een probleem hiermee is dat die C40 in praktijk nooit zal trippen bij 45A. Dus als je echt wil voorkomen dat er max 40A door de installatie gaat zal je lager moeten voorbeveiligen, of er 63A componenten inzetten.

Aan de andere kant, de hoofdzekeringen en de PV automaat laten natuurlijk ook meer dan 25A/20A door, dus dan kan je ruim boven de 45A komen, en dan heeft die C40 wel zin.

[ Voor 6% gewijzigd door BrZ op 29-07-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:01:
@DeHollander Ja, dat klopt wel weer. Moet je het alleen weer niet vergeten als je er nog EV of de garage achter knoopt.
EV altijd op een eigen aardlekautomaat.

Zou ik altijd doen om te voorkomen dat je warmte pomp uitvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Driek schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:41:
@Septillion @DeHollander
ik heb deze unit al op zolder hangen, is dit al een soort hoofdschakelaar?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee dat is de werkschakelaar van de zonnepanelen, HS is wat links in je verdeler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:58
timberleek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:27:
Misschien dat dit het duidelijk maakt.

Zo is de huidige situatie:
[Afbeelding]

Stel dat de bestaande 8KW inverter volop teruglevert en je te veel stroom afneemt op AL2 (even gekeken naar 1 fase):
[Afbeelding]

Dan zou er te veel stroom door de kast gaan lopen. De aardlekschakelaars en mogelijk de omliggende bekabeling kunnen maar 40A aan. Maar de hoofdzekeringen grijpen in bij een afname van meer dan (11.6+25) 36.6A. Niks aan de hand, behalve een donker huis.

Maar nu heb je die 2kW enkelfase inverter erbij. Worst case lever je dus straks 20.3A terug op die ene fase.
Kijken we dan naar hetzelfde scenario:
[Afbeelding]

De aardlekken en kabels krijgen >40A voor hun kiezen. Maar de hoofdzekering en PV automaat werken nog keurig binnen hun limiet (ik ben vergeten de PV automaat aan te passen, negeer dat even :+ ).
Er is nu dus geen enkele beveiliging tegen het overbelasten van deze kast.

Introducing: De 40A automaat voor alle verbruikers:
[Afbeelding]
Zelfde situatie, zelfde opwek, zelfde afname. Nu zal de 40A automaat ingrijpen en de boel beschermen tegen overbelasting.

Alternatieve optie (niet getekend):
- alle aardlekschakelaars en omliggende kabels (in de kast) vervangen door 63A types.

edit:
Belangrijke toevoeging:
Een aardlek- en hoofdschakelaar heeft wel een (in dit geval) 40A opdruk, maar dat is niet de afschakelstroom. Dat is de stroom die ze maximaal mogen hebben. Ga je daar overheen, gaan ze niet uit!

Een 40A (aardlek)automaat gaat wel uit bij die >40A

disclaimer:
Voordat er 101 reacties op komen:
In alle rekenvoorbeelden heb ik geen rekening gehouden met uitschakelkarakteristieken. Dit om het verhaal simpel te houden.
Merci! Samen met de goede hulp in dit topic en ABB document zal ik tussen mijn 3-fase hoofdmeter en mijn 3x 1fase 40A aardlekschskelaars nog een 3-fase C40 installatieautomaat laten plaatsen voor de PV boeren komen. (Zit niet in de offerte zag ik, enkel een aardlekautomaat).

Dan heb ik het nu volgens mij toch echt zo goed als helder. Dank iig allemaal voor alle hulp en geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou in de meterkast een installatieautomaat toepassen, en voor beide omvormers een eigen aardlekautomaat. Als 1 omvormer iets te veel lekstroom geeft dan valt er maar 1 omvormer uit in plaats van 2 en weet je meteen welke installatie de oorzaak is.

