• CoffeeMachine
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-12-2022
Momenteel denk ik na over een stap naar een nieuwe functie. Na een aantal jaren vast op een plek te zitten, denk ik er nu over na om te gaan midlancen. Ik vroeg mijzelf af of er nadelen zitten aan een dergelijke constructie t.o.v. reguliere loondienst, als je er voor het gemak even vanuit gaat dat het basis salaris overeen komt met wat je in loondienst krijgt. (Dat freelancen belasting technisch slimmer is snap ik, echter, dat ambieer ik niet).

Op het eerste gezicht lijkt midlance alleen maar voordelen te hebben, (hoewel ik soms wel denk dat het basis salaris op sommige plekken laag is, maar dat buiten beschouwing gelaten). Ook een bedrijf wat midlance aanbied heeft een winstmarge en ik kan me niet voorstellen dat die lager is dan bij een 'normaal' detacheringsbureau, terwijl de verdiensten voor de werknemer een stuk hoger lijken te zijn.

Enige nadeel wat mij te binnen schiet, is dat je wellicht makkelijker / sneller ontslagen wordt o.b.v. bedrijfseconomische redenen, maar dat heb je volgens mij bij een detacheringsbureau (of eigenlijk ieder ander bedrijf) ook.

Dus concrete vraag: welke nadelen zie je / ervaar je bij een midlance constructie tov loondienst? Zijn er überhaupt nog redenen om voor vast dienstverband te kiezen (evt bij een detacheringsbureau)?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:16
Vrij recent zag ik een topic voorbij komen dat ook over midlance ging. Misschien eens even de zoekfunctie gebruiken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CoffeeMachine
Al gedaan, echter daar gaat de discussie vooral over het verschil tussen midlance en freelance.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 20:26
Wat ik heb gelezen is dat midlance worst of both worlds is. Zoek even op andere topics, het is al vaker behandeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:05
CoffeeMachine schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:21:
Al gedaan, echter daar gaat de discussie vooral over het verschil tussen midlance en freelance.
Toch nog een keer lezen.. zat over geschreven inmiddels..

Acties:
  • +6Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:29:
Wat ik heb gelezen is dat midlance worst of both worlds is. Zoek even op andere topics, het is al vaker behandeld.
bijvoorbeeld
Alle risico's van ZZPer zijn, maar tegen een veel lager tarief.
Dit is eigenlijk gewoon precies hetzelfde als de vroegere schijnzelfstandige constructie die nu is verboden. Het verschil is dat er nu een partij tussen zit die ook geld aan je verdient tegen bijna geen risico.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 01:44
CoffeeMachine schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:51:

Enige nadeel wat mij te binnen schiet, is dat je wellicht makkelijker / sneller ontslagen wordt o.b.v. bedrijfseconomische redenen, maar dat heb je volgens mij bij een detacheringsbureau (of eigenlijk ieder ander bedrijf) ook.
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Midlance is niet anders dan een Payroll constructie wat feitelijk neerkomt op bijna alles waar je als freelancer ook mee te maken krijgt. In loondienst op basis van detachering, Midlance, Freelance; uiteindelijk heb je dezelfde risico's op het moment dat een opdracht onverwachts vroegtijdig beëindigd. De detacheerder doet niks anders dan de partij die er tussen zit, vaak heb je te maken met tussen partijen die enkel de opdracht voor je regelen en eens per maand een factuurtje doorschuiven. Dat kom je in de freelance wereld ook veel tegen.

Als je toch zoiets overweegt, dan zou ik het gelijk goed doen en gaan freelancen. Ik kan me eigenlijk geen redenen bedenken waarom je dat niet zou doen als je zou kiezen voor de risico's van midlancen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CoffeeMachine
Maar dit geld toch altijd? Je kunt altijd relatief makkelijk ontslagen worden. Of je nu bij een detacheerder zit of bij een midlance club.

Freelancen is niet iets wat ik graag zou willen (de peace of mind van een ww en een WIA).

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de nadelen van midlance t.a.v. een loondienst verband bij een ander bedrijf (detacheringsbureau of direct in dienst). Loop je meer risico (op ontslag) bij een midlancer dan bij reguliere detachering?

• Mehmet
CoffeeMachine schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:23:
Maar dit geld toch altijd? Je kunt altijd relatief makkelijk ontslagen worden. Of je nu bij een detacheerder zit of bij een midlance club.

Freelancen is niet iets wat ik graag zou willen (de peace of mind van een ww en een WIA).

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de nadelen van midlance t.a.v. een loondienst verband bij een ander bedrijf (detacheringsbureau of direct in dienst). Loop je meer risico (op ontslag) bij een midlancer dan bij reguliere detachering?
Ja daarom, dat is ook de reden waarom ik de verschillen aangeef want die zijn er bijna niet als externe. Als IT-er kan je tegen een redelijk bedrag (zo'n €50 a €60 pm.) jezelf verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, een WW geef rust maar als je geluk heb een jaar en is geen vetpot. Met een goede buffer kom je een stuk verder.

Nadelen midlance t.o.v. loondienst is dat je vaak voor je eigen pensioen moet zorgen en houd rekening met vakantiedagen want vaak is een dergelijke constructie op urenbasis, naast het basissalaris. Het tarief is vaak all-in. Bij een detacheerder ben je vaak nog wel verzekerd van inkomen als je werkt in vast dienstverband wanneer je opdracht wegvalt maar de ervaring leert dat je in een korte tijdsbestek weer een nieuwe opdracht heb en vooral in deze tijden waar ze voor het oprapen liggen. Direct in dienst kan interessant zijn, afhankelijk van hoe groot en actief het bedrijf is.

• CoffeeMachine
rekening met vakantiedagen want vaak is een dergelijke constructie op urenbasis, naast het basissalaris. Het tarief is vaak all-in.
Wat bedoel je hier precies mee?

• Mehmet
CoffeeMachine schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:55:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Het tarief wat je vaak aangeboden krijgt in een dergelijke constructie = all-in. De tussenpartij betaald enkel de loonbelastingen, Zwv. Voor het resterende dien je zelf zorg voor te dragen zoals pensioen, vervoer. Vakantiedagen zijn ook niet altijd vanzelfsprekend, je bent immers niet declarabel als je met vakantie bent en dat vs het verschil in tarief maakt het al minder interessant.

• CoffeeMachine
Excuses voor het plaatsen van directe links (weer niet of dat de bedoeling is, anders haal ik ze er wel uit)

Zie het volgende artikel: https://www.teamrockstars...tachering-de-verschillen/

Volgens mij zitten aan een dergelijke constructie weinig extra risico's t.o.v. een normaal dienstverband (Hoewel er over pensioen maar weinig wordt gezegd)

Elders op de site staat een reken model (https://www.teamrockstars.nl/developers/70-30-model/) waar wordt gerekend met 1740 uur. Het lijk alsof daar al e.e.a. vanaf is gehaald voor vakanties en andere dingen.

