Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:03
Mijn moeder heeft via een vergelijkingssite een offerte aanvraag voor een airco gedaan. Daar heeft 1 bedrijf op gereageerd dat vanochtend bij haar langs is geweest.
Ik kon er niet bij zijn, maar wel op haar hart gedrukt niks te tekenen, maar dit heeft ze dus wel gedaan. (Want als ze nu besliste kreeg ze “500 euro installatie korting”)

Mijn gevoel zegt dat ze nu erg veel betaald voor wat ze gaat krijgen. Zou iemand met verstand hiervan er iets over kunnen zeggen?

Het gaat om de volgende offerte (koopovereenkomst?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atlJFwxUg8p0IP1n1IhaaDrtvxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPt5vMRRJC6Q8xxVFwjKuqYg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thA7kwBODWS69uG7bNa7KHGPKYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ckoq3clJkBkxslzTv7CttvQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_pNK0CeUu2F1tsesETgg_-zhpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsipIx3pFk7jeVnpyTgTzBeh.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de geel ge-arceerde in de folder. Het full service abonnement, waar ze 5 jaar lang 5,75€ per week voor gaat betalen, is wel compleet, ook onderdelen en dergelijke zitten daarbij in.

De installatie is schuin naar buiten boren en dan de buitenunit 5 meter verderop op de grond aansluiten. Er wordt geen nieuwe elektra groep gelegd.

Ze heeft er verder geen algemene voorwaarden bij gekregen. En op de site zijn ze ook niet te vinden. Achteraf wel gevraagd, maar die moeten van kantoor komen “daar wordt aangewerkt”. Het is mij dus niet duidelijk of ze hier nog vanaf kan. Of zie ik spoken en is dit wel een normale prijs?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Verschillende sites, waar het een beetje een grijs gebied lijkt of je er nog vanaf kan

[ Voor 3% gewijzigd door bleekie op 27-07-2022 19:56 ]

Beste antwoord (via bleekie op 28-07-2022 13:47)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:39

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen algemene voorwaarden overhandigd, dus koop meteen schriftelijk ontbinden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fgghhf
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Microkid schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:02:
Geen algemene voorwaarden overhandigd, dus koop meteen schriftelijk ontbinden.
Het is in Nederland niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben noch bied de wet enige optie om te ontbinden als er geen algemene voorwaarden zijn. Je valt gewoon terug op de wettelijke bepalingen.

https://ondernemersplein.kvk.nl/algemene-voorwaarden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Het is in Nederland niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben noch bied de wet enige optie om te ontbinden als er geen algemene voorwaarden zijn. Je valt gewoon terug op de wettelijke bepalingen.

https://ondernemersplein.kvk.nl/algemene-voorwaarden/
Ok. Helaas. Punt blijft wel dat je niet weet waar je nu aan toe bent door het gebrek een voorwaarden. Desnoods onbekwaamheid opvoeren?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Abo van 5,75 per week? Da's meer dan 300 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fgghhf
Microkid schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:12:
[...]

Ok. Helaas. Punt blijft wel dat je niet weet waar je nu aan toe bent door het gebrek een voorwaarden. Desnoods onbekwaamheid opvoeren?
Dat weet je wel, als de algemene voorwaarden niet zijn uitgereikt dus mag de ondernemer zich daar ook niet op beroepen.

De wetgever heeft daarvoor diverse spelregels in de wet vastgelegd(die ook zouden gelden als er wel algemene voorwaarden waren). Je valt dus terug op de wetgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:22
Getverdemme zeg, €5,75 per week?! Dat voor een split unit waar je die eerste 5 jaar alleen maar de filter van schoon hoeft te maken. Voelt erg aan als oplichters die misbruik maken van een oudere dame.

Daarnaast €3295,- voor een enkele split unit.. Prijzen zijn vast wat gestegen, maar ik heb voor zo'n LG unit op mn slaapkamer 4 jaar geleden €1250,- betaald.

Ik hoop dat ze er vanaf kan komen. Rechtsbijstand evt?

[ Voor 7% gewijzigd door chup5528 op 27-07-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 22:37
Zoek de airco eens op bij een shop, dan wete je wat deze kost.
De prijs per week en voor 5 jaar vast, lijkt mij inziens op oplichting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fgghhf
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:12:
Abo van 5,75 per week? Da's meer dan 300 per jaar.
Niet zo heel gek voor een alles dekkende service, kijk maar eens wat ze vragen voor een cv abbo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:27
Even de handtekening van moeders blurren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
Ja, dat komt aardig in de buurt van oplichting. Een dergelijk bedrag per maand lijkt me realistischer. En maarliefst 5 jaar lang?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
akatar schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:15:
Zoek de airco eens op bij een shop, dan wete je wat deze kost.
De prijs per week en voor 5 jaar vast, lijkt mij inziens op oplichting
Net gedaan: ik zie een aanbieding van 906 euro

Pure oplichting dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Niet zo heel gek voor een alles dekkende service, kijk maar eens wat ze vragen voor een cv abbo.
Moet je eens kijken wat een los onderhoudsbeurtje voor een ketel kost; ben je voor 70 euro’s inclusief de BTW klaar. Komen ze voor dit geld ‘m 3x per jaar schoonmaken of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 22:37
Probeer om er onderuit te komen, misschien lukt dat (verkoop aan de deur heeft toch bedenktijd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:12
Aangifte doen bij de politie, kom je heel makkelijk onder het contract uit, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
jeroenkb schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Net gedaan: ik zie een aanbieding van 906 euro

Pure oplichting dit
Aanbiedingen zijn geen goede maatstaf.

