Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik kan het onderwerp niet vinden, behalve de welbekende zandlopertjes waarmee je kunt zien dat je tijd op is, maar dat is niet wat ik zoek. Wat ik zoek zijn tips van mensen die een oplossing hebben gevonden voor te lang douchende huisgenoten, wat buiten hen om aangestuurd kan worden. Of wat misschien wel aan te passen is, maar dat vraagt een stuk meer moeite.

Ik ben benieuwd of er apparaatjes te koop zijn, die je kunt koppelen aan cv systemen om een timer in te stellen. Of dat je alleen kunt douchen tussen uur x en x. Of dat je iets kunt regelen op afstand met een app? Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ouder ben met pubers die zich niks aantrekken van douchetijden en om gezeik te voorkomen, het liefst gaan douchen als ik naar mijn werk ben en er dus ook geen zicht op heb. Een goed gesprek (of 80) hebben geen effect gehad. Daarom zoekende naar drastische maatregelen. Maar het lijkt niet te bestaan. Klopt dat? Of bestaat er een work around?

Denk aan de bekende muntjes automaat op een camping dat je per muntje 5 minuten warm water krijgt. Dat lijkt me een heel gesleutel om zoiets te installeren. Kan het simpeler? Hoop op een goede tip hier _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:01

orf

Puur als technische oplossing: een solenoid op de warmaterleiding naar de douche.

Zoiets als dit:

https://www.amazon.nl/Hes...rveventiel/dp/B072HX48V4/

Die kun je dan openen of sluiten met een tijdklok, of slimmer met een schakelaar zoals shelly, klikaanklikuit, of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:04
Bewegingssensor en slimme verlichting...

Na 5min licht uit in de badkamer.

Sensor zo plaatsen dat hij je wel ziet voor de spiegel, maar niet ziet onder de douche.

Ben je voor paar tientjes klaar.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23
Als je de slimme meter uitleest dan kun je (iig in de zomer als de cv niet aanstaat) zien wanneer er gas wordt gebruikt. Dat breng je dan in mindering op het zakgeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Devian schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:34:

Sensor zo plaatsen dat hij je wel ziet voor de spiegel, maar niet ziet onder de douche.

In het donker douchen is het mooiste wat er is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

De complete slang met douchekop afkoppelen en meenemen naar het werk. Als de babbel niet werkt, dan maar andere maatregelen.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pjottski schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:42:
De complete slang met douchekop afkoppelen en meenemen naar het werk. Als de babbel niet werkt, dan maar andere maatregelen.
Als je pubers dan niet voor 3,95 een slangetje bij de Action halen dan heb je toch wel gefaald in je opvoeding :+

On-topic: Ik neem aan dat het kostenargument een rol speelt, is het een idee om een DWTW te installeren zodat het minder pijn in je portemonnee doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Wolly schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Als je pubers dan niet voor 3,95 een slangetje bij de Action halen dan heb je toch wel gefaald in je opvoeding :+
Ik maakte ook al dezelfde opmerking tegen mijn vrouw over onze dochter. :+

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010

Die van mij douchen gewoon door in het donker en met een lantaarnpaal voor het raam valt zelfs dat wel mee ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Pjottski schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:42:
Haha, ook een oplossing, maar ik zoek iets wat toch op de lange termijn minder werk is >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
Wolly schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:44:
[...]

On-topic: Ik neem aan dat het kostenargument een rol speelt, is het een idee om een DWTW te installeren zodat het minder pijn in je portemonnee doet?
De kosten zijn een deel van het argument. Maar als iemand die heel zuinig en milieubewust is opgevoed, doet het ook simpelweg pijn aan mijn bewustzijn dat mijn genen aandeelhouders zo laks met water én gas omgaan. Dus als ik dat ergens kan sabboteren, doe ik dat liever O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
orf schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:33:
Puur als technische oplossing: een solenoid op de warmaterleiding naar de douche.

Zoiets als dit:

https://www.amazon.nl/Hes...rveventiel/dp/B072HX48V4/

Die kun je dan openen of sluiten met een tijdklok, of slimmer met een schakelaar zoals shelly, klikaanklikuit, of iets dergelijks.
Ha, wat fijn, een ehm *dingetje* . Ik heb er geen verstand van -vergeef me- maar dit apparaatje zet je dus over je leiding heen en kun je (als techneut) aan mij (geen techneut) uitleggen wat er dan gebeurd? Heb je het zelf ook? Tevreden over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Ik zie dat zo'n ding voor de leken ook wel een magneetventiel heet. Is er iemand bekend met de werking ervan? Vraagt het veel stroom bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ca 3 watt (3-5 W zegt de sticker).
Het is een elektrische kraan die je dus in de warmwaterleiding (onder de ketel bijvoorbeeld) opneemt.
Ergens (liefst buiten de badkamer) hang je dan deze op https://www.elektramat.nl...ekstkader-sw-opbouw-grijs
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/G/0/G032030-jpg_1.jpg
die ze op 15 minuten moeten draaien voor het douchen.

Maar je kunt ook een kleine warmtepompboiler ophangen. Te lang douchen = koud. Nadeel is wel dat de volgende ook koud moet douchen dan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:29
Werkt de al oude truc met de warme kraan open in de keuken niet meer?

Maar ik snap je wel, het heeft hier een jaar geduurd voor mijn jongste zoon
niet langer dan 15min ging douchen. Daarvoor zo rond de 40min :|

Maar of je er gezeik mee voorkomt door er iets anders op te verzinnen dan praten,
nee dat denk ik niet. Ik denk dat ik het hem wel 400x gevraagd heb om korter te douchen.

Uiteindelijk komt het wel goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben vooral even benieuwd wat volgens @Femmie010 lang is. Kan me bij pubers prima voorstellen dat ze langer douchen. Het is ook de periode dat ze meer gaan zweten, en ook hun eigen lichaam ontdekken. Een douche is daar een prima plek / dekmantel voor ;)
Maar vraag ze vooral waarom ze, naar jouw idee, relatief lang en/of vaak douchen. Als er een ontwijkend antwoord komt: zie boven ;)

Snelste oplossing is trouwens gewoon een tijdklok of klikaanklikuit op je ketel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
ppeterr schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:22:
Werkt de al oude truc met de warme kraan open in de keuken niet meer?

