Plafond na-isoleren: Vochtregulering en gebruik metal studs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedenavond,

Ik was van plan om mijn dak na te laten isoleren, maar ik heb mijn twijfels m.b.t. vochtafvoer en hoe te installeren.

De situatie is als volgt:
- Dakpannen
- latten
- een onbekende isolatie laag, gok 4cm pur-plaat (Zie afbeeldingen)
- Spaanplaat

Na het doorlezen van dit topic: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
En een aantal keer navragen heb ik besloten om vanaf binnen een 16cm laag aan glaswol te installeren en een klimaatfolie eroverheen te zetten. Het glaswol zal tussen twee balken hout of metal stud profielen worden vast gehouden en dan zal er een laag klimaatfolie overheen gezet worden en dan afgewerkt met gipsplaten.

Dit omdat ik denk dat er dus pur aan de buiten kant zit en niet echt vocht doorlatend is.

Eerste vraag is: Lijkt hetgeen op de foto's op PUR plaat? kan iemand dat zo zien? Wanneer je erin drukt voelt het een beetje als een schuim achtig iets. Soort van zacht maar vervormt niet.
Tweede vraag: Is dit een goed idee? Ik heb de Ubakus website gebruikt en kreeg het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mPlVrxhsn0QA9P2PbdmBjwqWjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ri1vCOyzAa2VXDqy9sSzwqPt.png?f=fotoalbum_large

Volgens Ubakus zou het dus niet goed gaan en te veel vocht bij het hout zijn. Heb ik het juist ingevuld en is dit resultaat verwacht? Grappige is, als ik het glaswol vervang voor een PUR laag dan zegt Ubakus dat er geen vocht problemen zullen zijn.

Vraag 3: De videos van de bouwmarkten laten allemaal zien dat de ruimte voor glaswol word verdeeld met behulp van hout. Dus ze zetten steeds houten balken op 60cm afstand en stoppen dan tussen de balken glaswol o.i.d. Nu werd mij laatst gezegd dat metal studs ook wel handig zouden zijn en ook goedkoper.
Heeft iemand hier ervaring mee en zou je het aanraden? Ik denk niet dat ik 16cm brede metal studs kan vinden maar misschien weet iemand hier een oplossing voor? Waarschijnlijk moet ik 2x80mm metal studs gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjUHJV6q-HeWML27OR32NMMCfzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovKq8MfJWoOUAG6XKi5KP8eg.jpg?f=fotoalbum_large

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen hierover.
Alvast bedankt!

Foto's van de bestaande isolatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfTW3E031XcIj7q1u2sh9eYacOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVuO4PfALUj8bRS8Q5mbc3TO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXInOzDc71BznNHPYZj3zVnrimQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6teJjqsD6ZiZlll8uT7L9MF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hphd4cO6MVnNpeYXfQZId3aZaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3xhyrdfIFycDnMdV5LJFu3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Als ik in Ubacus een dampdichte folie (Alu-folie) toepas, lijkt de lucht vochtigheid ok te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP37IiADaiWkzBGCX9lg2L9vZyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rL2MZsfZ59VcKUC9gANMThLT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook hier gelezen dat sommigen hebben besloten om toch dampdicht aan de binnenkant te gaan werken: https://community.eigenhu...at-onder-de-dakpannen-344

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
Ondanks dat je dak ooit ontworpen is om dampdicht te zijn dmv die pur laag over het spaanplaat, is de praktijk dat de boel vol kieren zit en de pur inmiddels half vergaan is, dus dampdicht is het niet meer.
Ik zou het ofwel afwerken met dampdichte folie, ofwel afwerken met zo'n klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
_JGC_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:48:
Ondanks dat je dak ooit ontworpen is om dampdicht te zijn dmv die pur laag over het spaanplaat, is de praktijk dat de boel vol kieren zit en de pur inmiddels half vergaan is, dus dampdicht is het niet meer.
Ik zou het ofwel afwerken met dampdichte folie, ofwel afwerken met zo'n klimaatfolie.
Zou een dampremmende folie iets zijn? Ik zou bijvoorbeeld de glaswol+spijkerflens van knauf die de praxis verkoopt kunnen toepassen.

https://www.praxis.nl/bou...-schuin-dak-160mm/5507806

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ammo123 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:32:
Ik heb ook hier gelezen dat sommigen hebben besloten om toch dampdicht aan de binnenkant te gaan werken: https://community.eigenhu...at-onder-de-dakpannen-344

Wat is wijsheid?
'Vroeger' isoleerde we ook platte daken aan de binnenkant zonder klimaatfolie. We hebben ventilatie gaten geboord, ruimte gelaten, of juist helemaal opgevuld. In meer dan 90% van de gevallen ging dat goed....
Maar er zijn dus ook daken weggerot, vochtplekken in het plafond etc.
Maar genoeg aannemers & DIY-ers zullen kunnen vertellen dat het 'gewoon kan'. Als het fout gaat zijn ze daarna verbaasd: "Dit heb ik nog niet eerder gezien.".

Niet alle 'fouten' worden afgestraft, je kunt pech of geluk hebben.
In het VK ging het mis bij een 10-jaar oud huis. Het oude stel dat er eerst woonde produceerde veel minder vocht dan het gezin met 2 pubers (lang douchen). Binnen een paar jaar ging het dak eraan. 'Bouwfoutje' wat €30.000 kostte.
Ik had pech: een doorvoer voor de zonnepanelen was van metaal. Daar begon warme lucht te condenseren en dan lijkt het wel een lekkage. Gelukkig op tijd bij, verder geïsoleerd en luchtdicht gemaakt. Maar het geeft aan wat 1 pijpje doet.

Het grote gevaar in jouw geval is het opsluiten van vocht. Als er vocht in de constructie komt, dan komt die er nooit meer uit. Een dampdichte laag aan de onderkant voorkomt dat er water in komt, maar dan moet die laag wel volledig luchtdicht zijn. Dus ook bij aansluitingen bij muren, balken, buizen etc.
Doe je dit niet goed en er gaat lucht van binnen naar buiten stromen, dan gaat er heel veel vocht condenseren.
Vocht van de buitenkant is bij jouw dak een groter risico. Stuifsneeuw, een loodflap of pan die niet goed z'n werk doet en het water komt in je constructie.

Wijsheid?
De beste optie is je dak helemaal renoveren, pannen eraf en dan opnieuw opbouwen. Want ook de waterkering aan de buitenkant is niet perfect meer.
Daarna komt klimaatfolie, als er vocht in de constructie komt, dan heb je nog een kans dat het eruit komt.
Daarna komt dampdicht.

Paar overwegingen:
Je balken & platen zijn geschilderd, dat zorgt ook voor een dampremmende/dampdichte laag.
Altijd luchtdicht werken. Ubakus gaat daarvan uit. Als een laag gepasseerd kan worden ga je letterlijk nat. Dus koop een voordeelverpakking PUR en genoeg alumiumtape. Bij PIR/platen alle randen PUR-en, bij wol het vak goed uitvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
TheGhostInc schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:51:
[...]

Altijd luchtdicht werken. Ubakus gaat daarvan uit.
Heeft Ubakus ergens op zijn website staan dat ze aannames doen of is dit een aanname van jou?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
No Hands schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Heeft Ubakus ergens op zijn website staan dat ze aannames doen of is dit een aanname van jou?
Je ziet het in beide screenshots, dampopen is vocht in de constructie, dampdicht is niks aan de hand. Maar als je dan dampdicht aangeeft moet je het ook helemaal dampdicht maken, anders klopt de berekening niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
TheGhostInc schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:51:
[...]

'Vroeger' isoleerde we ook platte daken aan de binnenkant zonder klimaatfolie. We hebben ventilatie gaten geboord, ruimte gelaten, of juist helemaal opgevuld. In meer dan 90% van de gevallen ging dat goed....
Maar er zijn dus ook daken weggerot, vochtplekken in het plafond etc.
Maar genoeg aannemers & DIY-ers zullen kunnen vertellen dat het 'gewoon kan'. Als het fout gaat zijn ze daarna verbaasd: "Dit heb ik nog niet eerder gezien.".

Niet alle 'fouten' worden afgestraft, je kunt pech of geluk hebben.
In het VK ging het mis bij een 10-jaar oud huis. Het oude stel dat er eerst woonde produceerde veel minder vocht dan het gezin met 2 pubers (lang douchen). Binnen een paar jaar ging het dak eraan. 'Bouwfoutje' wat €30.000 kostte.
Ik had pech: een doorvoer voor de zonnepanelen was van metaal. Daar begon warme lucht te condenseren en dan lijkt het wel een lekkage. Gelukkig op tijd bij, verder geïsoleerd en luchtdicht gemaakt. Maar het geeft aan wat 1 pijpje doet.

Het grote gevaar in jouw geval is het opsluiten van vocht. Als er vocht in de constructie komt, dan komt die er nooit meer uit. Een dampdichte laag aan de onderkant voorkomt dat er water in komt, maar dan moet die laag wel volledig luchtdicht zijn. Dus ook bij aansluitingen bij muren, balken, buizen etc.
Doe je dit niet goed en er gaat lucht van binnen naar buiten stromen, dan gaat er heel veel vocht condenseren.
Vocht van de buitenkant is bij jouw dak een groter risico. Stuifsneeuw, een loodflap of pan die niet goed z'n werk doet en het water komt in je constructie.

