1 Fase warmtepomp loadbalancen op 3 fases

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanuitknopje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-01 14:58
Onlangs is mijn woning voorzien van een warmtepomp die ook kan koelen.
De buiten unit bleek bij levering slechts op één fase te werken.

Ik had gehoopt op 3 fases om het voltage in huis naar beneden te brengen i.v.m. een uitschakelende PV-omvormer zodra het net "vol" zit.

Weet iemand of er een component (transformator?) bestaat waarmee een 1 fase apparaat over 3 fases verdeeld wordt?

Ik heb 3 verschillende elektriciens gesproken, maar geen van hen weet of iets dergelijks bestaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
je hebt nu al problemen met je omvormer/te hoge spanning? Je kunt beter een drie-fase omvormer nemen in dat geval.

Wat je zoekt helpt in elk geval niet, als het al zou kunnen. Je warmtepomp neemt nu misschien max. 2 kW aan elektrisch vermogen bij koelbedrijf (waarschijnlijk nog lager). Dat is dus 8A ofzo, als je dat over 3 fases verdeeld dan wordt het 2A per fase. Heb je heel weinig aan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat voor omvormer heb je? Als dat een 1 fase omvormer is, kan je nog overwegen de warmtepomp en omvormer op dezelfde fase aan te sluiten, en op een zonnige dag het boilervat warm te stoken of het huis te koelen. Zo gebruik je zoveel mogelijk de opgewekte stroom direct in het huis en verlaag je de kans op afschakelen doordat je de energie gelijk gebruikt. Overigens zijn er in huis waarschijnlijk nog andere verbruikers die 24/7 aan staan (koelkast, vriezer,...) dus die zou je mee kunnen nemen in dit plaatje om eigen gebruik te maximaliseren.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanuitknopje
Mijn omvormer heeft 12 panelen per fase (36 totaal)

Om 10:00 uur bereikt het voltage meestal al 249 volt op één van de fases. De omvormer schakelt vervolgens uit.

Het koelen verbruikt ongeveer 2400 watt. Met 800 wat per fase breng ik het voltage al 2 tot 3 volt naar beneden, waardoor de omvormer niet meer uitschakelt.
Dit heb ik met een 1000 watt straal verwarming getest.

Ik zou dus dolgraag de 2400 watt over 3 fases willen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt wel uitzoeken welke fase de hoogste spanning heeft en daar de warmtepomp op aansluiten.

Je hebt een bizar hoge netimpedantie van 0.5 ohm. Dat blijft een probleem.
Met 2400W verbruik kan je hooguit 2400W meer opwekken, het blijft een sigaar uit eigen doos.

Er zijn wel transformatoren die iets kunnen doen, Wikipedia: Scott-T transformer maar het blijft behelpen en haalt de cos phi om zeep.
Het wordt wel gebruikt bij sommige laadpalen (Magnum en Ratio hebben er eentje) om op 3x16A met 1x28A te laden.

[ Voor 68% gewijzigd door Proton_ op 06-07-2022 19:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
De omvormer hoort pas uit te schakelen bij meer dan 10 minuten op 253V.

Ik zou dit eerst de instellingen eens goed zetten.

Verder wellicht toch je vermogen van knijpen in de omvormer. 36 moderne panelen is erg veel.

Verder had je"gehoopt" op een product dat je zelf gekocht hebt? Hoe is dat mis gegaan dan.

Wat je zoekt bestaat volgens mij niet. Andersom wel, maar dit... Nee?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Deze bijvoorbeeld:
https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html

Maar voor dat geld zou ik een kleine thuisaccu overwegen, met 3 inverter/chargers eraan kan je altijd balanceren over de fasen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanuitknopje
Gieliovd520 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:41:
De omvormer hoort pas uit te schakelen bij meer dan 10 minuten op 253V.

Ik zou dit eerst de instellingen eens goed zetten.

Verder wellicht toch je vermogen van knijpen in de omvormer. 36 moderne panelen is erg veel.

Verder had je"gehoopt" op een product dat je zelf gekocht hebt? Hoe is dat mis gegaan dan.

Wat je zoekt bestaat volgens mij niet. Andersom wel, maar dit... Nee?
Bij bestellen gaven ze aan dat het een 3 fase installatie was. Dit bleek alleen bij de binnen unit van toepassing te zijn. Die wordt alleen gebruikt wanneer het buiten te koud is voor de buiten unit.

Ik ga eens bij Solaredge navragen waarom die foutmarge op 249 volt staat en niet op de NEN norm van 253 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanuitknopje
Proton_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:42:
Deze bijvoorbeeld:
https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html

Maar voor dat geld zou ik een kleine thuisaccu overwegen, met 3 inverter/chargers eraan kan je altijd balanceren over de fasen.
Dit is inderdaad wat ik zoek. Mijn huidige auto laadt op 1 fase. Hiermee zou het goed verdeeld worden.
Echter een stuk duurdere oplossing dan ik had verwacht.

De thuisaccu heb ik over na zitten denken, maar nog niet in verdiept. Wellcht is dat inderdaad de beste (en toekomstbestendige) oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door aanuitknopje op 06-07-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
aanuitknopje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:49:
Ik ga eens bij Solaredge navragen waarom die foutmarge op 249 volt staat en niet op de NEN norm van 253 volt.
Waar is die 249V gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanuitknopje
blackd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Waar is die 249V gemeten?
Met een P1 kabel uitgelezen in home assistant.
Voltage komt volgens mijn metingen nooit boven de 250 volt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De omvormer heeft zijn eigen meting die leidend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dan ligt het waarschijnlijk niet aan de (instellingen van de) omvormer maar aan de kabel tussen omvormer en meterkast. Kijk of het kabel(traject) van omvormer naar meterkast verbeterd kan worden: dikkere aders en zo kort mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 06-07-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

In Het grote SolarEdge topic kan je vinden hoe je de rechten kan krijgen om de spanningsgrafiekjes van de omvormer in te zien.
3V op driefase is wel veel, welk type omvormer is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 18:01
Die balancing factor maakt vrijwel niets uit.

Ik heb (nog) geen voltage probleem met de PV, kom niet boven de 248 volt uit. Wanneer ik op zo'n piek moment met 22kW 3 fase de auto laad dan zakt de spanning 1 a 1,5 volt.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanuitknopje
Proton_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:21:
De omvormer heeft zijn eigen meting die leidend is.
In de gegevens van Solaredge zie ik dat de omvormer uitschakelt bij 251,2 volt.
Het lijkt mij dat die veiligheidsmarge best iets omhoog kan.
Helaas kan ik zelf niet die instellingen aanpassen. Dat wordt contact opnemen met Solaredge.

Of iemand die weet hoe ik dat zelf kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
aanuitknopje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:10:
[...]

In de gegevens van Solaredge zie ik dat de omvormer uitschakelt bij 251,2 volt.
Het lijkt mij dat die veiligheidsmarge best iets omhoog kan.
Helaas kan ik zelf niet die instellingen aanpassen. Dat wordt contact opnemen met Solaredge.

Of iemand die weet hoe ik dat zelf kan?
dat wordt een wedstrijdje touwtrekken waarbij er toch geen winnaars zijn. Wat denk je dat er gebeurt als je omvormer nog 2V hoger gaat? dan gaan OF de andere omvormers in de straat ook harder duwen OF die van de buren gaat wel uit en jij kunt iets langer door.

de echte oplossing ligt bij de netbeheerder, die moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanuitknopje
Fr33z schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:49:
[...]

dat wordt een wedstrijdje touwtrekken waarbij er toch geen winnaars zijn. Wat denk je dat er gebeurt als je omvormer nog 2V hoger gaat? dan gaan OF de andere omvormers in de straat ook harder duwen OF die van de buren gaat wel uit en jij kunt iets langer door.

de echte oplossing ligt bij de netbeheerder, die moet je hebben.
Dat zie ik ook graag gebeuren. Echter al nagevraagd bij Stedin: we zijn in 2025 aan de beurt.

Tot die tijd los ik het graag binnenshuis op.
Als ik met het "teveel aan energie" mijn huis kan koelen, ben ik blij.

Of in de buurt?
Iemand al eens een berichtenservice voor zonnepaneel eigenaren in de buurt uitgerold?

Iets in deze strekking:
"Let op, de spanning op het net is hoog. Nu is het beste moment om je auto op te laden of de (vaat)was etc. te doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Heb je nu al je bekabeling gechecked? Als je daar 2V wint dan is je probleem mss al opgelost.
Check ook eens op welke fase de spanning het hoogste komt, probeer je warmtepomp (en andere grote verbruikers) op die fase te zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1