Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 69lente
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-01-2024
Mijn vraag
Mijn energiecontract loopt in januari af en ik wil kijken of ik de schade nog enigzins kan beperken ipv 'water naar de zee gaan dragen'.
Mijn idee was (nav een gesprek met de man die mijn ketel onderhoudt en die dat zelf ook ging doen) zonnepanelen met airconditioning (zodat ik ook meteen kan koelen).

Helaas moet mijn dak eerst vervangen worden voordat er zonnepanelen opkunnen. En aangezien het PVC is kan dat (door een erkend dakdekker) alleen met het hele rijtje tegelijk en niet iedereen wil dat al. Zonnepanelen zijn dus de komende jaren waarschijnlijk helaas nog geen optie.

Zou ik zonder zonnepanelen ook kunnen besparen op mijn energierekening met of een airconditioning of met infraroodpanelen?

En scheelt dat dat heel veel in aanschaf en in verbruik?
Welke van de 2 is voordeliger in verbruik?

Ik heb afgelopen jaar de CV al op 18,5 gehad en (bijna) alleen maar de woonkamer verwarmd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Airco is het goedkoopst en ook ideaal als je maar 1 kamer stookt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Infrarood is zuiniger (dan een gas gestookte CV) omdat het lokaal verwarmd. Geen alles omarmende warmte in je woonkamer dus, maar bedoelt om een specifieke plek op te warmen (je bureau, de wc et cetera).
Infrarood is uiteindelijk gewoon een warmte element. Dus 1kW stroom erin is 1kWh warmte eruit.

Een Airco verplaatst warmte. Met 1 kWh kun je wel 3 tot 8 kWh aan warmte verplaatsen.

Ook zonder zonnepanelen is een airco (lucht/lucht warmtepomp) dus altijd aan te raden boven infrarood.

Punt is wel: je moet de binnen en buiten unit kwijt kunnen, en mogelijk is de investering wat hoger (een infrarood terrasverwarmer heb je al onder de €100).

Ik betaalde bijvoorbeeld 2200€ voor een 5kW lucht/lucht warmtepomp (airco) inclusief installatie. (Buiten de randstad).

Hier lees je meer informatie over lucht/lucht warmtepompen.

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 13-07-2022 18:34 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 69lente
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-01-2024
Bedankt voor jullie hulp.

Dan ga ik eens offertes opvragen voor een airco.
In principe heb ik nog een overkapping met een plat dak waar hij op zou kunnen.
Die constructie is helaas te licht voor zonnepanelen, maar een airco zal hij vast wel houden (als de leidingen daar goed doorheen of door de muren kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
Een buiten unit weegt meer dan een zonnepaneel... Dus als de constructie geen zonnepanelen kan dragen...

Zonnepanelen op plat dak is net Lego. Is het makkelijk te bereiken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:41
Je kan hem ook gewoon boven uitbouw aan muur bevestigen, meeste muren zijn stevig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
Dan moet je wel serieus opletten met dempen van contactgeluid.

En zonnepanelen, als je een montagemethode zonder ballast gebruikt (schroeven) weegt net geen 15kg/m³
Dat is niet iets wat de standaard zonnepanelen installateur kan... maar een dakexpert wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het over verwarmen zonder gas gaat, is het goed om Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic even door te nemen :)
Zonnepanelen en airco/warmtepomp zijn los van elkaar een goed idee en kan je los van elkaar overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1