Zoals het daar uitgelegd staat, is midlancen een soort "dienstverband+" (de + is dan transparantie). Feitelijk ben je gewoon in dienst voor een regulier salaris maar dan met een prestatie afhankelijk bonus component. Wellicht dat je bij reguliere detachering toch stiekem een hoger salaris kunt krijgen? Of werkt men daar ook met een bonus, die simpelweg niet staat geadverteerd in vacatures?

Voor mij persoonlijk geld dat ik graag in dienst wil bij een organisatie die mij uithuurt, zodat ik ervaring kan opdoen bij verschillende opdrachtgevers, zonder meteen het risico te lopen om straks in de recessie zonder inkomen
kom te zitten. Dit risico wegnemen is voor mij dan ook het belangrijkste (gezien mijn kostwinners positie). Maar als, wat je zegt, het risico bij een detacheringsbureau het zelfde is, dan kan ik toch net even goed gaan midlancen met een dergelijke constructie? Of mis ik nu iets?

Ik kan me overigens voorstellen dat wanneer het basissalaris laag (2500 bruto) is, je veel meer risico loopt. Dan wordt het inderdaad meer een payroll constructie. Dat zou niet bij mij passen en daar zou ik nooit mee in zee gaan.

Overigens; mij profiel is senior (> 15 jaar ervaring als ontwikkelaar) waardoor een basissalaris > 5000 bruto wel aan de orde zou moeten zijn.

Edit: typos en opbouw

[Voor 5% gewijzigd door CoffeeMachine op 13-07-2022 06:24]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@CoffeeMachine
Voor mij persoonlijk geld dat ik graag in dienst wil bij een organisatie die mij uithuurt, zodat ik ervaring kan opdoen bij verschillende opdrachtgevers, zonder meteen het risico te lopen om straks in de recessie zonder inkomen
Wat denk je wat er gebeurt bij een recessie?

De laatste keer, zou jij nog moeten weten, werden de externe er als eerst uitgebonjoured, wat denk je wat Rockstars dan doet? Iedereen op de bank houden?

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 03:05
CoffeeMachine schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 06:08:

Overigens; mij profiel is senior (> 15 jaar ervaring als ontwikkelaar) waardoor een basissalaris > 5000 bruto wel aan de orde zou moeten zijn.
Eens met hierboven en andere topics dat midlancen behoorlijk wat nadelen heeft tov freelancen. En waarom zou je met zoveel ervaring dat doen, een partij als Rockstar heeft een vrij matig uurtarief en pakken een flink deel van de taart. Je kan ook voor een goed salaris ergens als senior of staff / principal engineer aan de slag als je vastigheid wilt? In Amsterdam / remote kan je prima iets voor 10k+ per maand vinden mits je een beetje goed bent in wat je doet. Zie ook techpays.eu voor wat voorbeelden van bedrijven en salarissen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52

Croga

The Unreasonable Man

Mehmet schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:38:
Nadelen midlance t.o.v. loondienst is dat je vaak voor je eigen pensioen moet zorgen en houd rekening met vakantiedagen want vaak is een dergelijke constructie op urenbasis, naast het basissalaris.
Pensioen: zeker niet. Midlance is een volledig dienstverband met alle werkgevers verplichtingen die daarbij komen kijken echter krijg je een bonus op basis van gefactureerde bedragen.
Dat betekend inderdaad wel dat als je vakantie neemt, je bonus omlaag gaat; er wordt tenslotte minder gefactureerd.
Vorkie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:03:

De laatste keer, zou jij nog moeten weten, werden de externe er als eerst uitgebonjoured, wat denk je wat Rockstars dan doet? Iedereen op de bank houden?
Het verschil met freelance is dat je vanuit midlance wél recht hebt op WW. Als freelancer kun je dat alleen oplossen door goed te sparen.
RocketKoen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:43:
bijvoorbeeld
Alle risico's van ZZPer zijn, maar tegen een veel lager tarief.
Dit is eigenlijk gewoon precies hetzelfde als de vroegere schijnzelfstandige constructie die nu is verboden. Het verschil is dat er nu een partij tussen zit die ook geld aan je verdient tegen bijna geen risico.
Ten eerste: Leuke link maar geen idee waar hij de nonsense vandaan haalt. Als je als midlancer maar 100 euro meer gaat verdienen dan voorheen dan ben je óf voorheen overbetaalt óf je hebt een hele slechte midlance-organisatie te pakken. Persoonlijk heb ik mijn salaris bijna verdubbelt door te gaan midlancen en dat alleen omdat ik een lager uurtarief reken dan voorheen.
Ten tweede: Hoezo loop je dezelfde risicos als ZZP? Het arbeidsongeschiktheids risico is kleiner, je hebt gewoon recht op WW, als je opdracht stopt sta je niet meteen met lege handen.... Er zijn een berg minder risicos.

Zoals al gezegd; ik heb alle 3 gedaan en alle 3 hebben voor een nadelen. Maar de nonsense die ik hier voorbij zie komen over midlancing is echt droevig. Als je het niet weet, jongens, zeg dan gewoon niks.

Om even op de hamvraag van TS terug te komen: Ten opzichte van een vast dienstverband bij een detacheerder heeft Midlance weinig nadelen. Het enige nadeel is het lagere basis salaris. Je gaat geen enkele midlance werkgever vinden die je een basis salaris van €5000 per maand geeft. De hele kern van het verhaal is een gedeelde verantwoordelijkheid en met een dergelijk basis salaris leg je alle risico bij de werkgever.
Daarnaast is de kern van midlancing, juist daarom, dat je het alleen moet doen bij een betrouwbare organisatie. En er zijn er een paar die hier op het forum regelmatig voorbij komen als onbetrouwbaar. Degene die je linkt is er daar één van. Zoek gerust op ervaringen met dat bedrijf voordat je er überhaupt over na denkt.

[Voor 79% gewijzigd door Croga op 13-07-2022 07:27]

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

kom te zitten. Dit risico wegnemen is voor mij dan ook het belangrijkste (gezien mijn kostwinners positie). Maar als, wat je zegt, het risico bij een detacheringsbureau het zelfde is, dan kan ik toch net even goed gaan midlancen met een dergelijke constructie? Of mis ik nu iets?
Bij een fatsoenlijke detacheerder ben je gewoon in dienst, heb je geen opdracht, wordt je niet ontslagen maar zit je op de bank. Kun je studeren, of wat kleine opdrachtjes doen. Een detacheerder kan je niet ontslaan omdat je geen opdracht hebt, daar moeten zij immers voor zorgen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In een recessie wordt niet iedereen ontslagen, dus afhankelijk van wat jij doet en kunt is een recessie iets om rekening mee te houden. Om nu gewoon altijd maar rekening te houden met ontslag is imo niet heel verstandig.