Wat is de normale prijs? en wat kost het om dit te installeren door een professional???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:05
Ik ben geen expert in Airco's. Maar wel in het aanschaf er van (heb er 3 ondertussen), en als ik iets aanschaf verdiep ik er mij altijd wel zoveel mogelijk in.
Maar dit lijkt mij echt enorm veel geld. In het verleden heb ik voor een 3.5Kw, inclusief montage, garantie en dergelijke iets van 1900 euro afgetikt. Dat was toen al relatief veel geld, maar ik had een eis dat ie muis en muisstil moest zijn. Want je vind ze ook wel all-in voor 1500 euro.
Later toen ik er 2 bij hebben hebben, met 1 buitenunit, 1x 2.5kW en 3.5kW modules binnen voor iets van 3500 euro inclusief alles er bij.
En een abonnement, waarvoor? Alle ZZP'ers / bedrijven waar ik in het verleden offertes heb aangevraagd geven allemaal aan dat het voor consumenten onzin is. Die dingen zijn tegenwoordig doorontwikkeld en betrouwbaar van de meeste A merken zoals Mitsubishi. Als ze stuk gaan bel je ze op, en dan komen ze langs op een redelijke termijn, afhankelijk van garantie kost het niets (los van manuur), buiten garantie betaal je gewoon onderdelen + manuur. Maar dat is een stuk goedkoper dan elke week 5 euro aftikken. Een service contract is vooral belangrijk voor bedrijven waar ze binnen x uur / dagen op de stoep staan, bijvoorbeeld server ruimtes of een koel ruimte in een bedrijfspand.

Ik zou het annuleren. Zo'n bedrijf kan mij de pot op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:17:
[...]

Aanbiedingen zijn geen goede maatstaf.

Wat is de normale prijs? en wat kost het om dit te installeren door een professional???
1500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Moet je eens kijken wat een los onderhoudsbeurtje voor een ketel kost; ben je voor 70 euro’s inclusief de BTW klaar. Komen ze voor dit geld ‘m 3x per jaar schoonmaken of zo?
Geen idee, ik wilde alleen maar aangegeven dat dit soort idiote bedragen voor onderhoud vrij courant zijn in het wereldje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +21 Henk 'm!

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Niet dat bedrag. En onderdelen ga je de eerste jaren niet nodig hebben. Die dingen servicen stelt niets voor. Heb ik ze vroeger op kantoor vaak genoeg zien doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ze zijn op uitnodiging langs gekomen.

Twijfel of dit nog onder een verkoopdemonstratie valt. Maar volgens mij geldt die 14 dagen wel voor overeenkomsten voor diensten, die je thuis afsluit. Kun je in ieder geval onder dat dure contract uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-07-2022 18:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:17:
Aangifte doen bij de politie, kom je heel makkelijk onder het contract uit, lijkt me.
Aangifte van wat precies?

Het is erg duur, maar er is naar mijn idee niets strafbaars gebeurd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Da’s een goeie, dit lijkt me inderdaad onder colportage vallen en geen ‘normale’ verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/les96XdacbyRhenqxlPGBuD1ZpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CrJOUCqjpS3bn4Qi9g9N6R8g.jpg?f=user_large

https://www.comfy-air.nl/lg-dualcool-ap12rt

[ Voor 11% gewijzigd door jeroenkb op 27-07-2022 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:45

Grvy

Bot

Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Da’s een goeie, dit lijkt me inderdaad onder colportage vallen en geen ‘normale’ verkoop.
Mijn moeder heeft via een vergelijkingssite een offerte aanvraag voor een airco gedaan. Daar heeft 1 bedrijf op gereageerd dat vanochtend bij haar langs is geweest.
Lijkt mij dus niet.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08
Mij juist niet, het initiatief ging uit van de moeder van en niet vanuit het bedrijf

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:20:
[...]

?

op eigen verzoek (via vergelijkingssite) komt verkoper langs. Dat is toch geen colportage?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Op uitnodiging van die vergelijkingssite haal ik uit de OP. En wat is het voor vergelijking als er überhaupt maar 1 iemand een offerte uitbrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Ze heeft dit bedrijf niet gevonden via de deur, op straat of tijdens een verkoopdemonstratie.

Noch heeft ze op internet besteld, dat maakt het behoorlijk lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
[...]

"Verkoop buiten de verkoopruimte"

Er staat niets over uitgenodigd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Aangifte van wat precies?

Het is erg duur, maar er is naar mijn idee niets strafbaars gebeurd.
Het wordt hier al oplichting genoemd.

Maar, ik zou ze bellen, zeggen dat er van de koop wordt afgezien en als ze moeilijk gaan doen dreigen met naar de politie gaan voor oplichting. Denk dat ze daar echt geen zin in hebben en de koop ontbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
dan nog. Heb net plaatje gepost van bedrijf dan 1900 euro vraagt inclusief montage.

Dan is 3200 euro rijkelijk veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:45
Zie: https://financieel.infonu...e-colportagewet-2020.html

"Wat is geen colportage
Geen colportage is het als u:
U zelf het initiatief hebt genomen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16
Over oplichting zijn we het dus eens, nu nog uitzoeken hoe je hier vanaf komt......

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:23:
[...]