Voor 1700 Wp zou 10A ook ruim volstaan. Zelfs 6A zal er niet uitgaan op een zonnige dag.
Ik weet niet welke 3 fase omvormer en hellingshoek je hebt, maar misschien dat je die ook 10A kan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 31-07-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
dunklefaser schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:48:
@Driek Als de omvormer c.q. eigenlijk de WiFi-module niet te oud is kan je de Goodwe support vragen de ARM software te updaten. YMMV
Heb je toevallig een manier/plek waar ik dit aan moet vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het snelste en doeltreffendste is vermoedelijk de NL support te bellen:
030-737 1140 (Dutch-speaking service for installers)
030-310 0456 (English-speaking service for end users)
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
dunklefaser schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:21:
Het snelste en doeltreffendste is vermoedelijk de NL support te bellen:
030-737 1140 (Dutch-speaking service for installers)
030-310 0456 (English-speaking service for end users)
YMMV
uiteindelijk na 7 weken wachten is de update van de softeware van de omvormer gelukt.
In HA werkt nu de lokale ingratie :)
morgen het energy dashboard aanpassen zodat deze ook de lokale integratie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Zo de electricien van de solar boer is de meterkast aan het aanpassen.
Volgen mij in lijn met wat hier ook besproken is.

In de meterkast is nu dit geplaatst:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og_jtI9XspbaIwpxd4uDcLgqIkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaEOEc97C80Nhz5wvF5Umhlo.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij volgens de uitleg we van de hoofdschakelaar naar de rem gaan, en daarachter hangen de groepen.
en tussen de hoofdschakelaar en de rem zit dan nog de PV "input"

Op de vliering heb ik dan nog dit voor de omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWCw8uBMqu0U84DuBXzu9urViVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2ZO1wtPlRGDQhCyghdMbhC8.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkant van de meterkast ga ik nog bekijken als ze echt weg zijn.

@Septillion @DeHollander Zijn de geplaatste apparaten een beetje kwalitatief ok?

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 10-01-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:14
Driek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:40:
Zo de electricien van de solar boer is de meterkast aan het aanpassen.
Volgen mij in lijn met wat hier ook besproken is.

In de meterkast is nu dit geplaatst:[Afbeelding]
Waarbij volgens de uitleg we van de hoofdschakelaar naar de rem gaan, en daarachter hangen de groepen.
en tussen de hoofdschakelaar en de rem zit dan nog de PV "input"

Op de vliering heb ik dan nog dit voor de omvormers:
[Afbeelding]

Binnenkant van de meterkast ga ik nog bekijken als ze echt weg zijn.

@Septillion @DeHollander Zijn de geplaatste apparaten een beetje kwalitatief ok?
Ik ben heel benieuwd of die SEP automaten nou een beetje kwaliteit zijn, toevallig heeft de zonnepanelen boer hier ook dezelfde 3 fase ALAMATs geplaatst. Dus ik ben ook zeer benieuwd of ik nog een extra brandverzekering moet nemen ja of nee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Pff dus toch de PV boer laten klussen |:(

Die werken met goedkoop B/C merk materiaal...

Aardlekautomaat om je onder verdeler voor te beveiligen, waarschijnlijk niet selectief.
Nu vallen alle twee je omvormers uit.

Wat is dat ding met het lampje in je verdeler :?

Ben wel heel benieuwd hoe de kast er van binnen uitziet. En of dat de krachtgroepen ook achter de C40 automaat zitten (wat dus niet nodig is).

En waarom boven nu een nieuwe B20 aardlekautomaat dat was toch eerst die Holec B16? aardlekautomaat?
Ze hebben je dus een goedkope automaat verkocht, terwijl ze die oude boven hadden kunnen/moeten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
DeHollander schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:55:
Pff dus toch de PV boer laten klussen |:(

Die werken met goedkoop B/C merk materiaal...

Aardlekautomaat om je onder verdeler voor te beveiligen, waarschijnlijk niet selectief.
Nu vallen alle twee je omvormers uit.