Midlance is heel iets beter dan loondienst, grote voordeel is dat je zelf opdrachten kan uitzoeken en elk jaar ergens anders kan zitten.
Als je als voordeel ziet dat ze je niet zomaar kunnen ontslaan zit je fout denk ik, iedereen is altijd te ontslaan als het geld op is.

Ik spaar dan liever voor deze buffer als ZZP-er, dan weet je zeker dat je een flinke buffer hebt en dat je nooit ontslagen kan worden. Er is altijd wel ergens iets te doen voor een goedopgeleide ICT-er.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-05 16:20
Croga schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:17:
[...]

Pensioen: zeker niet. Midlance is een volledig dienstverband met alle werkgevers verplichtingen die daarbij komen kijken echter krijg je een bonus op basis van gefactureerde bedragen.
Dat betekend inderdaad wel dat als je vakantie neemt, je bonus omlaag gaat; er wordt tenslotte minder gefactureerd.
Weet je dat pensioen zeker? Bij de midlance club waar ik zat moest je dat namelijk gewoon zelf regelen. Werd niks door hun betaald. Zou dat maar even dubbelchecken als ik jou was voor je van een koude kermis thuiskomt.
Ten eerste: Leuke link maar geen idee waar hij de nonsense vandaan haalt. Als je als midlancer maar 100 euro meer gaat verdienen dan voorheen dan ben je óf voorheen overbetaalt óf je hebt een hele slechte midlance-organisatie te pakken. Persoonlijk heb ik mijn salaris bijna verdubbelt door te gaan midlancen en dat alleen omdat ik een lager uurtarief reken dan voorheen.
Je salaris verdubbeld maar zie bovenstaand punt. Wellicht moet je je pensioen er nog af halen. Tevens zit je vakantiegeld er ook al bij in dus dat geeft ook een vertekend beeld.

Verder klopte het in mijn situatie overigens ook dat ik ook na aftrek pensioen en vakantiegeld beter uit kwam dan in loondienst maar ik had ook wel een behoorlijk tarief te pakken (95 en 100). Het is belangrijk om dat inzichtelijk te maken voor jezelf. Wat als je voor 80 wordt weggezet? En je haalt een deel pensioen en vakantiegeld eraf. Kom je dan nog steeds beter uit?

Ik heb het een jaar gedaan en kwam al snel tot de conclusie dat zij mij niks boden wat dat percentage waard was, wat ik niet zelf kon. Daarom ben ik inmiddels zelfstandig met alle (fiscale) voordelen die daarbij komen kijken.
Aan het begin is het wellicht wat zaken uitzoeken en regelen maar daarna heb je er vrij weinig omkijken naar en is er imo maar weinig verschil, behalve veel betere inkomsten.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:54
Lawwie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Bij een fatsoenlijke detacheerder ben je gewoon in dienst, heb je geen opdracht, wordt je niet ontslagen maar zit je op de bank. Kun je studeren, of wat kleine opdrachtjes doen. Een detacheerder kan je niet ontslaan omdat je geen opdracht hebt, daar moeten zij immers voor zorgen.
Een detacheerder kan je wel degelijk ontslaan als ze zelf geen opdrachten hebben voor je. Niet makkelijk en je kan er echt wel wat geld uit slepen, maar ontslaan kunnen ze nog steeds. (via de kantonrechter)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Croga
  • Laatst online: 15:52

Croga

The Unreasonable Man

JEightyFive schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:32:
Weet je dat pensioen zeker? Bij de midlance club waar ik zat moest je dat namelijk gewoon zelf regelen. Werd niks door hun betaald. Zou dat maar even dubbelchecken als ik jou was voor je van een koude kermis thuiskomt.
Een midlance bedrijf is gewoon een werkgever met dezelfde verplichtingen als iedere werkgever. Dus ook de verplichting van pensioen afdracht. Een "midlance club" kan dat niet zomaar over laten aan de werknemer, dat mogen ze wettelijk gewoon niet.
Je salaris verdubbeld maar zie bovenstaand punt. Wellicht moet je je pensioen er nog af halen. Tevens zit je vakantiegeld er ook al bij in dus dat geeft ook een vertekend beeld.
Nope en nope. Ja, je vakantiegeld is onderdeel van die bonus maar zelfs dan houdt ik alsnog bijna twee keer zoveel over. Bij ons heb je de keuze om gewoon ieder jaar in Mei vakantiegeld te krijgen of het per maand uit te laten betalen en ik heb voor dat eerste gekozen.
Verder klopte het in mijn situatie overigens ook dat ik ook na aftrek pensioen en vakantiegeld beter uit kwam dan in loondienst maar ik had ook wel een behoorlijk tarief te pakken (95 en 100). Het is belangrijk om dat inzichtelijk te maken voor jezelf. Wat als je voor 80 wordt weggezet? En je haalt een deel pensioen en vakantiegeld eraf. Kom je dan nog steeds beter uit?
In mijn vorige baan werd ik voor 125 per uur verkocht, nu voor 85. Ik houdt alsnog bijna twee keer zoveel over, laat staan wanneer we gewoon naar marktconforme tarieven (100-125) gaan. (Mijn huidige klus was vooral om gewoon meteen facturabel te zijn maar is echt oersaai onder m'n niveau :-D)
Ik heb het een jaar gedaan en kwam al snel tot de conclusie dat zij mij niks boden wat dat percentage waard was, wat ik niet zelf kon. Daarom ben ik inmiddels zelfstandig met alle (fiscale) voordelen die daarbij komen kijken.
Aan het begin is het wellicht wat zaken uitzoeken en regelen maar daarna heb je er vrij weinig omkijken naar en is er imo maar weinig verschil, behalve veel betere inkomsten.
Mooi. Good for you. Als ZZP voor jou de juiste keuze is dan ben ik blij dat je nu mag doen wat voor jou goed is. Ik vond het de stress niet waard dus vandaar dat ik er ergens tussen in ben gaan zitten :-D
(overigens: Leuk die fiscale voordelen maar ten eerste zijn die na 5 jaar nagenoeg verdwenen, ten tweede kost een AOV je een veelvoud van de voordelen die je krijgt. Ook hier: reken je niet rijk!)

[Voor 4% gewijzigd door Croga op 13-07-2022 08:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JEightyFive
Croga schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Een midlance bedrijf is gewoon een werkgever met dezelfde verplichtingen als iedere werkgever. Dus ook de verplichting van pensioen afdracht. Een "midlance club" kan dat niet zomaar over laten aan de werknemer, dat mogen ze wettelijk gewoon niet.
Ik citeer Artikel 8.1 uit mijn contract:
"Werkgever kent geen pensioenregeling"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:57
@CoffeeMachine
Als je je informatie zoekt bij sites van detacheerders over detacheerders en midlancers over midlancers word je inherent niet goed ingelicht imo of moet je super kritisch op zoek gaan naar de addertjes.

Maar uit je reactie blijkt dat je niet de 'onzekerheid' wil van freelance, wel meer geld dan in loondienst EN je wil op verschillende plekken gaan kijken.