Maar, ik zou ze bellen, zeggen dat er van de koop wordt afgezien en als ze moeilijk gaan doen dreigen met naar de politie gaan voor oplichting. Denk dat ze daar echt geen zin in hebben en de koop ontbinden.
Of ze komen met een brede collega nog even 'opmeten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
[...]

Volgens de site van KVK lijkt dat weinig uit te maken, het is ‘buiten een verkooplocatie’ en daarmee colportage (net zoiets als de schilder zou ik zeggen).
Verkoop buiten de verkoopruimte
Onder verkoop buiten de verkoopruimte valt:
verkoop aan de deur
straatverkoop (zoals energiecontracten)
verkoop tijdens verkoopdemonstratie waarvoor de verkoper je heeft uitgenodigd in een zaaltje of een restaurant (dagtochten, busreizen)
verkoop tijdens verkoopdemonstraties bij iemand of jou thuis
het sluiten van een overeenkomst bij een bezoek aan huis, voor een dienst die wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld een schilder of glazenwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fgghhf
jeroenkb schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:23:
dan nog. Heb net plaatje gepost van bedrijf dan 1900 euro vraagt inclusief montage.

Dan is 3200 euro rijkelijk veel
Maar dat is geen reden voor ontbinding tenzij het apert onredelijk is(oplichting), ik vraag me af of dat hier het geval is.

In principe is de ondernemer vrij om zelf te bepalen wat hij vraagt voor een product en dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
jeroenkb schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:24:
[...]

Of ze komen met een brede collega nog even 'opmeten'
Dan hebben ze een nog veel groter probleem lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:25:
[...]

Dan hebben ze een nog veel groter probleem lijkt mij.
Zou bij mij ook zijn,

Maar niet iedereen is zo mondig als de wijze tweakers hier.

Ik vermoed dat dergelijke intimidatie redelijk vaak voorkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:24:
[...]

Volgens de site van CB lijkt dat weinig uit te maken, het is ‘buiten een verkooplocatie’ en daarmee colportage (net zoiets als de schilder zou ik zeggen).

[...]
Voor colportage moet de ondernemer het initiatief nemen, uitzonderingen zijn telefonische, internet en catalogus bestellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Wat in ieder geval ook niet mag, maar weet de wet niet, is druk zetten dmv een aanbieding die alleen 'nu' geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:23:
[...]

Waarom zou dit oplichting zijn?

De enige manier is denk ik via de wet op oneerlijke handelspraktijken, maar dat lijkt me bijzonder lastig te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Voor colportage moet de ondernemer het initiatief nemen, uitzonderingen zijn telefonische, internet en catalogus bestellingen.
In dit geval zijn ze ‘gekoppeld’ door een vergelijkingssite, een beetje grijs gebied wat dat betreft. Is er voor de komst rechtstreeks contact geweest met het bedrijf of heeft die website dat gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:32:
[...]

In dit geval zijn ze ‘gekoppeld’ door een vergelijkingssite, een beetje grijs gebied wat dat betreft. Is er voor de komst rechtstreeks contact geweest met het bedrijf of heeft die website dat gepland?
Niets grijs aan. Pertinent geen colportage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
En ik bedenk me dat juist dat druk zetten de reden is dat die colportagewet bestaat. Dit lijkt me daarom echt geen uitzondering daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Maak niet uit, ze heeft niet besteld via internet, ze heeft slechts het internet gebruikt om in contact te komen met het bedrijf.

Het uiteindelijke gesprek heeft plaats gevonden bij de klant en op verzoek van de klant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:27:
Wat in ieder geval ook niet mag, maar weet de wet niet, is druk zetten dmv een aanbieding die alleen 'nu' geldig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63H-bWCr2iQ1cUXgPwEZfcj3u6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2TRgy4WK0DwyJiRQXEkyjCb.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.consuwijzer.n...e-verkoop/wat-kan-ik-doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:33:
En ik bedenk me dat juist dat druk zetten de reden is dat die colportagewet bestaat. Dit lijkt me daarom echt geen uitzondering daarop.
Nee druk zetten is een agressieve handelspraktijk zoals bedoeld in BW6 artikel 193, staat volledig los van colportage, maar dat moet wel plaats gevonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Niets grijs aan. Pertinent geen colportage.
Wat mij betreft dus wel. Een jou onbekende verkoper in huis = colportage. Immers de mogelijkheid om de klant onder druk te zetten. Dat lijkt me geheel in de geest van de wet.
De abonnementsdienst moet trouwens sowieso een bedenktijd hebben.

Misschien eens het Juridisch Loket benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Maar is dat gebeurt??? Het is aanname.

Mocht dat gebeurt zijn dan sta je sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fgghhf
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Wat mij betreft dus wel. Een jou onbekende verkoper in huis = colportage. Immers de mogelijkheid om de klant onder druk te zetten. Dat lijkt me geheel in de geest van de wet.

De wet is volstrekt duidelijk, het is alleen colportage als de ondernemer de klant benaderd, hetzij in persoon, via telefoon/internet of via een verkoopavond.

Het zelf uitnodigen van een bedrijf valt nimmer onder colportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Nee druk zetten is een agressieve handelspraktijk zoals bedoeld in BW6 artikel 193, staat volledig los van colportage, maar dat moet wel plaats gevonden hebben.
Niet agressief (als in dan komen we je opzoeken), maar die snelle beslissers korting. Dat mag simpelweg niet.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je kunt de overeenkomst binnen 14 dagen na vandaag ontbinden. Het is belangrijk dat je die ontbinding kunt bewijzen, dus stuur zowel een aangetekende brief als een e-mail. Je kunt ook eerst een e-mail sturen en kijken of de handelaar daarop reageert, dan heb je ook bewijs dat de handelaar de e-mail heeft ontvangen, zolang je de termijn maar in de gaten houdt.

