PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ook dan heb je er niks aan, ze heeft zelf het bedrijf uitgenodigd.Ronald schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:49:
[...]
Ik zie in de TS niet dat de offerte eerst op afstand uitgebracht is. Dat moet dan duidelijk worden.
In de wet staat niet dat er een verplichte bedenktijd nodig is, er vanuit gaande dat de offerte ter plekke is gemaakt is er op zich geen belemmering om meteen akkoord te gaan met de offerte.
Tenzij de ondernemer een agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk heeft begaan. Dat is belangerijk.
Moeizame uitvlucht zou nog zijn, ontkennen dat deze afspraak zelf gemaakt is maar aangeven dat hier door een derde gedaan is.fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:52:
[...]
Ook dan heb je er niks aan, ze heeft zelf het bedrijf uitgenodigd.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Zoals ik al een paar keer zei is de makkelijkste weg de agressieve of oneerlijke handelspraktijk.bombadil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Moeizame uitvlucht zou nog zijn, ontkennen dat deze afspraak zelf gemaakt is maar aangeven dat hier door een derde gedaan is.
Hebben ze haar gepusht of een aanbieding gegeven die alleen nu geldig is, dan zit je goed.
Zie hier bijvoorbeeld.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Nog moeizamer, de moeder als handelsonbekwaam krijgen.bombadil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Moeizame uitvlucht zou nog zijn, ontkennen dat deze afspraak zelf gemaakt is maar aangeven dat hier door een derde gedaan is.
Maar agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk lijkt me 'makkelijker', gezien de korting om 'nu' te tekenen. En dan ook dat ik zie dat alles al is ingevuld en mevrouw echt alleen de handtekening moest zetten, zelfs de datum en plaats zijn voor haar gedaan.
Dat is niet precies wat je al dacht, maar het past prima, dat is wat andersSteyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:41:
[...]
Dank! Dit is nou precies wat ik ook al dacht.
Het opvallende vind ik wel, het bedrijf heeft veel positieve reviews maar bestaat pas sinds 2020. Dat terwijl ze niet eens prijzen op de website vermelden. Het zou wat bijzonder zijn dat niemand over de hoge offertes is gevallen in het verleden, terwijl iedereen hier gelijk ziet dat het veel te hoge prijzen zijn. Als je naar de reviews kijkt zou ontbinden geen probleem moeten zijn, daar lijkt het namelijk een keurig bedrijf...je kan ze is subtiel bellen of er geen foutje is gemaakt, gezien dit bedrag op geen enkele manier in verhouding staat. Grote kans dat je dan al snel door hebt hoe ze erin staan. Ik zet mijn geld echter in op dat de reviews een wat kunstmatig beeld geven van de daadwerkelijke situatie.
Inderdaad, dit is de kern: het is buiten een verkoopruimte (winkel, showroom oid.) verkocht en daarmee is het herroepingsrecht gewoon van toepassing. Op uitnodiging of niet.FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:59:
Het is doodsimpel en ik zat er kansloos naast, elke verkoop buiten de verkoopruimte is binnen 14 dagen ontbindbaar. Nu dat niet is medegedeeld door de verkoper zelfs 12 maanden lang.
Zie hier bijvoorbeeld.
OP, veel succes met het ontbinden van de overeenkomst; voor zeker 1000 euro minder moet dit ook lukken. En dan zonder onderhoudsonzin. Met zo'n bedrijf zou ik geen zaken willen doen in ieder geval.
En daarmee zit je er al een paar keer naast. Dat is geen makkelijke weg, en zeker niet de makkelijkste weg.fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:58:
[...]
Zoals ik al een paar keer zei is de makkelijkste weg de agressieve of oneerlijke handelspraktijk.
Het aanbieden van een korting als iemand direct beslist is niet misleidend of agressief.
Het helpen bij het invullen van een formulier is niet misleidend of agressief.
Het vermelden van een prijs per week voor een abonnement waarbij iemand eens per jaar langskomt is mogelijk wel misleidend, maar dan kun je wellicht slechts partieel ontbinden en zit je nog wel aan het dure apparaat vast.
De korting moet dan weer niet teveel waarde krijgen, het is immers toegestaan om aan aanbiedingen te hebben en de klant er op te wijzen dat ze een korting kunnen krijgen binnen de actie periode.Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:59:
[...]
Nog moeizamer, de moeder als handelsonbekwaam krijgen.
Maar agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk lijkt me 'makkelijker', gezien de korting om 'nu' te tekenen. En dan ook dat ik zie dat alles al is ingevuld en mevrouw echt alleen de handtekening moest zetten, zelfs de datum en plaats zijn voor haar gedaan.
Het gaat er volledig om wat er precies is gebeurd en gezegd.
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:04:
[...]
De korting moet dan weer niet teveel waarde krijgen, het is immers toegestaan om aan aanbiedingen te hebben en de klant er op te wijzen dat ze een korting kunnen krijgen binnen de actie periode.
Het gaat er volledig om wat er precies is gebeurd en gezegd.
FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:59:
Het is doodsimpel en ik zat er kansloos naast, elke verkoop buiten de verkoopruimte is binnen 14 dagen ontbindbaar. Nu dat niet is medegedeeld door de verkoper zelfs 12 maanden lang.
Zie hier bijvoorbeeld.
Dat is het wel degelijk, een korting geven op voorwaarden dat je nu tekent is een agressieve handelspraktijk.fopjurist schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:03:
[...]
En daarmee zit je er al een paar keer naast. Dat is geen makkelijke weg, en zeker niet de makkelijkste weg.
Het aanbieden van een korting als iemand direct beslist is niet misleidend of agressief.
Het helpen bij het invullen van een formulier is niet misleidend of agressief.
Het vermelden van een prijs per week voor een abonnement waarbij iemand eens per jaar langskomt is mogelijk wel misleidend, maar dan kun je wellicht slechts partieel ontbinden en zit je nog wel aan het dure apparaat vast.
Te lezen in BW 6 artikel 193.
[ Voor 3% gewijzigd door fgghhf op 27-07-2022 19:13 ]
Het valt blijkbaar niet onder de oude colportagewet maar wel onder de huidige wetgeving. Koop aan huis = koop aan huis. Ik was er ook vrij zeker van dat de wet daarin geen onderscheid maakt. Blijkbaar sinds 2014 pas, maar met de oude wet heb ik gezien mijn leeftijd ook nooit te maken gehad.FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:00:
[...]
Dat is niet precies wat je al dacht, maar het past prima, dat is wat anders
Zo lang die korting een daadwerkelijke korting is, is er geen verbod.fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:05:
[...]
Dat is het wel degelijk, een korting geven op voorwaarden dat je nu tekent is een agressieve handelspraktijk.
Ja maar dan moet het wel een daadwerkelijke korting zijn en veel belangerijker je mag niet die korting verbinden aan het nu tekenen van de overeenkomst.FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:19:
[...]
Zo lang die korting een daadwerkelijke korting is, is er geen verbod.
