Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Ik zou graag mijn overschot aan PV-opbrengst willen gebruiken om sanitair water op te warmen en net nog iets onafhankelijker van gas te geraken.

Kent iemand een moduleerbare elektrische boiler? Liefst eentje die ik (mits microcontroller/mobdus/... ? ) aan mijn Home assistant kan koppelen om die te sturen aan de hand van hoeveel we injecteren? Ik heb de gegevens van injectie in een influxdb steken.

Moduleerbaar is belangrijk voor me want ik heb geen zin om te wachten tot we 3kW injecteren om dan plots volle bak te gaan. Dan is er al heel wat energie in het net gegaan waar ik niets aan heb.

(ps: ik woon in België, ~170euro/jaar injectievergoeding, dan kan ik het beter zelf consumeren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

Illusion

(the art of)

Als het een domme boiler is (geen display, geen klok), kan je er gewoon een dimmer voor steken.

[ Voor 15% gewijzigd door Illusion op 06-07-2022 11:37 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:16
@AUijtdehaag Heeft dat al voor je uitgezocht met domme boiler.
Kijk hier even:
https://www.econo.nl/oplossingen-met-tibbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat zijn best prijzige oplossingen, hierboven.
@bucovaina89 zie je het zitten om zelf wat te programmeren?
Als je HA op een pi draait, kan je op een gpio pin een pwm signaal genereren om daar een stuurbare dimmer op te gebruiken, bijvoorbeeld https://be.farnell.com/cr...ay-spst-no-25a/dp/2784890 of een oplossing uit gielvd in "Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Behalve dat topic is er ook Stopcontact met ingebouwde zonnesensor (België) nog dat hetzelfde zoekt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Proton_ : Ik ben geen programmeur maar wel SysAdmin. Ik knip en plak alles aan elkaar ;).

Die M240 lijkt wel interessant te zijn. Als ik een PWM signaal eruitin krijg, ... Nu denk ik zelfs dat het nog interessanter kan zijn om een elektrische doorstromer daarmee aan te sturen.

We hebben nu een lucht/lucht warmtepomp laten bij plaatsen en hebben nog vloerverwarming op gas. De Wife Acceptance Factor reageerde negatief op: vloerverwarming af :). Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat ik een CV-doorstromer steek en die met een M240 aanstuur (alleen is het max vermogen van de M240 niet voldoende, maar er zullen zwaardere oplossingen zijn ook ).

Bijv. deze: https://www.econo.nl/cv-doorstroom-verwarmer-model-g2 . Zou dat kunnen werken met een (zwaardere versie van de) M240?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik had er ook meteen 10 moeten (in) kopen in plaats van 1tje

2020:
https://web.archive.org/w...management-c-123_556.html

2022:
https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html

Verder werkt het al een paar jaar prima. Gratis douchen.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2022 13:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Proton_ : hoe werkt dat dan met een bestaande gasboiler? Ik vermoed dat ik dan een aparte boiler zou moeten gaan kopen of mijn bestaande gaan hardware-hacken en dat verwarmingselement erin boren? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De meeste boilers hebben ergens wel een 1.5" of grotere (onderhouds) flens waar je zo'n element simpel in kan schroeven.
Met een typenummer kan je misschien de handleiding of technische tekening vinden.

Maar een nieuwe warmtepompboiler kan ook interessant zijn.
Of kleine monoblock L/W warmtepomp, dan kan hij ook je vloerverwarming warmhouden. Een warmtepomp is sowieso 4x goedkoper in gebruik dan een weerstand-verwarmingselement en 's winters heb je weinig zonnestroom.
De stroom kan dan beter in een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag Meer dan 100% prijsverhoging in 2 jaar - hoppa, meeliften met vooruitlopen op de stijgende energieprijzen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
@bucovaina89 belgie of NL? maakt veel uit qua kosten/saldering etc. (ik vermoed belgie maar kan er naast zitten)

wat is je doel precies met de aanpassingen? minder euro's uitgeven? geen gas meer verbruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@dunklefaser
Wacht maar..
Vanaf 2025 gaat NL ook massaal over op Cop = 1

Mijn glazen bol werkt ineens weer. ;)

@bucovaina89
Deze trekt tussen de 500 en 600 watt en is wat zuiniger (factor 2,8) dan cop = 1 element
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2022 13:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:14

twain4me

zo, die zijn duur geworden 8)7 ik dacht laat ik eens kijken wat eddi nu doet die is 100 euro duurder geworden of de oude prijs en niet leverbaar :+ mag wat kosten dat water warm maken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Je hoeft niet perse te dimmen, met enkele seconden aan en enkele seconden uit kan je ook het vermogen moduleren zonder dat je een dimmer nodig hebt (want dimmer geeft relatief veel verliezen).
De slimme meter gaat toch kwartierwaarden doorgeven, dus als je binnen een kwartier op nul geraakt wordt het als nul geregistreerd (AFAIK).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@naftebakje Je bedoelt gewoon met een zigbee-stopcontact bijvoorbeeld? Dus in HA gewoon het ding aanschakelen wanneer je opbrengst X is, en uitschakelen wanneer die langer dan 5 minuten daaronder zakt ofzo? Ik heb een simpele elektrische boiler voor het bijgebouw hier, zat naar eenzelfde idee te kijken. Maar ik weet niet wat dat aan- en uitschakelen op termijn met de boiler zelf gaat doen...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delete

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09 16:58
@naftebakje De meter houdt lokaal bij was van het net komt, en wat ie teruglevert. Dit zijn twee waardes (per phase). Die communiceert ie elk kwartier. Het is dus niet zo dat ie in dat kwartier saldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@naftebakje Het is een verschil of je tijdens een uur continu 1000W vermogen nodig hebt en tegelijkertijd 1000 W opwek (theoretisch) hebt of dat je die 1000W gemiddeld vermogen in dit uur door bijvoorbeeld 5 min aan/uit met 2000W verkrijgt.
In het eerste geval staan beide telwerken stil in het 2de geval . . .reken zelf maar uit.

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 06-07-2022 16:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op zich is het een interessante vraag over welk interval er verbruik gerekend wordt. Is dat 0,02 seconde (50Hz) of een langere periode?
Het door mij gelinkte SSR kan bijvoorbeeld ingesteld worden op dimmen met fase aansnijding (traploos) en bursts doorlaten (hele cyclus wel of niet, over 0,2 seconde). De eerste gaat zeker werken, maar is voor de netbeheerder minder wenselijk voor de power quality.

Pagina: 1