Stopcontact met ingebouwde zonnesensor (België)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik had graag mijn electrische boiler laten schakelen op het moment dat er een bepaalde hoeveel zonneschijn is. Ik dacht hiervoor aan een simpele omgekeerde schemerschakelaar. Dus activatie vanaf bepaalde Lux zonneschijn ipv schemering. Ik heb namelijk een boiler die zowel op mijn cv werkt (aparte thermostaat) en op electriciteit (ook aparte thermostaat). Op zonnige dagen zal mijn boiler dan eerst via opgewekte zonneenergie werken zonder zelf te moeten kijken of de zon schijnt.
Ik vind hier veel ingewikkelder en dure uitleg met zo'n sensoren gekoppeld aan internet of Somfy etc.. maar als je een schemeringsstopcontact kan kopen aan 15 euro dan zou dit toch ook een goedkope en efficiënte oplossing zijn. Uiteraard niet super slim maar handig in bepaalde situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Een tijdschakelaar is toch ook prima zolang we nog kunnen salderen (of woon je in België?). Laat je de boiler inschakelen tussen 11:00 en 14:00 o.i.d.

Wel opletten op het vermogen van je boiler en wat de tijdschakelaar kan schakelen.

Een schemerschakelaar gaat niet werken verwacht ik, die werkt sowieso omgekeerd (aan als het donker is) maar zal ook te gevoelig zijn waardoor hij op een bewolkte dag het ook al licht genoeg vind.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Ben van België. Heb slimme meter. Dus moet afnemen bij zon. 1 seconde later en de zon schuift achter de wolken betaal ik 3 maal meer dan ik krijg voor mijn teruglevering. Dus dit leek me een goede oplossing. Alleen ik vind dergelijke simpele oplossi ga niet.
Uiteraard werkt een schemerschakelaar niet maar wel een omgekeerde functie. Stopcontact dat activeert vanaf zo'n eschijn en onmiddelijk stopt bij stop zonneschijn. Evt instelbare Lux.

[ Voor 26% gewijzigd door frankboel op 02-07-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

Automatiseer Energy Socket(s) op overige zonne-energie of andere metingen

Met Energy+ kunt je jouw Energy Sockets automatiseren om aan en uit te schakelen op basis van overtollige zonne-energie of meetgegevens van een ander apparaat in de app. Ga naar Instellingen > Energiebesparing
Werkt met: Energy Socket

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZNMjSPXL39Wqh4pCkXnuJS85gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhK8hScqNxbZbDogA6fvRfNp.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Homewizzard is je beste oplossing maar die schakelt wel voor minimaal 5 minuten aan geloof ik. Per seconde is geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een standaard schemerschakelaar zou werken, met NC relais erachter.
Of een klein zonnepaneeltje direct aan een relaisspoel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
Ik weet zo niet of er kleine DOR's (Directional Overcurent Relays) zijn, meeste Hall/CT-sensor relais met NO/NC zijn klein genoeg voor in de groepenkast, sommige zijn instelbaar als stroom boven x ampere komt, maar zijn niet richtingsgevoelig, daarvoor heb je dan extra info nodig

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een CT om de PV groep zou dan werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:59

CeesKees

I rest my Kees

Een hue schakelaar met zonsopkomst/zonsondergang timer instellen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Waarom niet een schemer schakelaar zoals je zelf op geeft. Maar deze zit weer op een relais afgesloten bij voldoende licht schakelt de schemer schakelaar af en zal je relais er voor zorgen dat je boiler stroom krijgt, is het weer "donker" dan gaat het weer uit.
Afhankelijk hoe je de schemer schakelaar afstelt zal dit de zonneschijn vertegenwoordigen.
Met domotica kan je ook een lux sensor gebruiken. Dat gebruik ik zelf om mijn rolluiken aan te sturen bij teveel zonlicht en zo de warmte buiten te houden

