Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangtime
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 09:29
In onze wijk wordt er binnenkort een warmtenet aangelegd.
Doordat ik nogal wat negatieve verhalen gehoord heb over warmtenet m.b.t. hoge kosten en storingen, vraag ik mij af of ik niet beter een warmtepomp kan aanschaffen.
Ik heb hiervoor genoeg ruimte op de begane grond. (drive-in woning)

Ik woon in een rijtjeshuis met een niet al te grote tuin waardoor ik mij afvraag of een warmtepomp geluidsoverlast kan veroorzaken voor de buren. Deze komt nogal dicht op de erfgrens te staan.

Deze maakt 60db geluid, volgens de overheid mag maximaal 40db hoorbaar zijn bij de buren.

Daarom mijn vragen aan jullie:

- Wat zijn jullie ervaringen met warmtenet? (financieel t.o.v. warmtepomp, en/of storingen?)
- Moet ik mij druk maken om de buren i.v.m. het geluid van de warmtepomp?

Welk advies zou je in mijn situatie geven?
Gewoon warmtenet aansluiting nemen of toch zelf een warmtepomp aanschaffen?

[ Voor 5% gewijzigd door Hangtime op 02-07-2022 21:58 ]

Beste antwoord (via Hangtime op 07-07-2022 10:05)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:03

Theo

moederbord

Poll: Warmtepomp of warmtenet?
Warmtepomp
Warmtenet
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404650&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik denk dat de uitslag van deze poll je antwoord zal geven. ;)

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan als je huis geschikt is voor een warmtepomp (vloerverwarming, HR++ glas, spouw geïsoleerd) en je hoeft niet je hele huis te verbouwen dan zou ik een warmtepomp nemen.
warmtenet is makkelijk maar kost wel veel meer in verbruik dan een warmtepomp.
warmtenet is ongeveer 55 euro/GJ.

Kun je op laag temperatuur draaien met een WP en ben je goed geïsoleerd, dan zit je ongeveer COP 4 25 euro/GJ. Bij 40GJ zit je dan op 925 euro WP en 2200 euro Warmtenet. Daar komt het vastrecht van een warmtenet dan nog bij a 350 euro per jaar en aansluitkosten warmtenet als het niet door de gemeente wordt betaald 1000-1500 euro. Is warmtenet toch ruim 15000 euro per 10 jaar duurder, kun je leuke dingen voor doen.

Hier ook rijtjeshuis met 5 meter brede tuin dus buren zitten 2 meter weg.
Warmtepomp op laag temperatuur laten werken, op zijn laagste niveau en lange runs.
Scheelt ook als je warm water anders kan opwekken bijvoorbeeld een warmtepompboiler.
Dan is het geluid goed te managen.

[ Voor 29% gewijzigd door martijn v o op 02-07-2022 22:33 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangtime
martijn v o schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:23:
Ligt eraan als je huis geschikt is voor een warmtepomp (vloerverwarming, HR++ glas, spouw geïsoleerd) en je hoeft niet je hele huis te verbouwen dan zou ik een warmtepomp nemen.

Kun je op laag temperatuur draaien met een WP en ben je goed geïsoleerd, dan zit je ongeveer COP 4 25 euro/GJ. Bij 40GJ zit je dan op 925 euro WP en 2200 euro Warmtenet. Daar komt het vastrecht van een warmtenet dan nog bij a 350 euro per jaar en aansluitkosten warmtenet als het niet door de gemeente wordt betaald 1000-1500 euro. Is warmtenet toch ruim 15000 euro per 10 jaar duurder, kun je leuke dingen voor doen.

Hier ook rijtjeshuis met 5 meter brede tuin dus buren zitten 2 meter weg.
Warmtepomp op laag temperatuur laten werken, op zijn laagste niveau en lange runs.
Scheelt ook als je warm water anders kan opwekken bijvoorbeeld een warmtepompboiler.
Dan is het geluid goed te managen.
Ja huis is zeer goed geisoleerd en overal vloerverwarming.

Dank voor je uitgebreide reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:50
Mijn moeder betaald zelfs nog €100 meer vastrecht (HVC)

Met overal vloerverwarming zit je gebakken, gemiddelde COP die @martijn v o noemt echt wel haalbaar. Warmtepomp dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Warmtenetten hebben helaas een slechte naam, en dat is niet zonder reden.
Warmte kan je niet salderen, je kan de energie benodigd voor je warmtenet niet zelf opwekken en je betaalt wat ze zeggen want anders... en ervanaf kan ook niet zo makkelijk.

Ik zou voor de warmtepomp gaan, en omdat ik persoonlijk graag backups wil zou ik kijken of ze wel de leidingen naar je huis toe leggen tbv warmtenet. Een evt volgende bewoner heeft dan nog steeds de keuze.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangtime
En het geluid?
Grote bedrijven willen geen offerte leveren i.v.m. eventueel geluidsoverlast bij rijtjeshuizen.

Heb alleen offertes ontvangen van ZZP-ers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Er is een wettelijke norm vastgelegd voor geluid van warmtepompen, en in de praktijk is er bijna altijd wel een oplossing te vinden om daaraan te voldoen.
Het zal sowieso moeilijk zijn een kundige installateur te vinden die dit binnen afzienbare tijd wil en kan doen.
Degenen die er goed in zijn hebben de agenda al vol, en degenen die dat niet hebben moet je mee uitkijken.
Als er iets is dat de beperkende factor op dit moment is om dit soort plannen uit te voeren, dan is dat het wel.
En direct daarna, leveringstijden warmtepompen. Je kunt wel bedenken wat je zou willen maar vaak is het niet leverbaar. Ga je dan wachten of laat je iets anders installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

martijn v o schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:23:
knipperdeknip, de toon maakt de muziek je isolatie zegt alleen wat over HOEVEEL warmte je nodig hebt, niet hoe je het maakt.

en ontopic: een warmtepomp is zeker goedkoper en geluid is echt niet zon drama als de specificaties doen voorkomen.

en een monoblok kan je ook zelf installeren. helemaal makkelijk als je ook een losse warmtepompboiler neemt.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 03-07-2022 11:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hangtime schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:47:
En het geluid?
Grote bedrijven willen geen offerte leveren i.v.m. eventueel geluidsoverlast bij rijtjeshuizen.

Qua geluid denk ik dat je er wel uitkomt, zie vaaf blz 5 in dit Alklima document.
https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v3.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

flippy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:03:
[...]

stop svp met onzin verkopen, je isolatie heeft geen bal te maken met de manier van warmteproductie. je isolatie zegt alleen wat over HOEVEEL warmte je nodig hebt, niet hoe je het maakt.

en ontopic: een warmtepomp is zeker goedkoper en geluid is echt niet zon drama als de specificaties doen voorkomen.

en een monoblok kan je ook zelf installeren. helemaal makkelijk als je ook een losse warmtepompboiler neemt.
Echt wel.
Als je huis goed geïsoleerd is kun je met minder Watt/m2 verwarmen.
Als je met minder Watt/m2 verwarmt kan je aanvoer temperatuur naar beneden.
Lage aanvoer en weinig vermogen geeft een kleine warmtepomp die op laag vermogen draait en dat is gunstig voor het geluid.
Ik weet dat je in de berekeningen met het maximum van de WP moet rekenen, maar het gaat natuurlijk om de praktijk dat is wat je buren horen.
Dus mijn betoog ging niet over of het wel of niet met een WP kan, maar de TS gaf ook aan geluid belangrijk te vinden in verband met ene rijtjes huis, en dat heeft 80% van Nederland.