Mijn conclusie was n.a.v. andere topics dat Midlance inderdaad worst of both worlds is qua risico. Freelance met de juiste buffer is imo minder risico, veel minder zelfs.

Maar stiekem lees ik in je verhaal dat je toch eigenlijk wel in loondienst wil blijven en als je dat combineert met het meeste salaris + verschillende plekken is misschien detachering toch wel goed voor je. Je hebt genoeg clubjes die persoonlijk zijn en waar ze 0 of nauwelijks mensen op de bank hebben zitten. Daarnaast word je er echt niet zomaar uit gebonjourd met deze tekorten aan goede IT'ers.

Onthoud dat elke stap spannend is, maar het is ook mens eigen om heel snel zichzelf aan te passen aan de nieuwe realiteit. Er zijn ook dingen in het leven die je maar beter kunt proberen, want anders kom je er nooit achter of het iets voor je is of niet. Je moet ervaren om te mogen oordelen ;)

• CoffeeMachine
Vorkie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:03:
@CoffeeMachine

Tijdens de laaste recessie was ik intern in dienst. Weinig ervaring met de toestand bij detacheerders destijds. Maar ik kan me niet voorstellen dat je direct ontslagen wordt omdat er even geen opdracht is, m.i. zou er dan meer aan de hand moeten zijn. Of wordt daar bij midlancers 'lichter' over gedacht?
Lawwie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:15:

Dit zelfde geld toch ook bij een fatsoenlijke midlance organisatie die gewoon een leefbaar basissalaris aanbied?
[...]

[...]

Dit is voor mij ook nog een ding; ik heb geen idee wat reele uurtarieven zijn. Ik werk al best lang intern, en heb niet echt een idee van 'de staat van de markt'. Onderdeel van mijn keuze voor midlance / detachering is juist om hier meer ervaring mee op te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
CoffeeMachine schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:44:
Dit is voor mij ook nog een ding; ik heb geen idee wat reele uurtarieven zijn. Ik werk al best lang intern, en heb niet echt een idee van 'de staat van de markt'. Onderdeel van mijn keuze voor midlance / detachering is juist om hier meer ervaring mee op te doen.
Dit mag geen excuus zijn imo. Je kunt simpel in het freelance topic of in je netwerk iemand opzoeken die je inschat qua ervaring en kunde en je kan vertellen wat je zou opleveren bij een van de grote partijen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CoffeeMachine
Furion2000 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:43:
@CoffeeMachine

Mijn conclusie was n.a.v. andere topics dat Midlance inderdaad worst of both worlds is qua risico. Freelance met de juiste buffer is imo minder risico, veel minder zelfs.
Ik snap dit niet, waarom zou je in een midlance constructie met vergelijkbaar basis salaris, slechter af zijn dan bij een detacheerder? Misschien even afgezien van het pensioen. Als ZZP loop je naar mijn mening concreet meer risico simpelweg omdat je bent uitgesloten van de sociale zekerheid.
Furion2000 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:43:
@CoffeeMachine

Onthoud dat elke stap spannend is, maar het is ook mens eigen om heel snel zichzelf aan te passen aan de nieuwe realiteit. Er zijn ook dingen in het leven die je maar beter kunt proberen, want anders kom je er nooit achter of het iets voor je is of niet. Je moet ervaren om te mogen oordelen ;)
Dit zijn zoiezo wijze woorden :)

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:16
Ook al naar maatschap constructies gekeken zodat je samen kan ondernemen?

Afdracht is meestal een stuk lager.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deze zou je eens goed op papier moeten zetten, wat nu echt het verschil is aan sociale zekerheid tussen loondienst, midlance en ZZP.

Ook de kans dat je het nodig zal hebben moet je goed inschatten, volgens mij werk je in de ICT en heb je 10+ jaar ervaring. Er is altijd wel ergens iets te doen voor je.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
[...]

[...]

Nope en nope. Ja, je vakantiegeld is onderdeel van die bonus maar zelfs dan houdt ik alsnog bijna twee keer zoveel over. Bij ons heb je de keuze om gewoon ieder jaar in Mei vakantiegeld te krijgen of het per maand uit te laten betalen en ik heb voor dat eerste gekozen.

[...]

In mijn vorige baan werd ik voor 125 per uur verkocht, nu voor 85. Ik houdt alsnog bijna twee keer zoveel over, laat staan wanneer we gewoon naar marktconforme tarieven (100-125) gaan. (Mijn huidige klus was vooral om gewoon meteen facturabel te zijn maar is echt oersaai onder m'n niveau :-D)

[...]

Mooi. Good for you. Als ZZP voor jou de juiste keuze is dan ben ik blij dat je nu mag doen wat voor jou goed is. Ik vond het de stress niet waard dus vandaar dat ik er ergens tussen in ben gaan zitten :-D
(overigens: Leuk die fiscale voordelen maar ten eerste zijn die na 5 jaar nagenoeg verdwenen, ten tweede kost een AOV je een veelvoud van de voordelen die je krijgt. Ook hier: reken je niet rijk!)
Hoeveel onwaarheden kan je posten in 1 post.. wauw..

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 00:11
[...]

[...]
Pensioen is bij sommige midlance clubs op basis van je basisinkomen.

Dit basisinkomen mag je zelf sturen; hoog basisinkomen en je krijgt weinig van je facturabele uren als bonus uitgekeerd; laag basisinkomen en je krijgt een groter percentage van je facturabele uren.

Het basisinkomen zal echter altijd een stuk lager zijn dan gewoon loondienst; en om die reden bouw je dus een heel slecht pensioen op.

Ik zou in de huidige economie niet gaan midlancen; het enige wat zo'n bedrijf voor je doet is detacheringsklus na detacheringsklus regelen. Dat kan je met de huidige vraag naar personeel zelf ook.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• JEightyFive
XyritZz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Pensioen is bij sommige midlance clubs op basis van je basisinkomen.

Dit basisinkomen mag je zelf sturen; hoog basisinkomen en je krijgt weinig van je facturabele uren als bonus uitgekeerd; laag basisinkomen en je krijgt een groter percentage van je facturabele uren.

Het basisinkomen zal echter altijd een stuk lager zijn dan gewoon loondienst; en om die reden bouw je dus een heel slecht pensioen op.
Waardoor je dus zelf aanvullend te werk moet gaan en dat mooie hoge salaris wat ze in je gezicht wrijven werkelijk toch weer minder is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
CoffeeMachine schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:52:
Ik snap dit niet, waarom zou je in een midlance constructie met vergelijkbaar basis salaris, slechter af zijn dan bij een detacheerder? Misschien even afgezien van het pensioen. Als ZZP loop je naar mijn mening concreet meer risico simpelweg omdat je bent uitgesloten van de sociale zekerheid.
Kort door de bocht. Als je nu voor 1 januari rustig een opdracht gaat zoeken voor minimaal 6 maanden dan verdien je in 6 maanden een 100% van 85 euro (voorbeeld). In die 6 maanden doe je hetzelfde voor de volgende 6 maanden. Je regelt en betaald alles zelf.