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46

twain4me

je hebt weinig aan een schemerschakeling of een luxmeter als je veder niet weet wat je verbruik/teruglevering is
beide opties zullen maar marginaal beter werken dan een timer aangezien ze alleen maar letten op de lichtsterkte en de 2e variable totaal negeren. het kan zelfs dat ze slechter werken dan een timer aangezien je met een timer vrij makkelijk om tijden heen kan "programeren" waneer je veel energie gebruikt bv 17:30 - 18:30 om het avond eten te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Een beetje zon buiten zegt toch niks over stroom overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik heb de topictitel wat verduidelijkt om aan te geven dat het om België gaat. Salderen is dus n.v.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Zoals eerder geschreven is een schemerschakelaar niet wat je zoekt.
Dat is goed om screens aan te sturen.
Je wil immers je overproductie naar de boiler sturen en niet gewoon de boiler sturen wanneer de zon schijnt.
Het energetisch doel van dat laatste ontgaat me.
Je hebt een schakelaar nodig die de meetgegevens van de P1 poort gebruikt (en je geeft al aan dat je een DM hebt, dus geen probleem). De energiesockets van HW zijn, zoals aangegeven, een goed idee want ze schakelen tot 16A en hebben een overspanningsbeveiliging. Je weet dan bovendien exact wat je boiler aan energie verbruikt. En je kan ze ook, indien gewenst, met een timer sturen.
Kost een 34 € of 30€ wanneer je ze per drie koopt + 30€ voor de P1 meter met app.
Om de sockets op zonnestroom te laten werken (zonnetaak) heb je wel een maandcontract van 99 c€/maand nodig. Wat wel een nadeel is want het is een lopende kost.
Wel eerst nakijken of je boiler gewoon in een stopcontact steekt en geen vaste aansluiting heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Dank u wel allemaal. Ik heb gekozen voor homewizard. P1 meter besteld. En energiesocket. Mijn fluvius meter heb ik de S1poort Opengezet want staat standaard dicht.
Morgen komt materiaal aan. De kost van 1 euro per maand voor het energie+pakket is voor mij te verwaarlozen omdat ik nu toch bijna de hele zomer mijn cv op mazout kan afzetten en niet meer moet omkijken wanneer de boiler aan moet op electriciteit. Ik heb een bulex boiler die zowel op de cv als op electriciteit werkt. In periodes dat het twijfelachtig is of ik aan 2000watt teruglevering ga kom en in de winterperiode uiteraard ook , zet ik mijn cv aan. De thermostaat diesel cv aanstuurt zet ik dan bv op 50 graden en de electriciteit thermostaat op 65. Zo heb ik altijd warm water en wordt het bij teruglevering van 2000wattt opgeladen aan 15 eurocent (de prijs die we hier nu krijgen voor terugkevering). Daar kan de cv uiteraard niet tegen op
Zo dat is mijn plan.
Mocht er iets niet kloppen dan hoor ik het hier wel. Sta altijd open voor betere suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Het werkt al perfect. Nog zonder abbo maar dat neem ik als alles zo goed blijft werken.
Heb nu wel nog een bijkomende vraag . Kan ik nu eenvoudig lijn bulex we75me ook van 2000 naar 1000 of 500 Watt zetten zodat ik ook bij dagen met continu weinig zon kan opladen aan lagere wattage. Heb een oudere topic gevonden maar kan er niet echt aan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dan is een foto van de bedrading nodig denk ik.
Met 2000W is de kans wel groot dat het een enkel element is.
Dat maakt het in stappen schakelen van vermogen wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcx93UWkNnqQqtJOubUW7Ue8-mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg6pBJtts0KP661DwCJSvgRb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Het werkt al perfect. Nog zonder abbo maar dat neem ik als alles zo goed blijft werken.
Heb nu wel nog een bijkomende vraag . Kan ik nu eenvoudig lijn bulex we75me ook van 2000 naar 1000 of 500 Watt zetten zodat ik ook bij dagen met continu weinig zon kan opladen aan lagere wattage. Heb een oudere topic gevonden maar kan er niet echt aan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Het is een bulex we 100 me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Camparo - Watt Controller

Zou ditwerken?wel prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
DollaTek AC 220V 4000W High Power SCR elektronische spanningsregelaar

Of dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat is inderdaad een enkel element die niet in delen te schakelen is.
Een dimmer zoals gelinkt zou wel werken, maar ik denk dat je iets automatisch regelbaars zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Nee hoeft niet automatisch regelbaar te zijn. Kan hem wel aanpassen af en toe in functie van het weer. Of periode jaar. Ik twijfel aan de link want homewizard heeft me via mail gestuurd dat dergelijke dimmers onbetaalbaar zijn. Waarschijnlijk is dit dan prul of niet veilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Vermogen halveren: een seconde aan, een seconde uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
En hoe doe ik dit.
En is dat niet slecht voor het toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Een Homewizard socket schakelt niet per seconde. Er zit een vertraging van 5 minuten op juist om jojo gedrag te voorkomen.
Maar ontvangt wel iedere seconde een signaal uit een 5.0 DM.

[ Voor 182% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Voor zo vaak schakelen kun je het beste een SSR gebruiken, die slijt niet.
Maar ik kan geen bron vinden voor het meetinterval van een DSMR5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
naftebakje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:02:
Vermogen halveren: een seconde aan, een seconde uit.
Dat is niet vermogen halveren, dat is time division.

En met 1 seconden aan/uit gaan sommige dingen niet leuk vinden en wordt nog gemeten door de slimme meter.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankboel
Ok dacht ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil Kaatsheuvel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-08-2022
onze zuider buren hebben een slimme oplossing waarmee tot 3 apparaten gestuurd kunnen worden waarbij het terugleveren tot 0 gereduceerd kan worden. dit wel zolang er gebruikers in geschakeld kunnen worden.

https://gpceurope.com/art...ol-slimme-boiler-sturing/

Dit bedrijf geeft aan dat ze bezig zijn om dit product ook voor de nederlandse markt geschikt te maken mogelijk kunnen ze dit versnellen als er veel vraag vanuit Nederland komt.
Pagina: 1