En dan nog buiten het feit dat beter isoleren, wat je ook neemt altijd goed is voor je energievermindering.

en dan nog het feit dat als een WP lang en laag draait dat ook beter is voor het net of als je panelen hebt voor je eigengebruik.

En als je later ook nog een accu wil kan hij ook kleiner.

Dus onzin: echt niet.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 03-07-2022 08:28 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:49
Met een warmtepomp kan je zelf je energieleverancier kiezen met enig sinds wat concurrentie, met een warmtenet heb je maar te slikken wat er aangeboden wordt.

Als er keus is zou ik nooit aan een warmtenet beginnen.

Hier trouwens een rijtjeshuis (bj 85 ofzo) met l/w wp, al 5 jaar naar volle tevredenheid. Geen last van geluiden ofzo. Buitenunit staat hier op een plat (beton) dak op 3 hoog, dat zal ook wel wat schelen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Hier staat onze WP op het schuurtje, ook maar 1 a 2 meter van de erfgrens. Hoor je hem in de tuin? Zeker, vooral als het koud is. Maarja, zit je dan in de tuin? Wanneer de WP het hardst werkt zit iedereen binnen

In de zomer hoor je de airco van de buren meer.. als ik puur naar mijn situatie kijk hebben de meeste mensen last van een airco. Die maakt een continue zoemend geluid terwijl iedereen lekker buiten zit. De WP staat vooral aan wanneer iedereen binnen zit. Verder is het geluid te managen. Lage aanvoertemp en goed isoleren.

[ Voor 16% gewijzigd door ID-College op 03-07-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Wij zitten op het warmtenet. In de drie jaar dat ik woon één keer een korte storing mee gemaakt. Kreeg meteen een brief dat we compensatie kregen voor het verlies in service.

De discussie over prijs vind ik een lastige; Een warmtepomp of CV moet je aanschaffen en laten onderhouden. Voor dat geld kan je tot het eind der tijden de hogere vaste kosten van stadsverwarming betalen. Daarnaast ben je hiermee minder afhankelijk van de grillige installatiemarkt. Mijn schoonouders moesten laatst 1.5 week wachten op de installateur toen hun CV kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
Hangtime schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:47:
En het geluid?

Dan ben ik wel benieuwd welke grote bedrijven je bedoeld. Het geluid kan je managen door een geluidskast omheen te bouwen. Is ook nog eens mooier dan de unit zelf. Maar kost 300 tot 500 euro meer.

Zelf heb ik een zwembad buitenstaan die tussen 10 en 14 staat de pomp te draaien ca 2,5 meter van de erfgrens ik heb gevraagd aan de buren of het geluid hinderlijk is. Zij hebben tot nu toe altijd aangegeven geen problemen te hebben.

Die pomp is luider dan je warmte pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 03-07-2022 09:44 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:09

de Peer

under peer review

johanPo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:43:
Een warmtepomp of CV moet je aanschaffen en laten onderhouden. Voor dat geld kan je tot het eind der tijden de hogere vaste kosten van stadsverwarming betalen.
dat lijkt me sterk. Hoe heb je dat berekend?

Het is niet voor niets dat men over het algemeen geen stadsverwarming wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als ik een wijk zou wonen waar er een warmtenet door de gemeente door je strot wordt gedouwd, staat er onmiddellijk een bord TE KOOP in de tuin. Oostblok praktijken, ik bepaal zelf wel waar en hoe ik mijn energie betrek.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
de Peer schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:51:
[...]

dat lijkt me sterk. Hoe heb je dat berekend?

Het is niet voor niets dat men over het algemeen geen stadsverwarming wil hebben.
Terechte kritische vraag. Laten we er even een bierviltje bij pakken. Aan vaste kosten betaal ik 505 euro per jaar. https://www.vattenfall.nl...enblad_2021-leiden-eo.pdf

Laten we voor de kosten+installatie van een L/W warmtepomp uitgaan van https://www.verwarminginf...(inclusief%20installatie). en dan het meest gunstige scenario van 7500,- pakken. Dan er ook nog eens van uitgaan dat de warmtepomp nooit onderhoud nodig heeft.

Dan kom je uit op 15 jaar voor break even point. En dat is in een vrij (onrealistisch) optimistisch scenario voor de WP... Ben overigens huge fan van warmtepompen, maar dan wel in de juiste situaties en het juiste type.

En wat betreft de negatieve verhalen over stadsverwarming; een deel is ook onbekend maakt onbemind icm horrorverhalen die je ook over WP's hoort. Ik zou je aanraden dit boek eens te lezen: "De Nederlandse aardgastransitie" . Staat ook in over hoe mensen absoluut niet over wilden van kolen naar gas in de jaren 60 met leuzen zoals "blijf van mijn kolen af, ik wil niet in de kou zitten". Staan mooie voorbeelden in van hoe mensen in de weerstand schieten tegen extern opgelegde verandering, onafhankelijk of het leidt tot verbetering of niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Nadeel van warmtenetten is de prijs die altijd hoog is omdat er geen concurentie bestaat. Elektriciteit kun je afnemen bij de goedkooptste aanbieder, warmte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
To_Tall schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd welke grote bedrijven je bedoeld. Het geluid kan je managen door een geluidskast omheen te bouwen. Is ook nog eens mooier dan de unit zelf. Maar kost 300 tot 500 euro meer.

Zelf heb ik een zwembad buitenstaan die tussen 10 en 14 staat de pomp te draaien ca 2,5 meter van de erfgrens ik heb gevraagd aan de buren of het geluid hinderlijk is. Zij hebben tot nu toe altijd aangegeven geen problemen te hebben.

Die pomp is luider dan je warmte pomp.
300 tot 500 als je hem zelf bouwt ja maar voor dat geld heb je geen kant en klare geluidskast iig. Dan moet je eerder richting de 1.5k a 2k gaan (afhankelijk van de grootte van je WP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

johanPo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Terechte kritische vraag. Laten we er even een bierviltje bij pakken. Aan vaste kosten betaal ik 505 euro per jaar. https://www.vattenfall.nl...enblad_2021-leiden-eo.pdf

Laten we voor de kosten+installatie van een L/W warmtepomp uitgaan van https://www.verwarminginf...(inclusief%20installatie). en dan het meest gunstige scenario van 7500,- pakken. Dan er ook nog eens van uitgaan dat de warmtepomp nooit onderhoud nodig heeft.