Midlance pakt standaard 30% van je 85 euro en betalen pensioen + vakantiegeld (+nog veel meer kleine letter regeltjes) over dat basisloon. Ze kunnen je ook plaatsen voor 70 euro zonder dat jij daar inzeg op hebt en dan hakt dat even een extra 17,5 % in op je salaris.

Mijn conclusie bij freelance heb je zelf tijd genoeg voor het regelen van een nieuwe opdracht, heb je alles in de hand en heb je binnen 3 maanden genoeg om je eigen basissalaris buffer op te bouwen. Dit bestaansleven went snel genoeg.

Dan nog detacheerder. Daar is het heel simpel. Redelijk hoog salaris voor loondienst, goede vergoedingen (auto/bonus), veel studie mogelijkheid, veel activiteiten, bij 1 baas bij meerdere werkgevers kunnen kijken en 100% van je salaris is gedekt met pensioen/vakantiegeld. Ook heb je inzicht in je uurloon (vaak).

Beeldspraak hoe ik het zie: je wil eigenlijk iets eten volgens recept van je moeder wat je prima zelf kunt maken (zzp), je moeder kan het ook voor je doen zonder dat je iets hoeft te doen (detachering), maar je gaat naar je schoonmoeder die het op haar eigen manier doet waar je minder inspraak op hebt (midlance) :+

Mogelijk veelte kort samengevat, maar daarom raad iedereen je ook aan om meerdere topics door te nemen.

Misschien een goede tip: ga een keer praten over de voorwaarden bij een midlance bedrijf en detacheerder en ga de voorwaarden super kritisch doorspitten. Ik neem voorwaarden bijvoorbeeld door met een vriend die goed is met dit soort dingetjes.

Zelfde als met beleggen, iedereen zegt wat, maar het is veel beter om het zelf te begrijpen en dan te bepalen wat jou beste keuze is.

[Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 13-07-2022 09:31]

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:20
[...]

Dat is dan soms ook gelijk een nadeel tov de ZZP'er, de 'verplichte' aanvullende pensioen-regeling (die overigens niet altijd verplicht is). We weten allemaal dat collectieve pensioenregelingen eigenlijk altijd financieel onaantrekkelijker zijn dan het zelf regelen.
De bijdrage van een werkgever daaraan varieert ook nogal. Je kunt dus niet in algemeenheid zeggen dat een aanvullende pensioenregeling een voordeel van Midlance is.

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:11
Ik heb in het verleden als midlancer gewerkt. Zag het als een opstapje richting freelance. Ken ook andere collega's die ge-midlanced hebben. Mijn ervaring is dat ik al snel ging rekening hoeveel ik maandelijks mis liep (+/- 30 procent van je tarief) door niet gewoon te freelancen. Na een periode ging dit toch knagen.
De voordelen van midlance heb je met een aantal jaar freelance gebufferd. Het zoeken naar een opdracht gebeurt niet anders dan hoe jij dit zelf zou doen, ook al wil je midlance clubje dit anders laten geloven. Ze hebben zogenaamd een mega netwerk. Uiteindelijk gebruiken ze ook de grote staffing sites/recruiters. Dus mijn advies is: als je genoeg ervaring hebt om makkelijk aan de bak te komen ga dan meteen freelancen. Zorg voor een goede up to date Linked-In pagina. Markt voor IT is goed. Tarieven zijn aardig. Bouw een goede buffer op zodat je rustig kan slapen.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 14:34
[...]
Wat ik in de praktijk zie is dat een midlance bedrijf twee BV's opzet, eentje voor de vaste loondienst mensen (met een pensioen regeling) en een andere BV voor de midlancers, waar geen pensioenregeling is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JEightyFive
zokiz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:40:
Het zoeken naar een opdracht gebeurt niet anders dan hoe jij dit zelf zou doen, ook al wil je midlance clubje dit anders laten geloven. Ze hebben zogenaamd een mega netwerk. Uiteindelijk gebruiken ze ook de grote staffing sites/recruiters.
Inderdaad. Hier dezelfde ervaring. Kreeg een vacature doorgestuurd waarvan ik een tijdje later een oud-collega zag die via Blue Bricks bij dezelfde tent aan de slag ging in toevallig exact dezelfde rol.

Edit: ook mooi. Toen ik afscheid nam zei die business unit manager nog: leuk dat je misschien bij <werkgever> gaat werken, daar hebben wij ook mensen lopen.
Paar maanden later: Hey hoe is het? heeft <werkgever> nog mensen nodig?
Je had er toch mensen lopen? Heb je zelf geen ingang? 8)7

[Voor 22% gewijzigd door JEightyFive op 13-07-2022 11:16]

• Furion2000
JEightyFive schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Edit: ook mooi. Toen ik afscheid nam zei die business unit manager nog: leuk dat je misschien bij <werkgever> gaat werken, daar hebben wij ook mensen lopen.
Paar maanden later: Hey hoe is het? heeft <werkgever> nog mensen nodig?
Je had er toch mensen lopen? Heb je zelf geen ingang? 8)7
Misschien ging het hem niet om de ingang, maar om jou? Netwerk warm houden :+

Nooit een potentiele partner aangesproken met een slap excuus, puur om een gesprek te starten? :P

[Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 13-07-2022 11:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JEightyFive
Furion2000 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Misschien ging het hem niet om de ingang, maar om jou? Netwerk warm houden :+

Nooit een potentiele partner aangesproken met een slap excuus, puur om een gesprek te starten? :P
Dit ging expliciet om iemand uit zijn unit die iets anders wilde. Het is eerder andersom. Interesse faken hoe het met mij ging om vervolgens dat te kunnen vragen en hopelijk iemand weg te kunnen zetten.

[Voor 4% gewijzigd door JEightyFive op 13-07-2022 11:34]

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:47
CoffeeMachine schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:52:
[...]

[...]

Dit zijn zoiezo wijze woorden :)
Bij midlance is er wellicht meer geregeld wat betreft zekerheid ivm freelance, maar heeft nog steeds zijn nadelen.

Mocht het een keer wat minder gaan, dan zijn mensen uit de detachering, mid een freelancers de eersten die weg moeten vanwege de kosten.
Hoe meer je richting de 'vrijheid' gaat (detachering -midlance-freelance), hoe meer je verdient. Maar ook dan moet je meer zelf regelen.

• Furion2000
champion16 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Bij midlance is er wellicht meer geregeld wat betreft zekerheid ivm freelance, maar heeft nog steeds zijn nadelen.