Wijsheid?
De beste optie is je dak helemaal renoveren, pannen eraf en dan opnieuw opbouwen. Want ook de waterkering aan de buitenkant is niet perfect meer.
Daarna komt klimaatfolie, als er vocht in de constructie komt, dan heb je nog een kans dat het eruit komt.
Daarna komt dampdicht.

Paar overwegingen:
Je balken & platen zijn geschilderd, dat zorgt ook voor een dampremmende/dampdichte laag.
Altijd luchtdicht werken. Ubakus gaat daarvan uit. Als een laag gepasseerd kan worden ga je letterlijk nat. Dus koop een voordeelverpakking PUR en genoeg alumiumtape. Bij PIR/platen alle randen PUR-en, bij wol het vak goed uitvullen.
Erg uitgebreid en duidelijk bericht, bedankt!
Pannen eraf en compleet renoveren zal lastig gaan, ik denk dat ik een poging doe met glaswol en klimaatfolie en het goed in de gaten houd met een vochtmeter oid. Verder heb ik weinig opties.

Indien jullie zeggen, ja boeit eigenlijk niet veel either way, want vochtproblemen kunnen in beide situaties even snel opspelen. Dan overweeg ik ook de goedkope manier te gebruiken a.k.a. glaswol+spijkerflens van de praxis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:38:
Ubakus hangt vol met modelwaarden.
(Je hebt gelijk, aannames zitten er niet in, die maken wij zelf)

Bijvoorbeeld de berekeningen die gemaakt worden in dit topic:
20C bij 50% RLV binnen (met beperkte luchtcirculatie)
-5C bij 80% RLV direct bij buitenlucht.
Voor ons klimaat/gebruik zijn dit aardige waardes. Maar als je bijvoorbeeld de was op zolder droogt of daar een badkamer maakt, dan kan het een stukje vochtiger worden. En we komen echt weleens onder de -5C. De aanname die we dus allemaal doen is dat tijdelijk extremere waardes niet genoeg impact hebben om tot een andere conclusie te komen. (Dit is de makkelijkste om aan te geven)

Zo'n berekening gaat uit van een uniforme isolatie die exact eruit ziet als het plaatje.
In het plaatje zie ik geen luchtlekken, constructiebalken, schroeven of nietjes, tape of pur, dragende muren of dakdoorvoeren.
Een groter dak heeft grotere dakspanten, dus 'moet' je daar voor corrigeren. De aanname die vaak gemaakt wordt is dat de constructie van hout is en dat de isolatiewaarde daarvan hoog genoeg is om geen problemen te veroorzaken. Stilstaande lucht & hout isoleren beiden best aardig, dus een houten constructie die luchtdicht is afgewerkt zal aardig vergelijkbaar reageren als het model. Zelfs als de isolatie niet 100% vullend is, zullen deze berekeningen dus nog wel kloppen. Maar zoals ik zelf al heb beschreven in mijn post, 1 serieus luchtlek en alles is zeiknat.

Dus tenzij je het modelleert in Ubakus is de aanname dat wat je niet modelleert dus ook geen noemenswaardig effect heeft. Dus alle aansluitingen bij muren, bij tussenvloeren, bij dakdoorvoeren zijn niet meegenomen. En als je een folie plaatst (klimaatfolie of dampopen/dichte folie), dat die folie ook overal zit.

@Ammo123 Overigens valt me nu pas op dat de buitenplaat als "gealucasseerd" is gemodelleerd en dat klopt niet. Jij hebt geen aluminiumtoplaag aan beide zijden, zelfs niet aan 1 kant.

Ik verwacht dat het verschil tussen de spijkerflensdeken en klimaatfolie beperkt is. Ik vermoed dat je buitenlaag niet erg dampdicht meer is door verwering en kier e.d.
Maar daar zit dus ook het risico, hij zal ook niet erg waterkerend meer zijn, maar ik denk dat klimaatfolie daar ook niet veel bij gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Dus uiteindelijk maakt het ook niet uit wat voor isolatie/folie ik pak, in elke situatie heb ik toch de kans op vocht bij het hout.

Dus ik denk dat ik de knauf glaswol+spijkerflens installeer.

Ik zit te denken om misschien van die ESP32 dingen met een vochtsensor onder de glaswol te plaatsen om de vocht te checken continu. Misschien wat alarmen instellen als het te vochtig wordt. Alleen een beetje bang voor brandveiligheid e.d. dus dat moet ik even uitzoeken.

Ook wat ik ga doen als de hoeveelheid vocht hoog blijft voor lange tijd, geen idee hoe ik dat ga oplossen dus moet er toch even goed over nadenken.
Pagina: 1