Maar ik snap je wel, het heeft hier een jaar geduurd voor mijn jongste zoon
niet langer dan 15min ging douchen. Daarvoor zo rond de 40min :|

Maar of je er gezeik mee voorkomt door er iets anders op te verzinnen dan praten,
nee dat denk ik niet. Ik denk dat ik het hem wel 400x gevraagd heb om korter te douchen.

Uiteindelijk komt het wel goed :)
De truc met de kraan open in de keuken werkt heel goed. Vandaar dat er ook het liefst gedouched wordt als ik mijn hielen heb gelicht. En dan blijft het soms niet eens bij 40 minuten :-(

Alles sal reg komme zei mijn oma altijd. Maar tot die tijd probeer ik wat ik kan haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 14:27
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:25:
[...]

De truc met de kraan open in de keuken werkt heel goed. Vandaar dat er ook het liefst gedouched wordt als ik mijn hielen heb gelicht. En dan blijft het soms niet eens bij 40 minuten :-(

Alles sal reg komme zei mijn oma altijd. Maar tot die tijd probeer ik wat ik kan haha.
Wat @The Eagle ook al aangaf. Als je de stekker uit de cv ketel haalt heb je vrij snel koud water. Genoeg slimme stopcontacten met app te koop. Of een ouderwetse tijdschakelaar zoals voor je kerstverlichting. Die plug en play tussen de ketel en het stopcontact en je bent er volgens mij? Hoef je ook niet aan de waterleidingen te schroeven.

[ Voor 4% gewijzigd door kevineppo op 16-07-2022 16:32 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:18:
[...]

Ha, wat fijn, een ehm *dingetje* . Ik heb er geen verstand van -vergeef me- maar dit apparaatje zet je dus over je leiding heen en kun je (als techneut) aan mij (geen techneut) uitleggen wat er dan gebeurd? Heb je het zelf ook? Tevreden over?
Dit ding zet je tussen de warmwaterleiding (dus water eraf, leiding doorhalen ding ertussen, water er weer op). Je kan hem aansturen met bijvoorbeeld een shelly. Zodra die dicht staat is er geen stroomverbruik.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Departement Gironde, 1 departement zuidelijk van ons, mensen worden geevacueerd vanwege natuurbranden
Spanje, Portugal staan in brand en er zijn dorpen in Italie en Portugal waar de bewoners slechts 2 x 2 uur per dag water uit de kraan krijgen.
Feiten, paar dagen geleden moesten we voor het ontbijt even op mn vrouw wachten, we kijken altijd NOS journaal dus notebook klaar, even door al dat nieuws hierboven gelopen met mn zoon.
Gewoon om de tijd te doden.
En weet je wat me vandaag opviel?
Het is door dit topic dat ik er over dacht, hij staat veel korter onder de douche nu.
Heeft ie zelf bedacht en stond voorheen een partij lang te douchen, nu binnen een kwartier klaar.

Ook grappig de epilator van mn vrouw ging vorig jaar stuk, dat was een ding dat onder de douche gebruikt kon worden. Ze ging tijdelijk een oudere die niet onder de douche kan gaan gebruiken en zei toen ik een nieuwe begon te zoeken, "laat maar, deze werkt prima en ik douche nu veel korter ook dus dat scheelt water en energie"

het kan dus wel dat "pubers" en partners zelf tot een conclusie/besluit komen, ik zou gesprekken niet opgeven.
Elk apparaat, afknijpen en blokkade maakt je toch de zeurpa en met wat inventiviteit werken ze er wel omheen.

Een gesprek is twee kanten die praten en luisteren, meer vragen of je aan strategien kan werken.

Je kan ook een emmer neerzetten, laat ze die vullen tijdens het opwarmen van het water en aan de plantjes geven, klein ding, maar ze zijn voor elke douchebeurt toch even gedrukt op het feit dat water een schaars goed is en dat pa aan het millieu denkt, dat kan ook helpen.
Ik doe dat niet meer, ik was vanaf mn voeten terwijl ik wacht op het warme water, even wennen maar nu een lol om de temp elke keer later op warm te zetten, doe nu zonder problemen mn voeten en benen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

slimme schakelaar op stekker van de cv is makkelijkste en simpelste qua uitvoering. gewoon geen douchen als 1 van de ouders er niet is. en natuurlijk een stuk tape/zegel over de stekker zodat men kan spotten als men heeft zitten rotzooien.

dan heb je zoizo nog wat meer tijd om:
a, collega/vriend te vinden die een klep op je warmwaterleiding zet die je met die zelfde schakelaar kan bedienen zodat je CV gewoon door kan werken om het huis warm te houden. het is half uurtje werk.
b: wat hardhandiger opvoeden. niet luisteren moet gevolgen hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 16-07-2022 16:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Opvoedkundig is een muntautomaat ideaal, daarmee leren ze mee dat "iets" niet gratis is. Denk dat kinderen die jarenlang mee geweest zijn naar de camping dit gedrag niet vertonen. Ook niet die op de Scouting zitten/zaten. En wat betreft zelf ontdekken? Dat doen ze maar lekker met de handjes onder de dekens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Laat ze lekker op het werk douchen:

https://nos.nl/artikel/24...lokkertjes-voor-zomerbaan

LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Opvoedkundige tips, hoe grappig en goedbedoeld ook, werken niet.Als ik ook maar een beetje de illusie zou hebben dat nog 10 gesprekken of journaal kijken zin zou hebben, zou ik het écht niet vragen. Ondanks dat er jarenlang naar scouting én camping is gegaan.
Het is een beetje met hilariteit omgeven, maar helaas is het een serieus probleem. Zijn er écht serieuze issues hier die met alle pogingen geen vruchten afwerpen. Dus ik voel me genoodzaakt om serieuze stappen te nemen nu, alle gesprekken ten spijt. Dat werkt bij "normale" pubers. Hier niet.

