Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Beste medetweakers,

binnenkort heb ik mijn huis verkocht en mag ik een bedrag met behoorlijk wat nullen bijschrijven.
Ik wil dit geld nuttig inzetten, dwz ja leuke dingen doen, maar het grootste deel slim inzetten.

Stel, het bedrag waar het over gaat bedraagt 150kEur. Mijn situatie is vaste baan, geen schulden, hypotheek samen met mijn vrouw. Ik geef niks om dure auto's ofzo. Mijn uiteindelijke doel is eerder stoppen met werken.

Wat zijn volgens jullie goede instrumenten om mijn doel van eerder stoppen met werken, te halen door slim inzetten van die, zeg, 150kEur zijn?

Ik dacht zelf aan

- vastgoed NL
- vastgoed zuid Europa (om zelf te gebruiken, maar ook als investering)
- crypto's (zit er sowieso al 6 jaar in)
- bestaande hypotheek verder afslossen
- verder investeren in energiebesparende maatregelen (warmtepomp, nog meer zonnepanelen, elecytrische auto ook als batterij te gebruiken etc).
- .......

Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties. Thnks!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Lees deze anders door: Financiële onafhankelijkheid - Deel 5 perfect topic voor je.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Niet online
had ik gezien, thnks! staat echter zoveel info in, en zo gefragmenteerd dat ik het niet goed kon volgen allemaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Reken even uit hoeveel HRA je misloopt door het niet in je nieuwe hypotheek te stoppen. Dan kan je bekijken voor jezelf of je het dat waard vindt om andere dingen mee te doen dan in je nieuwe huis investeren. Vind je het te veel, dan in je nieuwe huis kijken, ik zou sowieso richting energiebesparing kijken ipv hypotheek aflossen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar ga je daarna wonen? In een huis met hypotheek die óók op je naam staat?

Wees je dan ervan bewust dat je te maken gaat krijgen met de bijleenregeling (verminderde hypotheekrenteaftrek i.v.m. overwaarde die je niet voor de woning gebruikt)

My 2 cents:
-In iets anders investeren dan crypto. Crypto is niet veel meer dan gokken, voor financiële onafhankelijkheid zoek je zekerheid.
-Die zekerheid krijg je het meest met (duurzame) stenen, dus je huis verduurzamen en eventueel wat vastgoed.
-Hypotheek aflossen kan mogelijk door de bijleenregeling interessant zijn, maar is wel (qua rendement) het minst verstandige. Echter héél veel zekerheid.

Ik zou, als je het echt over hebt, beginnen met twee goedkope appartementen financieren voor de verhuur (75k eigen inbreng per stuk) als dat past. Dan na een paar jaar er een derde bij kopen met de gemaakte winst en in principe is 90+% van de Nederlanders met de inkomsten van drie woningen wel (bijna) financiëel onafhankelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 21-07-2022 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 19:15
- bestaande hypotheek verder afslossen
- verder investeren in energiebesparende maatregelen (warmtepomp, nog meer zonnepanelen, elecytrische auto ook als batterij te gebruiken etc).

en:
- beleggen in ETF's (wellicht pas over een maand instappen vanwege aankomende renteverhogingen, no financial advice).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:37:
Waar ga je daarna wonen? In een huis met hypotheek die óók op je naam staat?

Wees je dan ervan bewust dat je te maken gaat krijgen met de bijleenregeling (verminderde hypotheekrenteaftrek i.v.m. overwaarde die je niet voor de woning gebruikt)

My 2 cents:
-In iets anders investeren dan crypto. Crypto is niet veel meer dan gokken, voor financiële onafhankelijkheid zoek je zekerheid.
-Die zekerheid krijg je het meest met (duurzame) stenen, dus je huis verduurzamen en eventueel wat vastgoed.
-Hypotheek aflossen kan mogelijk door de bijleenregeling interessant zijn, maar is wel (qua rendement) het minst verstandige. Echter héél veel zekerheid.

Ik zou, als je het echt over hebt, beginnen met twee goedkope appartementen financieren voor de verhuur (75k eigen inbreng per stuk) als dat past. Dan na een paar jaar er een derde bij kopen met de gemaakte winst en in principe is 90+% van de Nederlanders met de inkomsten van drie woningen wel (bijna) financiëel onafhankelijk.
ik ga samenwonen met mijn vriendin in haar huis. dat huis komt op beider naam te staan. geldt de bijleenregeling in dat geval ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Simpelst: in een ETF stoppen. Je kan nu 150 / (jaarlijkse kosten) jaar eerder stoppen met werken.