Of je als consument zelf het initiatief hebt genomen om de verkoper langs te laten komen was tot 2014 wel relevant onder de Colportagewet:
[definitie van een] colporteur: degene die in de uitoefening van een beroep of bedrijf door persoonlijk bezoek (...)

(...) als persoonlijk bezoek [wordt] niet aangemerkt het persoonlijk bezoek, dat in overwegende mate voortvloeit uit een initiatief van degene, die wordt bezocht (...)
Sinds 2014 bestaat de Colportagewet niet meer, en heet het een 'overeenkomst buiten de verkoopruimte' en is het niet van belang wie het initiatief heeft genomen:
Volgens de toelichtende overwegingen is bij een verkoopsituatie buiten de winkelruimte niet van belang wie het initiatief neemt voor de overeenkomst.

[ Voor 8% gewijzigd door fopjurist op 27-07-2022 19:30 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:46
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Maar is dat gebeurt??? Het is aanname.

Mocht dat gebeurt zijn dan sta je sterk.
in de ts :
"Ik kon er niet bij zijn, maar wel op haar hart gedrukt niks te tekenen, maar dit heeft ze dus wel gedaan. (Want als ze nu besliste kreeg ze “500 euro installatie korting”)"

lijkt me een sterk punt, maar ik zou het bedrijf inderdaad eerst bellen, mogelijk hebben die ook geen zin in gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Niet agressief (als in dan komen we je opzoeken), maar die snelle beslissers korting. Dat mag simpelweg niet.
De wet noemt dat een agressieve handelspraktijk. Artikel 193.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En hier nog wat meer over algemene voorwaarden:
https://www.consumentenbo...koop/algemene-voorwaarden.

Linksom of rechtsom moet er onderuit te komen zijn.

En nogmaals, mij lijkt het makkelijkste om gewoon te bellen en te zeggen dat ze van de koop afziet en dan de reactie afwachten. Pas moeilijk gaan doen als de verkoper ook moeilijk doet, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Knip

[ Voor 53% gewijzigd door FirePuma142 op 27-07-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:55
sjaakwortel schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:38:
[...]
lijkt me een sterk punt, maar ik zou het bedrijf inderdaad eerst bellen, mogelijk hebben die ook geen zin in gezeur.
Als dit de standaard handelswijze is van dit bedrijf hebben ze hier gewoon een standaard antwoord op en kom je er niet op deze manier onderuit.
Het is wel de makkelijkste manier om hier achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:38:
[...]

De wet is volstrekt duidelijk, het is alleen colportage als de ondernemer de klant benaderd, hetzij in persoon, via telefoon/internet of via een verkoopavond.

Het zelf uitnodigen van een bedrijf valt nimmer onder colportage.
Dit bedrijf heeft zelf contact gezocht lijkt mij. Immers zij reageren op een vraag. De beste dame heeft niet rechtstreeks dit bedrijf uitgenodigd. Vandaar dat het feit dat er een tussenpersoon is dus wél uitmaakt. Zij zijn niet op zoek gegaan naar dit bedrijf maar het bedrijf is actief potentiële klanten aan het benaderen (maar dan online). Lijkt verdacht veel op colportage niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:39:
En hier nog wat meer over algemene voorwaarden:
https://www.consumentenbo...koop/algemene-voorwaarden.

Linksom of rechtsom moet er onderuit te komen zijn.

En nogmaals, mij lijkt het makkelijkste om gewoon te bellen en te zeggen dat ze van de koop afziet en dan de reactie afwachten. Pas moeilijk gaan doen als de verkoper ook moeilijk doet, lijkt me.
Algemene voorwaarden zijn van geen belang, de ondernemer heeft ze niet uitgereikt dus kan zich daar ook niet op beroepen en de wet verplicht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
fopjurist schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:38:
Je kunt de overeenkomst binnen 14 dagen na vandaag ontbinden. Het is belangrijk dat je die ontbinding kunt bewijzen, dus stuur zowel een aangetekende brief als een e-mail.

Of je als consument zelf het initiatief hebt genomen om de verkoper langs te laten komen was tot 2014 wel relevant onder de Colportagewet:

[...]

Sinds 2014 heet het een 'overeenkomst buiten de verkoopruimte'. en is het niet van belang wie het initiatief heeft genomen:

[...]
Dank! Dit is nou precies wat ik ook al dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Dit bedrijf heeft zelf contact gezocht lijkt mij. Immers zij reageren op een vraag. De beste dame heeft niet rechtstreeks dit bedrijf uitgenodigd. Vandaar dat het feit dat er een tussenpersoon is dus wél uitmaakt. Zij zijn niet op zoek gegaan naar dit bedrijf maar het bedrijf is actief potentiële klanten aan het benaderen (maar dan online). Lijkt verdacht veel op colportage niet?
Neen de klant heeft het bedrijf via de vergelijkingssite uitgenodigd om een offerte maken en later uitgenodigd om thuis langs te komen, dat is geen colportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Neen de klant heeft het bedrijf via de vergelijkingssite uitgenodigd om een offerte maken en later uitgenodigd om thuis langs te komen, dat is geen colportage.
De (potentiële) klant heeft om een offerte gevraagd. Niet om een directe verkoop. Speelt dat nog een rol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:44:
[...]

