Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hoi iedereen,

Ik ben jullie hulp nodig met het terugbrengen van mijn stroom/gas verbruik.

Aangezien ik een starter ben in een sociale huurwoning en ik voorlopig een huis kan vergeten zou ik graag wat willen doen aan mijn huidige sociale huurwoning om de kosten omlaag te brengen. Het huidige gas verbruik is 1200 kub en 2200 kwh aan stroom.

Het huis had/ heeft een energie label B. Dak, vloer en muurisolatie is dus al gedaan.
Verder heb ik alle kieren en gaten dichtgemaakt die er nog waren.
Ik heb alleen energiezuinige apparaten in huis. (Alles is niet ouder dan 3 jaar) + hue lights en led verlichting in het hele huis.

Vorige maand is de huidige gasketel vervangen door een nieuwe HR ketel + WTW ( ventilatie) en heb ik radiator folie geplakt in het hele huis.

Ik verwacht dat mijn gas/stroom verbruik al drastisch gaat zakken omdat ik de kachel lager ga zetten en door de nieuwe ketel maar wil graag nog wat meer doen.

Maar wat kan ik nog meer doen ?

Ik heb zelf gedacht aan het plaatsen van infrarood panelen in het huis in de kamers waar ik het meeste zit.
Zonnepanelen is lastig aangezien dit een sociale huurwoning is. Ik kan eentje kopen met een stekker maar ik zou niet weten waar ik die kan plaatsen.

Hebben jullie nog tips ? :*)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03
HR ketel goed inregelen en tapwater wellicht van comfort naar eco, wellicht radiator-ventilator(en) knutselen ?
Minder lang douchen / water verwarmen en alvast een plaidje voor de wintermaanden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Thermo ondergoed is een diepte investering....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 21:05

XallaX

Meow

Heb je al een klokthermostaat?
Verwarming automatisch aan/uitzetten op vaste tijden kan een aardige besparing geven.
Stook zelf 1,5 uur voor ik naar bed ga niet meer bij, het blijft warm genoeg en als het te koud wordt is het tijd om te gaan slapen :)

edit: Gebruik een Tado, vaste programma's en als er toch iemand thuis is reageert hij op aanwezigheid (via gsm).

[ Voor 54% gewijzigd door XallaX op 08-07-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Zelfde advies als Wilke in "Electrisch kacheltje goedkoper dan gas?"
Ook de rest van dat topic is redelijk van toepassing omdat je niet veel aan het huis zelf kunt doen. De mogelijkheden zijn dan zeer beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03
ds23man schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:30:
Thermo ondergoed is een diepte investering....
Laagjes doen ook wonderen inderdaad. Long John's gaan nog eens een revival beleven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je wild wil doen kan je een Innova 2.0 monoblock airco op een pirplaat bouwen en in een kozijn zetten :)
Dat is goedkoper stoken dan gas.

Edit zo'n ding is wat betaalbaarder.
Wel aanpassen zodat hij twee (korte) luchtslangen naar buiten heeft.
https://www.bol.com/nl/nl...7A_0_10.15.ProductPageUrl

[ Voor 49% gewijzigd door Proton_ op 08-07-2022 21:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 18:59

Racing_Reporter

Contentmaker

Wat voor ketel heb je?

Eén van mijn tips is: meer elektra, minder gas. Denk aan een grote waterkoker. Past wel een stuk meer in, hoeft dan niet perfect gekookt te zijn, maar koud water erbij en je hebt zo veel water voor je afwas. Verhuis ook naar een 4-pitter elektrisch fornuis, goed zoeken naar een model met standaardstekker ipv die voor krachtstroom. Erna ook korter en kouder douchen.

Afbeeldingslocatie: https://www.blokker.nl/p/blokker-waterkoker-bl-10001-glas-1-7-liter/1780537/images/full/1780537-dbbc4458.jpg

Voor degene die denkt dat deze besparingen meevallen: ik ben relatief veel thuis, en heb geëxtrapoleerd een gasverbruik dit jaar van ongeveer 110m3 (sept t/m sept), eenpersoonshuishouden.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een andere optie is een opzet-douchewtw zoals https://sanura.nl/ , zeker als je huishouden lang of veel doucht. €600 klinkt veel maar is met de huidige prijzen wellicht interessant.