Je mag dus wel zeggen we hebben deze maand een actie waarbij u 500 euro korting krijgt op de installatiekosten maar zeg je: Als u nu tekent dan krijgt u 500 euro korting op de installatiekosten, alleen nu geldig. dan bega je een verboden agressieve handelspraktijk.
Dat lees ik er niet in? Kun je het stukje quoten waar dat uit volgt?fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:23:
[...]
Ja maar dan moet het wel een daadwerkelijke korting zijn en veel belangerijker je mag iemand niet die korting verbinden aan het nu tekenen van de overeenkomst.
Je bedoelt vast een ander artikel zoals art. 6:193b, 6:193h of 6:193i BW, maar dan nog zie ik er geen agressieve handelspraktijk in. Een agressieve handelspraktijk kenmerkt zich door intimidatie, dwang of ongepaste beïnvloeding waardoor de keuzevrijheid of de vrijheid van handelen van de gemiddelde consument wordt beperkt, waardoor die een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Een korting mag dan de keuze van een consument beïnvloeden, de vrijheid om die keuze te maken wordt niet belemmerd. Het aanbieden van een korting bij direct tekenen is niet ongepast, maar past juist bij een legitieme bedrijfsvoering omdat je minder rompslomp hebt en je je niet in hoeft te dekken tegen prijsschommelingen gedurende de geldigheidsduur van de offerte.fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:05:
[...]
Dat is het wel degelijk, een korting geven op voorwaarden dat je nu tekent is een agressieve handelspraktijk.
Lees even de reactie van @fopjurist over colportage.fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:52:
[...]
Ook dan heb je er niks aan, ze heeft zelf het bedrijf uitgenodigd.
In de wet staat niet dat er een verplichte bedenktijd nodig is, er vanuit gaande dat de offerte ter plekke is gemaakt is er op zich geen belemmering om meteen akkoord te gaan met de offerte.
Tenzij de ondernemer een agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk heeft begaan. Dat is belangerijk.
Zo lees ik het een beetje in de TS.
het is een misleidende handelspraktijk op basis van artikel 193G punt G. Lijkt mij volstrekt duidelijk.fopjurist schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:27:
[...]
Je bedoelt vast een ander artikel zoals art. 6:193b, 6:193h of 6:193i BW, maar dan nog zie ik er geen agressieve handelspraktijk in. Een agressieve handelspraktijk kenmerkt zich door intimidatie, dwang of ongepaste beïnvloeding waardoor de keuzevrijheid of de vrijheid van handelen van de gemiddelde consument wordt beperkt, waardoor die een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Een korting mag dan de keuze van een consument beïnvloeden, de vrijheid om die keuze te maken wordt niet belemmerd. Het aanbieden van een korting bij direct tekenen is niet ongepast, maar past juist bij een legitieme bedrijfsvoering omdat je minder rompslomp hebt en je je niet in hoeft te dekken tegen prijsschommelingen gedurende de geldigheidsduur van de offerte.
[ Voor 3% gewijzigd door fgghhf op 27-07-2022 19:35 ]
Punt G:fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:33:
[...]
het is een misleidende handelspraktijk op basis van artikel 193G punt G. Lijkt mij volstrekt duidelijk.
Is de bewering dat je korting krijgt als je direct tekent bedrieglijk? Volgens mij niet, want die korting krijg je echt en op een later moment niet meer.De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend: (...) bedrieglijk beweren dat het product slechts gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn of dat het slechts onder speciale voorwaarden gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn om de consument onmiddellijk te doen beslissen en hem geen kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen;
[ Voor 46% gewijzigd door teacher op 27-07-2022 20:53 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ter info: vertegenwoordiger kwam heel betrouwbaar over volgens mijn moeder en ze is zeker niet agressief benaderd.
We (mijn broer of ik) gaan morgen even bellen met het bedrijf en vragen waarom er zo’n groot prijsverschil is. Even kijken wat ze dan zeggen, en daarbij aangeven dat we haar gaan adviseren de overeenkomst te ontbinden aangezien het nog binnen de wettelijke bedenktijd valt. En dan maar even kijken wat ze zeggen.
Post wijziging: De algemene voorwaarden zijn inmiddels via de mail opgestuurd, maar daar staat niks over eventueel annuleren/herroepen van de overeenkomst.
[ Voor 14% gewijzigd door bleekie op 27-07-2022 19:59 ]
Waarom dat vragen? Je kunt het beste gewoon vanavond een mail sturen dat je afziet van de koop met een verwijzing naar de bedenktijd.bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:53:
Hartelijk dank voor de vele antwoorden!
Ter info: vertegenwoordiger kwam heel betrouwbaar over volgens mijn moeder en ze is zeker niet agressief benaderd.
We (mijn broer of ik) gaan morgen even bellen met het bedrijf en vragen waarom er zo’n groot prijsverschil is. Even kijken wat ze dan zeggen, en daarbij aangeven dat we haar gaan adviseren de overeenkomst te ontbinden aangezien het nog binnen de wettelijke bedenktijd valt. En dan maar even kijken wat ze zeggen.
Als je dan geen reactie binnen de 14 dagen krijgt bel je er nog even achteraan en neem dit gesprek gelijk ook even op.
Mochten ze dan nog niet snappen dan is het simpelweg geen afspraak en zeker niet gaan betalen.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik zou niet afwachten wat ze zeggen, ze hebben vast een heel mooi woordje klaar, hou het bij eenzijdig mededelen dat er ontbonden wordt.bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:53:
Post wijziging: De algemene voorwaarden zijn inmiddels via de mail opgestuurd, maar daar staat niks over eventueel annuleren/herroepen van de overeenkomst.
Wet gaat altijd boven AV. Ze kunnen er wel of niet in zetten wat ze willen, maar dat vermindert niet jouw recht.
Ergo: je kunt ontbinden en daar heb je hun niet bij nodig. Je hebt geen "ja is goed" van hun nodig.
[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 27-07-2022 20:04 ]
Even mijn gedachten:bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:59:
Mijn moeder heeft via een vergelijkingssite een offerte aanvraag voor een airco gedaan. Daar heeft 1 bedrijf op gereageerd dat vanochtend bij haar langs is geweest.
Ik kon er niet bij zijn, maar wel op haar hart gedrukt niks te tekenen, maar dit heeft ze dus wel gedaan. (Want als ze nu besliste kreeg ze “500 euro installatie korting”)
Mijn gevoel zegt dat ze nu erg veel betaald voor wat ze gaat krijgen. Zou iemand met verstand hiervan er iets over kunnen zeggen?
Het gaat om de volgende offerte (koopovereenkomst?):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan de geel ge-arceerde in de folder. Het full service abonnement, waar ze 5 jaar lang 5,75€ per week voor gaat betalen, is wel compleet, ook onderdelen en dergelijke zitten daarbij in.
De installatie is schuin naar buiten boren en dan de buitenunit 5 meter verderop op de grond aansluiten. Er wordt geen nieuwe elektra groep gelegd.