Ik sta daarom ook voor een serieus probleem waar ik een echte werkende (!) oplossing voor zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dus gewoon de muntautomaat die ze zelf kunnen vullen met hun duur verdiende centjes. Als ze langer willen douchen prima, maar dat komt dan wel in jouw portemonnee terecht. Betaal je ook de benzine voor het brommertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
flippy schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:47:
een klep op je warmwaterleiding zet die je met die zelfde schakelaar kan bedienen zodat je CV gewoon door kan werken om het huis warm te houden. het is half uurtje werk.
Dit zal het moeten doen denk ik. Het probleem is ook in de winter aanwezig, dus de cv uitzetten is dan niet handig. Ik ga me er eens in verdiepen hoe ik zelf zo'n ding ertussen kan wrotten. Moet toch niet te moeilijk zijn? Misschien zijn er wel standaard kleppen voor waterleiding, waarbij ik zelf geen debieten hoef te gaan uitrekenen. Een installatiewinkel zal me vast wel kunnen voorlichten?

En ik ga ook even naar klikaanklikuit kijken. Ik had nog nooit gehoord van de site, maar ik zag snel wat leuke dingen voorbij komen. Daar ga ik me ook eens in verdiepen. En alles wat op afstand bedienbaar is, hou ik me voor aanbevolen : D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:09:
Dus gewoon de muntautomaat die ze zelf kunnen vullen met hun duur verdiende centjes. Als ze langer willen douchen prima, maar dat komt dan wel in jouw portemonnee terecht. Betaal je ook de benzine voor het brommertje?
Nee, zeker niet. De pubers hebben beiden afgelopen maanden hun ontslag gekregen wegens niet nakomen afspraken :(
Geld is daar niet te halen en moeders is gratisss grmpf.
Maar goed, nu wordt het een opvoedtopic en dat was nu net niet de bedoeling haha. Ik ben voorbij de softe maatregelen. Nu gaan ze een koude douche voelen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Wat is het budget?
Dit is precies wat je zoekt, zonder elektra te monteren, alleen €375...
https://muntautomaatshop....pus-br-timer-voor-douches
(Link van @ds23man )

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:26
Slimme stekker op de ketel gaat niet werken. Die haal je er gewoon tussenuit als je gaat douchen en doet hem terug als je klaar bent. En moeders komt daar dus niet achter.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Proton_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:12:
Wat is het budget?
Dit is precies wat je zoekt, zonder elektra te monteren, alleen €375...
https://muntautomaatshop....pus-br-timer-voor-douches
(Link van @ds23man )
wow, dat is ook een leuke. Zien ze helemaal hoe lang ze nog hebben. Daar heb ik wel wat geld voor over. Ik ga me ook nog even in dat andere ding verdiepen. Die is goedkoper, maar ik vind dit ook wel een serieuze optie. Zal waarschijnlijk op dezelfde wijze werken als die klep, alleen met een mooi blits kastje eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Nee, zeker niet. De pubers hebben beiden afgelopen maanden hun ontslag gekregen wegens niet nakomen afspraken :(
Koud douchen totdat ze weer werk hebben is ook geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Geld is daar niet te halen en moeders is gratisss grmpf.
Maar goed, nu wordt het een opvoedtopic en dat was nu net niet de bedoeling haha. Ik ben voorbij de softe maatregelen. Nu gaan ze een koude douche voelen 8)7
Simpele oplossing:

Douchen als moeder er is. Als moeder uit huis is doet ze de gaskraan dicht en de meterkast op slot (hopelijk heb je niet zo'n standaardsleutel).

Bijkomend voordeel: Ze gaan snel op zichzelf wonen (of samenwonen). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:15:
[...]

wow, dat is ook een leuke. Zien ze helemaal hoe lang ze nog hebben. Daar heb ik wel wat geld voor over. Ik ga me ook nog even in dat andere ding verdiepen. Die is goedkoper, maar ik vind dit ook wel een serieuze optie. Zal waarschijnlijk op dezelfde wijze werken als die klep, alleen met een mooi blits kastje eraan.
Je zal toch helemaal gek zijn als je dit aanschaft omdat de koters niet luisteren :)

Ik lees hier de p1 meter uit, en zie exact het verbruik, heb daarover gesproken met ze
en laten zien wat het kost. Heeft geen moer geholpen natuurlijk in eerste instantie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
ppeterr schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Je zal toch helemaal gek zijn als je dit aanschaft omdat de koters niet luisteren :)
Ik heb met hun douchegedrag het ding misschien wel in 3-6 maanden terug verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Ik heb met hun douchegedrag het ding misschien wel in 3-6 maanden terug verdiend.
En na het avondeten even de rekening presenteren. Twee aardappelen zijn gratis en de twee stronkjes brokolie. Het stukje vlees en het toetje vallen onder een meerprijs..... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Joh dat is wel ernstig :)

Maar wat je ook kan doen, is laten betalen voor douchen. Dat klinkt wat raar maar ik doe
op een ander vlak ook zo iets. Mijn oudste zoon is erg in de sport. Ik heb daar een jaar
alles voor betaald. Voeding, suplementen, name it. Veel geld.

Vanaf vorige maand mag hij alles zelf betalen. Of ik koop het en stuur hem een tikkie.

Zo ziet hij dat niet alles vanzelf komt, daar leert hij hopelijk van. Het geld wat ik daar mee
uitspaar gaat naar zijn andere rekening. Dus ik zet het voor hem apart.

Bewustwording, is toch nog belangrijk. Zelfs als jij denkt dat het niet meer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
en zo'n goede waterbesperende douchekop?
als ze nog maar de helft gebruiken maakt de tijd minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
als ik zoek op muntautomaat douche voor thuis, poe ben je snel €500 verder en zit je met zo'n ding in je douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maarja, gaskraan uit als je weggaat (en deur op slot) of een slimme schakelaar tussen de ketel en het stopcontact (en de deur op slot als dat kan) zijn duidelijk de eenvoudigste opties die gratis zijn of misschien 2-3 tientjes kost.

Waarom complex en duur als het ook simpel kan. Die opties zijn nu al enkele keren aangedragen. Wat vind je daarvan @Femmie010?

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 16-07-2022 17:31 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
JvS schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:30:
Maarja, gaskraan uit als je weggaat (en deur op slot) of een slimme schakelaar tussen de ketel en het stopcontact (en de deur op slot als dat kan) zijn duidelijk de eenvoudigste opties die gratis zijn of misschien 2-3 tientjes kost.