Je kunt de gasmeterstand voor en na een douchebeurt opnemen (ook in februari met kouder leidingwater) om een inschatting te doen van de besparing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
XallaX schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:32:
Heb je al een klokthermostaat?
Verwarming automatisch aan/uitzetten op vaste tijden kan een aardige besparing geven.
Stook zelf 1,5 uur voor ik naar bed ga niet meer bij, het blijft warm genoeg en als het te koud wordt is het tijd om te gaan slapen :)

edit: Gebruik een Tado, vaste programma's en als er toch iemand thuis is reageert hij op aanwezigheid (via gsm).
Die hadden wij wel, maar die was helaas niet compatible met de nieuwe. Ik ga er wel even naar kijken maar ik denk dat dit omzetten wat behoorlijk wat werk is ? Ik dacht zelf aan een nest home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:51:
Als je wild wil doen kan je een Innova 2.0 monoblock airco op een pirplaat bouwen en in een kozijn zetten :)
Dat is goedkoper stoken dan gas.

Edit zo'n ding is wat betaalbaarder.
Wel aanpassen zodat hij twee (korte) luchtslangen naar buiten heeft.
https://www.bol.com/nl/nl...7A_0_10.15.ProductPageUrl
Thanks, ik ga hier eens even naar kijken :) ik ben niet zo bang om zoiets te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:53:
Wat voor ketel heb je?

Eén van mijn tips is: meer elektra, minder gas. Denk aan een grote waterkoker. Past wel een stuk meer in, hoeft dan niet perfect gekookt te zijn, maar koud water erbij en je hebt zo veel water voor je afwas. Verhuis ook naar een 4-pitter elektrisch fornuis, goed zoeken naar een model met standaardstekker ipv die voor krachtstroom. Erna ook korter en kouder douchen.

[Afbeelding]

Voor degene die denkt dat deze besparingen meevallen: ik ben relatief veel thuis, en heb geëxtrapoleerd een gasverbruik dit jaar van ongeveer 110m3 (sept t/m sept), eenpersoonshuishouden.
Thanks, zelf heb ik een slimme water koker gekocht :) die het water warm houd. Ook heb ik een vaatwasser die ik in de avond aan heb. Ik ben met zijn tweeën en wij koken vaak voor meerdere dagen dus dan kan een vaatwasser wel uit. Verder gebruik ik altijd een rijst koker, maar we kunnen inderdaad nog even kijken naar een elektrische fornuis. Alleen is de huidige ook maar 3 jaar oud, dus om een volledige nieuwe aan te schaffen is erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:45:
Een andere optie is een opzet-douchewtw zoals https://sanura.nl/ , zeker als je huishouden lang of veel doucht. €600 klinkt veel maar is met de huidige prijzen wellicht interessant.

Je kunt de gasmeterstand voor en na een douchebeurt opnemen (ook in februari met kouder leidingwater) om een inschatting te doen van de besparing.
Die is bijzonder, die kende ik nog niet. Ik ga eens even kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een waterkoker heeft een slecht rendement vergeleken met gas of warmtepomp.
Niet teveel gebruiken.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:10:
Een waterkoker heeft een slecht rendement vergeleken met gas of warmtepomp.
Niet teveel gebruiken.
Waterkoker zit tegen 100%, gasketel zit bij sww rond de 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Een echt heel goede en originele tip is om de temperatuur een graadje lager te zetten (zucht…).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:43
Radiatorfolie onder een vloerkleed
Gordijntje van boven naar onder bij de voordeur
Warm water niet meteen weg laten lopen
Alleen vertrekken verwarmen waar je bent en overige deuren sluiten
Jezelf warmer aankleden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wolly schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Dat % zegt niks als je niet weet hoeveel energie er in gaat tegen welke prijs. Met COP1 (die 100% van je waterkoker, wat niet eens waar is ook overigens) op stroom verwarmen is niet beter dan gas verbranden (aangezien je gas moet verbranden om stroom te maken en dat niet even efficiënt doet als warmte genereren). Met een waterkoker je water aan de kook brengen en vervolgens op een gaspit je eten koken is mogelijk wel gunstiger want een gasfornuis gooit nou eenmaal erg veel energie weg, maar of dat ook echt goedkoper is zul je moeten berekenen adhv wat je betaalt voor gas/stroom.