Mocht het een keer wat minder gaan, dan zijn mensen uit de detachering, mid een freelancers de eersten die weg moeten vanwege de kosten.
Hoe meer je richting de 'vrijheid' gaat (detachering -midlance-freelance), hoe meer je verdient. Maar ook dan moet je meer zelf regelen.
Nou kun je je afvragen of dat in de IT opgaat omdat:
- IT tekort
- Natuur van software projecten bij grote bedrijven. Ze starten een software project en huren kennis in totdat het project af is en dan dan is iedereen weer vrij en heeft het bedrijf misschien meer betaald voor de kennis, maar niet het lange termijn risico van de medewerkers.

Mocht de shit echt de ventilator raken, dan kun je je afvragen hoe zeker een vaste baan nog is en zullen er ook eerder slechte IT'ers minder baan kansen hebben dan de goede IT'ers.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:47

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat er hier over verschillende pensioenen gesproken wordt.
- pensioen op basis van de AOW (dat is een verplichting)
- verplichte sector pensioen op basis van een CAO die algemeen verbindend verklaard is (daar val je zo goed als zeker via een midlance constructie buiten)
- een vrijwillige verzekering voor extra pensioenopbouw (die verschillende werkgevers aanbieden)
Zoals het daar uitgelegd staat, is midlancen een soort "dienstverband+" (de + is dan transparantie). Feitelijk ben je gewoon in dienst voor een regulier salaris maar dan met een prestatie afhankelijk bonus component. Wellicht dat je bij reguliere detachering toch stiekem een hoger salaris kunt krijgen? Of werkt men daar ook met een bonus, die simpelweg niet staat geadverteerd in vacatures?

Voor mij persoonlijk geld dat ik graag in dienst wil bij een organisatie die mij uithuurt, zodat ik ervaring kan opdoen bij verschillende opdrachtgevers, zonder meteen het risico te lopen om straks in de recessie zonder inkomen kom te zitten. Dit risico wegnemen is voor mij dan ook het belangrijkste (gezien mijn kostwinners positie). Maar als, wat je zegt, het risico bij een detacheringsbureau het zelfde is, dan kan ik toch net even goed gaan midlancen met een dergelijke constructie? Of mis ik nu iets?
Het verschil tussen de meeste detacheerders en midlancers is toch wel de acquisitie van het werk. Een detacheerder heeft daar over het algemeen werknemers voor die klanten/projecten zoeken. Bij de meeste midlancers mag je daar zelf voor zorgen. Al bieden sommigen midlancers wel ondersteuning voor de acquisitie, maar wordt het eigenlijk nooit volledig uit handen genomen.

Maar de ene detacheerder is de andere detacheerder niet, net zoals de ene midlancer de andere midlancer niet is. Elke organisatie biedt toch andere details in de uiteindelijke relatie aan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:05
Qwerty-273 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:52:
[...]
Bij de meeste midlancers mag je daar zelf voor zorgen. Al bieden sommigen midlancers wel ondersteuning voor de acquisitie, maar wordt het eigenlijk nooit volledig uit handen genomen.
Ik zou bijna zeggen kom eens bij ons kijken. Urenregistratie is feitelijk de enige administratie die ik hoef te doen. En als ik nu aangeef dat ik een andere klus wil, dan gaan ze meteen voor mij kijken, hoef ik zelf niets voor te doen.

Groet,
Een happy midlancer :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:57
Qwerty-273 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:52:
Het verschil tussen de meeste detacheerders en midlancers is toch wel de acquisitie van het werk. Een detacheerder heeft daar over het algemeen werknemers voor die klanten/projecten zoeken. Bij de meeste midlancers mag je daar zelf voor zorgen. Al bieden sommigen midlancers wel ondersteuning voor de acquisitie, maar wordt het eigenlijk nooit volledig uit handen genomen.
Ik denk dat je hier midlancers verwart met maatschapsconstructies zoals The Future Group.

TFG legt ook een bepaald beslag op je uutarief maar ondersteunen wel het zoeken naar opdrachten. Maar verder ben je wel volledig ondernemer inclusief voor- en nadelen. Als je zelf je opdracht zoekt, draag je minder af. Als je een opdracht vindt voor een ander, krijg jij een percentage van het tarief.

Midlance bedrijven zijn 'gewoon' werkgevers. Je bent daar gewoon werknemer. Alleen is je loon voor een groot deel variabel. Die ik ken, hebben account managers voor opdrachten. Ik ken geen enkel midlance bedrijf waar je geen account managers hebt die opdrachten voor je regelen want dan ben je nog slechter af dan bij maatschappen, laat staan gewoon zelfstandig. Natuurlijk hebben ze graag dat je zelf dingen regelt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat perse moet.

Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar dat klinkt dan meer als payrollers. En die doen niks voor je behalve je facturen voor je doen en er een werknemer/werkgever sausje overheen gooien.

Ondertussen zitten we al op 5 constructies (ZZP, Maatschap, Payroll, Midlance, Werknemer) met allerhande overlap dus simpeler wordt het ook niet. Maar dit is wel een beetje de schaal van meer naar minder korte termijn risico, meer naar minder geld dat overblijft en meer naar minder eigen inbreng.

https://niels.nu

• Hydra
1e pijler niet, 2e pijler wel. Dat je werkgever meedoet aan een 2e-pijler regeling is geen gegeven. Bij veel IT bedrijven doen ze dat natuurlijk wel. Ik heb een paar Midlance partijen bekeken en daar werd het niet genoemd, dus kan je ervanuitgaan dat ze geen 2e pijler regeling hebben. Oftewel je moet als Midlancer 3e pijler gaan sparen, maar zonder de financiele voordelen die een ZZPer heeft.

• Hydra
Naar aanleiding van bovenstaande; heeft jouw werkgever een 2e pijler pensioen regeling? En zo ja, komt die uit het variabele deel van je inkomen?

• Hydra
Ik kwam trouwens deze toevallig tegen, misschien ook wel interessant voor OP en andere mensen die het overwegen: https://www.linkedin.com/...en-simon-van-sloterdijck/

Dit stukje is denk ik wel relevant:
Ik heb zelf deze constructie een jaar gedaan en ervaringen van anderen gehoord en de midlance-organisatie heeft vrijwel nooit een netwerk van opdrachtgevers. Men zoekt opdrachten door simpelweg te googlen en jobsites in de gaten te houden.
Dit is ook mijn ervaring met Rockstars en TheNextGen: die proberen allemaal binnen te komen op klussen waar ook al die andere detacheerders en ZZPers op vissen. Ze hebben geen vaste regelingen die veel gespecialiseerde clubs wel hebben. Ook omdat er geen pijl te trekken valt op de kwaliteit van de mensen daar, en het grootste deel van de mensen daar binnen een jaar weer weg is.

Die mensen van Rockstars e.d. moeten dus ook gewoon op intake en naar mijn ervaring kunnen ze het beter bij gitaarspelen houden.