Waarom complex en duur als het ook simpel kan.
omdat je familie gewoon moet kunnen douchen, je weet niet wat er gebeurd, weet ik veel iemand komt thuis na sporten, iemand valt in de sloot, noem maar op, erg vervelend als je dan helemaal naar huis moet komen om het aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Silent7 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:32:
[...]

omdat je familie gewoon moet kunnen douchen, je weet niet wat er gebeurd, weet ik veel iemand komt thuis na sporten, iemand valt in de sloot, noem maar op, erg vervelend als je dan helemaal naar huis moet komen om het aan te zetten.
Die slimme stekker zet je zo weer aan op afstand.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waarom complex en duur als het ook simpel kan. Die opties zijn nu al enkele keren aangedragen. Wat vind je daarvan @Femmie010?
Het gaat om het leermoment. Je mag max 5 minuten per dag douchen op kosten van Ma, wil je meer? Ga eerst maar eens centjes verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Wellicht pornhub blokeren, wordt er vanzelf minder gedouched :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ppeterr schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:34:
Wellicht pornhub blokeren, wordt er vanzelf minder gedouched :)
Ah, nu komen we op een :+ gevoelige punt. Blijkbaar moet er beneden de navel van alles geschoren worden. En ja dan ben je minimaal een minuut of 15 extra bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
ppeterr schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Joh dat is wel ernstig :)

Maar wat je ook kan doen, is laten betalen voor douchen. Dat klinkt wat raar maar ik doe
op een ander vlak ook zo iets. Mijn oudste zoon is erg in de sport. Ik heb daar een jaar
alles voor betaald. Voeding, suplementen, name it. Veel geld.

Vanaf vorige maand mag hij alles zelf betalen. Of ik koop het en stuur hem een tikkie.

Zo ziet hij dat niet alles vanzelf komt, daar leert hij hopelijk van. Het geld wat ik daar mee
uitspaar gaat naar zijn andere rekening. Dus ik zet het voor hem apart.

Bewustwording, is toch nog belangrijk. Zelfs als jij denkt dat het niet meer lukt.
Dat is ook hoe ik het zou doen als er vanaf die kant inkomen is. Bewustwording is ontzettend belangrijk. Het liefst werkt dat al voordat je tot maatregelen moet overgaan. Dat begint al als het kleuters zijn en bij de meeste kinderen werkt dat ook en groeit dat ook naarmate ze ouder worden. Ik ondersteun iig je theorie (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Dat is leuk voor in de zomer, maar in de winter heb je ook een onverwarmd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

orf schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:44:
[...]

Nog een reden dat ze sneller oprotten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010

Het zijn an sich prima opties, maar ik gebruik niet alleen gas voor douchen natuurlijk. Gaskraan dicht heeft ook andere gevolgen. De optie van de cv ketel aansturen is mogelijk. Moet ik een kast eromheen bouwen en dat is ook niet zo super moeilijk. Ik blijf echter de optie van een bedienbaar tussenstuk het meest aantrekkelijk vinden. Dan kan er probleemloos worden gedouched, alleen niet meer zo lang.
Ik wil nl. niet tussen hen en warm water instaan, ik wil het alleen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
orf schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:44:
[...]

Mag ik jou specifiek nog vragen om meer informatie, aangezien je met de tip kwam van dat magneetventiel. Heb je zelf ook zo'n ventiel in gebruik? Heeft het ook nadelen? Weet je of het veel stroom vraagt om te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik stel de vraag maar even ..
Hebben je kinderen wel privacy op hun slaapkamer(s)? Misschien is het lang douchen enkel een gevolg.

[ Voor 22% gewijzigd door True op 16-07-2022 17:52 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Op de warmwatertoevoer een klep die aangestuurd wordt door een bimetaal ofsensor die sluit als deze te warm wordt na een tijdje. Dan kunnen je huisgenoten altijd nog koud afdouchen

[ Voor 26% gewijzigd door -36- op 16-07-2022 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Dit zal het moeten doen denk ik. Het probleem is ook in de winter aanwezig, dus de cv uitzetten is dan niet handig. Ik ga me er eens in verdiepen hoe ik zelf zo'n ding ertussen kan wrotten. Moet toch niet te moeilijk zijn? Misschien zijn er wel standaard kleppen voor waterleiding, waarbij ik zelf geen debieten hoef te gaan uitrekenen. Een installatiewinkel zal me vast wel kunnen voorlichten?

En ik ga ook even naar klikaanklikuit kijken. Ik had nog nooit gehoord van de site, maar ik zag snel wat leuke dingen voorbij komen. Daar ga ik me ook eens in verdiepen. En alles wat op afstand bedienbaar is, hou ik me voor aanbevolen : D
Dat magneetventiel waar ik naar linkte kan met 2x een puntstuk (https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p57625) op een 15mm koperleiding worden gemonteerd. Daar moet nog wat tape tussen (https://www.toolstation.nl/griffon-kolmat-fibre-seal/p89236)

Montage moet een handige doehetzelver wel kunnen, of anders een loodgieter.

Het ding verbruikt geen stroom als ie dicht staat. Bij het douchen moet ie open staan en verbruikt het 3 watt. Met shelly of klikaanklikuit kun je ‘m schakelen en bijvoorbeeld een scene aanmaken met 10 minuten douchen. Na 10 minuten schakelt het dan weer uit en blijft er alleen koud water over.
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:51:
[...]

Mag ik jou specifiek nog vragen om meer informatie, aangezien je met de tip kwam van dat magneetventiel. Heb je zelf ook zo'n ventiel in gebruik? Heeft het ook nadelen? Weet je of het veel stroom vraagt om te bedienen?
Nee, ik heb dit zelf niet. Heb wel ervaring met dit soort magneetkleppen. En die werken best simpel. Stroom erop betekent open, stroom er weer af is dicht. Dat kan dus zelfs met een gewone stekker en een tussenstekker of schakelaar. Of nog wat baseler door een schakelaar met een sleutel ertussen.