Wat is dat ding met het lampje in je verdeler :?

Ben wel heel benieuwd hoe de kast er van binnen uitziet. En of dat de krachtgroepen ook achter de C40 automaat zitten (wat dus niet nodig is).

En waarom boven nu een nieuwe B20 aardlekautomaat dat was toch eerst die Holec B16? aardlekautomaat?
Ze hebben je dus een goedkope automaat verkocht, terwijl ze die oude boven hadden kunnen/moeten monteren.
tja, de panelenboer deed het voorkomen dat het een electricien liet doen, maar wel via hun inderdaad.

De binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hm4KOYZhMuj5uwVF5TPORsHamI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUyzTPGrcRXyhuWBJ5HrHDxx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor mij nu belangrijk is, is het technisch in orde?

Dat ding met lampje is een shelly3em, een kWh meter voor mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Technisch lijkt het me zo wel prima (maar kan niet 100% zien natuurlijk). Maar Gacia en SEP zijn wel heel wat anders dan Hager ja :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Septillion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:49:
Technisch lijkt het me zo wel prima (maar kan niet 100% zien natuurlijk). Maar Gacia en SEP zijn wel heel wat anders dan Hager ja :/
Merken voldoen aan de normen, maar niet netjes in een installatie allemaal andere merken te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
@Septillion @DeHollander
Ik ben aan het kijken voor het aansluiten van een laadpaal.
En daarom even de bedrading van de meterkast doorlopen.

En ik kom tot de volgende aansluitingen, alleen even blauw ter illustratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qxu-l2i-G4LgvLQ1Y_9dJYvt88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1vmyrcNdRYeq44cu6D1j45Qi.png?f=user_large

Mijn vraag is dus of dit ok is.
De c40 lijkt van de hoofdaansluiting aan de bovenkant van de c40 aangesloten.
Ik neem aan dat die 2 kanten opwerkt.

Maar de ALS4 lijkt dan nog steeds 25A(hoofdaansluiting) + 20A(panelen) te kunnen krijgen.
Als ik de opmerking van DeHollander goed interpreteer dan is dit in principe in orde.

Vervolgvraag, als ik nu een laadpaal zou willen laten installeren dan kan dit ook gewoon in het "krachtgroepen" gedeelte laten doorlussen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Het gaat erom dat je componenten beschermt tegen de maximale stroom die ze aan kunnen. En het leuke van automaten en aardlek automaten is, die beschermen zichzelf. Maar bekabeling en aardlekschakelaars doen dat niet.

Dus een ALS met daarachter een B16 heb je dus beschermd op 16A. Eventueel kan er dus nog een tweede automaat achter want dan is het totaal 32A. Maar zou zelf liever op dat deel alleen aardlek automaten toepassen. Dat houdt het overzichtelijk, ook voor jezelf of een ander in de toekomst. Dat je dus daar niet een 3e 16A groep mag plaatsen want dan is ALS4 niet meer beschermd tegen >40A.

En voor laadpalen er dus even zeker van zijn dat deze al DC beveiliging heeft, anders heb je een Type B aardlekschakelaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:07:
@Driek Het gaat erom dat je componenten beschermt tegen de maximale stroom die ze aan kunnen. En het leuke van automaten en aardlek automaten is, die beschermen zichzelf. Maar bekabeling en aardlekschakelaars doen dat niet.

Dus een ALS met daarachter een B16 heb je dus beschermd op 16A. Eventueel kan er dus nog een tweede automaat achter want dan is het totaal 32A. Maar zou zelf liever op dat deel alleen aardlek automaten toepassen. Dat houdt het overzichtelijk, ook voor jezelf of een ander in de toekomst. Dat je dus daar niet een 3e 16A groep mag plaatsen want dan is ALS4 niet meer beschermd tegen >40A.