[Voor 67% gewijzigd door Hydra op 13-07-2022 16:50]

• Hydra
Widow schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:50:
Wat ik in de praktijk zie is dat een midlance bedrijf twee BV's opzet, eentje voor de vaste loondienst mensen (met een pensioen regeling) en een andere BV voor de midlancers, waar geen pensioenregeling is.
Als dit voor een midlancer echt het geval is, dan zou ik me ernstig zorgen maken. Als het dan slecht gaat trekken ze gewoon de stekker uit de hele midlance BV en beginnen opnieuw als de economie weer aantrekt. So much voor die 'zekerheid'.

Dit is een heel erg standaard verhaal voor IT bedrijven die een stukje consulting of detachering 'erbij' doen. Risico's worden gewoon in een aparte BV gestopt en die kan opgeheven worden als deze niet 'levensvatbaar' is. De mensen die nut voor ze hebben wordt dan misschien nog een contract aangeboden, of je mag over naar een andere nieuwe BV.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
CoffeeMachine schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:23:
Laat ik voorop stellen dat je sowieso natuurlijk helemaal moet doen wat je zelf wil. Maar er zijn twee vormen van zekerheid. Korte termijn en lange termijn. Het enige wat werknemer zijn je biedt, is zekerheid op een korte termijn. Een bedrijf zal je er niet zomaar uitgooien, tenzij het slecht gaat. Maar als jij aantrekkelijk bent voor een Midlance bedrijf, ben je ook aantrekkelijk voor andere bedrijven. Dus jij gaat al helemaal niet een tijd in de WW zitten want dat is echt een nogal karig inkomen t.o.v. wat je gewend bent. Laat staan dat je als je WW op is van de bijstand gaat leven.

De WIA heeft ook nogal wat beperkingen. En met een freelance inkomen kan je prima een AOV betalen; dat is rond de 300 per maand en zijn bovendien bruto kosten.

Wat veel belangrijker is, is je lange termijn zekerheid. En die is volledig van jezelf afhankelijk. Oftewel; sluiten je skills aan bij de markt. En als zelfstandige wordt je eigenlijk veel meer die kant op gedwongen. Je kunt eigenlijk niet anders dan relevant blijven. En daarbij heb je alle mogelijkheiden, tijd en geld om dit te doen. Een werkgever die je betaalt voor trainingen e.d.; dat is natuurlijk gewoon een sigaar uit eigen doos. Al deze trainingen komen uit je uurtarief. En je moet maar hopen dat een werkgever dat relevant vindt.

En tenslotte; er is niks wat zoveel zekerheid biedt als gewoon een flinke som 'fuck you money' op de bank. Het is als ZZPer in de IT heel makkelijk om gewoon veel geld te sparen. Een deel zal je in een 3e pijler pensioen stoppen. Maar je moet er rekening mee houden dat als je uit loondienst komt, je zo 2-3k per maand overhoudt. En je hebt dus behoorlijk snel een buffer opgebouwd waarmee je het een half jaar tot een jaar uit kan zingen.

Ik snap wel dat die stap eng is. Vond ik ook. Maar ik vind de 'zekerheid' die een werkgever biedt eigenlijk maar een wassen neus. Alleen de "hij is ZZPer dus zal wel goed zijn"-factor maakt het leven al veel makkelijker.

Nogmaals; je moet helemaal doen wat jij wil. Als een midlance constructie beter bij je past; lekker doen. Ik denk alleen dat je de 'zekerheid' daarvan nogal overschat, omdat je nogal afhankelijk bent van anderen die niet jouw carriere als voornaamste doel hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:44
Wat weerhoudt je om het gewoon een jaartje te proberen? Als het niet bevalt, of er zitten toch wat nadelen aan dan ga je toch weer terug in loondienst ergens? Niemand die je daarop gaat afrekenen op je CV.

Team Rockstars krijg ik trouwens altijd wel een beetje de kriebels van, Extreem opdringerige partij. ik zou wel naar een andere partij kijken als je het wilt proberen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-05 12:11
Even een kopie uit het andere topic.

De berekening die ik voorgeschoteld krijg is toch aanzienlijk meer dan ik nu heb, zo'n 27K bruto meer.
Ik snap de redenering van als freelancer verdien je meer, echter geen ervaring met mijzelf verkopen en geen buffer.

Paar dingetjes:
Basisloon is je WW loon dus ontslag is effectief geen loon want van basisloon kan ik mijn (gezin) lasten niet betalen en van WW (70%) dan al helemaal niet.
Pensioen opbouw is over basisloon.
Extra pensioen (in dit geval 100 euro pm) is geen vetpot.
Berekening is op basis van 30 vrije/ziekte dagen per jaar (150 uur per maand) Ik denk dat 48 dagen per jaar realistischer is (6 verplichte vakantie dagen, 10 bankzit dagen, 5 ziekte dagen en 27 vakantie dagen).
1 vrije/ziekte/bankzit dag boven de 30 die zij hebben berekend kost zeg maar 450 euro.
Op basis van realistisch aantal dagen 672 bruto per maand dus.
Heb nu een lease auto, dan niet, dus auto kosten 7K per jaar
200 per maand extra pensioen sparen?
Laptop en tel kosten 750 per jaar
kom ik uit op 87.058-8064-7000-2400-750 = 68.844

Nu is het verschil met loondienst ineens nog maar 8K per jaar
Reken ik nu raar of vergeet ik wat?

Onderstaand de pro-forma van de volgende generatie.

• agraaff
En de reacties over vangnet van 2750 euro, dat zou net zo goed 0 euro kunnen zien. Van beide kan ik geen vaste lasten betalen. Dus effectief geen vangnet.

Ww: dat is volgens mij alleen over je ww loon. En dan is 2750 euro. De rest is bonus.

Verder niets mis mee als opstap als je jong bent met weinig lasten. Maar met een koophuis en gezin etc. Is de berekening toch anders.

• ID-College
agraaff schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:19:
Even een kopie uit het andere topic.

De berekening die ik voorgeschoteld krijg is toch aanzienlijk meer dan ik nu heb, zo'n 27K bruto meer.
Ik snap de redenering van als freelancer verdien je meer, echter geen ervaring met mijzelf verkopen en geen buffer.
Je hebt de markt mee.. Je hoeft jezelf niet te verkopen op het moment. De vraag is zoveel maal groter dan het aanbod, dat het eerder andersom is op het moment (wil ik hier werken?). Tuurlijk ligt een deel wel aan je cv en ervaring, maar er is keus zat.
Geen buffer snap ik, dat had ik ook niet. Echter, binnen no-time heb je die wel, en vanaf dan ga je gewoon hard vooruit + heb je een appeltje voor de dorst :)

• Dalisay
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-06 13:09
Wat vinden jullie van een starter (0-2 jaar werkervaring) die gaat midlancen? Het ziet er naar uit dat dat puur financieel gezien een aantrekkelijkere optie is dan in als starter in loondienst te werken. (Uitzonderingen zoals werken bij FAANG of grote multinationals etc. niet meegeteld)