[ Voor 20% gewijzigd door orf op 16-07-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
orf schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Dat magneetventiel waar ik naar linkte kan met 2x een puntstuk (https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p57625) op een 15mm koperleiding worden gemonteerd. Daar moet nog wat tape tussen (https://www.toolstation.nl/griffon-kolmat-fibre-seal/p89236)

Het ding verbruikt geen stroom als ie dicht staat. Bij het douchen moet ie open staan en verbruikt het 3 watt. Met shelly of klikaanklikuit kun je ‘m schakelen en bijvoorbeeld een scene aanmaken met 10 minuten douchen. Na 10 minuten schakelt het dan weer uit en blijft er alleen koud water over.
Dan moet mama elke keer de douche aanzetten als er gedouched moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
True schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:52:
Ik stel de vraag maar even ..
Hebben je kinderen wel privacy op hun slaapkamer(s)? Misschien is het lang douchen enkel een gevolg.
Zeker. Die kamers zitten op de bovenetage, waar ik alleen kom om zelf te douchen. Bovendien ben ik grote delen van de dag niet thuis, privacy genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
-36- schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:52:
Op de warmwatertoevoer een klep die aangestuurd wordt door een bimetaal ofsensor die sluit als deze te warm wordt na een tijdje. Dan kunnen je huisgenoten altijd nog koud afdouchen
Hoe werkt dit dan? Ik ken het begrip bi metaal van natuurkunde en ik kan me dit niet zo goed voorstellen bij een constante douchetemperatuur van zeg 37 graden. Dat zou alleen werken als ze heter zouden douchen dan de temperatuur die ik zelf gebruik, maar volgens mij is daar geen sprake van. In het slechtste geval zetten ze de douche een graad lager, maar dat voorkomt dan toch nog niet lang douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Wolly schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Dan moet mama elke keer de douche aanzetten als er gedouched moet worden?
Met een smart home oplossing (bijvoorbeeld klikaanklikuit bridge) kun je ook instellen dat hij standaard open/aan staat van 7:00 tot 9:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
orf schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:54:
[...]

[...]

Nee, ik heb dit zelf niet. Heb wel ervaring met dit soort magneetkleppen. En die werken best simpel. Stroom erop betekent open, stroom er weer af is dicht. Dat kan dus zelfs met een gewone stekker en een tussenstekker of schakelaar. Of nog wat baseler door een schakelaar met een sleutel ertussen.
Heel fijn, dankjewel voor de duidelijke uitleg. Ik ga het eens proberen. Ik vind het als een hele betaalbare oplossing klinken en ik durf deze installatie wel zelf uit te voeren. Heb wel meer hier in huis zelf gedaan. Paar goede instructiefilmpjes kijken, goede voorbereiding en gaan (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:02:
[...]

Hoe werkt dit dan? Ik ken het begrip bi metaal van natuurkunde en ik kan me dit niet zo goed voorstellen bij een constante douchetemperatuur van zeg 37 graden. Dat zou alleen werken als ze heter zouden douchen dan de temperatuur die ik zelf gebruik, maar volgens mij is daar geen sprake van. In het slechtste geval zetten ze de douche een graad lager, maar dat voorkomt dan toch nog niet lang douchen?
je maakt op de warmwatertoevoer een blokje hittegeleidend materiaal met een thermostaat schakelaar erop als na een tijdje het blokje warmgenoeg is gaat de schakelaar aan en de aangestuurde klep dicht.

De duur van het opwarmen van het blokje is je timer. En als het blokje met thermostaat is afgekoeld schakelt de klep weer open kan je weer opnieuw douchen. Lijkt mij de meest lowtech en simpele manier.

[ Voor 31% gewijzigd door -36- op 16-07-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18-04 18:33
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:51:
[...]

De klep zelf is simpel.
De aansturing kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wil.

Eerst moet je kiezen of je normaal open of normaal gesloten wilt. Normaal open is zuiniger met stroom en als je schakeling op 1 of andere reden stuk gaat werkt je warme water nog gewoon. Normaal gesloten is meer sabotage proof. Als iemand je aansturing saboteert hebben ze geen warm water meer (maar jij dus ook niet).

Dan welke spanning. 230V, 24V of 12V. Een beetje afhankelijk van hoe je het wilt gaan aansturen. 230V is het makkelijkste, daar is geen aparte voeding voor nodig. Maar je moet wel goed opletten dat je de installatie veilig maakt.

En dan hoe je het gaat aansturen. 230V met een slimme schakelaar uit de winkel is makkelijk. Zelf een relais aansturen met een raspberry pi of ESP bordje geeft je wat mogelijkheden tot automatisering.

Wat de automatisering betreft. Dan moet je weten wanneer er water stroomt. Ik zou een flowmeter installeren. En dan via de raspberry pi instellen wanneer het warme water uit gaat. Bijvoorbeeld als er meer dan 10 minuten water stroomt gaat de kraan voor 5 minuten dicht. En als de kraan eerder uitgaat dan reset de teller na 5 minuten.

Zo krijgen je huisgenoten een koude douche als ze er langer dan 10 minuten onder staan. Kost ongeveer €50 voor een magneetventiel. €25 voor een simpele flowmeter. plus een raspberry pi (of soortgelijke controller) en wat tijd om het te klussen en programmeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De douche als enige aansluiten op een boilertje van 100 liter. Dan is de douchetijd max tien minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Dankjewel Rocketkoen, hmmmm, klinkt leuk, maar programmeren is tot nu toe nog niet mijn beste talent gebleken. Misschien krijg ik iemand in mijn familie wel zover, die vindt dat volgens mij leuk en heeft een raspberry over.

Veiligheid natuurlijk voor alles, ook daar zal ik eens goed naar kijken. Eerst eens even hier de leidingen nalopen, waar het 't meest geschikt zal zijn om erbij te kunnen en dat te monteren. Het verdwijnt al snel allemaal in vloer of plafond. Maakt het wat uit of het dichtbij de bron (CV) zit of meer richting douche? Nee toch? Qua veiligheid hou ik evt. stekkers wel het liefst zo ver mogelijk bij de douche vandaan, dus ik hoop het zo hoog mogelijk op te kunnen pakken, zonder dat ik er ook nog andere leidingen mee beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:04
pagani schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:11:
De douche als enige aansluiten op een boilertje van 100 liter. Dan is de douchetijd max tien minuten.
Een boiler is ontzettend duur als je het tegenover op gas douchen zet, vergis je niet het zijn stroomvreters..