Ze heeft er verder geen algemene voorwaarden bij gekregen. En op de site zijn ze ook niet te vinden. Achteraf wel gevraagd, maar die moeten van kantoor komen “daar wordt aangewerkt”. Het is mij dus niet duidelijk of ze hier nog vanaf kan. Of zie ik spoken en is dit wel een normale prijs?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- https://www.aircogiant.co...iUFKlBjA7QPgaAvPFEALw_wcB Dezelfde airco los te bestellen voor 865€ zonder installatie.
- Verschillende sites, waar het een beetje een grijs gebied lijkt of je er nog vanaf kan
- Een service-abonnement waarvan de wekelijkse kosten gespecificeerd worden vind ik hoogst ongebruikelijk.
- Zodra blijkt dat de bestaande groepen niet voldoende zijn om de airco draaiende te houden zonder dat de stoppen doorslaan zit je al met een compleet gemonteerde airco. De weg terug is dan lastig, want als consument zeg je niet zo snel "Haal maar weer weg" omdat je dan met gaten in de gevel en een factuur voor geleverd werk achter blijft.
- Er zijn geen stelposten opgenomen maar er is een vaste prijs afgesproken. Dit kan voordelig uitpakken voor de klant, mocht de uitvoerder onverhoopt tegen problemen aanlopen. De hoogte van de vaste prijs laat echter zien dat ieder mogelijk risico meegenomen is in de prijsbepaling. Een klein voordeel is dan wel dat je in ieder geval weet waar je aan toe bent als klant, zolang je wel oplet dat de uitvoerder niet alsnog bijkomende kosten achteraf opgeeft.
Bovenstaande punten doen mij vermoeden dat dit een snelle jongen is die snel dealtjes wil en kan sluiten, maar wanneer er nazorg nodig is het af laat weten. Ik zou hier geen prettig gevoel bij hebben en toch kijken naar wat de mogelijkheden zijn om deze overeenkomst te ontbinden. Het lijkt me echter geen oplichter, maar wel iemand die over de details heen stapt om je binnen te hengelen.
Als het goed uitpakt, dan heb je een mooie airco die het goed doet en de komende jaren geen zorgen. Maar als er ook maar het kleinste dingetje tegenzit, is deze uitvoerder zo te lezen een potentieel kruitvat aan conflicten.
Probeer er onderuit te komen.
Hier zijn wat punten om in je achterhoofd te houden:bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:53:
- Je schrijft dat het serviceabonnement ook de onderdelen bevat, maar als de airco binnen vijf jaar defect gaat valt het onder de garantie en moet de verkoper hem gratis repareren.
- Als je zelf af en toe het filter vervangt en in de herfst zorgt dat de buitenunit niet verstopt raakt met blaadjes heb je na vijf jaar het geld voor een nieuwe unit uitgespaard.
- De offerte vermeldt geen installatiekosten. Is het op basis van nacalculatie? Normaal kost de installatie van zo'n enkele splitunit ongeveer 500 euro, maar nu ze hebben aangegeven 500 euro installatiekorting te geven denk ik dat je moeder daarop wordt gepiepeld.
- Je had zelf de airco gevonden voor €865. De muurbeugel en leidingen zijn dan nog niet bij inbegrepen. Ik denk dat het nog steeds voor een totaalprijs van 1500 euro moet kunnen.
In plaats van te bellen, willen we nu eigenlijk gelijk een mail sturen dat ze afziet van de overeenkomst met verwijzing naar de wettelijke bedenktijd. Met het idee dat als ze daarop reageren we gelijk bewijs hebben, en geen aangetekende brieven meer hoeven te sturen.fopjurist schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:28:
[...]
Hier zijn wat punten om in je achterhoofd te houden:
- Je schrijft dat het serviceabonnement ook de onderdelen bevat, maar als de airco binnen vijf jaar defect gaat valt het onder de garantie en moet de verkoper hem gratis repareren. <- dit bedacht ik mij later ook inderdaad
- Als je zelf af en toe het filter vervangt en in de herfst zorgt dat de buitenunit niet verstopt raakt met blaadjes heb je na vijf jaar het geld voor een nieuwe unit uitgespaard.<-goed punt!
- De offerte vermeldt geen installatiekosten. Is het op basis van nacalculatie? Normaal kost de installatie van zo'n enkele splitunit ongeveer 500 euro, maar nu ze hebben aangegeven 500 euro installatiekorting te geven denk ik dat je moeder daarop wordt gepiepeld.<-Deze prijs in inclusief installatie, dat staat echter nergens zwart op wit. Dit heeft ze via mail nagevraagd na aandringen van mij, en dat werd telefonisch bevestigd. (Dus niet via de mail)
- Je had zelf de airco gevonden voor €865. De muurbeugel en leidingen zijn dan nog niet bij inbegrepen. Ik denk dat het nog steeds voor een totaalprijs van 1500 euro moet kunnen.
Alleen die kan je wegklikken. Ik negeer die altijd als iemand dat aan zet bij versturen.Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:44:
Er zijn meestal bij een mail ook opties om bevestiging te krijgen van geopend en gelezen. Die zou ik aanvinken.
Ja, maar sommigen hebben aanstaan dat ze automatisch wel verstuurd worden.Dracula schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:50:
[...]
Alleen die kan je wegklikken. Ik negeer die altijd als iemand dat aan zet bij versturen.
En 'niet geschoten, is altijd mis'.
Nee. Wel altijd die aangetekende brief sturen. Reageren doen ze toch niet.bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:39:
[...]
In plaats van te bellen, willen we nu eigenlijk gelijk een mail sturen dat ze afziet van de overeenkomst met verwijzing naar de wettelijke bedenktijd. Met het idee dat als ze daarop reageren we gelijk bewijs hebben, en geen aangetekende brieven meer hoeven te sturen.
En dat kost in dit geval het service abonnement ook… dus in 5 jaar tijd geef je nogmaals de prijs van een nieuwe airco uit.
Dit is ontzettend goede handel voor de verkoper. Gebruik maken van de onwetendheid van de klant en tijdsdruk geven door flinke korting te geven op de installatie…het lijkt wel een keukenverkoper.
Mocht er ergens een gaatje te vinden zijn om er onderuit te komen (bedenktijd is er zo eentje) dan zou ik dat zeker gebruik van maken.
Dat is alleen maar omdat het dan voordelig klinkt. De klant is op dat moment niet gefocust op een service abonnement maar op de aanschaf van nieuw spul. Pure verkoop tactieken die heel gemeen zijn.dominic schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:19:
[...]
Even mijn gedachten:
- Een service-abonnement waarvan de wekelijkse kosten gespecificeerd worden vind ik hoogst ongebruikelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door sypie op 27-07-2022 22:08 ]
Sowieso gelden de algemene voorwaarden niet, deze zijn niet ter hand gesteld vóór het aangaan van de overeenkomst en er was geen valide reden om dat niet te doen (Heb ooit een telefonische opdracht van een vaste klant gehad. Toen er problemen waren stelde de rechter ook dat mijn voorwaarden genoeglijk bekend mochten zijn bij die vaste klant maar dat is hier niet het geval). Maar AV zonder iets over herroeping of staken van de opdracht?bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:53:
En zoals eerder gezegd : niet te moeilijk maken en gewoon herroepen op basis van Artikel 230o Burgerlijk Wetboek Boek 6
Nee hoor, 52x5,75=299Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:12:
Abo van 5,75 per week? Da's meer dan 300 per jaar.