Meeste ETF's rekenen met een doelrendement van 6%, dus afhankelijk van hoe lang je t geld kan laten staan kan je misschien nog iets eerder stoppen.

Verder denken: energiebesparende maatregelen. Kan uit als t je meer dan 6% rendement oplevert, en dat is met de huidige energieprijzen al snel.

Evt. bestaande hypotheek aflossen, afhankelijk van rente en rentevaste periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-06 22:01
tms5dmark2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:45:
[...]

ik ga samenwonen met mijn vriendin in haar huis. dat huis komt op beider naam te staan. geldt de bijleenregeling in dat geval ook?
Dat ligt eraan of jij je inkoopt in haar woning:

https://allesoverhypothek...n%20de%20bijleenregeling:
Wanneer u gaat samenwonen en er geen sprake is van een overdracht van de woning tussen de partners, dan heeft dat geen consequenties voor de bijleenregeling. Als u vervolgens samen een ander huis gaat kopen, dan krijgt u wel te maken met eventueel ontstane eigenwoningreserves en de bijleenregeling.

[ Voor 12% gewijzigd door KoningsGap op 21-07-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Niet online
KoningsGap schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Dat ligt eraan of jij je inkoopt in haar woning:

https://allesoverhypothek...n%20de%20bijleenregeling:
Wanneer u gaat samenwonen en er geen sprake is van een overdracht van de woning tussen de partners, dan heeft dat geen consequenties voor de bijleenregeling. Als u vervolgens samen een ander huis gaat kopen, dan krijgt u wel te maken met eventueel ontstane eigenwoningreserves en de bijleenregeling.
de helft van de hypotheek komt op mijn naam te staan, da's geen inkopen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:32
tms5dmark2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:49:
[...]

En dan ook de helft van het huis op jouw naam? Of alleen de hypotheek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
[...]

Nee. Dat betekent dus dat jij over de eerste €150k (uit je voorbeeld) geen HRA meer krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:53:
[...]

En dan ook de helft van het huis op jouw naam? Of alleen de hypotheek?
huis en hypotheek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-06 06:13
Dus dan is de bijleenregeling van toepassing:

Wat als je gaat samenwonen?
De bijleenregeling geldt ook voor partners die gaan samenwonen.

Trek je in bij je partner (en word je fiscaal partner voor de hypotheek)? Ook dan krijg je alleen hypotheekrenteaftrek over de volledige hypotheek als je je overwaarde van je vorige woning in jullie gezamenlijke woning inbrengt.

Bron: https://www.vanbruggen.nl...arde-huis/bijleenregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:51
unifi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:54:
Simpelst: in een ETF stoppen. Je kan nu 150 / (jaarlijkse kosten) jaar eerder stoppen met werken.

Meeste ETF's rekenen met een doelrendement van 6%, dus afhankelijk van hoe lang je t geld kan laten staan kan je misschien nog iets eerder stoppen.

Verder denken: energiebesparende maatregelen. Kan uit als t je meer dan 6% rendement oplevert, en dat is met de huidige energieprijzen al snel.

Evt. bestaande hypotheek aflossen, afhankelijk van rente en rentevaste periode.
Als hij al in crypto zit zou ik zeker een klein deel in crypto stoppen, 5-10K.
Hij weet (mag ik hopen) de risico's en de koersen staan op dit moment giga laag.
die 5-10K kan verdampen, klopt, maar kan ook maar zo keer 5-10 gaan (of nog veel meer). High risk, high reward.
ETF is ook zeker interessant. Koersen zijn recent al wat gedaald alleen niemand weet waar het heen gaat. de een zegt er komt een giga recessie aan, dus de boel gaat zeker nog instoren, de ander zegt, er komt een recessie aan maar dat "weten" we, dus dat zit al ingeprijst. Als het voor de wat langere termijn is maakt t niet zoveel uit, dan gewoon instappen (tip: check meesman.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:12
De makkelijkste en relatief veilige optie is om alles in een ETF te knallen en er niet meer naar om te kijken (er van uitgaande dat je nog > 5 jaar tot je beoogde pensioen hebt). Het liefst nog maandelijks wat bijleggen, je kan dan echt wel wat kapitaal opbouwen als je nog een tijdje te gaan hebt.

Vastgoed is interessant omdat er een vaak een hefboom in zit door gedeeltelijk met een lening te financieren, het object kan meer waard worden en je hebt huurinkomsten. Verder is het qua belasting (nog) heel gunstig.
Je kan het nooit goed voorspellen maar als de rente nog een stukje doorstijgt dan kan je wel een periode krijgen waar het echt duur wordt om een huis te financieren. Als je dan een grote zak met cash hebt kan het wel een goede kans zijn. Maar goed, er zit ook weer strengere regelgeving aan te komen, wie weet wordt de pretbox afgeschaft dus het is wel een onzekere tijd. Verder is het wel veel gedoe qua onderhoud en beheer.

Crypto's lijkt me de minst verstandige keuze. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je daar met te tengels van af kan blijven als je 150k de ene dag door het dak gaat en de volgende dag door het putje. Kan je dan nog rustig slapen? Je kan er best 5% van je kapitaal in stoppen als het leuk vindt maar ik zie dit echt als speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
SmurfLink schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:34:
Reken even uit hoeveel HRA je misloopt door het niet in je nieuwe hypotheek te stoppen. Dan kan je bekijken voor jezelf of je het dat waard vindt om andere dingen mee te doen dan in je nieuwe huis investeren. Vind je het te veel, dan in je nieuwe huis kijken, ik zou sowieso richting energiebesparing kijken ipv hypotheek aflossen.
Misgelopen HRA valt in het niet bij wat je kunt verdienen door het goed te beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 12:58
Gewoon alles in een ETF en lekker 20/30 jaar laten staan terwijl je door verdient/spaart.
Als je het dan allemaal zat ben, en stopt met werken elk jaar 3/4% er weer uit trekken om van te leven.

Ik ben zelf (voornamelijk door luiheid) all in gegaan bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat je HRA niet oneindig is, na 30 jaar ben je aan de beurt met dank aan de VVD:
https://www.belastingdien...bij-oversluiten-hypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 17:02

Lordy79

Vastberaden

150k zou ik als volgt beleggen:

50pct in veilige obligaties
20pct in aandelen
5pct in crypto (ik zou daar van wegblijven trouwens)
25pct spaargeld / dingen die je snel liquide kunt maken

En op die manier vermogen laten groeien.

En die 20pct in aandelen zou ik stapsgewijs kopen, dus elke maand 3000 euro maximaal.

Maar het hangt ook af van je inkomsten en uitgaven elke maand. als je maandelijks nog een paar honderd euro kunt sparen dan is er misschien iets minder spaargeld nodig.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:17

Herman

FP ProMod
[...]

Het zal zeer waarschijnlijk je HRA beperken. Bereken en bedenk goed hoeveel nadeel je hierdoor zult hebben.

Gelet op het bedrag, loop eend bij een fiscalist naar binnen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Oef. dit topic is echt een verzamelplaats van halve dingen aan het worden zeg. Voor de TS:

lees een boek / paar boeken over hoe met geld om te gaan en beslis dan zelf. Of neem een paar avonden om het topic financiele onafhankelijkheid door te nemen en kijk eens op https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/ of https://www.reddit.com/r/personalfinance/wiki/readinglist/

er wordt hier met percentages gestrooid en vastgoed verhuren en weet ik veel wat. Met zulke bedragen is hetg gewoon echt de moeite waard jeeven te verdiepen en wat dingen uit te zoeken.

de suggestie van @Lordy79 is bijv. heel specifiek en hangt erg af van je leeftijd en doelstellingen. ik zou daar namelijk 10% obligaties van maken en 90% aandelen en dan gewoon 15 jaar of langer wachten. Ook de tip om maandelijks te kopen ipv in 1x is bijv. wiskundig onjuist maar wordt vaak genoemnd omdat het beter voelt (time in the market > timing the market)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 12:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Lordy79 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 06:48:
150k zou ik als volgt beleggen:

5pct in crypto (ik zou daar van wegblijven trouwens)
@Lordy79 Hier spreek je jezelf toch wel tegen 8)
Pagina: 1