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ach, een keukenboilertje met 15 liter doet wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:04

Kinderen hebben dit soort oplossingen heel snel door en dan maak je er een kat/muis spel van.
WIj werden vroeger nog opgevoed, bij ons ging vroeger de warmwater kraan open of bonken op de badkamerdeur, in ieder geval werd er wel voor gezorgd dat je voortaan die kraan eerder ging dichtdoen zonder technische snufjes.

Vrijwel iedereen deed dat vroeger, langer douchen dan de bedoeling is want die warmwater straal is zo lekker.

Met de slimme meter is heel eenvoudig te zien of er te lang gedouched wordt, die dingen zijn al per kwartier uit te lezen waardoor je een enorme piek ziet, even bijhouden hoeveel gas 10 minuten douchen kost dan weet je genoeg, ook in de winter tijdens verwarming aan is dat heel goed te zien.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 16-07-2022 19:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:46
Ik weet niet welke CV ketel je hebt, maar de Remeha Tzerra Ace en Remeha Calenta Ace hebben een douche timer. Kan je gewoon via parameters instellen, waarbij bij de tweede optie een lagere watertemperatuur kan worden opgegeven na een x aantal minuten. ;)

Meer info op (even 'installateur' aanklikken dan krijg je alles te zien) https://www.remeha.nl/vee...or-tzerra-ace-calenta-ace.

[ Voor 7% gewijzigd door sven5010 op 16-07-2022 19:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:09
Ik zou hier eigenlijk niet op moeten reageren, gezien het waarschijnlijk toch weinig uithaalt.

Vanuit het kostenaspect kan ik te enigszins begrijpen. Anderzijds... Hoe dan. Je wilt serieus een apparaat installeren om je huisgenoot (kind?) te dwingen korter te douchen? En welke reactie verwacht je bij introductie? Vrijwillige acceptatie , berusting en bewustwording?

Ga gewoon het gesprek aan en leg het ze uit. Laat ze een financiële bijdrage doen of accepteer het gewoon. Breng ze discipline bij.

Ik ben zelf iemand die ook redelijk lang doucht, altijd al gedaan en heb weinig intentie daar wat aan te doen. Ik weet dat het geld kost, maar welke vorm van comfort is dat niet? Hier kost 30 minuten douche een half kuub gas. Is dat je te duur? Koop een dwtw. Is het je dan nog te duur? Ga het gesprek aan en spreek iets af.

Een apparaat installeren om het af te dwingen voelt zo... ouderlijk toezicht op de pc. Hoeveel omwegen daar wel niet voor zijn gevonden. Enig voordeel, het stimuleert de inventiviteit van de jeugd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Silent7 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Ach, buiten een tuinslang
En als de ketel het niet doet, heb je altijd nog koud water (:

Daar blijven ze écht niet te lang onder staan.

Overigens kan het best een idee zijn om de gewoon de hoeveelheid water en de temperatuur te limiteren, dan wordt het douchen minder "fijn" en zullen ze er misschien niet langer dan nodig onder staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Accretion op 16-07-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@Nilvo Pubers komen soms echt van een andere planeet :) Om daar een weg in te vinden
zoals jij dat daar tikt kan behoorlijk lastig zijn. Daar integen ben ik het wel met je eens, hoe
lastig dat ook kan zijn. Het gesprek aangaan is in eerste instantie altijd het beste.

Maar een andere manier zoeken op een "leuke" manier kan ik ook wel begrijpen. En volgens mij
is dat het doel van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:30:
Eerst eens even hier de leidingen nalopen, waar het 't meest geschikt zal zijn om erbij te kunnen en dat te monteren. Het verdwijnt al snel allemaal in vloer of plafond. Maakt het wat uit of het dichtbij de bron (CV) zit of meer richting douche? Nee toch?
Als je de klep dicht bij de CV monteert zitten al je kranen erop, dus ook geen warm water in de keuken zonder de klep te activeren. Dichter bij de badkamer beïnvloed je er behalve de douche waarschijnlijk ook de wastafelkraan mee.

Enkel de leiding van de douche onderbreken kan wel eens een uitdaging zijn. Geen idee hoe bezwaarlijk het is als andere warm water kranen ook door de klep beïnvloed worden. Dat zal er ook wel aan liggen hoe je het wilt schakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overigens is vaak douchen extreem slecht voor de huid. Dermatologen houden het op max 1x per week en dagelijks de bekende stinkplekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:19:
Overigens is vaak douchen extreem slecht voor de huid. Dermatologen houden het op max 1x per week en dagelijks de bekende stinkplekken.
Ja, daar zal je ze mee overtuigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
mr_evil08 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Vrijwel iedereen deed dat vroeger, langer douchen dan de bedoeling is want die warmwater straal is zo lekker.

Met de slimme meter is heel eenvoudig te zien of er te lang gedouched wordt, die dingen zijn al per kwartier uit te lezen waardoor je een enorme piek ziet, even bijhouden hoeveel gas 10 minuten douchen kost dan weet je genoeg, ook in de winter tijdens verwarming aan is dat heel goed te zien.
Tuurlijk is dat lekker. Daar hoef je geen puber voor te zijn. Maar ja, niet alles wat lekker is kun je ongelimiteerd doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
sven5010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:59:
Ik weet niet welke CV ketel je hebt, maar de Remeha Tzerra Ace en Remeha Calenta Ace hebben een douche timer. Kan je gewoon via parameters instellen, waarbij bij de tweede optie een lagere watertemperatuur kan worden opgegeven na een x aantal minuten. ;)

Meer info op (even 'installateur' aanklikken dan krijg je alles te zien) https://www.remeha.nl/vee...or-tzerra-ace-calenta-ace.
Zoiets had ik inderdaad gelezen. Ik wist niet meer welke CV het was, maar de Remeha dus. Slim! Helaas hier een 10 jaar oude Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Nilvo schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:28:
Ik zou hier eigenlijk niet op moeten reageren, gezien het waarschijnlijk toch weinig uithaalt.

Vanuit het kostenaspect kan ik te enigszins begrijpen. Anderzijds... Hoe dan. Je wilt serieus een apparaat installeren om je huisgenoot (kind?) te dwingen korter te douchen? En welke reactie verwacht je bij introductie? Vrijwillige acceptatie , berusting en bewustwording?

Ga gewoon het gesprek aan en leg het ze uit. Laat ze een financiële bijdrage doen of accepteer het gewoon. Breng ze discipline bij.