Nog steeds veel geld voor zo’n abonnement. Zeker gezien het feit dat er wettelijk minimaal 1 jaar garantie op van toepassing is.
Met 52 weken kom je op 364 dagen, maar de rest van het jaar krijg je niet gratis. Met 1 schikkeldag per 4 jaar komt er nog 5.75*1.25/7 =1.03 bij, dus het totaal ligt inderdaad op meer dan 300 euro per jaar.
Ik vond het servicecontract ook belachelijk.
Je hebt de zeep laten vallen. De komende 5 jaar ga je dat elke dag voelen. Dan ga je toch niet meer in discussie? Die mannen calculeren een risico in. You win some you lose some.
Er vol boven op en een email sturen met allerlei verwijzingen naar het gesprek en waarom dat niet door de beugel kan, je afziet van koop enz. en aangeven dat de communicatie hierna verloopt via rechtsbijstand. 99pct kans dat dit genoeg is.
Dit artikel stelt de volgende eisen aan een herroeping gebaseerd op Bijlage 1 deel B van richtlijn 2011/83/EUbvdbos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:59:
[...]
En zoals eerder gezegd : niet te moeilijk maken en gewoon herroepen op basis van Artikel 230o Burgerlijk Wetboek Boek 6
— Aan [hier dient de handelaar zijn naam, adres en, indien van toepassing, zijn fax en e-mailadres in te vullen]:
— Ik/Wij (1) deel/delen (1) u hierbij mede dat ik/wij (1) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (1) herroep/herroepen (1)
— Besteld op (1)/Ontvangen op (1)
— Naam/Namen consument(en)
— Adres consument(en)
— Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
— Datum
Een nette manier zou (imho) zijn om deze herroeping te sturen en ze de mogelijkheid te geven een (nieuwe) concurrerende offerte te maken.synx6 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:39:
Ik heb even meegelezen. Valt me op dat TS nog netjes blijft en een dialoog wil aangaan.
Kan best netter zijn, maar met zo'n toko zou ik geen zaken willen doen.bvdbos schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:57:
[...]
Een nette manier zou (imho) zijn om deze herroeping te sturen en ze de mogelijkheid te geven een (nieuwe) concurrerende offerte te maken.
Denk je dat ze voor jou net zo hard gaan lopen als een klant die wel het volle pond betaald?
Een bedrijf wat er dit soort praktijken op na houdt gaat zowieso niet lopen. Niet hard, niet zacht, niet voor iemand die het volle pond betaald en niet voor iemand die korting gekregen heeft.vassago schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:10:
Kan best netter zijn, maar met zo'n toko zou ik geen zaken willen doen.
Denk je dat ze voor jou net zo hard gaan lopen als een klant die wel het volle pond betaald?
Die 1500 euro die voor het onderhoudscontract betaald wordt zou een nette prijs zijn voor *alles*. De eerste 5 jaar gaat er helemaal geen onderhoud gebeuren aan dat systeem want er is helemaal geen onderhoud nodig (behalve een keer de filter onder de kraan houden; 3 minuten werk wat iedereen zelf kan doen).
Dus nee, helemaal geen zaken mee doen. Zelfs tegen "een fatsoenlijke prijs" ga je hier geen plezierige ervaring hebben.
Er zijn toch wel best veel tevreden mensen in de reviews. Enkelen klagen over de prijs.Croga schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:19:
[...]
Een bedrijf wat er dit soort praktijken op na houdt gaat zowieso niet lopen. Niet hard, niet zacht, niet voor iemand die het volle pond betaald en niet voor iemand die korting gekregen heeft.
Die 1500 euro die voor het onderhoudscontract betaald wordt zou een nette prijs zijn voor *alles*. De eerste 5 jaar gaat er helemaal geen onderhoud gebeuren aan dat systeem want er is helemaal geen onderhoud nodig (behalve een keer de filter onder de kraan houden; 3 minuten werk wat iedereen zelf kan doen).
Dus nee, helemaal geen zaken mee doen. Zelfs tegen "een fatsoenlijke prijs" ga je hier geen plezierige ervaring hebben.
Het lijkt dus een bedrijf wat wel ervoor zorgt dat je er onbezorgd koel bij zit en schijnbaar hebben veel mensen het geld er wel voor over.
Heb je echter door dat de prijs overdreven hoog is dan zal je er weinig plezier meer aan hebben als je de kunst van het loslaten niet beheerst
Nee. De ontbindingsverklaring is vormvrij. Het is niet nodig dat formulier te gebruiken.bvdbos schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:49:
[...]
Dit artikel stelt de volgende eisen aan een herroeping gebaseerd op Bijlage 1 deel B van richtlijn 2011/83/EU
[ Voor 117% gewijzigd door Outerspace op 28-07-2022 09:19 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Lid 3 van artikel 230o stelt "De consument oefent het in lid 1 bedoelde recht uit door binnen de in dat lid gestelde termijn het ingevulde modelformulier voor ontbinding, bedoeld in bijlage I deel B van de richtlijn, te zenden of een andere daartoe strekkende ondubbelzinnige verklaring te doen aan de handelaar."Tom-Z schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:28:
[...]
Nee. De ontbindingsverklaring is vormvrij. Het is niet nodig dat formulier te gebruiken.
Vormvrij maar de inhoud (datum overeenkomst, naam bedrijf, naam klant) moet er wel in zitten
[ Voor 8% gewijzigd door bvdbos op 28-07-2022 08:46 ]
Nee, het moet een verklaring zijn waaruit blijkt dat je van de overeenkomst af wil. Een SMS-je "ik wil de airco's niet meer" voldoet ook.bvdbos schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Vormvrij maar de inhoud (datum overeenkomst, naam bedrijf, naam klant) moet er wel in zitten
De rechter wil nog wel eens een consument helpen door daar ruimhartig mee om te gaan.
Natuurlijk compleet off-topic en helemaal niet relevant, maar als we gaan muggenziften dan doe ik graag mee.m2011 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:51:
[...]
Met 52 weken kom je op 364 dagen, maar de rest van het jaar krijg je niet gratis. Met 1 schikkeldag per 4 jaar komt er nog 5.75*1.25/7 =1.03 bij, dus het totaal ligt inderdaad op meer dan 300 euro per jaar.
Je betaald in een schrikkeljaar voor dit abonnement ook maar 52 x 5,75, dus je redenering gaat mank. Het is toch niet zo dat je in dat jaar ineens een extra factuur krijgt voor die ene dag?