Dan kom je uit op 15 jaar voor break even point. En dat is in een vrij (onrealistisch) optimistisch scenario voor de WP... Ben overigens huge fan van warmtepompen, maar dan wel in de juiste situaties en het juiste type.

En wat betreft de negatieve verhalen over stadsverwarming; een deel is ook onbekend maakt onbemind icm horrorverhalen die je ook over WP's hoort. Ik zou je aanraden dit boek eens te lezen: "De Nederlandse aardgastransitie" . Staat ook in over hoe mensen absoluut niet over wilden van kolen naar gas in de jaren 60 met leuzen zoals "blijf van mijn kolen af, ik wil niet in de kou zitten". Staan mooie voorbeelden in van hoe mensen in de weerstand schieten tegen extern opgelegde verandering, onafhankelijk of het leidt tot verbetering of niet
Ok ja je kunt op meerdere manieren rekenen natuurlijk. De verbruikskosten zijn vaak ook hoog (monopoly-positie) en kun je niet compenseren met zonnepanelen.
En het startpunt is van belang. Als er al vloerverwarming ligt kun je voor 2000 euro wel klaar zijn met een L/W warmtepomp (denk aan Panasonic Monobloc, na aftrek subsidie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Erwin_83 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:03:
Met een warmtepomp kan je zelf je energieleverancier kiezen met enig sinds wat concurrentie, met een warmtenet heb je maar te slikken wat er aangeboden wordt.
De prijs van het warmtenet heeft de regel dat het: "niet meer dan anders" mag kosten, waarbij het vergeleken wordt met gas.

Effectief maakt de leverancier dan het warmtenet, net zo duur als gas. En in deze tijd ben je dan alsnog duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19

Tazzios

..

[...]

Dat is inderdaad een grove bierviltjes berekenen

Hierbij niet meegenomen:
de jaarlijkse prijsverhogingen van het van vastrecht stadsverwarming
De dure GJ, warmtepomp doet dat ook al snel voordeliger

Vastrecht Eneco door de jaren
2015 € 477,17
2016 € 471,71
2017 € 494,79
2018 € 501,19
2019 € 480,95
2020 € 515,47
2021 € 555,91
2022 € 500,78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn v o schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Echt wel.
Als je huis goed geïsoleerd is kun je met minder Watt/m2 verwarmen.
Als je met minder Watt/m2 verwarmt kan je aanvoer temperatuur naar beneden.
Lage aanvoer en weinig vermogen geeft een kleine warmtepomp die op laag vermogen draait en dat is gunstig voor het geluid.
Ik weet dat je in de berekeningen met het maximum van de WP moet rekenen, maar het gaat natuurlijk om de praktijk dat is wat je buren horen.
Dus mijn betoog ging niet over of het wel of niet met een WP kan, maar de TS gaf ook aan geluid belangrijk te vinden in verband met ene rijtjes huis, en dat heeft 80% van Nederland.

En dan nog buiten het feit dat beter isoleren, wat je ook neemt altijd goed is voor je energievermindering.

en dan nog het feit dat als een WP lang en laag draait dat ook beter is voor het net of als je panelen hebt voor je eigengebruik.

En als je later ook nog een accu wil kan hij ook kleiner.

Dus onzin: echt niet.
nog steeds onzin, je vermengd 2 compleet verschillende zaken met elkaar. an zich niet erg, je doet gewoon wat alle CV installateurs die nog steeds in de jaren 80 leven ook zeggen.

nogmaals: je manier van warmte maken heeft niks te maken met hoeveel je nodig hebt.

dat je met een beter geisoleerd huis minder verbruik hebt is logisch. maar dat heeft totaal niks met je manier van warmteopwekking te maken. je vloer of radiatoren kan het nik schelen of je CV water warm word gemaakt met een gasbrander of een warmtepomp. geluidsproductie is ook totaal geen factor hierin net als je hoeveelheid isolatie.

er zijn letterlijk honderduizenden rijtjeshuizen met warmtepompen en 95% van alle fabrieks en bedrijfspanden hebben al de afgelopen 40 jaar warmtepompen op het dak staan. dit is geen nieuwe techniek.

ik werk dagelijks op daken van fabrieken en bedrijfspanden met minimale isolatie, die hebben ook gewoon warmtepompen op het dak staan. verschil is alleen dat ze veel meer capaciteit nodig hebben. maar het is nog steeds totaal werkbaar, het kost alleen meer geld, net als dat een slecht geisoleerd huis meer gas verbruikt zal je ook meer stroom verbruiken in dat geval, dat schaalt gewoon mee. echter ben je met een warmtepomp voor een fractie van het geld klaar, dus als je even doordenkt is een warmtepomp vele malen goedkoper in een slecht geisoleerd huis omdat je veel goedkoper de warmte (of koelte) kan maken.

probeer zaken te scheiden van elkaar, je afgiftesysteem is iets anders dan je warmteproductiesysteem. beide hebben in de basis niks te maken met je isolatie. de enige koppeling die er is met isolatie gaat om je benodigde afgifte- en productievermogen.
[...]

en reken nu eens uit wat 1 Kw aan warmte uit je warmtenetje kost versus die uit een warmtepomp. aanschafkosten is niet de factor waar het verschil zit.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 03-07-2022 11:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Accretion schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:29:
[...]

De prijs van het warmtenet heeft de regel dat het: "niet meer dan anders" mag kosten, waarbij het vergeleken wordt met gas.

Effectief maakt de leverancier dan het warmtenet, net zo duur als gas. En in deze tijd ben je dan alsnog duur uit.
Ja niet meer dan anders, maar ook zeker niet minder.

En voor de hardware rekenen ze ook wel ruim de kosten of niet ?

Hier doet de wp ongeveer 2000 kWh per jaar verstoken voor verwarmen, douchen en zomers een beetje koelen.

Met mijn huidige (oude contract) is dat 380 euro aan stroom. Zonder de teruggave energie belasting. Wat zou stadsver(w)arming kosten voor zoiets ?

Met 6 zonnepanelen op plat dak (1500 kWh) is mijn voorschot dit jaar 2 euro per maand. De energie bespaar lening kost 95 euro per maand , 10 jaar lang voor wp en zonnepanelen. Dus voor net geen 100 euro per maand ben ik klaar.

En de gasaansluiting de deur uit, dus alleen vastrecht voor stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 03-07-2022 11:06 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
ID-College schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:18:
[...]

300 tot 500 als je hem zelf bouwt ja maar voor dat geld heb je geen kant en klare geluidskast iig. Dan moet je eerder richting de 1.5k a 2k gaan (afhankelijk van de grootte van je WP)
Hoe kom je daarbij??

Ze zijn 300 tot 500 misschien als je extra luxe wil dat je dan op 700 uitkomt.