Ik vraag dit omdat wanneer Tweakers het over midlancen heeft ze meestal over werkgevers praten die eigenlijk al genoeg ervaring hebben dat ze ook veel zouden kunnen verdienen in loondienst, maar deze factor speelt minder vaak een rol bij starters. (of zelfs mediors)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dalisay schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:43:
Wat vinden jullie van een starter (0-2 jaar werkervaring) die gaat midlancen? Het ziet er naar uit dat dat puur financieel gezien een aantrekkelijkere optie is dan in als starter in loondienst te werken. (Uitzonderingen zoals werken bij FAANG of grote multinationals etc. niet meegeteld)

Ik vraag dit omdat wanneer Tweakers het over midlancen heeft ze meestal over werkgevers praten die eigenlijk al genoeg ervaring hebben dat ze ook veel zouden kunnen verdienen in loondienst, maar deze factor speelt minder vaak een rol bij starters. (of zelfs mediors)
Heb vaak aan de kant gezeten waarbij ik moest adviseren over het aannemen van mensen of C.V's beoordelen, iemand die via Detachering, ZZP of midlance binnen zou komen kost gewoon meer dan een reguliere werknemer. Daarnaast investeer je direct als werkgever in deze persoon zijn ontwikkeling. Iemand die junior was werd dus niet meegenomen in de volgende ronde, tenzij er sprake was van een Detavast constructie (en dan eigenlijk nog niet). Maar dat was 2 jaar geleden, de markt is totaal veranderd en werkgevers kunnen bar weinig mensen vinden. Inmiddels zie ik dat er gekeken wordt naar landen ver weg en waar alsnog mensen van de straat geplukt worden direct na hun studie. Dus je kan het proberen.

Zelf zou ik als ik jong zou zijn kijken of ik bij een startup kan werken, je krijgt veelal te maken met leuke tech, jonge mensen en er is vaak ruimte voor ontwikkeling en als je een beetje goed kiest een goede cultuur. Startups zoeken echter meestal naar interne mensen. Als starter woon je mogelijk nog thuis of heb je iig niet de kosten van een gezin die je hoeft te dragen, je hebt dus iets meer opties dan alleen voor geld te moeten gaan.

[Voor 5% gewijzigd door init6 op 14-07-2022 11:18]

• JEightyFive

De club waar ik gezeten hebben wilde minstens mediors maar eigenlijk seniors. Waarschijnlijk omdat ze je anders niet weggezet krijgen omdat ze concurreren op dezelfde functies met andere detacheerders/midlancers en je op de bank belandt, a 2500 euro per maand. Wat ze uiteraard liever niet betalen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:42

Mijn ervaring is dat 2 jaar echt te weinig is. Ik zag dat de werkgevers wel eens pogingen waagden om juniors en zelfs MBO'ers aan te nemen en te detacheren. Dat verliep niet goed. Contracten werden niet verlengd na 6-12 maanden.

Nou hoeft dit niet altijd het geval te zijn want voor hetzelfde geldt zijn jouw vaardigheden wel op peil.
Detacheerders spelen het vaak een beetje vies omdat ze de juniors ook weg willen zetten voor een een senior tarief. De klant die pikt liever iemand met geschat minimaal 5 jaar ervaring.

• Dalisay
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-06 13:09
Ah ja vanuit het klant perspectief had ik het nog niet zo bekeken, dan kan ik zeker wel zien dat het minder weggelegd is om een junior bij iemand te zetten. Aan de andere kant is er inderdaad veel schaarste en stromen veel juniors alsnog bij een "standaard" detacherings/consultancy clubje binnen maar die worden alsnog weggezet toch? (Al is het meestal in combinatie met een meer senior werknemer dacht ik)

Uiteraard spreek ik puur vanuit aannames/verhalen die ik heb gelezen of gehoord dus licht mij graag in wanneer de werkelijkheid anders is. :)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:42
Dalisay schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:44:
Ah ja vanuit het klant perspectief had ik het nog niet zo bekeken, dan kan ik zeker wel zien dat het minder weggelegd is om een junior bij iemand te zetten. Aan de andere kant is er inderdaad veel schaarste en stromen veel juniors alsnog bij een "standaard" detacherings/consultancy clubje binnen maar die worden alsnog weggezet toch? (Al is het meestal in combinatie met een meer senior werknemer dacht ik)

Uiteraard spreek ik puur vanuit aannames/verhalen die ik heb gelezen of gehoord dus licht mij graag in wanneer de werkelijkheid anders is. :)
Er is schaarste aan goed personeel. Zelfs voor juniors zijn er veel kansen, maar in de detachering zijn de eisen en verwachtingen hoger.

Ik was in de lead van een team waarbij ik juniors en trainees moest klaarstomen om gedetacheerd te worden, maar het was een enorme deuk in hun zelfvertrouwen na meerdere afwijzingen.
Er zijn een aantal geweest die wel zichzelf hadden kunnen bewijzen, maar meer dan de helft werd weggestuurd.

Sowieso zou ik de hele midlance structuur vermijden tenzij je een andere reden hebt zoals sociale zekerheid(chronisch ziek oid)

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-04 13:42
Hier ervaringsdeskundige in consultancy, als midlancer en nu als freelancer. Heb nog een steeds een hoop oud collega's die nog steeds midlancer zijn. Het gros genomen zijn dit collega's die het liefst lang bij 1 opdrachtgever werken (5+ jaar) en dan meer willen verdienen bij een consultancy/detacheringsclub en geen bal geven om een leaseauto (als midlancer betaal je namelijk leasebedrag + bijtelling zelf en leaseauto is een perfecte manier om jouw te binden aan midlance bedrijf als gouden ketting). Alle andere collegas zijn meestal na 2-4 jaar freelancer geworden.
Bij hetzelfde uurtarief verdien je 50% netto meer als freelancer dan als midlancer.

Vaak hebben midlance bedrijven nog een tegenargument: wij doen acquisitie. 8 van 10 partijen hebben geen eigen klantenkring/ zijn geen preferred suppliers en struinen ook gewoon portals af of krijgen opdrachten via andere bedrijven die een mantelovereenkomst hebben (dat bedrijf vraagt ook nog X euro over jou heen). Als ZZP'er kun je ook prima acquisitie uitbesteden of inschrijven op een mantelovereenkomst.

• agraaff
Als je 5+ jaar bij een werkgever wilt zitten is het al helemaal beter om ZZP te doen. Geen acquisitie en hoger uurloon.
Dus die begrijp ik niet helemaal.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:59
agraaff schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:03:
Als je 5+ jaar bij een werkgever wilt zitten is het al helemaal beter om ZZP te doen. Geen acquisitie en hoger uurloon.
Dus die begrijp ik niet helemaal.
Iets met verkapt dienstverband.
Ja, in de praktijk gebeurd het genoeg, maar in de meeste gevallen is het echt niet te verantwoorden IMO.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee