Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WTW fysieke installatie optimaliseren - quality flow

Pagina: 1
Acties:

• thelostemperor
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2024
Al een paar jaar hangt er hier in huis een Itho Daalderop Quality Flow, en na wat problemen met inbedrijfstelling zijn we inmiddels redelijk tevreden. Het volgende wat ik wil aanpakken is het inblaasgeluid.

Het systeem is geïnstalleerd door een vakkundige aannemer, echter zonder specifieke ervaring met het Quality Flow systeem. Ze moesten daarom veel leunen op ltho Daalderop en krijgen niet de beste ondersteuning.

Na de eerste keer in bedrijfstellen, door Itho Daalderop zelf, blijf de CO2 concentratie in de slaapkamer boven de 3000 ppm uitkomen (gemeten met Netatmo). De tweede monteur kwam tot de conclusie dat de in bedrijfstelling de eerste keer niet goed gedaan was, en nu werkt het een stuk beter.

Helaas zijn de gaten in de plafonds 80 mm, dit verder opboren is geen optie, maar met custom made adapters passen er nu wel 120mm ventielen in. Dit heeft het afzuiggeluid voldoende teruggedrongen.

Ik ben nog niet tevreden over het inblaasgeluid. Inblaas was via een 150mm gat op de overloop, maar eigenlijk wil ik die buis (links op de foto) weghalen. Nu ik (tijdelijk) de geluidsdemper direct laat uitblazen is het geluid al een heel stuk minder, maar vooral onder volle belasting kan het nog beter. Doel is om de WTW unit in te bouwen in een kast, plus een nette ophanging voor de geluidsdemper(s) - misschien ook wel in een kast.

Bij het bouwen van het plafond hebben we overigens terdege rekening gehouden de toegankelijkheid voor filters wisselen en 5 jarig onderhoud. Het blijft wel van belang dat de hele unit recht omlaag moet kunnen op het moment dat hij aan vervanging toe is.

Ik had eerst het idee om zelf een suskast te bouwen, maar een kant en klare geluidsdemper met een mooie omkisting is veel makkelijk en werkt misschien nog wel beter ook.

Mijn idee is om de uitblaas te laten verlopen van 150mm naar 250 mm en dan een 250 mm demperslang er achter. Ik moet nog uitzoeken hoe ik van de uitblaas van de WTW naar het verloop kom. Ik zie wel spiroverloop van 150 naar 250 mm maar niet in foam buizen.

Is er hier iemand die ook een dergelijke opstelling heeft gebouwd?

Wat ik verder nog wil
- Afzuigdebiet in de badkamer verhogen, is nu 75 m3/u maar badkamer wordt te vochtig tijdens het douchen.
- Ventiel van de doucheruimte op zolder gaat ook open als het ventiel van 1e badkamer opengaat, daarom heb ik die van de 2e douche nu afgekoppeld, wordt namelijk sporadisch gebruik en er is een raam. Ik vermoed dat dit door de plaatsing van het ventiel met RV sensor komt. Die zit namelijk linksboven in het wandplenum, naast de afzuiging. Ik vermoed dus dat nu de RV sensor van de 2e badkamer reageert door de vochtige lucht in het plenum afkomstig uit de 1e badkamer. Iemand hier ervaring mee, toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gR2cRtji2db2Ni6nRcuVfn8NUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0EzKAFlc5Ig2g3NjgD9ETEcZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoNVH9fD5jjn8dEIAS2nG7Q9Uds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DGl0HzJJXZdAIEDi6ZW5gC8c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door thelostemperor op 09-07-2022 11:39 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zou je graag helpen, maar heb zelf nul ervaring.
Wellicht kan je een linkje droppen in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic.

Om zelf een dempende verloop te knutselen kan je de 150mm demper wellicht schuin doorsnijden, dat maakt het uittreedoppervlak groter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kunt toch een stukje kanaal 150, verloop 150-250 en dan een demper plaatsen?
Je hebt ook harde dempers in plaats van die acoustische slang die demper wat beter en zijn makkelijk te demonteren als je erbij moet.
zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAxrGbxnCIKGf63xSfwBlyPeSwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lQ1L5kaEHpx3UaTjaarDLTc9.jpg?f=user_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
thelostemperor schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:35:

.....

