Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Goedemorgen allen,

Ik ben sinds afgelopen vrijdag de trotse eigenaar van 15 blinkende SunPower P3-380WP panelen. Hiervan liggen er 6 pal-zuid op het platdak (d.m.v. schans) en 9 stuks pal-west op het schuine dak. Deze zijn gekoppeld aan een Sofar 4.6KTLM-G2 omvormer. De app om alles bij te houden is Solarman Smart, de screenshots komen van het bijbehorende online portal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3o-dYNhufmlQXpowQ_L6Dy1Ka9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQMYGTcdzDNLO4ubLXB3ZvRu.jpg?f=user_large

Sinds afgelopen vrijdag dus druk op de app aan het kijken naar de opbrengst, maar ik twijfel of deze wel klopt. De weergegeven opbrengst lijkt mij namelijk te hoog. Waarom dit vermoeden:

- wanneer ik 's morgens rond een uur of 8 kijk geeft de app die de omvormer uitleest aan dat ik al 10-12kWh op opgewerkt die dag. Volgens de grafiek begint de opbrengst rond 0600u, dus in 2 uurtjes lijkt me dat niet te kloppen, zeker niet gezien de ligging vd panelen. Productiekracht is deze uren ook niet hoger dan 1kW.
Hieronder de grafiek van deze ochtend tot 10.05u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z2c9vLPxBuhWAZtubYaBeSN6Pk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X0FhsAboEGUnLh3AL04RT4U4.jpg?f=user_large
Situatie vandaag, 14.37kWh zou ik hebben opgewekt (moment van schrijven 10.05u). Om 8u vanmorgen stond deze teller al boven de 12kWp

- als ik de veelgemaakte berekening uitvoer voor bijv gisteren kom ik op 43,53kWh / (15*380Wp) 5,7kWp = 7,636 kWh/kWp. Een cijfer dat in vergelijking met ieders resultaten hier ook wel erg hoog is m.i.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKrFji3idOiMVl-TNVEgxx92GNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p94A4w8V98Hp0gBfzWvSLBvF.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiek gisteren 04Jul waarbij ik op een kWh/kWp van 7,636 zou uitkomen, wat mij onrealistisch hoog lijkt

Zouden jullie hier misschien eens je licht over kunnen laten schijnen?
Alvast hartelijk dank!

[mbr]Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 is alleen bedoelt voor delen van je productie, niet voor vragen. Dit is gewoon eigen topic waard => afgesplitst[/mbr]

EDIT 10.12u: Thanks @Septillion voor het aanmaken van een apart topic.
Post aangevuld met aanvulde informatie over omvormer en grafieken.

[ Voor 45% gewijzigd door KabouterTilly op 05-07-2022 10:12 ]

Beste antwoord (via KabouterTilly op 06-07-2022 19:04)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
Staat de tijdzone van de omvormer verkeerd?

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Kun je eens een grafiekje delen van bijvoorbeeld gisteren, @KabouterTilly ? Dat maakt het misschien wat makkelijker analyseren. En misschien wat extra info over op welke omvormer ze zijn aangesloten, met optimizers of gewoon strings, etc..?

Het is overigens meer een topic voor Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10. Hier gaat het meer over de productie, en niet zozeer (probleem)analyse d:)b

[ Voor 29% gewijzigd door Gramser op 05-07-2022 09:36 ]

• Gramser
  • Nu online
Of gewoon een heel eigen topic, dat kan natuurlijk ook - dank @Septillion :+

• KabouterTilly
Dank @Gramser, inmiddels in apart topic met dank aan @Septillion en post aangepast met de grafieken en specs omvormer

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waar haal jij de kWh gegeven vandaan? Die zie ik namelijk in de screenshots niet terug.

• Gramser
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:15:
Waar haal jij de kWh gegeven vandaan? Die zie ik namelijk in de screenshots niet terug.
Ik heb het idee dat @KabouterTilly kW en kWh door elkaar haalt...

Hoe lees je die grafieken af, hoe interpreteer je ze? Je leest het vermogen op een bepaald tijdstip af, bijvoorbeeld 1,2 kW om 09:00 's ochtends. Dat betekent niet dat je om 09:00 exact 1,2kWh als opbrengst hebt gehad ofzo. De oppervlakte van de grafiek is wat je hebt opgewekt, maar jouw app laat dat eigenlijk nergens zien... dus ik denk dat je eea verkeerd interpreteert.

• KabouterTilly
Ik ben nog wat aan het klooien met de Solarman Smart app, die is niet geweldig moet ik zeggen. De enige grafiek die ik daar per dag krijg is de PV in kW, en totaal kwH van de dag.
Onderstaande grafieken krijg ik wanneer ik in het portal de omvormer zelf verder uitlees, geeft meer mogelijkheden. Hierbij is de rode lijn de dagelijkse generatie in kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tK-iQVLdO-AV2DNLqmP0wfaHog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kwXt7PV8xAbWDSH1K0GwwvdP.png?f=fotoalbum_large
Vandaag, 05 Juli

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N_sOIxMHtWRfNPv-BreSq7w4xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VAVP6KVWq6PPQGcSb4aPjqAN.png?f=fotoalbum_large
Gisteren, 04 Juli

Zodra de panelen actief worden begint de dagteller te lopen bij ong. 12-13kWh. Dit zie ik voor alle dagen vanaf afgelopen vrijdag dat de panelen zijn geïnstalleerd.