En voor laadpalen er dus even zeker van zijn dat deze al DC beveiliging heeft, anders heb je een Type B aardlekschakelaar nodig.
Bedankt voor je antwoord. Mijn plan is nu onderstaande, dus inderdaad met een ALS type B.
Dit is dus mogelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YylqLwdYZhXzZevKeYfwcBEz5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uv1uh3BQCRNzDltRLsXp6cLR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Op zich wel, maar alleen een ALS lijkt me niet voldoende voor de laadpaal. Maar goed, als je afgaand van de ALS de som van automaten onder de 40A (/ max van de ALS) houdt dan zit je goed.

En natuurlijk moet de bekabeling eronder wel de stroom aan kunnen maar als alles 6qmm of busbar is lijkt me dat nog geen issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:27:
@Driek Op zich wel, maar alleen een ALS lijkt me niet voldoende voor de laadpaal. Maar goed, als je afgaand van de ALS de som van automaten onder de 40A (/ max van de ALS) houdt dan zit je goed.

En natuurlijk moet de bekabeling eronder wel de stroom aan kunnen maar als alles 6qmm of busbar is lijkt me dat nog geen issue
Achter de ALS komen dan automaten op 16A, zodoende wordt het een 11kwh laadpaal. (met loadbalancing)
De meterkast is 6mm om de ALS-en te voeden, dus dat lijkt in orde dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:32:

In mijn meterkast van Hager zaten 40A aardlekschakelaars.
Door de installateur zijn deze naderhand vervangen door 63A aardlekschakelaars idem met de hoofdschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-09 09:31

hrv

Met veel interesse dit topic gelezen.

Ik moet in onze nieuwe woning ook de meterkast aanpassen. Er komen ongeveer 20 zonnepanelen, een laadpaal, 3-fase kookplaat, een warmtepomp en ik heb wat zware machines in de garage (grote zaagtafel en grote afzuiging, beiden verlangen een C-karakterstiek).

Ik wil in de garage een aparte groepenkast plaatsen ivm toekomstige uitbreiding.
Tussen garage en hoofdkast (ongeveer 10 meter kabel) komt 6mm2 bekabeling en de gehele kast wordt met 6mm2 afgewerkt.

Heb ik het zo netjes beveiligd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVMiLkqCr_rBvpm52atY0xH9eMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZbbJjqAWBgxzfizlZ9HvylI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFUxlG0yKld2k-2wefG8o-TDq_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zb2YWmBpYM68iUosir4gHiOO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Driek schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:12:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Mijn plan is nu onderstaande, dus inderdaad met een ALS type B.
Dit is dus mogelijk?
[Afbeelding]
De c40 is voorbeveiliging neem ik aan, maar op je tekening krijg ik de indruk dat niet de gehele installatie (behalve pv) daarop is aangesloten.

Eigenlijk moet je op die tekening de PV wisselen met die ALS1/2/3 + groep 1-12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Driek schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:02:
@Septillion @DeHollander
Ik ben aan het kijken voor het aansluiten van een laadpaal.
En daarom even de bedrading van de meterkast doorlopen.

En ik kom tot de volgende aansluitingen, alleen even blauw ter illustratie.
[Afbeelding]

Mijn vraag is dus of dit ok is.
Nee dat is niet oke. De C40 automaat moet juist groep 1 t/m 12 beveiligen, niet alles behalve groeo 1 t/m 12 zoals je het nu tekent.

Maar ik betwijfel of het is aangesloten zoals je tekent, dat zou wel heel erg dom zijn van de installateur. Op de eerdere foto's is het helaas lastig te zien allemaal, ik nam aan dat de draden vanaf de hoofdschakelaar naar de onderkant van de PV-automaat liepen.

Schakel de C40 automaat eens uit en kijk wat er nog werkt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Xander Je hebt gelijk! Ik lag te slapen...