Ik ben zelf iemand die ook redelijk lang doucht, altijd al gedaan en heb weinig intentie daar wat aan te doen. Ik weet dat het geld kost, maar welke vorm van comfort is dat niet? Hier kost 30 minuten douche een half kuub gas. Is dat je te duur? Koop een dwtw. Is het je dan nog te duur? Ga het gesprek aan en spreek iets af.

Een apparaat installeren om het af te dwingen voelt zo... ouderlijk toezicht op de pc. Hoeveel omwegen daar wel niet voor zijn gevonden. Enig voordeel, het stimuleert de inventiviteit van de jeugd.
Ik ben het helemaal met je eens hoor....als een gesprek zin zou hebben. Hier zijn al honderd gesprekken aan gewaagd, inclusief uitleg, nog eens uitleg, aardig vragen, streng mededelen, boosheid, sancties, belonen en weet ik veel wat de revue gepasseerd. Geloof me, dat stadium ben ik gepasseerd. Maar bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor....als een gesprek zin zou hebben. Hier zijn al honderd gesprekken aan gewaagd, inclusief uitleg, nog eens uitleg, aardig vragen, streng mededelen, boosheid, sancties, belonen en weet ik veel wat de revue gepasseerd. Geloof me, dat stadium ben ik gepasseerd. Maar bedankt voor je tip.
Volgens mij is er in het begin al wat fout gegaan met de opvoeding, blijkbaar een uitwas van de "overleg" verhouding tussen ouder en kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Hmm... Met Opentherm dat je ketel waarschijnlijk wel praat kan je warmwater ook uitzetten.
[OTGW] OpenTherm gateway
Met een pi, de gateway en Domoticz of andere domoticatool kan je met een paar simpele regels na 10 minuten in 'domestic hot water mode' de 'domestic hot water mode enable' uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Accretion schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:33:
[...]

Ach, buiten een tuinslang
En als de ketel het niet doet, heb je altijd nog koud water (:

Daar blijven ze écht niet te lang onder staan.

Overigens kan het best een idee zijn om de gewoon de hoeveelheid water en de temperatuur te limiteren, dan wordt het douchen minder "fijn" en zullen ze er misschien niet langer dan nodig onder staan.
Temp vd cv ketel staat op 50. Af en toe blaas ik 'm door. Hoe moet ik de hoeveelheid water instellen? Bedoel je met een waterbesparende douchekop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Xander schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Als je de klep dicht bij de CV monteert zitten al je kranen erop, dus ook geen warm water in de keuken zonder de klep te activeren. Dichter bij de badkamer beïnvloed je er behalve de douche waarschijnlijk ook de wastafelkraan mee.

Enkel de leiding van de douche onderbreken kan wel eens een uitdaging zijn. Geen idee hoe bezwaarlijk het is als andere warm water kranen ook door de klep beïnvloed worden. Dat zal er ook wel aan liggen hoe je het wilt schakelen.
Ik was wel van plan om alleen de douche te grazen te nemen. Een wastafelkraan mag mee in het geheel, maar de rest niet. Gelukkig is het niet een heel ingewikkeld huis. Boven is er eigenlijk alleen een badkamer. Er zijn geen andere kamers boven met water. Ik moet dus even goed zoeken waar de vertakking zit voor naar boven. Als ik erna blijf zal het goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
check voor de zekerheid de manual van je ketel jaar is niet heel oud, wij installeerden toen ook 2 vaillaints in Amsterdam en die menus waren erg uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Silent7 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:59:
check voor de zekerheid de manual van je ketel jaar is niet heel oud, wij installeerden toen ook 2 vaillaints in Amsterdam en die menus waren erg uitgebreid.
Goed om te weten. Ik zal eens zoeken dan. Wist uberhaupt tot gisteren niet dat CV ketels zo uitgebreid geprogrammeerd zijn. Als dat zo is, dan scheelt dat veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Femmie010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Goed om te weten. Ik zal eens zoeken dan. Wist uberhaupt tot gisteren niet dat CV ketels zo uitgebreid geprogrammeerd zijn. Als dat zo is, dan scheelt dat veel werk.
zeg et nog een keer, emmer voor het koude water en na douchen bij de plantjes gooien dan krijgen ze elke keer mee dat water een schaars goed is
comfort stand uitzetten natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Silent7 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:59:
Beetje afhankelijk van het merk. Bij Nefit kan je dit alleen instellen op bepaalde thermostaten zoals de Easy via de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Femmie010 voor een heel ander doel heb ik hier in het verleden de flow sensor van de CV ketel onderbroken met een Shelly (wifi relais module). In ons geval om te zorgen dat de CV niet kortstondig aanslaat als de zonneboiler warm genoeg is, maar kan je ook voor dit probleem toepassen.

Op deze manier kan je zonder rommelen in de waterleiding zorgen dat je bijvoorbeeld maximaal 10 minuten de flow laat detecteren en daarna het signaal blokkeren. De ketel denkt dat er niemand warm water tapt en stopt met verwarmen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:14
Die laatste is wel slim gevonden.
Je kan het dan ook nog inzichtelijk maken door een zichtbare timer in de badkamer te maken die na bv een minuut warm water tappen start en afloopt 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:56
ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Volgens mij is er in het begin al wat fout gegaan met de opvoeding, blijkbaar een uitwas van de "overleg" verhouding tussen ouder en kind.
Het slot op de CV zal misschien wel nodig zijn... voorlopig...

Maar ik denk dat een hintje richting een externe opvoedkundige hulp / coach wel op zijn plaats is.

De CV voor SWW vervangen voor een niet al te riante warmtepomp boiler kan ook... komen ze van een koude douche thuis en daarna duurt het een paar uur voor er weer warm water is

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
Ronald schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:58:
[...]

Maar ik denk dat een hintje richting een externe opvoedkundige hulp / coach wel op zijn plaats is.
hintje is niet nodig, want al jaren geleden in gang gezet.
Ik ga nu de gebruikershandleiding doorspitten van mijn Vaillant hrPro CW3 VHR NL CW3/3. Als iemand al uit z'n hoofd weet dat het wel/niet kan met dit apparaat, voel je vrij om dit te melden ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Trouwens al heel erg bedankt voor al jullie antwoorden. Er zijn al meerdere antwoorden gegeven waar ik op verder kan bouwen. Ook al kost het wat uitzoekwerk hoe iets werkt.