Het is geen kast die 100% dempt maar het geluid reduceert. Je kan ook geluidsschermen gebruiken. Die zijn goedkoper. Maar worden vaak op schuurtjes en daken gebruikt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
flippy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:00:
[...]

nog steeds onzin, je vermengd 2 compleet verschillende zaken met elkaar.

je manier van warmte maken heeft niks te maken met hoeveel je nodig hebt.

dat je met een beter geisoleerd huis minder verbruik hebt is logisch. maar dat heeft totaal niks met je manier van warmteopwekking te maken. je vloer of radiatoren kan het nik schelen of je CV water warm word gemaakt met een gasbrander of een warmtepomp. geluidsproductie is ook totaal geen factor hierin net als je hoeveelheid isolatie.

er zijn letterlijk honderduizenden rijtjeshuizen met warmtepompen en 95% van alle fabrieks en bedrijfspanden hebben al de afgelopen 40 jaar warmtepompen op het dak staan. dit is geen nieuwe techniek.
[...]
en reken nu eens uit wat 1 Kw aan warmte uit je warmtenetje kost versus die uit een warmtepomp. aanschafkosten is niet de factor waar het verschil zit.
Jouw reactie lijkt me geen antwoord op de vraag van dit topic.
Niemand zal betwisten dat een warmtepomp ook een lek pand kan verwarmen.
Maar de vraag was: kies ik een warmtenet of een warmtepomp.

Dan is het slim om de effectiviteit van die twee naast elkaar te zetten:
Een warmtepomp werkt efficiënt bij een lage temperatuur verwarming (vloerverwarming bijv.) en een goed geïsoleerde schil, zodat op de koudste dagen de stroomrekening niet (letterlijke en figuurlijk) door het dak gaat.
Een hoge-temperatuur warmtenet is vooral gunstig bij gebruikelijke CV-systemen. De radiatoren geven dan veel warmte af en isolatie is minder van belang, want doorgaans is het vastrecht bij een warmtenet relatief hoog. Dus hoge stookkosten doen relatief gezien minder pijn in de portemonnee.

Verder is het natuurlijk van belang wat het aanbod van de warmtenet-aanbieder wordt. De aanlegkosten spelen daarbij een rol: een buurt met hoogbouw is veel gunstiger dan een villawijk. Daar liggen per aansluiting meer meters van het warmtenet. Een nieuwe wijk is gunstiger dan een oude, bijvoorbeeld vanwege de complexe (vaak slecht gedocumenteerde) situatie in de bodem waar de warmwaterleidingen moeten komen. Dat maakt de aanleg duurder en dat zijn kosten die de exploitant t.z.t. terug moet verdienen.

En dan nog dit: wees alsjeblieft zuinig met kwalificaties als 'onzin'. Wat mij betreft is de discussie meer gebaad bij inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Precies.

Goede isolatie, daardoor lagere temperatuur en daardoor kleinere warmtepomp die ook nog eens op een lagere stand draait heeft helemaal niets met geluid te maken hoor!

Knal er maar een dikke warmtepomp in en laat hem lekker op hoge temperaturen draaien.
Zet de unit dan wel in de tuin van Flippy want die is toch nooit thuis, kan ie ook niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hou nu eens op met je HOEVEELHEID energie te vermengen in de discussie van OPWEKKING. ze hebben niks met elkaar te maken. je bliijft dezelfde hoeveelheid warmte nodig hebben ongeacht of je het uit een warmtenet, gasbrander of warmtepomp haalt. en van die 3 is de warmtepomp altijd de goedkoopste.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 03-07-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Een oud tocht hok kan je gewoon verwarmen met een passende wp of een cv ketel of warmtenet. Alleen hoe meer warmte je verliest, hoe meer je er in moet stoppen om te comfortabel te krijgen. En dan moet je gaan kijken wat er financieel interessant is.

Gaat het bij TS om recente bouw, dus aardig geïsoleerd ? Dan zal kwa verbruikskosten een wp interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:45
@flippy Maar in dit geval kun je die twee moeilijk los van elkaar zien, volgens mij, aangezien je met een warmtepomp op locatie opwekt en met een warmtenet niet. Voor de geluidsproductie (en dat is de kern van het discussiepunt rondom hoeveelheid energie en manier van opwekking) is dit wel degelijk van belang.

Het klopt natuurlijk dat het voor het cv systeem niet uitmaakt hoe je de warmt produceert, als er maar genoeg is om de woning op te warmen. Een grotere warmtepomp die harder/inefficiënter moet werken, levert echter meer geluid op dan een kleinere die flink terug moduleert. De laatste is pas toe te passen na goede isolatie, dus is het logisch dat het erbij betrokken wordt.

Een warmtenet is het stilste, uiteraard, maar is voor mij ook een no-go vanwege de afhankelijkheid van een leverancier. Wanneer ik dan vervolgens kijk naar de plaatsing van een warmtepomp, dan neem ik uiteraard mee hoe deze wijze van opwekking zo efficiënt mogelijk in kan zetten en dan is het toepassen van isolatie en het, waar mogelijk, optimaliseren van de afgifte logisch. Dat staat op zich los van de wijze van energieopwekking, dat ben ik volledig met je eens, maar voor het totaalplaatje en de keuze van de juiste warmtepomp is de benodigde hoeveelheid energie wel weer van belang.

@Erwin_83 Ben ik niet met je eens. Wanneer TS een oudere woning heeft en die laat/heeft laten isoleren, dan kan hij veel meer uit zijn huidige afgiftesysteem halen. Juist recentere woningen zijn vaak wel geïsoleerd, maar hebben een afgiftesysteem dat nog steeds op hoge temperaturen geconfigureerd is en dan moet je alsnog met een grotere warmtepomp en dus meer stroomverbruik werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Aziraphale op 03-07-2022 12:16 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:11:
@flippy Maar in dit geval kun je die twee moeilijk los van elkaar zien, volgens mij, aangezien je met een warmtepomp op locatie opwekt en met een warmtenet niet. Voor de geluidsproductie (en dat is de kern van het discussiepunt rondom hoeveelheid energie en manier van opwekking) is dit wel degelijk van belang.

Het klopt natuurlijk dat het voor het cv systeem niet uitmaakt hoe je de warmt produceert, als er maar genoeg is om de woning op te warmen. Een grotere warmtepomp die harder/inefficiënter moet werken, levert echter meer geluid op dan een kleinere die flink terug moduleert. De laatste is pas toe te passen na goede isolatie, dus is het logisch dat het erbij betrokken wordt.