De (potentiële) klant heeft om een offerte gevraagd. Niet om een directe verkoop. Speelt dat nog een rol?
Ze heeft het bedrijf na aanleiding van de offerte uitgenodigd, ik doe even de aanname dat ze niet ongewenst zijn langs gekomen.(dan zou ts wel maatregelen hebben getroffen.)

Daarna heeft de klant besloten om een overeenkomst te tekenen, wat dus overblijft is de vraag of er sprake is van een agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk.

[ Voor 4% gewijzigd door fgghhf op 27-07-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Ze heeft het bedrijf na aanleiding van de offerte uitgenodigd, ik doe even de aanname dat ze niet ongewenst zijn langs gekomen.(dan zou ts wel maatregelen hebben getroffen.)

Daarna heeft de klant besloten om een overeenkomst te tekenen, wat dus overblijft is de vraag of er sprake is van een agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk.
Ik zie in de TS niet dat de offerte eerst op afstand uitgebracht is. Dat moet dan duidelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Ronald schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Ik zie in de TS niet dat de offerte eerst op afstand uitgebracht is. Dat moet dan duidelijk worden.
Ook dan heb je er niks aan, ze heeft zelf het bedrijf uitgenodigd.

In de wet staat niet dat er een verplichte bedenktijd nodig is, er vanuit gaande dat de offerte ter plekke is gemaakt is er op zich geen belemmering om meteen akkoord te gaan met de offerte.

Tenzij de ondernemer een agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk heeft begaan. Dat is belangerijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:52:
[...]
Moeizame uitvlucht zou nog zijn, ontkennen dat deze afspraak zelf gemaakt is maar aangeven dat hier door een derde gedaan is.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
bombadil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Moeizame uitvlucht zou nog zijn, ontkennen dat deze afspraak zelf gemaakt is maar aangeven dat hier door een derde gedaan is.
Zoals ik al een paar keer zei is de makkelijkste weg de agressieve of oneerlijke handelspraktijk.

Hebben ze haar gepusht of een aanbieding gegeven die alleen nu geldig is, dan zit je goed.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is doodsimpel en ik zat er kansloos naast, elke verkoop buiten de verkoopruimte is binnen 14 dagen ontbindbaar. Nu dat niet is medegedeeld door de verkoper zelfs 12 maanden lang.

Zie hier bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
bombadil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Nog moeizamer, de moeder als handelsonbekwaam krijgen.

Maar agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk lijkt me 'makkelijker', gezien de korting om 'nu' te tekenen. En dan ook dat ik zie dat alles al is ingevuld en mevrouw echt alleen de handtekening moest zetten, zelfs de datum en plaats zijn voor haar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:41:
[...]

Dank! Dit is nou precies wat ik ook al dacht.
Dat is niet precies wat je al dacht, maar het past prima, dat is wat anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:52
Volgens mij kan je inderdaad beroep doen op je bedenktijd. Indien dit niet zo zou zijn had de verkoper dit namelijk duidelijk moeten aangeven.

Het opvallende vind ik wel, het bedrijf heeft veel positieve reviews maar bestaat pas sinds 2020. Dat terwijl ze niet eens prijzen op de website vermelden. Het zou wat bijzonder zijn dat niemand over de hoge offertes is gevallen in het verleden, terwijl iedereen hier gelijk ziet dat het veel te hoge prijzen zijn. Als je naar de reviews kijkt zou ontbinden geen probleem moeten zijn, daar lijkt het namelijk een keurig bedrijf...je kan ze is subtiel bellen of er geen foutje is gemaakt, gezien dit bedrag op geen enkele manier in verhouding staat. Grote kans dat je dan al snel door hebt hoe ze erin staan. Ik zet mijn geld echter in op dat de reviews een wat kunstmatig beeld geven van de daadwerkelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:59:
Het is doodsimpel en ik zat er kansloos naast, elke verkoop buiten de verkoopruimte is binnen 14 dagen ontbindbaar. Nu dat niet is medegedeeld door de verkoper zelfs 12 maanden lang.

Zie hier bijvoorbeeld.
Inderdaad, dit is de kern: het is buiten een verkoopruimte (winkel, showroom oid.) verkocht en daarmee is het herroepingsrecht gewoon van toepassing. Op uitnodiging of niet.

OP, veel succes met het ontbinden van de overeenkomst; voor zeker 1000 euro minder moet dit ook lukken. En dan zonder onderhoudsonzin. Met zo'n bedrijf zou ik geen zaken willen doen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:58:
[...]

Zoals ik al een paar keer zei is de makkelijkste weg de agressieve of oneerlijke handelspraktijk.
En daarmee zit je er al een paar keer naast. Dat is geen makkelijke weg, en zeker niet de makkelijkste weg.

Het aanbieden van een korting als iemand direct beslist is niet misleidend of agressief.
Het helpen bij het invullen van een formulier is niet misleidend of agressief.
Het vermelden van een prijs per week voor een abonnement waarbij iemand eens per jaar langskomt is mogelijk wel misleidend, maar dan kun je wellicht slechts partieel ontbinden en zit je nog wel aan het dure apparaat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Nog moeizamer, de moeder als handelsonbekwaam krijgen.

Maar agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk lijkt me 'makkelijker', gezien de korting om 'nu' te tekenen. En dan ook dat ik zie dat alles al is ingevuld en mevrouw echt alleen de handtekening moest zetten, zelfs de datum en plaats zijn voor haar gedaan.
De korting moet dan weer niet teveel waarde krijgen, het is immers toegestaan om aan aanbiedingen te hebben en de klant er op te wijzen dat ze een korting kunnen krijgen binnen de actie periode.

Het gaat er volledig om wat er precies is gebeurd en gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:42
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:04:
[...]

De korting moet dan weer niet teveel waarde krijgen, het is immers toegestaan om aan aanbiedingen te hebben en de klant er op te wijzen dat ze een korting kunnen krijgen binnen de actie periode.

Het gaat er volledig om wat er precies is gebeurd en gezegd.
FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:59:

Zie hier bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
fopjurist schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:03:
[...]

En daarmee zit je er al een paar keer naast. Dat is geen makkelijke weg, en zeker niet de makkelijkste weg.

Het aanbieden van een korting als iemand direct beslist is niet misleidend of agressief.
Het helpen bij het invullen van een formulier is niet misleidend of agressief.
Het vermelden van een prijs per week voor een abonnement waarbij iemand eens per jaar langskomt is mogelijk wel misleidend, maar dan kun je wellicht slechts partieel ontbinden en zit je nog wel aan het dure apparaat vast.
Dat is het wel degelijk, een korting geven op voorwaarden dat je nu tekent is een agressieve handelspraktijk.

Te lezen in BW 6 artikel 193.

[ Voor 3% gewijzigd door fgghhf op 27-07-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:00:
[...]

Dat is niet precies wat je al dacht, maar het past prima, dat is wat anders :+
Het valt blijkbaar niet onder de oude colportagewet maar wel onder de huidige wetgeving. Koop aan huis = koop aan huis. Ik was er ook vrij zeker van dat de wet daarin geen onderscheid maakt. Blijkbaar sinds 2014 pas, maar met de oude wet heb ik gezien mijn leeftijd ook nooit te maken gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Dat is het wel degelijk, een korting geven op voorwaarden dat je nu tekent is een agressieve handelspraktijk.

Zo lang die korting een daadwerkelijke korting is, is er geen verbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fgghhf
FirePuma142 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Zo lang die korting een daadwerkelijke korting is, is er geen verbod.
Ja maar dan moet het wel een daadwerkelijke korting zijn en veel belangerijker je mag niet die korting verbinden aan het nu tekenen van de overeenkomst.

Je mag dus wel zeggen we hebben deze maand een actie waarbij u 500 euro korting krijgt op de installatiekosten maar zeg je: Als u nu tekent dan krijgt u 500 euro korting op de installatiekosten, alleen nu geldig. dan bega je een verboden agressieve handelspraktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:23:
[...]

Ja maar dan moet het wel een daadwerkelijke korting zijn en veel belangerijker je mag iemand niet die korting verbinden aan het nu tekenen van de overeenkomst.
Dat lees ik er niet in? Kun je het stukje quoten waar dat uit volgt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Je bedoelt vast een ander artikel zoals art. 6:193b, 6:193h of 6:193i BW, maar dan nog zie ik er geen agressieve handelspraktijk in. Een agressieve handelspraktijk kenmerkt zich door intimidatie, dwang of ongepaste beïnvloeding waardoor de keuzevrijheid of de vrijheid van handelen van de gemiddelde consument wordt beperkt, waardoor die een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Een korting mag dan de keuze van een consument beïnvloeden, de vrijheid om die keuze te maken wordt niet belemmerd. Het aanbieden van een korting bij direct tekenen is niet ongepast, maar past juist bij een legitieme bedrijfsvoering omdat je minder rompslomp hebt en je je niet in hoeft te dekken tegen prijsschommelingen gedurende de geldigheidsduur van de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:52:
[...]

In de wet staat niet dat er een verplichte bedenktijd nodig is, er vanuit gaande dat de offerte ter plekke is gemaakt is er op zich geen belemmering om meteen akkoord te gaan met de offerte.

Tenzij de ondernemer een agressieve handelspraktijk of oneerlijke handelspraktijk heeft begaan. Dat is belangerijk.
Lees even de reactie van @fopjurist over colportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Het staat er niet zo letterlijk, maar hoe zit het als de klant heeft gezegd, 'ik teken niet, wil even met mijn familie overleggen' en dat dan de verkoper zegt 'maar als u nu tekent, krijgt u €500 korting'.
Zo lees ik het een beetje in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
fopjurist schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:27:
[...]

Je bedoelt vast een ander artikel zoals art. 6:193b, 6:193h of 6:193i BW, maar dan nog zie ik er geen agressieve handelspraktijk in. Een agressieve handelspraktijk kenmerkt zich door intimidatie, dwang of ongepaste beïnvloeding waardoor de keuzevrijheid of de vrijheid van handelen van de gemiddelde consument wordt beperkt, waardoor die een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Een korting mag dan de keuze van een consument beïnvloeden, de vrijheid om die keuze te maken wordt niet belemmerd. Het aanbieden van een korting bij direct tekenen is niet ongepast, maar past juist bij een legitieme bedrijfsvoering omdat je minder rompslomp hebt en je je niet in hoeft te dekken tegen prijsschommelingen gedurende de geldigheidsduur van de offerte.
het is een misleidende handelspraktijk op basis van artikel 193G punt G. Lijkt mij volstrekt duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door fgghhf op 27-07-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

fgghhf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:33:
[...]

het is een misleidende handelspraktijk op basis van artikel 193G punt G. Lijkt mij volstrekt duidelijk.
Punt G:
De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend: (...) bedrieglijk beweren dat het product slechts gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn of dat het slechts onder speciale voorwaarden gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn om de consument onmiddellijk te doen beslissen en hem geen kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen;
Is de bewering dat je korting krijgt als je direct tekent bedrieglijk? Volgens mij niet, want die korting krijg je echt en op een later moment niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mag ik een gokje wagen? Is dit knipje, niet netjes

[ Voor 46% gewijzigd door teacher op 27-07-2022 20:53 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bleekie
Hartelijk dank voor de vele antwoorden!

Ter info: vertegenwoordiger kwam heel betrouwbaar over volgens mijn moeder en ze is zeker niet agressief benaderd.

We (mijn broer of ik) gaan morgen even bellen met het bedrijf en vragen waarom er zo’n groot prijsverschil is. Even kijken wat ze dan zeggen, en daarbij aangeven dat we haar gaan adviseren de overeenkomst te ontbinden aangezien het nog binnen de wettelijke bedenktijd valt. En dan maar even kijken wat ze zeggen.

Post wijziging: De algemene voorwaarden zijn inmiddels via de mail opgestuurd, maar daar staat niks over eventueel annuleren/herroepen van de overeenkomst.

[ Voor 14% gewijzigd door bleekie op 27-07-2022 19:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:53:

Ter info: vertegenwoordiger kwam heel betrouwbaar over volgens mijn moeder en ze is zeker niet agressief benaderd.

We (mijn broer of ik) gaan morgen even bellen met het bedrijf en vragen waarom er zo’n groot prijsverschil is. Even kijken wat ze dan zeggen, en daarbij aangeven dat we haar gaan adviseren de overeenkomst te ontbinden aangezien het nog binnen de wettelijke bedenktijd valt. En dan maar even kijken wat ze zeggen.
Waarom dat vragen? Je kunt het beste gewoon vanavond een mail sturen dat je afziet van de koop met een verwijzing naar de bedenktijd.

Als je dan geen reactie binnen de 14 dagen krijgt bel je er nog even achteraan en neem dit gesprek gelijk ook even op.

Mochten ze dan nog niet snappen dan is het simpelweg geen afspraak en zeker niet gaan betalen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pennywiser

Post wijziging: De algemene voorwaarden zijn inmiddels via de mail opgestuurd, maar daar staat niks over eventueel annuleren/herroepen van de overeenkomst.
Ik zou niet afwachten wat ze zeggen, ze hebben vast een heel mooi woordje klaar, hou het bij eenzijdig mededelen dat er ontbonden wordt.

Wet gaat altijd boven AV. Ze kunnen er wel of niet in zetten wat ze willen, maar dat vermindert niet jouw recht.

Ergo: je kunt ontbinden en daar heb je hun niet bij nodig. Je hebt geen "ja is goed" van hun nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 27-07-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Laatst online: 10-07 20:04

dominic

will code for food

bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:59:
Ik kon er niet bij zijn, maar wel op haar hart gedrukt niks te tekenen, maar dit heeft ze dus wel gedaan. (Want als ze nu besliste kreeg ze “500 euro installatie korting”)

Mijn gevoel zegt dat ze nu erg veel betaald voor wat ze gaat krijgen. Zou iemand met verstand hiervan er iets over kunnen zeggen?

Het gaat om de volgende offerte (koopovereenkomst?):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan de geel ge-arceerde in de folder. Het full service abonnement, waar ze 5 jaar lang 5,75€ per week voor gaat betalen, is wel compleet, ook onderdelen en dergelijke zitten daarbij in.

De installatie is schuin naar buiten boren en dan de buitenunit 5 meter verderop op de grond aansluiten. Er wordt geen nieuwe elektra groep gelegd.

Ze heeft er verder geen algemene voorwaarden bij gekregen. En op de site zijn ze ook niet te vinden. Achteraf wel gevraagd, maar die moeten van kantoor komen “daar wordt aangewerkt”. Het is mij dus niet duidelijk of ze hier nog vanaf kan. Of zie ik spoken en is dit wel een normale prijs?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Verschillende sites, waar het een beetje een grijs gebied lijkt of je er nog vanaf kan
toon volledige bericht
Even mijn gedachten:

- Een service-abonnement waarvan de wekelijkse kosten gespecificeerd worden vind ik hoogst ongebruikelijk.

- Zodra blijkt dat de bestaande groepen niet voldoende zijn om de airco draaiende te houden zonder dat de stoppen doorslaan zit je al met een compleet gemonteerde airco. De weg terug is dan lastig, want als consument zeg je niet zo snel "Haal maar weer weg" omdat je dan met gaten in de gevel en een factuur voor geleverd werk achter blijft.

- Er zijn geen stelposten opgenomen maar er is een vaste prijs afgesproken. Dit kan voordelig uitpakken voor de klant, mocht de uitvoerder onverhoopt tegen problemen aanlopen. De hoogte van de vaste prijs laat echter zien dat ieder mogelijk risico meegenomen is in de prijsbepaling. Een klein voordeel is dan wel dat je in ieder geval weet waar je aan toe bent als klant, zolang je wel oplet dat de uitvoerder niet alsnog bijkomende kosten achteraf opgeeft.

Bovenstaande punten doen mij vermoeden dat dit een snelle jongen is die snel dealtjes wil en kan sluiten, maar wanneer er nazorg nodig is het af laat weten. Ik zou hier geen prettig gevoel bij hebben en toch kijken naar wat de mogelijkheden zijn om deze overeenkomst te ontbinden. Het lijkt me echter geen oplichter, maar wel iemand die over de details heen stapt om je binnen te hengelen.

