Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips gevraagd aanpak verduurzamen vrijstaand huis 1965

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sidecarracing
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-11 13:23
Beste Tweakers,

Ook ik zie veel topics over zonnepanelen of aanschaf warmtepomp, isoleren etc, (te)veel info vaak, maar toch ben ik op zoek naar advies/hulp die mee kijkt naar wat mijn huis in totaal nodig heeft om te verduurzamen. En welke keuze maak je wanneer?

Ik zal mijn situatie schetsen, inmiddels wel offertes voor spouwmuurisolatie opgevraagd en gekregen.

- groot vrijstaand huis uit 1965.
- nog geen spouwmuurisolatie.
- geen mechanische/gedwongen ventilatie o.i.d. aanwezig, dus geen kanaalwerk/ventilator etc.
- schuine kap is wel geïsoleerd, maar dat is gedaan in 2007. Met de huidige kennis en energieprijzen zou je
dikkere isolatie toepassen natuurlijk. Voorlopig nog even geen trek om dat opnieuw te doen.
- geen vloerisolatie.
- voor 95% dubbel glas, maar dat is circa 25 jaar oud.
- CV ketel is uit 2009
- geen zonnepanelen
- energieverbruik circa 2600 kwh per jaar
- gasverbruik circa 2600 m3 per jaar (koken, verwarming, douchen)
- meterkast met 3 fasen en met hoofdschakelaar
- contract leverancier loopt nog tot 4-2024 (had voor 3 jaar afgesloten, dus nog gunstig tarief)
- heb een grote vrijstaande schuur met plat dak, dat platte dak is nodig aan vervanging toe...dus ideale
gelegenheid om dan gelijk maar een flinke trits zonnepanelen te plaatsen?

Waar mee te beginnen? Spouwmuurisolatie zou ik denken, maar blijf een beetje met ventilatieverhaal zitten.
En gelijktijdig of snel daarna zonnepanelen...om nog zoveel mogelijk te profiteren?

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Isolatie zal het meest schelen en comfortwinst geven, laat je geruststellen door de club die het moet doen.

Het ventilatieverhaal is dat je je huis nu via de kieren ventileert, en straks met spouwmuurisolatie niet meer?
Of gaat het je alleen om de ventilatie van de kruipruimte, want daar plaatsen ze gewoon roosters voor, en hoef je je geen zorgen over te maken.

Huisventilatie is te verbeteren door bijvoorbeeld decentrale wtw-ventilatie, daar zijn geen kanalen voor nodig.
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Zonnepanelen zijn, als je ze krijgen kan, inderdaad een goed idee, maar dat staat helemaal los van de warmtevraag en hoe die te voldoen. De enige koppeling is dat zowel zonnepanelen als gasloos gaan geld kost en op lange termijn oplevert :)
Als geld de enige beperkende factor is, kan een energiebespaarlening met rente lager dan de inflatie misschien uitkomst bieden.

Voor gasloos/warmtepomp geldt dat het vaak vrij eenvoudig zelf te doen is, wat grote voordelen voor de prijs en levertijd heeft. Qua complexiteit lijkt het meer op een wasmachine aansluiten dan op een cv ketel (want gasaanvoer en rookgasafvoer hebben strenge eisen). De subsidie is dan met een goedkope inbedrijfstelservice veilig te stellen. Isolatie is voor een warmtepomp geen vereiste, een 14 kW unit gaat je huis in de huidige staat prima warm houden, maar lage temperatuur afgifte is wél belangrijk.

Zie voor meer over warmtepompen Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.