Ik heb onderstaande instelbare parameters gevonden in de installatiehandleiding. Dit ben ik nu aan het lezen, maar het zegt me niet zo veel. Ik zie bijv. het woord deellast staan (ik heb een 3/3) en dat dit standaard staat ingesteld op 18 Kw. Maar ik heb geen idee of zoiets aanpassen goed is. Weet iemand wat dit betekent als ik dat lager zou zetten? Dan levert het apparaat minder vermogen schat ik. Niet specifiek van toepassing op de douchetijd, maar misschien in alle gevallen wel gunstig in geval van besparing?

Maar ook de pompnalooptijd weet ik niet of ik daar iets mee kan of zou moeten willen. Mogelijk moet ik dan even bij een ander topic kijken.
In alle gevallen lijkt het er niet op dat ik iets met tijden kan instellen voor wws aanvoer. Of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsIl_bLjnAOZwKwfJiuq8o-nb3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olG7mi6hJoQRdOwfOwuAZS0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dingen als douchetimers moet je bijna altijd instellen op je "slimme" thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43
Begreep ik nu dat de kinderen beurtelings bij jou en bij moeders wonen? Dan gaat dit niet werken, dan zullen ze op termijn zeggen 'ik ga wel permanent bij mama wonen'. Als je dit soort regels opstelt, dan moeten die ook bij de moeder gelden.

Dat gezegd hebbende: ik denk dat je erg veel moeite doet voor een probleem dat je eigenlijk op een andere manier moet oplossen. Als je het technisch oplost, dan beschouwen ze het ook als een technisch probleem dat omzeild kan worden. Terwijl het juist gaat om het bewust maken van het energieverbruik, niet eens zozeer de kosten ervan. Al kan dat wel helpen.

Als je nu na een kwartier op de deur bonst en zegt dat het nu wel mooi is geweest? Is de lol er dan niet snel af? Waarschijnlijk moet er dan nog haar gewassen worden etc, maar dan geef je ze nog 5 minuten. Als blijkt dat dit telkens zo gaat, ga je al na 10 minuten bonzen etc. Dan focus je de aandacht op het goede. Uiteraard wel achteraf even uitleggen dat douchen veel energie kost en dat dat slecht is voor de aarde/jouw portemonnee/whatever.

Mijn ervaring is dat pubers nog slechter luisteren dan kleine kinderen. De enige oplossing is, om de boodschap vaak te blijven herhalen.

Overigens, omdat je ook al aan het kijken bent in de instellingen van de cv-ketel: Volgens mij is daar best veel te besparen. Ketels staan allemaal ingesteld op 65 graden voor warm water, maar zulk heet water heb je helemaal niet nodig. Douchen is al pijnlijk als het warmer is dan 40 graden. Ze zeggen dat dit nodig is om geen vorming van legionella te krijgen, maar mijn installatie bevat geen boilervat of andere dode punten waar water langere tijd verwarmd staat. Dus ik heb 'm op 50 graden gezet. Dan brandt de ketel op een hoger rendement bij het douchen. Tip gaat in tegen alle algemene adviezen ivm legionella, maar is wellicht de moeite waard om even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Op de camping hangen vaak van die muntautomaten met een timer van 7 minuten o.i.d.

https://www.franke.com/be...gifte/aqua800_detail.html

Ik snap dat het niet ideaal is, want je moet ook een andere 'kraan' aanschaffen en eventueel andere opties.

[ Voor 15% gewijzigd door souljah1h op 17-07-2022 12:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Er is weer goed te zien dat zodra een topic meer dan drie pagina's heeft, veel mensen het niet meer helemaal lezen en reeds gedane suggesties terug blijven komen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femmie010
Ik heb sinds gisteren idd mijn CV tapwater op 50 graden gezet. Ik heb ook geen boiler en aangezien de douche dagelijks gebruikt wordt, ben ik ook niet zo bang voor legionella. Heb het wel vaker gehoord van mensen om me heen dat legionella vorming bij die temperatuur met dagelijks gebruik weinig risico kent. Je moet er wel bewust van zijn en na een paar dagen afwezigheid (en dus geen gebruik) eventjes heter doorspoelen.

Opvoedtips ga ik niet (meer) op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
https://nebia.com/

Hier claimen ze een verbruik van 70% minder door verneveling van het water.
Wellicht ook een stuk minder prettig dan een normale douche kop :)

[ Voor 14% gewijzigd door ppeterr op 17-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

BertV

Handgemaakt

Even een zijstap. In plaats van lang douchen kun je ook sturen op een klein laagje water in bad.

Wij hebben een badkamer laten maken en eerlijk is eerlijk, tegen het advies in, zo'n inloop douche laten plaatsen. Mooi, maar zo onpraktisch daar de heleboel iedere keer twee meter vanaf de douchekop nat gaat worden.

In de praktijk gebruiken we vrijwel alleen het bad op eerder genoemde manier.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ppeterr schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:45:
https://nebia.com/

Hier claimen ze een verbruik van 70% minder door verneveling van het water.
Wellicht ook een stuk minder prettig dan een normale douche kop :)

[YouTube: New showerhead uses less water]
"Ik kan nu nog langer douchen want hij is zo zuining"

Puberlogica ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ach, zolang je geen 400m3 water per jaar verbruikt zoals wij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:08
Slot op de deur zodat niet gedoucht kan worden tijdens je afwezigheid. Bij aanwezigheid na 10 minuten de CV uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
als je de douchekop vervangt door een zuinige (die hierboven lijkt me erg extreem, er zijn gewone modellen) en zoals nu de water temp flink omlaag hebt gezet heb je feitelijk al goede besparingen gedaan.
Besef dat je kinderen ook hun dingen moeten doen, eindeloos gezuer om een stukje luxe als je het kan betalen lijkt me eigenlijk niet de beste tijdbesteding :)
Dus je kan ook zeggen choose your battles wisely en het lekker laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Josk79 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:27:
Slot op de deur zodat niet gedoucht kan worden tijdens je afwezigheid.
Briljant in z'n eenvoud.

[ Voor 11% gewijzigd door downtime op 17-07-2022 14:48 ]

Pagina: 1 2 Laatste