1 m3 gas is 7-8 kWh stroom, afhankelijk van of het voor sww of CV is (verschil in rendement van de ketel bij verschillende gevraagde watertemp). Als je je gasverbruik x7 a 8 kam doen en goedkoper uit bent dan gas gebruiken dan is het nuttig, maar het lijkt me zeer sterk dat dit het geval is aangezien de stroomprijs in NL zeer sterk samenhangt met de gasprijs en je HR ketel meer energie voor warmte uit een kuub haalt dan een gascentrale aan stroom. Dan heb je dus een warmtepomp nodig om goedkoper uit te zijn op stroom.

Bij dit vraagstuk is dit filmpje wel toepasselijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 19:58
Wolly schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Maar gas is de helft van de prijs per kWh.
Mijn energietarief is €0,35 / kWh en €1,60 /m3
Maar 1m3 gas heeft 10kWh aan energie. Ook als je die maar 70% rendement haalt uit je ketel dan zou dezelfde hoeveelheid warm water je €2,45 kosten met de waterkoker. Dus maarliefst 53% duurder!

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
kraanwagen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:20:
Een echt heel goede en originele tip is om de temperatuur een graadje lager te zetten (zucht…).
Haha ja dat gaan we zeker doen :) ik denk dat we in ieder geval naar 20 gaan. Ik denk als we die infrarood panelen plaatsen dat we nog wel lager kunnen. Ons huis koelt heel traag af dus we hoeven de kachel ook niet zo lang aan te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
johanneslol schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Haha ja dat gaan we zeker doen :) ik denk dat we in ieder geval naar 20 gaan. Ik denk als we die infrarood panelen plaatsen dat we nog wel lager kunnen. Ons huis koelt heel traag af dus we hoeven de kachel ook niet zo lang aan te hebben
Omlaag naar 20? Hier komt hij niet boven de 18. Trui aan en dekentje op de bank. Heb je gezien wat gas kost?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Maar gas is de helft van de prijs per kWh.
Mijn energietarief is €0,35 / kWh en €1,60 /m3
Maar 1m3 gas heeft 10kWh aan energie. Ook als je die maar 70% rendement haalt uit je ketel dan zou dezelfde hoeveelheid warm water je €2,45 kosten met de waterkoker. Dus maarliefst 53% duurder!
Heb je bij die energie tarief ook rekening gehouden met de korting die er op stroom gegeven wordt tot het einde van het jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
johanneslol schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Heb je bij die energie tarief ook rekening gehouden met de korting die er op stroom gegeven wordt tot het einde van het jaar ?
Dat zijn mijn energietarieven die 1 juli zijn bijgesteld.
Die 9% BTW zit zowel op gas als elektra. En die eenmalige korting op de energiebelasting is niet afhankelijk van je verbruik.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Omlaag naar 20? Hier komt hij niet boven de 18. Trui aan en dekentje op de bank. Heb je gezien wat gas kost?
Mijn vrouw is vaak alleen thuis en die houd ervan het huis naar 22/23 te stokken.. ik werk nu thuis :) dus gaat dat wat minder gebeuren haha.

Ps: zo komt uit een tropisch eiland :9 dus die houd van warmte haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
johanneslol schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:43:
[...]

Mijn vrouw is vaak alleen thuis en die houd ervan het huis naar 22/23 te stokken.. ik werk nu thuis :) dus gaat dat wat minder gebeuren haha.

Ps: zo komt uit een tropisch eiland :9 dus die houd van warmte haha
Dure hobby. Misschien kun je dat IR paneel dan beter bij je vrouw parkeren ;)
Of zo'n slimme thermostaat die je met je telefoon terug omlaag kan zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 17:24
Je temperatuur van de HR ketel omlaag (max 60, zodat hij ook daadwerkelijk HR doet), en CV installatie goed inregelen. Zie:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Dikke gordijnen ophangen, deuren gesloten houden van de kamers waar je verwarmt.

Verder kun je niet heel veel zonder 1) in het huis te investeren (mag niet), of 2) op comfort in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:47:
[...]

Dure hobby. Misschien kun je dat IR paneel dan beter bij je vrouw parkeren ;)
Of zo'n slimme thermostaat die je met je telefoon terug omlaag kan zetten.
Ik wil 2 panelen kopen, eentje komt waar zij zit.
Overigens is de rekening nu rond de 300 per maand dus het valt mee _/-\o_ maar alles wat ik kan besparen helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:48:
Je temperatuur van de HR ketel omlaag (max 60, zodat hij ook daadwerkelijk HR doet), en CV installatie goed inregelen. Zie:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Dikke gordijnen ophangen, deuren gesloten houden van de kamers waar je verwarmt.

Verder kun je niet heel veel zonder 1) in het huis te investeren (mag niet), of 2) op comfort in te leveren.
Thanks ik ga hier even naar kijken. _/-\o_ Ik had hem al op 55 gezet maar misschien kan ik nog wel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

RocketKoen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:41:
[...]

18? Hier staat hij alweer maanden op 17. Doet toch niks het grootste deel van het jaar. In mei was mijn verbruik 22 kuub, zag ik net bij Vattenfall toevallig. True, in de winter is dat anders. :)

Maar 300 euro per maand..... Da's toch niet normaal meer. Ik heb nog een wat ouder contract. Vorig jaar september iets nieuws afgesloten en ik had er deze keer geen goed gevoel bij. 3 jaar gekozen voor het eerst. Hiervoor deed ik altijd 1 jaar. Was wel van plan om de komende 2 jaar het verbruik nog flink te gaan verminderen. Ik verwacht niet dat de prijzen nog veel zullen gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:11:
[...]

18? Hier staat hij alweer maanden op 17. Doet toch niks het grootste deel van het jaar. In mei was mijn verbruik 22 kuub, zag ik net bij Vattenfall toevallig. True, in de winter is dat anders. :)

Maar 300 euro per maand..... Da's toch niet normaal meer. Ik heb nog een wat ouder contract. Vorig jaar september iets nieuws afgesloten en ik had er deze keer geen goed gevoel bij. 3 jaar gekozen voor het eerst. Hiervoor deed ik altijd 1 jaar. Was wel van plan om de komende 2 jaar het verbruik nog flink te gaan verminderen. Ik verwacht niet dat de prijzen nog veel zullen gaan dalen.
Ik heb ook al 2 maanden op 15 staan :) het is 24 binnen dus. Maar ik ben indd meer dan 200 euro per maand omhoog gegaan, daarom wil ik er ook wat aan doen. Ik wil niet nog veel meer omhoog gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 21:05

XallaX

Meow

johanneslol schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:51:
[...]Die hadden wij wel, maar die was helaas niet compatible met de nieuwe. Ik ga er wel even naar kijken maar ik denk dat dit omzetten wat behoorlijk wat werk is ? Ik dacht zelf aan een nest home.
De meeste thermostaten kunnen zonder problemen op een 2 draads installatie er zit soms een internet bridge bij, die moet je ergens aan je router/modem hangen maar de thermostaat zelf is een kwestie van omwisselen. Even controleren of hij zonder extra's zo aangesloten kan worden op jou type CV voor je hem koopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:22
Een tip die ik nog nooit ergens gelezen heb: draai de douchekraan maar gedeeltelijk open. De straal zal minder hard zijn, hetgeen ik zelf ook prettig vind. Een moderne cv ketel heeft een hele lage tapdrempel, dus dat is geen probleem in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Niet online
Rocketman schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:45:
Een tip die ik nog nooit ergens gelezen heb: draai de douchekraan maar gedeeltelijk open. De straal zal minder hard zijn, hetgeen ik zelf ook prettig vind. Een moderne cv ketel heeft een hele lage tapdrempel, dus dat is geen probleem in jouw situatie.
Das ook wel een mooie tip ! :) das iets wat je ook snel kan doen.
Pagina: 1