Moet dus zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKQmyWe1-9eWSzXwgqyrLzRTQz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jRQY13I2g2hJ8o7qzJgUQPnj.png?f=user_large

@Driek En voor je laadpaal, het is dus goed zolang er één of twee 16A groepen achter zitten maar zodra het er meer worden dan zit je dus fout. Zeker voor het overzicht is daarom een alamat zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:26:

Moet dus zijn:
[Afbeelding]

@Driek En voor je laadpaal, het is dus goed zolang er één of twee 16A groepen achter zitten maar zodra het er meer worden dan zit je dus fout. Zeker voor het overzicht is daarom een alamat zo fijn.
De meeste courante laadpalen hebben heus wel een beveiliging ingebouwd. Het is dan wel niet erg slim om nog een 300 euro diff b erbij te zetten voor niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@bottom line Op zich eens, maar die beveiligd de kabel niet. En dat hoort wel als je de aardweerstand niet weet of te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:19:
@bottom line Op zich eens, maar die beveiligd de kabel niet. En dat hoort wel als je de aardweerstand niet weet of te hoog is.
??
Wat heeft aardweerstand nu weer te maken met die ene kabel naar de laadpaal?
En wat is het nut van een B diff, terwijl er over deze kabel enkel wisselstroom passeert?
Aarding moet sowieso in orde zijn, ongeacht de laadpaal.

Een automaat beveiligd de kabel.
Een differentieel beveiligd de persoon ivm de huisinstallatie/toestellen.
Tweakers zijn wel koning in van 100% vanuit slechts mogelijk situatie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@bottom line Dat heeft te maken met elke kabel. Je moet kunnen garanderen dat de boel ook uit gaat met een fout naar aarde (PE aan L). Als je aardweerstand te hoog is gaat dat niet gebeuren met alleen een automaat. Daar beschermd een aardlekschakelaar wel tegen .

En type B, daar schreef ik eerder al van dat je daarvan moet checken of de laadpaal hier al beveiliging voor ingebouwd heeft. Dit is ook verplicht aangezien er autoladers zijn die transformatorloos naar DC gaan. Veel laadpalen hebben dit er al in zitten maar niet alle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Jullie hebben gelijk, ook ik lag te slapen.
Ik ga vanavond nog eens goed naar de draden kijken, maar in de tekening doet de C40 precies niks inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:26:

Moet dus zijn:
[Afbeelding]

Wat bedoel je hier precies mee?
Ik wil in principe een 3fase 16A laadpaal maken.

Ik ga vanavond even de bekabeling nalopen, en zal een goed overzicht maken van de componenten die waar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
bottom line schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:53:
[...]

??
Wat heeft aardweerstand nu weer te maken met die ene kabel naar de laadpaal?
Omdat die kabel (grondkabel neem ik aan) beveiligd moet zijn tegen sluiting naar aarde. Als de aardweerstand voldoende laag is kun je daartegen beveiligen met een installatieautomaat die dan ook binnen 0,2s of 0,4s zal afschakelen zoals vereist. Maar als de aardweerstand te hoog is zal de installatieautomaat niet of niet op tijd afschakelen bij sluiting naar aarde. De aardverspreidingsweerstand mag maximaal 166 ohm zijn als de eindgroepen zijn beveiligd door een aardlekschakelaar. Zo slecht zul je ze in de praktijk wellicht niet tegenkomen maar voor de beeldvorming, met een aardweerstand van 166 ohm loopt er een stroom van ~1,3A naar aarde als je volle kortsluiting zou maken. Dan kun je erg lang wachten tot je 16A automaat uitschakelt.
En wat is het nut van een B diff, terwijl er over deze kabel enkel wisselstroom passeert?
Type B is vereist voor o.a. laadpalen en PV-omvormers omdat deze toestellen een DC lekstroom kunnen veroorzaken, waarna een type A aardlekschakelaar niet meer goed werkt.

Maar veel laadpalen en PV-omvormers beveiligen gelukkig zelf tegen DC lekstromen >6mA, dan mag je wel gewoon type A toepassen.
Aarding moet sowieso in orde zijn, ongeacht de laadpaal.
Uiteraard. Maar "in orde" kan iets anders betekenen wanneer alle eindgroepen door een aardlekschakelaar zijn beveiligd. En in zo'n geval moet je dus niet een eindgroep zonder aardlekschakelaar toevoegen, dan is de aarding gezien de gewijzigde omstandigheden spontaan niet meer in orde.
Een automaat beveiligd de kabel.
Een differentieel beveiligd de persoon ivm de huisinstallatie/toestellen.
Een aardlekschakelaar kan dus ook nodig zijn voor foutbescherming.
quote: NEN1010:2015
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.
Tweakers zijn wel koning in van 100% vanuit slechts mogelijk situatie gaan.
Tja alle beveiligingen horen natuurlijk ook rekening te houden met de slechtst mogelijke situatie. Als je van de meest gunstige situatie uit zou gaan heb je überhaupt geen aardlekschakelaars of installatieautomaten nodig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Xander schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:07:
[...]

Type B is vereist voor o.a. laadpalen en PV-omvormers omdat deze toestellen een DC lekstroom kunnen veroorzaken, waarna een type A aardlekschakelaar niet meer goed werkt.

Maar veel laadpalen en PV-omvormers beveiligen gelukkig zelf tegen DC lekstromen >6mA, dan mag je wel gewoon type A toepassen.

[...]
Het feit ging over dat zelfs met deze DC beveiliging in de laadpaal, Septillion een B differentieel verwacht. Omwille van bescherming van de kabel.

Differentieel van 30mA schakelt snel genoeg bij een 'te groot' verlies. Zelfs de A versie.

Dus samengevat
Differentieel bij laadpaal, akkoord. Zelfs voor de kabel te controleren bij verlies. Een B daarentegen is gewoon zinloos als de laadpaal intern dit zelf beheert.

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 03-04-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
bottom line schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:21:
[...]

Het feit ging over dat zelfs met deze DC beveiliging in de laadpaal, Septillion een B differentieel verwacht. Omwille van bescherming van de kabel.
Nee, natuurlijk niet.
Septillion schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:07:
Hij geeft alleen aan dat je type B nodig hebt als de lader geen DC beveiliging ingebouwd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Zo net even de kabels dubbel gevolgd, maar het lijkt aangesloten zoals het zou moeten.
Alles even in een schama gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnVutVSwSZ243CrB0D64rci8fus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uOFCnQpIQUvpLNPJYP5sdlao.png?f=fotoalbum_large

Het grijze zal dan nieuw worden.
Een ALS type B ivm een Renault Zoe die dat graag wil, en daar achter een 3F 16A automaat, om zodoende op 11kWh te kunnen laden.

In principe moet dat kunnen toch?
Zal gebeuren met loadbalancing om zo teveel verbruik te voorkomen.

@Septillion
En wat bedoelde je precies met je opemrking die je eerder maakte over de groepen
En voor je laadpaal, het is dus goed zolang er één of twee 16A groepen achter zitten maar zodra het er meer worden dan zit je dus fout. Zeker voor het overzicht is daarom een alamat zo fijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Driek op 04-04-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Ik doelde erop dat een aardlekschakelaar (of ander component) niet per se de beveiliging ervoor hoeft te hebben. Erna is ook goed. Als je een aardlekschakelaar hebt met daarachter een 16A groep dan kan er ook nooit meer lopen en is er op zich geen REM beveiliging nodig. Een tweede kan ook nog immers er dan max 32A kan lopen. Maar bij meer wordt het pas een probleem.

Dus een aardlekschakelaar met enkele automaat hoeft, net als een ALS, niet achter de REM automaat. Je moet er dus alleen aan denken als je de boel wijzigt dat je er later niet er gewoon 4 groepen (som >40A) achter gooit.
Pagina: 1