Ik denk dat het tijd wordt voor een belletje naar de installateur?

• Gramser
  • Nu online
Ah, dat geeft al meer inzicht. En zo op het eerste gezicht slaat dat inderdaad nergens op. Maar de vraag is of je installateur je hierbij kan helpen, het lijkt een softwarematig ding vanuit die smartapp... het is toch niet zo dat hij op een bepaalde manier de opbrengst van een vorige periode onthoudt en de dag erop vrolijk verder telt...? Just guessing.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11 07:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Die rode lijn ziet er wel logisch uit, behalve dan aan het begin. Dat klopt gewoon niet, hij moet vanaf 0 kWh beginnen en niet vanaf 12-13.

Die blauwe curve is heel normaal, zo zien ze er bij mij ook uit. Komt ook overeen met de curve van de rode lijn, dus daar gaat het gewoon goed.

Qua totale dagopbrengst haal ik maximaal zo'n 30 kWh op mooie dagen, da's met 12 x 370 Wp panelen op het zuiden (4400 Wp). Jij komt uit op zo'n 44 kWh met net iets meer Wp, dat is ook weer 'precies' dat verschil van 12-13 kWh die er vanaf het begin in zit.

Het lijkt een softwareglitch. Kun je bij je energiebedrijf nagaan hoeveel er is teruggeleverd op deze dagen? Dan weet je ook of het een beetje klopt wat zij registreren (is altijd lager, want je hebt ook eigen verbruik terwijl je teruglevert; je omvormer meet alleen wat je opwekt)

• KabouterTilly
Zojuist even op de omvormer zelf gekeken, en die geeft precies dezelfde (dus foutieve) dagopbrengst als de app/online portal. Lijkt mij dan eerder een software probleem in de omvormer zelf?

Of het data van de vorige dag is lijkt mij ook sterk, aangezien het probleem zich zo te zien vanaf dag 1 voordoet.

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
Staat de tijdzone van de omvormer verkeerd?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 10:33
En als je bovenin op week klikt? Dan krijg je een grafiek per dag toch ipv per uur?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• KabouterTilly
Zojuist al even contact gehad met iemand van de servicedienst van Aarde.nl, werd zeer snel teruggebeld.
Onderstaande grafieken ook aan hen doorgestuurd en hebben dit nog niet eerder gezien.

@LordSinclair hierbij de weekgrafieken, de rode lijn is de dagelijkse totaalopbrengst.
Gaat dus om de sprong iedere dag zodra de panelen actief worden.

@jeroen3 Voor zover ik kan zien in het portal wel, maar ik zal zo dadelijk even op de omvormer zelf gaan kijken
EDIT 11.25u. Zojuist om de omvormer gekeken en zowel datum als tijd stonden verkeerd ingevuld. Zelf nu handmatig aangepast, grafieken zijn nog het zelfde maar misschien dat het nu vanaf morgen beter is? Ben benieuwd! Credits voor jou als dit de oplossing blijkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5fLBfC3Snjku34k21b0vGKsRow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nIIORo4oY6Q2JD1OPDgq4TX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnMMNS3R4-fPugYkUoVnG5q3KZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PG1ZkVg4vQamF5lDa9TaDF1a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door KabouterTilly op 05-07-2022 11:26 . Reden: Aanvullende info ]

• KabouterTilly
Dank allemaal voor het meedenken en reageren!
@jeroen3 speelt door voor de wasmachine, zijn suggestie bleek de oplossing. Zowel tijd als datum op de omvormer stonden verkeerd ingesteld. Nadat ik deze gisteren zelf heb aangepast begon de dagteller (rode lijn hieronder) vanochtend gewoon netjes bij 0 zoals het hoort. Hierdoor is de totale dagopbrengst nu ook realistisch, deze gaf natuurlijk een zwaar vertekend beeld als je begint te tellen bij 12-13kWh _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-3goheeTHIOmsyvcya7kqxzj8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aCboj8cBYxBydswhsnxG6ofX.png?f=fotoalbum_large
Dag grafiek van vandaag, begint netjes bij 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj9PE6PRCaw0y53C02C0IVCE0HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJoTvKLIIjserSOdylljlud8.png?f=fotoalbum_large
Duidelijk verschil met de eerdere dagen, geen gekke sprong meer in de ochtend die een vertekende dagopbrengst geeft

Fijn dat de oplossing uiteindelijk zo makkelijk bleek. Gisteren de eerder geplaatste grafieken ook doorgestuurd aan het installatiebedrijf, die hadden dit nog nooit eerder gezien en moesten er ook even goed over nadenken. Vandaag nog niks van ze gehoord 8)7
Pagina: 1