Een warmtenet is het stilste, uiteraard, maar is voor mij ook een no-go vanwege de afhankelijkheid van een leverancier. Wanneer ik dan vervolgens kijk naar de plaatsing van een warmtepomp, dan neem ik uiteraard mee hoe deze wijze van opwekking zo efficiënt mogelijk in kan zetten en dan is het toepassen van isolatie en het, waar mogelijk, optimaliseren van de afgifte logisch. Dat staat op zich los van de wijze van energieopwekking, dat ben ik volledig met je eens, maar voor het totaalplaatje en de keuze van de juiste warmtepomp is de benodigde hoeveelheid energie wel weer van belang.
zelfde valkuil, men brengt er factoren in die er in dit stadium weinig tot niks mee te maken heeft.

het formaat van een warmtepomp zegt weinig/niks over het geluid wat word geproduceerd. een kleinere die hard werkt wil niet luider zijn dan een grotere die minder hard werkt. zo werkt het gelukkig/helaas niet.

een verkeerd bemeten warmtepomp zal meer overlast veroorzaken en minder efficent zijn dan een correct bemeten model. en dat staat los van de initele vraag, dat is een volgende stap.

vertrouw me, een overbemeten 12kW model neerzetten op een erfscheiding die zich helemaal rotpendelt waar je met 5kW makkelijk uitkomt zal zeker een berg overlast veroorzaken ten opzichte van een 5kW die gewoon rustig doortokkelt de hele dag.
@Erwin_83 Ben ik niet met je eens. Wanneer TS een oudere woning heeft en die laat/heeft laten isoleren, dan kan hij veel meer uit zijn huidige afgiftesysteem halen. Juist recentere woningen zijn vaak wel geïsoleerd, maar hebben een afgiftesysteem dat nog steeds op hoge temperaturen geconfigureerd is en dan moet je alsnog met een grotere warmtepomp en dus meer stroomverbruik werken.
en daar zit de fout in denkwijze,

juist oudere woningen met slechte isolatie hebben de meeste profijt van een warmtepomp omdat die zo veel energie verbruiken. een paar nieuwe T33 radiatoren is een klap goedkoper dan een oud (monumentaal) pand laten isoleren als het al kan/mag.

welke warmtepomp en hoe de installatie eruit gaat zien is een discussiepunt voor later. eerst moet men de beslissing maken waar men voor gaat voor je dagen spendeert aan informatie inwinnen hoe en wat je moet nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 03-07-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
de Peer schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Ok ja je kunt op meerdere manieren rekenen natuurlijk. De verbruikskosten zijn vaak ook hoog (monopoly-positie) en kun je niet compenseren met zonnepanelen.
En het startpunt is van belang. Als er al vloerverwarming ligt kun je voor 2000 euro wel klaar zijn met een L/W warmtepomp (denk aan Panasonic Monobloc, na aftrek subsidie)
De verbruikskosten zijn wettelijk gereguleerd dus rijzen niet harder de pan uit, maar zijn wel gelinkt aan gasprijzen dus met een warmtepomp kan je idd lagere running costs bereiken. Als de salderingsregeling stopt, wordt deze case wel wat minder positief maar nog steeds positief.

Moet zeggen dat je kostenplaatje voor de Panasonic monobloc wel ietwat optimistisch is. Aftrek subsidie gaat uit van installatie dooreen bedrijf (die gasten zijn taffes duur op het moment). daarnaast ben je er met een monoblock alleen nog niet; boilervat, goede grondleiding, appendages, aanpassingen meterkast. Heb laatst offertes opgevraagd en die kwamen toch op andere bedragen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Een verkeerd bemeten warmtepomp?
De bedoeling hier is om juist de goede warmtepomp te selecteren.

Dus nogmaals: een lage temperatuur (vloerverwerming) met weinig afgifte (goed geïsoleerd) en voldoende m2 zorgt ervoor dat je een kleine 5Kw warmtepomp kunt selecteren die op een laag pitje kan draaien zo lang mogelijk.

Praktijkvoorbeeld (ook te bekijken) 100 m2 vloerverwarming aanvoer 28 retour 23. Geen buffers en mengpompen. Draait op een Panasonic monoblock 400-500 Watt met runs van enkele uren.
Geluid is bij het opstarten het grootst, maar als deze gestabiliseerd is, dan hoor je hem buiten als je op 5 meter staat al niet meer. Wel met een zelfbouw.
warmwater wordt verzogd door een ventilatiepompboiler omdat anders de machine hogere toeren gaat maken om de 55 graden of zoiets te maken.
Deze is ook met omkasting maar prima te doen in een bevolkte buurt.

De ventilator de de luchtstroom door het apparaat heen trekt en de compressor zijn de componenten die geluid maken. Dus op een laag pitje werken dan draait de compressor op 20 Hz en de ventilator ook laag.
Je moet dan opletten dat het minimaal vermogen van de WP in je huis kwijt kan anders gaat hij pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

johanPo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:28:
[...]

De verbruikskosten zijn wettelijk gereguleerd dus rijzen niet harder de pan uit, maar zijn wel gelinkt aan gasprijzen dus met een warmtepomp kan je idd lagere running costs bereiken. Als de salderingsregeling stopt, wordt deze case wel wat minder positief maar nog steeds positief.

Moet zeggen dat je kostenplaatje voor de Panasonic monobloc wel ietwat optimistisch is. Aftrek subsidie gaat uit van installatie dooreen bedrijf (die gasten zijn taffes duur op het moment). daarnaast ben je er met een monoblock alleen nog niet; boilervat, goede grondleiding, appendages, aanpassingen meterkast. Heb laatst offertes opgevraagd en die kwamen toch op andere bedragen uit.
het makkelijkste is om je warm water te scheiden. immers zit er geen subsidie op je warmwatertank, op een losse warmtepompboiler zit wel subsidie die de meerprijs meer dan compenseert en de installatie is in veel gevallen stukken simpeler als de oude CV op de zolder zit. ook heb je dan vaak een slag kleinere (dus goedkoper) warmtepomp nodig voor je verwarming en word de installatie qua leidingwerk een klap simpeler.
en 2 groepjes erbij drukken in een meterkast is nu ook niet echt ingewikkeld.

dat je word genaaid door (bijna) alle installateurs momenteel met bijna criminele prijzen is wel weer een mooi stukje neerlansche VOC mentaliteit van die ondernemers.... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ons huis is aangesloten op het warmtenet en ik zou er maar wat graag vanaf stappen. Per definitie krijg je te maken met een monopolist. Je kunt niet switchen van 'warmteaanbieder' want er is maar 1 uitbater van het warmtenet waarop je bent aangesloten. Daarbij horen dus ook alle fratsen die je van een monopolist kunt verwachten; idiote prijzen en arrogantie ten top. Zo kregen wij pas op 31 December de nieuwe tarieven die per 1 Januari ingingen, want hé je kunt toch nergens naar toe overstappen.
Afgelopen jaar hebben wij voor 60 euro aan warmte verbruikt. De overige 460 euro (!!) waren kosten zoals 'meetkosten' (n.b. ik moet zelf de meterstanden doorgeven!!), transportkosten, en allerlei andere meuk.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:45
@flippy

Dat die pendelende 12kw meer overlast geeft dan een rustig op laaglast draaiende 5kw lijkt me helder, dat ben ik volledig met je eens. Je moet de juiste keuze maken en dan is een die rustig doortokkelt altijd stiller dan een pendelende of een te kleine die constant op vol vermogen moet blazen. Onze goed gedimensioneerde all-electric zal straks gegarandeerd stiller zijn dan onze huidige Elga waar ik het maximale uit probeer te knijpen en die dus constant vol gas gaat. Nog even los van de kleinere fan in de Elga, waardoor hij al meer herrie maakt.

En ik ben het juist met je eens dat een wp in oudere woningen goed kan, als de afgifte maar op orde is. Ik heb het alleen niet over hele oude (monumentale) panden, maar over iets als mijn eigen huis uit '56. Die hebben we geïsoleerd om energie te besparen (wat iedereen naar mijn mening zou moeten doen) en daardoor hoefden we niets aan de afgifte te doen voor de Elga. Dacht de toenmalige installateur anders over, maar ik had gelijk. :) Een paar dikkere radiatoren er in zetten kan een oplossing zijn, maar hoeft op de lange termijn niet altijd de juiste keuze te zijn

Waar we van mening verschillen is dat ik direct het totaalplaatje mee wil nemen in de keuze van de opwekking, omdat dit totaalplaatje (en dus de benodigde hoeveelheid energie en de kosten daarvan) in mijn ogen wel een rol kan spelen bij de uiteindelijke keuze voor een wp of stadsverwarming. Ik ga voor een wp omdat ik zelf een leverancier wil kunnen kiezen en weet dat een wp altijd kan, maar die keuze kan voor iemand anders een andere zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippo
  • Laatst online: 19-06 08:46
flippy schreef zondag 3 juli om 11.00 uur:

Hier ben ik ook benieuwd naar

En hoe wordt deze stadswarmte warmte opgewekt, met biomassa? Verhalen met neerslaand stof maken je ook niet vrolijk. Alles moet aan strenge regelgeving voldoen en dit kan zomaar omdat dit CO2 neutraal is?

Grote bebouwde gebieden afvalwarme? is dat voldoende aanwezig? En op het platteland (kleinere) biomassaverwarming die net onder strenge eisen vallen? Met stofneerslag als gevolg? Hout uit de regio, eenmaal gekapt ben je 30 jaar verder voor een oogstbare boom. En dan elk dorp een eigen biomassacentrale? En als er geklaagd wordt over de stofneerslag schijnt het er niet zo maar een oplossing te zijn.......

Zo ik er tegen aan kijk is stadsverwarming de laatste mogelijkheid om voor te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

kW kun je niet afrekenen kWh wel.

1 kWh stadsverwarming (50 euro/GJ) is dan 18 cent.
1 kWh warmtepomp (50 cent/kwh COP 4) kost 12,5 cent.

aanschaf en beheerskosten:
Warmtenet aansluitkosten 1500 euro en 350 euro per jaar vastrecht op basis van 10 jaar 5000 euro.
WP aanschaf en aansluiten stel 7500 euro.

Minderkosten verbruik op basis van 40 GJ/jaar en 10 jaar is 6116 euro.
Gebruik je nu nog gas en kun je daar vanaf (wpboiler en inductie) dan scheelt dat vastrecht gas ook 250 euro per jaar.

Oftewel als je een WP neemt dan mag deze aanschaf en installatiekosten 11116 euro kosten om in 10 jaar evenduur te zijn. Op basis van het genoemde gebruik en kosten. Nog even buiten de subsidies.

De kans dat een GJ veel duurder wordt als een kWh is groter.
De kans dat vastrecht warmtenet gaat stijgen is aanwezig.
Als je een WP hebt kun je panelen nemen om de kWh per jaar te drukken dat kan met een warmtenet niet

Een warmtepomp is dus goedkoper en flexibeler dan een warmtenet.
een warmtenet is geluidsloos, neemt geen ruimte in beslag (nou wel iets in de meterkast maar niet in je tuin of op je dak)
Een warmtenet wordt aangelegd en je hoeft behalve thuis zijn en betalen niets te regelen
Een WP is eigendom van jezelf en kan ook kapot gaan.

keuzes-keuzes-keuzes :-)

[ Voor 7% gewijzigd door martijn v o op 03-07-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12
Geen ervaring met een warmte pomp, maar wel met warmte net.

Geen problemen met storingen. In het verleden wel tijdens het douchen gemerkt dat de temperatuur zo nu en dan 'hort en stoot', sinds daar een thermostaat kraan op zit geen last meer van gehad.

Prijs technisch wordt ik er niet enthousiast van, "niet duurder dan anders" is gevoelsmatig niet helemaal juist en zou eerder "wettelijk mogen we niet meer rekenen", als hoge gasprijzen mensen van het gas af gaat jagen hou ik me hard vast.

De verbruikskosten zijn in verhouding van de vaste kosten erg laag. Zuinig aan doen heeft minimaal financieel voordeel (doorsnee rijtjes huis jaren 80)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Accretion schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Sorry, maar het wordt tijd dat dat sprookje eens doorgeprikt wordt.
Ik heb stadsverarming, en ik weet zeker dat ik met gas (of een warmtepomp) goedkoper uit ben. Alleen al vanwege de “huur” van de afleverset (125 euro per jaar, waar je niks over te zeggen hebt)…

Maar jammer genoeg is het voorlopig nog niet rendabel om de stadsverarming eruit te gooien.

eerlijk is eerlijk: er zijn vrij weinig storingen aan de stadsverarming, en als die er zijn worden ze over het algemeen wel snel opgepakt

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangtime
Pietervs schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Ik heb stadsverarming, en ik weet zeker dat ik met gas (of een warmtepomp) goedkoper uit ben. Alleen al vanwege de “huur” van de afleverset (125 euro per jaar, waar je niks over te zeggen hebt)…

Maar jammer genoeg is het voorlopig nog niet rendabel om de stadsverarming eruit te gooien.
Ik snap je post niet helemaal?

Eerst zeg je dat je met een warmtepomp goedkoper uit denkt te zijn.
Om vervolgens te zeggen dat het voorlopig nog niet rendabel is om stadsverwarming eruit te gooien?

Dat spreekt elkaar tegen, of mis ik wat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Poll: Warmtepomp of warmtenet?
Warmtepomp
Warmtenet
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404650&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik denk dat de uitslag van deze poll je antwoord zal geven. ;)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hangtime schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:25:
[...]

Ik snap je post niet helemaal?

Eerst zeg je dat je met een warmtepomp goedkoper uit denkt te zijn.
Om vervolgens te zeggen dat het voorlopig nog niet rendabel is om stadsverwarming eruit te gooien?

Dat spreekt elkaar tegen, of mis ik wat?
Sorry, ik was niet duidelijk.

Voor mij (!) is het op dit moment niet rendabel om stadsverwarming eruit te gooien.

Als ik, net als TS, nu de keuze zou hebben zou ik inderdaad een warmtepomp nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-06 18:53

BTS

Wij gaan over van warmtenet naar warmtepomp.

Hoog vastrecht, hoge verbruikskosten.

98% opwekking van de warmte kwam uit de afval centrale en 2% vanuit gas. Maar wel van 25,- per GJ naar 40,- GJ vanwege die gasprijs heeft ons doen besluiten de stap versneld te zetten.

Onze opzet is een aparte warmtepompboiler voor het SSW en een WP voor de CV.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Pietervs schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Betaal je dan ook nog vastrecht?

M'n punt was dat door het "niet meer dan anders" principe, je in de praktijk net zo veel betaald als bij gas.

En ja, bij gas kun je ook een ketel huren/onderhouden en betaal je vastrecht en op het moment een hoge prijs per 'warmte'.

En ja, een warmtepomp is goedkoper per 'warmte'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:35
@Hangtime
Wat voor warmtepomp is je aangeboden dat die zoveel herrie maakt?
Mijn buiten-unit staat gericht op het terras van de buren (geen schutting ertussen maar een jonge heg). Na een tijdje eens gevraagd of ze er geen last van hadden . . . Ze hadden hem nog nooit gehoord :) (En dan heeft ie nog de stil en stilste modus maar dan verbruikt ie meer stroom). Voor de duidelijkheid ik heb een Daikin Altherma 3 LT EHVX04S18D3VG met ERGA 04 DV buiten-unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAUQUN4URpB6E9-345QD-WE-nqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Gf7GjZvbKsYtA0BzDAFYocr.png?f=user_large

Die komt amper boven de 50 dBA uit.

Voor het comfort maakt het niet echt uit. Misschien een voordeel voor het warmtenet want onbeperkt warm water, dat is bij een WP niet het altijd geval.

Maar bij een warmtenet zit je meteen vast aan een monopolist, je kunt niet overstappen! Dat vindt ik een heel groot nadeel. En voorlopig zijn de tarieven nog gekoppeld aan de gasprijs. Bij een WP kun je atlijd nog van energie leverancier veranderen.

Ik heb ruim 20 jaar in een woning met stadsverwarming gewoond. Eén of twee keer een (externe) storing gehad en een keer de warmte-wisselaar kapot (maar die was van mezelf). Echter de laatste jaren (tot de verhuizing in 2020) ieder jaar gezeik om mijn maand bedrag in toom te houden. Volgens hun voorstellen voor een nieuw voorschot ging ik ieder jaar 15 tot 20% meer warmte afnemen, en dat de verdere tariefts verhoging er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-06 18:53

BTS

@Accretion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdZf3fDg_YrNZmiQCTJ9ASBEpxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8xVDFbDAdKEDyo2lzT21Q7I.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een jaarafrekening.

Oud systeem warmtenet en is daardoor met een aparte aanlevering van warm SWW.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En over geluid van een warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV2S2XGaQBQ8pT25E5__iM9JFVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EwugAiUDZlGKOFRgycSMD4kU.png?f=fotoalbum_large

De 60 dB uit je startpost zal geluidsvermogen zijn, geen geluidsdruk denk ik?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Accretion schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Betaal je dan ook nog vastrecht?

M'n punt was dat door het "niet meer dan anders" principe, je in de praktijk net zo veel betaald als bij gas.

En ja, bij gas kun je ook een ketel huren/onderhouden en betaal je vastrecht en op het moment een hoge prijs per 'warmte'.

En ja, een warmtepomp is goedkoper per 'warmte'.
Daarom zeg ik: het sprookje dat stadsverarming “net zoveel” zou kosten als gas moet maar eens doorgeprikt worden: de bedrijven verdienen bij met de “extra” diensten.

Zo staat op mijn rekening:
- afleverset (125 euro)
- vastrecht (403 euro)
- meettarief (26 euro)
Alle drie overigens naar beneden afgerond.

De “huur” van de afleverset is je reinste laaienlichterij: ik heb geen mogelijkheid om zelf een afleverset aan te schaffen en te (laten) installeren. Gedwongen winkelnering noemen ze dat.
En het “meettarief”? Geen idee, maar blijkbaar “mogen” we betalen zodat Eneco hun spullen kan meten? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Pietervs schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:34:
[...]

Daarom zeg ik: het sprookje dat stadsverarming “net zoveel” zou kosten als gas moet maar eens doorgeprikt worden: de bedrijven verdienen bij met de “extra” diensten.

Zo staat op mijn rekening:
- afleverset (125 euro)
- vastrecht (403 euro)
- meettarief (26 euro)
Alle drie overigens naar beneden afgerond.

De “huur” van de afleverset is je reinste laaienlichterij: ik heb geen mogelijkheid om zelf een afleverset aan te schaffen en te (laten) installeren. Gedwongen winkelnering noemen ze dat.
En het “meettarief”? Geen idee, maar blijkbaar “mogen” we betalen zodat Eneco hun spullen kan meten? 8)7
Een kleine kanttekening is wel dat je geen kosten hebt voor afschrijving en onderhoud van een warmwatertoestel. Een gewone CV ketel kost inc plaatsing zo'n 100 euro per jaar aan afschrijving, plus 100 euro per jaar aan onderhoud (in het begin wat minder, maar aan het eind van z'n levensduur vaak iets meer).

Ik betaal aan vastrecht voor gas zo'n 170 euro per jaar in huur meter en alles. Plus die 200 euro voor het toestel en de 7 euro per maand die de energieleverancier aan vaste kosten rekent zit ik op z'n 450 euro per jaar aan vaste kosten voor de gaswarmte. Dat is 'maar' 100 euro minder dan met stadsvewarming.
plus, doordat ik gas én stroom heb krijg ik jaarlijks al snel een 100 euro hogere overstap/welkomsbonus dan wanneer ik enkel met stroom zou wisselen waardoor het verschil naar 200 euro per jaar gaat aan vaste kosten...

Ik ben het wel compleet met je eens dat stadsverwarming niet voor niks stadsverarming wordt genoemd, maar als SV'er heb je maar één geldstroom waar een gasser aan vier partijen moet betalen.

Met een warmtepomp is het helemaal leuk; dan heb je de vaste kosten van gas (350 per jaar) en SV (550 euro per jaar) gewoon niet. Die besaring is in 10-15 jaren genoeg om een warmtepomp van te kunnen betalen waardoor zo'n ding dus effectief niks kost in aanschaf.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:25
Ook hier zijn ze bezig om Warmtenet aan te leggen en schrik toch wel dat de meeste met een warmtepomp de voorkeur geven. De uitleg wat wij hebben gekregen zover ik het begrijp, de energie staat los van de Warmtenet die blijf je zelf kiezen. De gasmeter gaat eruit en die kosten heb je dan ook niet meer.
De aanleg en materiaal is gratis, het wordt werkend afgeleverd, zover ik het begrijp betalen we maandelijks een bedrag voor het huren voor de Warmtenet apparaat en onderhoud. Gemiddeld moet de Warmtenet tussen de 5 en 10% goedkoper zijn dan de huidige gas prijzen, in 2023 wordt er overlegd om de Warmtenet los te koppelen van de gasprijzen, ik verwacht hier een aanzienlijke besparing op de gasprijzen, helaas is er nog 1 toeleveranciers van de Warmtenet, wij hebben bij de gemeente al aangegeven dat dit niet prettig aanvoelt. En je krijgt een inductie kookplaat cadeau.

Hierbij nog een schrijven van de Warmtenet, Voor de warmtetarieven voor huishoudelijke verbruikers geldt het ‘Niet Meer Dan Anders’ principe. Klanten mogen gemiddeld niet meer betalen voor warmte dan een huishouden met een eigen gasaansluiting. Dit is vastgelegd in de warmtewet van de overheid. Voor klanten in het project Noordwest betaalt de woningbouwvereniging een deel van het vastrecht via een exploitatiebijdrage. De klanten betalen daarom geen vastrecht voor de afleverset en ontvangen een korting van 25% op het vastrecht tarief voor warmte.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor meer info over het nmda principe kan je het Niet meer dan anders warmtetarieven topic lezen. Het komt er eigenlijk op neer dat je zeker weten duurder uit bent dan met een warmtepomp, als je op lage temperatuur kan verwarmen (vloerverwarming, fancoils, overgedimensioneerde radiatoren) en een buitenunit en boilervat kwijt kan. Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JJmac schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:06:
Ook hier zijn ze bezig om Warmtenet aan te leggen en schrik toch wel dat de meeste met een warmtepomp de voorkeur geven. De uitleg wat wij hebben gekregen zover ik het begrijp, de energie staat los van de Warmtenet die blijf je zelf kiezen. De gasmeter gaat eruit en die kosten heb je dan ook niet meer.
De aanleg en materiaal is gratis, het wordt werkend afgeleverd, zover ik het begrijp betalen we maandelijks een bedrag voor het huren voor de Warmtenet apparaat en onderhoud. Gemiddeld moet de Warmtenet tussen de 5 en 10% goedkoper zijn dan de huidige gas prijzen, in 2023 wordt er overlegd om de Warmtenet los te koppelen van de gasprijzen, ik verwacht hier een aanzienlijke besparing op de gasprijzen, helaas is er nog 1 toeleveranciers van de Warmtenet, wij hebben bij de gemeente al aangegeven dat dit niet prettig aanvoelt. En je krijgt een inductie kookplaat cadeau.

Hierbij nog een schrijven van de Warmtenet, Voor de warmtetarieven voor huishoudelijke verbruikers geldt het ‘Niet Meer Dan Anders’ principe. Klanten mogen gemiddeld niet meer betalen voor warmte dan een huishouden met een eigen gasaansluiting. Dit is vastgelegd in de warmtewet van de overheid. Voor klanten in het project Noordwest betaalt de woningbouwvereniging een deel van het vastrecht via een exploitatiebijdrage. De klanten betalen daarom geen vastrecht voor de afleverset en ontvangen een korting van 25% op het vastrecht tarief voor warmte.
al die kortingen en 'cadeau's' zijn niet voor niets natuurlijk. En dat niemand op het warmtenet wil is ook niet voor niets. Rennen, nu het nog kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@JJmac Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar wat ik heb gezien uit het verleden is dat het altijd duurder is. De prijs loskoppelen van het gas is een discussie omdat deze koppeling was om de mensen te beschermen (omdat je geen alternatief hebt), nu met de hoge gasprijzen schieten de prijzen omhoog (wat volgens mij niet niet verplicht hoeft, maar mag door de koppeling, ik weet zo even niet waarom het dan goedkoper is als die koppeling er niet is? Ik lees dat als dat ze dan ook hoge prijzen mogen vragen als de gasprjis nog ooit normaliseerd (het was immers ingebouwd als bescherming).

Hier komt misschien ook een warmtenet, maar ik denk niet dat ik er aan mee ga doen. Ik heb net een nieuw gastoestel en als er een alternatief moet komen vanwege kosten zal dat een warmtepomp worden (l/l of l/w moet ik dan nog bekijken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
JJmac schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:06:

Linksom of rechtsom, iemand gaat die aanleg betalen, dus ga er maar niet vanuit dat het echt goedkoper gaat worden.

Voordeel van een warmtepomp en electra is dat je wel keus hebt kwa hardware en energie leverancier. En eventueel kan combineren met zonnepanelen.

Het enige voordeel van een warmtenet is dat het onderhoud bij de beheerder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier gaat het warmtenet eruit, gj prijzen zijn belachelijk als je dat afzet tegen pv icm wp

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 09:03
Deze vraag is toch altijd warmtepomp? Van een warmtenet kan je namelijk nooit af en heb je dus altijd kosten ook al verbruik je niks. Bij een warmtepomp kan je altijd naar een andere techniek als er iets beters op de markt komt en je heb geen verlies van het verwarmen van de leiding in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35

The Wizard

Moderator Mobile
Cobalt schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:22:
Deze vraag is toch altijd warmtepomp? Van een warmtenet kan je namelijk nooit af en heb je dus altijd kosten ook al verbruik je niks. Bij een warmtepomp kan je altijd naar een andere techniek als er iets beters op de markt komt en je heb geen verlies van het verwarmen van de leiding in de straat.
Je kan gewoon van een warmtenet af, vaak zijn de afsluitkosten erg hoog, maar als je van plan bent om ergens langer dan 10 jaar te wonen kan het zeker uit.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:39
Volgens mij is de vraag nog niet gesteld wat voor een warmtenet er precies komt bij TS. Er zijn ondertussen proeftuinen voor allerlei typen, en sommigen kunnen wel degelijk beter zijn dan individuele warmtepompen. Ik ben zelf wel gecharmeerd van een Z LTV warmte icm WKO, waarbij je warmte uit de zomer opslaat en in de winter weer gebruikt om te verwarmen. Volgens mij komen de meeste (negatieve reacties uit een verleden waarbij hoge temperuur warmtenetten het enige type waren. En een hoge temperatuur warmtenet voor een goed geisoleerde woning met vloerverwarming is inderdaad vrij onzinnig.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:25
Zoals ik het heb begrepen kost de aansluiting niks omdat wij zijn gekozen als stad (Groningen) om uiteindelijk in 2035 helemaal van het gas af wil. De wil om het goed te doen is nodig om straks ook andere wijken te stimuleren. Sluit je nu niet aan dan kost het later geld om je te laten aansluiten, wil je weer van het Warmtenet af dan moet je compleet weer laten aansluiten op het gas.
Het verbruik wordt net als nu gewoon geregistreerd althans dat begrijp ik zo. Ook geven ze nu de garantie dat het nooit hoger kan zijn dan de huidige gasprijzen. Warmtenet centrale wordt op andere manieren verwarmt en in nood met gas, het is dus logisch dat de gasprijzen niet gekoppeld kan worden op het Warmtenet.
Inmiddels genoeg gespreksstof in de wijk, ook wordt er genoemd een soort van spiraal in de leiding wat weer warmte afgeeft. Dat is natuurlijk veel goedkoper dan een warmtepomp.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Pagina: 1