Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ik overweeg een Sony HW55 projector te kopen.
Er hangt in mijn woonkamer met witte muren en plafond een wit 106inch scherm met een gain van 1.0.
De witte muren wil ik behouden.

Hoe kan ik een hogere zwartwaarde verkrijgen?
Flink verduisteren?
Een grijs of zwart scherm kopen? Of gaat dat ten koste van de kleuren en helderheid?

De HW55 heeft wel een flinke lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 21:11

ricardo246

Life's what you make it!

Ruud888 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:23:
Er hangt in mijn woonkamer met witte muren en plafond een wit 106inch scherm met een gain van 1.0.

Flink verduisteren?
Een grijs of zwart scherm kopen? Of gaat dat ten koste van de kleuren en helderheid?

Deze vond ik op Tweakers:
Zwart projectie scherm beamer

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:14

Major_ton

Shoot!

Ruud888 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:23:

Flink verduisteren?

Je kan een silver screen kopen, maar de grootste boosdoener blijft toch wel de witte muren (en plafond). Strooilicht vreet aan alle kanten de zwartwaardes weg en een HW55 is gewoon het beste in een batcave. Dan kan je misschien beter bij Epson gaan shoppen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Major_ton schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Je kan een silver screen kopen, maar de grootste boosdoener blijft toch wel de witte muren (en plafond). Strooilicht vreet aan alle kanten de zwartwaardes weg en een HW55 is gewoon het beste in een batcave. Dan kan je misschien beter bij Epson gaan shoppen.
Oh ik had juist gelezen dat de HW55 door zijn lichtsterkte beter geschikt was voor een woonkamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:43
Ruud888 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:32:
[...]

Oh ik had juist gelezen dat de HW55 door zijn lichtsterkte beter geschikt was voor een woonkamer!
Een lichtsterke projector zal ongetwijfeld geschikter zijn voor een woonkamer, aangezien daar over het algemeen nogal veel licht aanwezig is en je dan "meer" kunt zien dan bij een minder lichtsterke projector. Maar overdag, en dus waarschijnlijk met veel licht, naar een projectiescherm kijken is hoe dan ook killing voor je zwartwaardes. Zwartwaardes verbeteren doe je vooral door je kamer zo goed mogelijk te verduisteren en zoals hierboven genoemd je muren rond het projectiescherm donker te maken.

Ik heb zelf een Epson EH-TW7100 op zolder hangen, kan die kamer door middel van rolluiken volledig verduisteren, maar nadat ik mijn muren donker had geverfd maakte het pas echt een wereld van verschil!

Verwacht overigens geen perfecte zwartwaardes, mijn LG Oled die ik in de woonkamer heb hangen rent wat dat betreft nog steeds de spreekwoordelijke rondjes rond m'n beamer, maar kan dan qua beleving weer niet tegen de beamer op :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ik overweeg het scherm lichtgrijs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 19:11

Mag ik vragen of je deze nieuw wilt kopen of tweedehands.
Introductiejaar 2013 uit productie 2017!! dus minimaal 5 jaar oud.
Tweedehands: hoeveel draaiuren in totaal?

Misschien toch nog even verder kijken naar bijv, zoals aangehaald, een epson, of andere merken met recenter produktiejaar, eventueel 4k, alles natuurlijk afhankelijk van je budget.
En voor een lichtere kamer zou je een grijs daylight scherm kunnen overwegen, bijv Hivilux, elite etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Ruud888 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:58:
Ik overweeg het scherm lichtgrijs te maken.
Oud topic, wel interessant onderwerp. Heb je al wat nieuws gekocht?

Recent voor vergelijkbare keuze gestaan; wel of niet investeren in een echte high contrast projector in een huiskamer die geen batcave is. Heb dit ook getest en gemeten en ik vond wel een projector die zwart kan weergeven nog verrassend veel voordeel bieden. Kan je de meet gegevens laten zien als je nog moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:32
Er bestaan zogeheten 'Ambient Light Rejecting' screens (zoek op ALR screen op Youtube). Dit zijn donkere schermen welke het licht enkel op een bepaalde manier reflecteren. Een 'normaal' donker scherm verhoogt je contrast niet, het maakt alleen alles donkerder. Zie Youtube voor vele voorbeelden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1