Mijn idee is om de uitblaas te laten verlopen van 150mm naar 250 mm en dan een 250 mm demperslang er achter. Ik moet nog uitzoeken hoe ik van de uitblaas van de WTW naar het verloop kom. Ik zie wel spiroverloop van 150 naar 250 mm maar niet in foam buizen.
Houd er wel rekening mee dat je dit extra weerstand/drukverlies oplevert. Je verwijdt namelijk en dat betekent dat de snelheid afneemt. Dientengevolge moet er weer druk worden opgebouwd (ofwel, de ventilator moet iets optoeren). Het tweede drukverlies treedt op op het moment dat je weer gaat verjongen naar een kleinere diameter.
Wat ik verder nog wil
- Afzuigdebiet in de badkamer verhogen, is nu 75 m3/u maar badkamer wordt te vochtig tijdens het douchen.
Wat noem je te vochtig? Denk bijvoorbeeld ook eens aan de duur van douchegebruik, wat voor douchekop zit er, waar zit de plaats van het afvoerventiel. Allemaal zaken die een rol mee spelen. Het is een illusie dat bij bijvoorbeeld langdurig douchegebruik (of vaak achter elkaar) de badkamer dan droog blijft. Of je moet echt bizarre luchthoeveelheden gaan realiseren.
Ga je naar meer dan die 75 m3/h dan kan je tegenkomen dat een verwarming op de badkamer als onvoldoende gaat aanvoelen. Je haalt nl. niet alleen het vocht maar ook de warmte weg.
In principe is die 75 m3/h genoeg.
Ik vermoed dus dat nu de RV sensor van de 2e badkamer reageert door de vochtige lucht in het plenum afkomstig uit de 1e badkamer. Iemand hier ervaring mee, toevallig?
Dit zou wijzen op een niet juist aangelegd systeem (denk het overigens niet) waarbij badkamer 2 in het leidingsysteem van badkamer 1 zit. Lijkt me erg twijfelachtig, Wellicht is de afzuigcapaciteit van de unit onvoldoende door welke reden dan ook en is er een soort terugstuwing van vocht in de leiding van badkamer 2. Een derde optie zou zijn dat de beide badkamers parallel zijn aaangesloten, maar dat zou een installateurspuntje zijn.

• thelostemperor
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2024
Tavru schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je dit extra weerstand/drukverlies oplevert. Je verwijdt namelijk en dat betekent dat de snelheid afneemt. Dientengevolge moet er weer druk worden opgebouwd (ofwel, de ventilator moet iets optoeren). Het tweede drukverlies treedt op op het moment dat je weer gaat verjongen naar een kleinere diameter.
Hoe veel extra weerstand moet je aan denken? Paar procent? Het debiet blijft hetzelfde, het oppervlak wordt ~2,7x groter dus de snelheid evenredig lager. Als ik dan de combinatie 0,5 meter 150mm en 0,5 250 mm vergelijk met 1,0 meter 150mm, lijkt het me niet dat ik toch een hogere weerstand zou zien. Mis ik iets?
Wat noem je te vochtig? Denk bijvoorbeeld ook eens aan de duur van douchegebruik, wat voor douchekop zit er, waar zit de plaats van het afvoerventiel. Allemaal zaken die een rol mee spelen. Het is een illusie dat bij bijvoorbeeld langdurig douchegebruik (of vaak achter elkaar) de badkamer dan droog blijft. Of je moet echt bizarre luchthoeveelheden gaan realiseren.
Ga je naar meer dan die 75 m3/h dan kan je tegenkomen dat een verwarming op de badkamer als onvoldoende gaat aanvoelen. Je haalt nl. niet alleen het vocht maar ook de warmte weg.
In principe is die 75 m3/h genoeg.
Goed punt van ventilatie versus verwarming. Misschien probeer ik hem wel eens op 100m3/h. Het is een regendouche namelijk, maar nu heb je wel eens het idee dat je tegen een muur van vocht op loopt als je de badkamer in komt, dus de balans mag wel iets opschuiven naar meer afvoer. Ik heb het aanzuigpunt al eens tijdelijk verplaatst, maar dat leverde weinig verandering op.
Dit zou wijzen op een niet juist aangelegd systeem (denk het overigens niet) waarbij badkamer 2 in het leidingsysteem van badkamer 1 zit. Lijkt me erg twijfelachtig, Wellicht is de afzuigcapaciteit van de unit onvoldoende door welke reden dan ook en is er een soort terugstuwing van vocht in de leiding van badkamer 2. Een derde optie zou zijn dat de beide badkamers parallel zijn aaangesloten, maar dat zou een installateurspuntje zijn.
Bij quality flow komen beide badkamers op een plenum uit, net als overigens alle afzuigbuizen. Ze hebben allebei een aparte aansturing voor de klep en een aparte relatieve vochtigheidssensor. Er lijkt dus inderdaad stuwing plaats te vinden in het plenum, en ik hoop dat te kunnen verminderen door badkamer 2 op een andere plek te zetten. Ik zal dat volgende week eens proberen en dan koppel ik dat hier terug.