Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

GoodWe GW8K-DT - DHCP werkt, DNS wordt erbij verzonnen

Pagina: 1
Acties:

• JDDD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-10 16:47
Hallo,

Mijn Goodwe GW8K-DT heeft een raar fenomeen. Indien DHCP gekozen wordt, worden het IP adres, netmask en gateway netjes ingevuld. Het DNS adres wordt door de omvormer zelf ergens vandaan gehaald.
Dit keer is het DNS IP: 80.59.16.0 (telefonica Spanje). Zie onder in whois.

Ik heb mijn eigen DHCP server, dus niet op een router van een ISP provider.

Gepoogd om op verschillende DHCP-manieren de DNS aan te bieden, aan de omvormer. Maar hij blijft steken in de telefonica DNS.

Iemand een oplossing ?

Network Whois record

Queried whois.ripe.net with "-B 80.59.16.0"...

% Information related to '80.59.0.0 - 80.59.255.255'

% Abuse contact for '80.59.0.0 - 80.59.255.255' is 'nemesys@telefonica.es'

inetnum: 80.59.0.0 - 80.59.255.255
netname: RIMA
descr: Telefonica de Espana SAU
descr: Red de servicios IP
descr: Spain
country: ES
admin-c: ATdE1-RIPE
tech-c: TTdE1-RIPE
status: ASSIGNED PA
notify: adminis.ripe@telefonica.es

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JDDD Mijn nieuwe GW5000D-NS heeft dezelfde fout en de GW3600D-NS van de buurman ook.
Wat is trouwens het gevolg van de deze onhebbelijkheid?
Ik kan zo 1,2,3 niets vinden/bedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 11-07-2022 16:15 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JDDD
@dunklefaser Als je bv je firewall geconfigged hebt, zodat alleen de door jouw toegelaten DNS servers bereikbaar zijn. Heb je dus al een probleem.
2e, er zit waarschijnlijk een DNS server hardcoded in de software. Dit wil je niet.
3e Als dit er zo in gebakken zit, zullen er mogelijk ook andere fouten inzitten.

En dat zie je al in dit forum, de wifi "admin" is niet om te zetten, evenals het password (=admin). Dus de WiFi staat gewoon open voor iedereen, die dicht genoeg bij de omvormer kan komen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JDDD Correct - is me ook al opgevallen. Ik heb de omvormer sowieso in een apart WiFi (gasten)netwerk gezet, geen toegang tot de rest. Ik heb de WiFi AP-modus een nieuwe wachtwoord gegeven dit overleeft blijkbaar/hopelijk een herstart in de ochtend (afkloppen). - Mijn oude Omnik WiFi-module was er veel beter en uitgebreider te configureren. Goodwe heeft idd. nog meer software issues met de SEMS portal..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JDDD
Ik heb een wifi module erbij gekregen (VEH). Ik had al een LAN module willen krijgen. Ik heb er een ontvangen maar die werkt niet bij mijn omvormer. Ging langzaam met de leverancier via VEH. Dus Goodwe helpdesk, na veel vragen kreeg ik uiteindelijk het antwoord, dat deze LAN module niet bij deze omvormer hoort. Goodwe gaf eerst aan dat er GEEN lan module is voor mijn omvormer. Na weer doorvragen over, wanneer wel, etc. etc. etc. , kreeg ik een antwoord dat er een WiFi/Lan module is. Nu is het wachten op dit device.
Misschien is de software nu wel wat beter. Als die werkt, kan ik misschien wat experimenteren met de firmware op de wifi(only) module.

Al met al, de omvormer techniek lijken ze wel onder de knie te hebben. Maar netwerk software is toch een maatje te groot.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gewoon dichtfirewallen en zelf naar pvoutput.com pvoutput.org pushen, dat is nog betrouwbaarder ook ;)
GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 12-07-2022 14:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11 08:09
80.59.16.0 herschrijven met NAT in je firewall zodat DNS verkeer alsnog naar de gewenste DNS server gaat.

• JDDD
pvoutput.com is te koop voor $2095. . Dus geen optie

Ah, zie het al, het is .org

[ Voor 23% gewijzigd door JDDD op 12-07-2022 13:56 ]

Verwijderd

Zelfde probleem hier. Net de omvormer omgezet van static ip adres naar semi dynamic en nu heb ik ook 80.59.16.0 als dns server. Heel vreemd. :?

Overigens is het gebruik van een static ip adres niet handig heb ik gemerkt. Dit is omdat de omvormer 's nachts uitgaat. Dan kan een ander apparaat dat adres toegewezen krijgen en heb ik de volgende dag een ip adres conflict. Daarom gebruik ik nu een semi static adres door het MAC adres via de DHCP server aan een vast IP adres te koppelen.
Omdat de DHCP server nu weet van deze koppeling wordt het adres 's nachts niet weggegeven aan een ander apparaat. :)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Verwijderd Niet de moeite waard - is namelijk geen echt probleem, volgens mij.
Als je bijvoorbeeld de SolarGo app gebruikt zie je via "more" -> Communication parameters"
andere informatie welke waarschijnlijk wel klopt.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:38:

Overigens is het gebruik van een static ip adres niet handig heb ik gemerkt. Dit is omdat de omvormer 's nachts uitgaat. Dan kan een ander apparaat dat adres toegewezen krijgen en heb ik de volgende dag een ip adres conflict. Daarom gebruik ik nu een semi static adres door het MAC adres via de DHCP server aan een vast IP adres te koppelen.
Omdat de DHCP server nu weet van deze koppeling wordt het adres 's nachts niet weggegeven aan een ander apparaat. :)
Off-topic, maar je moet dan ook nooit een vast IP adres uit je DHCP range toewijzen aan een apparaat dat niet via DHCP een adres krijgt. De manier die je nu hebt gebruikt, zijnde een vaste DHCP lease, is een prima oplossing, maar niet de enige. Je kunt dus ook heel prima een zelfgekozen vast IP adres instellen op je apparaten, als dat maar buiten je DHCP range valt... ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Verwijderd

Gameboy schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:39:

Off-topic, maar je moet dan ook nooit een vast IP adres uit je DHCP range toewijzen aan een apparaat dat niet via DHCP een adres krijgt. De manier die je nu hebt gebruikt, zijnde een vaste DHCP lease, is een prima oplossing, maar niet de enige. Je kunt dus ook heel prima een zelfgekozen vast IP adres instellen op je apparaten, als dat maar buiten je DHCP range valt... ;)
Dat is niet alle gevallen een probleem. Bijvoorbeeld mijn Synology DS1522+ NAS staat altijd aan en de Asus router herkent hem ook als een static IP adres en zal dat niet toewijzen aan een ander apparaat. Het probleem zit hem in static IP apparaten die niet altijd aan staan waardoor het adres aan een ander apparat toegewezen kan worden als het uit is. Dus bij de omvormer had ik wel eens een probleem dat hij niet bereikbaar was door een IP conflict en hij dus ook geen info naar Sems portal kon sturen. Gelukkig spaart hij dat wel op en werd die info een tijd later gestuurd als hij weer contact had. :*)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:11:
[...]

Dat is niet alle gevallen een probleem. Bijvoorbeeld mijn Synology DS1522+ NAS staat altijd aan en de Asus router herkent hem ook als een static IP adres en zal dat niet toewijzen aan een ander apparaat. Het probleem zit hem in static IP apparaten die niet altijd aan staan waardoor het adres aan een ander apparat toegewezen kan worden als het uit is. Dus bij de omvormer had ik wel eens een probleem dat hij niet bereikbaar was door een IP conflict en hij dus ook geen info naar Sems portal kon sturen. Gelukkig spaart hij dat wel op en werd die info een tijd later gestuurd als hij weer contact had. :*)
DHCP kan inderdaad detecteren dat een IP adres is gebruik is, ook als is dat niet door diezelfde DHCP server uitgegeven. Op zich handig, maar dan heb je alsnog je lokale netwerk niet goed ingericht, die situatie zou niet moeten voorkomen.

Je moet zorgen dat je DHCP pool een beperkt aantal IP adressen kan uitgeven, en dat hoeven er niet meer te zijn dan het aantal automatisch geconfigureerde apparaten wat gelijktijdig op je netwerk actief moet kunnen zijn.

En alle apparaten die niet automatisch een IP adres krijgen via DHCP, moeten IP adressen krijgen ingesteld die buiten die DHCP pool vallen, dan heb je nooit een probleem. Ook niet als de DHCP implementatie toevallig even niet goed kijkt of een IP adres actief is voordat het wordt toegewezen aan een apparaat dat om een IP adres vraagt, of als deze check om wat voor reden dan ook niet lukt (bijvoorbeeld een firewall die de ICMP pakketjes van de DHCP server dropped).

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 15-10-2023 19:19 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Pagina: 1