Als het goed uitpakt, dan heb je een mooie airco die het goed doet en de komende jaren geen zorgen. Maar als er ook maar het kleinste dingetje tegenzit, is deze uitvoerder zo te lezen een potentieel kruitvat aan conflicten.

Probeer er onderuit te komen.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hier zijn wat punten om in je achterhoofd te houden:
- Je schrijft dat het serviceabonnement ook de onderdelen bevat, maar als de airco binnen vijf jaar defect gaat valt het onder de garantie en moet de verkoper hem gratis repareren.
- Als je zelf af en toe het filter vervangt en in de herfst zorgt dat de buitenunit niet verstopt raakt met blaadjes heb je na vijf jaar het geld voor een nieuwe unit uitgespaard.
- De offerte vermeldt geen installatiekosten. Is het op basis van nacalculatie? Normaal kost de installatie van zo'n enkele splitunit ongeveer 500 euro, maar nu ze hebben aangegeven 500 euro installatiekorting te geven denk ik dat je moeder daarop wordt gepiepeld.
- Je had zelf de airco gevonden voor €865. De muurbeugel en leidingen zijn dan nog niet bij inbegrepen. Ik denk dat het nog steeds voor een totaalprijs van 1500 euro moet kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bleekie
fopjurist schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Hier zijn wat punten om in je achterhoofd te houden:
- Je schrijft dat het serviceabonnement ook de onderdelen bevat, maar als de airco binnen vijf jaar defect gaat valt het onder de garantie en moet de verkoper hem gratis repareren. <- dit bedacht ik mij later ook inderdaad
- Als je zelf af en toe het filter vervangt en in de herfst zorgt dat de buitenunit niet verstopt raakt met blaadjes heb je na vijf jaar het geld voor een nieuwe unit uitgespaard.<-goed punt!
- De offerte vermeldt geen installatiekosten. Is het op basis van nacalculatie? Normaal kost de installatie van zo'n enkele splitunit ongeveer 500 euro, maar nu ze hebben aangegeven 500 euro installatiekorting te geven denk ik dat je moeder daarop wordt gepiepeld.<-Deze prijs in inclusief installatie, dat staat echter nergens zwart op wit. Dit heeft ze via mail nagevraagd na aandringen van mij, en dat werd telefonisch bevestigd. (Dus niet via de mail)
- Je had zelf de airco gevonden voor €865. De muurbeugel en leidingen zijn dan nog niet bij inbegrepen. Ik denk dat het nog steeds voor een totaalprijs van 1500 euro moet kunnen.
In plaats van te bellen, willen we nu eigenlijk gelijk een mail sturen dat ze afziet van de overeenkomst met verwijzing naar de wettelijke bedenktijd. Met het idee dat als ze daarop reageren we gelijk bewijs hebben, en geen aangetekende brieven meer hoeven te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Er zijn meestal bij een mail ook opties om bevestiging te krijgen van geopend en gelezen. Die zou ik aanvinken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:44:
Er zijn meestal bij een mail ook opties om bevestiging te krijgen van geopend en gelezen. Die zou ik aanvinken.
Alleen die kan je wegklikken. Ik negeer die altijd als iemand dat aan zet bij versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dracula schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Alleen die kan je wegklikken. Ik negeer die altijd als iemand dat aan zet bij versturen.
Ja, maar sommigen hebben aanstaan dat ze automatisch wel verstuurd worden.
En 'niet geschoten, is altijd mis'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
bleekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:39:
[...]

In plaats van te bellen, willen we nu eigenlijk gelijk een mail sturen dat ze afziet van de overeenkomst met verwijzing naar de wettelijke bedenktijd. Met het idee dat als ze daarop reageren we gelijk bewijs hebben, en geen aangetekende brieven meer hoeven te sturen.
Nee. Wel altijd die aangetekende brief sturen. Reageren doen ze toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dat kost in dit geval het service abonnement ook… dus in 5 jaar tijd geef je nogmaals de prijs van een nieuwe airco uit.

Dit is ontzettend goede handel voor de verkoper. Gebruik maken van de onwetendheid van de klant en tijdsdruk geven door flinke korting te geven op de installatie…het lijkt wel een keukenverkoper.

Mocht er ergens een gaatje te vinden zijn om er onderuit te komen (bedenktijd is er zo eentje) dan zou ik dat zeker gebruik van maken.
dominic schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Even mijn gedachten:

- Een service-abonnement waarvan de wekelijkse kosten gespecificeerd worden vind ik hoogst ongebruikelijk.
Dat is alleen maar omdat het dan voordelig klinkt. De klant is op dat moment niet gefocust op een service abonnement maar op de aanschaf van nieuw spul. Pure verkoop tactieken die heel gemeen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door sypie op 27-07-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 14:19
Sowieso gelden de algemene voorwaarden niet, deze zijn niet ter hand gesteld vóór het aangaan van de overeenkomst en er was geen valide reden om dat niet te doen (Heb ooit een telefonische opdracht van een vaste klant gehad. Toen er problemen waren stelde de rechter ook dat mijn voorwaarden genoeglijk bekend mochten zijn bij die vaste klant maar dat is hier niet het geval). Maar AV zonder iets over herroeping of staken van de opdracht?

En zoals eerder gezegd : niet te moeilijk maken en gewoon herroepen op basis van Artikel 230o Burgerlijk Wetboek Boek 6
Pagina: 1 2 Laatste