Even een kopie uit het andere topic.
De berekening die ik voorgeschoteld krijg is toch aanzienlijk meer dan ik nu heb, zo'n 27K bruto meer.
Ik snap de redenering van als freelancer verdien je meer, echter geen ervaring met mijzelf verkopen en geen buffer.
Paar dingetjes:
Basisloon is je WW loon dus ontslag is effectief geen loon want van basisloon kan ik mijn (gezin) lasten niet betalen en van WW (70%) dan al helemaal niet.
Pensioen opbouw is over basisloon.
Extra pensioen (in dit geval 100 euro pm) is geen vetpot.
Berekening is op basis van 30 vrije/ziekte dagen per jaar (150 uur per maand) Ik denk dat 48 dagen per jaar realistischer is (6 verplichte vakantie dagen, 10 bankzit dagen, 5 ziekte dagen en 27 vakantie dagen).
1 vrije/ziekte/bankzit dag boven de 30 die zij hebben berekend kost zeg maar 450 euro.
Op basis van realistisch aantal dagen 672 bruto per maand dus.
Heb nu een lease auto, dan niet, dus auto kosten 7K per jaar
200 per maand extra pensioen sparen?
Laptop en tel kosten 750 per jaar
kom ik uit op 87.058-8064-7000-2400-750 = 68.844
Nu is het verschil met loondienst ineens nog maar 8K per jaar
Reken ik nu raar of vergeet ik wat?
Onderstaand de pro-forma van de volgende generatie.
De berekening die ik voorgeschoteld krijg is toch aanzienlijk meer dan ik nu heb, zo'n 27K bruto meer.
Ik snap de redenering van als freelancer verdien je meer, echter geen ervaring met mijzelf verkopen en geen buffer.
Paar dingetjes:
Basisloon is je WW loon dus ontslag is effectief geen loon want van basisloon kan ik mijn (gezin) lasten niet betalen en van WW (70%) dan al helemaal niet.
Pensioen opbouw is over basisloon.
Extra pensioen (in dit geval 100 euro pm) is geen vetpot.
Berekening is op basis van 30 vrije/ziekte dagen per jaar (150 uur per maand) Ik denk dat 48 dagen per jaar realistischer is (6 verplichte vakantie dagen, 10 bankzit dagen, 5 ziekte dagen en 27 vakantie dagen).
1 vrije/ziekte/bankzit dag boven de 30 die zij hebben berekend kost zeg maar 450 euro.
Op basis van realistisch aantal dagen 672 bruto per maand dus.
Heb nu een lease auto, dan niet, dus auto kosten 7K per jaar
200 per maand extra pensioen sparen?
Laptop en tel kosten 750 per jaar
kom ik uit op 87.058-8064-7000-2400-750 = 68.844
Nu is het verschil met loondienst ineens nog maar 8K per jaar
Reken ik nu raar of vergeet ik wat?
Onderstaand de pro-forma van de volgende generatie.