Een mobiele kan je niet vergelijken met een split unit natuurlijk
[ Voor 60% gewijzigd door Outerspace op 28-07-2022 09:20 . Reden: Quote aangepast ]
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Een mobiele airco is by design inefficient. Omdat de compressor en warmtewisselaar in het zelfde apparaat, in huis, zit moet de warmte vanuit je huis afgevoerd worden naar buiten. Dit doet de airco door lucht uit je huis door de radiator te blazen en via de slang naar buiten af te voeren. Deze lucht moet echter wel vervangen worden, anders zou je huis onder vacuum komen. Die lucht komt van buiten en dat is vaak net die 30 graden lucht die je met je airco af aan het voeren bent.
De apparaten zijn absoluut niet te vergelijken. Het geeft ook een stuk meer comfort (minder geluid, staat niet in de weg). Maargoed, dan moet je niet zo opgelicht worden.
[ Voor 27% gewijzigd door Outerspace op 28-07-2022 09:20 . Reden: Quote aangepast ]
Dat zou alleen maar aantonen hoe enorm ze op de eerste offerte aan het graaien waren. En dan moet het volgens jou netjes?bvdbos schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:57:
[...]
Een nette manier zou (imho) zijn om deze herroeping te sturen en ze de mogelijkheid te geven een (nieuwe) concurrerende offerte te maken.
Nice try airco verkoperbvdbos schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:49:
[...]
Dit artikel stelt de volgende eisen aan een herroeping gebaseerd op Bijlage 1 deel B van richtlijn 2011/83/EU
— Aan [hier dient de handelaar zijn naam, adres en, indien van toepassing, zijn fax en e-mailadres in te vullen]:
— Ik/Wij (1) deel/delen (1) u hierbij mede dat ik/wij (1) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (1) herroep/herroepen (1)
— Besteld op (1)/Ontvangen op (1)
— Naam/Namen consument(en)
— Adres consument(en)
— Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
— Datum
Dit zelfde geldt indirect voor de split unit. De prijs is niet in verhouding, ook het aangeven van 500 euro korting vanuit hun kant laat gewoon zien dat ze de klant aan het misleiden waren.
Desnoods verwijs je naar zo’n rechtspraak of artikel in de krant om wat krachtiger in je verweer te staan.
Gewoon een aangetekende brief erachteraan sturen en per mail op de hoogte stellen.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 28-07-2022 10:20 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Er kan mogelijk sprake zijn van een wilsgebrek namelijk misbruik van omstandigheden op basis waarvan de overeenkomst vernietigd kan worden. https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-3/artikel44
Je hebt gelijk! 👍m2011 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:51:
[...]
Zit veel meer aan vast aan deze uitspraak, onder andere conformiteit. Een rechter kan niet "wel eens" iets doen. Als een rechter iets bepaalt zal elke volgende rechter naar die grond moeten kijken voortaan.Tom-Z schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:53:
[...]
Nee, het moet een verklaring zijn waaruit blijkt dat je van de overeenkomst af wil. Een SMS-je "ik wil de airco's niet meer" voldoet ook.
De rechter wil nog wel eens een consument helpen door daar ruimhartig mee om te gaan.
Nee, je kan deze situatie niet vergelijken met een macbook van 5 euro. De reden dat zo'n MacBook retour zou moeten is niet omdat de prijs buiten verhouding is, maar omdat die 5 euro een tikfout was (het was nooit de bedoeling geweest om de MacBook voor die prijs aan te bieden) én dat het door de ongebruikelijk lage prijs ook duidelijk was dat er waarschijnlijk een vergissing in het spel was.DutchWing schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:33:
Ik weet bijvoorbeeld dat de Mediamarkt een geval had van een hele goedkope MacBook via hun website. (5 euro ofzo) Deze MacBook moest ook retour gezien de prijs niet in verhouding was.
Dit zelfde geldt indirect voor de split unit. De prijs is niet in verhouding [...]
In dit geval is daar geen sprake van. Er is een ongebruikelijk hoge prijs afgesproken, maar dat is wel bewust gedaan.
Het bedrag voor onderhoud is enorm hoog voor één enkele unit, maar dat onderhoud in de eerste 5 jaar onzinnig is is ook weer een brug te ver.
Bij mij thuis komen ze een multi split unit van Daikin A+++ hangen die ook kan verwarmen, ben zo'n €4900,- kwijt + 5jaar garantie en service. Toegegeven de binnen units zijn wel de wat luxere modellen dan standaard, met standaard modellen was ik €4500,- kwijt.chup5528 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:14:
Daarnaast €3295,- voor een enkele split unit.. Prijzen zijn vast wat gestegen, maar ik heb voor zo'n LG unit op mn slaapkamer 4 jaar geleden €1250,- betaald.
Heb ook een offerte gehad van "teun de beun" die het wel ff "grijs" kon doen, vroeg me in eerste instantie €4000,- en later kon hij wel een modelletje van onbekend merk leveren voor €2400,- met + 2 jaar fabrieksgarantie + "je kunt altijd appen als er iets is" + "met dit merk zijn er nooit problemen
Als ik mijn offerte van €4900,- vergelijk met die van mijn tante die heeft 2 splitunits van Mitsubishi laten hangen en ze was zo'n €3750,- kwijt valt het mij mee wat ik kwijt ben.
Zie de website van de Autoriteit Consument en Markt:
Het gaat bij deze airco net als in het voorbeeld, om een standaardproduct. Lijkt me het makkelijkste als je moeder de verkoper mailt en zich hierop beroept. Er staat ook een voorbeeldbrief hiervoor bij de ACM. Dan heb je altijd bewijs dat je binnen 14 dagen gebruik hebt gemaakt van je recht.Heb ik bedenktijd?
U hebt bedenktijd als u een product of dienst koopt:De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af.
- voor 50 euro of meer bij u thuis
Voorbeelden
U vraagt een offerte op voor kozijnen met een standaardmaat. De verkoper komt bij u thuis en daar tekent u het contract.
NB: ik zie op de getekende offerte niets staan over de bedenktijd, dus volgens de regels op genoemde website zou er dan zelfs een verlenging van de bedenktijd van 1 jaar gelden
Wanneer krijg ik 1 jaar extra bedenktijd?Houdt de verkoper of dienstverlener zich niet aan deze regels? Dan krijgt u 1 jaar verlenging van de bedenktijd.
- In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen.
- In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
Tweakers is natuurlijk enorm goed in vooral het afzeiken van alles, maar uiteindelijk wil je moeder een airco. Het zal haar een worst zijn wat of hoe, als er maar koele lucht is en het apparaat gedurende 5 jaar onderhouden word.
Als zij zich hierbij goed voelt, wat is jouw probleem dan?
Tuurlijk is het vervelend dat er een hoge offerte uitgebracht word, maar uiteindelijk zijn we allemaal volwassen toch?
Heeft ook een computer!
Bertus schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:43:
Misschien belangrijker... Wat vind je moeder ervan? Voelt ze zich goed bij dit bedrijf? Kan ze het bedrag betalen? Vind ze het zelf duur?
Tweakers is natuurlijk enorm goed in vooral het afzeiken van alles, maar uiteindelijk wil je moeder een airco. Het zal haar een worst zijn wat of hoe, als er maar koele lucht is en het apparaat gedurende 5 jaar onderhouden word.
Tuurlijk is het vervelend dat er een hoge offerte uitgebracht word, maar uiteindelijk zijn we allemaal volwassen toch?
Je gaat naar een vergelijkingssite om te kunnen vergelijken natuurlijk.Mijn moeder heeft via een vergelijkingssite een offerte aanvraag voor een airco gedaan.
Niet om je een poot te laten uitdraaien. Dat gebeurt toch wel, maar dat was niet de insteek kan ik me zo voorstellen. Anders had je net zo goed de eerste gesponsorde link op google kunnen aanklikken bij "airco".
Behalve dat raken ouders op den duur een leeftijd dat je ze voor bepaalde zaken in bescherming moet nemen. Net als bij jonge kinderen. Gewoonweg omdat ze niet goed geïnformeerd zijn, de wegen niet kennen, zich laten overrompelen, enz enz.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 28-07-2022 10:59 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Probleem is dat iedereen vol vol vol zit met de werkagenda en maar weinig bedrijven een offerte willen doen, als er dan eentje komt met een goede babbel en vlot verhaal.....
En hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat zij de buit niet meer willen laten lopen

[ Voor 10% gewijzigd door jantje112 op 28-07-2022 11:02 ]
Als er antwoord komt zal ik het laten weten.
Vind het inderdaad erg netjes van je omschreven. Mensen die in Juli of Augustus met het briljante idee komen dat ze misschien wel een airco willen laten plaatsen, zullen niet echt bezig zijn met een prijs die misschien 30/40% van super scherp zitten. Die willen ontzorgd worden als de vraag extreem hoog is. Ik snap het probleem daarom ook niet zo goed.Bertus schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:43:
Misschien belangrijker... Wat vind je moeder ervan? Voelt ze zich goed bij dit bedrijf? Kan ze het bedrag betalen? Vind ze het zelf duur?
Er is niemand opgelicht als de dienst gewoon geleverd gaat worden. Om nu in allerlei wetboeken te duiken om te kijken of er ergens iets vergeten is te melden waardoor ontbinding mogelijk is past perfect op dit forum. Betaal gewoon leergeld en plan dit soort aankopen als geen mens bezig met het plaatsen van een airco. En doe vooraf een beetje onderzoek.
Stuur nog een aangetekende brief. Zo niet krijg je mogelijk spijt van als er niet op deze mail wordt gereageerd of als ze zeggen, niet ontvangen helaas.bleekie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:57:
De email is inmiddels verzonden.
***members only***
Als er antwoord komt zal ik het laten weten.
Het gesprek hebben we opgenomen, moet er dan nog steeds een aangetekende brief verstuurd worden?pennywiser schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Stuur nog een aangetekende brief. Zo niet krijg je mogelijk spijt van als er niet op deze mail wordt gereageerd of als ze zeggen, niet ontvangen helaas.
Nee, want je hebt bewijs dat er akkoord is gegaan met afzien.bleekie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:46:
De vertegenwoordiger heeft gebeld, probeerde uiteraard haar nog over te halen om er toch mee door te gaan. Maar dat lukte natuurlijk niet. Hij zei dat hij haar wens respecteert en het ook door geeft aan kantoor.
[...]
Het gesprek hebben we opgenomen, moet er dan nog steeds een aangetekende brief verstuurd worden?
Dan zit je wel goed, denk ik. En ja, je mag een gesprek opnemen zonder vooraf te vragen, als daar nog vragen over komen.bleekie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:46:
De vertegenwoordiger heeft gebeld, probeerde uiteraard haar nog over te halen om er toch mee door te gaan. Maar dat lukte natuurlijk niet. Hij zei dat hij haar wens respecteert en het ook door geeft aan kantoor.
[...]
Het gesprek hebben we opgenomen, moet er dan nog steeds een aangetekende brief verstuurd worden?
Iedereen bedankt voor alle hulp!
Owja, want als je een airco koopt in juli of augustus (mag gewoon zonder hoofdletter) dan hou je er wel van om je te laten naaien. Hier in het topic worden voorbeelden gegeven van een LG airco die vanaf 1900 euro geïnstalleerd wordt. Waarom dan 3295 betalen en een serviceabonnement van 5,95 PER WEEK? En dan nog zeggen "accepteer het als leergeld", terwijl je gewoon volledig in je recht staat om het te ontbinden. Wat een intens domme reactie dit.Lekkerboeie86 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:29:
[...]
Vind het inderdaad erg netjes van je omschreven. Mensen die in Juli of Augustus met het briljante idee komen dat ze misschien wel een airco willen laten plaatsen, zullen niet echt bezig zijn met een prijs die misschien 30/40% van super scherp zitten. Die willen ontzorgd worden als de vraag extreem hoog is. Ik snap het probleem daarom ook niet zo goed.
Er is niemand opgelicht als de dienst gewoon geleverd gaat worden. Om nu in allerlei wetboeken te duiken om te kijken of er ergens iets vergeten is te melden waardoor ontbinding mogelijk is past perfect op dit forum. Betaal gewoon leergeld en plan dit soort aankopen als geen mens bezig met het plaatsen van een airco. En doe vooraf een beetje onderzoek.

Mag je vinden hoor! Het is een keer 30 graden, je komt zwetend uit je bed en wil NU een airco. De eerste de beste google hit bel je op en er komt iemand langs. Wat een service! Er is je nog duidelijk verteld om niet gelijk te tekenen, maar na een goed verhaal neem je toch gelijk de beslissing. Het was niet eens overdreven opgedrongen door de verkoper. Duidelijk zetten ze kosten uiteen. Geen verborgen kosten. En vind het eigenlijk wel een mooi voorstel om volledig ontzorgd te zijn met een service abonnement.dehardstyler schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:52:
[...]
Owja, want als je een airco koopt in juli of augustus (mag gewoon zonder hoofdletter) dan hou je er wel van om je te laten naaien. Hier in het topic worden voorbeelden gegeven van een LG airco die vanaf 1900 euro geïnstalleerd wordt. Waarom dan 3295 betalen en een serviceabonnement van 5,95 PER WEEK? En dan nog zeggen "accepteer het als leergeld", terwijl je gewoon volledig in je recht staat om het te ontbinden. Wat een intens domme reactie dit.
Je kiest natuurlijk heel duidelijk om als leek zonder onderzoek in de zomer deze aankoop te doen. Dat we in Nederland nog zoveel regels opstellen om mensen te beschermen is zijn geluk. Maar helpt ook niet om mensen naar hoger niveau te krijgen om dit in de toekomst te voorkomen.
Anders vraag je bleekie om het contract over te nemen?Lekkerboeie86 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:01:
[...]
En vind het eigenlijk wel een mooi voorstel om volledig ontzorgd te zijn met een service abonnement.
En na dit alles blijft er een wetgever over, die stelt: zelfs al bent U de meest domme persoon op aarde. Gaat U in de tussentijd nog 12 dagen de wereld over, waarvan 10 dagen hinkelend door Nepal, mag U nog steeds de overeenkomst afbreken. Om welke reden dan ook. Of dat nu een geest is, een demon, een visioen of gewoon je zoon die je nogal dom vindt. Dat maakt allemaal niet uit. Je mag nog steeds de overeenkomst afbreken. Om daarvoor dan 1000 euro plus te betalen.Lekkerboeie86 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:01:
[...]
Mag je vinden hoor! Het is een keer 30 graden, je komt zwetend uit je bed en wil NU een airco. De eerste de beste google hit bel je op en er komt iemand langs. Wat een service! Er is je nog duidelijk verteld om niet gelijk te tekenen, maar na een goed verhaal neem je toch gelijk de beslissing. Het was niet eens overdreven opgedrongen door de verkoper. Duidelijk zetten ze kosten uiteen. Geen verborgen kosten. En vind het eigenlijk wel een mooi voorstel om volledig ontzorgd te zijn met een service abonnement.
Je kiest natuurlijk heel duidelijk om als leek zonder onderzoek in de zomer deze aankoop te doen. Dat we in Nederland nog zoveel regels opstellen om mensen te beschermen is zijn geluk. Maar helpt ook niet om mensen naar hoger niveau te krijgen om dit in de toekomst te voorkomen.
You are NIJL-ed!
What you see is always what you get.
Ik denk dat mensen best bereid zijn te betalen om ontzorgd te worden. Adviseur aan huis die goed overkomt, goede montagelui en elk jaar iemand die controleert en schoonmaakt.ITsEZ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:34:
Eigenlijk echt een heel erg vreemd verhaal, 3500,- rekenen voor zo'n LG unit is echt extreem duur. Dat moet inderdaad al kunnen voor 1300-1600 euro. En toch heeft dit bedrijf nagenoeg geen negatieve reviews en weinig klachten. Zijn alle kopers dan daadwerkelijk zo onwetend?
Je hebt immers ook mensen die niet heel het internet afstruinen op zoek naar de goedkoopste aanbieder. En je hebt ook mensen die denken dat als je meer betaalt dat je dan meer krijgt.
Effectief was het 5.000 euro voor een airco inc installatie en 5 jaar garantie...ITsEZ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:34:
Eigenlijk echt een heel erg vreemd verhaal, 3500,- rekenen voor zo'n LG unit is echt extreem duur. Dat moet inderdaad al kunnen voor 1300-1600 euro. En toch heeft dit bedrijf nagenoeg geen negatieve reviews en weinig klachten. Zijn alle kopers dan daadwerkelijk zo onwetend?

7400 Wp op het dak
Dat is een zeer nette prijs voor een 20kW multisplit met 6 binnenunits.targaryanwolf schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:30:
[...]
Bij mij thuis komen ze een multi split unit van Daikin A+++ hangen die ook kan verwarmen, ben zo'n €4900,- kwijt + 5jaar garantie en service. Toegegeven de binnen units zijn wel de wat luxere modellen dan standaard, met standaard modellen was ik €4500,- kwijt.
Alleen een bedrag roepen zonder dat we überhaupt weten of het over 2, 3 of 4 binnenunits gaat zegt niet zo veel he.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Onderhoud en garantie zijn twee verschillende dingen. Filters vervangen valt niet onder garantie toch?Theo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:47:
[...]
Effectief was het 5.000 euro voor een airco inc installatie en 5 jaar garantie...
Mensen betalen 70 euro om een telefoon op laptop "startklaar" op te laten leveren.ITsEZ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:34:
Of bestellen een TV bij Coolblue die elders 400 minder kost. Toch moet je eerst een nummertje trekken voor ze tijd voor je hebben.
Dat kleine zaakje die wasmachines verkoopt en "gratis" installeert in het dorp.
Mensen betalen zonder zeuren 10/15K voor montage badkamer. 2 weken werk, moet je zelf 4 maanden voor naar kantoor. Laat is een bedrijf aan huis komen voor een relaxfauteuil omdat je dan niet naar de meubelboulevard hoeft. Krijg je "20% korting" op een stoel van 4700.- die op de boulevard 1899.- kost.
Dit soort voorbeelden gebeuren duizenden keren per dag.
Er zijn meer mensen die nergens naar kijken, dan mensen die prijs kritisch zijn. Dat je dan volledig ontzorgd kan worden is heel veel geld waard. Maar midden in de zomer acuut een airco willen plaatsen dat is natuurlijk heel raar om dan een hogere prijs te rekenen dan in januari. Ik zal de bloemist eens aanspreken om zijn prijzen tijdens Valentijnsdag
Overdrijven is ook een vak. Als er weinig ruimte is in de zomer gaan niet meteen de prijzen 3x over de kop.Lekkerboeie86 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:38:
[...]
Mensen betalen 70 euro om een telefoon op laptop "startklaar" op te laten leveren.
Of bestellen een TV bij Coolblue die elders 400 minder kost. Toch moet je eerst een nummertje trekken voor ze tijd voor je hebben.
Dat kleine zaakje die wasmachines verkoopt en "gratis" installeert in het dorp.
Mensen betalen zonder zeuren 10/15K voor montage badkamer. 2 weken werk, moet je zelf 4 maanden voor naar kantoor. Laat is een bedrijf aan huis komen voor een relaxfauteuil omdat je dan niet naar de meubelboulevard hoeft. Krijg je "20% korting" op een stoel van 4700.- die op de boulevard 1899.- kost.
Dit soort voorbeelden gebeuren duizenden keren per dag.
Er zijn meer mensen die nergens naar kijken, dan mensen die prijs kritisch zijn. Dat je dan volledig ontzorgd kan worden is heel veel geld waard. Maar midden in de zomer acuut een airco willen plaatsen dat is natuurlijk heel raar om dan een hogere prijs te rekenen dan in januari. Ik zal de bloemist eens aanspreken om zijn prijzen tijdens Valentijnsdag
Toch blijft er bij mij een nare nasmaak hangen van het handelen van deze club met hun agressieve verkoop taktieken.
Ga je er nog een review aan wagen (voor zover het bedrijf bekend is betreffenden)?
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
De installatie was over 2 maanden... Je weet wel... ongeveer 9 maanden voordat je dat ding als verkoeling zou gaan gebruiken...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
2binnen units, 5kw koelen en 5,6kw verwarmen.Xander schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:10:
[...]
Dat is een zeer nette prijs voor een 20kW multisplit met 6 binnenunits.
Alleen een bedrag roepen zonder dat we überhaupt weten of het over 2, 3 of 4 binnenunits gaat zegt niet zo veel he.
Oh. Als ik een (serieuzetargaryanwolf schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:45:
[...]
2binnen units, 5kw koelen en 5,6kw verwarmen.
Toen mijn ouders in hun woning ooit een multisplit met 3 units lieten plaatsen was dit voordeliger dan 3 losse units. Nou was dat jaren geleden maar ik had verwacht dat het in verhouding nog steeds een voordeligere keuze zou zijn.
Nu ga jij er direct vanuit dat hij morgen geplaatst zou worden. Maar de installatie afspraak staat voor 27-09-2022. Dat is nog 2 maanden. Dan is de airco niet meer nodig voor koelen.Lekkerboeie86 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:01:
[...]
Mag je vinden hoor! Het is een keer 30 graden, je komt zwetend uit je bed en wil NU een airco. De eerste de beste google hit bel je op en er komt iemand langs. Wat een service! Er is je nog duidelijk verteld om niet gelijk te tekenen, maar na een goed verhaal neem je toch gelijk de beslissing. Het was niet eens overdreven opgedrongen door de verkoper. Duidelijk zetten ze kosten uiteen. Geen verborgen kosten. En vind het eigenlijk wel een mooi voorstel om volledig ontzorgd te zijn met een service abonnement.
Verwijderd
Zo raar vind ik het anders niet als ze direct zouden kunnen installeren.dehardstyler schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:52:
[...]
Owja, want als je een airco koopt in juli of augustus (mag gewoon zonder hoofdletter) dan hou je er wel van om je te laten naaien. Hier in het topic worden voorbeelden gegeven van een LG airco die vanaf 1900 euro geïnstalleerd wordt. Waarom dan 3295 betalen
Ik woon in Zuid Spanje, als mijn airco's nu kapot gaan is er bijna niemand die kan komen installeren.
installatie in de winter is tijd goedkoper omdat ze het dan minder druk hebben, en de airco's op voorraad liggen.
Een dergelijk abbo bij consumenten zou ik nooit doen, die dingen gaan de eerste 5-8 jaar eigenlijk niet kapot als je ze schoon houdt
Maar hij wordt pas eind eind september geplaatst volgens de bon. Dan zijn die dingen niet echt meer in trek.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:04:
[...]
Zo raar vind ik het anders niet als ze direct zouden kunnen installeren.
Ik woon in Zuid Spanje, als mijn airco's nu kapot gaan is er bijna niemand die kan komen installeren.
installatie in de winter is tijd goedkoper omdat ze het dan minder druk hebben, en de airco's op voorraad liggen.
Een dergelijk abbo bij consumenten zou ik nooit doen, die dingen gaan de eerste 5-8 jaar eigenlijk niet kapot als je ze schoon houdt
Een review gaan we niet meer doen. We zijn gewoon blij dat mijn moeder er vanaf is.Skyrunner schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:02:
Fijn dat de koop zonder verder morren ontbonden kon worden, had jouw moeder natuurlijk ook gewoon recht op.
Toch blijft er bij mij een nare nasmaak hangen van het handelen van deze club met hun agressieve verkoop taktieken.
Ga je er nog een review aan wagen (voor zover het bedrijf bekend is betreffenden)?
Voor wat betreft de discussie over het moment van het aanvragen van de offerte. Ik snap wel dat het nu midden in de zomer niet de beste tijd is. Maar dat is zeker niet iets waar mijn moeder bij stil staat.
Buiten dat zou het hoofddoel van de airco verwarmen zijn, en is het mooi meegenomen dat ze dan ook kan koelen mocht het nodig zijn.
Ik ben extreem voorzichtig met reviews bij feedbackcompany geworden.ITsEZ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:34:
Vorig jaar een dakdekker voor een klusje aan de nok via deze site uitgezocht. Nou dat was ook gewoon een beun. Binnen no time stond mijn negatieve beoordeling weer onder een hele berg aan positieve en de inhoud was afgekapt.
Kortom trustpilot heb ik best enig vertrouwen in, fbc absoluut niet. Ik vermijd tegenwoordig juist bedrijven die daar gebruik van maken.
[ Voor 4% gewijzigd door delpit op 30-07-2022 11:03 ]
Ik had dit topic nog open staan om te lezen, nu net gedaan. Jouw reactie triggerde mij nog evenKnielen schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:01:
[...]
Natuurlijk compleet off-topic en helemaal niet relevant, maar als we gaan muggenziften dan doe ik graag mee.
Je betaald in een schrikkeljaar voor dit abonnement ook maar 52 x 5,75, dus je redenering gaat mank. Het is toch niet zo dat je in dat jaar ineens een extra factuur krijgt voor die ene dag?
Eens in de 5 tot 6 jaar heb je een jaar met 53 weken. 2020 was zo'n jaar, 2026 is de volgende.
Gemiddeld kom je op 300,03 euro per jaar uit, en dat bereken je als volgt:
5.75/7=0.8214... per dag. Met eens in de 4 jaar een schrikkeljaar heb je dus 365.25 dagen in een jaar gemiddeld zitten.
0.8214*365.25=300.0268...
Maar voor TS, fijn dat het nu geregeld is, en ik vind het ook netjes dat je er geen 1* review achteraan gooit, al vind ik een kritische, goed beargumenteerde beoordeling ergens wel op zijn plaats. Anders blijven ze er wellicht mee wegkomen.
Mijn reviews al gezien?
Het gemiddeld aantal dagen in een jaar zegt niets over deze specifieke situatie. Op 27/9/2022 zou de airco worden geïnstalleerd, gedurende de looptijd van 5 jaar is er één schrikkeljaar, dus geldt het abonnement voor 5x365 + 1 = 1826 dagen. Het abonnement kost 5,75/7=0,8214... euro per dag, dus dan kom je op 299,99 euro per jaar.PeacekeeperNL schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:37:
[...]
Ik had dit topic nog open staan om te lezen, nu net gedaan. Jouw reactie triggerde mij nog even
Eens in de 5 tot 6 jaar heb je een jaar met 53 weken. 2020 was zo'n jaar, 2026 is de volgende.
Gemiddeld kom je op 300,03 euro per jaar uit, en dat bereken je als volgt:
5.75/7=0.8214... per dag. Met eens in de 4 jaar een schrikkeljaar heb je dus 365.25 dagen in een jaar gemiddeld zitten.
0.8214*365.25=300.0268...
Tenzij ze op hele weken afronden en dus 261 weken in rekening brengen. Dan betaal je 261*5,75=€1500,75. Dat maakt €300,15 per jaar.fopjurist schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Het gemiddeld aantal dagen in een jaar zegt niets over deze specifieke situatie. Op 27/9/2022 zou de airco worden geïnstalleerd, gedurende de looptijd van 5 jaar is er één schrikkeljaar, dus geldt het abonnement voor 5x365 + 1 = 1826 dagen. Het abonnement kost 5,75/7=0,8214... euro per dag, dus dan kom je op 299,99 euro per jaar.
2026 heeft 53 weken volgens ISO-8601.Knielen schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:01:
Topdiscussie dit, misschien kan @bleekie nog een proforma berekening opvragen om alle discussies uit de wereld te helpen.
Als ze na 27/9/2027 nog een dag extra in rekening brengen om op een veelvoud van 7 dagen te komen heb je voor meer dan 5 jaar betaald, dus moet je €1500,75 niet door 5 delen maar door 5 + 1/366 en kom je weer op 299,99 euro. Juridisch mogen ze de kosten voor die extra dag niet vorderen.Xander schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:11:
[...]
Tenzij ze op hele weken afronden en dus 261 weken in rekening brengen. Dan betaal je 261*5,75=€1500,75. Dat maakt €300,15 per jaar.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads